Możesz przy okazji załączyć fotkę jak to podkładanie wygląda?
Rodzaje sprzęgów
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- NemoTT
- Posty: 434
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
- miano
- Posty: 632
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Ja podkładam coś od spodu (od strony dekla trzymającego sprzęg) np kawałek plastiku z jakiegoś opakowania.
Grubość trzeba dobrać empirycznie, aczkolwiek lekkie zwisanie sprzęgu zawsze zostaje.
- NemoTT
- Posty: 434
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Dziękuję.Jedni mówią, że oczkowe i tylko oczkowe, wszyscy psioczą na Tilligowe, chwalą Kuehnowe. Obecnie wielu skłania się ku magnetycznym, choć te nie mają możliwości rozpinania składu szyną z elektromagnetycznym mechanizmem rozpinania sprzęgów.
Bardzo dziękuję!ArturSchŁ pisze: ↑12 lis 2023, 09:51 Jeśli do składu wplatamy tabor z na stałe zamontowanym sprzęgiem, należy jako kolejny wagon wstawić taki, w którym możemy zainstalować sprzęg zgodny z poprzedzającym, np. jeśli jest to loka E70 HERR ze sprzęgiem skrzynkowym:
to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:
+
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10659
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Jeśli do składu wplatamy tabor z na stałe zamontowanym sprzęgiem, należy jako kolejny wagon wstawić taki, w którym możemy zainstalować sprzęg zgodny z poprzedzającym, np. jeśli jest to loka E70 HERR ze sprzęgiem skrzynkowym:
to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:
+
to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:
+
- NemoTT
- Posty: 434
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Wspominając o Epoce miałem na myśli np. sprzęgi w starych modelach wagonów mocowane na stałe (nitowane, lutowane). Mam w swojej kolekcji kilka wagonów osobowych i łączenie ich z oczkowymi jest trochę utrudnione.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10659
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
... a jaki wpływ na Epokę, mają sprzęgi
Jedni mówią, że oczkowe i tylko oczkowe, wszyscy psioczą na Tilligowe, chwalą Kuehnowe. Obecnie wielu skłania się ku magnetycznym, choć te nie mają możliwości rozpinania składu szyną z elektromagnetycznym mechanizmem rozpinania sprzęgów.
... i tyle, w kontekście zgodności rozwiązań różnych producentów (pomijam możliwość nieprawidłowego zamontowania sprzęgu).
Na imprezy, w których nie ma rozpinania i spinania wagonów w składach, wybieram sztywne (Tillig 08827 lub czeskie do wagonów z mocowaniem na drucik) i takie rekomendujemy kolegom, bo nic tak nie wkurza jak jechać za składem, który się ciągle rwie.
W przypadku imprez, gdzie składy są formowane i rozsyłane do kolejnych stacji, trzeba postępować zgodnie z regulaminem organizatora, w którym sprzęgi są definiowane.
Na makiecie domowej masz pełną dowolność.
- NemoTT
- Posty: 434
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Właśnie dzisiaj dokonałem zmiany sprzęgu w loko Roco. Do zdjęcia jest dekielek, wyciągnięcie sprzęgu Tillig i wsadzenie sprzęgu oczkowego. Następnie założenie dekielka. Bardzo precyzyjna robota ucząca cierpliwości. Niestety po wymianie jest problem. Sprzęg oczkowy po prostu "wisi" i ociera o podkłady. Czy ktoś może ma jakiś pomysł co zrobić w takiej sytuacji.
- Przemo_TT
- Posty: 62
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Dzięki. No i właśnie w tym jest problem. Rozebrać łatwo, gorzej ze złożeniem.
Jak nie da rezultatu montaż sprzęgu roccowskiego w 1 wagonie, to trzeba będzie próbować.
Jak nie da rezultatu montaż sprzęgu roccowskiego w 1 wagonie, to trzeba będzie próbować.
- piottrw
- Posty: 793
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
W Roco trzeba zdjąć dolny dekiel gniazda sprzęgu, tylko trzeba uważać bo mi zawsze ląduje za stołem, włożyć tilliga i zamknąć dekiel.
Żeby go podważyć wkładam w szczelinę od czoła tam gdzie jest ramię sprzęgu i delikatnie podważam.
Żeby go podważyć wkładam w szczelinę od czoła tam gdzie jest ramię sprzęgu i delikatnie podważam.
- wicy
- Posty: 1728
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Sprzęgi tilligowe pasują do gniazda Roco. Trzeba to gniazdo tylko rozebrać.
-----------------------
Pozdrawiam, Witek
Pozdrawiam, Witek
- Przemo_TT
- Posty: 62
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
I ja mam pytanie. Majac loka firmy ROCO i wagony Tilliga jak je połączyć?
W gniazdo rocowskie nie mogę wmntować sprzęgu Tilliga.
W gniazdo rocowskie nie mogę wmntować sprzęgu Tilliga.
- NemoTT
- Posty: 434
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Szukałem takiego koompleksowego opisu rodzajów sprzęgów. Dziękuję za tak bogaty i rzeczowy opis.
Chciałbym zapytać, który rodzaj sprzęgów będzie najlepszy, a jednocześnie najbardziej uniwersalny do różnych epok lokomotyw i wagonów?
Chciałbym zapytać, który rodzaj sprzęgów będzie najlepszy, a jednocześnie najbardziej uniwersalny do różnych epok lokomotyw i wagonów?
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10659
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- Misiek
- Posty: 1683
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Sprzęg Roco nie jest sprzęgiem Roco.
To jest zwykły sprzęg "Profi" produkowany przez Fleischmanna do swoich modeli w skali 1:160.
Ale po fuzjach FLM + ROCO, sporo produktów tych firm się pomieszało, a część zniknęła z rynku. Tutaj wygląda na to, żę Roco wykorzystało posiadany zasób, przez dodanie go do ferty w TT - w końcu jeśli pasuje do tego samego gniazda NEM 358
To jest zwykły sprzęg "Profi" produkowany przez Fleischmanna do swoich modeli w skali 1:160.
Ale po fuzjach FLM + ROCO, sporo produktów tych firm się pomieszało, a część zniknęła z rynku. Tutaj wygląda na to, żę Roco wykorzystało posiadany zasób, przez dodanie go do ferty w TT - w końcu jeśli pasuje do tego samego gniazda NEM 358
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10659
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Rodzaje sprzęgów
Sprzęgi skrzynkowe (Zeuke)
Pierwsze (w Europie) były sprzęgi skrzynkowe wprowadzone przez firmę Zeuke&Wegwerth:
Sprzęgi te były mocowane w krótkich wagonach na stałe (lutowane) do płaskownika biegnącego przez całą długość wagonu. W wagonach długich lub lokomotywach mocowano je do wózka lub ostoi/pudła.
Po pewnym czasie zmodyfikowano mocowanie i pojawiły się sprzęgi skrzynkowe mocowane na drucik (sprężynkę):
(zdj. za ad9bis.pl)
Sprzęgi skrzynkowe na drucik były różnej długości, w zależności od modelu. W lokomotywach i długich wagonach mocowano je na stałe.
Sprzęgi oczkowe (BTTB)
Firma BTTB po przejęciu Zeuke, wprowadziła na przełomie lat 70 i 80 ub. wieku sprzęgi oczkowe zwane również standardowymi:
Były one produkowane w wielu wersjach przez różnych producentów. Często oceniane są jako najbardziej niezawodne.
Sprzęgi KKS (Tillig)
Wraz z wprowadzeniem przez Tilliga w 2006 r. gniazd NEM 358 oraz kinematyki krótkiego sprzęgu (KKS KurzKupplungSystem) pojawiły się Nowe Sprzęgi Tilliga (TILLIG-Kuplungsystem) potocznie zwane KaKaeSami lub kłowymi.
Są one oferowane we wszystkich wariantach mocowania do wagonów i lokomotyw Tilliga. Szybko okazało się, że są one bardzo wymagające od torowiska i często rozczepiają się. Odpowiedzią na ten problem stały się zmodyfikowane sprzęgi Kuehn'a, które radzą sobie o wiele lepiej:
Wprowadzenie gniazd NEM 358 pozwoliło na stosowanie sprzęgów i innych producentów (zgodnych z gniazdem NEM).
Sprzęgi Roco
Do swojego taboru TT, Roco montuje sprzęgi TT-Kurzkupplung (30390):
Sprzęgi sztywne
Problemom z rozczepianiem się składów można zaradzić stosując sprzęgi sztywne. Jednym z pierwszych rozwiązań stały się czeskie wypraski:
Do serii Eilzugwagen-ów Tillig, na początku produkcji, zaproponował unikalne rozwiązanie sprzęg sztywny do Eilzugwagen:
które, w późniejszej produkcji, zastąpiono gniazdami NEM 358. Do gniazd NEM można stosować Tilligowe dwa rodzaje sprzęgów sztywnych:
Sprzęgi art. 08828 mogą być rozczepiane, jednak określane są jako sztywne (choć potrafią się rozpiąć podczas jazdy).
Sprzęgi elektromagnetyczne (cyfrowe)
Sprzęgi, które mogą być sterowane elektrycznie i na polecenie z dekodera DCC wykonują rozpięcie, stąd ich określenie cyfrowe.
Przykładem są sprzęgi firmy SD-Modell:
Sprzęgi magnetyczne
Ostatnio w ofercie sklepów i w druku 3D pojawiły się sprzęgi magnetyczne. Dodatkowo, oprócz spinania wagonów, możliwe jest przekazywanie prądu. Przykładem sprzęgi magnetyczne firmy peho:
Zobaczymy jakie jeszcze w przyszłości pojawią się sprzęgi w TT.
W uzupełnieniu:
Pierwsze (w Europie) były sprzęgi skrzynkowe wprowadzone przez firmę Zeuke&Wegwerth:
Sprzęgi te były mocowane w krótkich wagonach na stałe (lutowane) do płaskownika biegnącego przez całą długość wagonu. W wagonach długich lub lokomotywach mocowano je do wózka lub ostoi/pudła.
Po pewnym czasie zmodyfikowano mocowanie i pojawiły się sprzęgi skrzynkowe mocowane na drucik (sprężynkę):
(zdj. za ad9bis.pl)
Sprzęgi skrzynkowe na drucik były różnej długości, w zależności od modelu. W lokomotywach i długich wagonach mocowano je na stałe.
Sprzęgi oczkowe (BTTB)
Firma BTTB po przejęciu Zeuke, wprowadziła na przełomie lat 70 i 80 ub. wieku sprzęgi oczkowe zwane również standardowymi:
Były one produkowane w wielu wersjach przez różnych producentów. Często oceniane są jako najbardziej niezawodne.
Sprzęgi KKS (Tillig)
Wraz z wprowadzeniem przez Tilliga w 2006 r. gniazd NEM 358 oraz kinematyki krótkiego sprzęgu (KKS KurzKupplungSystem) pojawiły się Nowe Sprzęgi Tilliga (TILLIG-Kuplungsystem) potocznie zwane KaKaeSami lub kłowymi.
Są one oferowane we wszystkich wariantach mocowania do wagonów i lokomotyw Tilliga. Szybko okazało się, że są one bardzo wymagające od torowiska i często rozczepiają się. Odpowiedzią na ten problem stały się zmodyfikowane sprzęgi Kuehn'a, które radzą sobie o wiele lepiej:
Wprowadzenie gniazd NEM 358 pozwoliło na stosowanie sprzęgów i innych producentów (zgodnych z gniazdem NEM).
Sprzęgi Roco
Do swojego taboru TT, Roco montuje sprzęgi TT-Kurzkupplung (30390):
Sprzęgi sztywne
Problemom z rozczepianiem się składów można zaradzić stosując sprzęgi sztywne. Jednym z pierwszych rozwiązań stały się czeskie wypraski:
Do serii Eilzugwagen-ów Tillig, na początku produkcji, zaproponował unikalne rozwiązanie sprzęg sztywny do Eilzugwagen:
które, w późniejszej produkcji, zastąpiono gniazdami NEM 358. Do gniazd NEM można stosować Tilligowe dwa rodzaje sprzęgów sztywnych:
Sprzęgi art. 08828 mogą być rozczepiane, jednak określane są jako sztywne (choć potrafią się rozpiąć podczas jazdy).
Sprzęgi elektromagnetyczne (cyfrowe)
Sprzęgi, które mogą być sterowane elektrycznie i na polecenie z dekodera DCC wykonują rozpięcie, stąd ich określenie cyfrowe.
Przykładem są sprzęgi firmy SD-Modell:
Sprzęgi magnetyczne
Ostatnio w ofercie sklepów i w druku 3D pojawiły się sprzęgi magnetyczne. Dodatkowo, oprócz spinania wagonów, możliwe jest przekazywanie prądu. Przykładem sprzęgi magnetyczne firmy peho:
Zobaczymy jakie jeszcze w przyszłości pojawią się sprzęgi w TT.
W uzupełnieniu:
drlukasz pisze: ↑08 lut 2021, 22:55 NEM 351 - sprzęgi
NEM 352 - KKS
NEM 355 - położenie gniazda mocowania sprzęgu
NEM 358 - mocowanie sprzęgu TT
NEM 359 - głowica sprzęgająca TT
Normy do znalezienia na stronie MOROP większość wyłącznie po niemiecku, ale rysunki są uniwersalne
https://www.morop.org/index.php/de/nem-normen.html
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości