Prośba o radę przed budową modułu stacji

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1311
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: JarUs » 24 lis 2018, 23:36

manfred pisze:Czy norma niemiecka AGMB Bahnsteige und laderampen jest do zastosowania w Standardzie?
... z tej normy korzystamy ...


manfred
Posty: 48
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg
Has thanked: 8 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: manfred » 24 lis 2018, 22:05

Witam po czasie ponownie i mam szybkie pytanie: jaką szerokość peronu zastosować, wysokości znalazłem ale mam problem z szerokością. Skrzynki już zmontowane, tor główny wytrasowany i jestem na etapie projektowanie peronów. Pzdr. Jerzy (Manfred)

Added in 15 minutes 46 seconds:
Czy norma niemiecka AGMB Bahnsteige und laderampen jest do zastosowania w Standardzie?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1432
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: T_Domagalski » 04 lis 2018, 00:39

manfred pisze:Patrząc na układ torowiska to chyba nie wszystko da się z metrowych torów ułożyć. Czy będzie zgodnie z Normą łączyć typowe tory krótkie ew. łuki Tilliga?

Tam, gdzie się da, korzystaj z jak najdłuższych odcinków flexów. Im mniej łączeń tym lepiej. Norma wręcz zabrania sztukowania torów z krótkich odcinków (ścinków), bo taka "oszczędność" kończy się samymi problemami - pękającymi lutami i późniejszymi problemami z zasilaniem. Oczywiście tam, gdzie jest to konieczne (np. krótki odcinek pomiędzy dwoma rozjazdami), to trzeba uciąć taki odcinek, jaki jest potrzebny, bez kombinowania.

Odnośnie łuków, to jak pisał Century - gotowce mają za mały promień. Skoro planujesz użyć rozjazdy EW3 o łagodnym promieniu R=984mm, to postaraj się wyprofilować wszystkie pozostałe łuki tak, aby miały promień nie mniejszy niż 900mm. Zapewni to doskonałą geometrię i wygląd twojej stacji. Najprościej wszędzie tam, gdzie ma być łuk, najpierw przymierzyć rozjazd EW3, odrysować jego krzywiznę, a potem wygiąć taki sam łuk z flexa.
Century
Posty: 120
Rejestracja: 27 lut 2016, 08:32
Lokalizacja: Gliwice
Been thanked: 1 time

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: Century » 03 lis 2018, 23:22

Ja bym się nie sugerował łączenia na projekcie (program ma tory flex max 664 mm), a jak Twoje skrzynki będą mieć 90cm to metrowe tory dadzą radę i odpadnie Ci lutowanie ich. Używanie gotowców na łuki odpada bo one mają max 396 (R3x) a potrzebujesz przynajmniej 600 stopni by być zgodny z normą.
manfred
Posty: 48
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg
Has thanked: 8 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: manfred » 03 lis 2018, 20:46

Ok. Dorobię jeszcze jeden segment to nie będzie problemu, a i na szerokości 50 cm skrzynki segmentu w tym układzie zmieścić się wszystko co z budownictwa chciałbym umieścić. Z dobrych rad trzeba korzystać. Cieszę się z pomocy bo widzę że, to ma teraz sens. Co innego czytać teoretycznie a co innego słuchać rai nie popełnić błędów często nie do poprawienia.

Patrząc na układ torowiska to chyba nie wszystko da się z metrowych torów ułożyć. Czy będzie zgodnie z Normą łączyć typowe tory krótkie ew. łuki Tilliga? w projekcie widziałem podział na kawałki torów.

Zapewne jeszcze będę marudził jak dojdę do podłączeń elektrycznych napędów. i pulpitu sterującego tym wszystkim. Pozdrawiam Was i dziękuję za pomoc Jerzy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1432
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: T_Domagalski » 03 lis 2018, 18:03

manfred pisze:rozjazdy na torze dla szynobusu mogą być EW2? lub EW 1?

Jeśli chodzi o rozjazdy 3 i 4 (zgodnie z tą numeracją: download/file.php?id=9923&mode=view) to teoretycznie mogłyby to być EW2. EW1 już nie. Ale zauważ, że jeśli w torach głównych użyjesz rozjazdy EW3 (12 stopni), to ciężko ci będzie ładnie dopasować do tego rozjazdy EW2, które mają 15 stopni. Lepiej "poświęcić" tych kilka centymetrów i zrobić wszystko na EW3.
EW2 miałyby sens, gdyby to była jakaś oddzielna część stacji, bocznica.

Odnośnie logistyki, to rozważ propozycję JarUs'a, dotycząca zbudowania 4 zamiast 3 segmentów. Jeśli nie teraz, to może w przyszłości. Wystarczy, że tak zbudujesz stację, żeby kiedyś dało się wstawić w jej środek segment przedłużający. Twój oryginalny plan teoretycznie to umożliwiał.

Składanie segmentów parami w "kanapkę" to dobry pomysł, trzeba tylko pamiętać, że drzewa i budynki mogą to znacznie utrudnić, dlatego do takiej metody transportu trzeba je rozmieszczać strategicznie... ;)
manfred
Posty: 48
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg
Has thanked: 8 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: manfred » 03 lis 2018, 16:12

Miałem na myśli zestaw Auchagena Neschwitz, a odnoście semaforów to mam dwa moduły szlakowe i mogą służyć na moduły wjazdowe. w golfa wejdzie to wszystko zazwyczaj jeżdżę sam.

Added in 5 minutes 42 seconds:
rozjazdy na torze dla szynobusu mogą być EW2? lub EW 1?

Co do logistyki to i tak mam "przerąbane" bo do Polski muszę zamówić busa transportowego jak będę wracał, nie zamierzam być w Niemczech na stałe, przyjechałem opiekować się staruszkami Rodzicami.

Added in 13 minutes 58 seconds:
Szynobus będzie Kres VT 2.09.203 i VS 2.08.203 Ep.III
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1311
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: JarUs » 03 lis 2018, 14:09

T_Domagalski pisze:Wytłumacz, co rozumiesz przez .....

A ja mam pytanie w temacie logistyki: jak zamierzasz przewozić te trzy moduły?
Bo o ile te dwie głowice „zepniesz w kanapkę” torami do siebie, to środkowy moduł pozostaje „luzem”. Praktyczniejsza jest budowa stacji z parzystą liczbą modułów, aby można byłoby poskładać je po dwa moduły.
Pozostaje jeszcze kwestia semaforów wjazdowych o których nikt nie wspominał. Aby można było zrobić oblot semafory muszą być oddalone od „pierwszego” rozjazdu o długość najdłuższej lokomotywy/zespołu trakcyjnego. To tylko oznacza budowę dwóch dodatkowych skrzynek szlakowych (lub wykorzystać to co się ma) z semaforami wjazdowymi.
W związku z powyższym przedstawiam Ci do rozważenia ... i oceny taki układ stacji:
Załączniki
Bez tytułu.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1432
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: T_Domagalski » 03 lis 2018, 12:08

Wąski pisze:Chyba lepiej zrobić długi peron między 1 a 2 torem stacji, [...] 1 tor można przesunąć bliżej krawędzi aby zmieścić peron a 3 przybliżyć do toru głównego.

Może korzystajmy z tej samej, kolejowej numeracji torów ( download/file.php?id=9923&mode=view ). Jak rozumiem twój tor 1 to 3, 2 to 1, a 3 to 2.

Wg mnie położenie peronów jest poprawne. Podstawowym jest peron przy torze nr 1. Tor 1 jest torem zasadniczym i wszystkie przejazdy pociągów bez krzyżowania powinny odbywać się tym torem. W przypadku krzyżowania pociągów naturalnym rozwiązaniem jest peron przy torze nr 2, najbliżej budynku dworca. Peron ten powinien być wyciągnięty maksymalnie w lewo, aby stojący przy nim pociąg nie blokował przejścia na peron przy torze 1.
Peron przy torze 3 jest zbędny. Taki tor główny dodatkowy zwykle służy do przyjmowania pociągów towarowych.

Gdyby rozpisać regulamin prowadzenia ruchu na tej stacyjce, to wyglądałby on następująco:
- dla przejazdu bez krzyżowania - pociąg przyjmowany zawsze na tor nr 1,
- dla krzyżowania pociągów osobowych - pociąg jadący "w lewo" przyjmowany na tor 2, pociąg jadący "w prawo" przyjmowany na tor 1,
- dla krzyżowania pociągu osobowego z towarowym - pociąg osobowy przyjmowany na tor 1, towarowy na tor 3,
- dla krzyżowania dwóch pociągów towarowych - pociągi przyjmowane na tory 1 i 3.

Edit:
manfred pisze:...jeszcze pytanie czy na szerokości 50 cm zmieszczę stację w środkowym segmencie, co na to praktycy?

Wytłumacz, co rozumiesz przez "zmieszczę stację". Czy chodzi ci o zmieszczenie budynku stacyjnego? Takie rzeczy musisz już wymierzyć sam, uwzględniając wymiary planowanego budynku(ów).
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 907
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Been thanked: 13 times
Kontaktowanie:

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: drlukasz » 03 lis 2018, 11:20

Wąski pisze:Chyba lepiej zrobić długi peron między 1 a 2 torem stacji, będzie dłuższy, bardziej rzeczywiście a i praktycznie. Wtedy będzie też parę cm więcej na stację, 1 tor można przesunąć bliżej krawędzi aby zmieścić peron a 3 przybliżyć do toru głównego.
Unika się takich rozwiązań.Wbrew temu co piszesz nie jest to rozwiązanie praktyczne. Z dwóch (głównych) powodów.
Po pierwsze. Tor dodatkowy (1) traci funkcję odstawczego dla składów towarowych (pociąg stoi przy krawędzi peronowej). Tym samym na stacji w zasadzie traci się możliwość obsługi pociągów towarowych.
Po drugie. Dojście na peron umieszczony pomiędzy torami (umownie) 1 i 2 wymaga przekroczenia toru głównego. W razie postoju składu "przelotowego" można uniemożliwić dojście do peronu, nie ma też bezkolizyjnej drogi pociągu przejeżdżającego bez zatrzymania przez stację.

W obecnym rozwiązaniu peron pomiędzy torami "2" i "3" umożliwia obsługę ruchu "przelotowego" i kończącego, dojście od strony budynku wymaga tylko przekroczenia toru "3" będącego w tym układzie torem dodatkowym z przeznaczeniem głównie dla pociągów osobowych. A tor "1" oddzielony od części pasażerskiej stacji umożliwia postój pociągu towarowego.
Awatar użytkownika
Wąski
Posty: 157
Rejestracja: 07 paź 2014, 15:32
Lokalizacja: Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: Wąski » 03 lis 2018, 06:34

Chyba lepiej zrobić długi peron między 1 a 2 torem stacji, będzie dłuższy, bardziej rzeczywiście a i praktycznie. Wtedy będzie też parę cm więcej na stację, 1 tor można przesunąć bliżej krawędzi aby zmieścić peron a 3 przybliżyć do toru głównego.
manfred
Posty: 48
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg
Has thanked: 8 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: manfred » 02 lis 2018, 20:52

Cieszę się z pomocy to jeszcze pytanie czy na szerokości 50 cm zmieszczę stację w środkowym segmencie, co na to praktycy?
Awatar użytkownika
JarUs
Posty: 1311
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Has thanked: 12 times
Been thanked: 15 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: JarUs » 02 lis 2018, 19:56

T_Domagalski pisze:On tylko u JarUsa jest taki krótki. Na oryginalnym rysunku wyraźnie wychodzi na sąsiednie segmenty.
- peron przy dworcu - 556 mm
- peron między torami - 1234 mm
w trakcie budowy wymiary mogą ulec zmianie - wszystko w rękach manfreda
manfred
Posty: 48
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg
Has thanked: 8 times

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: manfred » 02 lis 2018, 12:10

Peron w założeniu ma być 1200 - 1300 w zależności jak się ułożą tory na skrzynkach, rysunek wyjściowy nie był dokładny i wymiarowany.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1432
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 10 times
Kontaktowanie:

Re: Prośba o radę przed budową modułu stacji

Postautor: T_Domagalski » 02 lis 2018, 11:49

gemol pisze:Peron 90 cm to trochę mało. Spróbuj go wydłużyć przynajmniej o 30 cm.

On tylko u JarUsa jest taki krótki. Na oryginalnym rysunku wyraźnie wychodzi na sąsiednie segmenty.

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości