Most Lisewski - Tczew
Moderator: mod-Makieta
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
No...chciałoby się wierzyć, że tak będzie, ale...
Inny znaczący symptom, o którym Kolega wspomina: "w Berlinie przy modelu mostu Tczewskiego...".
Ciekawe, w którym naszym muzeum jest taki model, albo np. dla równowagi - model skrzyżowania wodnego na Łabie... Ech... Jedyny rodzynek to ta (śliczna skądinąd) makietka kanału Elbląskiego pokazywana co roku u nas w Poznaniu na targach Turystyka (równoległych z Hobby)...
W Poznaniu do dziś nie znamy (naszemu Państwu na tym widać nie zależy) planów pruskiego Festung Posen, ale jestem przekonany, że w Berlinie w jakimś archiwum takowe na pewno leżą. Może są nawet aktualizowane!
Wieki płyną i wciąż porażający jest ten kontrast naszej paskudnej awersji i ich zamiłowania do infrastruktury... Tam zawsze można, u nas nigdy... Przez 70 lat nie potrafimy nawet udowodnić, że Świnoujście jest nasze i połączyć go z Wolinem... Albo dać Elblągowi własne wyjście na morze. Żałość wszechogarniająca...
Inny znaczący symptom, o którym Kolega wspomina: "w Berlinie przy modelu mostu Tczewskiego...".
Ciekawe, w którym naszym muzeum jest taki model, albo np. dla równowagi - model skrzyżowania wodnego na Łabie... Ech... Jedyny rodzynek to ta (śliczna skądinąd) makietka kanału Elbląskiego pokazywana co roku u nas w Poznaniu na targach Turystyka (równoległych z Hobby)...
W Poznaniu do dziś nie znamy (naszemu Państwu na tym widać nie zależy) planów pruskiego Festung Posen, ale jestem przekonany, że w Berlinie w jakimś archiwum takowe na pewno leżą. Może są nawet aktualizowane!
Wieki płyną i wciąż porażający jest ten kontrast naszej paskudnej awersji i ich zamiłowania do infrastruktury... Tam zawsze można, u nas nigdy... Przez 70 lat nie potrafimy nawet udowodnić, że Świnoujście jest nasze i połączyć go z Wolinem... Albo dać Elblągowi własne wyjście na morze. Żałość wszechogarniająca...
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
I tak i nie. Miesiąc temu miałem wycieczkę w Berlinie polskiej grupy z Tczewa. W Muzeum Techniki przy modelu mostu tczewskiego opowiadałem min. o 1939 (mord niemiecki na kolejarzach z Szymankowa), obok stanęli Niemcy - szyba wymiana zdań co i jak. Zaczęli mieszkańcom Tczewa bić brawo. To kwestia dialogu i poznania historii. Niestety jeszcze większość Niemców ma braki, ale idzie ku dobremuBarTTmań pisze:Ciekawy artykuł w sensie kolejowym.
Aczkolwiek po raz kolejny widać jak systematycznie pracuje niemiecka propaganda. Jakby współautorem zawsze była Eryka Steinbach...
Ostatnio zmieniony 01 paź 2014, 13:33 przez Maciej, łącznie zmieniany 2 razy.
- BarTTmań
- Posty: 585
- Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
Dzięki za info. Ciekawy artykuł w sensie kolejowym.
Aczkolwiek po raz kolejny widać jak systematycznie pracuje niemiecka propaganda. Jakby współautorem zawsze była Eryka Steinbach...
Biedny wymęczony i zmarznięty Szkopek, po dwóch tygodniach strasznej tułaczki rzucił się wreszcie w ramiona swojej ukochanej Helgi, a jego piękny wagonik spłonął....
Ach, jakaż smutna historia... Jacy oni biedni byli... Ojej!
Aczkolwiek po raz kolejny widać jak systematycznie pracuje niemiecka propaganda. Jakby współautorem zawsze była Eryka Steinbach...
Biedny wymęczony i zmarznięty Szkopek, po dwóch tygodniach strasznej tułaczki rzucił się wreszcie w ramiona swojej ukochanej Helgi, a jego piękny wagonik spłonął....
Ach, jakaż smutna historia... Jacy oni biedni byli... Ojej!
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
Ciekawy artykuł z Modell Eisenbahner 3/2006 (s. 40-44), pt: Die letzte Bahnpost związany z mostem tczewskim.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
witam,
znalazłem taką ciekawostkę:
http://www.britishpathe.com/record.php?id=50815
pierwsze 40 sekund to relacja z prowizorycznej odbudowy mostu we wrześniu 1939.
znalazłem taką ciekawostkę:
http://www.britishpathe.com/record.php?id=50815
pierwsze 40 sekund to relacja z prowizorycznej odbudowy mostu we wrześniu 1939.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
Historia mostów tczewskichkrzysztof pisze: http://www.tczew.pl/index.php?akcja=tek ... 1c353d26a1
Zapraszamy do obejrzenia krótkiego filmu przedstawiającego historię powstania oraz losy dwóch mostów przez Wisłę wybudowanych w Tczewie.
i inne [proponuję oglądać w HD]:
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
zobacz ostatni link - tam są też fotki!
dzięki!!!
dzięki!!!
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
Dziękuję, na takie fotki (historyczne) czekałem.krzysztof pisze:obiecane obrazki z mojego kompa, bo nie zdążyłem na czas edytować postu!
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
obiecane obrazki z mojego kompa, bo nie zdążyłem na czas edytować postu!
i na deser, dla relaksu oka, bo mosty i dworzec w Tczewie to było jedno, strawa dla ducha:
http://www.tczew.pl/straznik/3ND.htm
i na deser, dla relaksu oka, bo mosty i dworzec w Tczewie to było jedno, strawa dla ducha:
http://www.tczew.pl/straznik/3ND.htm
Ostatnio zmieniony 10 lut 2007, 09:46 przez krzysztof, łącznie zmieniany 3 razy.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Most Lisewski - Tczew
witam,
dziwne byłoby gdybym jako mieszkaniec grodu Sambora, a w dodatku taki, co widzi te mosty przez okno i słyszy ruch przez nie milczał. więc na początek kilka linków:
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=578
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=580
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=579
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=577
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=583
http://wbambinek.webpark.pl/mosty_lisewkie.htm
a teraz obrazki z mojego kompa (nie znam źródeł ani autorów):
osobnym, ciekawym tematem może być budynek dawnego dworca w Tczewie, gdzie (jak widziałem gdzieś na foto) wielkie okno wychodziło na bramę wspomnianych mostów. budynek ten przetrwał II wojnę światową, ale że był umiejscowiony na osi wschód/zachód (priorytet niemiecki Berlin - Królewiec), co komplikowało komunikację północ/południe (priorytet polski) postanowiono o budowie nowego dworca (też fajny), w innej lokalizacji.
jadąć przez tczew w kierunku malborka, zaraz za dworcem pociąg skręca w lewo i można zauważyć infrastrukturę starego dworca, wykorzystywaną na miejsce postojowe dla lokomotyw, wagonów pasażerskich czy składów.
http://www.tczew.pl/straznik/13DW.htm
dziwne byłoby gdybym jako mieszkaniec grodu Sambora, a w dodatku taki, co widzi te mosty przez okno i słyszy ruch przez nie milczał. więc na początek kilka linków:
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=578
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=580
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=579
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=577
http://www.powiat.tczew.pl/index.php?op ... ail&id=583
http://wbambinek.webpark.pl/mosty_lisewkie.htm
a teraz obrazki z mojego kompa (nie znam źródeł ani autorów):
osobnym, ciekawym tematem może być budynek dawnego dworca w Tczewie, gdzie (jak widziałem gdzieś na foto) wielkie okno wychodziło na bramę wspomnianych mostów. budynek ten przetrwał II wojnę światową, ale że był umiejscowiony na osi wschód/zachód (priorytet niemiecki Berlin - Królewiec), co komplikowało komunikację północ/południe (priorytet polski) postanowiono o budowie nowego dworca (też fajny), w innej lokalizacji.
jadąć przez tczew w kierunku malborka, zaraz za dworcem pociąg skręca w lewo i można zauważyć infrastrukturę starego dworca, wykorzystywaną na miejsce postojowe dla lokomotyw, wagonów pasażerskich czy składów.
http://www.tczew.pl/straznik/13DW.htm
Ostatnio zmieniony 10 lut 2007, 08:59 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10297
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Most Lisewski - Tczew
"Przygotowania do budowy pierwszego żelaznego mostu trwały już latach 1844-1845. Kamień węgielny został położony 27 lipca 1857 roku przez Fryderyka Wilhelma IV. Pierwszy pociąg przejechał po nim 12 października 1857 roku. Most liczący 837 m długości, wsparty na siedmiu filarach był najdłuższym w Europie i jednym z największych na świecie.
W latach 1888-1891 w odległości 30 metrów wybudowano drugi most, wyłącznie kolejowy. Wówczas to starszy z mostów zamieniono na drogowy.
Dwutorowy most kolejowy składał się z sześciu przęseł wspartych na filarach podobnych do neogotyckich baszt fortecznych. Pierwotnie oba mosty były krótsze od dzisiejszych, ponieważ wówczas wał ochronny znajdował się bliżej koryta rzeki. W 1912 roku wał przesunięto w stronę Lisewa, dokonano przedłużenia mostów i zbudowano przybudówki ze wspólna bramą. W obydwu mostach występują wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.
Pierwszym, który zbudowano był most drogowy (1851-1857). Był wówczas jednym z najdłuższych na świecie (837m), dzisiaj pozostały tylko 4 wieże, ale początkowo miał 10 wież i dwie bramy wjazdowe.
Drugi most, kolejowy powstał w latach 1888-1890, kiedy jeden most przestał wystarczać. 1 września 1939 roku oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez żołnierzy polskich, chcących uniemożliwić wojskom niemieckim wjazd do Tczewa. Podczas okupacji niemieckiej mosty zostały odbudowane w 1940 roku i ponownie w 1945 roku wysadzone w powietrze (tym razem przez Niemców). Ostateczna odbudowa mostów i włączenie do eksploatacji nastąpiła w latach 1958-1959."
Za Sebastian Wons.pl
Zdjęcia ze stron: Foto Albumy Bareego, Sebastian Wons.pl, www.ekociewie.pl
W latach 1888-1891 w odległości 30 metrów wybudowano drugi most, wyłącznie kolejowy. Wówczas to starszy z mostów zamieniono na drogowy.
Dwutorowy most kolejowy składał się z sześciu przęseł wspartych na filarach podobnych do neogotyckich baszt fortecznych. Pierwotnie oba mosty były krótsze od dzisiejszych, ponieważ wówczas wał ochronny znajdował się bliżej koryta rzeki. W 1912 roku wał przesunięto w stronę Lisewa, dokonano przedłużenia mostów i zbudowano przybudówki ze wspólna bramą. W obydwu mostach występują wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.
Pierwszym, który zbudowano był most drogowy (1851-1857). Był wówczas jednym z najdłuższych na świecie (837m), dzisiaj pozostały tylko 4 wieże, ale początkowo miał 10 wież i dwie bramy wjazdowe.
Drugi most, kolejowy powstał w latach 1888-1890, kiedy jeden most przestał wystarczać. 1 września 1939 roku oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez żołnierzy polskich, chcących uniemożliwić wojskom niemieckim wjazd do Tczewa. Podczas okupacji niemieckiej mosty zostały odbudowane w 1940 roku i ponownie w 1945 roku wysadzone w powietrze (tym razem przez Niemców). Ostateczna odbudowa mostów i włączenie do eksploatacji nastąpiła w latach 1958-1959."
Za Sebastian Wons.pl
Zdjęcia ze stron: Foto Albumy Bareego, Sebastian Wons.pl, www.ekociewie.pl
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości