Husarz Tilliga (04958 jak i 04970) też ma coś skopane z okablowaniem fabrycznym, bo - przynajmniej na dekoderach ZIMO - musiałem się dwa dni gimnastykować, jak zrobić poprawnie świecenie kierunkowych świateł (białych, czerwonych i długich) ale oddzielnie (tzn. żeby dało się wyłączyć czerwone przy jeździe ze składem do przodu, albo wyłączyć białe/długie i zostawić tylko czerwone przy pchaniu wagonów, albo żeby świeciły same białe w obu kierunkach przy manewrach, a nie żeby spod białych prześwitywały czerwone z drugiego kierunku). Wyjścia F0v i F0r miały sprzęgnięte białe z czerwonymi, F1 w jednym kierunku sterowało czerwonymi a w drugim... długimi.
No ale dzięki opcji Online w ZCS w końcu się udało. Sprawa powtarzalna bo na obu husarzach zachowanie identyczne.
Gdyby ktoś z Was miał ten problem i użył PluX16 od ZIMO (tak, tak, pasuje) to dajcie znać - pomogę.
Dodam, że zmianę na MS480P16 zdecydowałem się, ponieważ wcześniej umieszczony tam przez Makieciarza (za czasów gdy byłem zielony w DCC) dekoder ESU ma oczywiście przejściówkę z Next18 na PluX oraz taśmę i to się nie ma gdzie pomieścić, w rezultacie czego buda była rozpychana i groziło pęknięciami. Przy ZIMO zupełnie nie ma tego problemu - ba, głośnik można lutować bezpośrednio do płytki PCB, a nie do przejściówki od ESU.
Ale w ESU ta sama lokomotywa miała poprawnie zmapowane wyjścia i w programatorze ESU białe były po prostu kierunkowe i osobne, podobnie jak czerwone i długie, więc programowanie było trywialne. Nie potrafię powiedzieć, co takiego robi ZIMO, że staje się to skomplikowane.
Póki co to jedyna lokomotywa, z którą miałem takie przeboje, ale może się okazać, że w czekających na dobre czasy 02486, 04902 czy 526111 od EKA też będę miał przeboje - czas pokaże.
Lok Klinik
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- MonsterSale
- Posty: 647
- Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
- Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
- Kontakt:
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Lok Klinik
Tak,
CV 29, bit 1-szy tzn. "0" - Reverse Direction.
Wiem, ale jeśli w PCB są punkty lutownicze do krótkich przewodów od silnika, to nie ma możliwości ich na krzyż polutować. Po podłączeniu "dziewiczego" dekodera loka poruszała się do przodu z czerwonymi na czole i białymi z tyłu światłami.
To co, projektant od razu założył nieparzystą wartość CV29 Coś w tym układzie na PCB odwracało kierunek świateł, czy jakoś ...
Były tam też inne patenty, np światła białe długie były ze sobą zrównoleglone, co powodowało ich równoczesne świecenie w obie strony.
Po wyrzuceniu wszystkich tranzystorów, diod i rezystorów wszystko wróciło do normalnego działania, choć obecnie nie ma możliwości gaszenia (tylko) czerwonego oraz białe długie nie są zsynchronizowane z kierunkiem jazdy (F0).
Można by było pokusić się o dołożenie takich funkcjonalności.
- Domiss
- Posty: 463
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Lok Klinik
Wydawało mi się, że zmiana kierunku zapalania świateł w DCC to kwestia... ustawienia odpowiednich wartości w odpowiednim CV (być może więcej niż jednym, nie wiem, nigdy tego nie robiłem, jeśli będę musiał, to i tak użyję JMRI które tłumaczy CV na normalny język). W rzeczywistości zmienia się nie tyle kierunek zapalania świateł, ile kierunek jazdy (funkcja przydatna, jeśli odwrotnie wlutujemy kable od silnika gdy jest taka możliwość). Ale skoro już działa, to tylko pogratulować.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10278
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Lok Klinik
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=GzezWssLZUA[/youtube]
https://youtu.be/GzezWssLZUA
Pacjent trafił do „Kliniki” bez możliwości jazdy. Uszkodzenie polegało na wyłamaniu pinów gniazda PluX12. Od samego początku ta wersja lokomotywy Tilliga miała skopany układ płytki PCB i trudno było ustawić CV-ki tak by sensownie działały światła, ponadto miejsca było za mało na standardowy dekoder PluX12 co doprowadziło do mechanicznych uszkodzeń. Lokomotywa wysłana (via AMC) do serwisu Tilliga wróciła nienaprawiona z powodu ...zbyt starej jej wersji.
Do naprawy lokomotywy użyto dekodera Zimo MX 622 na kabelkach. Świetnie się mieści w dostępnej dla dekodera przestrzeni lokomotywy i posiada te same funkcje co dekoder PluX12.
Po podłączeniu dekodera do styków gniazda okazało się, że lokomotywa jedzie do przodu, ale światła świecą do tyłu. Zapadła decyzja o całkowitym usunięciu elementów elektronicznych z płytki PCB i połączeniu na krótko świateł do dekodera, trzeba było dodatkowo tylko dokonać jednego przecięcia ścieżki i dodać dwie zworki.
Efekt naprawy widać na końcu filmiku.
https://youtu.be/GzezWssLZUA
Pacjent trafił do „Kliniki” bez możliwości jazdy. Uszkodzenie polegało na wyłamaniu pinów gniazda PluX12. Od samego początku ta wersja lokomotywy Tilliga miała skopany układ płytki PCB i trudno było ustawić CV-ki tak by sensownie działały światła, ponadto miejsca było za mało na standardowy dekoder PluX12 co doprowadziło do mechanicznych uszkodzeń. Lokomotywa wysłana (via AMC) do serwisu Tilliga wróciła nienaprawiona z powodu ...zbyt starej jej wersji.
Do naprawy lokomotywy użyto dekodera Zimo MX 622 na kabelkach. Świetnie się mieści w dostępnej dla dekodera przestrzeni lokomotywy i posiada te same funkcje co dekoder PluX12.
Po podłączeniu dekodera do styków gniazda okazało się, że lokomotywa jedzie do przodu, ale światła świecą do tyłu. Zapadła decyzja o całkowitym usunięciu elementów elektronicznych z płytki PCB i połączeniu na krótko świateł do dekodera, trzeba było dodatkowo tylko dokonać jednego przecięcia ścieżki i dodać dwie zworki.
Efekt naprawy widać na końcu filmiku.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości