Br 23

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
tomeczek
Posty: 146
Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
Lokalizacja: KRAKÓW
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: tomeczek »

Ja jedno wyrwałem żeby sprawdzić i na upartego może być, ale złożyłem do kupy chyba 8 do patyczka od lizaka i zalałem kropelką.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: sebano79 »

Światłowody są też na allegro. Widziałem kiedyś pod hasłem "gwieździste niebo". Ale też myślałem żeby wyrwać kilka włókien z lampki :D
tomeczek
Posty: 146
Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
Lokalizacja: KRAKÓW
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: tomeczek »

Ja szukałem przez internet firm zajmujących się światłowodami plastikowymi. Są oczywiście większe średnice włókien, ale sprzedawane w dużych ilościach. Poszukam meila i dam ci namiar. Z wikolu soczewka będzie w najlepszym razie półprzeźroczysta, dlatego mam zamiar iść do znajomego jubilera i może coś poradzi. Wtedy można bu dac przewód światłowodowy składający się z włókien np. 0.3. Można taki zrobić z lampy światłowodowe dostępnej na allegro za jedyne 4.90.
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: sebano79 »

Wydaje mi się , że grubość światłowodu powinniśmy dobierać tak , aby atrapy świateł nadal mogły pełnić swoją funkcję, czyli trzymać budę tendra. Światło na wyjściu można rozproszyć stosując soczewkę np. z wikolu. Widziałem takie soczewki w temacie o semaforach świetlnych. Też planuję spróbować z takim właśnie światłowodem. A tak przy okazji, to w jakim sklepie go mam szukać?
ps. oświetlenie czołowe już gotowe. Wykorzystałem dwie diody 3 mm i dwa rezystory 2 kOhm. Wszystko to upchnąłem w zapasowym ciężarku przednim, w którym znajduje się żarówka. Końcówki wygięte w ten sposób, aby czerpać prąd z mocowania żarówki. Dzięki temu mogę szybko zmienić diody na żarówkę i odwrotnie. Niestety na efekt muszę poczekać do wieczora... :(
Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 mar 2008, 16:17 przez sebano79, łącznie zmieniany 1 raz.
tomeczek
Posty: 146
Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
Lokalizacja: KRAKÓW
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: tomeczek »

Ja też przymierzam sie do zastosowania światłowodu, ale na razie mogę mieć włókno fi 0.75. za 1.5zł/m. Nie wiem czy nie za cienki, ale można by przed niego wkleić spowrotem cyrkonie. A może ja za bardzo kombinuję?
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10999
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: ArturSchŁ »

sebano79 pisze:...chcę wywiercić w nich małe otworki w które włożę światłowód. ... Robił ktoś już coś takiego?
Tak, Charakterek.
:P
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: sebano79 »

Więc jeżeli chcę aby oświetlenie działało w obie strony mogę zastosować również ten drugi układ zastępując diody czerwone białymi, zgadza się? Tylko wątpię żeby udało mi się zmieścić 4 diody, więc zastosuję dwie; jedna do przodu i jedna do tyłu. Do tego kondensator 2 kOhm. A podłączyć mogę pod oprawę żarówki, czy jest gdzieś lepsze miejsce?
I tak se jeszcze myślałem nad oświetleniem tendra. Żeby nie niszczyć zaczepów budy tendra, które są przecież również atrapą świateł, chcę wywiercić w nich małe otworki w które włożę światłowód. Może jeszcze jakieś soczewki dorobić, żeby rozproszyć strumień światła? Robił ktoś już coś takiego?
A o tych szpilkach już czytałem wcześniej. I widocznie to z ich winy paliła mi się dioda, bo działo to się tylko przy zmianie polaryzacji. Dopóki parowóz jechał do przodu, oświetlenie działało.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10999
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: ArturSchŁ »

Trojan pisze:To jeszcze schemacik na zmienne żółto-czerwone:
Ten drugi schemacik jest o wiele ZDROWSZY !!
Zastosowanie samych żółtych diód LED (jak na pierwszym) może szybko skończyć się przepaleniem tych LEDów !!

Silnik podczas pracy, zwłaszcza przy wiekszym obciążeniu, wytwarza ujemne szpilki napięcia (o małej energii ale za to dużej amplitudzie nawet > od -50V !!). Jak to własnie TU dyskutowano ujemne napiecie o amplitudzie większej od 5V może przepalić diodę. Zastosowanie czerwonych LED zaporowo (= żółte świeci, a czerwone nie) powoduje, że żółta jest zabezpieczona przez czerwoną (a czerwona przez żółtą) i nie nastąpi przepalenie LEDa (najwyżej błyska czerwona lub żółta na wstecznym).
:P
Awatar użytkownika
Trojan
Posty: 345
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kam./Katowice
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: Trojan »

To jeszcze schemacik na zmienne żółto-czerwone:

Obrazek

Choć w parowozach raczej nie przydatne. Zasada ta sama, tylko diody czerwone muszą być odwrotnie niż żółte.

Pzdr
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1743
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: krzysztof »

jeżeli mogę dodać swoje, to wartością bezpieczną dla diody przy 12V jest 2,2 kOhma, ale dawałem też 1,5. nic się nie działo, diody świeciły jasno ale nie przekraczałem 12V!!!
tomeczek
Posty: 146
Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
Lokalizacja: KRAKÓW
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: tomeczek »

Ja daję 2 lub 3 kilo, albo 5
Awatar użytkownika
Trojan
Posty: 345
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kam./Katowice
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: Trojan »

Bardzo cię proszę:

Obrazek

Oczywiście jakbys chciał w tendrze robić to tak samo tylko obrócone o 180 stopni :) Nie wiem jaki to rezystor to narysowałem jakie ma kolory pasków, po prostu sprzedawca dodał mi do diód.

Pozdrowienia
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: sebano79 »

No trojan, już dawno obiecałeś mi ten schemacik :D Ciągle czekam...
kondensator miałem 1 kOhm...
Awatar użytkownika
Trojan
Posty: 345
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:08
Lokalizacja: Skarżysko-Kam./Katowice
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: Trojan »

Hej,
Paliły ci sie diody bo być może nie dałeś odpowiednich rezystorów przed diodę. Ja w swojej 23 (oryginalnej Zeukowskiej):

Obrazek

zrobiłem bardzo fajne oświetlenia diodowe:

Obrazek

Przepraszam za jakość fotek - są z telefonu. Naprawdę warto dać lepiej diody niż żarówki. Dorobiłem też dodatkowe blaszki zbierające prąd z dużych kół i loczka ma się świetnie. Mogę ci podrzucić jakis prosty schemacik do oświetlenia.

Pozdrowienia
Awatar użytkownika
sebano79
Posty: 129
Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
Lokalizacja: Mazury
Kontakt:

Re: Br 23

Post autor: sebano79 »

Ok, kupiłem trochę części i teraz wygląda to tak:
-widok ogólny bebechów; rama tendra czarna, ale nie ma w tym nic złego. Nie wiem czemu w blachy tendra jest wlutowany kondensator, ale on też chyba nie przeszkadza (a może go przelutować?):
Obrazek Obrazek
-zostałem przy żarówce, bo dioda mi się paliła na wstecznym:
Obrazek
-no i oczywiście wiązary. Jedną przeciwkorbę miałem ułamaną, ale dorobiłem z igły od maszyny do szycia. Hamulce też czarne.
Obrazek
Buda też od BR35. Ramy niestety nie zdobyłem, ale wymyśliłem coś takiego: w miejscach gdzie były zaczepy wywierciłem otwory wiertłem 0,8 mm i mocuję budę przy pomocy nitów. Trzyma się elegancko i wygląda to tak:
Obrazek
Brakuje mi jeszcze przedniego wózka a i kółka faktycznie nowe by się przydały. Zdarza się też, że kółka się zatną ale nie wiem, czy jest to wina zużytych zębatek czy przekombinowanej przeciwkorby. Muszę też przejrzeć układ zasilania, bo po odczepieniu kabli tendra nie bardzo chce jeździć.
Ale ogólnie jest już chyba o niebo lepiej. Jeszcze raz wielkie dzięki za pomoc. Bez Was chyba nie dał bym rady! :)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości