Gbs, Res, Reko
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Ćwiczenia z wykorzystaniem mostów składanych do przeprawienia pociągów były organizowane trzy razy.
Na Odrze w dniach 18-24 października 1979 w ramach ćwiczeń "Bariera 79", zbudowano w Siekierkach estakady dojazdowe REM-500 i SEK-500 oraz most NŻM-56.
Przez most najpierw na próbę przejechała SP45-188, a potem eszelon NAL z 18 czołgami i wagonami dla żołnierzy prowadzony przez BR118 374-8.
Przez Wisłę pomiędzy linią Bąkowiec - Wysokie Koło oraz bocznicą wyprowadzoną ze stacji Puławy Azoty przeprawiano się dwa razy.
"Wisła 75" (15-16.09.1975) - estakady dojazdowe REM-500 i most NŻM-56. Eszelon z czołgami prowadził Ty2-1089 z MD Dęblin.
"Wisła 85" - most złożony z barek BP-150. Przeprawiał się eszelon z czołgami prowadzony przez ST44, a druga z tyłu, była w rezerwie gdyby były problemy z pokonaniem wzniesienia.
Źródło, w tym również ze wspomnianymi fotografiami, to książkowe wydanie pracy doktorskiej:
Zbigniew Tucholski: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny Wyd. Instytut Historii Nauki PAN. Warszawa 2009
Na Odrze w dniach 18-24 października 1979 w ramach ćwiczeń "Bariera 79", zbudowano w Siekierkach estakady dojazdowe REM-500 i SEK-500 oraz most NŻM-56.
Przez most najpierw na próbę przejechała SP45-188, a potem eszelon NAL z 18 czołgami i wagonami dla żołnierzy prowadzony przez BR118 374-8.
Przez Wisłę pomiędzy linią Bąkowiec - Wysokie Koło oraz bocznicą wyprowadzoną ze stacji Puławy Azoty przeprawiano się dwa razy.
"Wisła 75" (15-16.09.1975) - estakady dojazdowe REM-500 i most NŻM-56. Eszelon z czołgami prowadził Ty2-1089 z MD Dęblin.
"Wisła 85" - most złożony z barek BP-150. Przeprawiał się eszelon z czołgami prowadzony przez ST44, a druga z tyłu, była w rezerwie gdyby były problemy z pokonaniem wzniesienia.
Źródło, w tym również ze wspomnianymi fotografiami, to książkowe wydanie pracy doktorskiej:
Zbigniew Tucholski: Polskie Koleje Państwowe jako środek transportu wojsk Układu Warszawskiego. Technika w służbie doktryny Wyd. Instytut Historii Nauki PAN. Warszawa 2009
- wojtek_
- Posty: 509
- Rejestracja: 31 mar 2007, 23:17
- Lokalizacja: swidnik
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
A gdzie te zdjęcia? Czy w czasie tych ćwiczeń przeprawiano się przez Wisłę mostem pontonowym?oelka pisze:Takie wagony można obserwować na zdjęciach w składzie eszelonu prowadzonego przez Ty2-1089 podczas ćwiczeń "Wisła 75" w Wysokim Kole.
Proszę o więcej informacji, bo temat ciekawy!
pzdr
wj
Ostatnio zmieniony 19 paź 2013, 21:00 przez wojtek_, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ciora
- Posty: 471
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Ot i mądrego dobrze posłuchać (poczytać)
Dzięki wszystkim za informacje. Plusiki dodane. Pozdrawiam.

Dzięki wszystkim za informacje. Plusiki dodane. Pozdrawiam.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
To nawet nie tyle kwestia nacisków, które w wagonie z drewnianym pudłem nie były duże, lecz problem długości i sztywności ostoi wagonu. Środkowa oś jako dodatkowy punkt podparcia zabezpieczała dłuższą ostoję przed ugięciem. Rozwiązanie to stosowano od samego początku kolei, gdy jeszcze ostoje wagonów budowano z belek drewnianych.ArturSchŁ pisze:Czyli Twoje pytanie: PO CO W OGÓLE 3-cia oś
Zapewne dla zmniejszenia nacisku na tory, pamiętamy, że te wagony powstawały w I i II Epoce, gdy się jeszcze uczono budować drogi żelazne.
Poprawcie mnie jeśli się mylę mówiąc, że wózki dwuosiowe, dla wagonów 4-ro osiowych, powstały później.
Potem w wagonach czteroosiowych z drewnianym pudłem rozwiązywano problem poprzez wbijanie klinów w określonych miejscach drewnianego szkieletu pudła i jednoczesny montaż ściągów stalowych pod ostoją regulowanych za pomocą śrub rzymskich.
Problem rozwiązany został, gdy zaczęto stosować stalowy szkielet pudła ze stali o odpowiedniej jakości.
Ostatnio zmieniony 08 paź 2013, 09:13 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 07 paź 2008, 20:28
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
W przypadku kolei niemieckich wagony 3-osiowe użytkowano, co najmniej, od lat 70-tych, a wagony 4-osiowe, co najmniej, od lat 80-tych XIX wieku. Najstarszy znany mi wagon 6-osiowy (dwa 3-osiowe wózki) powstał w roku 1900.ArturSchŁ pisze:pamiętamy, że te wagony powstawały w I i II Epoce, gdy się jeszcze uczono budować drogi żelazne.
Poprawcie mnie jeśli się mylę mówiąc, że wózki dwuosiowe, dla wagonów 4-ro osiowych, powstały później.
Ostatnio zmieniony 02 paź 2013, 11:12 przez Mikołaj, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ciora
- Posty: 471
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Taki właśnie był sens mojego pytaniaCzyli Twoje pytanie: PO CO W OGÓLE 3-cia oś

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 02 paź 2013, 08:18 przez Ciora, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10852
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Czyli Twoje pytanie: PO CO W OGÓLE 3-cia oś 
Zapewne dla zmniejszenia nacisku na tory, pamiętamy, że te wagony powstawały w I i II Epoce, gdy się jeszcze uczono budować drogi żelazne.
Poprawcie mnie jeśli się mylę mówiąc, że wózki dwuosiowe, dla wagonów 4-ro osiowych, powstały później.

Zapewne dla zmniejszenia nacisku na tory, pamiętamy, że te wagony powstawały w I i II Epoce, gdy się jeszcze uczono budować drogi żelazne.
Poprawcie mnie jeśli się mylę mówiąc, że wózki dwuosiowe, dla wagonów 4-ro osiowych, powstały później.
Ostatnio zmieniony 01 paź 2013, 17:05 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
- Ciora
- Posty: 471
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Dziękuję oelce i przemkowi-w za ostatnie odp. Cięgle jednak nie wiem PO CO w wagonach Reko trzecia oś (jeśli była). Jaki był jej "plus" w porównaniu z pozostałymi wagonami? Bo, że są to przebudowy jakichś starszych konstrukcji, nie tłumaczy, czemu taka konstrukcja służyła. Lepsze właściwości jezdne, wytrzymałość na obciążenia, czy coś innego...?
- przemekw
- Posty: 223
- Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
- Lokalizacja: śląsk
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
C553Z to byl wlasnie import z Czechoslowacji, producent Poprad, roznily sie wykonaniem burt i rozmieszczeniem klodnic.
23K, 223K, 223K/1 to sa krotsze Gbs'y (literka "b" w Gbs oznacza dlugosc ladunkowa >=12m), czyli Kddet, Ggs, Gqrss, Gkks-t, Gkkqss; w latach 1957-1961 Pafawag wyprodukowal 12773szt.
23K, 223K, 223K/1 to sa krotsze Gbs'y (literka "b" w Gbs oznacza dlugosc ladunkowa >=12m), czyli Kddet, Ggs, Gqrss, Gkks-t, Gkkqss; w latach 1957-1961 Pafawag wyprodukowal 12773szt.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Wszystkie wagony Reko były modernizacjami starszych konstrukcji. Najczęściej boczniaków. Dlatego znaczna część NRD-owskich, ale też i zachodnioniemieckich modernizacji posiada takie podwozie. U nas w ten sposób zmodernizowano trzy wagony.Ciora pisze:3. Do czego w wagonach Reko jest trzecia, środkowa oś?
Modernizowano też wagony czteroosiowe, co widać po wózkach konstrukcji pruskiej. U nas w ten sposób powstały wagony 4Am, które są nieco podobne do NRD-owskich.
Radziłbym nie zapominać o starszych wagonach krytych, choćby 23K, których było wówczas dużo. Tak samo było z platformami i węglarko-platformami typów 401Z czy 17W.Czyli wojsko jadące na manewry Tarcza 76 lub Sojuz 81 mogło być załadowane na Gbs-y, z Res-ami gorzej, bo było ich w tym czasie malutko. Mogli jechać na Rgs-ach. A może Res-y z fabryki w Popradzie były dostarczane na PKP wcześniej? Chyba, że to co napisałeś w ostatnim wersie -"Res typ C553Z (CSD/R)"- to jest oznaczenie właśnie wagonów z Popradu? Wówczas mam jasność.
Takie wagony można obserwować na zdjęciach w składzie eszelonu prowadzonego przez Ty2-1089 podczas ćwiczeń "Wisła 75" w Wysokim Kole.
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2013, 18:04 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Gbs, Res, Reko
Reko powstawały chyba na podwoziach boczniaków.
- Ciora
- Posty: 471
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Dziękuję. Czy to znaczy, że trzecia oś, jeśli była, to nie spełniała żadnej funkcji, nie poprawiała jakichś parametrów itp? A na ostrych łukach nie utrudniała skrętów? Nie jestem specem, więc może moje pytania wydadzą się śmiesznebo to jest nadbudowane na starej - jeszcze przedwojennej konstrukcji (chyba nawet pruskiej) - ramie, nowe nadwozie.
nie wszystkie reko miały 3 osie.

Ostatnio zmieniony 25 wrz 2013, 18:03 przez Ciora, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ciora
- Posty: 471
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Dzięki za info. Czyli wojsko jadące na manewry Tarcza 76 lub Sojuz 81 mogło być załadowane na Gbs-y, z Res-ami gorzej, bo było ich w tym czasie malutko. Mogli jechać na Rgs-ach. A może Res-y z fabryki w Popradzie były dostarczane na PKP wcześniej? Chyba, że to co napisałeś w ostatnim wersie -"Res typ C553Z (CSD/R)"- to jest oznaczenie włąśnie wagonów z Popradu? Wówczas mam jasność.przemekw pisze:Gbs typ 208Kb 1972r. 201szt. powstalo;
Gbs typ 208Kd 1975-1978r. 1605szt. powstalo;
Res typ B552Z (BDZ/R) 1979-1980r. 163szt. powstaly;
Res typ 424Z 1983-1989r. 2880szt. powstalo;
Res typ 424Za 1987r. 1szt. powstala;
Res typ C553Z (CSD/R) 1984-1985r. 1000szt. powstalo.
Pozdr.
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
witaj,Ciora pisze:3. Do czego w wagonach Reko jest trzecia, środkowa oś?
bo to jest nadbudowane na starej - jeszcze przedwojennej konstrukcji (chyba nawet pruskiej) - ramie, nowe nadwozie.
nie wszystkie reko miały 3 osie.
Ostatnio zmieniony 25 wrz 2013, 08:06 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- przemekw
- Posty: 223
- Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
- Lokalizacja: śląsk
- Kontakt:
Re: Gbs, Res, Reko
Gbs typ 208Kb 1972r. 201szt. powstalo;
Gbs typ 208Kd 1975-1978r. 1605szt. powstalo;
Res typ B552Z (BDZ/R) 1979-1980r. 163szt. powstaly;
Res typ 424Z 1983-1989r. 2880szt. powstalo;
Res typ 424Za 1987r. 1szt. powstala;
Res typ C553Z (CSD/R) 1984-1985r. 1000szt. powstalo.
Gbs typ 208Kd 1975-1978r. 1605szt. powstalo;
Res typ B552Z (BDZ/R) 1979-1980r. 163szt. powstaly;
Res typ 424Z 1983-1989r. 2880szt. powstalo;
Res typ 424Za 1987r. 1szt. powstala;
Res typ C553Z (CSD/R) 1984-1985r. 1000szt. powstalo.
Ostatnio zmieniony 24 wrz 2013, 15:58 przez przemekw, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości