Dworzec na pierwszy i ostatnim zdjęciu to Poznań Główny, te z wieżą wodną to Wronki, a wiadukt to wyjazd z Franowa w kierunku Kobylnicy
Ok1
Moderator: mod-Galeria
- miano
- Posty: 647
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- Borczy
- Posty: 2374
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
- Adamczewski
- Posty: 538
- Rejestracja: 23 lip 2007, 16:44
- Lokalizacja: Pomorskie/UK
- Kontakt:
Re: Ok1
Ok1-410 na stacji w Sztumie, wrzesień 1976. Lokomotywa prowadziła pociąg turystyczny dla niemieckiego klubu miłośników kolei.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10726
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Ok1


PKP OK1-394 (szerzej znana jako pruska klasa P8) w pracy, nieokreślony dworzec w Polsce, 1976 r, przewożąca wagony piętrowe. Ciągnik Ursus z przyczepą na pierwszym planie.
P8 były jednymi z najbardziej uniwersalnych lokomotyw parowych, które zostały zaprojektowane i zostały zakończone w wielu krajach. Wynikało to z bardzo dobrych właściwości trakcyjnych, płynności pracy, łatwości użytkowania i niskiego wskaźnika awarii. Mieli doskonałą reputację wśród załogi.
Typ P8 był masowo budowany w wielu niemieckich fabrykach w latach 1906-1923, także na eksport i w innych krajach (w Rumunii do 1939). W sumie w ciągu 33 lat zbudowano prawie 4000 maszyn. Lokomotywa była wykorzystywana praktycznie na wszystkich kolejach kontynentu europejskiego. W Niemczech, po I wojnie światowej, lokomotywy te zostały oznaczone jako seria 38 10-40. W Polsce lokomotywy te były powszechnie używane - do PKP w ramach reparacji po I wojnie światowej przydzielono 192 jednostki, w tym dwie lokomotywy dla kolei Wolnego Miasta Gdańska (numery: Ok1-1 do Ok1-190 i Ok1-1Dz i 2Dz dla lokomotyw gdańskich) [1]. Kolejne 65 lokomotyw zbudowano w Niemczech na polskie zamówienie w latach 1922-1923 (numery ok1-201 do 265). W czasie II wojny światowej wszystkie lokomotywy zostały przejęte przez Niemcy lub ZSRR. Po II wojnie światowej, w wyniku restytucji i reparacji wojennych, była to najliczniejsza seria parowozów pasażerskich w Polsce, osiągająca 429 egzemplarzy (numery ok1-1 do 429). W czynnej eksploatacji przy Polskich Kolejach Państwowych przetrwała do końca lat 70. Kilka lokomotyw tej serii zachowało się na potrzeby muzealne (w tym ok1-198 w Żaganiu, ok1-266 w Skierniewicach).
Obraz Wikimedia Commons
[ za Retno@FB, 6-02-2025 ]
-
- Posty: 823
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Ok1
Więcej danych: http://www.locomotives.com.pl/Passenger ... es/Ok1.htm
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10726
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości