Od kilku miesięcy grono sympatyków wielkości TT grzeją informacje z wysp o nowych graczach na rynku TT, którzy decydują się od zera wejść w skalę 1:120. PECO, HELJAN (który dość szybko odpuścił) no i przede wszystkim HORNBY. W całej tej wyliczance umykać może jednak firma OXFORD. W zasadzie należałoby powiedzieć, że OXFORD Diecast bo firma ma swoje różne działy specjalizujące się również w modelach stricte kolejowych (OXFORD Rail).
OXFORD Diecast specjalizuje się w miniaturach pojazdów samochodowych - w dużej mierze w popularnych w Wielkiej Brytanii wielkościach 00 (1:76) oraz (br)N (1:148). Specyfiką jest (na co wskazuje trochę sama nazwa), że modele te wykonywane są często w trochę innej technologii niż przyzwyczaili nas seryjni producenci modeli z kontynentu. Modele pojazdów firm takich jak HERPA, HAEDL czy BUSCH to wszak wysokociśnieniowe, precyzyjne odlewy tworzywa sztucznego, czasami lakierowane (HERPA) i ozdabiane elementami tampodruku). Tymczasem modele OXFORD Diecast bazują na elementach odlewów metalowych. Trudno powiedzieć na ile jest to normą w innych modelach ale dotychczas mi dostępne modele TT tej firmy takie elementy (jako kluczowe) zawierają.
No właśnie - TT. Wraz z premierą oferty HORNBY, ofertę TT upubliczniła również firma OXFORD Diecast. Pierwsza transza modeli obejmuje 6 pozycji i są one już dostępne w handlu. Obejmują one:
Bedford OB w malowaniu i oznaczeniu British Railways (Nr Kat. 120OB001)
Autobus produkowany był z przerwami od 1939 do 1950 roku. Malowanie i oznaczenie odpowiada okresowi powojennemu (tj. już po utworzeniu British Railways) z kolorystyką cream&crimson ("Blood and Custard") typową dla BR Era 4 (tzw. Early Crest Livery / 1948-1956) oraz częsciowo również BR Era 5 (tzw. Late Crest Livery / 1957-1966). Nadmienić jednak należy, że już od ca. 1962 wprowadzano stopniowo nowy wzór malowania pojazdów użytkowych British Railways (od 1968 już jako British Rail) tj. kolor żółty od początku lat 70 będący standardem dla wszystkich pojazdów British Rail.
Morris 1000 w malowaniu i oznaczeniu British Railways (Nr Kat. 120MM059)
Furgonetka produkowana od ca. 1953 roku. Malowanie i oznaczenie odpowiada okresowi powojennemu (tj. już po utworzeniu British Railways) z kolorystyką cream&crimson ("Blood and Custard") typową dla BR Era 4 (tzw. Early Crest Livery / 1948-1956) oraz częsciowo również BR Era 5 (tzw. Late Crest Livery / 1957-1966). Nadmienić jednak należy, że już od ca. 1962 wprowadzano stopniowo nowy wzór malowania pojazdów użytkowych British Railways (od 1968 już jako British Rail) tj. kolor żółty od początku lat 70 będący standardem dla wszystkich pojazdów British Rail.
LandRover (Seria II) w wersji ze sztywną zabudową (Hardtop) i dużym rozstawem osi (LWB) w malowaniu i oznaczeniu British Railways (Nr Kat. 120LAN2001)
ROzpoznawalny pojazd użytkowy wprowadzono w tej wersji do oferty w 1958 roku i produkowany był do 1961 roku. Malowanie i oznaczenie odpowiada okresowi powojennemu (tj. już po utworzeniu British Railways) z kolorystyką cream&crimson ("Blood and Custard") typową dla BR Era 4 (tzw. Early Crest Livery / 1948-1956) oraz częsciowo również BR Era 5 (tzw. Late Crest Livery / 1957-1966). Nadmienić jednak należy, że już od ca. 1962 wprowadzano stopniowo nowy wzór malowania pojazdów użytkowych British Railways (od 1968 już jako British Rail) tj. kolor żółty od początku lat 70 będący standardem dla wszystkich pojazdów British Rail.
Dennis F12 (Pump/Escape) w malowaniu i oznaczeniu "London Fire Brigade" (Nr Kat. 120DEN001)
Wóz bojowy serii F wprowadzonej do produkcji w 1948 roku. Malowanie i oznaczenie "London Fire Brigade" odpowiada okresowi powojennemu co odpowiada epoce BR Era 4 (tzw. Early Crest Livery / 1948-1956). Pojazdy dobrze się sprawdzały i długo służyły a ostatnie egzemplarze dotrwały do początku lat 70 więc zastosowanie modelu można rozszerzyć również na BR Era 5 (tzw. Late Crest Livery / 1957-1966).
Scammel Mechanical Horse (Flat Trailer) w malowaniu i oznaczeniu Great Western Railway (Nr Kat. 120MH003)
Dość egzotyczny jak na nasze warunki pojazd produkowany był w tej wersji od 1934 roku do końca lat 40. Malowanie i oznaczenie odpowiada okresowi "wielkiej czwórki" to jest jeszcze przed utworzeniem British Railway ale już w czasie kiedy widoczne były tendencje do grupowania spółek kolejowych i dominacji czterech największych przewoźników: LMS (London, Midland and Scottish Railway), GWR (Great Western Railway), LNER (London North Eastern Railway) oraz SR (Southern Railways)
Austin Taxi w typowym i uniwersalnym czarnym malowaniu (Nr Kat. 120AT001)
Pojazd produkowany był począwszy od 1934 roku. Malowanie i oznaczenie odpowiada okresowi "wielkiej czwórki" (BR Era 3) to jest jeszcze przed utworzeniem British Railway ale już w czasie kiedy widoczne były tendencje do grupowania spółek kolejowych i dominacji czterech największych przewoźników: LMS (London, Midland and Scottish Railway), GWR (Great Western Railway), LNER (London North Eastern Railway) oraz SR (Southern Railways). Pojazdy użytkowane były również w okresie powojennym więc zastosowanie modelu również w epoce kolejnej (BR Era 4) wydaje się całkowicie zasadne.
Poniżej kilka zdjęć spośród omawianych modeli - w tym porównanych do produktów takich producentów jak HERPA czy BUSH. Pełna oferta dostępna jest na stronie producenta
TUTAJ
Spostrzeżenia co do modeli? Technika i wykorzystanie może trochę wydawać się nam egzotyczne i kojarzyć się bardziej z czasami dzieciństwa i przysłowiowych "Matchboxów". Ogólne wrażenie co do wykonania modeli jest jednak niezmiernie pozytywne. Zaskakuje pietyzm wykonania nadruków, które serio robią robotę. W modelach Bedforda, Morrisa czy Landrovera świetnie wygląda wpasowanie oszklenia (w Bedfordzie jest to cała górna część) oraz filigranowe nadruki logo British Railways nad szybą czołową! Całość pozytywnego wrażenia dopełnia prezentacja - każdy model zapakowany jest we własną "witrynę" a na czas transportu przykręcony jest od podstawy śrubką unieruchamiającą go i zabezpieczającą przed przemieszczaniem.