Zanim zaczniesz coś projektować, to przejrzyj zdjęcia i dokumentację prawdziwych rozjazdów. Bo np. takie przejścia półtrapezowe jak 7, 8 oraz 11, 12 to moga być projektowane jako zestaw i mieć wspólne podrozjazdnice. Podobnie układ 8, 10 może wyglądać nieco inaczej. Pamiętaj, że prawdziwy rozjazd, inaczej niz Tilligowa zabawka, kończy się już w miejscu podwójnych podzłączowych podkładów za krzyżownicą.mareks pisze:No nic od jutro nowe zadanie : rozjazdy !
Projekt stacji
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Jeżeli poślinisz paluchy i przewertujesz publikację o małych stacjach, zapewne dojdziesz do przekonania o niezwykłej przydatności posiadanych przez siebie rozjazdów w torach głównych dodatkowych oraz bocznych.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Tylko R=794Natomiast co do samych rozjazdów, to pomimo tego, że mają 12°, to wyglądają na nieco krótkie. Pewnie mają R <= 900 mm, bo więcej się nie da wyciągnąć przy prostej krzyżownicy...

No nic od jutro nowe zadanie : rozjazdy !

Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 23:12 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Rzeczywiście skośne przejścia przez łączenia segmentów są odradzane, szczególnie początkującym. Ale biorąc pod uwagę jakość wykonania tej pokazanej przez ciebie krzyżówki i zaczątków rozjazdów, to nie powinieneś mieć problemów z poprawnym i starannym wykonaniem takiego lekko skośnego przejścia.mareks pisze:...zrobiłem ze strachuChciałem aby wszystkie tory na składaniach segmentów były prostopadłe do krawędzi profilu......
Natomiast co do samych rozjazdów, to pomimo tego, że mają 12°, to wyglądają na nieco krótkie. Pewnie mają R <= 900 mm, bo więcej się nie da wyciągnąć przy prostej krzyżownicy...

-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Oczywiście. Lepiej tego unikać ale nie zawsze się da. Widziałem bardzo sprawnie działający rozjazd umieszczony na 2 skrzynkach.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
W wielu wypowiedziach unika się składania pod kątem dlatego starałem się tez tego uniknąć.Kilkujadek pisze:Pistolet przy skroni?
Nie daj się! Walcz!
Do 15° jakoś to jeszcze wygląda.
Nie składałem jeszcze żadnych segmentów więc obawa była żeby nie spieprzyć ......
Mam rozumieć odchyłkę 15° od prostopadłości ?
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 20:50 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Pistolet przy skroni?mareks pisze:Takie rozwiązanie zrobiłem ze strachu![]()
Nie daj się! Walcz!
Do 15° jakoś to jeszcze wygląda.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 19:29 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Ale mi zabiłeś klinaWyżej pisałeś, że robisz rozjazdy własnoręcznie. Mając takie możliwości, to ta stacja mogłaby wyglądać niemal jak prawdziwa, ale niestety, na razie wygląda jak zestawiana z katalogowych "klocków" Tilliga.

W takim układzie jedynym wyjściem z sytuacji są rozjazdy 9 stopniowe tak mi się wydaje.Muszę to sprawdzić jaki wyjdzie rozstaw. Zaprojektowanie ich od nowa to nie jest aż taki duży problem , teraz te moje mają 12 stopni.Wtedy "S" się stracą
Takie rozwiązanie zrobiłem ze strachuOprócz tej "S"-ki jest jeszcze kilka miejsc, nad którymi można by popracować. Dlaczego między rozjazdami 4 i 9 są dwa odcinki proste i ostry łuk, zamiast łagodnego luku? To samo dotyczy "S"-ki między rozjazdem 5 i rampą.

Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 19:29 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Tyle to komputer rysuje, weź w rękę flexa, to zobaczysz jak się gnie.mareks pisze:...R = ~2000 mm...
Nie widzę problemu.mareks pisze:...lewej jest już peron ....
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2068
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Problemem nie jest za mały promień, tylko fakt, że ta "S"-ka ma 150mm czyli zaledwie 18m w rzeczywistości. To tak ok. 5x za mało...mareks pisze:"S" są na długości 150 mm, przesunięcie toru to 3 mm,R = ~2000 mm tworzące "S". Twierdzisz, że to mało ?

W przypadku Twojej makiety nie widzę żadnych powodów dla których odstęp między tymi torami musiałby być koniecznie zwiększony do 42mm. To są dwa tory, bez żadnej dodatkowej infrastruktury, nawet semafory stoją po zewnętrznej, jak na szlaku. Zastanów się nad zrobieniem miedzy tymi torami odstępu 4,5m. Wtedy te "S"-ki na długości 18m nie będą tak razić. Inna sprawa, że przynajmniej jedna z tych "S"-ek z powodzeniem mogłaby się zaczynać zaraz za rozjazdem 11, a nie dopiero na wysokości końca rozjazdu 12.
Oprócz tej "S"-ki jest jeszcze kilka miejsc, nad którymi można by popracować. Dlaczego między rozjazdami 4 i 9 są dwa odcinki proste i ostry łuk, zamiast łagodnego luku? To samo dotyczy "S"-ki między rozjazdem 5 i rampą.
Wyżej pisałeś, że robisz rozjazdy własnoręcznie. Mając takie możliwości, to ta stacja mogłaby wyglądać niemal jak prawdziwa, ale niestety, na razie wygląda jak zestawiana z katalogowych "klocków" Tilliga...

-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Niestety nie było innego wyjścia. Mam pewien pomysł na rozwiązanie napędu:W rozjeździe nr 8 - problem z upchnięciem napędu. Płaszczyzna ruchu jest zbyt blisko profilu, albo wręcz na nim.
wyfrezowanie otworu w profilu na szerokość torów i zastosowanie pod makietą dodatkowej dźwigni pośredniej pomiędzy napędem a rozjazdem, trzeba spróbować ....
"S" są na długości 150 mm, przesunięcie toru to 3 mm,R = ~2000 mm tworzące "S". Twierdzisz, że to mało ?S"-ki dolnego toru głównego na obu końcach są zdecydowanie za krótkie. Flex ma granice "wyginalności", tu są przekroczone => naprężenia, skręcenie szyny itp. i problem z prostopadłym ułożeniem na krawędzi. Poza tym będzie to wyglądać paskudnie
A może tak: tor nr 1 prosty, a na górnym "S" ale na 300 mm ? Tylko do "zbicia" mam teraz nie 3, a 6 mm (z 42 -> 36 mm) ? Z Prawej strony OK, ale z lewej jest już peron ....
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 15:31 przez mareks, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
W rozjeździe nr 8 - problem z upchnięciem napędu. Płaszczyzna ruchu jest zbyt blisko profilu, albo wręcz na nim.
"S"-ki dolnego toru głównego na obu końcach są zdecydowanie za krótkie. Flex ma granice "wyginalności", tu są przekroczone => naprężenia, skręcenie szyny itp. i problem z prostopadłym ułożeniem na krawędzi. Poza tym będzie to wyglądać paskudnie.
"S"-ki dolnego toru głównego na obu końcach są zdecydowanie za krótkie. Flex ma granice "wyginalności", tu są przekroczone => naprężenia, skręcenie szyny itp. i problem z prostopadłym ułożeniem na krawędzi. Poza tym będzie to wyglądać paskudnie.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Prezentuje drugą odsłonę mojego projektu po uwzględnieniu uwag Kolegów. Tym razem plan jest w całości i lepiej widoczny. Stacja jest na 3 metrach, w tej chwili długość peronów w przeliczeniu wynosi prawie 200 m, zrezygnowałem z trapezu na segmencie 1 z lewej strony. Wydłużyłem żeberko, rozdzieliłem część osobową i transportową. Moduł z obydwu stron jest na profilu MP2s.
Jak zwykle komentarze mile widziane.

Jak zwykle komentarze mile widziane.


Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 03:07 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1054
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
Dokładnie. Jeszcze pokombinuj. Może da się połączyć funkcję osobowej stacji czołowej z niewielką obsługą towarów. Budynek dworca można przenieść np. za kozły oporowe, a po drugiej stronie linii dać bocznicę szlakową.
-
- Posty: 224
- Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
- Lokalizacja: Śląsk
- Kontakt:
Re: Projekt stacji
No właśnie mieć tą frajdę również w domu, zloTTy nie są przecież co tydzieńgemol pisze:Źle się wyraziłem - miałem na myśli "co chcesz na tej stacji realizować, aby mieć frajdę z zabawy w domu i na imprezach modułowych"![]()

Czyli mieć także możliwość manewrowania .....
Ok, dzięki za rade. Jedno pytanie, we wcześniejszym poście napisałeś o wywaleniu rampy i magazynu. Czyli jak dobrze rozumiem przedłużyć ten tor tak aby aby stał się odstawczym dla pociągu kończącego bieg ?gemol pisze:W tym przypadku wystarczy trapez z prawej strony. Pozwala on na kierowanie składów kończących bieg na stację czołową, a także zmianę toru /czasem na zlotach wprowadzamy utrudnienie związane z wyłączeniem jednego toru/. Stacja o takiej funkcji przydałaby się na zlotach.
Ostatnio zmieniony 06 gru 2012, 12:21 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości