Capacitor Discharge Unit

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
zibi33
Posty: 236
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: zibi33 »

lycanananas pisze: 06 cze 2024, 11:02CDU jest zalecanym sposobem przez DCC-ex do sterownia rozjazdami .....
Tak czytając sobie poszczególne odpowiedzi to chyba zaczyna się troszkę opowieść o wszystkim...
To co napisałeś dotyczy sterowania silnikiem prądu stałego który przekłada zwrotnice poprzez ruch wirowy, ale sterowany systemem cyfrowym.
Kolega w poście pyta o sterowanie przekładni elektromagnetycznej która poprzez zmianę polaryzacji przyciąga ( blaszkę , pręt , czy też inny element metalowy ) raz w jedną stronę a raz w drugą, co nie daje możliwości płynnego przesuwania, praca tej przekładni polega na szybkim skoku zaraz po pojawieniu się wymaganego napięcia. W przypadku gdy chcieli byśmy uzyskać powolny i płynny ruch to ogranicza nas powstające pole magnetyczne przyciągające element wykonawczy.
Może w weekend znajdę chwilkę czasu to wstawię rysunki wyjaśniające problem. Dlatego polecam servomechanizm, silniczek krokowy, lub dostępne teraz na serwisach aukcyjnych silniczki z przekładnią ślimakową, oczywiście do każdego sposobu potrzebne jest jakieś sterowanie elektroniczne. No chyba że będziemy klawisz przełożenia zwrotnicy trzymać tak długo wciśnięty aż silniczek przełoży zwrotnicę :D
Awatar użytkownika
lycanananas
Posty: 15
Rejestracja: 02 gru 2023, 16:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: lycanananas »

CDU jest zalecanym sposobem przez DCC-ex do sterownia rozjazdami oni zalecają ten projekt: https://github.com/Rosscoetrain/RT-Hard ... oid_driver

Tutaj jest jak sterować tym z poziomu DCC-exa: https://dcc-ex.com/ex-commandstation/ac ... #gsc.tab=0

Ja bym wziął jakiś prosty oscyloskop w rękę i zobaczył bym długość impulsów pod obciążeniem cewki. Rozjazdy mogą mieć różne cewki i może trzeba dobrać inne wartości kondensatorów.
mareks
Posty: 223
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: mareks »

Ja coś kojarzę sprzed lat, że takie układy typu "Discharge Units" miały za zadanie zabezieczać napędy przed spaleniem. Normalnie, cewki tych starych napędów rozjazdów BTTB i semaforów SIBA można było łatwo spalić, pozostawiając je pod pełnym napięcem 16V na dłuzej niż kilka-kilkanaście sekund.
..układ monostabilny załatwia sprawę...
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1913
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: T_Domagalski »

Ja coś kojarzę sprzed lat, że takie układy typu "Discharge Units" miały za zadanie zabezieczać napędy przed spaleniem. Normalnie, cewki tych starych napędów rozjazdów BTTB i semaforów SIBA można było łatwo spalić, pozostawiając je pod pełnym napięcem 16V na dłuzej niż kilka-kilkanaście sekund.
Taki "Capacitor discharge unit" działał jak flesz w aparacie - ładował się do pewnego napięcia, gromadząc energię na pojedyncze przełożenie napędu. Po zadziałaniu (i rozładowaniu) napięcie na wyjściu spadało tak, że nawet pozostawienie zamkniętego obwodu nie było w stanie uszkodzić cewki. Ponowne zadziałanie wymagało naładowania układu.

Czy koledze michuchu chodzi o takie układ?

Jeśli tak, to na 99% powinno być ono zasilone napięcem stałym. Ten 1% to wypadek, gdy układ ma na wejściu prostownik. :lol:
zibi33
Posty: 236
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: zibi33 »

wlodar pisze: 04 cze 2024, 21:56 Być może się mylę, ale wydaje mi się, że nie ma możliwości spowolnienia przestawiania napędów SIBA i BTTB poprzez sterowanie / zasilanie. To napędy elektromagnetyczne dwucewkowe, jak dostaje impuls 16V~ to przeciągnie magnes w drugie położenie i tyle. Jeśli nie mam racji, to niech ktoś to sprostuje.
Dokładnie jest tak jak piszesz. Dlatego jestem zainteresowany schematem :D
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1019
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: wlodar »

Być może się mylę, ale wydaje mi się, że nie ma możliwości spowolnienia przestawiania napędów SIBA i BTTB poprzez sterowanie / zasilanie. To napędy elektromagnetyczne dwucewkowe, jak dostaje impuls 16V~ to przeciągnie magnes w drugie położenie i tyle. Jeśli nie mam racji, to niech ktoś to sprostuje.
zibi33
Posty: 236
Rejestracja: 19 gru 2006, 19:35
Lokalizacja: Sanok
Kontakt:

Re: Capacitor Discharge Unit

Post autor: zibi33 »

Na początek pokaż schemat takiego urządzenia, zwrotnica czy semafor BTTB musi mieć dostarczonej sporo mocy chwilowej aby dokładnie przełożyć pozycję, tak więc uzyskanie płynnej pracy na nich nie jest łatwe. Sprawdź jakie masz natężenie prądu na wyjściu z tego twojego urządzenia.
Moim zdaniem nie ma lepszego rozwiązania niż fajny silniczek krokowy :D
Ale wrzuć schemat i parametry na wyjściu układu - napięcie i natężenie.
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 316
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Capacitor Discharge Unit

Post autor: michuchu »

Czy macie jakiekolwiek doświadczenie z modułem CDU (capacitor discharge unit)?
Moduł służy niby do płynnego przełączania napędów zwrotnic.

Mam taki układ wykonany samodzielnie ale on nie działa. Na próbę podłączyłem do napędu rozjazdu BTTB oraz napędu semafora SIBA i niestety nie da się zmienić stanu położenia napędu.
Nie wiem czy na wejściu musi być napięcie stałe - wydaje się, że nie.
Nie wiem czy coś źle podłączyłem, ale podłączenie wydaje się być banalne i trudno tu o pomyłkę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości