Spotkania Grupy TT Północ
Moderator: mod-Imprezy
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Tym razem nie spoTTkanie, lecz relacja z postępów (ślamazarności zmian) na Technicznej.
Nie wiem czemu, ale na imprezach ile razy Mikimoto przez trapez na Technicznej przejeżdżał, tyle razy było zwarcie. Czy to szersze obręcze kół, czy oś nie trzyma wymiarów - inny tabor nie wykazywał takich objawów.
W rozjazdach (EW2) na trapezie obie iglice były na stałe połączone do szyn (do których przylegają). W obszarze krzyżownicy, iglice przebiegają blisko siebie (przy dziobownicy) i tam dochodziło do zwarć gdy metalowe koło dotykało obu iglic na raz. Nie powinno tak się dziać, jednak lokomotywy z dźwiękiem na trapezie stawały i kontynuowały jazdę od rozruchu diesla - kilka sekund ale wkurza.
By temu negatywnemu zjawisku zaradzić można iglice zasilać nie na sztywno, lecz przez przekaźnik, tak że iglica odsunięta (nie dotykająca szyny) nie jest podłączona do zasilania.
Wybrałem jednak bardziej drastyczne rozwiązanie:
Przeciąłem obie iglice i ich części na krzyżownicy połączyłem elektrycznie z dziobownicą (polaryzowane przez napęd), a pozostałe (jak poprzednio) na sztywno do sąsiadujących szyn. Zamiast dodatkowego przekaźnika konieczne były oprócz przecięcia po jednym otworze na każdą iglicę i dolutowanie po kabelku. Takie rozwiązanie wydaje mi się bardziej racjonalne.
Obecnie pozostaje mi wypełnienie przecięć klejem glutem oraz uzupełnienie brakującego tłucznia i pordzewienie błyszczących śladów przeróbki.
Zobaczymy na kolejnej imprezie, czy problem całkowicie zniknął.
Nie wiem czemu, ale na imprezach ile razy Mikimoto przez trapez na Technicznej przejeżdżał, tyle razy było zwarcie. Czy to szersze obręcze kół, czy oś nie trzyma wymiarów - inny tabor nie wykazywał takich objawów.
W rozjazdach (EW2) na trapezie obie iglice były na stałe połączone do szyn (do których przylegają). W obszarze krzyżownicy, iglice przebiegają blisko siebie (przy dziobownicy) i tam dochodziło do zwarć gdy metalowe koło dotykało obu iglic na raz. Nie powinno tak się dziać, jednak lokomotywy z dźwiękiem na trapezie stawały i kontynuowały jazdę od rozruchu diesla - kilka sekund ale wkurza.
By temu negatywnemu zjawisku zaradzić można iglice zasilać nie na sztywno, lecz przez przekaźnik, tak że iglica odsunięta (nie dotykająca szyny) nie jest podłączona do zasilania.
Wybrałem jednak bardziej drastyczne rozwiązanie:
Przeciąłem obie iglice i ich części na krzyżownicy połączyłem elektrycznie z dziobownicą (polaryzowane przez napęd), a pozostałe (jak poprzednio) na sztywno do sąsiadujących szyn. Zamiast dodatkowego przekaźnika konieczne były oprócz przecięcia po jednym otworze na każdą iglicę i dolutowanie po kabelku. Takie rozwiązanie wydaje mi się bardziej racjonalne.
Obecnie pozostaje mi wypełnienie przecięć klejem glutem oraz uzupełnienie brakującego tłucznia i pordzewienie błyszczących śladów przeróbki.
Zobaczymy na kolejnej imprezie, czy problem całkowicie zniknął.
-
- Posty: 145
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Dziękuję za przybycie i wspólne spędzenie przedpołudnia w miłym towarzystwie przy makiecie.
Okazuje się, że w makiecie nie ruszanej przez 6 miesięcy również pojawiają się usterki. Najważniejsze, że sprawne i kompletne na WOŚP na Strzyży.
Dodatkowo omówiliśmy kolejne projekty do dokończenia oraz realizacji w bliższej i dalszej przyszłości.
Okazuje się, że w makiecie nie ruszanej przez 6 miesięcy również pojawiają się usterki. Najważniejsze, że sprawne i kompletne na WOŚP na Strzyży.
Dodatkowo omówiliśmy kolejne projekty do dokończenia oraz realizacji w bliższej i dalszej przyszłości.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Właśnie się zakończyło kolejne spotkanie w Rumi, tym razem gościł nas Marsal.
Celem spotkania było przygotowanie Technicznej do imprezy WOŚP na Strzyży. Oprócz Marcina i mnie miał być KubaSch, ale zaniemógł.
Techniczna została rozstawiona, skompletowano łączówki, kable i sterowanie. Dostrzeżono kilka usterek, które usunięto.
Kolejnym punktem programu była prezentacja nowo zakupionego taboru, gdzie najbardziej była oblegana gadająca żółta Ludmiła DB:
Po zwinięciu makiety i przygotowaniu jej do transportu, przyszedł wreszcie czas na przedyskutowanie TeTetkowych planów na bieżący rok.
Dziękujemy Marcinie za umożliwienie odbycia spotkania.
Celem spotkania było przygotowanie Technicznej do imprezy WOŚP na Strzyży. Oprócz Marcina i mnie miał być KubaSch, ale zaniemógł.
Techniczna została rozstawiona, skompletowano łączówki, kable i sterowanie. Dostrzeżono kilka usterek, które usunięto.
Kolejnym punktem programu była prezentacja nowo zakupionego taboru, gdzie najbardziej była oblegana gadająca żółta Ludmiła DB:
Po zwinięciu makiety i przygotowaniu jej do transportu, przyszedł wreszcie czas na przedyskutowanie TeTetkowych planów na bieżący rok.
Dziękujemy Marcinie za umożliwienie odbycia spotkania.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Takie sobie sobotnie prace przy deszczowym, zimnym maju:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=3Skn4vxU9cA[/youtube]
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
W czasie pandemii spotkania są on-line, ale prace trwają.
Tematem dzisiejszego było oświetlenie:
Zdjęcia zrobione przy oświetleniu tylko z makiety.
Tematem dzisiejszego było oświetlenie:
Zdjęcia zrobione przy oświetleniu tylko z makiety.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
OK, problem zapychania się pasma 2,4 G jest oczywisty - z tym nie ma co polemizować.
Można zamiast z21 użyć multiMausa jak podczas poprzedniej edycji TT-Weekendu (odpada WiFi),
jednak niestety są koledzy, którym podczas poprzedniej imprezy nie chciało się przepinać rozjazdów multiMausem, tylko wkładali rękę pod makietę i ręcznie przestawiali rozjazdy.
Pół biedy jeśli to robili z Conradami na głowicy Technicznej, ale gdy zaczęli kręcić serwomechanizmami na trapezie to skończyło się pourywaniem cięgieł, rozkalibrowaniem polaryzacji krzyżownicy i drugiego rozjazdu (sterowanie mikroprzełaczników cięgłami pierwszego) oraz zabiciem na sztywno rozjazdu na wprost, ułamaną igłą lekarską.
To wolę WiFi i mniejsze imprezy.
Można zamiast z21 użyć multiMausa jak podczas poprzedniej edycji TT-Weekendu (odpada WiFi),
jednak niestety są koledzy, którym podczas poprzedniej imprezy nie chciało się przepinać rozjazdów multiMausem, tylko wkładali rękę pod makietę i ręcznie przestawiali rozjazdy.
Pół biedy jeśli to robili z Conradami na głowicy Technicznej, ale gdy zaczęli kręcić serwomechanizmami na trapezie to skończyło się pourywaniem cięgieł, rozkalibrowaniem polaryzacji krzyżownicy i drugiego rozjazdu (sterowanie mikroprzełaczników cięgłami pierwszego) oraz zabiciem na sztywno rozjazdu na wprost, ułamaną igłą lekarską.
To wolę WiFi i mniejsze imprezy.
- Misiek
- Posty: 1649
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
A do sterowania lokomotyw z telefonów używaliście Digitrainsa?
Czy JMRI, widocznego na obrazku?
Czy JMRI, widocznego na obrazku?
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Adrian, problem polega na:
1. W protokół i sposób komunikacji do tego nie przystosowany, ładuje się sterowanie które powinno być "czasu rzeczywistego". By to zasymulować, pakiety wysyłane są bardzo często, zapychając pasmo.
2. Tanie, "stockowe" routery, oparte o chipy które z założenia mają być "tanie i dobre" (zazwyczaj są tanie). Większość gubi się przy silnym obciążeniu i przegrzaniu. [Badaliśmy kiedyś taniego TPLinka. 25 jednoczesnych prób dostępu spowodowało zawieszenie się routera po ok. 5 minutach]
3. Nie potrzebne ujawnianie sieci (SSID/nazwy) przez co ustawione na próby łączenia się z każdą pojawiającą się siecią telefony zapychają routery próbami połączeń.
1. W protokół i sposób komunikacji do tego nie przystosowany, ładuje się sterowanie które powinno być "czasu rzeczywistego". By to zasymulować, pakiety wysyłane są bardzo często, zapychając pasmo.
2. Tanie, "stockowe" routery, oparte o chipy które z założenia mają być "tanie i dobre" (zazwyczaj są tanie). Większość gubi się przy silnym obciążeniu i przegrzaniu. [Badaliśmy kiedyś taniego TPLinka. 25 jednoczesnych prób dostępu spowodowało zawieszenie się routera po ok. 5 minutach]
3. Nie potrzebne ujawnianie sieci (SSID/nazwy) przez co ustawione na próby łączenia się z każdą pojawiającą się siecią telefony zapychają routery próbami połączeń.
-
- Posty: 424
- Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Fajnie że Wam działa. Odpada konieczność robienia pulpitu.
Mam tylko jedną uwagę odnośnie Wi-Fi:
Problemem na bardzo dużych imprezach jest z Wi-Fi które niestety pada, za dużo ludzi zwiedzających ma włączone Wi-fi w komórkach. Myśmy się o tym przekonali w Sosnowcu jak siadało nam Wi-Fi do sterowania zegarem modelarskimi (w szkole było bardzo dużo publiczności, a na salę już się nie dało wejść), natomiast Czesi mieli z tym problem w Ostrawie, tam niestety zakłócony został Z21 i loki sterowane po Wi-fi wszystkie równocześnie ruszyły, te co były sterowane z Multimausa przez kabel nadal się "słuchały" poleceń.
Mam tylko jedną uwagę odnośnie Wi-Fi:
Problemem na bardzo dużych imprezach jest z Wi-Fi które niestety pada, za dużo ludzi zwiedzających ma włączone Wi-fi w komórkach. Myśmy się o tym przekonali w Sosnowcu jak siadało nam Wi-Fi do sterowania zegarem modelarskimi (w szkole było bardzo dużo publiczności, a na salę już się nie dało wejść), natomiast Czesi mieli z tym problem w Ostrawie, tam niestety zakłócony został Z21 i loki sterowane po Wi-fi wszystkie równocześnie ruszyły, te co były sterowane z Multimausa przez kabel nadal się "słuchały" poleceń.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Warsztaty w Rumi
Podczas TT-Weekendu sterowanie rozjazdami z tableta zostało przetestowane przez użytkowników. Z ich wypowiedzi wynika, że taki wirtualny pulpit sprawdza się.
Jedyne uwagi, jakie zgłaszali dotyczyły niedociągania iglic, czyli mechanicznej części wykonawczej, a nie sterowania.
Ze swojej strony dodam, że przeprogramowanie "pulpitu" to są minuty, a pojedynczego rozjazdu sekundy. :-)
Pulpit można także zrealizować na laptopie z Windows, użyłem do tego węgierskiego programu DigiTrainsPro, który współpracuje, na ten moment, z kilkoma najpopularniejszymi systemami sterowania po WiFi:
.
Do sterowania rozjazdami użyliśmy osobnej centralki z21, ale można jedną sterować tabor jak i rozjazdy.
Niebezpieczeństwo pojawia się gdy zaczynamy programować lokomotywy na torze (POM) ....i równocześnie akcesoria, oraz gdy ktoś użyje w lokomotywie adresu przeznaczonego dla akcesoriów.
Jedyne uwagi, jakie zgłaszali dotyczyły niedociągania iglic, czyli mechanicznej części wykonawczej, a nie sterowania.
Ze swojej strony dodam, że przeprogramowanie "pulpitu" to są minuty, a pojedynczego rozjazdu sekundy. :-)
Pulpit można także zrealizować na laptopie z Windows, użyłem do tego węgierskiego programu DigiTrainsPro, który współpracuje, na ten moment, z kilkoma najpopularniejszymi systemami sterowania po WiFi:
.
Do sterowania rozjazdami użyliśmy osobnej centralki z21, ale można jedną sterować tabor jak i rozjazdy.
Niebezpieczeństwo pojawia się gdy zaczynamy programować lokomotywy na torze (POM) ....i równocześnie akcesoria, oraz gdy ktoś użyje w lokomotywie adresu przeznaczonego dla akcesoriów.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Warsztaty w Rumi
Dzień Dziecka, jak przystało na stare konie, spędziliśmy pracowicie:
.
W niedzielę dalszy ciąg.
.
W niedzielę dalszy ciąg.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Warsztaty w Rumi [BYŁO: Spotkania Grupy TT Północ]
Z okazji 10-rocznicy (od ostatniego postu w tym wątku) postanowiliśmy przed TT-Weekendem w Rumi zorganizować "Warsztaty w Rumi".
Skrzyknęliśmy się w kilka osób i jest Marsal, KubaSch, Ernie, Sławek i ja.
Na początek zajawka z wczorajszego dnia:
Skrzyknęliśmy się w kilka osób i jest Marsal, KubaSch, Ernie, Sławek i ja.
Na początek zajawka z wczorajszego dnia:
-
- Posty: 1677
- Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
- Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Herbata zielona ?
- Mariusz
- Posty: 2560
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Ciekawe jakie argumenty wytoczyłeś małżonce, że jednak zgodziła się
-
- Posty: 1677
- Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
- Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
- Kontakt:
Re: Spotkania Grupy TT Północ
Zajęli poddasze łącznie z łazienką
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość