BR56 + led

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1013
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: wlodar »

ArturSchŁ pisze: 24 maja 2023, 21:44Sprawdź wpierw na jednym czy pomoże.
:P
Jak na to wpadłeś Łotsonie? :mrgreen:
Oczywiste, że sprawdzę a jak rozwiązanie nie spełni moich oczekiwań skrytykuję poradę na forum coby sobie poprawić ego :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10359
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: ArturSchŁ »

wlodar pisze: 24 maja 2023, 18:32Takich od BTTB mam kilka luźnych, ale nie tyle co rozjazdów.
Sprawdź wpierw na jednym czy pomoże.
:P
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1013
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: wlodar »

Takich od BTTB mam kilka luźnych, ale nie tyle co rozjazdów. Zamówię kilka różnych i zobaczymy. W każdym razie wielkie dzięki. 😀
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10359
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: ArturSchŁ »

...taki wiesz, od BTTB, kilkanaście zwojów na ferycie.
:lol:
s-l1600.jpg
o takie jak na fotce, ale ile to ma mH to nie wiem.
Trzeba użyć z demontażu, kondensatory ceramiczne 33-100 nF.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1013
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: wlodar »

ArturSchŁ pisze: 05 kwie 2014, 09:13NA SILNIKU zakłada się elementy gasikowe: dwa dławiki + kondensator ceramiczny (10-100 nF)
A jesteś w stanie podpowiedzieć jaką indukcyjność powinien mieć ów dławik?
JarUs
Posty: 1444
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: JarUs »

wicy pisze:2. Blaszki były czyszczone drobnym papierem, jednak są już cienkie jak papier i słabo dociskają się do kół. Zwrócę uwagę na ew. ich wymianę.
Spróbuj tym
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1712
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: wicy »

Bardzo dziękuję za rzeczowe uwagi.

1. Przyznam, że biały kolor i mnie raził, ale taki byłem napalony na zmontowanie płytek, że lutowałem co przyszło :) Szczęśliwy byłem, że 0603 udało się polutować Lutolą a o demontażu mowy nie ma, więc właściwa wersja światła zostanie zmieniona dopiero przy najbliższej zmianie na DCC. Przyznam się jeszcze, choć może mniej to widać (albo mniej się rzuca w oczy i mniej przeszkadza), że obie diody mają ten sam rezystor, choć spadek napięcia czerwonych i białych jest różny. Ergo, czerwone świecą "ciemniej".

2. Blaszki były czyszczone drobnym papierem, jednak są już cienkie jak papier i słabo dociskają się do kół. Zwrócę uwagę na ew. ich wymianę.

3. Sprawdzę. Dodam te dławiki i kondensator.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10359
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR56 + led

Post autor: ArturSchŁ »

1. Barwa i poziom jaskrawości.
Światła Xenonowe kompletnie nie pasują do parowozu, lepsze by były żółte lub najlepiej białe ciepłe. Jaskrawość też jest za duża - zwiększ wartość rezystancji opornika (np z 1Kohm do 2kohm).

2.
Ewidentnie, przygasanie świateł czy stawanie lokomotywy, to objaw problemów w układzie przeniesienia zasilania z torów do silnika/układu oświetlenia. Poczyścić, po doginać blaszki.

3.
Podczas jazdy tyłem błyskają białe światła (w drugą jest to samo ale czerwonych nie zauważamy gdy świecą białe). Pojawia się to w lokomotywach analogowych (bez dekodera). Spowodowane jest to obecnością elementu indukcyjnego w obwodzie (silnik). Podczas zaniku napięcia w elemencie indukcyjnym (komutator silnika) pojawia się szpilka UJEMNEGO napięcia (tzw. SEM). Zjawisko to wykorzystujemy w cewce zapłonowej silników benzynowych. Wartość SEM potrafi być tak duża, że spali nam LEDy (są mało odporne na napięcia ujemne).
Podczas jazdy do tyłu palą się czerwone = normalne, ale od czasu do czasu mrugają białe - to właśnie dowodzi, że w układzie pojawiają się szpilki ujemnego napięcia.
Do wyeliminowana tego zjawiska, NA SILNIKU zakłada się elementy gasikowe: dwa dławiki + kondensator ceramiczny (10-100 nF).

4.
Wstawianie do taboru kondensatorów o dużej pojemności (unipolarne = dwa elektrolity szeregowo (+) do (+), lub jeden duży klasyczny) połączone BEZPOŚREDNIO do odbieraków prądu, może spowodować problemy !! Wydaje się (przy zasilaniu torów zasilaczem transformatorowym), że to nic nie robi (jednak robi), ale już przy zasilaczach elektronicznych (impulsowych, np PWM) przestajemy panować nad napięciem w torach !!
NIE WSKAZANE !!
Ostatnio zmieniony 05 kwie 2014, 09:23 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
wicy
Posty: 1712
Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

BR56 + led

Post autor: wicy »

Witam wszystkich,
Jest to mój pierwszy post na forum, choć od jakiegoś czasu dogłębnie je studiuję.
Jakiś czas temu przypadkiem odnalazłem swoją prawie 30-letnią kolejkę. Postanowiłem ją odrestaurować i doprowadzić do stanu używalności. Właściwie to po zestawie pozostał tylko BR56 + kilka wagonów. Parowóz okazał się być w dobrym stanie technicznym. Przeczyściłem, nasmarowałem i przyszło mi do głowy nieco go zmodyfikować. Zainstalowałem mu zmienne oświetlenie led. Efekty widać na filmie (przepraszam za ostrość)
http://youtu.be/N4hcI52Lh3Y
http://youtu.be/Oinv2-bff7c
Małym problemem jest jednak naprzemienne świecenie, najpewniej na skutek iskrzenia szczotek silnika. Czy rozwiązaniem byłby kondensator na stykach silnika? Elektrolit chyba byłby odpowiedni, ale przy zmiennej polaryzacji - wystarczy ceramiczny?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości