Od roku 1958 na podwoziu samochodu osobowo - terenowego GAZ 69 budowano furgonetki UAZ 450 i UAZ 451, również w wersji skrzyniowej, z dwuosobową kabiną. I to dało początek popularnemu, wielozadaniowemu, terenowemu pojazdowi, produkowanemu aż po dziś dzień.
UAZ 452
Jego produkcję rozpoczęto w roku 1965 w zakładach UAZ w Uljanowsku, w ZSRR. Samochód napędzany na wszystkie koła (napęd stanowi silnik z Wołgi M-21), znalazł zastosowanie w armiach i instytucjach krajów spod wpływów ZSRR, jak również na rynku cywilnym, w kilku wersjach nadwoziowych:
UAZ 452 - furgon (blaszak),
UAZ 452 A - sanitarka (po dwa oszklone okna na burtę, nie licząc szoferki),
UAZ 452 V - mikrobus (11 miejsc, pełne oszklenie),
UAZ 452 D - ze skrzynią ładunkową z kabiną dwuosobową,
UAZ 39094 - ze skrzynią ładunkową i podwójną, pięcioosobową kabiną,
UAZ 3909 - osobowo - bagażowy (rolniczy) z odizolowaną częścią bagażową.
Samochód stanowił też bazę pod zabudowy specjalne (dodatkowa litera E w oznaczeniu) - pamiętam ten pojazd w wersji do odwiertów. Na potrzeby wojska produkowano m. in. wóz łączności, z radiostacją (R-115ZMT), reflektor lotniskowy APP-90 PM-2-2 czy wersje do nawigacji -
UAZ 452 T/T-2 - autotopografy, służące głównie chyba w wojskach rakietowych, również
NVA i
ČSLA.
Trochę zdjęć i informacji o innych wersjach użytkowanych w wojsku (tu akurat w ČSLA) można znaleźć
tutaj (po czesku),
tutaj zaś dane porównawcze furgonetek UAZ.
W Polsce szczególnie sporo tych pojazdów jeździło przed rokiem 1992, używały ich stacjonujące u nas jednostki Armii Radzieckiej (wszystkie jej pojazdy w Polsce posiadały radzieckie tablice rejestracyjne).
Nasza skala:
Model produkowany na Ukrainie. Wytwarzany jest z żywicy, a oszklenie stanowi folia przezroczysta o grubości 0,25mm wytłaczana na gorąco na kopycie. Model ma odwzorowane wnętrze i ruchome koła. Odwzorowano również podwozie. Pomalowano reflektory, kierunkowskazy, światła tylne i znaczek firmowy na masce. Ogólnie sprawia bardzo pozytywne wrażenie i bez wątpienia warto było go nabyć. Szkoda tylko, że jest troszkę za duży.
Wymiary oryginału (dł./szer./wys.) w mm: 4360/1940/2100
W przeliczeniu na TT: 36,33/16,16/17,5
Wymiary modelu: 38,9/17,3/19,3
Numer katalogowy producenta:
Wydaje się, że producent nie numeruje swoich produktów.
Model zaoferował nam Kolega k3nski w cenie 41,50 zł.
Ja posiadam wersję oszkloną (452 A/452 AE):






Tomek