Bocznica do kamieniołomu

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 24 lis 2024, 18:21...może to cię zainspiruje (zdjęcie znalezione w sieci)? Co prawda ta "nastawnia" steruje zwykłymi (...) przełącznikami,..
Widziałem podobne rozwiązania. :P
I gdybym zamiast bocznicy odwzorowywał stację, na której znajdowały się urządzenia SRK scentralizowane mechaniczne, to pewnie też bym brał pod uwagę budowę układu sterowania tą stacją w postaci mechanicznej. No bo jak najprościej odwzorować logikę działania mechanicznej, suwakowej skrzyni uzależnień? Oczywiście wykonując jej odpowiednio pomniejszoną kopię... 8)
Samo przeniesienie napędu na rozjazd czy semafor to już kwestia drugorzędna. Może być przełącznik, a przy rozjazdach "normalne" napędy elektryczne (w rzeczywistości też tak bywało - nastawnica suwakowa, ale napędy już elektryczne). Ale widziałem też rozwiązania w pełni mechaniczne, czyli sterowanie rozjazdami i semaforami za pośrednictwem linek w pancerzykach.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1132
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: wlodar »

Skoro jesteś tak nietolerancyjny wobec elektroniki na makiecie ( :lol: ) może to cię zainspiruje (zdjęcie znalezione w sieci)? Co prawda ta "nastawnia" steruje zwykłymi (tfu :lol: , elektrycznymi) przełącznikami, znalazłem też w sieci producenta podobnych urządzeń (jeśli dobrze pamiętam, kosztowały majątek), ale z pewnością ktoś biegły w mechanice (i posiadający odpowiednie zaplecze narzędziowo - maszynowe) byłby w stanie coś takiego skonstruować. Jak dla mnie bomba.
stellwerk-or-03gbpz5.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

Trzymając sie zasady "Zero tolerancji" dla elektroniki na module dopracowałem jeszcze mechanizm rogatek przejazdu kolejowego.
Z boku modułu będzie znajdowała się mocowana na "kwadrat" korba, kształem przypominająca korby w starych windach rogatkowych. Ruch korby będzie przenoszony za pośrednictwem przekładni zębatej na krzywkę odpowiedzialną za równomierne opuszczanie i podnoszenie obu rogatek naraz.
Mechanizm powinien być równie niezawodny jak "piłkarzyki":

Zrzut ekranu z 2024-11-10 16-29-43.png
Zrzut ekranu z 2024-11-10 16-43-15.png
Awatar użytkownika
miano
Posty: 630
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: miano »

Rozważyłbym jeszcze na twoim miejscu dokręcaną dokładkę do środkowego segmentu ze składem kruszywa.
Oczywiście z opcją chowania pod moduł lub skręcania ze skrzynką na czas transportu.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 485
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: Domiss »

To wszystko tłumaczy, dziękuję.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 04 lis 2024, 07:49...nie osobiście najbardziej interesuje rozwiązanie chowania budynku w skrzynkę na czas transportu (choć chyba pozostanę przy moim pomyśle chowania za wysokich elementów makiety do "dedykowanych" pudełek).
To jeszcze odpowiedź na zaległe pytanie.
Wieża jest nietypowym budynkiem i na czas prezentacji będzie przykręcana do bocznej ścianki modułu na dwie śrubki. Natomiast na czas transportu budynek będzie przykręcany do specjalnej półeczki zainstalowanej wewnątrz modułu, pomiędzy wręgami:

Zrzut ekranu z 2024-11-12 21-57-13.png
Zrzut ekranu z 2024-11-12 21-55-32.png

Tylna ścianka wieży będzie wycięta ze sklejki, więc w takiej pozycji budynek nie będzie narażony na ewentualne uszkodzenia.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

Borczy pisze: 04 lis 2024, 08:04Przepraszam - kierunek ,w którym jechał skład :roll:
No to koledzy już chyba wyjaśnili.... ;)

Na bocznicy takiej jak moja możliwe są różne scenariusze zabawy. Najbardziej realne są dwa:
:arrow: Jeśli bocznica będzie zlokalizowana blisko stacji obsługującej (jak to jest w Strzelinie), to podstawianie wagonów oraz wszystkie prace manewrowe na bocznicy mogą być realizowane lokomotywą manewrową ze stacji obsługującej. Załadowane wagony są ściągane z powrotem na tę stację.
:arrow: Jeśli bocznica będzie zlokalizowana gdzieś dalej na szlaku, to podsył wagonów powinien odbyć się za pośrednictwem pociągu zdawczego, z jednoczesnym zamknięciem szlaku. Ale w takiej sytuacji lokomotywa pociągu zdawczego też powinna wracać na swoją stację macierzystą,

W jednym i drugim przypadku obsługa bocznicy jest realizowana tylko od jednej strony - od stacji obsługującej.
Wjazd na bocznicę z obu stron by tylko komplikował obsługę i wymagał dodatkowych urządzeń SRK.
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2338
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: Borczy »

Misiek pisze: 03 lis 2024, 23:16 no przecież tak jest
a) jeśli lokomotywa wpycha skład to co zrobi po zostawieniu wagonów????
b) jeśli lokomotywa wciąga skład, robi oblot to co dalej????
Przepraszam - kierunek ,w którym jechał skład :roll:
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 485
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: Domiss »

Jeden kierunek wjazdu i wyjazdu to żaden problem, bo bocznica zakładowa nie ma nigdy posterunku, który wyprawiałby pociągi dalej, niż do najbliższej stacji (tak naprawdę to w rzeczywistości przez większość czasu nic się na takiej bocznicy nie dzieje). To właśnie dwa kierunki sprawiałyby problem. Mój Prefabet ma (jako sama bocznica bez szlaku) prawie identyczny układ (z dodatkowym torem "wyciągowym" z toru (u Tadka) 101 - tyle, że u mnie są to nie tyle tory wyciągowe, ile załadunkowe (pod suwnicami). No i na samym prefabecie nie ma jako takiego żeberka ochronnego (jest żeberko na lokę zakładową, ale wjazd tylko z jednego toru). Po prostu z założenia wyjazd jest na tory boczne stacyjne (tak było w rzeczywistości) i ten wyjazd robi u mnie za tory wyciągowe. Rozrządzanie i obsługa wagonów + oblot są jak najbardziej możliwe, a przy założeniu posiadania manewrowej loki zakładowej nawet bardzo łatwe, choć to oczywiście zawsze zależy od długości torów i liczby wagonów na bocznicy (każdy układ torowy bocznicy/stacji da się zatkać - to tylko kwestia liczby wagonów).

Manewrówka jest dlatego, że to będzie pociąg zdawczy, który zostawi wagony i pojedzie, a jakoś trzeba je podstawić pod załadunek i odebrać (chyba nie koparką :D).

Szykuje się bardzo fajna bocznica, mnie osobiście najbardziej interesuje rozwiązanie chowania budynku w skrzynkę na czas transportu (choć chyba pozostanę przy moim pomyśle chowania za wysokich elementów makiety do "dedykowanych" pudełek).
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 873
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: brovarek »

Podobnie działają (bocznice jednokierunkowe) zarówno bocznica jednostki wojskowej MichałaTT jak i most piaskowy Seby z SGTT. Kwestia sterowania jest sprawą wtórną.
U Tadka jedynie została założona praca manewrówki, choć podejrzewam ,że załadunek mogłaby zrealizować lokomotywa przywożąca skład na bocznicę.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

Ruch na bocznicy kamieniołomu w Strzelinie jest obsługiwany tylko z jednego kierunku - ze stacji Strzelin. Ładnie to kiedyś opisał kolega Krzysztof na sąsiednim forum: https://forum.modelarstwo.info/threads/ ... st-1024411

Te same zasady będą przeniesiona na moją bocznicę. Obsługa bocznicy będzie realizowana z sąsiedniej stacji. Pociąg zdawczy (TKL) będzie przyjeżdżał z tej stacji, zostawiał/zbierał wagony, a następnie wracał z powrotem na tę stację.
W tym czasie lokomotywa manewrowa będzie podstawiała wagony pod załadunek, korzystając z toru wyciągowego, jak to zostało pokazane na schemacie z podlinkowanego wpisu:

Obrazek
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1679
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: Misiek »

no przecież tak jest
a) jeśli lokomotywa wpycha skład to co zrobi po zostawieniu wagonów????
b) jeśli lokomotywa wciąga skład, robi oblot to co dalej????
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2338
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: Borczy »

T_Domagalski pisze: 03 lis 2024, 15:28
Borczy pisze: 03 lis 2024, 09:29 Nie myślałeś żeby można było wrócić z powrotem na szlak?
Nie bardzo rozumiem. W obecnym układzie lokomotywa, która przyprowadziła skład, może oblecieć wagony przez żeberko i bez problemu wrócić z powrotem na szlak i dalej na stację obsługującą tę bocznicę. To tylko kwestia przyjęcia właściwego regulaminu obsługi bocznicy.
Chodzi o kierunek , z którego przyjechał skład
Awatar użytkownika
wojtek_
Posty: 492
Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
Lokalizacja: swidnik
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: wojtek_ »

Piłkarzyki
!!
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1994
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Bocznica do kamieniołomu

Post autor: T_Domagalski »

wlodar pisze: 03 lis 2024, 16:47A jaki rozjazd krzyżowy podwójny planujesz zastosować?
Będzie rozjazd Baeseler'a (Tillig 83391). Tylko on ma geometrię przystającą do rozjazdów EW3.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości