Konwój Wojskowy

Wojskowe klimaty na kolei, historia, także modele itd.

Moderatorzy: Maciej, mod-Kolej w skali 1:1

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: ArturSchŁ »

k3nski pisze:Model sześcioosiowej platformy z czołgiem ma oznaczenie 3623
To wiem : 3623 Шестиосная платформа Koln с танком, DRG, эп II, tą właśnie pokazuję na zdjęciu.
Moje pytanie dotyczyło natomiast platformy w malowaniu ČSD, tej ze zdjęcia z 2 czołgami.
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:59 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
k3nski
Posty: 127
Rejestracja: 09 kwie 2006, 12:44
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: k3nski »

Witam
Model sześcioosiowej platformy z czołgiem ma oznaczenie 3623, widnieje także w cenniku Peresveta, trzeba tylko czytać.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: ArturSchŁ »

k3nski pisze:Tu przedstawiam fotkę BVP-1 na wagonie Px.
[Obrazek]
To jest platforma SSym kolei ČSD od Peresveta (PS: jakie ma oznaczenie u Peresveta, bo nie znalazłem jej w cenniku ?) oraz czołgi firmy HAULER.
Sam Peresvet wypuścił platformę z czołgiem:
Obrazek

a także Tiilig w 2002 roku zaproponował platformę z pojazdem wojskowym oraz inne, pasujące do eszelonu:
Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:58 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
k3nski
Posty: 127
Rejestracja: 09 kwie 2006, 12:44
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: k3nski »

Witam
Wszystkich zainteresowanych pojazdami militarnymi odsyłam do działu "Pozostałe" , tam umieściłem trochę fotek modeli czołgów do samodzielnego montażu. Tu przedstawiam
fotkę BVP-1 na wagonie Px.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:55 przez k3nski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: WojTTek »

maciej_kolej
Tak Wojtku potraktowałem Twoje zapytania poważnie i staram się odpowiadać jako że temat jest ciekawy a gra warta świeczki. Przepisy wojskowe określają ściśle każdą rzecz jaka jest ładowana na kolej. Dla modelarza ważne jest kilka faktów w przypadku polskiej armii i o takiej mówię w tej chwili.
Żeby załadować transport wymagana jest rampa
dla składu całopociągowego o długości min. 600 m
dla składu półpociągowego min 300 m
dla składu częściowego (ten Ci pasuje) poniżej 300 nie mniejsza niż na dwie platformy czteroosiowe określone w przepisach międzynarodowych.
Skład tzw. eszelonu może być zestawiony z wszystkich wagonów towarowych z uwzględnieniem zasad określonych w regulaminie wojskowym i przepisach (może wchodzić w skład wagon osobowy 1 kl i 2 kl, wagony towarowe o oznaczeniu XK1 i XKCH dla kuchni polowej, inne wagony towarowe niezbędne dla transportu wojskowego)
Zasadą jest wagon ochronny, wartownia, XK1, XKCH, platformy, wagon wartownia i ochronny.
Zabezpieczenie sprzętu jest następujące (wybrałem to co Cię może interesować)
- kliny stalowe z kolcami dla pojazdów powyżej 6 ton
- kliny stalowe z gwoździami dla pojazdów od 8 do 30 ton
- kliny drewniane dla pojazdów, przyczep od 2 do 6 ton
dodatkowe mocowanie dla wszystkich pojazdów
- łańcuchami ze stali okrągłej (np. czołgi, działa samobieżne)
- liny stalowe (tak samo)
- pasy z tkaniny poliestrowej z rozciągalnością do 7% siły rozciągania
- pojazdy średnie i lekkie mocuje się za pomocą lin stalowych lub pasów
- lufy zabezpiecza się linami stalowymi lub pasami mocując do pancerza lub pokładu wagonu.
Zasada - na jednej platformie jeden pojazd
Wyjątki - ciężarówka z przyczepą jednoosiową/dwuosiową
pojazdy samodzielne z przyczepą jednoosiową/dwuosiową
Naczepy mocowane są na kozłach w miejscu jarzma, ustawiane są pojedynczo na wagonie.
---------
WojTTek
Mam trudny orzech do zgryzienia…
Na razie robię tu rozeznanie ;)
---------
maciej_kolej
No jak tam Wojtku? Co z armią na kolei? Oto kolejna propozycja umieszczenia sprzętu – Słowacja
Obrazek
Czesi nie przywiązują dużej wagi do bezpieczeństwa. W Polsce dwa bwp na jednej platformie? Oj kolejarza by trzeba spić żeby przeszło – hihihi
Obrazek Obrazek
---------
oelka
Zdjęcia transportu wojskowego wyruszającego z Tarnobrzegu 6.01. SM48-007 + SU45-135 + 4 dwójki + 14 platform z BMP 1 + 9 platform z samochodami. Zdjęcia Marcina Szustalika:
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0224.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0225.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0226.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0227.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0228.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0229.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0230.jpg

I drugi z 7.01 wyjeżdżającego z Lublina, zdjęcia Krzysztofa Jesionka.
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/2006/n ... 448591.jpg
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/2006/n ... 448592.jpg
---------
WojTTek
Dzięki za foty. Jednak wybór pojazdów jest trudny. Nie liczcie że szybko coś tu będę wprowadzał.
PS. Uwaga dla modów:
jakbyście pomyśleli że temat jest już zakończony i można go zamknąć to jesteście w błędzie bo ten temat ma formę że tak powiem poradnika czy rozeznania.
---------
maciej_kolej
Aż dziwi brak wagonu ochronnego/wartowniczego na końcu składu, no
i BWP po dwa na platformie. 8)
---------
oelka
Jeszcze jedno zdjęcie z Lublina z czerwca 2003:
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/eszelon.jpg
PS. Uwaga dla modów:
jakbyście pomyśleli że temat jest juz zakończony i można go zamknąć to jesteście w błędzie bo ten temat ma formę że tak powiem poradnika czy rozeznania.
Nie. Absolutnie nie, o tym nie ma mowy. To jest temat rzeka i dokąd są wypowiedzi merytoryczne nie ma potrzeby aby go zamykać. Jest to tez temat, który jest bardzo interesujący nie tylko dla modelarzy kolejowych, ale również redukcyjnych zajmujących się bronią pancerna.
---------
ArturSch
W uzupełnieniu, znalazłem coś takiego: zababov.cz
Ciekawe też są budowle o tematyce militarnej, np (w innym miejscu tej samej stronki):
Obrazek
---------
Tomas Rejl
T55, OT-64, OT-64A, MT, UAZ, platformy i dużo innych modeli wojskowych jest na http://www.deltax-bahn.cz/
Cena T-55 ca 30zl.
---------
maciej_kolej
Odniosę się do zdjęć ArturaSch - to piękna idea budowania elementów fortyfikacji z koleją. Jeżeli ktoś pasjonuje się II Wojną Światową może zbudować zaplecze Wału Pomorskiego lub Atlantyckiego. Tam właśnie używano lokomotywy spalinowe V36 do przewozu sprzętu i amunicji. Idąc dalej tropem fortyfikacji właśnie Czesi zafascynowani umocnieniami Sudetów wykorzystują te elementy podczas budowy makiet czy dioram. My w Polsce również mamy takie klimaty - linia Inowrocław - Poznań, Iława - Olsztyn, kompleks bunkrów Księże Góry w Grudziądzu z dwoma liniami Grudziądz - Kwidzyn i Grudziądz - Jabłonowo Pomorskie czy przedmieścia Gdańska.
---------
ArturSch

maciej_kolej napisał:
Jeżeli ktoś pasjonuje się II Wojną Światową może zbudować zaplecze Wału Pomorskiego lub Atlantyckiego.

PS:
Gdzieś słyszałem, ze Bogusław Wołoszański też koleją się pasjonuje

WojTTek napisał:
Macie jakąś platformę z czołgiem albo osobno na oku ??

A mogą być DWIE + wagon ??
Obrazekhttp://www.tt-pics.de/details.php?image_id=4822
jak się link nie otworzy prawidłowo, to trzeba sobie konto (gratis) założyć i się zalogować :D
---------
DBv
Przy okazji może tylko dodam, ze wagon na zdjęciu to hmm, najtrafniej byłoby go określić jako Reko-Reko, z końca lat 80-tych. Taka mało znana ciekawostka.
---------
Tomas Rejl
Idealne 6-osiowe platformy produkuje rosyjska firma PERESVET.
---------
ArturSch
Idealne 6-osiowe platformy produkuje rosyjska firma PERESVET.
Mówimy o tej ??
Obrazek
A te od Roco:
Obrazek
też by mogły być ?
---------
Tomas Rejl
Tak, to je ta spaniala 6-osiowa platforma Peresveta, idealna do transportu wojskowego! ROCO jest tylko 4-osiowa, maks. dla cienzarowek lub UAZ-ow.
---------
oelka
Obie platformy nawiązują do wojennych konstrukcji DRG: SSym (Roco), oraz SSyms (Peresvet). W oryginale obie były budowane pod katem transportów wojskowych SSym do transportu czołgów rozmiaru "Pantery" a SSyms, do transportu "Tygrysów". Oba te wagony można tez było znaleźć na PKP po zakończeniu II wojny światowej.
---------
maciej_kolej
Ja tylko zasugeruję że można oprócz składu na trasie pokusić się
o zestawienie taboru eszelonu np. przy bocznicy podczas załadunku/rozładunku. Poniższy schemat przedstawia typową bocznicę wojskową z rampami czołowymi i boczną. Układ torowy można zainstalować korzystając ze sttandardu co sugeruje tor przejezdny. Część wojskowa oddzielona jest płotem (kolor niebieski) czyli mamy do czynienia z jednostka/baza wojskową.
Droga dojazdowa koniecznie brukowana (pojazdy gąsienicowe) i budynek magazynu bądź kolejowej ekspedycji wojskowej. Należy tu umieścić również budki wartownicze i budynek wartowni.
Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:28 przez WojTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Konwój Wojskowy

Post autor: WojTTek »

maciej_kolej
W takim układzie to wyjdzie Ci transport skautów. Możesz zastosować NAL oni przewozili jednostkowo pojazdy po trzy cztery, tak samo Czechosłowacy.
---------
WojTTek
Nie no nie chcę dużych składów
Chodzi mi tylko o taki można powiedzieć symboliczny nie duży skład. Nie będę się bawił w przewoźników a co za tym idzie doboru wojska. Myślę o budowie jakby takiego składaka. Nie chce z siebie zedrzeć ostatniego grosza ;)
---------
maciej_kolej
Proponuję taki skład dla armii NRD
Lokomotywa nr kat. 02561, 02562, 02563, 02566, 02567, 02568, 02569
Obrazek
wagon towarzyszący kolei DR nr kat 13421, 13428
Obrazek
Wagon ochronny np. Kasel G nr kat 14120|14121
Obrazek
dalej platformy przynajmniej z 4 sztuki nr kat 15511
Obrazek
wreszcie wagony dla żołnierzy Dresden nr kat 14164 z trzy sztuki. Tu musisz w dachu zamontować komin blaszany, fajnie by było jakby drzwi były otwarte a otwór przegrodzony belką zabezpieczająca przed wypadnięciem - no i figurki żołnierzy. Skład może zakończyć kryty wagon ochronny.
Na platformie po dwa pojazdy opancerzone np. BTR lub BRDM, czołgi T55 pojedynczo, UAZY, IFY.
---------
DBv
Mi sie tu coś kłóci. Jeżeli już platforma Res to nie Kassel a prędzej stalowy Gbs. Kassel może być zastosowany w ep.III, ewentualnie w pierwszych latach ep.IV. Tymczasem Res typowy jest dla okresu późniejszego (Res 3936 wprowadzono do eksploatacji dopiero w latach 80-tych), zwróć uwagę chociażby na wózki Y25.
Jeżeli natomiast miałby pozostać Kassel to Res-a podmieniłbym Rocowskim Rlmmp.
---------
maciej_kolej
No w zasadzie masz rację tamten był w trójce, a w czwórce to była już agonia tych wagonów, generalnie chodzi o wagon ochronny, nie koniecznie musi to być kryty może to być np. krótka czteroosiowa platforma z wysokimi burtami (jeżeli jest oczywiście w ofercie) sprawa konwojów wojskowych ma się co do wagonów ochronnych tak samo jak do pełnych cystern. Kolej na życzenie naszego wojska stosuje z reguły kryte gdzie jest posterunek wartowniczy.
---------
oelka
Jeżeli NRD, to do transportu czołgów można wykorzystać też ciężkie sześcioosiowe platformy Salp - modele są produkowane przez Peresvet - nr. kat 3621 DR ep. IV. A tu nawet z czołgiem.
Na stronie Pana Kaczyńskiego jest ten sam wagon tylko z oznaczeniami DB i sąsiednim numerem katalogowym - 3620 ep.III
Są to platformy oparte na niemieckiej wojennej konstrukcji SSym.
---------
maciej_kolej
Zgadza się, są idealne i chyba najlepsze jeżeli chodzi o te klimaty. Pamiętaj Wojtku o rampie czołowej dla pojazdów gąsienicowych.

A tu masz kilka reprintów z życia, zwróć uwagę że dziś czołgi mocuje się nie tylko łańcuchami i drutem.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:17 przez WojTTek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
WojTTek
Posty: 465
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:43
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Konwój Wojskowy

Post autor: WojTTek »

Wątek przeniesiony ze starego Forum. Zapraszam do dalszej dyskusji ;)
Ostatnio myślałem nad wojskiem w TT. Otóż fajnie jest mieć transport 7 i więcej wagoników do przewozu Armii. Na razie nie myślałem nad doborem przewoźnika, ale epoka która mnie interesuje to IV. Przewoźnikiem dla nas bliskim do którego łatwo byłoby nam odwzorować rzeczywistość jest DR/DB lecz trzeba by szukać platform niemieckich, niemieckiej armii itp. Tymczasem nasi sąsiedzi (jaki i nasz rodzimy Modart) produkują już pojazdy wojskowe w TT. Skupiłbym się nad PKP. Poradźcie co na module zbudować żeby to było zgodne z prawdą, jakie pojazdy zastosować, jak to wszystko wyreżyserować ??
Na razie to są tylko pobożne życzenia ale czasem warto zrobić rozpoznanie na rynku ;)
Ps. Też nurtuje mnie jedno jak rozładowuje się (czym) kontenery ??
---------
oelka
Najlepiej zbuduj rampę czołową. Czołg jest w stanie sam zjechać z wagonu, byle była zbudowana rampa, nawet tymczasowa czołową lub boczna. Zresztą sprawy transportów wojskowych są określone w odpowiednich instrukcjach, takich jak np. Pk-11 Instrukcja o organizacji i wykonywaniu przewozów wojskowych transportem kolejowym. Same instrukcje, te obowiązujące kiedyś w PRL, można czasami znaleźć w antykwariatach i innych miejscach gdzie się sprzedaje stare ksiązki.
A poza tym jakoś nie sadze, by taka rampa była przy ogólnodostępnej stacji. Raczej spodziewałbym się bocznicy prowadzącej od stacji do jednostki wojskowej, czy terenu poligonu.
Do transportu czołgów musza być platformy takie jak SSym np, z Peresveta - zreszta to jest wojenna niemiecka podczołgówka. Albo polskie typu 401Zb, czy 401Ze bo to tez są wagony przeznaczone do tego celu.
Do rozładunku kontenerów to wojsko wykorzysta raczej ciężkie wózki widłowe, zamiast suwnicy. Ciężki wózek widłowy do rozładunku kontenerów jest w ofercie Peresveta. To Container-Stapler KALMAR
Tu jest podane, ze sprzedaje go TT-Club, ale to niemiecki przedstawiciel Peresveta.
Od siebie mogę dorzucić jeszcze taki obrazek i link na TT-pics
Obrazek
http://www.tt-pics.de/details.php?image ... ode=search
Dorzuć tez sobie ZILy 130 w malowaniu wojskowym, produkowane przez Ukraińców.
---------
DBv
Co do pojazdów to wydaje mi się że nadawały by się również ciężarówki KRAZ, Zil131 i URAL produkcji RK- Modelle.
---------
WojTTek
Czy na platformach z Modartu pojazdu wojskowe nie jeżdżą, nie spadają, czy mają jakieś zamocowanie do platformy czy tylko tak luzem jadą ??
---------
maciej_kolej
Jeżeli chcesz podjąć temat budowy makiety z elementami załadunku eszelonu wojskowego musisz brać pod uwagę kilka ważnych faktów:

- co chcesz ładować na wagony, czołgi, samochody, zestawy rakietowe, komponenty modułowe itd. A może transport mieszany? To ważne.
- jaka armia ma się ładować - ZSRR, PRL czy NAL?
- ładowanie ma odbywać się w warunkach poligonowych, na terenie bazy czy na stacji?
- wreszcie ilość - kompania to najmniejsza siła do załadunku (minimum 6 pojazdów). Pluton czy sprzęt do naprawy stanowiły zdecydowaną rzadkość ładowaną na kolej.

Jak zastanowisz się Wojtku daj znać - załaduję ci to wojsko.
Obrazek
---------
WojTTek
Na wagony chce ładować czołgi kontenery i samochody wojskowe. Armia taki składak wszystko ruskie (a było za komuny w wojsku coś zagranicznego oprócz ZSRR). Załadunek na stacji jednostki wojsk, tyle ze do jednostki będzie prowadziła droga i nie planuje budowy jednostki na module. A stacja (jednostki wojsk.) będzie wydzielona od ogólnej stacji. Ilość jakieś 4-5 wagonów tym jeden kontenerowiec a reszta platformy dla czołgów i samochodów wojsk
---------
maciej_kolej
Podałeś dane trochę uogólnione a tak w przypadku każdej armii się nie da.
Ok mówisz o konwoju kolejowym armii czerwonej, gdzie stacjonuje w jakim kraju? Tu wybierz odpowiedni tabor.
Wojska radzieckie stosowały wagony zarządu kraju w którym stacjonowały tylko w wyjątkowych sytuacjach (dojazd sprzętu do portu, bądź sprzęt nie wymagający specjalnych zabezpieczeń). W innych przypadkach nie korzystano z taboru gospodarza za wyjątkiem lokomotywy. Rosjanie używali ciężkich sześcioosiowych platform dla ciężkiego sprzętu, czteroosiowych platform dla lekkiego np. czołgi T55 czy BWP1, 2, 3, BRDM1 i 2. Tabor oczywiście miał przestawiane wózki na przejściu granicznym.
Ciężarówki w zależności od wyposażenia (skrzyniaki lub specjalne) ładowano na czteroosiowe po dwa pojazdy. Możemy tu książkę napisać. Podaj konkretnie co załadujesz.
Kolejna sprawa - sprzęt musi być zdrutowany co w TT możesz zastosować jak zależy ci realizmie 100% - cienkie druciki grubości włosa.
Najmniejszy związek ładowany to kompania – ok. 20 maszyn - to wystarczy. Do tego dodaj z pięć sześć wagonów KL, cztery kryte i jedną stodołę dla oficerów.
Rampa przynajmniej musi mieć długość na 10 platform, musi być również czołowa na dwa tory. Dwie bocznice to minimum ogrodzone drutem (płot) kolczastym. Tory od nazwijmy to świata oddzielone muszą być brama z drutem kolczastym, obok grzybek wartowniczy. Rampa powinna mieć prymitywną szopę dla kolejarzy - rodzaj administracji. Droga i rampa musi być z kostki brukowanej - czołgi niszczą asfalt. To na razie tyle.
---------
oelka
maciej_kolej napisał:
Tabor oczywiście miał przestawiane wózki na przejściu granicznym.
Albo stosowano przeładunek taboru w specjalnych punktach przeładunkowych miedzy normalnym a szerokim torem. Takie miejsca były praktycznie we wszystkich rejonach przeładunkowych na naszej wschodniej granicy. Takie miejsce opisano w jednym z tegorocznych Światów Kolei - 3/2005 w artykule o linii Munina Hrebenne. Na tej linii taki punkt przeładunkowy znajdował się w samym środku lasu w Kapiszach (miedzy Basznia a Horyncem). Była tam rampa, budynek gospodarczy i nastawnia. Uzupełnieniem tego były obiekty na stacjach Basznia i Horyniec w postaci budynków: "pięciopokojowego" dla dowództwa jednostki i "kipiatok" - kuchnia wojskowa.
Cytat:
Ciężarówki w zależności od wyposażenia (skrzyniaki lub specjalne) ładowano na czteroosiowe po dwa pojazdy.

Samochody można tez było ładować gęściej: ustawiając tak, ze przednia osia następny samochód opierał się w skrzyni ładunkowej poprzedniego. W ten sposób na dwa dwuosiowe wagony ładowano po 5 samochodów.
Kolejna sprawa - sprzęt musi być zdrutowany co w TT możesz zastosować jak zależy ci realiźmie 100% - cienkie druciki grubości włosa.

Czołgi na platformie najczęściej blokowano przez podłożenie pod gąsienice klocków drewnianych i przywiązanie czołgu do platformy za pomocą lin, lub łańcuchów.
Zreszta o transportach wojskowych jest książką, choć po niemiecku i trudno dostępna w Polsce ale zawsze warto o niej wiedzieć:
http://www.gve-verlag.de/_gve_eisenbahn.php#russen
---------
Maciej_kolej
Nie zgodzę się z Oelką w zakresie ładowania mocowania czołgów linami - w grę wchodzą tylko łańcuchy i drut specjalnie przygotowany. Jeżeli chodzi o układanie pojazdów pierwsza osią na skrzynię to tak, ale tylko skrzyniaki, specjalistyczne pojazdy w zależności od przeznaczenia przewożone są po dwa lub pojedynczo ;)
---------
WojTTek
Maćku ja miałem na myśli nie za duży modulik a konwój też nie wielki. Wiesz nie za bardzo zależy mi na realizmie bo jakbym chciał mieć takie składy jak opisujesz bo nie byłoby gdzie ich puszczać. Tak jak mówiłem 4-5 wagonów głównie platformy z ModArtu z czołgami plus mój kontenerowiec i nie wiem może jakiś wagonik dowódcy czy może do wojaków przewozu jest takie coś ??
Ale wszystko się może zmienić bo to są dalekie plany planów... :roll:
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2008, 14:04 przez WojTTek, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Militaria na torach”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości