
Samochód ciężarowy TATRA T148 S1

3

AP-Modely (Ales Pavlas), Havirov – Republika Czeska

Zestaw do samodzielnego montażu

Odlew żywiczny, w tym jedna część odlana z materiału przezroczystego.

Model krótkoseryjny

32 00

III

Brak

Produkt oferowany jest jako zestaw do samodzielnego montażu stąd tez pozostawia modelarzowi pewną swobodę wyboru co od ostatecznego wyglądu pojazdu.
W oparciu o omawiany zestaw małoseryjni producenci oferują model gotowy, wykonany w charakterystycznym pomarańczowym malowaniu.
Model oferowany jest ponadto w następującej wersji:

http://ap-modely.wz.cz/pictures/tatra_hasici1.jpg

Model nie posiada odwzorowania wnętrza. Ze względu na specyficzną metodę produkcji samodzielne wykonanie jego elementów jest niemożliwe.

Producent nie przewiduje wykonania ruchomych elementów w modelu.

ORYGINAŁ
W 1961 roku do produkcji wszedł nowy model ciężarówki Tatra, przeznaczony do przewozu ciężkich ładunków, również w trudnych warunkach terenowych. Typ T138, bo o nim mowa posiadał imponująca jak na owe czasy ładowność do 12 ton oraz ciekawie rozwiązane zawieszenie. Napędzany był silnikiem o pojemności 11.800cm3, który osiągał prawie 178KM przy 2000obr/min, a moc przekazywana była na wszystkie trzy osie. Od 1970 roku do produkcji trafił model T148, który różnił się od poprzednika mocniejszym silnikiem. Tatra T148 napędzana była motorem T 2-928, który osiągał moc 209 KM przy 2000obr/min. Model T148 produkowany był do 1982 roku, a łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy osiągnęła wartość 11.3647 sztuk.
Ciężarówki Tatra T148 oferowane były w różnych wersjach zabudowy. Najpopularniejsze to chyba wersje T148 S1 i T148 S3 (S jak sklepać – wywrotka). Występowały także różne wersje skrzyniowe (także z dźwigiem załadunkowym), czy też przeznaczone do wywozu drewna. Nieco mniej popularne poza granicami samej Czechosłowacji były pojazdy przeznaczone do przewozu paliw płynnych, chemikaliów czy też strażackie.
MODEL
Elementy modelu zapakowano w niewielki foliowy woreczek. Do zestawu dołączona krótką instrukcję montażu poszczególnych części. Niestety w trakcie montażu instrukcja ta na niewiele się przydaje. Jest mało czytelna, nie wyjaśnia nic ponad to czego można domyśleć się samemu. Większość części przed sklejeniem należy dokładnie spasować i ustalić ich wzajemne położenie. W porównaniu do innych oferowanych przez tego producenta pojazdów, ten opracowany został chyba najlepiej. Kabina został wykonana dokładnie, nie zapomniano nawet o charakterystycznym napisie TATRA. Model składa się z niewielu części co sprzyja prawidłowemu montażowi. Po złożeniu model wiernie oddaje bryłę pojazdu. Nieco większe zastrzeżenia mieć można natomiast do zgodności modelu z wymiarami oryginału. Model jest za mały, co nie przeszkadza w przypadku eksponowania modelu pojedynczo, może natomiast być problemem przy próbie zestawienia z innymi pojazdami wielkości TT. Oczywiście zaznaczyć tu należy, że wiele zależy również od samego modelarza - od tego czy poszczególne części umieści w prawidłowych miejscach.
Biorąc pod uwagę, że omawiany zestaw montażowy oferowany jest w umiarkowanej cenie, stanowić on może ciekawe uzupełnienie pojazdów na makiecie. Tym bardziej, że wybór modeli pojazdów drogowych jest w TT nadal dość ograniczony. Model jest oferowany od stosunkowo dawna, a do pierwotnej wersji dołączyły już kolejne - z różną zabudową (w tym ciągnik siodłowy).
Foto modelu znajdziesz tu:



oraz na stronie producenta:
www.ap-modely.wz.cz