Elo, Tillig

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 655
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Kontakt:

Re: Elo, Tillig

Post autor: aviaTTor »

Był jeszcze od EKA jak dobrze kojarzę.
Tomasz Czapik
Posty: 82
Rejestracja: 04 maja 2006, 20:48
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: Elo, Tillig

Post autor: Tomasz Czapik »

et22 pisze: 09 lip 2006, 21:30 O ile dobrze wnioskuję z opisu, to nie był używany przez koleje DRG ??
Tak nie był. To jest wagon powojenny. Tyle, że oparty koncepcyjnie na wagonach przedwojennych, a jak wiadomo Tillig nie takie naginania robi.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Elo, Tillig

Post autor: DBv »

Tego jednoznacznie nie jestem w stanie stwierdzić. Osobiście wydaje mi się, że wersja DRG nie jest zgodna z pierwowzorem, ale "głowy" za to nie dam. Nie znam doładnej daty rozpoczęcia produkcji (chociaż najprawdopodobniej przed IIWS), więc od tego zależy, czy mogły zawędrować i na DRG.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Elo, Tillig

Post autor: et22 »

O ile dobrze wnioskuję z opisu, to nie był używany przez koleje DRG ??
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Elo, Tillig

Post autor: DBv »

Elo:

:arrow: DOKŁADNA NAZWA MODELU
Dwuosiowa wagon węglarka Elo kolei DR

:arrow: ILOŚĆ OSI
2

:arrow: DOKŁADNA NAZWA PRODUCENTA MODELU
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: FORMA
Model gotowy

:arrow: TECHNOLOGIA/MATERIAŁ
Tworzywo sztuczne formowane metodą wtrysku ciśnieniowego,

:arrow: CHARAKTER PRODUKCJI
Model wielkoseryjny

:arrow: NUMER KATALOGOWY MODELU
14 234

:arrow: ZARZĄD KOLEJOWY
DR

:arrow: EPOKA
IV

:arrow: STACJONOWANIE/DATA
REV: Ebw. (RAW Eberswalde) 30.9.86

:arrow: ELEMENTY SPECYFICZNE
-

:arrow: Wersje modelu
14231 - zarząd kolejowy SNCF EUROP, epoka III, kolor szary
14235 - zarząd kolejowy DB EUROP, epoka III, kolor brązowy
01335 - zarząd kolejowy DRG, epoka II, kolor brązowy (zestaw)
500373 - zarząd kolejowy DR (wagon służbowy), epoka IV, kolor zielony (Clubmodell 2005)

Ponadto model występował również w ofercie firmy:

BTTB
Model oferowany ponadto w następujących wersjach:
14231 - zarząd kolejowy SNCF EUROP, epoka III, kolor czarny (patrz również: Zeuke 545/764)
14233 - zarząd kolejowy SNCB, epoka III-IV, kolor zielony

Zeuke
545/764 - zarząd kolejowy SNCF, epoka III, kolor czarny (patrz również: BTTB 14 231)

PSK (w oparciu o dostępną formę nanoszono własną wersję malowania i oznaczeń)
710 zarząd kolejowy NS, epoka IV, kolor brązowy (z czerwoną literą S)
711 zarząd kolejowy NS, epoka IV, kolor brązowy

:arrow: SPRZĘG
Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM. Model posiada Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wagon wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, umożliwiające połączenie z modelami starszej produkcji. W opakowaniu znajduje się jeden sprzęg sztywny, umożliwiający pewne połączenie wagonu z innymi.

:arrow: UWAGI
ORYGINAŁ
Wagony tego typu pochodzą z Francji. Były eksploatowane głównie przez koleje francuskie SNCF, ale pewna ich liczba eksploatowana była również przez koleje belgijskie SNCB i holenderskie NS. Wagony te były również na stanie zarządu kolei saary SAAR, skąd po 1957 roku trafiły na koleje zachodnioniemieckie DB. Tymczasem w połowie lat 80-tych na kolejach wschodnioniemieckich DR, nasiliły się problemy związane z brakiem wystarczającej ilości taboru wagonowego, który mógłby zaspokoić potrzeby przewozowe kraju. Wynajmowanie wagonów od kolei zagranicznych np. polskich czy duńskich (pojazdy oznaczone jako „DR-Miet”) okazało się rozwiązaniem nie przynoszącym zamierzonych efektów i często budzącym opór w zarządach będących właścicielem pojazdów (konieczność realizacji własnych, często również napiętych planów przewozowych). Problemy te stały się podstawą do podjęcia decyzji o zakupie starych, wycofywanych z eksploatacji wagonów otwartych od kolei SNCB. Wagony wyposażone były w nieco odmienne, od tych stosowanych na kolejach DR, elementy (układ hamulcowy, zderzny), często znajdowały się również w złym stanie technicznym. W celu minimalizacji kosztów zdecydowano się jednak na bardzo ograniczony zakres prac, mając na uwadze jak najszybsze wprowadzenie pojazdów do eksploatacji. Efektem takiego podejścia, był m.in. fakt wymontowania na wszystkich sprowadzonych wagonach układów hamulcowych. Około 1400 egzemplarzy tej dość „egzotycznej” na kolejach wschodnioniemieckich serii dotrwało do końca istnienia zarządu kolejowego DR, do roku 1994.

MODEL
Omawiany model to można rzec, klasyk w wielkości TT. Model występuję już w katalogach Zeuke z połowy lat 60-tych, później pojawia się również w ofercie firm Berliner TT Bahnen i oczywiście Tillig. Przez cały ten okres występował w ofercie tych firm jedynie z niewielkimi przerwami. Zasadniczo można wyróżnić 3 etapy rozwoju konstrukcji tego modelu: począwszy od modelu z okresu Zeuke (podwozie z oddzielnymi elementami układu hamulcowego), poprzez konstrukcję późniejszego BTTB (standardowe podwozie 76mm) i Tilliga, kiedy model wyposażono w podwozie i sprzęg dostosowany do współczesnych realiów.
Model opakowany jest w typowe dla producenta styropianowo – kartonowe pudełko. W opakowaniu tym oprócz modelu znajdziemy opcjonalny do zamontowania sprzęg sztywny.
Model nie posiada elementów do samodzielnego montażu. Wszystko, co powinno znajdować się na modelu, jest już tam zamontowane seryjnie.
Porównując wymiary modelu z wymiarami oryginału, stwierdzić należy, że podstawowe wymiary modelu zostały dobrane dość precyzyjnie, a bryła modelu właściwie odzwierciedla proporcje oryginału. Dokładne porównanie zawiera poniższe zestawienie (oryginał/1:120/model):
Długość ze zderzakami: 8890/74/75,6
Długość nadwozia: 7700/64,2/65
Szerokość nadwozia: 2750/23/25
Rozstaw osi: 5000/41,6/37,6
Średnica koła: 1000/8,3/8
Wysokość wagonu: 2750/23/26,5
Model, podobnie z reszta jak oryginał, nie posiada wielu detali. Niestety, oceniając jakość skopiowania elementów bryły modelu, widoczny staje się fakt, że konstrukcja ma już swoje lata. Odwzorowanie nitów, haków czy uchwytów tablic końca pociągu urozmaica wprawdzie wygląd modelu, jednak detale te są zdecydowanie zbyt duże i w efekcie nie przyczyniają się specjalnie do polepszenia ogólnego wrażenia. Dodatkowo należy w tym miejscu zaznaczyć, że w odniesieniu do omawianej wersji zarządu DR, odwzorowanie nitów konstrukcji nie jest właściwe, ponieważ egzemplarze sprowadzane do NRD pochodziły z późniejszych serii produkcyjnych i obejmowały wagony o konstrukcji spawanej a nie nitowanej (nie wszytkie egzemplarze posiadały ponadto ściany z przetłoczeniami). Dodatkowo model w tej wersji nie powinien posiadać elementów układu hamulcowego, które w celu zachowania zgodności z oryginałem, należałoby we własnym zakresie odłamać (!).W sprowadzanych wagonach nieco odmienne były również zderzaki o konstrukcji typowo belgijskiej.
Właściwości ruchowe wagonu nie pozostawiają wiele do życzenia. Model wyposażony w metalowe, czernione zestawy kołowe bezproblemowo porusza się po torach, nie ma tez problemu z pokonywaniem skomplikowanych dróg zwrotnicowych. Model posiada gniazdo sprzęgu zgodne z normą NEM oraz Kulisę Krótkiego Sprzęgu. Standardowo wyposażony jest w charakterystyczne dla TT główki sprzęgu, możliwa jest jego wymiana na dołączony sprzęg sztywny.
Kopia omawianego wagonu, w przedstawianej wersji pomalowana jest na kolor brązowy, natomiast wnętrze na kolor ciemnoszary. Podwozie pojazdu oczywiście posiada barwę czarną. Wszystkie naniesione napisy są czytelne, jednak opis wagonu nie jest kompletny. Oznaczenie wyposażenia wagonu jedynie w przewód główny sprężonego powietrza odpowiada oryginałowi.
Miniatura dwuosiowego wagonu węglarki serii Elo to ciekawa propozycja dla wszystkich sympatyków zarządu kolejowego DR. Model można nabyć w stosunkowo niskiej cenie, a jednocześnie stanowić on może ciekawe uzupełnienie dotychczas posiadane kolekcji. W składzie wagonów Es na pewno będzie się wyróżniał, stanowiąc interesujący akcent na makiecie. Model jest już w prawdzie konstrukcją wiekową, w omawianej wersji wykazuje również pewne niezgodności w stosunku do oryginału, jednak wady te nie wpływają znacząco na atrakcyjność omawianego modelu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Oraz na stronie producenta: Obrazek
Ostatnio zmieniony 30 gru 2007, 13:14 przez DBv, łącznie zmieniany 11 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości