
NEM 825 PL
Moderator: mod-Ogółem
-
- Posty: 825
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: NEM 825 PL
Co do epok I i II i taboru w TT- czy są jakieś zdjęcia, wzory schematy cokolwiek co można by wykorzystać przy budowie/waloryzacji taboru TT 

- oelka
- Moderator
- Posty: 2214
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: NEM 825 PL
II epoka (1918 - 1945) - charakterystyka.
Okres przejmowania kolei od panstw zaborczych. Organizacja polskiego kolejnictwa. Przebudowa i budowa nowych linii kolejowych. Tabor kolejowy konstrukcji polskiej. Poczatek trakcji elektrycznej na PKP. Okres II wojny swiatowej.
Okresy:
IIa (1918 - 1926)
Okres ustalania sie granic Polski (m. in. powstania slaskie, wojna posko-bolszewicka w 1920r.), przejmowanie taboru panstw zaborczych (kolei pruskich i austriackich, oraz w mniejszym stopniu z zaboru rosyjskiego). Zakupy parowozow w USA (pozniejsze Tr20) Decyzja o wlasnych oznaczniach parowozow (1922) wprowadzona w 1925.
IIb (1926 - 1939)
Powolanie Polskich Kolei Panstwowych. Ujednolicenie oznaczen taboru (1930). Uruchomienie produkcji parowozow w polskich fabrykach na podstawie zakupionej, a potem wlasnej dokumentacji. Budowa nowoczesnych wagonow pasazerskich o konstrukcji stalowej (1928). Pojawienie sie trakcji spalinowej - wagony spalinowe do ruchu pasazerskiego (1934) i elektrycznej na WWK (1936).
IIc (1939 - 1945)
II wojna swiatowa. Podzial taboru miedzy ZSRR, a Niemcy. Przylaczenie obszarow dawnych dyrecji KPEV do DRB, a reszta pod oddzielnym zarzadem Kolei Wschodnich na terenie Generalnej Guberni. Orzel znika z taboru kolejowego. Pojawiaja sie niemieckie oznaczenia taboru. Nastepuje duze przemieszanie taboru: w Polsce mozna spotkac wloskie lokomotywy elektryczne (WWK), czy francuskie parowozy serii 140. Polskie natomiast rozsylane sa po terenie calej rzeszy. Na przyklad Pt31 do Austrii. Pojawienie sie wojennych serii lokomotyw DRB - np 52, 42 czy 43. Ewakuacja czesci taboru w glab Rzeszy wraz z nadchodzacym frontem. Przejmowanie czesci taboru przez Armie Czerwona, budowa linii szerokotorowych na potrzeby wojsk ZSRR (m. in. do Berlina, czy Wroclawia).
Na terenach zdobytych przez ZSRR poczatki odbudowy zniszczen wojennych - np. Koleje Slaskie z trakcja elektryczna (zabrane nastepnie przez ZSRR)
Jeszcze kilka uwag na temat oznakowania:
W okresie IIa moga wystepowac lokomotywy z cecha PKP i godlem, a jednoczesnie z seria dawnego uzytkownika. Lokomotywy importowane z USA przed 1922 rokiem, produkcji Baldwina, poczatkowo oznaczono jako seria 6000 (6001-6175), pozniej Tr20. Inne nowe serie parowozow otrzymywaly juz docelowe oznaczenia, ze wzgledu na wprowadznie do ruchu po 1922 roku.
W okresie IIc Niemcy skasowali godlo zastepujac je napisami "Deutsch" lub "Ostbahn". Wprowadzane byly stopniowo niemieckie serie dla lokmotyw.
Na terenie ZSRR zamiast godla polskiego pojawialo sie godlo ZSRR, tylko nazwa zarzadu kolei i dyrekcja do ktorej przypisana byla lokomotywa np. Lwowska ZD. Serii lokomotyw nie zmieniano, tylko malowano cyrlica na scianie zgodnie z zasadami oznaczen.
W TT nie ma jak na razie taboru fabrycznego z oznaczeniami PKP lub innymi z tego okresu pasujacymi do taboru PKP.
Do przebudowy na PKP z II epoki nadaje sie niewielka liczba modeli z I lub II epoki KPEV, DRG dostepna w TT.
Krzysztof
Okres przejmowania kolei od panstw zaborczych. Organizacja polskiego kolejnictwa. Przebudowa i budowa nowych linii kolejowych. Tabor kolejowy konstrukcji polskiej. Poczatek trakcji elektrycznej na PKP. Okres II wojny swiatowej.
Okresy:
IIa (1918 - 1926)
Okres ustalania sie granic Polski (m. in. powstania slaskie, wojna posko-bolszewicka w 1920r.), przejmowanie taboru panstw zaborczych (kolei pruskich i austriackich, oraz w mniejszym stopniu z zaboru rosyjskiego). Zakupy parowozow w USA (pozniejsze Tr20) Decyzja o wlasnych oznaczniach parowozow (1922) wprowadzona w 1925.
IIb (1926 - 1939)
Powolanie Polskich Kolei Panstwowych. Ujednolicenie oznaczen taboru (1930). Uruchomienie produkcji parowozow w polskich fabrykach na podstawie zakupionej, a potem wlasnej dokumentacji. Budowa nowoczesnych wagonow pasazerskich o konstrukcji stalowej (1928). Pojawienie sie trakcji spalinowej - wagony spalinowe do ruchu pasazerskiego (1934) i elektrycznej na WWK (1936).
IIc (1939 - 1945)
II wojna swiatowa. Podzial taboru miedzy ZSRR, a Niemcy. Przylaczenie obszarow dawnych dyrecji KPEV do DRB, a reszta pod oddzielnym zarzadem Kolei Wschodnich na terenie Generalnej Guberni. Orzel znika z taboru kolejowego. Pojawiaja sie niemieckie oznaczenia taboru. Nastepuje duze przemieszanie taboru: w Polsce mozna spotkac wloskie lokomotywy elektryczne (WWK), czy francuskie parowozy serii 140. Polskie natomiast rozsylane sa po terenie calej rzeszy. Na przyklad Pt31 do Austrii. Pojawienie sie wojennych serii lokomotyw DRB - np 52, 42 czy 43. Ewakuacja czesci taboru w glab Rzeszy wraz z nadchodzacym frontem. Przejmowanie czesci taboru przez Armie Czerwona, budowa linii szerokotorowych na potrzeby wojsk ZSRR (m. in. do Berlina, czy Wroclawia).
Na terenach zdobytych przez ZSRR poczatki odbudowy zniszczen wojennych - np. Koleje Slaskie z trakcja elektryczna (zabrane nastepnie przez ZSRR)
Jeszcze kilka uwag na temat oznakowania:
W okresie IIa moga wystepowac lokomotywy z cecha PKP i godlem, a jednoczesnie z seria dawnego uzytkownika. Lokomotywy importowane z USA przed 1922 rokiem, produkcji Baldwina, poczatkowo oznaczono jako seria 6000 (6001-6175), pozniej Tr20. Inne nowe serie parowozow otrzymywaly juz docelowe oznaczenia, ze wzgledu na wprowadznie do ruchu po 1922 roku.
W okresie IIc Niemcy skasowali godlo zastepujac je napisami "Deutsch" lub "Ostbahn". Wprowadzane byly stopniowo niemieckie serie dla lokmotyw.
Na terenie ZSRR zamiast godla polskiego pojawialo sie godlo ZSRR, tylko nazwa zarzadu kolei i dyrekcja do ktorej przypisana byla lokomotywa np. Lwowska ZD. Serii lokomotyw nie zmieniano, tylko malowano cyrlica na scianie zgodnie z zasadami oznaczen.
W TT nie ma jak na razie taboru fabrycznego z oznaczeniami PKP lub innymi z tego okresu pasujacymi do taboru PKP.
Do przebudowy na PKP z II epoki nadaje sie niewielka liczba modeli z I lub II epoki KPEV, DRG dostepna w TT.
Krzysztof
- oelka
- Moderator
- Posty: 2214
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: NEM 825 PL
I epoka (1842 - 1918) - charakterystyka.
Budowa pierwszych linii kolejowych na terenie obecnej Polski. Koleje prywatne. Utworzenie państwowych zarządów kolejowych
Okresy:
Ia (1842 - 1871)
Budowa pierwszych linii kolejowych - Wrocław-Oława, Kolej Warszawsko-Wiedeńska, Kolej Krakowsko-Górnośląska.
Ib (1871 - 1918)
Przejmowanie przez państwo prywatnych linii kolejowych. Powstawanie zarządów państwowych w krajach zaborczych. Normalizacja taboru przez przewoźników, szczególnie Prusy i Austro-Węgry. Okres I wojny światowej.
I na koniec uwaga co do taboru w TT:
Okres Ia to głównie koleje prywatne takie jak np. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, Trudno w tym okresie mówić o zarządach krajowych. W TT brak jest jakiegokolwiek taboru z tego okresu.
W okresie Ib następuje stopniowe upaństwawianie prywatnych kolei. Trudno jest znaleźć coś specyficznie polskiego poza DZWW do 1912 roku.
Można natomiast bez większych problemów wykorzystywać modele w malowaniu KPEV, przy budowie makiety z tego okresu obrazującej np. tereny Wielkopolski. Jednak oferta producentów TT w I epoce jest jak na razie uboga.
Krzysztof
Budowa pierwszych linii kolejowych na terenie obecnej Polski. Koleje prywatne. Utworzenie państwowych zarządów kolejowych
Okresy:
Ia (1842 - 1871)
Budowa pierwszych linii kolejowych - Wrocław-Oława, Kolej Warszawsko-Wiedeńska, Kolej Krakowsko-Górnośląska.
Ib (1871 - 1918)
Przejmowanie przez państwo prywatnych linii kolejowych. Powstawanie zarządów państwowych w krajach zaborczych. Normalizacja taboru przez przewoźników, szczególnie Prusy i Austro-Węgry. Okres I wojny światowej.
I na koniec uwaga co do taboru w TT:
Okres Ia to głównie koleje prywatne takie jak np. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, Trudno w tym okresie mówić o zarządach krajowych. W TT brak jest jakiegokolwiek taboru z tego okresu.
W okresie Ib następuje stopniowe upaństwawianie prywatnych kolei. Trudno jest znaleźć coś specyficznie polskiego poza DZWW do 1912 roku.
Można natomiast bez większych problemów wykorzystywać modele w malowaniu KPEV, przy budowie makiety z tego okresu obrazującej np. tereny Wielkopolski. Jednak oferta producentów TT w I epoce jest jak na razie uboga.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 09:38 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2214
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: NEM 825 PL
Nie ma jej jeszcze na stronie MOROPu, ale najnowszy Świat Kolei opisuje w numerze 1/2008 Normę NEM 825PL:
Epoka I - lata 1842 - 1918
Ia - 1842 - 1871
Ib - 1871 - 1918
Epoka II - lata 1918 - 1945
IIa - 1918 - 1926
IIb - 1926 - 1939
IIc - 1939- 1945
Epoka III - lata 1945 - 1968
IIIa - 1945 - 1951
IIIb - 1951 - 1956
IIIc - 1956 - 1968
Epoka IV - lata 1968 - 1989
IVa - 1968 - 1974
IVb - 1974 - 1980
IVc - 1980 - 1989
Epoka V - od 1989
Va - 1989 - 2001
Vb - od 2001
Szczegółowe opisy epok i okresów podam później. By może w niedługim czasie normę będzie trzeba aktualizować, ponieważ firmy modelarskie naciskają na MOROP w kwestii wprowadzenia epoki VI.
Krzysztof
Epoka I - lata 1842 - 1918
Ia - 1842 - 1871
Ib - 1871 - 1918
Epoka II - lata 1918 - 1945
IIa - 1918 - 1926
IIb - 1926 - 1939
IIc - 1939- 1945
Epoka III - lata 1945 - 1968
IIIa - 1945 - 1951
IIIb - 1951 - 1956
IIIc - 1956 - 1968
Epoka IV - lata 1968 - 1989
IVa - 1968 - 1974
IVb - 1974 - 1980
IVc - 1980 - 1989
Epoka V - od 1989
Va - 1989 - 2001
Vb - od 2001
Szczegółowe opisy epok i okresów podam później. By może w niedługim czasie normę będzie trzeba aktualizować, ponieważ firmy modelarskie naciskają na MOROP w kwestii wprowadzenia epoki VI.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 09:14 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2214
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
NEM 825 PL
Po wielu, wielu latach doczekamy się normy NEM, definiującej podział epok w historii kolejnictwa polskiego. Jak narazie nie ma jej jeszcze w spisie norm na stronie MOROPu.
Podobnie swojej normy doczekali sie tez Węgrzy - NEM 813 H.
Krzysztof
Podobnie swojej normy doczekali sie tez Węgrzy - NEM 813 H.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 09:01 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość