Media o kolei - EURO 2012

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Na Ukrainę szybciej dzięki powrotowi SUW 2000

Post autor: eg_ptmkż »

PKP chce do Euro 2012 r. znacznie usprawnić ruch kolejowy pomiędzy Polską i Ukrainą, by nie stracić pasażerów na rzecz linii lotniczych.
Rynek połączeń z Ukrainą jest łakomym kąskiem, bo szybko rozwijają się turystyka i stosunki gospodarcze między oboma krajami. Przede wszystkim jednak już za cztery lata w Polsce i na Ukrainie rozegrane zostaną mistrzostw Europy w piłce nożnej.
Jednak obecnie pociąg z Warszawy do Kijowa jedzie około 19 godzin. W perspektywie rozwoju tanich połączeń lotniczych (Wizz Air już sprzedaje bilety na połączenia wewnątrz Ukrainy jako pierwszy niskokosztowy przewoźnik) tak długa podróż nie byłaby konkurencyjna.
- Chcemy ją skrócić do 10-12 godzin - zapowiada Zbigniew Szafrański, pełnomocnik zarządu PKP SA ds. międzynarodowych. Kolej zamierza więc wyremontować linię łączącą Kraków i Lwów, tak by pociągi mogły na niej jeździć 120-160 km/h.
Ale to nie wystarczy. Tory w Polsce mają szerokość 1435 milimetrów, podczas gdy w państwach byłego ZSRR - 1520 mm. - Obecnie koleje obsługujące połączenia pomiędzy Polską a Ukrainą mają dwie możliwości, albo przesadzanie pasażerów na granicy, albo wymiana wózków pod wagonami. To zabiera nawet dwie-trzy godziny - mówi Zbigniew Szafrański.
Ale jest jeszcze jedna alternatywa - system SUW2000, który pozwala na regulację szerokości osi w wagonach i znaczne skrócenie przejazdu przez granicę. System opracował już w latach 90 Ryszard Suwalski z ZNTK w Poznaniu.
Obecnie koleje polskie i ukraińskie prowadzą decydujące negocjacje o wprowadzeniu go do eksploatacji. - Dzięki niemu moglibyśmy urwać 2-2,5 godziny na granicy - mówi Szafrański. I dodaje, że warunkiem efektywnego działania systemu byłoby usprawnienie odprawy paszportowej na granicach.
System, którego współwłaścicielami obecnie jest kilka firm (m.in. PKP SA, ZNTK Poznań, GATX Rail Polska) działał już w latach 2003-2006 w pociągu Chełmoński relacji Kraków-Kijów. Testowano go też na linii Warszawa-Wilno.
- W 2006 r. został zawieszony, ponieważ strona ukraińska stwierdziła, że niezablokowany mechanizm doprowadził do wykolejenia wagonu - mówi Szafrański. Teraz jednak strony wróciły do negocjacji i mają znacznie więcej motywacji - w postaci Euro2012 - do jak najszybszego porozumienia.
- Jesteśmy jako przewoźnik zainteresowani uruchomieniem systemu SUW2000, bo znacznie poprawi to jakość podróży - mówi prezes PKP Intercity Czesław Warsewicz. Spółka ma już kilkanaście wagonów dostosowanych do obsługi systemu. Teraz pracuje nad zamontowaniem dodatkowych zabezpieczeń. Jeśli strona polska i ukraińska doszłyby do porozumienia, to już od nowego rozkładu jazdy w grudniu można by uruchomić połączenia z Krakowa do Lwowa wykorzystujące system SUW. Obecnie podróż na tym odcinku trwa ponad 6 godzin.
- Prowadzimy rozmowy z celnikami, by odprawiać pasażerów już przed granicą na przykład od Przemyśla. To przyspieszyłoby podróż, którą można by w sumie skrócić do około 4 godzin - mówi Warsewicz.

Autor: Leszek Baj, Gazeta Wyborcza, 24.05.2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Warszawski Centralny tylko odświeżony na Euro 2012

Post autor: eg_ptmkż »

Nie będzie generalnego remontu tunelu średnicowego i uciążliwych objazdów kolejowych przed Euro 2012. Kolejarze opóźniają prace, by zgrać je z budową nowego Dworca Centralnego.

Jeszcze niedawno plany PKP były takie: w latach 2009-10 robimy remont dalekobieżnej części tunelu średnicowego. Miało się to wiązać z ogromnym zamieszaniem na torach. Większość pociągów dalekobieżnych przez wiele miesięcy zamiast z Dworca Centralnego miała odjeżdżać z Gdańskiego. Teraz kolejarze wycofują się z tego scenariusza. Przed Euro 2012 nie będzie remontu tunelu. Na linii średnicowej między Dworcem Wschodnim i Zachodnim mają trwać inne prace remontowe, m.in. na moście kolejowym na Wiśle, ale nie będzie zamykania obu torów dalekobieżnych.

- Remont tunelu przesuwamy na okres po 2012 r. Do tego czasu trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, co będzie z budową nowego Dworca Centralnego i zagospodarowaniem terenów nad torami od Marszałkowskiej do Spiskiej koło pl. Zawiszy - mówi Jerzy Janeczek z regionalnego oddziału spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.

Kolejarze obiecują, że do 2012 r. Centralny zostanie odświeżony, ale nie razie jego bryła nie zmieni się. - Na pewno odbędzie się remont na poziomie peronów, przejść podziemnych i w hali głównej - zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk obiecał ponoć kolejarzom pieniądze w następnych budżetach na remonty najważniejszych dworców, w tym Centralnego. Kolej jeszcze nie wie, jak duży będzie jego zakres. Michał Wrzosek obiecuje, że PKP na pewno zrobi porządek z handlem w przejściach podziemnych, który ma być "ucywilizowany".

Do 2012 r. PKP z pomocą prywatnych inwestorów chce za to zbudować całkiem nowe dworce Zachodni i Wschodni oraz wspólnie z miastem przebudować przystanek Stadion. Dopiero w następnych latach powstanie całkiem nowy Dworzec Centralny. Oprócz tradycyjnych pociągów mają na niego wjeżdżać składy szybkiej kolei, które mogłyby rozwijać prędkość 300 km na godz. W PKP jeszcze nie wiedzą, czy nowy dworzec powstanie w tym samym miejscu, czy będzie przesunięty bliżej stacji metra Centrum.

Równocześnie linia średnicowa ma zostać przykryta na odcinku od Żelaznej do Spiskiej. Tym samym tunel średnicowy zostanie wydłużony o blisko kilometr. Plan zagospodarowania przygotowywany przez Andrzeja Kicińskiego zakładał, że nad tunelem w rejonie pl. Zawiszy mogłaby powstać zabudowa o wysokości do 27 metrów. Nie wiadomo jednak, czy te propozycje zostaną przyjęte.

źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza, Warszawa, 18 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Pociąg nie jedzie

Post autor: eg_ptmkż »

Z peronów stacji kolejowej w Świnoujściu widać zatrzymujące się na granicy pociągi UBB. Nie mogą one wjechać do Polski, bo niemiecka firma wciąż czeka na pozwolenie z Warszawy, aby nowo wybudowany odcinek włączyć do eksploatacji.

Półtorakilometrowy odcinek torów, który połączył Świnoujście z niemieckim kurortem Ahlbeck, wybudowała z finansową pomocą UE spółka Usedomer Baederbahn należąca do koncernu Deutsche Bahn. Roboty rozpoczęły się jesienią, tory ułożone zostały w ciągu trzech miesięcy, kolejne kilka tygodni trwała budowa systemu odwodnienia torowiska i instalacji odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Spółka UBB liczyła że od początku kwietnia jej pociągi rozpoczną regularne kursy do polskiego miasta. Jednak, z wyjątkiem jednorazowej przejażdżki zorganizowanej specjalnie dla premiera Meklemburgii-Pomorza Przedniego i marszałka województwa zachodniopomorskiego, po torowisku do dziś nie przejechał ani jeden pociąg. Jak się okazało, do zarządzania tym króciutkim odcinkiem firm UBB musi utworzyć w Polsce spółkę-córkę. Przedstawiciele UBB nie chcą spekulować, kiedy przeciągające się postępowanie administracyjne dotrze do szczęśliwego końca. Nieoficjalnie mówi się, że może to nastąpić w pierwszej połowie czerwca.

źródło: Kurier Szczeciński, 15 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Zakupy taboru kolejowego na Ukrainie w związku Euro 2012

Post autor: eg_ptmkż »

Według informacji radia kijowskiego, i gazety Ekonomist, ukraińskie koleje УкраїнскіЗалізниці/Ukrajinski Zaliznici (УЗ/UZ) zakupiły 104 nowe wagony pasażerskie. Jest to pierwsza faza zupełnego odnowienia i zmodernizowania taboru ukraińskich kolei w ramach przygotowań do mistrzostw piłkarskich Polska-Ukraina Euro 2012. Spośród nowych wagonów 88 pochodzi z Rosji z zakładów produkcji taboru kolejowego w Twerze, a 16 z Krjukowa. W najbliższym czasie UZ otrzyma 19 elektrowozów, 6 składów elektrycznych, 2 autobusy szynowe i jedną lokomotywę spalinową. Na tegoroczne zakupy taboru wydzielono sumę 4.977 mln hriwień (ok.1. mlrd $), z czego UZ otrzyma 4.000 wagonów towarowych, 200 wagonów pasażerskich, 47 elektrowozów, 3 lokomotywy spalinowe, 1 spalinowa lokomotywa manewrowa, 7 autobusów szynowych, 13 składów elektrycznych i 122 jednostek taboru innego typu. Jest to znaczny wzrost biorąc pod uwagę fakt, że w 2007 r. UZ otrzymała tylko 37 nowych wagonów pasażerskich i 27 lokomotyw.

Autor: Roland von Bagratuni za http://inforail.pl/text.php?from=mail&id=17752
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Warszawa: Metro będzie po Euro 2012

Post autor: eg_ptmkż »

Już na pewno nie będzie drugiej linii metra przed Euro 2012. Większość firm startujących w przetargu oprotestowała zbyt wyśrubowany termin zgłaszania ofert. Chcą go przesunąć o dwa miesiące.
Choć wielu specjalistów twierdzi, że nie ma już szans na to, by centralny odcinek drugiej linii metra z ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego powstał przed czerwcem 2012 r., to Metro Warszawskie wciąż upiera się, że to jest realne. Teraz okazuje się, że trzeba będzie zweryfikować już i tak bardzo napięty harmonogram prac. Szefowie Metra zaplanowali, że 26 maja otworzą oferty cenowe firm. Te uznały jednak, że to szaleńczy termin. Cztery z pięciu startujących w przetargu europejskich konsorcjów właśnie go oprotestowały. - 30 kwietnia Metro przekazało wykonawcom dokumentację liczącą kilkaset stron. Teraz liczy, że w ciągu ponad 20 dni przedsiębiorstwa przygotują ofertę na budowę wartą kilka miliardów złotych. To nierealne - mówi nam anonimowo jeden z przedstawicieli konsorcjów, które walczą o to gigantyczne zlecenie.
Dwie firmy uznały, że termin składania ofert powinno się przesunąć na 31 lipca. Trzecia zaproponowała datę 15 lipca. Czwarta uznała, że ten termin można by przesunąć, ale nie określiła konkretnej daty.
W protestach przesłanych Metru znalazło się więcej zarzutów. Dwa konsorcja uznały, że stolica żąda zbyt dużego tzw. zabezpieczenia finansowego budowy. Oznacza to, że wykonawca w momencie podpisania umowy musiałby wpłacić Metru 300 mln zł. Pieniądze te byłyby zwrócone w czasie budowy. Jedna z firm twierdzi zaś, że nierealny jest jej harmonogram obliczony na maksymalnie 45 miesięcy i chce go wydłużyć o rok. Przypomnijmy, że inwestora punktuje w przetargu skrócenie robót do 42 miesięcy.
- Decyzję o tym, czy termin składania ofert będzie zmieniony, komisja przetargowa podejmie w ciągu kilku dni. Ustosunkuje się także do innych wniosków - mówi Krzysztof Malawko, rzecznik Metra Warszawskiego. Wątpliwe jest jednak, że Metro będzie się upierać przy dacie 26 maja, bo oferty - o ile by wpłynęły, mogłyby się okazać nierzetelne. Przesunięcie będzie na pewno. Nie ma już szans na podpisanie umowy z wykonawcą pod koniec czerwca, co jeszcze kilka tygodni temu na posiedzeniu komisji Rady Warszawy poświęconej przygotowaniom do Euro 2012 planował szef Metra Jerzy Lejk. Jeśli rzeczywiście swoje oferty cenowe firmy przekażą w lipcu, to w optymistycznym wariancie umowę dałoby się podpisać we wrześniu. Przy założonym 45-miesięcznym okresie robót finiszu można by się spodziewać w czerwcu 2012 r., czyli w czasie mistrzostw w piłce nożnej. A co z odbiorami? Co z opóźnieniami, które występują przy niemal każdej stołecznej inwestycji?
Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz wciąż jednak pozostaje optymistą. - Kilkutygodniowe opóźnienie to jeszcze nie jest coś wielkiego. Są możliwości, żeby później to nadgonić - zaznacza. Nie wyjaśnia jednak, w jaki sposób można by przyspieszyć prace.
Wielu specjalistów od komunikacji przyznaje jednak, że nie będzie tragedii, jeśli nie zdążymy z oddaniem metra przed Euro 2012. Stadion Narodowy znajdzie się tak blisko centrum, że bez problemu będzie się można do niego dostać na piechotę lub dojechać tramwajami i autobusami. Kłopot będzie jednak wtedy, gdy kibice zastaną miasto rozcięte w wielu miejscach wykopami pod stacje metra.

Źródło: Gazeta Wyborcza - Stołeczna 16.05.2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Nie zdążą z II linią metra do 2012?

Post autor: eg_ptmkż »

Za cztery lata tysiące turystów zwabionych magią Euro 2012 mogą zobaczyć sparaliżowane przez korki i kompletnie rozkopane centrum Warszawy. Taki czarny scenariusz nakreślili we wtorek specjaliści dla budowy drugiej linii metra między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim.

- Szanse na skończenie tej inwestycji do 2012 roku są mało realne - ocenia Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej. - Na dodatek koszty budowy mogą okazać się tak wysokie, że wyhamują inne inwestycje komunikacyjne - ostrzega.

Szacowane ostrożnie koszty drugiej linii przekraczają 3 mld zł. Czy taka będzie ostateczna cena? Szok może nastąpić już 26 maja. Wtedy Metro Warszawskie otworzy oferty pięciu konsorcjów walczących o kontrakt. Ratusz boi się, że wykorzystają pośpiech przed Euro 2012, wliczą do swoich szacunków kary za prawdopodobne niedotrzymanie terminów i w efekcie astronomicznie wywindują ceny.

Czy to znaczy, że z metra należy zrezygnować? Brzeziński mówi: jeśli budować, to właśnie teraz. Chodzi o skorzystanie z wyjątkowo korzystnego dla Polski budżetu UE na lata 2007 - 2013. Można budować, ale trzeba przestać się oszukiwać i przyjąć realny harmonogram: z zakończeniem po 2012 roku. Wtedy da się inwestycję podzielić na etapy i uniknąć rozkopywania całego odcinka w czasie Euro - tłumaczy naukowiec.

Specjaliści zwracają też uwagę, że budowa metra pod Świętokrzyską i Targową ma być prowadzona jednocześnie z budową w Śródmieściu parkingów podziemnych (np. pod ul. Emilii Plater) i remontami linii tramwajowych - np. na Targowej. Plany ratusza przewidują też budowę w ścisłym centrum lasu drapaczy chmur zaprojektowanych przez gwiazdy architektury, np. biurowca Lilium obok Marriotta projektu Zahy Hadid.

Czy tyle inwestycji można prowadzić jednocześnie? Tylko z budowy drugiej linii metra trzeba będzie wywieźć 1,5 mln metrów sześciennych ziemi. A to oznacza 100 tys. kursów ciężarówek w centrum, i to tylko dla tej jednej inwestycji - ostrzega prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy Lech Królikowski.

źródło: Życie Warszawy, 14 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Warszawa: Postawić na tramwaje!

Post autor: eg_ptmkż »

Oprócz budowy drugiej linii metra, warszawskie władze miasta powinny też postawić na wytyczanie nowych linii tramwajowych m.in. do Wilanowa i na Tarchomin - radzili we wtorek specjaliści.

- W czasie Euro 2012 nie będzie kłopotów z dojazdem na Stadion Narodowy, który znajdzie się blisko centrum. Problemem może być za to komunikacja w okresie dużego zainteresowania Warszawą przed i po mistrzostwach - uważa Lech Królikowski, prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy. Wraz Andrzejem Brzezińskim z Politechniki Warszawskiej i Michałem Kiembrowskim z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej przekonywał, że stolica powinna bardziej postawić na transport szynowy. Znowu jednak istnieje groźba, że ratusz skupi się na budowie metra. Miasto odsuwa na dalszy plan budowę nowych linii tramwajowych. Nieprędko pojedziemy obiecywaną od lat nową trasą od Dworca Zachodniego skrajem Pola Mokotowskiego do Rakowieckiej i dalej Goworka, Spacerową, Sobieskiego do Wilanowa. Miasto nie pali się też, by przedłużać linię tramwajową z Żerania wzdłuż Modlińskiej na Tarchomin. W ciągu trzech, czterech lat powstanie co najwyżej linia tramwajowa przez most Północny i dalej na Nowodwory.

Andrzej Brzeziński radzi, by linie tramwajowe budować etapami. Z trasy do Wilanowa najpierw powinien powstać odcinek od Dworca Zachodniego do al. Niepodległości i do Puławskiej. Boi się też pośpiechu przy budowie drugiej liniej metra. - Przy okazji trzeba rozwiązać problemy na powierzchni m.in. musi powstać nowy punkt przesiadkowy na placu Wileńskim. Miasto musi też sobie odpowiedzieć na pytanie, jak powinna wyglądać ul. Targowa po zbudowaniu praskiej części obwodnicy Śródmieścia - uważa Brzeziński.

Według niego ratusz musi też jak najszybciej przygotować awaryjne scenariusze na wypadek opóźniania się przygotowań do budowy centralnego odcinka drugiej linii metra. Są już niewielkie szanse na to, że będzie on gotowy przed Euro 2012. Stolicy grozi zaś, że kibice zastaną miasto sparaliżowane wykopami.

źródło: Gazeta Wyborcza, Warszawa, 14 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Druga linia metra na Euro, ale 2016

Post autor: eg_ptmkż »

Budujmy metro dłużej, ale z głową: bez paraliżowania miasta w 2012 roku - proponuje Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej. Wiceprezydent miasta Jacek Wojciechowicz odpowiada: - Żadnego zmieniania planów. Jeśli przetarg wypali, to zdążymy. Za cztery lata tysiące turystów zwabionych magią Euro 2012 mogą zobaczyć sparaliżowane przez korki i kompletnie rozkopane centrum Warszawy. Taki czarny scenariusz nakreślili wczoraj specjaliści dla budowy drugiej linii metra między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim. –Szanse na skończenie tej inwestycji do 2012 roku są mało realne –ocenia Andrzej Brzeziński z Politechniki Warszawskiej. –Na dodatek koszty budowy mogą okazać się tak wysokie, że wyhamują inne inwestycje komunikacyjne –ostrzega.
Szacowane ostrożnie koszty drugiej linii przekraczają 3 mld zł. Czy taka będzie ostateczna cena? Szok może nastąpić już 26 maja. Wtedy Metro Warszawskie otworzy oferty pięciu konsorcjów walczących o kontrakt. Ratusz boi się, że wykorzystają pośpiech przed Euro 2012, wliczą do swoich szacunków kary za prawdopodobne niedotrzymanie terminów i w efekcie astronomicznie wywindują ceny.
Czy to znaczy, że z metra należy zrezygnować? Brzeziński mówi: jeśli budować, to właśnie teraz. Chodzi o skorzystanie z wyjątkowo korzystnego dla Polski budżetu UE na lata 2007 –2013.
–Można budować, ale trzeba przestać się oszukiwać i przyjąć realny harmonogram: z zakończeniem po 2012 roku. Wtedy da się inwestycję podzielić na etapy i uniknąć rozkopywania całego odcinka w czasie Euro –tłumaczy naukowiec. Specjaliści zwracają też uwagę, że budowa metra pod Świętokrzyską i Targową ma być prowadzona jednocześnie z budową w Śródmieściu parkingów podziemnych (np. pod ul. Emilii Plater) i remontami linii tramwajowych –np. na Targowej. Plany ratusza przewidują też budowę w ścisłym centrum lasu drapaczy chmur zaprojektowanych przez gwiazdy architektury, np. biurowca Lilium obok Marriotta projektu Zahy Hadid.
Czy tyle inwestycji można prowadzić jednocześnie? –Tylko z budowy drugiej linii metra trzeba będzie wywieźć 1,5 mln metrów sześciennych ziemi. A to oznacza 100 tys. kursów ciężarówek w centrum, i to tylko dla tej jednej inwestycji –ostrzega prezes Towarzystwa Przyjaciół Warszawy Lech Królikowski.
Michał Klembowski z Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej apeluje o uczynienie komunikacyjnym priorytetem inwestycji w tramwaje i pociągi (zamiast metra, którego stacje tuż obok stadionów na świecie w czasie wielkich imprez często się właśnie zamyka).

źródło: Życie Warszawy 14.05.2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Koleją na Euro 2012 – dworce i plany taborowe

Post autor: eg_ptmkż »

W drugiej części artykułu poświęconego przygotowaniom do organizacji mistrzostw Euro 2012 poruszymy tematykę dworców kolejowych oraz chyba najbardziej interesującą strefę taborową.

[center]Obrazek[/center]

Warszawa Centralna
Jak zwykle największym zainteresowaniem cieszy się Warszawa i jak zwykle jest to Dworzec Centralny. Przez jednych znienawidzony relikt przeszłości, przez innych pomnik architektury modernistycznej jest na tapecie już od dobrych 10 lat. Co rusz pojawiają się koncepcje jego zburzenia i zabudowania nowym kompleksem usługowym. I tyle co pomysłów, tyle PKP wynajduje powodów aby nic nie zmieniać. Podobnie ma być do Euro 2012, które dworzec Warszawa Centralna ma obsługiwać w niezmienionej formie. Jedynie remont przejdzie tunel średnicowy, a sam budynek ma zostać chemicznie oczyszczony z zaniedbań utrzymaniowych do jakich się dopuszczono w poprzednich latach.

Warszawa Wschodnia i Zachodnia

[center]Obrazek[/center]

W przeciwieństwie do dworca centralnego PKP postanowiły zmodernizować dwa skrajne dworce położone na średnicy, czyli wschodni i zachodni. W przypadku Dworca Wschodniego PKP rozpoczęły rozmowy z inwestorami chętnymi do przebudowy tego obiektu. Istniejący budynek zostanie zburzony i zastąpiony nowym. Do 30 kwietnia 2008 powinien się zakończyć pierwszy etap wyboru inwestora, który pomimo upływu terminu nie został jeszcze ogłoszony. Wykonawca przebudowy miałby zostać wyłoniony do końca roku, a budowa miała by ruszyć na przełomie lat 2009 / 2010. Natomiast już rok jest gotowy projekt planu zagospodarowania okolic Dworca Wschodniego. Drugim z ważnych dworców jest Warszawa Zachodnia. Również tutaj zaczynają pojawiać się opóźnienia. Inwestor miał być wybrany w I kwartale 2008 r., jednak nadal nie został on określony. Również tutaj stary budynek ma zostać zastąpiony nowym, a prace ruszyć na przełomie roku 2008 / 2009. Planowane zakończenie 2010 / 2011. Inwestycja ta jest o tyle potrzebna co nie na miejscu wobec planów zamknięcia na czas remontu tunelu średnicowego i skierowania pociągów dalekobieżnych na dworzec Warszawa Gdańska. Wobec tego spodziewane zamieszanie wywołane tym faktem nałoży się na zamieszanie związane z budową nowych dworców wschodniego i zachodniego.

Warszawa Stadion

Nieodzowną częścią mistrzostw w Piłce nożnej są stadiony i obsługujące je dworce. Po trwających rok przepychankach ustalono ostatecznie pozycję stadionu narodowego. Oczywiście będzie on w Warszawie w lokalizacji niedawnego targowiska nazwanego Stadion X lecia. W efekcie Polska będzie jedynym na świecie krajem mającym dwa stadiony narodowe, bowiem organizatorzy skrzętnie przemilczają, że miano stadionu narodowego nosi już od wielu lat Stadion Śląski zlokalizowany w Chorzowie. Jednak wracając do Warszawy po roku przepychanek udało się ustalić, że nowy stadion powstanie wewnątrz starego. Jest to efekt przespania roku, który był potrzebny na wywiezienie gruzu ze starego obiektu. Szczęśliwie ta lokalizacja jest korzystna dla systemu kolejowego, ponieważ stacja Warszawa Stadion funkcjonuje już od wielu lat. Konieczna jest tylko całkowita przebudowa obiektu. Konkurs architektoniczny ogłoszono na początku lutego 2008. Powstanie tam całkowicie nowy przystanek, który typowo dla PKP ma zostać wybudowany ze środków komercyjnych w zamian za użytkowanie powierzchni handlowej. Zgłosić udział w konkursie można było do 3 marca, natomiast finalne prace należy złożyć do 19 maja. Rozstrzygnięcie konkursu ma nastąpić w czerwcu 2008.

Warszawa Gdańska

Przebudowa stacji Warszawa Gdańska jest związana z koniecznością dokonania remontu części dalekobieżnej tunelu średnicowego w Warszawie. Ponieważ prace będą wymagały zamknięcia dworca Centralnego, więc konieczne stało się znalezienie alternatywnego rozwiązania. Stała się nim stacja Warszawa Gdańska, która pełniła rolę przelotowej do czasu otwarcia tunelu średnicowego. Warszawa gdańska ma zostać rozbudowana do końca 2009 roku o nowe perony i zmodernizowany układ torowy. Obecne wejście na perony przez tory zastąpi przejście podziemne z wejściem do stacji metra. Przebudowa ma ruszyć w wakacje roku 2008. Szerzej o tym projekcie pisaliśmy w odrębnym artykule. Przewidywana jest również przebudowa skromnego budynku dworcowego.

Gdańsk Śródmieście (SKM)

Gdańsk Śródmieście to nowy przystanek SKM, który powstanie na przedłużonej linii SKM w kierunku południowym od dworca Głównego. Przystanek ten zbuduje Szybka Kolej Miejska, a projekt jest szacowany na 70 min złotych. Decyzja o budowie tego przystanku zapadła w sierpniu 2007, podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Przystanek ten powstaje z myślą o przybliżeniu kolei do miasta, które po wyburzeniach przed dworcem i budowie drogi znacznie oddaliło się od dworca. Obecnie projekt jest na etapie wyboru wykonawcy studium wykonalności.

Sopot

W dniu 20.06.2007 zostało podpisane porozumienie w sprawie dworca w Sopocie, który ma powstać zupełnie od podstaw. Nowy obiekt ma mieć dwa tunele, obiekty handlowo-usługowe z wydzieloną częścią do obsługi pasażerów i parking podziemny na ok. 240 samochodów. Przebudowie mają zostać poddane także drogi dojazdowe. Porozumienie zostało podpisane przez Władze Miasta oraz PKP, po trwających „zaledwie”8 lat negocjacjach. W efekcie porozumienie trafiło w sam raz na organizację Euro 2012. Projekt ma kosztować 140 milionów złotych i zostać sfinansowany przez prywatnego inwestora. Jednak na chwilę obecną brak widocznych działań w tej sprawie.

Gdynia Główna Osobowa


PKP planują również przebudowę dworca głównego w Gdyni. Obecnie trwają prace nad modernizacją układu torowego, jednak wokół dworca wyrósł spór o jego zabytkowy charakter i wpisanie do rejestru zabytków. Trudno się sprzeczać z tym argumentem, ponieważ dworzec ten stanowi bardzo duży wkład w polską architekturę okresu międzywojennego, a jego kubatura jest wystarczająca do prowadzonych obecnie i w najbliższej przyszłości przewozów. Jedyne co doskwiera pasażerom to brak zadaszenia nad peronami, co jest polską specjalnością z tego okresu. Dlatego do 2012 roku zostanie zmodernizowany jedynie układ torowy stacji, natomiast my sugerowalibyśmy wybudowanie hali peronowej przynajmniej na długości 150-200 metrów, co w połączeniu z odrestaurowaniem budynku dworca dałoby jeden z najpiękniejszych obiektów tego typu w Polsce.

Wrocław Główny

W dniu 07.02.2008 zostało podpisane porozumienie pomiędzy miastem Wrocław a PKP S.A. w sprawie opracowania wspólnego projektu modernizacji kolejowego dworca głównego we Wrocławiu wraz z otaczającym terenem miejskim. Projekt tej modernizacji ma być efektem międzynarodowego konkursu, którego rozstrzygnięcie miało by mieć miejsce we wrześniu 2008 roku. Gotowy projekt budowlany opracowany na podstawie koncepcji wyłonionej w konkursie miałby być gotowy w pierwszej połowie 2009 roku. W tym samym roku miałyby ruszyć prace.

Wrocław Maślice –nowy przystanek przy nowym stadionie

Stadion we Wrocławiu miałby powstać w dzielnicy Maślice, położonej przy trasie Wrocław –Głogów. Na trasie tej między stacjami Kuźniki a Pracze miałby powstać nowy przystanek, natomiast wraz z przygotowaniami do Euro miałyby zostać wyremontowane wszystkie kolejowe wjazdy do miasta wraz z budową nowej łącznicy centrum miasta z Portem Lotniczym. Studium wykonalności modernizacji Wrocławskiego Węzła Kolejowego ma powstać do 2009 roku.

Poznań Główny

Obok trwających obecnie prac modernizacyjnych w Poznańskim Węźle Kolejowym Prezes PKP S.A. ogłosił w dniu 2 marca, że do Euro 2012 zostanie przebudowany także dworzec główny w Poznaniu. W najbliższych dniach ma zostać wyłoniona firma, która opracuje koncepcję przestrzenną nowego dworca i jego zagospodarowanie. Koncepcja ta miałaby być gotowa na czerwiec 2008, natomiast inwestor zostanie wybrany na przełomie roku 2008 / 2009.

Katowice

Dworzec w Katowicach wywołuje podobną ilość emocji co Centralny w Warszawie. Już wielokrotnie zabierano się za przetargi odnośnie jego przebudowy, jednak zawsze kończyły się one na niczym. W ostatnim wygrała wręcz firma mająca siedzibę w pustym prywatnym mieszkaniu w bloku! Jednak determinacja w ogłaszaniu przetargów ze strony PKP jest silna i w dniu 18.05.2007 r. przyjęto harmonogram wykonania tej inwestycji. W maju 2007 zatwierdzono procedury przetargowe na wyłonienie inwestorów, w połowie września zamknięto listę inwestorów. Jednak i tutaj dochodzimy do kolejnych opóźnień, ponieważ inwestor miał zostać wybrany pod koniec 2007 roku, natomiast dochodzimy już do połowy roku 2008, a 04.04.2008 PKP ogłosiło jedynie rozpoczęcie rokować z pięcioma potencjalnymi inwestorami. Dopiero pod koniec 2008 roku ma zostać wybrany ostateczny inwestor. Wobec tego planowane na koniec 2008 roku pierwsze wbicie łopaty zostało odłożone na okres 2009 / 2010. W efekcie pierwotnie planowane zakończenie inwestycji na lata 2010 / 2011 przesuwa się niebezpiecznie do granicy roku 2012. Wobec tego wspominanie o budowie linii do Pyrzowic i trzech nowych przystanków (stacji w Pyrzowicach (Port Lotniczy), Piekarach Śląskich oraz Chorzowie) można już chyba traktować w charakterze pobożnych życzeń.

Kraków Główny

Raport wspomina również o dworcu Kraków Główny, co wobec jego wieku budzi wiele zdziwienia. Jednak większe zdziwienie budzi lakoniczny zapis „Brak zabezpieczenia finansowego inwestycji”. Wobec tych słów warto zajrzeć w przetargi ogłaszane przez PKP PLK. Otóż spółka ta ogłosiła przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy dworca z założeniem poprawy obsługi osób niepełnosprawnych przez ten obiekt. Kluczową jest tutaj konieczność budowy wind i pochylni dla osób na wózkach, jak również rozwiązanie problemów ze wsiadaniem do niskopodłogowego taboru w postaci SZT (autobusy szynowe) i elektrycznych wagonów silnikowych. Wobec wysokości wejść w pojazdach szynowych 550 mm nad główką szyny i wysokością krawędzi peronowej około 1000 mm jest to znaczny problem. Wobec tego najprawdopodobniej krawędź peronowa zostanie obniżona do zalecanych przez techniczne specyfikacje interoperacyjności dla kolei dużej prędkości (które Kraków będzie obsługiwał) 550 lub 760 mm nad główką szyny. Ważnym elementem przebudowy dworca głównego w Krakowie będzie również oddanie do użytku tunelu tramwajowego zlokalizowanego bezpośrednio pod dworcem. Rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w III kwartale 2009 r., a zakończenie w IV kwartale 2010 r.

Pozostałe dworce

Oprócz wspomnianych wyżej dworców wymienionych w sprawozdaniu do 2012 roku mają zostać przebudowane również dwa inne obiekty. Pierwszym jest Łódź Fabryczna, która zostanie przebudowana na podziemny dworzec Łódź Centralna, o czym pisaliśmy szerzej w odrębnym artykule. Rozpoczęcie tej inwestycji nastąpi w IV kwartale 2009 roku. Przebudowany ma również zostać dworzec główny w Szczecinie. Rozpoczęcie tej inwestycji nastąpi w IV kwartale 2009 roku.

Plany taborowe grupy PKP

Powtarzane od lat słowa o przestarzałości taboru kolejowego w Polsce, zwłaszcza wobec organizacji Euro 2012 nie mogą pozostać bez echa. Wobec konieczności zapewnienia mobilności znacznej liczbie pasażerów grupa PKP w skład której wchodzą PKP Intercity, PKP PR oraz PKP SKM planują (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko POIŚ 2007-2013) zrealizować program zakładający:
- Zakup 20 szt. pociągów zespolonych 200/250 km/h,
- Zakup 36 szt. elektrycznych zespołów dalekobieżnych 160 km/h
- Modernizacja 247 szt. elektrycznych zespołów trakcyjnych (EN 57)
- Modernizacja 380 szt. wagonów osobowych.
Realizacja tych postulatów oznaczałaby odnowę około 1/3 taboru pasażerskiego, co będzie odczuwalne również po zakończeniu Euro 2012. Dodatkowo ze środków własnych i kredytów spółka PKP Intercity planuje sfinansować zakup i modernizację taboru dla obsługi segmentu przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w zakresie zakładającym:
•zakup 10 lokomotyw wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h,
•zakup 30 wagonów dostosowanych do prędkości 200 km/h,
Obok tego znajdują się plany poszczególnych województw dotyczące zakupów nowego taboru, głównie elektrycznych zespołów trakcyjnych, których łączną ilość można szacować na około 100 jednostek. Jeżeli te zapowiedzi zostałyby zrealizowane wówczas w bardzo krótkim czasie podróż koleją odmieni się nie do poznania.

Skoro zaczęliśmy od kubła zimnej wody można zakończyć cały problem optymistycznie. Oczywiście nadal widać, że większość projektów jest realizowana poprostu pójściem na żywioł. Na bieżąco łata się problemową sytuację i ciągle ogłasza się nowe plany, a jak będą one wyglądać określi się na przeddzień Euro. Wówczas powie się co miało być zrobione i podkreśli się, że zrealizowano 99% wszystkiego. Mimo tego w najbliższych latach będziemy się mogli spodziewać znacznego ożywienia w obszarze inwestycji w dworce kolejowe oraz nowy tabor. Oczywiście prawie pewnym jest, że nie zrealizuje się wszystkich zakładanych inwestycji, jednak zakres poczynionych zmian będzie znaczny. Nowe dworce w Warszawie Katowicach czy Poznaniu, zmodernizowane dworce w Gdyni, Szczecinie, Wrocławiu, czy odnowiony tunel średnicowy. Do tego ambitne plany taborowe. Nawet gdy nie zostaną zrealizowane w całości, to mimo wszystko przyniosą znaczną poprawę jakości podróżowania, co miejmy nadzieje będzie następstwem prowadzonych z myślą o euro 2012 inwestycjach.

za: Ryszard Piech http://inforail.pl/text.php?from=mail&id=17707
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Koleją na Euro 2012 – linie kolejowe

Post autor: eg_ptmkż »

Niedawno minął rok od przyznania Polsce organizacji mistrzostw piłkarskich Euro 2012. Wydarzenie to wywołało tyle euforii co krytyki, natomiast niedawno mieliśmy okazję zapoznać się z raportem odnośnie stanu przygotowań do tej sportowej imprezy.

Kubeł zimnej wody na dobry początek


Polska, jak bardzo dobrze wiadomo, jest potęgą w świecie piłki nożnej, gdzie piłkarze są takimi artystami, że nie kwalifikują się w ogóle do mistrzostw, a jeżeli już się zakwalifikują, to zawsze grają trzy mecze. Pierwszy, ostatniej szansy i honorowy... . Temu wszystkiemu nie pomaga nawet import zawodników z innych krajów, bo inaczej nie da się nazwać przyznawania obcokrajowcom potrzebnym do drużyny narodowej polskiego obywatelstwa. Choć akurat tą praktykę stosuje znaczna część krajów. Oczywiście w całym ferworze zapominamy, że mamy jakiegoś Adama Małysza, Otylię Jędrzejczak, czy Roberta Korzeniowskiego, bo uprawiają jakieś inne dziedziny sportu niż piłka nożna. Lecz co ważniejsze są to dziedziny sportu, gdzie liczy się indywidualność i być może to jest odpowiedzią na pytanie dlaczego Polacy wypadają bardzo słabo w piłce nożnej. Cóż najwyraźniej nasz naród cechuje się dużą indywidualnością. Zresztą chyba każdy spotkał się ze stwierdzeniem, że Polacy jednoczą się w biedzie, a gdy jest dobrze stronią od siebie. Być może dlatego za kibicami w naszym kraju ciągnie się bardzo negatywna etykieta. W sumie niezależnie czy drużyna wygra, przegra, czy zremisuje, to zawsze znajdzie się powód do siania zniszczenia. Są rozróby z radości z wygranej, złości z przegranej, czy też niejednoznacznego remisu. W efekcie kibice jadąc na mecze wyjazdowe jadą w kordonie Policji, a kibice drużyny gospodarzy siedzą na stadionie dwie godziny po zakończeniu meczu, aby wyprowadzić bezpiecznie gości. Brak starć na stadionie przeradza się w dewastację środków lokomocji, czego efektem są powybijane szyby, zdemolowane wnętrze, czy spalone składy jak chociażby EN57-2011, który został podpalony chyba z tego powodu, że był zbyt świeżo po kapitalnym remoncie. Przy czym pytanie takich podróżnych o bilet jest chyba obrazą stanu. Nie tak dawno była wielka afera, ponieważ PKP w połowie trasy pociągu z kibicami postanowiła sprawdzić bilety. Pomysł ten skończył się dziesiątkami osób w areszcie... . W efekcie pomysł organizacji Euro 2012 w kręgach kolejowych może budzić poważne obawy wobec tego co spotyka się na co dzień w wydaniu kibiców. Oczywiście można powiedzieć, że Euro przyciągnie prawdziwych kibiców z różnych krajów, co niejako zagwarantuje bezpieczeństwo, lecz na ile tak się stanie pokaże czas. Nam pozostaje mieć nadzieję, że Euro 2012 będzie tak spokojne jak Euro 2006 w Niemczech, gdzie Policjanci z psami stali i w zasadzie udzielali jedynie informacji, a rodziny z dziećmi nie obawiały się przyjść na stadion. Takiego Euro wszystkim czytelnikom życzymy.

Stan przygotowań w obszarze linii kolejowych

Po tym przydługim wstępie czas przejść do sedna sprawy, jaką jest stan przygotowań do Euro 2012 po roku od przyznania ich organizacji Polsce i Ukrainie. Informacja ta została opracowana pod kierownictwem Janusza Piechocinskiego. Dla celów organizacji mistrzostw Rząd powołał do życia spółkę PL.2012 Sp. z o.o. Spółka ta ma organizować wszystkie działania zmierzające do wykonania wszystkich inwestycji, w tym do współpracy z PKP w celu dokonania modernizacji wyszczególnionych stacji i szlaków teoretycznie związanych z organizacją imprezy. Teoretycznie, ponieważ niektóre inwestycje mają niewiele wspólnego i są w zasadzie jedynie realizacją długofalowych planów.

Linia E 20

Linia kolejowa E 20 to trasa łącząca Rzepin przez Poznań z Warszawą i dalej kierująca się do Terespola. Jako część tej trasy uznawana jest także towarowa obwodnica Warszawy zaczynająca się w Łowiczu, a kończąca w Łukowie. Linia ta jest modernizowana już od dobrych 10 lat, czego efekty częściowo są widoczne. Obecnie prace modernizacyjne prowadzone są na odcinkach: Rzepin - granica państwa;Mińsk Mazowiecki - Siedlce;Siedlce –Terespol oraz na obszarze Poznańskiego Węzła Kolejowego. Linia ta jest przebudowywana dla prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów osobowych oraz 120 km/h dla towarowych. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 156.167,1 tys. zł związane z wykonaniem prac na odcinku Poznańskiego Węzła Kolejowego. Odcinek Mińsk Mazowiecki –Siedlce był modernizowany w latach 2001 –2008 za ogólną sumę 132 500 000 €, z czego w 2007 roku wykonano roboty o wartości 2.208,7 tys. zł. Gros tej sumy pochłonęła budowa przejścia pod torami na stacji Mińsk Mazowiecki. Natomiast odcinek Siedlce –Terespol jest modernizowany od 2003 roku, a prace mają się zakończyć w 2014 roku. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 271.771,1 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 70,2 km toru, 23 rozjazdów i 40 obiektów inżynieryjnych.

Linia E 65

Linia kolejowa E 65 to trasa Gdynia –Warszawa –Katowice –Zebrzydowice/Zwardoń. Jest to pierwsza linia, gdzie prędkość maksymalna ma przekroczyć 160 km/h. Na odcinku Warszawa –Gdynia ma ona wynosić 200 km/h dla pociągów z wychylnym pudłem, natomiast Warszawa –Katowice miało być 250 km/h. Jednak jak to w Polsce bywa, koncepcja przegoniła koncepcję i w połowie modernizacji CMK do tej prędkości padł pomysł na jej podniesienie do 300 km/h i zmianie systemu zasilania z 3kV= na 25kV 50Hz prądu przemiennego. W efekcie inwestycja ta wylądowała w zestawie rezerwowych i nie zostanie zrealizowana do Euro 2012. Tak więc prace przeniosły się na odcinek Warszawa –Gdynia, gdzie ma zostać osiągnięta zakładana prędkość 200 km/h. Inwestycja ta została rozpoczęta w 2007 roku, a zakończona ma zostać w 2013 roku. W 2007 r. w ramach Etapu II zrealizowano roboty o wartości 57.403,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 18 km toru, 6 obiektów inżynieryjnych, oraz 18.6 km sieci trakcyjnej. Aby uniknąć spekulacji nie zamieszczono danych odnośnie czasu modernizacji CMK, a szkoda, bo lektura byłaby na pewno ciekawa.

Linia E 30 i CE 30

Linia ta zaczyna się na granicy państwa z Niemcami i następnie prowadzi przez stacje Bielawa Dolna, Węgliniec (dla linii CE 30) lub Zgorzelec –Węgliniec (dla linii E 30). W dalszej części trasa wiedzie przez Legnicę, Wrocław, Opole, Gliwice, Katowice, Kraków i Rzeszów do Przemyśla. Trasa ta ma na całej długości zostać przystosowana do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich oraz 120 km/h dla pociągów towarowych. Jej modernizacja rozpoczęła się w 2000 roku i ma potrwać do 2010 roku. Ponieważ część trasy została przesunięta do zadań rezerwowych, więc termin zakończenia może się przedłużyć. Modernizacja obu odcinków granicznych aż do Węglińca rozpoczęła się w 2002 roku i ma się zakończyć w 2008 roku. Całkowita wartość tego projektu wynosi 87 478 371 €. Obecnie prowadzone są prace związane z zabudową urządzeń sterowania ruchem oraz łączności. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 52.245,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,6 km toru, 7 rozjazdów i 14 obiektów inżynieryjnych. Odcinek Węgliniec –Legnica jest modernizowany od 2000 roku, a prace mają się zakończyć w 2010 roku. Całkowita wartość projektu to 194 804 259 €. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 86.244,6 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 5,4 km toru, 11 rozjazdów i 32 obiektów inżynieryjnych. Kolejny odcinek trasy czyli Legnica –Wrocław –Opole wszedł do modernizacji również w 2000 roku, a jego zakończenie jest planowane także na 2010 rok. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 144.051,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,4 km toru, 32 rozjazdów, 7 obiektów inżynieryjnych, oraz 11,6 km sieci trakcyjnej. Łącznie od początku modernizacji na tym odcinku zmodernizowano 95,5 km linii kolejowej, w tym 6 stacji i 7 przystanków osobowych. Obecnie realizowane są zadania związane z modernizacją układu zasilania, modernizacja stacji Oława (jedna z dwóch pierwszych stacji w Polsce) oraz projekt i zabudowa urządzeń sterowania i kierowania ruchem kolejowym na tym odcinku. Dalsza część trasy, czyli odcinek Opole –Gliwice –Zabrze –Katowice –Kraków –Tarnów –Rzeszów –Przemyśl –granica państwa wymaga rozpoczęcia robót. Na liście podstawowej znajduje się projekt modernizacji odcinka Opole –Gliwice –Katowice –Kraków oraz Rzeszów –granica państwa. Brakujący odcinek Kraków –Tarnów –Rzeszów znalazł się na liście rezerwowej, co może budzić zdziwienie, ponieważ mecze będą rozgrywane na Ukrainie, a pociągi do Wrocławia, czy Poznania pojadą właśnie tą trasą. Wobec hojnego modernizowania trasy od granicy niemieckiej do Wrocławia może to budzić kontrowersje i w zasadzie potwierdza, że modernizację nie są prowadzone z myślą o Euro 2012, tylko według starszych planów.

Linia NR 8

Linia numer 8 to dość wolnie powstała trasa z Warszawy przez Radom do Kielc i dalej do Krakowa. Trasa ta ma w przyszłości stać się szybkim połączeniem Kielc z Warszawą, gdzie pociągi będą osiągały prędkość maksymalną 160 km/h. Przebudowie ma również zostać poddany jednotorowy odcinek tej trasy, który zyska drugi tor. Pierwsza część trasy do stacji Warszawa Okęcie jest obecnie w stadium modernizacji. Inwestycja ta jest prowadzona jako część realizacji połączenia kolejowego centrum warszawy z Portem lotniczym. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 64.440,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 8 rozjazdów. Dalsza część trasy jest jeszcze w stadium opracowywania dokumentacji i map, które mają być gotowe do 2009 roku. Według raportu trasa ta ma zyskać nowe lokalne centra sterowania (LCS) zlokalizowane w stacjach Warszawa Okęcie, Radom, Skarżysko Kamienna oraz Kielce. Prace budowlane mają się rozpocząć w 2010 roku, a zakończyć do 2013 roku lub początkiem 2014 roku. Jednak brak jest wzmianek odnośnie prowadzonych prac torowych oraz ewentualnej dobudowie drugiego toru.

Linia Łódź –Warszawa

Raport wspomina również o prowadzonej modernizacji linii Łódź –Warszawa. Modernizacja pierwszego etapu (Łódź Widzew –Skierniewice) trwała od 2006 do 2008 roku i zakładała modernizację odcinka długości 62,8 km wraz ze stacjami Skierniewice, Płyćwia, Rogów oraz przystankami osobowymi na trasie. Prace te miały na celu zwiększenie dopuszczalnej prędkości maksymalnej do 160 km/h. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 573.153,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 92,8 km toru, 136 rozjazdów, 38 obiektów inżynieryjnych, oraz 81,5 km sieci trakcyjnej. Realizacja etapu drugiego jest przewidziana na lata 2009 - 2012 i obejmuje odcinek Warszawa Zachodnia –Skierniewice oraz Łódź Widzew –Łódź Fabryczna. W ramach zadania zmodernizowane zostaną perony, budynki nastawni, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty kolejowe, siec trakcyjna, tory i podtorze. Zakres prac obejmuje również budowę tunelu z infrastrukturą podziemnej stacji Łódź Fabryczna.

Oprócz powyżej wymienionych w raporcie linii Grupa PKP przygotowała własne oświadczenie. Wymienia w nim także trasę E 59 na odcinku Poznań –Wrocław obejmującą odcinek 162 km, PL/AD 106 czyli odcinek Psary –Kraków, gdzie ma zostać zmodernizowane jedynie 48 km stanowiące 53% całej trasy. Obie linie maja zostać dostosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h. Grupa PKP wymienia także jako zadania do realizacji do 2012 roku 3 połączenia z Lotniskami. Pierwsze to wspominane już Okęcie, drugie, to funkcjonujące już Balice, natomiast trzecie to Pyrzowice, choć ostatnie doniesienia prasowe twierdzą jakoby na tą inwestycję zabrakło pieniędzy.
Na tym zakończymy pierwszą część artykułu poświęconego stanowi infrastruktury kolejowej na rok po otrzymaniu organizacji mistrzostw Euro 2012 przez Polskę i Ukrainę. W niniejszym artykule omówiliśmy zmiany jakie zaszły na liniach kolejowych, w kolejnym artykule przyjrzymy się stanowi dworców oraz planom taborowym do 2012 roku.

http://inforail.pl/text.php?from=mail&id=17553
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Euro 2012 - PKP odpowiada

Post autor: eg_ptmkż »

PKP SA odpowiada na pojawiające się w mediach informacje dotyczące opóźnień w przygotowaniach do Euro 2012. - Od 2007 do końca 2008 roku Grupa PKP zmodernizuje blisko 500 km z zaplanowanych 1600 kilometrów torów dróg kolejowych. Trwają również przygotowania do modernizacji 56 pociągów i 380 wagonów dla pasażerów – kibiców Euro 2012 oraz budowy nowych i modernizacji największych dworców kolejowych - podaje Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA.

Pierwszych inwestorów do budowy największych nowych dworców PKP S.A. wybierze już w tym roku. Grupa PKP rozmawia również z partnerami ukraińskimi o stworzeniu stałego połączenia kolejowego Polska – Ukraina.

Linie kolejowe
Plany modernizacyjne PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. obejmują następujące trasy:
• Warszawa – Gdańsk: modernizacja 350 km linii (100% całej trasy),
• Warszawa – Poznań: modernizacja 123 km linii, (41% trasy),
• Poznań – Wrocław: modernizacja 162 km linii, (100% całej trasy),
• Wrocław – Kraków: modernizacja 203 km linii, (76% całej trasy),
• Psary – Kraków: modernizacja 48 km linii, (53% całej trasy),
• Warszawa – Kielce: modernizacja 177 km linii, (95% całej trasy),
• Warszawa – Łódź: modernizacja 129 km linii, (97% całej trasy),
• Rzeszów – granica państwa: modernizacja 100 km linii, (100% całej trasy),
• Kolejowe połączenia z portami lotniczymi (Balice, Pyrzowice, Okęcie).

W ramach modernizacji linii kolejowych związanej z EURO 2012 w 2007 r. zrealizowano 299,7 km torów, w tym .
• modernizację linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I; długość zmodernizowanego odcinka 70 km torów,
• modernizację linii kolejowej E-65 odcinek Warszawa-Gdynia, Etap II; długość zmodernizowanego odcinka: 18 km,
• modernizację linii kolejowej E-30 na odcinku Legnica - Węgliniec; długość zmodernizowanego odcinka: 4,5km,
• odbudowę i modernizację E-30 na odcinku Opole - Wrocław – Legnica: długość zmodernizowanego odcinka: 11,3 km,
• modernizację linii kolejowej E-30 i CE-30 na odcinku Węgliniec - Zgorzelec/granica państwa i Węgliniec - Bielawa Dolna/granica państwa; długość zmodernizowanego odcinka: 5,7 km,
• modernizację Poznańskiego Węzła Kolejowego na linii kolejowej E-20; długość zmodernizowanego odcinka: 26 km,
• modernizację linii kolejowej Warszawa - Łódź. Etap I: odcinek Skierniewice - Łódź Widzew; długość zmodernizowanego odcinka: 92,8 km,
• modernizację linii kolejowej na terenie Śląska, długość zmodernizowanego odcinka: 68 km.

W ramach prowadzonych prac modernizacyjnych w 2008 r. przewiduje się zrealizować prace modernizacyjne na 180 km torów, w tym:.
• modernizację linii kolejowej E-20 na odcinku Siedlce - Terespol, Etap I; długość odcinka: 68,4 km,
• modernizację linii kolejowej E-65 odcinek Warszawa - Gdynia, Etap II; długość odcinka: 40 km,
• odbudowę i modernizację E-30 na odcinku Opole - Wrocław – Legnica; długość odcinka: 64,6 km,
• modernizację linii kolejowej Nr 8 Etap I; odcinek Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie; długość odcinka: 8,4 km

Pociągi
Dla zapewnienia odpowiedniej jakości oferty w ruchu międzywojewódzkim i międzynarodowym spółka PKP Intercity planuje (w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko POIŚ 2007-2013) zrealizować program modernizacji taboru, który przewiduje:
• zakup 20 szt. pociągów zespolonych wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h,
• zakup 36 szt. elektrycznych zespołów dalekobieżnych dostosowanych do prędkości 160 km/h,
• modernizację 380 szt. wagonów osobowych.

Koszt wykonania tego programu wyniesie ok. 723 mln euro, z tego ze środków POIŚ zostanie przeznaczonych ok. 360 mln euro.

Ze środków własnych i kredytów spółka PKP Intercity planuje sfinansować zakup i modernizację taboru dla obsługi segmentu przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych w zakresie zakładającym:
• zakup 10 lokomotyw wielosystemowych dostosowanych do prędkości 200 km/h,
• zakup 30 wagonów dostosowanych do prędkości 300 km/h,
• modernizację 310 wagonów dostosowanych do prędkości 160 - 200 km/h), w tym z systemem SUW 2000 umożliwiającym jazdę polskim pociągom po torach o różnej szerokości.

Na wymienione inwestycje w tabor zostanie przeznaczonych łącznie ok. 200 mln euro.

Dworce kolejowe
Inwestycje, które zostaną zrealizowane tylko ze środków własnych PKP S.A., ewentualnie będą współfinansowane ze środków publicznych:
• Warszawa Centralna - rozpoczęcie prac remontowo-estetyzacyjnych nastąpi w IV kwartale 2009 r., a ich zakończenie w I kwartale 2012 r. Kompleksowa przebudowa dworca będzie możliwa po wybudowaniu nowych dworców Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia, które będą w stanie przejąć ruch z Dworca Centralnego na czas jego modernizacji.
• Kraków Główny - rozpoczęcie prac budowlanych nastąpi w III kwartale 2009 r., a zakończenie w IV kwartale 2010 r.
• Wrocław Główny - trwa konkurs na opracowanie koncepcji architektoniczno – urbanistycznej dworca i jego okolic. Przyjęcie koncepcji nastąpi do końca sierpnia 2008 r., natomiast rozpoczęcie prac remontowo - budowlanych zabytkowego dworca planowane jest w IV kwartale 2009 r. Zakończenie prac planowane jest w I kwartale 2012 r. Równocześnie prowadzona będzie inwestycja wokół dworca. Zakres inwestycji możliwych do wykonania do I kwartału 2012 r. zostanie ustalony po przyjęciu wspomnianej koncepcji.

Dworce planowane do modernizacji ze środków własnych PKP S.A.:
• Gdańsk Główny - w roku 2009 planowana jest modernizacja dworca wraz z poprawą struktury użytkowej wnętrza oraz rewitalizacją otoczenia.
• Gdynia Główna Osobowa - remont generalny dworca planowany jest na lata 2010 – 2011. Dworzec już jest wpisany do rejestru zabytków.

Inwestycje planowane do przeprowadzenia z partnerem (inwestorem) zewnętrznym:
• Warszawa Wschodnia - do końca 2008 roku planowane jest wyłonienie inwestora.
• Warszawa Zachodnia - do końca października 2008 r. planowany jest wybór inwestora.
• Katowice - planowany termin wyboru inwestora i podpisanie umowy nastąpi do końca października 2008 r.
• Sopot - wybór inwestora planowany jest na I połowę 2009 roku, rozpoczęcie inwestycji w III kwartale 2009 roku.
• Poznań Główny - dworzec będzie przebudowywany we współpracy z inwestorem zewnętrznym, zgodnie z pierwotnymi założeniami. Wybór inwestora planowany jest na przełomie 2008/2009 roku.

Poza dworcami przewidzianymi do modernizacji w ramach EURO 2012, PKP S.A. planuje również inwestycje na dworcach:
• Warszawa Gdańska - planowany termin sporządzenia koncepcji zagospodarowania obszaru inwestycyjnego przypada na połowę maja 2008 r., natomiast wybór inwestora nastąpi w III kwartale 2009 roku.
• Łódź Fabryczna - rozpoczęcie inwestycji nastąpi w IV kwartale 2009 roku.
• Szczecin - rozpoczęcie realizacji inwestycji nastąpi w IV kwartale 2009 roku.

Obrazek
Grafika: PKP SA


Ściągnij prezentację w formacie PowerPoint na temat przygotowań Grupy PKP do Euro 2012

źródło: PKP SA, 17 kwietnia 2008

[ Dodano: 24 Kwiecień 2008, 07:51 ]
Jak informuje ukraińska gazeta Djełowaja Njedjelja, ukraiński resort komunikacji i łączności przeznaczył 180 mln €na zakup elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Pendolino w ramach przygotowań do Euro 2012. Władze ukraińskie chcą skrócić czas przejazdu pociągiem na trasach związanych z Euro 2012 z 10-11 godzin do 3-5 godzin, a także chcą zwiększyć przepustowość poszczególnych linii kolejowych. Wszystko to z długoterminowych kredytów i wkładów ludzi interesu. Oczywiście inwestycje te mają przebiegać ze szczególną uwagą na problemy ekologiczne. Zachodzi także potrzeba wymiany bardzo zużytego już taboru pasażerskiego wartości ok 4 mld hriwień. Konieczne projekty opracowała już włoska firma MBProgetti oraz francuska firma Systra.

za: http://inforail.pl/text.php?from=mail&id=17284

[ Dodano: 24 Kwiecień 2008, 08:00 ]
Raport o stanie przygotowań Polski do EURO 2012 opracował zespół pod kierunkiem Janusza Piechocinskiego, wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury. Prezentujemy cześć poświęconą inwestycjom z zakresu transportu publicznego w obszarach metropolitalnych.

W zakresie transportu publicznego w obszarach metropolitalnych, którego finansowanie jest przewidziane w ramach działania 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych w ramach VII osi priorytetowej „Transport przyjazny środowisku POIiS”, Ministerstwo Infrastruktury, w porozumieniu z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, wydzieliło odrębną pule na projekty związane z EURO 2012. Środki z Funduszu Spójności w wysokości 600 min euro zostaną podzielone pomiędzy 6 obszarów metropolitalnych, w których planowane jest rozgrywanie meczów w ramach EURO 2012. Decyzja Ministra Infrastruktury zatwierdzona została „Procedura wyboru projektów z zakresu transportu miejskiego związanych z organizacja, EURO 2012'. Zgodnie z ta procedura projekty zostaną wybrane w oparciu o karty projektów, w których beneficjenci wskażą najistotniejsze informacje na temat proponowanych inwestycji. Ocena projektów przeprowadzona zostanie przez komisje, w oparciu o zaproponowane w procedurze kryteria. Po zatwierdzeniu zestawienia projektów rekomendowanych do włączenia na Listę projektów indywidualnych Minister Infrastruktury wystąpi do Ministra Rozwoju Regionalnego o uzupełnienie Listy projektów indywidualnych w ramach POIiS.

Maleją szanse II linii metra
Poważnie zmniejszyły się szansę na zbudowanie do Euro 2012 drugiej linii metra na odcinku centralnym między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim. Odcinek oficjalnie ma powstać do kwietnia 2012 roku., a więc 2 miesiące przed meczem inauguracyjnym na Stadionie Narodowym.

Wątpliwości budzi przebudowa dworca PKP Warszawa Wschodnia i jego integracja z planowaną stacją metra Stadion. Szwankuje współpraca między mazowieckim oddziałem PKP PLK SA i Metrem Warszawskim. Podobne problemy związane są z budową tunelu łączącego stację metra Dworzec Gdański z mającym zostać zmodernizowanym dworcem kolejowym. 28 marca 2008 roku zakończyła się druga tura dialogu konkurencyjnego z pięcioma wykonawcami biorącymi udział w postępowaniu. Celem dialogu było doprowadzenie do takiego opisania przedmiotu zamówienia, które w rezultacie porównania rozwiązań zaproponowanych przez wykonawców, będzie najbardziej odpowiadać potrzebom zamawiającego. Dokumentacja sporządzona w wyniku dialogu, stanowić będzie podstawę ostatniego etapu procedury -składania ofert. Zakłada się, że opracowana Specyfikacja Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) zostanie przesłana do wykonawców w drugiej połowie kwietnia. Zamawiający zamierza wyznaczyć termin składania ofert na pierwszą połowę maja br. Zgodnie z wcześniejszym harmonogramem (jesień 2007 r.) umowa z wykonawcą miała być podpisana na przełomie marca i kwietnia 2008. Nie bierze się pod uwagę protestów. Wyłoniona firma sporządzi w ciągu roku projekt budowlany. Pierwszych prac budowlanych mieliśmy się spodziewać w kwietniu przyszłego roku. Teraz ma to się stać w drugiej połowie 2009 r.

Czyli na budowę pozostanie 2,5 roku. Byłoby to możliwe przy założeniu prac na trzy zmiany każdego dnia. W centrum miasta należy to wykluczyć. Nie bierze się pod uwagę, iż drążenie tuneli może być wydłużone przez trudne do przewidzenia w projektach przeszkody (kable, rury, geologia), zwłaszcza przy pracach w trudnych warunkach jak dno Wisły i Skarpa wiślana. Miasto pracuje nad planem B. Obejmuje on inwestycje w tramwaje i plan zamiany w dniach meczów mostów drogowych w przeprawy tylko dla pieszych wraz z budową kładki pieszej nad Wisłą. Tymczasem priorytetem powinno być usprawnienie transportu kolejowego na sieci położonej na terenie miasta, poprzez remonty dworców i przystanków, modernizację torów oraz zakup taboru dla Szybkiej Kolei Miejskiej. Powstałaby szybciej i mniejszym kosztem sieć metra naziemnego na przykładzie niemieckiego S-bahn.

za: http://transinfo.pl/text.php?from=mail&id=17330

[ Dodano: 24 Kwiecień 2008, 08:05 ]
PKP obiecuje, że modernizacje odcinka do granicy z Niemcami oraz linii Szczecin-Poznań odbędą się. Informacja PKP o stanie przygotowań do mistrzostw Europy, wzbudziła sporo zamieszania. Okazało się bowiem, że wśród planowanych inwestycji pominięto Szczecin.

A przecież tędy, na mecze do Gdańska, Poznania czy Wrocławia, przejeżdżać będzie wielu kibiców, zwłaszcza z Niemiec i Skandynawii.

Szybciej do Berlina

- Na terenie Oddziału Regionalnego PKP PLK w Szczecinie nie przewiduje się prac modernizacyjnych, wynikających bezpośrednio z przygotowań do EURO 2012 - potwierdza Romana Nakoneczna z regionalnego oddziału Polskich Linii Kolejowych w Szczecinie. - Jednak w najbliższych 4-5 latach będziemy prowadzić prace, które z pewnością usprawnią podróżowanie przed tą wielką imprezą sportową.

Oznacza to, że zapowiadane wcześniej inwestycje, zostaną zrealizowane. W sierpniu br. rozpocznie się modernizacja polskiego odcinka linii Szczecin-Berlin. Chodzi o 13,5 kilometra torów między Dworcem Głównym a granicą. Na remont tego odcinka podróżni czekali od lat. Do końca września br. ma zostać wymienionych ponad 7 km szyn. Na stacji Szczecin Gumieńce zostaną też przebudowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Dodatkowo na trzech przejazdach niestrzeżonych pojawi się automatyczna sygnalizacja. Pozwoli to na zlikwidowanie ograniczeń w szybkości pociągów, które dotąd w tych miejscach obowiązywały. Prace pochłoną ok. 17,5 mln zł. Dzięki modernizacji pociągi będą mogły rozwijać prędkość nawet do 120 km na godzinę. Skróci to czas przejazdu o ok. 10 minut.

Skrócą dojazd nad morze

Zdaniem Romany Nakonecznej, nie jest również zagrożona modernizacja odcinka Poznań-Szczecin-Świnoujście. Cała linia nie będzie jednak gotowa na Euro 2012. Prace rozpoczną się wprawdzie w 2009 r., ale potrwają do 2015 r. Ich koszt to 1 miliard 250 milionów euro. Dużą część kosztów pokryje Unia.

- Dzięki modernizacji uzyskamy maksymalną prędkość 200 km na godzinę dla pociągów pasażerskich i 120 km na godzinę dla pociągów towarowych - informuje Romana Nakoneczna. - Obecnie trwa budowa komputerowego systemu sterowania ruchem na stacji Goleniów.

Prace mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Czas przejazdu ze Szczecina do Świnoujścia ma skrócić się o kolejne 10 minut i wynieść 85 min.

Rezerwowy Wrocław


Obecnie trwa wymiana szyn na linii Gdańsk-Stargard Szczeciński, na odcinku między Białogardem a Świdwinem. Koszt inwestycji to 12,5 mln złotych. Modernizacja ma zakończyć się do końca br. Dzięki niej pociągi będą mogły osiągać prędkość do 120 km na godzinę. Na liście projektów rezerwowych znalazł się natomiast remont linii do kolejnego miasta, w którym ma być rozgrywane EURO 2012 - Wrocławia. Na razie PLK planuje wymianę szyn i modernizację nawierzchni na moście w Podjuchach. Unowocześnione zostaną także urządzenia sterowania ruchem na stacji w Kostrzynie i Chojnie.
(źródło: Monika Stefanek, Głos Szczeciński, 22 kwietnia 2008)

[ Dodano: 26 Kwiecień 2008, 14:02 ]
zy Wrocław czeka paraliż komunikacyjny podczas EURO 2012? Aby temu zapobiec, na początku kwietnia br. urzędnicy miejscy wraz działaczami organizacji pozarządowych odwiedzili Berlin, gdzie podpatrywali rozwiązania transportowe zastosowane w stolicy Niemiec podczas Mistrzostw Świata w piłce nożnej w 2006 roku. Podczas, gdy w Polsce w kontekście mistrzostw mówi się głównie o konieczności budowy autostrad, Berlin uniknął paraliżu komunikacyjnego podczas mistrzostw świata wyłącznie dzięki zdecydowanemu „NIE”dla samochodów!
Jak to osiągnięto? Przede wszystkim, miasto przeprowadziło skuteczną kampanię promocyjną zrównoważonych środków transportu –komunikacji zbiorowej i roweru –pod hasłem „Berlin się przesiada”(„Berlin steigt um”). Kampania ta odniosła wielki sukces, m.in. w postaci trwałej, dobroczynnej, zmiany zachowań transportowych berlińczyków. Poziom ruchu rowerowego w śródmieściu oraz wykorzystanie transportu zbiorowego na czas imprezy wzrosły o 25%, natomiast ruch samochodowy zmalał o 5%. Co więcej, obecnie jeździ 13% więcej rowerzystów, niż przed mistrzostwami! Przed MŚ 2006 Niemcy zainwestowali w sumie w transport ponad 5 mld euro, z czego większość w komunikację zbiorową. To się opłaciło - 84% kibiców poruszało się koleją, tramwajem, metrem bądź autobusem, a przygotowane dla fanów futbolu wielkie parkingi samochodowe wykorzystane zostały zaledwie w 30%!
Dzięki zdecydowanej polityce najazd setek tysięcy kibiców nie spowodował chaosu komunikacyjnego: wielka impreza nie stała przekleństwem dla samych berlińczyków, lecz wielkim, radosnym świętem. FIFA uznała niemiecki mundial za najlepiej zorganizowane mistrzostwa wszechczasów. Teraz czas na Wrocław –czy nasi urzędnicy wykorzystają cenną berlińską lekcję?

Źródło: Radek Lesisz; Dolnośląska Fundacja Ekorozwoju 25.04.2008

[ Dodano: 26 Kwiecień 2008, 14:08 ]
PKP SA zamieściły na stronie internetowej trwające i planowane do 2012 roku kolejowe inwestycje. Lista jest bardzo długa, lecz nie ma na niej Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej. Priorytetem w projekcie TKM jest połączenie - przed Euro 2012 - lotniska w Rębiechowie z Gdańskiem i Gdynią.

W dalszej kolejności budowa linii do przyszłego gdyńskiego lotniska pasażerskiego w Babich Dołach oraz inwestycje w linie na południe od Trójmiasta, m.in. do Kartuz. Projekt nie obejmuje natomiast ewentualnej reaktywacji linii SKM do Nowego Portu, obok której - niedaleko przystanku Gdańsk Zaspa Towarowa - powstanie stadion Baltic Arena.

- Nie ma powodu do niepokoju. Prawdopodobnie nasz projekt nie znalazł się na tej liście tylko dlatego, że są na niej inwestycje zgłoszone przez spółki z Grupy PKP, a nasz rekomendował Urząd Marszałkowski - powiedział nam Paweł Wróblewski, pełnomocnik marszałka województwa do spraw budowy Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej.

Marszałek województwa pomorskiego Jan Kozłowski na każdym kroku podkreśla, że popiera Kolej Metropolitalną. Ma nadzieję, że w lipcu uda się wpisać TKM na tzw. listę indykatywną, czyli spis projektów priorytetowych finansowanych ze środków unijnych, na które pieniądze można otrzymać poza konkursem.

Koszty budowy TKM szacowane są na ok. 350 mln euro, z UE można liczyć na połowę tej sumy (całość środków w ramach listy indykatywnej to ok. 600 mln euro) .

W maju ogłoszony zostanie przetarg na dokumentację przedprojektową i studium wykonalności.

Ze strony internetowej spółki BIEG 2012 zniknął w poniedziałek link `Plan inwestycji gdańskich do 2012`.
W sumie to jednak dobrze, że zniknął, bo wcześniej na podstronach `inwestycje` można było przeczytać `Tutaj nie ma żadnych informacji. Zapraszamy wkrótce`. - To moja wina. Ja umieściłem pochopnie ten link na stronie. Urząd miasta zlecił naszej spółce tylko budowę stadionu, inne inwestycje są poza nami. Dlatego linków z `zawartością` proszę szukać na miejskich stronach - mówi rzecznik BIEG- u Michał Kruszyński.

Źródło: Paweł Rydzyński, POLSKA Dziennik Bałtycki
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Raport o przygotowaniach do Euro 2012

Post autor: eg_ptmkż »

Prezentujemy fragment raportu poświęconego stanowi przygotowań Polski do Euro 2012, opracowanego przez zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego, wiceprzewodniczącego sejmowej komisji infrastruktury.

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E 20

Prace modernizacyjne prowadzone są na odcinkach:
- Rzepin – granica państwa;
- Obszar Poznańskiego Węzła Kolejowego;
- Mińsk Mazowiecki – Siedlce;
- Siedlce – Terespol.

Wartość kosztorysowa – 442 437,2 tys. zł

W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 156.167,1 tys. zł związane z wykonaniem prac na odcinku Poznańskiego Węzła Kolejowego.

Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Warszawa – Terespol:
Linia kolejowa E - 20 na odcinku Warszawa – Terespol o długości 211,0 km znajduje się w II paneuropejskim korytarzu transportowym objętym programem TINA. Kompleksowa poprawa warunków technicznych istniejącej linii kolejowej poprzez modernizacje parametrów technicznych umożliwi ruch pociągów:
- pasażerskich z prędkością V = 160 km/h,
- towarowym z V = 120 km/h;

Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Mińsk Mazowiecki - Siedlce:
Długość odcinka Mińsk Mazowiecki - Siedlce - 52 km
Termin realizacji w latach 2001 - 2008
Wartość kosztorysowa - 132 500 000 €
W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 2.208,7 tys. zł związane z wykonaniem m.in. przejścia pod torami na st. Mińsk Mazowiecki oraz robót na p.o. Siedlce Zalew.

Modernizacja linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol:
Termin realizacji w latach 2003 – 2014
ETAP I w latach 2003 – 2010
ETAP II w latach 2008 - 2014
Koszt realizacji inwestycji w ramach POIiS: 135 mln euro.
W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 271.771,1 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 70,2 km toru, 23 rozjazdów i 40 obiektów inżynieryjnych.

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E 65 WARSZAWA – GDYNIA
Termin realizacji w latach: 2007 - 2013
Koszty inwestycji: Koszt realizacji inwestycji w ramach POIiS: 797 mln euro.
W 2007 r. w ramach Etapu II zrealizowano roboty o wartości 57.403,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 18 km toru, 6 obiektów inżynieryjnych, 18.6 km sieci trakcyjnej.

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ E 30 i CE 30


Modernizacja linii E30 i C-E30 odcinek: granica państwa/Bielawa Dolna - Zgorzelec – Węgliniec - Wrocław – Opole
Głównym celem modernizacji jest zintegrowanie transportu kolejowego na tym odcinku z systemem Unii Europejskiej w aspekcie standardów technicznych i kompatybilności sieci polskiej z siecią UE.
Termin realizacji zadania w latach: 2000 – 2010
Długość modernizowanej linii kolejowej E 30 i CE 30 276 km w tym odcinek :
- Opole - Wrocław- Legnica 159,4km
- Legnica – Węgliniec 71,0 km
- Węgliniec – Zgorzelec 26,5 km
- Węgliniec – Bielawa Dolna / granica państwa 12,5 km

Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec / granica państwa oraz Węgliniec – Bielawa Dolna / granica państwa.
Termin realizacji zadania: lata 2002 – 2008
Całkowita wartość projektu: 87 478 371 €
Aktualnie realizowany jest kontrakt typu projekt i budowa na zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym i łączności oraz kontrakt na nadzór. Na pozostałych kontraktach trwają procedury odbiorowe i końcowe rozliczanie. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 52.245,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,6 km toru, 7 rozjazdów i 14 obiektów inżynieryjnych.

Modernizacja linii kolejowej E 30 na odcinku Legnica - Węgliniec
Termin realizacji zadania: lata 2000 – 2010
Całkowita wartość projektu : 194 804 259 €
W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 86.244,6 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 5,4 km toru, 11 rozjazdów i 32 obiektów inżynieryjnych.

Modernizacja linii kolejowej E 30 i C-E30 na odcinku Opole – Wrocław -
Legnica

Termin realizacji inwestycji: lata 2000 – 2010 r. W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 144.051,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 11,4 km toru, 32 rozjazdów, 7 obiektów inżynieryjnych, 11,6 km sieci trakcyjnej.
Do końca 2007 roku na odcinkach linii E 30 i C-E 30 pomiędzy Legnica, Wrocławiem i Opolem w ramach zrealizowanych 31 kontraktów zmodernizowano 95,5 km linii kolejowej, w tym 6 stacji i 7 przystanków osobowych.

Obecnie realizowane są zadania :
- budowa i modernizacja obiektów i urządzeń układu zasilania linii E 30 na odcinku Opole – Wrocław – Legnica
- zakończenie robót zaplanowano w 2010 roku.

Modernizacja stacji Oława - linia kolejowa Nr 132;
- zakończenie robót zaplanowano w 2008 roku.

Projekt, dostawa i zabudowa urządzeń sterowania i kierowania ruchem na odcinku Wrocław – Legnica
- zakończenie robót zaplanowano w 2009 roku.

Modernizacja linii kolejowej E30/CE30 na odcinku Opole – Zabrze - Katowice – Kraków - Przemyśl - Medyka
Projekt modernizacji linii kolejowej na odcinku Opole - Katowice – Kraków – Przemyśl –Medyka współfinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Długość modernizowanego odcinka linii kolejowej E30 wynosi - 444,8 km. Inwestycja będzie finansowana ze środków POIiS. Na liście podstawowej znajduje się projekt Modernizacja linii kolejowej E30/CE30 etap II, którego szacunkowy koszt wynosi 1573,47 mln euro. W ramach projektu będą realizowane odcinki:
- Opole – Gliwice – Zabrze - Zabrze
– Katowice – Kraków
- Rzeszów – granica państwa
Na liście rezerwowej znajduje się projekt Modernizacja linii kolejowej E30/CE30 etap III którego szacunkowy koszt wynosi 700 mln euro. W ramach projektu będą realizowane odcinki:
- Kraków – Tarnów
- Tarnów – Rzeszów

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ NR 8

Modernizacja linii kolejowej Nr 8, Etap I: odcinek Warszawa Zachodnia - Warszawa Okęcie i budowa łącznicy Warszawa Służewiec - Lotnisko Okęcie.

Projekt SPOT/1.1.1/160/05 obejmujący modernizacje linii kolejowej nr 8 na odcinku Warszawa Zachodnia – Warszawa Okęcie realizowany jest w ramach programu SPOT na lata 2004 – 2006. Szacunkowa wartość projektu - 210 497 230 PLN

Zadania obejmować będą:

Zadanie 1 – modernizacje istniejącego odcinka od Warszawy Zachodniej (w km 3,7) do Warszawy Okęcie (w km 11,85) oraz remont układu torowego stacji Warszawa Wschodnia

Zadanie 2 – budowę połączenia kolejowego (w tunelu) na odcinku od Warszawy Służewiec do stacji końcowej usytuowanej w nowo budowanym terminalu Portu Lotniczego im Fryderyka Chopina.

W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 64.440,0 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 8 rozjazdów.

Modernizacja linii kolejowej Nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie – Radom – Kielce

W 2007 r. zrealizowano:
• dokumentacje przedprojektowa na odcinek Warszawa Okęcie – Radom - Kielce – zakończona;
• wnioski o decyzje środowiskowe – złożono w województwach Świętokrzyskimi Mazowieckim.
•dokumentacja przetargowa na wyłonienie Wykonawcy badań geotechnicznych oraz Wykonawcy map do celów projektowych – w przygotowaniu.

Obecnie są przygotowywane dokumentacje przetargowe na wyłonienie Wykonawcy badan geotechnicznym oraz Wykonawcy map do celów projektowych. Zakończenie badań geotechnicznych przewiduje się na koniec 2008 r. Wyłonienie Wykonawcy map do celów projektowych przewiduje się na III kwartał 2008 r., natomiast wykonanie map do końca II kwartału 2009 r.

Zgodnie z harmonogramem rozpoczęcie realizacji projektu przypada:
• LCS Radom i LCS Skarżysko Kamienna - II kwartał 2010r;
• LCS warszawa Okęcie i LCS Kielce – III kwartał 2010r.
Prace modernizacyjne prowadzone będą jednocześnie na 4 odcinkach realizacyjnych z uwzględnieniem pozostawienia wolnych szlaków i stacji w celu możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Zakończenie realizacji całej inwestycji we wszystkich branżach przewiduje się na koniec 2013 lub początek 2014 r.

MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ WARSZAWA – ŁÓDŹ

ETAP I: odcinek Skierniewice - Łódź Widzew
ETAP II: odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice i Łódź Widzew – Łódź Fabryczna
W wyniku modernizacji tej linii uzyska się usprawnienie połączenia aglomeracji łódzkiej z warszawska poprzez skrócenie czasu podróżowania na tej trasie, w zależności od przyjętych do realizacji rozwiązań technicznych do około 70 minut. Zmodernizowana linia kolejowa, zapewniająca szybkie i bezpieczne połączenie aglomeracji łódzkiej z warszawska, jest również niezbędna z racji konieczności zapewnienia społeczności łódzkiej dostępu do transportu lotniczego (międzynarodowe lotnisko Warszawa – Okęcie).
Całość przedsięwzięcia przyczyni sie do zwiększenia przepustowości linii i zwiększenia bezpieczeństwa ruchu. Ważnym celem tej modernizacji jest także redukcja kosztów utrzymania i eksploatacji.

ETAP I – termin realizacji zadania w latach 2006 - 2008 w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport na lata 2004 – 2006 w systemie „projekt i budowa”.
Wartość kosztorysowa – 931 430,5 tys. PLN
Długość modernizowanego odcinka 62,8 km
W ramach zadania zmodernizowane zostaną:
- stacje: Skierniewice, Płyćwia, Rogów, przystanki osobowe,
- szlak z dostosowaniem międzytorza do wartości 4.0m,
- podstacje trakcyjne, kabiny sekcyjne, przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty,
- kładki dla pieszych, przepusty, przejście podziemne dla pieszych w miejscowości Rogów.

W 2007 r. zrealizowano roboty o wartości 573.153,2 tys. zł związane m.in. z wykonaniem 92,8 km toru, 136 rozjazdów, 38 obiektów inżynieryjnych, 81,5 km sieci trakcyjnej.

ETAP II – termin realizacji zadania w latach 2009 - 2012 na odcinku Warszawa Zachodnia - Skierniewice współfinansowany ze środków Unii Europejskiej - Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Orientacyjny koszt całkowity inwestycji wynosi 260 mln Euro.

Długość modernizowanego odcinka – ok. 65,0 km.

W ramach zadania zmodernizowane zostaną: perony, budynki nastawni, obiekty inżynieryjne, przejazdy kolejowe, mosty, wiadukty kolejowe, siec trakcyjna; tory i podtorze, Zakres prac obejmuje również budowę tunelu z infrastruktura podziemnej stacji Łódź Fabryczna.


DWORCE

Warszawa Centralna
PKP nie przewiduje generalnego remontu dworca.

Warszawa Wschodnia
Polskie Koleje Państwowe rozpoczęły rozmowy z inwestorami, którzy chcą przebudować Dworzec Wschodni. Istniejący budynek zostanie zburzony, a na jego miejscu powstanie nowy dworzec. Do 30 kwietnia 2008 powinien się zakończyć pierwszy etap wyboru inwestora. Do końca roku powinniśmy poznać wykonawcę. Budowa ma się rozpocząć na przełomie lat 2009 i 2010.

Do rokowań zgłosiły się:
- firma Riofsa
- konsorcjum: Praga Centrum - Mayfield Polska i Hochtief Development
- konsorcjum API Europe i Neot Chen Merkaz Hadera.

14.05.2007 Gotowy jest projekt planu zagospodarowania okolic Dworca Wschodniego.

Warszawa Zachodnia
Inwestor miał być wybrany w I kwartale 2008 r. Budowa nowego Dworca Zachodniego powinna rozpocząć się na przełomie 2008 i 2009 roku, a zakończyć w roku 2010/2011. PKP S.A. ma nadzieję, że w ciągu pięciu lat – czyli do EURO 2012 – uda się wybudować dwa całkiem nowe budynki dworcowe

Warszawa Stadion
Na początku lutego 2008 ogłoszono konkurs architektoniczny na tereny o powierzchni ponad 30 hektarów. Podzielono je na trzy części. Ta zachodnia obejmuje grunty należące do PKP. Tam ma powstać nowy dworzec Stadion, który kolejarze chcą przebudować we współpracy z prywatnym inwestorem. Architekci mieli czas na zgłaszanie się do konkursu do 3 marca. Prace muszą złożyć do 19 maja, a publiczne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w czerwcu 2008.

Warszawa Gdańska
Stacja do końca 2009 r. zostanie rozbudowana. Zbudowane zostanie przejście podziemne z sąsiedniej stacji metra. Zmodernizowany zostanie również układ torowy dla prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr: 19, 507 i 509. Wartość projektu modernizacji wymienionych linii to 84,5 mln zł netto.

W wakacje 2008 roku ma rozpocząć się przebudowa. Prace przy Gdańskim mają potrwać kilkanaście miesięcy. W dalszym etapie przebudowany ma być tamtejszy budynek dworcowy.

Gdańsk Główny
Brak informacji nt. planów modernizacji dworca.

Gdańsk Śródmieście (SKM)
Gdańsk Śródmieście – tak będzie sie nazywał nowy dworzec PKP w Gdańsku. Zbuduje go spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i wydłuży linię kolejową nr 250, po której kursują jednostki SKM. Koszt inwestycji to co najmniej 70 mln złotych.

Decyzja o powstaniu nowego dworca kolejowego zapadła w sierpniu 2007, podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Dworzec SKM Gdańsk Śródmieście ma być gotowy przed finałami Mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012. Z tej właśnie stacji pociągi maja dojeżdżać m.in. do Gdańska Zaspy Towarowej, w pobliżu której powstanie stadion piłkarski Baltic Arena.

Samorząd Województwa jest na etapie wyboru wykonawcy studium wykonalności.

Gdańsk Zaspa Towarowa (SKM)
Osoby odpowiedzialne za organizację Euro 2012 w Gdańsku stoją na stanowisku, że transport kolejowy podczas mistrzostw nie musi być priorytetem. Ta inwestycja miałaby kosztować 70 milionów złotych. Brak działań.

Sopot
20.06.2007 Podpisano porozumienie ws. dworca w Sopocie. Dwa tunele, obiekty handlowo-usługowe z wydzieloną częścią do obsługi pasażerów, parking podziemny na ok. 240 samochodów i przebudowywane drogi dojazdowe - tak do 2011 roku mają wyglądać okolice dzisiejszego dworca kolejowego w Sopocie. Porozumienie w tej sprawie podpisały władze miasta i przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych. Negocjacje z PKP trwały osiem lat.

Na realizację projektu potrzeba ok. 140 mln zł. Pieniądze mają pochodzić od prywatnego inwestora, który wraz z miastem i PKP stworzyłby spółkę.

Brak działań.

Gdynia Główna Osobowa
Trwa modernizacja układu torowego. Spór o przyszłość budynku dworca (ma być wpisany na listę zabytków) paraliżuje prace. Do Euro 2012 zmodernizowany będzie tylko układ torowy stacji.

Wrocław Główny
07.02.2008 - Pomiędzy miastem Wrocław a PKP S.A. zostało zawarte porozumienie, dzięki któremu PKP S.A, wspólnie z samorządem, przygotuje projekt modernizacji kolejowego dworca głównego we Wrocławiu i otaczającego go terenu miejskiego. Projekt zostanie wybrany w międzynarodowym konkursie do września 2008.

Projekt budowlany, opracowany na jego podstawie, powstanie w pierwszej połowie 2009 roku, a prace modernizacyjne rozpoczną się w tym samym roku.

Konkurs architektoniczno-urbanistyczny pod nazwą „Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu wraz z otoczeniem” ogłoszony miał zostać w marcu 2008.

Nie ma zabezpieczenia finansowego.

Wrocław Maślice (nowy stadion)
Przystanek kolejowy przy nowym stadionie piłkarskim na Maślicach, budowa od podstaw nowej linii łączącej centrum miasta z portem lotniczym i remont wszystkich istniejących już torów prowadzących do Wrocławia. Przystanek powstanie na istniejącej już trasie z Wrocławia do Głogowa, czyli między stacją na Kuźnikach a Praczami.

Studium wykonalności modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego ma powstać do 2009 roku.

Poznań Główny
2 marca Andrzej Wach, prezes PKP SA, ogłosił, że poznański Dworzec Główny zostanie przebudowany do Euro 2012. PKP ma przebudować dworzec samodzielnie, miasto wycofało się z projektu.

PKP ma już harmonogram prac – za kilka tygodni zostanie wyłoniona firma, która opracuje koncepcję programowo-przestrzenną nowego dworca oraz zagospodarowania Wolnych Torów. Ta będzie gotowa na czerwiec. Wybór inwestora ma nastąpić na przełomie roku.

Katowice

18.05.2007 r. – Przyjęcie harmonogramu inwestycji:
- maj 2007 – zatwierdzenie przez Zarząd PKP S.A. procedury wyłaniania inwestorów;
- połowa września 2007 – zamknięcie listy zainteresowanych inwestorów
- koniec 2007 roku – wybór inwestora
- koniec 2008 roku – pierwsze „wbicie łopaty”
- 2010-2011 – zakończenie realizacji inwestycji.

29.10.2007 – 16 firm przystąpiło do procedury rokowań z PKP SA, zatwierdzonej przez Ministerstwo Transportu. Rokowania wyłonią inwestora budowy nowego dworca głównego w Katowicach. 26 października PKP przyjęły odpowiedzi od firm, które będą uczestniczyć w rokowaniach.

04.04.2008 – PKP wyłoniło 5 inwestorów.
- Neinver Polska.
- Simon Ivanhoe - Grupa Kapitałowa ECC
- Konsorcjum firm IGI Keyinvest, GE Real Estate Poland oraz Kajima Europe
- TriGranit Holding Limited i TriGranit City Development

PKP chce wyłonić inwestora w pilotażowej formie polegającej na współpracy przedsiębiorstwa Skarbu Państwa i kapitału prywatnego, w pierwszej połowie 2008 roku i rozpocząć realizację inwestycji na przełomie 2009/2010 roku.

Pyrzowice – MPL Katowice
Aktualnie trwają prace przygotowawcze do ewentualnej budowy linii i stacji kolejowej.

Kraków Główny
Brak zabezpieczenia finansowego inwestycji.

całośc raportu

źródło: inf. własna RK, 17 kwietnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Co z metrem i pociągami na Euro 2012?

Post autor: eg_ptmkż »

Drugiej linii metra przed Euro 2012 raczej nie będzie - z takim scenariuszem liczą się już także władze Warszawy. Szanse na to, że kibiców pod Stadion Narodowy będą dowozić pociągi drugiej linii metra maleją.

Mnóstwo opóźnień z metrem

Według Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR poślizgów można się spodziewać na każdym etapie przygotowań. W czasie wyłaniania wykonawcy, na etapie przygotowania projektu i zdobywania pozwolenia na budowę, a także w czasie samych prac.

Wiceprezydent Jacek Wojciechowicz przyznał wczoraj na konferencji prasowej, że władze miasta nie wykluczają opóźnień z budową metra. - W takim wypadku zadbamy, by budowa nie utrudniała życia miasta w czasie mistrzostw - zapowiedział Wojciechowicz.

Dworce tylko umyte?

Pod znakiem zapytania stoją też inwestycje kolejowe. Na Dworcu Centralnym uda się najwyżej przeprowadzić lifting na poziomie peronów i przejść podziemnych. Kolejarze zarzekają się za to, że do Euro 2012 powstaną całkiem nowe dworce Wschodni i Zachodni. Mają je zbudować prywatne firmy, które dostaną przy stacjach grunt na cele komercyjne. Paweł Olczyk z zarządu PKP zapewnia, że oba dworce powstaną do 2012 r. Zapowiada też, że w połowie tego roku zostaną już wybrane firmy, które je zbudują.

Furgalski w to jednak nie wierzy. - W podobny sposób miał być przebudowany dworzec w Katowicach. Jesienią zeszłego roku wykonawca miał wejść na budowę. Inwestor jednak wciąż jest nieznany. Obawiam się, że skończy się na umyciu starych dworców - uważa Furgalski.

Być może łatwiej przyjdzie kolei przebudowa przystanku Stadion.

Lotniska połączone koleją

Wiadomo już, że większość kibiców z zagranicy do Warszawy dotrze samolotem. Do Euro 2012 na Okęciu nie tylko powinna się zakończyć się budowa nowego terminalu, przebudowa starej części dworca i pełne połączenie z nową halą odlotów i przylotów. Do mistrzostw powinna też powstać odnoga kolejowa, którą będą jeździć pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej z Otwocka i Legionowa.

Urzędnicy obiecują także na 2010 rok uruchomienie lotniska tanich linii w Modlinie. Inwestycja jest jednak przesuwana z roku na rok. Docelowo między Okęciem i Modlinem mają jeździć pociągi.

Mniej obiecywanych dróg

Do mistrzostw powstanie kilka ważnych dróg. Na pewno jednak nie tyle, ile zapowiadano rok temu. Według najnowszych obietnic rządu pod koniec 2011 r. będzie gotowa autostrada A2 z Łodzi do Warszawy. Nie ma co marzyć o zbudowaniu do 2012 r. całej ekspresowej obwodnicy Warszawy. Powstanie najwyżej połowa. Od autostrady, która dotrze do zachodnich granic stolicy, powstanie trasa przez Bemowo do Trasy AK. Na południu zostanie zbudowany najwyżej fragment obwodnicy od Ursusa do lotniska i ul. Puławskiej.

Spośród dróg miejskich ważne są zwłaszcza te w rejonie Pragi. Żeby wreszcie odciążyć Targową, musi zostać dokończona śródmiejska obwodnica. W pierwszym etapie powstanie trasa od ronda Wiatraczna do ul. Zabranieckiej. Druga część arterii - do ronda Żaba - zostanie ukończona już po Euro 2012.

Miasto chce także zbudować praską część tzw. Trasy Świętokrzyskiej. Będzie to dwupasmówka, która poprowadzi od mostu Świętokrzyskiego do Kijowskiej i dalej wiaduktem nad torami do ul. Zabranieckiej. Do 2012 mają także powstać dwa nowe mosty - Północny i Krasińskiego.
(źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza, Warszawa, 17 kwietnia 2008)
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Media o kolei - EURO 2012

Post autor: eg_ptmkż »

Minął już rok od przyznania POLSCE/UKRAINIE prawa do organizacji EURO 2012. W tym wątku będziemy poruszać wszystkie kwestie dotyczące przygotowań do tej wielkiej imprezy a może będziemy świadkami największej kompromitacji. Czas pokaże ....
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2010, 10:05 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 6 razy.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości