Wyjazd przy semaforze STÓJ

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: T_Domagalski »

darg pisze:Normalny przejazd wagonów jednoosiowych nie włączał czujnika.
I to jest właśnie wada tego rodzaju czujników. ;) ich działanie zależy od połączeń elektrycznych między osiami, a nie od samego faktu przejazdu osi. Wady tej nie mają czujniki z blaszką kontaktującą.

Z drugiej strony, to nie jest tak, że ten czujnik wcale nie działa przy pojedynczej osi. Przejazd każdej osi powoduje dwa impulsy (podczas wjeżdżania i zjeżdżania z odizolowanego odcinka), tyle że są one za krótkie, aby cewka przekaźnika zdążyła przyciągnąć kotwicę. Gdyby jednak sygnał wchodził na wejście układu elektronicznego (np. przerzutnik RS), wykrywana byłaby każda oś, nawet pojedynczą.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

cze
Zrobiłem doświadczalne jazdy przez czujnik stykowy http://www.modelmania.com.pl/product_in ... ts_id=1098 i jest tak jak myślałem.!!!
czyli
czujnik łatwo łączy pod kołami jadącej lokomotywy i pod kołami metalowymi połączonymi ze sobą w wózkach wagonów, jak też przy jeździe samego 2- osiowego tendra- taki miałem.

Normalny przejazd wagonów jednoosiowych nie włączał czujnika.
Naciskanie wagonu palcem i ustawianie dokładnie na przerwie w szynach włączało prąd.

Dzięki za uwagi.
Darek
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

To zrobię dziś próbę z przejazdem lokomotywy i wagonów z metalowymi osiami przez teki czujnik. Jak będzie tak jak ja myślę to Ok. inaczej zostanie zastosować te wielkie odstępy (mam ~ 70 cm. miejsca między czujnikami 2 i 3) lub zrobić czujniki np. kontaktronowe.
dzięki.
Toru jeszcze nie przyklejam ,to mam czas na kombinacje,
Darek
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: T_Domagalski »

darg pisze:...zaobserwowałem w czasach BTTB, że te czujniki [...] działały tylko pod kołami lokomotyw.
To dlatego, że stare wagony BTTB miały beznadziejne plastikowe koła. Obecnie wszystkie modele mają koła metalowe i zwierają te kontakty szynowe tak samo jak lokomotywa.
darg pisze:...przy czujniku 2- włącza się przez przekaźnik prąd w odcinku izolowanym(i tak już był), a przy czujniku3 semafor przestawia się na STÓJ i wyłącza się prąd w odcinku izolowanym.
No właśnie, jeśli pociąg jest za długi i jednocześnie przejeżdża przez czujniki 1 i 2 lub 2 i 3, to losowo załącza na podtrzymaniu przekaźnik W i równie losowo kasuje go przekaźnikiem K. Takie klapanie przekaźników przy każdej przejeżdżającej przez kontakt osi na pewno nie zwiększy ich żywotności. A jeśli przez odcinek izolowany będą akurat przejeżdżały wagony z oświetleniem, to będą wesoło mrugały...
Jeszcze bardziej niepożądana sytuacja może zaistnieć wtedy, gdy pociąg jedzie w lewą stronę (pod prąd). Gdy lokomotywa wjedzie już na odcinek izolowany, a jakiś dalszy wagon zewrze kontakt 3, to pociąg natychmiast stanie odcięty od prądu i nie ruszy, aż ktoś poda JEDŹ na semaforze (dla przeciwnego kierunku).
Dlatego odległość pomiędzy kontaktami szynowymi powinna być większa od najdłuższego planowanego pociągu.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

To daję schemat całego obwodu sterowania semaforem kształtowym za pomocą 2 przekaźników elektromagnetycznych i 3 czujników przejazdowych.
Obrazek
T_Domagalski pisze:- odległości pomiędzy kontaktami 1, 2, i 3 muszą być większe niż najdłuższy planowany pociąg. Inaczej przejeżdżające metalowe osie wagonów będą robić "dyskotekę".
- chcę tak zrobić, chociaż zaobserwowałem w czasach BTTB, że te czujniki - http://www.modelmania.com.pl/product_in ... ts_id=1098 -działały tylko pod kołami lokomotyw.
Poza tym semafor jest prawie zawsze ustawiony na STÓJ, więc zadziałanie czujników 1,2 i 3 jest niezauważalne. dopiero po podaniu sygnału JEDŹ z pulpitu semafor się przestawia i pociąg jedzie- przy czujniku 2- włącza się przez przekaźnik prąd w odcinku izolowanym(i tak już był), a przy czujniku3 semafor przestawia się na STÓJ i wyłącza się prąd w odcinku izolowanym.

dzięki za uwagi i cierpliwość .
Darek.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

JarUs pisze:Jeśli w torze, szynach masz dcc, to, co to za podłączenie 12V
Czyżby to było napięcie ze sterowania analogowego akcesoriów o którym wyżej pisałeś
Tak + to jeden biegun napięcia stałego 12V zasilającego przekaźniki i semafor(działają na 12V=)
styki 1,2 i 3 są przy szynie z dołączonym biegunem + 12V.
dla działania zasilania DCC to nie ma znaczenia, bo lokomotywy nie zauważają tego prądu.
JarUs
Posty: 1440
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: JarUs »

darg pisze: Mam sterowanie makiety analogowe, lokomotyw Roco multimause.
Jeśli w torze, szynach masz dcc, to, co to za podłączenie 12V ??
Czyżby to było napięcie ze sterowania analogowego akcesoriów o którym wyżej pisałeś ??
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: T_Domagalski »

Pomijając kwestię tego, co znajduje się w klockach K i W, to przedstawiona idea działania jest zasadniczo prawidłowa.
Pamiętać tylko trzeba, że:
- przełącznik "jedź/stój" musi być astabilny (np. dwa przyciski monostabilne),
- odległości pomiędzy kontaktami 1, 2, i 3 muszą być większe niż najdłuższy planowany pociąg. Inaczej przejeżdżające metalowe osie wagonów będą robić "dyskotekę".
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

Mój pomysł na podłączenie semafora:
Obrazek
nie wiem jak wstawić rys. z komputera.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: T_Domagalski »

dejww pisze:Szczerze...... wyjazd samoczynny na sygnał "Stój" nie jest zgodny z przepisami kolejowymi E1.
Pytanie z wątku dotyczyło wyjazdu ze stacji i minięcia semafora wjazdowego, obowiązującego dla pociągów jadących w przeciwnym kierunku. Jest to sytuacja zupełnie normalna na kolei...
Awatar użytkownika
dejww
Posty: 252
Rejestracja: 25 cze 2013, 11:19
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: dejww »

Szczerze...... wyjazd samoczynny na sygnał "Stój" nie jest zgodny z przepisami kolejowymi E1. Taką możliwość daję tylko decyzja dyżurnego ruchu i jego zgoda odbywa się albo na sygnał zastępczy lub na rozkaz pisemny.

Added in 21 minutes 22 seconds:
Wyjątek stanowi SBL (Samoczynna Blokada Liniowa) stosowana na szlakach. Wtedy maszynista jest zobowiązany przed sygnałem "Stój" zatrzymać się, i do następnego semafora poruszać się z prędkością nie przekraczającą 20km/h na tzw. widoczność z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Awatar użytkownika
piottrw
Posty: 749
Rejestracja: 10 kwie 2006, 07:54
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: piottrw »

Co prawda mam sterowanie analogowe, ale może da się zrobić o ile są semafory wyjazdowe to do nich podłączyć przekaźnik i niech on daje napięcie na ten odcinek izolowany. W zasadzie jak na prawdziwej kolei jeżeli jest wolna droga na wyjeździe to cały przebieg musi być odpowiednio ustawiony. Semafor wjazdowy + przekaźnik i semafor/semafory wyjazdowe + przekaźnik. Tylko w takim układzie całe dcc mija się z celem bo lokomotywa nie dostanie napięcia i będzie stała bez świateł jak w analogu.
Ja mam tak ustawione wraz z sygnałem na semaforze zmienia się zgodnie ze wskazaniem także zwrotnica i jest też napięcie po kilku sekundach w torach i wtedy skład rusza, a zatrzymuje się w tunelu na kolejnym odcinku izolowanym.
Na tym filmiku widać
https://youtu.be/IWLtlpnjs60
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

W torach mam DCC więc dioda nie zadziała.
dzięki.

2 pytanie .
Czy napęd semafora wiessmann można podłączyć do sterowni z sygnalizacją położenia tak samo jak napędy conrada?
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: oelka »

Dawno temu w czasach BTTB wymyślono tor z diodą nr. kat 06630. Pozwala na jazdę w jednym kierunku. A więc np zza semafora ustawionego na "stój" w kierunku przeciwnym.
Awatar użytkownika
darg
Posty: 103
Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
Lokalizacja: Bysław / Tuchola
Kontakt:

Re: Wyjazd przy semaforze STÓJ

Post autor: darg »

dzięki.
Do tej pory spotykałem informacje jaki to super jest system DCC -a tu mam problem!
Jak zdecydowałem się na sterowanie analogowe makiety, a lokomotyw DCC to nie chcę mieszać i boję się stosować coś , gdzie trzeba ustawić zmiany w dekoderach. Do tego mam blisko semafora czujniki w torach od przejazdu kolejowego i zwrotnicy z pętli -to chcę je wykorzystać do przekaźników.
Myślałem, że ktoś już opracował sposób analogowego sterowania jazdą od tyłu semafora ustawionego na STÓJ na linii jednotorowej. Byłem wczoraj u kolejarzy w Wierzchucinie i powiedzieli, że przy wyjeździe pociągu ze stacji semafor wjazdowy jest ustawiony na STÓJ -więc opcja przełączenia go(ze sterowni) na WJAZD -odpada.
Jutro postaram się dać schemat co chcę zrobić- do konsultacji.
pozdro
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość