OKl2–6
W Jaworzynie stoi sobie na uboczu OKl2–6. Była to maszyna pracująca w MD Nysa i skreślona tam jako ostatnia — 3 listopada 1972 roku. Jako jedyna w Polsce maszyna tej serii zachowana do celów muzealnych. W tej właśnie parowozowni maszyny serii 64 (gdyż tak była ona oznaczona na kolejach pruskich) stacjonowały najdłużej. Przybyły ok. 1930 roku. Przetrwały wojnę i pracowały jeszcze długo po niej. Z reguły stacjonowało w Nysie 5–7 maszyn.
Ostatnią skreśloną z inwentarza PKP maszyną była OKl2–20 z MD Malbork. Było to w dniu 20.11.1973. Cztery lata stała jeszcze pod chmurką, gdyż przewidywano jej zachowanie do celów muzealnych. Kilkanaście maszyn tego typu zachowało się w Niemczech. Niektóre jeszcze na chodzie.
Dane techniczne parowozów serii OKl2
Średnica cylindrów - 500 mm
Skok tłoka - 660 mm
Średnica kół napędowych - 1500 mm
Średnica kół tocznych - 850 mm
Nadciśnienie pary w kotle - 14 at
Powierzchnia ogrzewalna kotła - 105,4 m2
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza - 37,4 m2
Powierzchnia rusztu - 2,04 m2
Masa próżnego parowozu - 57,9t
Masa służbowa - 74,7t
Największy nacisk osi - 15,3 t
Prędkość konstrukcyjna - 90 km/h
Rozstaw osi skrajnych parowozu - 9000 mm
Pojemność skrzyni wodnej - 9 m3
Pojemność skrzyni węglowej - 3 t
Długość całkowita parowozu - 12400 mm
OKL2_1.JPG
OKl2–6 (26.07.1998)
Literatura:
1. Witkowski R., Parowóz serii OKl2, [w:] Świat Kolei, 6/2000, s. 14–17
[cytat ze strony www.kolej.one.pl]
-----------------------------
Jaworzyna Śląska 2006-03-01
Wyprodukowana Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg 1928, nr fabryczny 2820
[źródło: www.mundek.krakow.pl]
------------------------------
Poprzednie oznaczenia DRB: 64 061
[źródło i więcej informacji : www.holdys.pl/tomi]
-------------------------------
[źródło : www.bluefish.foxnet.pl]
-------------------------------
Jaworzyna Śląska OKl2-6 i TKt48-67, 2005.09.21
[źródło : galeria.kolejowa.net]
-------------------------------
Jaworzyna Śląska, 11.08.2008
[źródło: Kraina Żywych Maszyn]