Pokaż zdjęcia. Nigdy takiej nie widziałem. 118 146-0 z dwoma lub czterema okienkami, to i owszem!krzysztof pisze:(buda z 4 oknami bocznymi, numer 118 114-8 i dwupunktowe oświetlenie).
Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Podwozie późne Zeuke/Wczesna BTTB. Buda - ostatnie lata BTTB Z już poprawioną jakością napisów iwściekłoczerwonym kolorkiem. Mogłeś jeszcze mieć z kolorkiem bordo, bardziej bordo, daszkiem białym lub kremowym. Zostaw ją jak jest. Bo musisz wymienić nie tylko wózki, ale i mechanizm rozrządu (na środku loka) i kardany. Jeśli naprawdę chcesz nowe sprzęgi, to pokombinuj tu. Na tym modelu. Albo dokup jej skład Zeuke z przadziwego zdarzenia, taki z niewymiennymi sprzęgami Zeuke. No i będą Ci zazdrościć. Poza tym masz kardany metalowe i metalowy wał napędowy - nie do zajechania!
Ostatnio zmieniony 03 sty 2007, 01:14 przez Charakterek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07 lis 2006, 12:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Jak Was tak czytam, to mi przechodzi
Faktycznie szkoda robić krzywdę wózeczkom, które są niewiele młodsze odemnie, więc już jedynie rozpatruję ewentualną podmianę wózków, na takie ze sprzęgami BTTB. Dla ułatwienia, mając chwilkę, pobawiłem się aparatem. Może będzie łatwiej stwierdzić szanownym kolegom, co to ostatecznie jest i czy nowsze wózki dadzą się tu założyć?
Sorry za brak zdjęć "rozbieranych", ale nie chcę nadwerężać obudowy i zaczepów, więc dodam, że wózek jest mocowany do podwozia na trzpień blokowany nie na przetyczkę drucianą, ale na taką okrągłą blaszkę z wypustami do środka, wchodzącymi w bruzdę w trzpieniu (koszmar przy zdejmowaniu i zakładaniu).






Faktycznie szkoda robić krzywdę wózeczkom, które są niewiele młodsze odemnie, więc już jedynie rozpatruję ewentualną podmianę wózków, na takie ze sprzęgami BTTB. Dla ułatwienia, mając chwilkę, pobawiłem się aparatem. Może będzie łatwiej stwierdzić szanownym kolegom, co to ostatecznie jest i czy nowsze wózki dadzą się tu założyć?
Sorry za brak zdjęć "rozbieranych", ale nie chcę nadwerężać obudowy i zaczepów, więc dodam, że wózek jest mocowany do podwozia na trzpień blokowany nie na przetyczkę drucianą, ale na taką okrągłą blaszkę z wypustami do środka, wchodzącymi w bruzdę w trzpieniu (koszmar przy zdejmowaniu i zakładaniu).





- krzysztof
- Posty: 1740
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
akurat miałem taką samą loko.
żaden składak tylko wyrób z lat 1974-76, wtedy ją kupiłem.
jeszcze trochę zeuke (wózki - zauważ półokrągłe czołownice, później były kanciaste, metalowe kardany, metalowe koła zębate) już trochę bttb (buda z 4 oknami bocznymi, numer 118 114-8 i dwupunktowe oświetlenie).
moja sugestia: zostaw dziadka, niech cieszy oko, bo przeróbki mocowania sprzęgów w tym wózku to masakra w warsztacie zegarmistrza.
a i śrubki mocujące osłonę wózka potrafią zostawić dziurę w plastiku wózka i wtedy dopiero problem!
żaden składak tylko wyrób z lat 1974-76, wtedy ją kupiłem.
jeszcze trochę zeuke (wózki - zauważ półokrągłe czołownice, później były kanciaste, metalowe kardany, metalowe koła zębate) już trochę bttb (buda z 4 oknami bocznymi, numer 118 114-8 i dwupunktowe oświetlenie).
moja sugestia: zostaw dziadka, niech cieszy oko, bo przeróbki mocowania sprzęgów w tym wózku to masakra w warsztacie zegarmistrza.
a i śrubki mocujące osłonę wózka potrafią zostawić dziurę w plastiku wózka i wtedy dopiero problem!
Ostatnio zmieniony 02 sty 2007, 21:09 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
A może nie spiesz się z wymianą sprzęgów na BTTB tylko od razu wymienisz na te najnowsze? Wkrótce będą dostępne!
- piottrw
- Posty: 800
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Witam
To zależy jaki masz wózek.
Prawdopodobnie jezeli jest mocowany na sztyft - taki drucik zagięty, to nowy wózek będzie pasował tylko trzeba przełozyć "bebechy" - ślimak i łożyska (nowy typ przekładni na plastykowy kardan jest inny od tej na metalowy). Jeżeli natomiast jest skrecany śrubką to musisz sam zobaczyć bo nie wiem czy średnica czopu jest taka sama - choć znając BTTB to powinno być tak samo
Pozdrawiam!
To zależy jaki masz wózek.
Prawdopodobnie jezeli jest mocowany na sztyft - taki drucik zagięty, to nowy wózek będzie pasował tylko trzeba przełozyć "bebechy" - ślimak i łożyska (nowy typ przekładni na plastykowy kardan jest inny od tej na metalowy). Jeżeli natomiast jest skrecany śrubką to musisz sam zobaczyć bo nie wiem czy średnica czopu jest taka sama - choć znając BTTB to powinno być tak samo
Pozdrawiam!
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07 lis 2006, 12:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Dzięki piottrw! Mnie jednak chodzi o fotę oryginalnego wózka BTTB ze sprzęgiem BTTB. Czy taki wózek będzie pasował bez koniecznosci jakiegoś piłowania do podwozia Zeuke?piottrw pisze:Jak by były jakieś wątpliwości to mogę dać zdjęcia ale z telefonu 1,3mp, więc jakość może być taka sobie.
- piottrw
- Posty: 800
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Witam
Co do sprzęgu to niestety nie mam zdjęcia po przeróbce bo z powrotem wróciłem do sprzęgu "skrzynkowego", ale mniej wiecej cała operacja polegała na wycięciu w plastiku wózka, za otworem w metalowej listwie z buforami, otworu, ścięciu boków zaczepu standartowego sprzęgu, przełożenie przez otwory, i zablokowaniu od tyłu (tam jest pomiedzy czołownicą, a łożyskiem ślimaka trochę miejsca) drutem. Sprzęg nie był wtedy sztywny, lecz nieznacznie poluzowany w płaszczyźnie poziomej co zapewniało leprze własności trakcyjne.
Jak by były jakieś wątpliwości to mogę dać zdjęcia ale z telefonu 1,3mp, więc jakość może być taka sobie.
Pozdrawiam.
Co do sprzęgu to niestety nie mam zdjęcia po przeróbce bo z powrotem wróciłem do sprzęgu "skrzynkowego", ale mniej wiecej cała operacja polegała na wycięciu w plastiku wózka, za otworem w metalowej listwie z buforami, otworu, ścięciu boków zaczepu standartowego sprzęgu, przełożenie przez otwory, i zablokowaniu od tyłu (tam jest pomiedzy czołownicą, a łożyskiem ślimaka trochę miejsca) drutem. Sprzęg nie był wtedy sztywny, lecz nieznacznie poluzowany w płaszczyźnie poziomej co zapewniało leprze własności trakcyjne.
Jak by były jakieś wątpliwości to mogę dać zdjęcia ale z telefonu 1,3mp, więc jakość może być taka sobie.
Pozdrawiam.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07 lis 2006, 12:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Dzięki za zainteresowanie!
Co do budy - dla mnie może być - co prawda zamiast oświetlenia 3-punktowego na żarówkę, ma założone 2-punktowe diodowe, ale akurat to mnie nie boli.
Poza tym estetyka sprzęgu Zeuke trochę mi nie pasuje... no i wygoda użytkowania cierpi, kiedy resztę taboru mam na sprzęgach BTTB-standard.
Czy przy nowszym typie sprzęgu (BTTB standard) też była taka konstrukcja? Miałby ktoś możliwość zamieszczenia foty tego elementu? Tak dla orientacji, żebym wiedział, czego szukać...
Co do budy - dla mnie może być - co prawda zamiast oświetlenia 3-punktowego na żarówkę, ma założone 2-punktowe diodowe, ale akurat to mnie nie boli.
Jasne, że tak. Sprzęg nie jest klejony - jego trzon przechodzi przez wąską szczelinę w listwie z buforami oraz czole wózka i jest zagięty po drugiej stronie. Dodatkowo listwa z buforami też posiada blaszki do zagięcia na obudowie wózka. Dzięki temu wszystko razem po zagięciu tam gdzie trzeba trzyma się sztywno razem.brovarek pisze: Zdjąłeś wózek ?
Mam czas akurat na to, więc chętnie pokombinujępiottrw pisze:Co do ewentualnej zamiany sprzegów to ja też kiedyś przechodziłem taką manię, ale szczerze odradzam. Lok ze starym sprzegiem też dobrze ciągnię...

Czy przy nowszym typie sprzęgu (BTTB standard) też była taka konstrukcja? Miałby ktoś możliwość zamieszczenia foty tego elementu? Tak dla orientacji, żebym wiedział, czego szukać...
- piottrw
- Posty: 800
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Witam.
Z moich doświadczeń skłaniał bym się raczej do stwierdzenia że masz składaka. Numer 118 - 114 to lata 80 te, podwozie jeszcze ZEUKE.
Co do ewentualnej zamiany sprzegów to ja też kiedyś przechodziłem taką manię, ale szczerze odradzam. Lok ze starym sprzegiem też dobrze ciągnię...
Z moich doświadczeń skłaniał bym się raczej do stwierdzenia że masz składaka. Numer 118 - 114 to lata 80 te, podwozie jeszcze ZEUKE.
Co do ewentualnej zamiany sprzegów to ja też kiedyś przechodziłem taką manię, ale szczerze odradzam. Lok ze starym sprzegiem też dobrze ciągnię...
- brovarek
- Posty: 881
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Buda z lat 80 -tych. bardzo popularny numer. Reszta najprawdopodobniej z wczesnej produkcji. Sprzęgi : pewnie komuś wyłamały się zaczepu i wkleił Zdjąłeś wózek ?
Jesli to zrobisz, zobaczysz czy sprzęg masz wklejony, wtedy albo poszukasz nowych wózków ( możesz założyc nawet zupełnie nowe sprzegi Tillisia) , albo odkleisz skrzynkowe i wkleisz Bttb.
Co do wózków, to Bttb tez miało czarne.... Pozdrowionka
Jesli to zrobisz, zobaczysz czy sprzęg masz wklejony, wtedy albo poszukasz nowych wózków ( możesz założyc nawet zupełnie nowe sprzegi Tillisia) , albo odkleisz skrzynkowe i wkleisz Bttb.
Co do wózków, to Bttb tez miało czarne.... Pozdrowionka
- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Budę masz faktycznie od BTTB. W czasach Zeuke królowała III epoka i przed oznaczeniem lokomotyw spalinowych widniała literka V, czyli powinieneś mieć V 180 004 (545/750) lub późniejszą V 180 160 (ten sam numer katalogowy) Cechą charakterystyczną dla tych lokomotyw jest brak górnego światła. Widać jednak z Twojego opisu, że ktoś zmienił budę, która się albo rozpadła (stare budy często pękały wzdłuż czół) albo zapragnął mieć trzypunktowe oświetlenie zamiast dwupunktowegi (zmienił także blaszki osłonowe kabiny, które ze względu na światłowód były nieco inne niż w V 180. Jest też szansa że posiadasz bardzo wczesne BTTB (2520) z numerami V 180 146 lub 118 146-0 były one identyczne z tymi od Zeuke (oświetlenie dwupunktowe). Potem BTTB zmieniło układ napędowy, zrobiło plastikowe osłony wózków, oraz trzypunktowe oświetlenie 118 114-8.
Co do sprzęgów - muszę Cię zmartwić. Sprzęgi Żeuke były metalowe i z racji tego jak pewnie zauważyłeś by je firma przymocowała do lokomotywy zostawały w dziwny sposób wyginane. Możesz spróbować z nowymi sprzęgami, ale czeka Cię albo wymiana osłon wózków na nowe plastikowe albo piłowanie i klejenie sprzęgów do starych wózków.
Co do sprzęgów - muszę Cię zmartwić. Sprzęgi Żeuke były metalowe i z racji tego jak pewnie zauważyłeś by je firma przymocowała do lokomotywy zostawały w dziwny sposób wyginane. Możesz spróbować z nowymi sprzęgami, ale czeka Cię albo wymiana osłon wózków na nowe plastikowe albo piłowanie i klejenie sprzęgów do starych wózków.
Ostatnio zmieniony 02 sty 2007, 02:14 przez Charakterek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07 lis 2006, 12:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Sprzęgi w BR 118 zeuke/bttb
Witajcie,
zwracam się z porośbą do zorientowanych nieco w historii konstrukcji modelu BR118.
Nabyłem niedawno swoją I-ą w życiu 118-tkę (śmieszne - nie?
). Jest to Zeuke lub BTTB lub jakiś Frankensztajn z obu produkcji. W katalogach nic takiego nie znalazłem. Cechy charakterystyczne:
- sprzęgi "zeuke" - zamocowane na stałe do wózka
- czarne wózki
- metalowe kardany
- buda z numerem 118-114-8
Mam przeczucie, że to składanka. Dobrze myślę?
Ogólnie jednak jest w dobrym stanie technicznym jak na 20, 30-letnie komponenty, więc się nie czepiam.
Jedynie chodzi mi po glowie zmiana sprzęgu z typu Zeuke na BTTB. Czy w nowszych podwoziach 118-tki sprzęg też był mocowany "na stałe"?
To "na stałe" jest oczywiście umowne, bo już go zdejmowałem rozginając to całe ustrojstwo z buforami i sprzęgiem razem do kupy, więc gdyby nowsze sprzęgi występowały też w takiej formie, byłoby fajnie.
zwracam się z porośbą do zorientowanych nieco w historii konstrukcji modelu BR118.
Nabyłem niedawno swoją I-ą w życiu 118-tkę (śmieszne - nie?

- sprzęgi "zeuke" - zamocowane na stałe do wózka
- czarne wózki
- metalowe kardany
- buda z numerem 118-114-8
Mam przeczucie, że to składanka. Dobrze myślę?
Ogólnie jednak jest w dobrym stanie technicznym jak na 20, 30-letnie komponenty, więc się nie czepiam.
Jedynie chodzi mi po glowie zmiana sprzęgu z typu Zeuke na BTTB. Czy w nowszych podwoziach 118-tki sprzęg też był mocowany "na stałe"?
To "na stałe" jest oczywiście umowne, bo już go zdejmowałem rozginając to całe ustrojstwo z buforami i sprzęgiem razem do kupy, więc gdyby nowsze sprzęgi występowały też w takiej formie, byłoby fajnie.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości