Rodzaje sprzęgów
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10836
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Jeszcze jedna uwaga.
Sprzęgi, nawet tego samego rodzaju, dostępne są w różnej długości. Okazuje się, że zbyt krótkie sprzęgi mogą powodować wypadanie taboru na łukach.
Tak się stało na początku produkcji wagonów Roco i lokomotyw Piko, więc producenci udostępnili przedłużone sprzęgi by ich tabor nie powodował problemów. Także np. sprzęgi skrzynkowe są z dłuższym lub krótszym mocowaniem.
Przy wymianie sprzęgów należy się upewnić, że po zamianie wszytko będzie OK, szczególnie na łukach.
Sprzęgi, nawet tego samego rodzaju, dostępne są w różnej długości. Okazuje się, że zbyt krótkie sprzęgi mogą powodować wypadanie taboru na łukach.
Tak się stało na początku produkcji wagonów Roco i lokomotyw Piko, więc producenci udostępnili przedłużone sprzęgi by ich tabor nie powodował problemów. Także np. sprzęgi skrzynkowe są z dłuższym lub krótszym mocowaniem.
Przy wymianie sprzęgów należy się upewnić, że po zamianie wszytko będzie OK, szczególnie na łukach.
- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
- miano
- Posty: 653
- Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Ja podkładam coś od spodu (od strony dekla trzymającego sprzęg) np kawałek plastiku z jakiegoś opakowania.
Grubość trzeba dobrać empirycznie, aczkolwiek lekkie zwisanie sprzęgu zawsze zostaje.
- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Dziękuję.Jedni mówią, że oczkowe i tylko oczkowe, wszyscy psioczą na Tilligowe, chwalą Kuehnowe. Obecnie wielu skłania się ku magnetycznym, choć te nie mają możliwości rozpinania składu szyną z elektromagnetycznym mechanizmem rozpinania sprzęgów.
Bardzo dziękuję!ArturSchŁ pisze: ↑12 lis 2023, 09:51 Jeśli do składu wplatamy tabor z na stałe zamontowanym sprzęgiem, należy jako kolejny wagon wstawić taki, w którym możemy zainstalować sprzęg zgodny z poprzedzającym, np. jeśli jest to loka E70 HERR ze sprzęgiem skrzynkowym:
to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:
+
![]()
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10836
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Jeśli do składu wplatamy tabor z na stałe zamontowanym sprzęgiem, należy jako kolejny wagon wstawić taki, w którym możemy zainstalować sprzęg zgodny z poprzedzającym, np. jeśli jest to loka E70 HERR ze sprzęgiem skrzynkowym:

to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:
+ 

to trzeba dać wagon także ze sprzęgiem skrzynkowym, np cysternę BTTB z mocowaniem sprzęgu na sprężynkę, a z drugiej strony może już być sprzęg oczkowy lub nowy_Tilligowy:


- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Wspominając o Epoce miałem na myśli np. sprzęgi w starych modelach wagonów mocowane na stałe (nitowane, lutowane). Mam w swojej kolekcji kilka wagonów osobowych i łączenie ich z oczkowymi jest trochę utrudnione. 
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10836
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
... a jaki wpływ na Epokę, mają sprzęgi


Jedni mówią, że oczkowe i tylko oczkowe, wszyscy psioczą na Tilligowe, chwalą Kuehnowe. Obecnie wielu skłania się ku magnetycznym, choć te nie mają możliwości rozpinania składu szyną z elektromagnetycznym mechanizmem rozpinania sprzęgów.
... i tyle, w kontekście zgodności rozwiązań różnych producentów (pomijam możliwość nieprawidłowego zamontowania sprzęgu).




- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Właśnie dzisiaj dokonałem zmiany sprzęgu w loko Roco. Do zdjęcia jest dekielek, wyciągnięcie sprzęgu Tillig i wsadzenie sprzęgu oczkowego. Następnie założenie dekielka. Bardzo precyzyjna robota ucząca cierpliwości. Niestety po wymianie jest problem. Sprzęg oczkowy po prostu "wisi" i ociera o podkłady. Czy ktoś może ma jakiś pomysł co zrobić w takiej sytuacji.
- Przemo_TT
- Posty: 70
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Dzięki. No i właśnie w tym jest problem. Rozebrać łatwo, gorzej ze złożeniem.
Jak nie da rezultatu montaż sprzęgu roccowskiego w 1 wagonie, to trzeba będzie próbować.
Jak nie da rezultatu montaż sprzęgu roccowskiego w 1 wagonie, to trzeba będzie próbować.
- piottrw
- Posty: 804
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
W Roco trzeba zdjąć dolny dekiel gniazda sprzęgu, tylko trzeba uważać bo mi zawsze ląduje za stołem, włożyć tilliga i zamknąć dekiel.
Żeby go podważyć wkładam w szczelinę od czoła tam gdzie jest ramię sprzęgu i delikatnie podważam.
Żeby go podważyć wkładam w szczelinę od czoła tam gdzie jest ramię sprzęgu i delikatnie podważam.
- wicy
- Posty: 1708
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Sprzęgi tilligowe pasują do gniazda Roco. Trzeba to gniazdo tylko rozebrać.
-----------------------
Pozdrawiam, Witek
Pozdrawiam, Witek
- Przemo_TT
- Posty: 70
- Rejestracja: 22 cze 2020, 09:34
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
I ja mam pytanie. Majac loka firmy ROCO i wagony Tilliga jak je połączyć?
W gniazdo rocowskie nie mogę wmntować sprzęgu Tilliga.
W gniazdo rocowskie nie mogę wmntować sprzęgu Tilliga.
- NemoTT
- Posty: 438
- Rejestracja: 26 paź 2023, 20:41
- Lokalizacja: Opole
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Szukałem takiego koompleksowego opisu rodzajów sprzęgów. Dziękuję za tak bogaty i rzeczowy opis.
Chciałbym zapytać, który rodzaj sprzęgów będzie najlepszy, a jednocześnie najbardziej uniwersalny do różnych epok lokomotyw i wagonów?
Chciałbym zapytać, który rodzaj sprzęgów będzie najlepszy, a jednocześnie najbardziej uniwersalny do różnych epok lokomotyw i wagonów?
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10836
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
- Misiek
- Posty: 1703
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Rodzaje sprzęgów
Sprzęg Roco nie jest sprzęgiem Roco.
To jest zwykły sprzęg "Profi" produkowany przez Fleischmanna do swoich modeli w skali 1:160.
Ale po fuzjach FLM + ROCO, sporo produktów tych firm się pomieszało, a część zniknęła z rynku. Tutaj wygląda na to, żę Roco wykorzystało posiadany zasób, przez dodanie go do ferty w TT - w końcu jeśli pasuje do tego samego gniazda NEM 358
To jest zwykły sprzęg "Profi" produkowany przez Fleischmanna do swoich modeli w skali 1:160.
Ale po fuzjach FLM + ROCO, sporo produktów tych firm się pomieszało, a część zniknęła z rynku. Tutaj wygląda na to, żę Roco wykorzystało posiadany zasób, przez dodanie go do ferty w TT - w końcu jeśli pasuje do tego samego gniazda NEM 358
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości