OKl2-6

Moderator: mod-Galeria

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: OKl2-6

Post autor: oelka »

ArturSch pisze:W tej właśnie parowozowni maszyny serii 64 (gdyż tak była ona oznaczona na kolejach pruskich) stacjonowały najdłużej.
Na pojawienie sie w oznaczeniach KPEV z oczywistych względów nie miała szans, ponieważ musiała by być wyprodukowana przed 1 kwietnia 1920 roku. I musiała by nosić zupełnie inne oznaczenia (np. T17), zmienione i ujednolicone po 1923 roku. Jak widać autor strony, do której podany jest odnośnik, pomylił się. Ale obawiam się, że nie będzie już tego w stanie poprawić.
Tymczasem pomysł budowy serii 64 na DRG pojawił się w 1926 roku, a produkcja ruszyła w 1928. Wyprodukowano 520 maszyn. Produkcję zakończono w 1940 roku. W Polsce znalazły się 24 egzemplarze tej serii.
Warto odnotować zmiany konstrukcyjne: od numeru 364 zmieniła się długość całkowita parowozu z 12400, na 12500mm, a egzemplarze 511-520 zamiast półwózków Bissela, posiadały wózki Krauss-Helmholtza.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 25 mar 2009, 07:30 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

OKl2-6

Post autor: ArturSchŁ »

OKl2–6

W Jaworzynie stoi sobie na uboczu OKl2–6. Była to maszyna pracująca w MD Nysa i skreślona tam jako ostatnia — 3 listopada 1972 roku. Jako jedyna w Polsce maszyna tej serii zachowana do celów muzealnych. W tej właśnie parowozowni maszyny serii 64 (gdyż tak była ona oznaczona na kolejach pruskich) stacjonowały najdłużej. Przybyły ok. 1930 roku. Przetrwały wojnę i pracowały jeszcze długo po niej. Z reguły stacjonowało w Nysie 5–7 maszyn.
Ostatnią skreśloną z inwentarza PKP maszyną była OKl2–20 z MD Malbork. Było to w dniu 20.11.1973. Cztery lata stała jeszcze pod chmurką, gdyż przewidywano jej zachowanie do celów muzealnych. Kilkanaście maszyn tego typu zachowało się w Niemczech. Niektóre jeszcze na chodzie.

Dane techniczne parowozów serii OKl2
Średnica cylindrów - 500 mm
Skok tłoka - 660 mm
Średnica kół napędowych - 1500 mm
Średnica kół tocznych - 850 mm
Nadciśnienie pary w kotle - 14 at
Powierzchnia ogrzewalna kotła - 105,4 m2
Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza - 37,4 m2
Powierzchnia rusztu - 2,04 m2
Masa próżnego parowozu - 57,9t
Masa służbowa - 74,7t
Największy nacisk osi - 15,3 t
Prędkość konstrukcyjna - 90 km/h
Rozstaw osi skrajnych parowozu - 9000 mm
Pojemność skrzyni wodnej - 9 m3
Pojemność skrzyni węglowej - 3 t
Długość całkowita parowozu - 12400 mm

OKL2_1.JPG
OKl2–6 (26.07.1998)

Literatura:
1. Witkowski R., Parowóz serii OKl2, [w:] Świat Kolei, 6/2000, s. 14–17
[cytat ze strony www.kolej.one.pl]

-----------------------------
Obrazek
Jaworzyna Śląska 2006-03-01
Wyprodukowana Union-Gießerei, Lokomotivfabrik & Schiffswerft, Königsberg 1928, nr fabryczny 2820
[źródło: www.mundek.krakow.pl]

------------------------------
Poprzednie oznaczenia DRB: 64 061
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
[źródło i więcej informacji : www.holdys.pl/tomi]

-------------------------------
Obrazek
[źródło : www.bluefish.foxnet.pl]

-------------------------------
Obrazek
Jaworzyna Śląska OKl2-6 i TKt48-67, 2005.09.21
[źródło : galeria.kolejowa.net]

-------------------------------
Obrazek
Jaworzyna Śląska, 11.08.2008
[źródło: Kraina Żywych Maszyn]
Ostatnio zmieniony 21 sty 2013, 22:11 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Parowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości