Konstal N

Nasz tabor TT i galeria jego zdjęć

Moderator: mod-Moja TT

Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: oelka »

biegacz67 pisze: 07 lut 2024, 19:01 Cześć rzeczy już zdążyłem się dowiedzieć. Ale o niektórych jeszcze nie wiedziałem.
Co się tyczy wagonu doczepnego, jest to chwilowo wagon napędowy pozbawiony pantograf.
Wagony doczepne w przypadku wagonów z rodziny N nie różniły się specjalnie od silnikowych. Taka sama rama ostoi, takie samo pudło, tylko pozbawione reflektorów oraz aparatury i odbieraka prądu na dachu.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3202
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Maciej »

biegacz67 pisze: 07 lut 2024, 13:49Nierozumiem tylko jednego, czemu czepiacie się nazwy itp, a nie oceniacie modelu, nie podpowiadacie co poprawić itd.
Nikt się nie czepia, tylko stara Ci się wytłumaczyć, ale mniejsza o większość. Masz tu link gdzie są ciekawe zdjęcia tego co zapewne możesz wykorzystać w wersjach wąskotorowych i normalnotorowych z kilku miast http://www.tog-billeder.dk/
klikasz na: Polen > Sporvogne i masz kilka miast.
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Lech Makowiecki »

Niepotrzebny wydaje się poziomy podział szyb bocznych, w rzeczywistości wystarczy narysować kreskę na szybie
Rzeczywiście może warto pójść w tym kierunku bo nie wiem na ile da się zmniejszyć wymiary tego elementu żeby drukarka dała sobie radę, element nie był zwichrowany a jednocześnie nie łamał się. Przy czym przerzuciłbym ten problem do wytwarzania szyb. Tak jak swego czasu ramy okienne w wagonach Y produkcji BTTB, uwypuklenia pokryte metalizowaną farbą, czy mazakiem. Nie powinny przeświecać, a zgodne byłyby z ówczesnymi ramami wykonanymi z aluminium. Tak samo czołowa szyba z wąskimi pionowymi szprosami.
Na większej powierzchni nie powinno być problemów z tymi subtelnymi elementami co widać chociażby na imitacji płaskowników łączących blachy poszycia poniżej okien.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 962
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: wlodar »

Jeżeli tylko narysujesz kreskę na szybie, zwłaszcza jasnokremową i cienką to w przypadku oświetlenia wnętrza będzie ona przeświecać. Myślę, że podział powinien być jednak częścią pudła (tak jak jest, tylko cieńszy). Inna sprawa że ta belka podziałowa jest na różnych zdjęciach różnej grubości i koloru. Inaczej wyglądał wagon opuszczający fabrykę, a inaczej po 20 latach eksploatacji (i różnorakich naprawach / modyfikacjach).
Awatar użytkownika
miano
Posty: 608
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: miano »

Niepotrzebny wydaje się poziomy podział szyb bocznych, w rzeczywistości wystarczy narysować kreskę na szybie, ale to można nawet odciąć z wydruku.
Pamiętam jednak że wagony z Poznania różniły się układem szyb w miejscu zlikwidowanych drzwi od tych z Wrocławia gdzie często bywałem w latach 80-tych. Nie wiem jak w innych miastach, pewnie lokalne MPK robiły przebudowy po swojemu.
Awatar użytkownika
daraśekp
Posty: 978
Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: daraśekp »

Postaram się kiedyś "obfocić" i wrzucę tu kilka fotek
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 340
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: biegacz67 »

Cześć rzeczy już zdążyłem się dowiedzieć. Ale o niektórych jeszcze nie wiedziałem.
Co się tyczy wagonu doczepnego, jest to chwilowo wagon napędowy pozbawiony pantograf. Wagony dwustronne znam, jeździłem i pamiętam, były wykorzystywane na łódzkich trasach podmiejskich.
Dziękuję za rady, będę wiedział na co zwrócić uwagę.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 421
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Ciora »

Nie wiem, czy tu coś nowego znajdziecie, bo kolega Lech sporo już napisał. Dla zainterenych link do MPK w P-niu:
https://www.mpk.poznan.pl/strefa-biznes ... ow-typu-n/
Maciej
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Lech Makowiecki »

Model dotyczy zestawienia wagon silnikowy 4N i doczepny 4ND.
Musisz zdecydować czy to będzie wagon 4N w wersji fabrycznej drzwi po obu bokach i stanowisko motorniczego oraz reflektor z przodu i tyłu wagonu,
czy tak jak model wykonany jest obecnie i przedstawia wagon po modyfikacji w przedsiębiorstwach tramwajowych tzn drzwi po jednej stronie ale wtedy pulpit motorniczego i reflektor musi być tylko z przodu. Z tyłu gdzie już nie było sterowania na ogół występowała szyba pełna bez szprosów po bokach.
Jeśli chodzi o wagon doczepny 4ND to analogiczna sytuacja z drzwiami jak w 4N, nie ma reflektora czołowego, a na czołach wagonu w tej wersji nie było już tablicy kierunkowej ani wywietrzników po obu jej stronach. Występowała duża szyba tak jak na zdjęciu które zamieścił Kol. daraśekp. Zresztą zdjęć tych wagonów w internecie jest dość sporo.
W modelu stacjonarnym (wydruk podwozia) dla 4N i 4ND nie powinny wystawać stopnie przy drzwiach, one chowały się za zamkniętymi drzwiami, w przeciwieństwie do wagonów N i ND.
Moje uwagi nie ujmują nic obecnemu modelowi ale mogą go przybliżyć do oryginału.
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 340
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: biegacz67 »

Konstal N
Znalazłem trochę zdiec, możecie popatrzyć, może coś trzeba poprawić. Może są tu lepsi znawcy tych konstrukcji.
Załączniki
FB_IMG_1704988555210.jpg
20231220_190714.jpg
Screenshot_20230923-075653_Gallery.jpg
20230824_163731.jpg
20230824_163632.jpg
20230817_184330.jpg
20230817_184320.jpg
20230817_184310.jpg
20230817_184245.jpg
20230817_184214.jpg
20230817_184206.jpg
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Lech Makowiecki »

a nie oceniacie modelu, nie podpowiadacie co poprawić itd.
Rozumiem że to etap wstępny i dlatego przedstawiam swoje wątpliwości o które prosiłeś. Na fb będę zaglądać ale skoro ma się tu rozwinąć dyskusja dobrze byłoby mieć pod ręką fotkę, tym bardziej że nie wszyscy są na fb.
L.M.
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 340
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: biegacz67 »

Ale ja piszę wyraźnie że to dopiero prototyp. Dla mnie nie było sensu pochylać się nad modelem jeśli nie był bym w stanie go uruchomić.
Napęd jest, więc pracę można teraz popchnąć do przodu.
Zdiecia możecie zobaczyć na moim firmowym fb Wojsko Polskie w Miniaturze.
Chyba tam już pokazywałem prototyp.
Lech Makowiecki
Posty: 94
Rejestracja: 18 sty 2012, 14:00
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: Lech Makowiecki »

Witam!
Na filmie mogę w zasadzie ocenić walory ruchowe i są one moim zdaniem bardzo dobre.
Niestety stopklatka daje mało czytelny obraz, dlatego ocenę samego pudła wagonów wolałbym zrobić na bazie zdjęcia stcjonarnego.
Generalnie jest raczej ok. ale w oknach łączenia górnej i dolnej połowy okna są chyba zbyt grube. Tak samo nie mogę dobrze wychwycić po środku drzwi łączenia skrzydeł. Ale może się okazać że na stacjonarnym zbliżeniu ten problem nie istnieje.
W każdym razie gratuluję pomysłu i wykonania a sam jestem zainteresowany tym modelem.
Pozdrawiam
L. Makowiecki
Awatar użytkownika
biegacz67
Posty: 340
Rejestracja: 19 kwie 2006, 16:50
Lokalizacja: Oxford
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: biegacz67 »

Maciej pisze: 06 lut 2024, 23:15
daraśekp pisze: 06 lut 2024, 19:24"Konstal N".....nawet Wikipedia tak informuje.
Wikipedia nie jest wiarygodnym źródłem wiedzy, tak dla jasności, a nazwa w kręgu specjalistów funkcjonuje jak wskazał Oleka i ma w 100% rację, a zatem warto stosować prawidłowe oznaczenia. Wracając do modelu, bardzo ciekawa konstrukcja i w sumie pudło nie powinno mieć znaczenia czy na TT czy na TTe. Wkładamy napęd i jazda. No ale to konstruktor się wypowie, być może są jakieś ograniczenia :roll:
Twierdzisz że wikipedie nie jest wiarygodnemu źródłem, i ja się z tym zgadza. Ale, miałem kiedyś dyskusje z gościem który właśnie powoływał się na wikipedie, i nie dało mu się nic wytłumaczyć. Wiec kto ma rację, on czy ty?
Napisałeś że w kręgu specjalistów, fachowców. Ja się za takiego nie uważam, dlatego nazwa konstal N
dla mnie jest odpowiednia.
Nierozumiem tylko jednego, czemu czepiacie się nazwy itp, a nie oceniacie modelu, nie podpowiadacie co poprawić itd.
Awatar użytkownika
daraśekp
Posty: 978
Rejestracja: 22 mar 2010, 19:58
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Konstal N

Post autor: daraśekp »

Maciek, wszystko się zgadza i nie próbuję tu podważyć żadnych fachowych terminów nazw.
Nadmieniłem jedynie co wyskakuje w necie jak pisałem wcześniej.
Dopiero późniejsze wyniki pokazują poprawną nazwę wyszukiwania.
Ale ok, zgadzam się jak najbardziej co do poprawnej nazwy.
Faktem jest że powstał fajny model, któremu można poświęcić kilka fachowych porad, aby go dopracować.
Tym bardziej, że są osoby, które się na tym znają.
Temat się rozwinął, fajnie aby pomogło to w dopracowaniu może nawet kilku wersji.
Myślę że właśnie o to w tym naszym modelarstwie chodzi.....
ODPOWIEDZ

Wróć do „Moja TT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość