NEM 825 PL

Cała reszta o naszej skali

Moderator: mod-Ogółem

ODPOWIEDZ
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: piotrek092 »

BEZ komentarza :evil:
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: gemol »

Ale co zgodność modelu z pierwowzorem ma do rzeczy z udziałem w imprezie? :D
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: piotrek092 »

Myślę że daje się to wyleczyć,aczkolwiek psuje nerwy :evil: ale też podnosi poziom wykonania modeli -zgodność z oryginałem / :D
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: ArturSchŁ »

piotrek092 pisze:... oni sprawdzają daty rewizji i nie tylko :roll:
...ale to nie jest choroba śmiertelna, to daje się leczyć !!
:evil:
piotrek092
Posty: 947
Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
Lokalizacja: Kozienice
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: piotrek092 »

Znam filatelistów oni sprawdzają daty rewizji i nie tylko :roll:
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: gemol »

Teoretycznie jest to możliwe, ale praktycznie do końca IV epoki przemalowane zostały nieliczne lokomotywy.
A odpowiadając ściśle - na imprezach nie ma aż takiego rygoru epokowego /może poza fremo/, pewne odstępstwa są możliwe, więc żółte czoło aż tak nie przeszkadza, o ile proporcje są zachowane. 2-3 lokomotywy z żółtym czołem na 30 w IV epoce ujdą.
Zachowanie realizmu historycznego, cech charakterystycznych dla danej epoki jest ważne, ale nikt nie sprawdza dat rewizji na taborze.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1076
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: KamilW »

Pytanie:
Czy lokomotywa posiadająca żółte czoło może przynależeć do epoki IV?

Katastrofa pod Bytomiem Odrzańskim miała miejsce dnia 4 czerwca 1988 roku, a decyzja dyrektora generalnego o nakazie malowania czół na żółto została wydana 21 lipca 1988 roku. Epoka V wg NEM oficjalnie obowiązuje od 1989 roku z tym, że epoki IV i V się zazębiają (jedna kończy się w 1989 a druga w tym samym roku zaczyna, bez wzmianki o miesiącu).

A uściślając pytanie z początku - czy lokomotywa z żółtym czołem może jeździć na imprezie gdzie jazdy odbywają się w epoce IV?

Z góry dzięki za odpowiedzi.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: mradwan »

oelka pisze:II epoka (1918 - 1945) - charakterystyka.
Okres przejmowania kolei od panstw zaborczych. (...)
IIc (1939 - 1945)
II wojna swiatowa. Podzial taboru miedzy ZSRR, a Niemcy.
Ciekawe, że w niemieckim tekście tej normy na stronie MOROPU nie ma wzmianki o podziale taboru między ZSRR a Niemcy po roku 1939 ani o likwidacji trakcji elektrycznej przez Armię Czerwoną po roku 1945 itp. !
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 08:50 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: sTTaszek »

Nie ma jej jeszcze na stronie MOROPu, ale najnowszy ...
Właśnie zajrzałem na stronę MOROP-u i NEM 825 PL już jest.
Staszek
Ostatnio zmieniony 04 mar 2008, 21:01 przez sTTaszek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: sTTaszek »

Oelka pisze:W TT trzeciej epoce tabor PKP jest bardzo slabo reprezentowany. W okresach IIIa i IIIb dostepna jest tylko weglarka z grupy Schwerin, a w IIIc sa dostepne wagony Tilliga: chlodnia i wagon pasazerski niemieckiego typu C4i30.
Z pewnością z powodu roztargnienia brakuje w zestawieniu platformy PPyK-203 firmy Roco.

Staszek
Ostatnio zmieniony 16 lut 2008, 21:33 przez sTTaszek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: oelka »

III epoka (1945 - 1968) - charakterystyka.
Odbudowa kolei po zniszczeniach wojennych. Produkcja nowych typów taboru trakcyjnego i nietrakcyjnego. Odbudowa trakcji elektrycznej. Wprowadzenie na wielka skale trakcji spalinowej.

Okresy:
IIIa (1945 - 1951)
Jest to okres odbudowy po zniszczeniach wojennych, które osiągnęły znacznie większą skalę niż w okresie I wojny światowej. Zmiana granic pociągnęła objecie nowych linii kolejowych wyposażonych w sygnalizacje typową dla kolei niemieckich.
Podobnie jak pierwsze lata po I wojnie światowej, tak i okres po drugiej wojnie światowej oznacza duże przemieszanie taboru i jego oznakowań. Orzeł umieszczany na taborze PKP zostaje pozbawiony korony. Na PKP pojawiają się nowe serie parowozów pochodzenia niemieckiego lub wojennego. W odbudowywanych po zniszczeniach fabrykach rusza tez produkcja własna oparta na przedwojennej dokumentacji, ale z wprowadzonymi zmianami (Ty45, Pt47) oraz na częściach niezmontowanych lokomotyw niemieckich (Ty42 czy Ty43). Narzucenie zarządu państwowego kolejom prywatnym (EKD, koleje wąskotorowe i przemysłowe), później upaństwowione. Początki odbudowy przedwojennej elektryfikacji (Górska Kolej Sląska - wywieziona następnie do ZSRR, WWK)
IIIb (1951 - 1956)
Po okresie wstępnej odbudowy następuje okres modernizacji na potrzeby transportu w ramach planów 3 i 5 letnich. Okres wielkich przewozów towarowych. W przewozach pasażerskich bardzo duże obciążenie linii dowożących do dużych ośrodków miejskich. Pojawiają się nowe serie parowozów, często z elementami wyposażenia zbliżonymi do lokomotyw radzieckich i amerykańskich (TKt48, Ol49, Ty51). Okres realizacji umów na tabor elektryczny lub jego aparaturę, ze Szwecją (EP03, EW54), oraz z Wielką Brytanią (EP02, EW53). Początki wielkiej elektryfikacji PKP. Uruchomienie SKM w Trójmieście. Wprowadzenie nowych oznaczeń wagonów towarowych i taboru elektrycznego (1951).
IIIc (1956 - 1968)
Koniec produkcji lokomotyw parowych. Początki produkcji własnej lokomotyw spalinowych (SM03, SM30), zakupy lokomotyw i wagonów spalinowych w krajach bloku radzieckiego. Realizacja zamówienia w przemyśle NRD na budowę lokomotyw i zespołów trakcyjnych. Zakup serii lokomotyw elektrycznych w Czechosłowacji (EU05), podpisanie kontraktu z Wielką Brytanią na zakup i licencji na lokomotywy elektryczne (EU06, EU07). Uruchomienie produkcji własnych konstrukcji taboru elektrycznego (ET21, EW55 i EN57). Wielka elektryfikacja sieci PKP. Początki produkcji nowoczesnych wagonów pasażerskich do ruchu lokalnego (43A i pochodne), wprowadzenie ogrzewania elektrycznego w wagonach pasażerskich (1957), oraz początki produkcji dalekobieżnych wagonów z rodziny Y, zgodnych z UIC (104A; 1964 rok). Import zespołów piętrowych do ruchu lokalnego (1959). Likwidacja 3 klasy (1956) i zaprzestanie umieszczania orla na taborze kolejowym (1957). Nowe rozmieszczenie oznakowań wagonów pasażerskich (1958). Zmiana oznakowań taboru trakcyjnego, z wyjątkiem lokomotyw parowych na obecnie stosowane (1959).

W TT trzeciej epoce tabor PKP jest bardzo słabo reprezentowany. W okresach IIIa i IIIb dostępna jest tylko węglarka z grupy Schwerin, a w IIIc są dostępne wagony Tilliga: chłodnia i wagon pasażerski niemieckiego typu C4i30. Większe są możliwości przebudowy, bądź przemalowania wagonów i lokomotyw pochodzenia niemieckiego (BR52 na Ty2/Ty42; BR86 na TKt3 itd.) Do przemalowania nie nadają się modernizowane parowozy REKO DR. Wagony towarowe kryte z grup Oppeln, Dresden; węglarki Villach, chłodnie z grupy Berlin, cysterny Deutz, Niesky itd. Wagony pasażerskie przechodnie i nieprzechodnie pochodzenia pruskiego lub niemieckiego np. donnerbuchseny Ci30, Bi29, BCi28.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 08:58 przez oelka, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: oelka »

BarTTek pisze:Co do epok I i II i taboru w TT- czy są jakieś zdjęcia, wzory schematy cokolwiek co można by wykorzystać przy budowie/waloryzacji taboru TT ??
Nie ma jednej konkretnej publikacji. Obejmujacej ten temat.
Dla przykladu tabor Drogi Zelaznej Warszawsko-Wiedenskiej opisany jest w monografii autorstwa A. Paszkego, M, Jerczynskiego, SM. Koziarskiego - 150 lat Drogi Zelaznej Warszawsko-Wiedenskiej wydanej przez CDOKP w Warszawie w 1995 roku. Tabor niemiecki i austriacki z I epoki byl opisywany w roznych wydawnictwach niemieckojezycznych, Transpressu, EK Verlag, Slezak itd.
Polskie parowozy w II epoce opisywal Pokropinski, a teraz jest tez niemiecka alternatywa Ingo Hutter, Reimar Holzinger: Die Lokomotiven der PKP 1918 - 1939, wydawnictwo DGEG 2007, ktora to mimo ze w wiekszosci po niemiecku (czesc ksiazki posiada polskie streszczenie) jest znacznie ciekawsza merytorycznie. Troche informacji jest tez w monografiach wydawanych lub ostatnio przez Betezde w rodzaju monografii Tarnowskich Gor czy tez Kolei Sowiogorskiej.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 28 sty 2008, 09:37 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTTek
Posty: 810
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: BarTTek »

Co do epok I i II i taboru w TT- czy są jakieś zdjęcia, wzory schematy cokolwiek co można by wykorzystać przy budowie/waloryzacji taboru TT ??
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: oelka »

II epoka (1918 - 1945) - charakterystyka.
Okres przejmowania kolei od panstw zaborczych. Organizacja polskiego kolejnictwa. Przebudowa i budowa nowych linii kolejowych. Tabor kolejowy konstrukcji polskiej. Poczatek trakcji elektrycznej na PKP. Okres II wojny swiatowej.

Okresy:
IIa (1918 - 1926)
Okres ustalania sie granic Polski (m. in. powstania slaskie, wojna posko-bolszewicka w 1920r.), przejmowanie taboru panstw zaborczych (kolei pruskich i austriackich, oraz w mniejszym stopniu z zaboru rosyjskiego). Zakupy parowozow w USA (pozniejsze Tr20) Decyzja o wlasnych oznaczniach parowozow (1922) wprowadzona w 1925.
IIb (1926 - 1939)
Powolanie Polskich Kolei Panstwowych. Ujednolicenie oznaczen taboru (1930). Uruchomienie produkcji parowozow w polskich fabrykach na podstawie zakupionej, a potem wlasnej dokumentacji. Budowa nowoczesnych wagonow pasazerskich o konstrukcji stalowej (1928). Pojawienie sie trakcji spalinowej - wagony spalinowe do ruchu pasazerskiego (1934) i elektrycznej na WWK (1936).
IIc (1939 - 1945)
II wojna swiatowa. Podzial taboru miedzy ZSRR, a Niemcy. Przylaczenie obszarow dawnych dyrecji KPEV do DRB, a reszta pod oddzielnym zarzadem Kolei Wschodnich na terenie Generalnej Guberni. Orzel znika z taboru kolejowego. Pojawiaja sie niemieckie oznaczenia taboru. Nastepuje duze przemieszanie taboru: w Polsce mozna spotkac wloskie lokomotywy elektryczne (WWK), czy francuskie parowozy serii 140. Polskie natomiast rozsylane sa po terenie calej rzeszy. Na przyklad Pt31 do Austrii. Pojawienie sie wojennych serii lokomotyw DRB - np 52, 42 czy 43. Ewakuacja czesci taboru w glab Rzeszy wraz z nadchodzacym frontem. Przejmowanie czesci taboru przez Armie Czerwona, budowa linii szerokotorowych na potrzeby wojsk ZSRR (m. in. do Berlina, czy Wroclawia).
Na terenach zdobytych przez ZSRR poczatki odbudowy zniszczen wojennych - np. Koleje Slaskie z trakcja elektryczna (zabrane nastepnie przez ZSRR)

Jeszcze kilka uwag na temat oznakowania:
W okresie IIa moga wystepowac lokomotywy z cecha PKP i godlem, a jednoczesnie z seria dawnego uzytkownika. Lokomotywy importowane z USA przed 1922 rokiem, produkcji Baldwina, poczatkowo oznaczono jako seria 6000 (6001-6175), pozniej Tr20. Inne nowe serie parowozow otrzymywaly juz docelowe oznaczenia, ze wzgledu na wprowadznie do ruchu po 1922 roku.

W okresie IIc Niemcy skasowali godlo zastepujac je napisami "Deutsch" lub "Ostbahn". Wprowadzane byly stopniowo niemieckie serie dla lokmotyw.
Na terenie ZSRR zamiast godla polskiego pojawialo sie godlo ZSRR, tylko nazwa zarzadu kolei i dyrekcja do ktorej przypisana byla lokomotywa np. Lwowska ZD. Serii lokomotyw nie zmieniano, tylko malowano cyrlica na scianie zgodnie z zasadami oznaczen.

W TT nie ma jak na razie taboru fabrycznego z oznaczeniami PKP lub innymi z tego okresu pasujacymi do taboru PKP.
Do przebudowy na PKP z II epoki nadaje sie niewielka liczba modeli z I lub II epoki KPEV, DRG dostepna w TT.

Krzysztof
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: NEM 825 PL

Post autor: oelka »

I epoka (1842 - 1918) - charakterystyka.
Budowa pierwszych linii kolejowych na terenie obecnej Polski. Koleje prywatne. Utworzenie państwowych zarządów kolejowych

Okresy:
Ia (1842 - 1871)
Budowa pierwszych linii kolejowych - Wrocław-Oława, Kolej Warszawsko-Wiedeńska, Kolej Krakowsko-Górnośląska.
Ib (1871 - 1918)
Przejmowanie przez państwo prywatnych linii kolejowych. Powstawanie zarządów państwowych w krajach zaborczych. Normalizacja taboru przez przewoźników, szczególnie Prusy i Austro-Węgry. Okres I wojny światowej.

I na koniec uwaga co do taboru w TT:
Okres Ia to głównie koleje prywatne takie jak np. Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska, Trudno w tym okresie mówić o zarządach krajowych. W TT brak jest jakiegokolwiek taboru z tego okresu.
W okresie Ib następuje stopniowe upaństwawianie prywatnych kolei. Trudno jest znaleźć coś specyficznie polskiego poza DZWW do 1912 roku.
Można natomiast bez większych problemów wykorzystywać modele w malowaniu KPEV, przy budowie makiety z tego okresu obrazującej np. tereny Wielkopolski. Jednak oferta producentów TT w I epoce jest jak na razie uboga.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 06 kwie 2009, 09:38 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Ogółem”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości