Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: T_Domagalski »

Trochę czasu minęło od zadania pytania, ale dorzucę jeszcze swoje 3 gr. ;)

W temacie oświetlenia pomostowego polecam lekturę https://parowozy.net/technika/oswietlenie . Jest tam pokazany m.in. przykładowy schemat instalacji elektrycznej parowozu. Warto też obejrzeć schemat oświetlenia Pt47: https://plany.zonk.pl/parowozy/Pt47/album10/pg.051.png .
To, co od razu rzuca się w oczy, to prostota i skromność takiej instalacji. Na obu przykładach widać tylko 3 punkty oświetlenia pomostowego na stronę (2 na stawidło, 1 na dalszą część układu napędowego). Więcej nie było potrzeby. Słabiej widoczne miejsca doświetlano lampą przenośną.

Co do używania oświetlenia pomostowego, to włączano je tylko wtedy, gdy była taka potrzeba, czyli na czas obrządzania parowozu przy niedostatecznym oświetleniu zewnętrznym. Poza tym czasem oświetlenie pomostowe było wyłączone, aby: a) nie przepalać deficytowych żarówek, b) nie obciążać turbogeneratora, który dawał maksymalnie zaledwie kilkaset W mocy.
A już skrajnym brakiem odpowiedzialności była opisana przez piottrw jazda szlakowa parowozem z włączonym oświetleniem pomostowym. Takie oświetlenie utrudniało maszyniście obserwację szlaku, a ponadto mogło wprowadzać w błąd jadące z naprzeciwka drużyny parowozowe.


Swoją drogą zastanawiam się, skąd wziął się fenomen oświetlenia pomostowego w modelach? Podejrzewam, że to "zasługa" parad parowozów, na których oświetla się parowozy jak choinki bożonarodzeniowe :lol: , żeby publika głośniej klaskała..... :evil:
Ale z właściwą obsługą parowozu nie ma to nic wspólnego.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10307
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: ArturSchŁ »

romanpumas pisze: 29 sie 2023, 16:56 I to jest odpowiedź na 6. ------
Siadaj,
PAŁA !!
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
romanpumas
Posty: 1224
Rejestracja: 09 sty 2009, 21:46
Lokalizacja: leszno
Kontakt:

Re: Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: romanpumas »

I to jest odpowiedź na 6.Siadaj.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 865
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: brovarek »

1. Czy stosowano to w Polsce, bo w Niemczech na pewno
ad: Tak jak najbardziej, zarówno w przejętych po wojnie, jak i budowanych już po 45r.
2. Od jakiej epoki
ad: Od wprowadzenia oświetlenia elektrycznego, u nas były to na szerszą skalę lata 30 XXw.
3. kiedy było włączane, tylko w czasie serwisu, czy na każdej stacji?
ad: w zależności od potrzeb
4. Jak rozpoznać w jakich miejscach były lampy, tzn jedynym sposobem wydaje się być imitowanie innych producentów modeli parowozów
ad: miały oświetlać kluczowe elementy jezdne, czyli zależało to od konkretnego typu parowozu
5. Czy lampy były umieszczone (najczęściej) symetrycznie po obu stronach czy były wyjątki?
ad: j.w. jednak moim zdaniem w większości symetrycznie
6. Czy może jest tak że były stosowane tylko na lokomotywach np. pośpiesznych lub jakiejś kategorii?
ad: na początku prawdopodobnie tak, ale później starano się montować na większości.
Awatar użytkownika
piottrw
Posty: 756
Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: piottrw »

Pamiętam pociąg nocny, Zakopane gdzieś w Polskę, na odcinku Sucha Żywiec prowadzony był parowozem, typu już nie pamiętam, ale miał włączone oświetlenie pod pomostem, super to wyglądało, w czasie jazdy. Może żeby było lepiej widać wiązary. ? To tak około 1988 roku
kbosak
Posty: 73
Rejestracja: 22 gru 2014, 08:26
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Oświetlenie ostoi podwozia kół parowozu

Post autor: kbosak »

Cześć,
domyśłam się że elektryczne oświetlenie ostoi parowozu służy inspekcji na stacji.
Tu pytania:
1. Czy stosowano to w Polsce, bo w Niemczech na pewno
2. Od jakiej epoki
3. kiedy było włączane, tylko w czasie serwisu, czy na każdej stacji?
4. Jak rozpoznać w jakich miejscach były lampy, tzn jedynym sposobem wydaje się być imitowanie innych producentów modeli parowozów
5. Czy lampy były umieszczone (najczęściej) symetrycznie po obu stronach czy były wyjątki?
6. Czy może jest tak że były stosowane tylko na lokomotywach np. pośpiesznych lub jakiejś kategorii?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 3 gości