Czerwiec 2009

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Gartz: Apel o przyspieszenie modernizacji linii do Szczecina

Postautor: eg_ptmkż » 19 cze 2009, 14:28

Władze położonego niedaleko Szczecina niemieckiego miasta Gartz wystąpiły z apelem o przyspieszenie modernizacji linii kolejowej Berlin –Szczecin. 64 lata po likwidacji drugiego toru oraz 5 lat po wejściu Polski do EU to najwyższy czas na zmiany. Drugi tor został zdemontowany jako reperacje wojenne i wywieziony do ZSRR w 1946 roku. Dopiero w 1984 został częściowo odbudowany. Jednak pomiędzy Passow i Szczecinem istnieje 40 km luka technologiczna, gdzie zelektryfikowana linia dwutorowa przeistacza się w jednotorową spalinową. Władze miasta Gartz widzą możliwości rozwoju w rozbudowie linii oraz wprowadzeniu pociągów linii RE8 łączących w takcie godzinnym bezpośrednio Berlin ze Szczecinem.
Źródło: Opracowane na podstawie Lok-Report


eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Pociąg Anastazja Skopowska wjeżdża na stację

Postautor: eg_ptmkż » 19 cze 2009, 14:28

Pociąg Wrocław Główny –Praga otrzymał nazwę 'Anastazja Skopowska' - imię i nazwisko córki zwycięzcy licytacji XVII finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przewozy Regionalne przekazały oryginalną pamiątkę pani Anastazji.
Podczas finału Orkiestry w internetowej aukcji wystawiliśmy do licytacji dość nietypowy przedmiot. Pierwszy raz w historii można było kupić sobie pociąg, a dokładniej jego nazwę. Zaproponowaliśmy dwie relacje: z Wrocławia do Kamienia Pomorskiego oraz z Wrocławia do czeskiej Pragi. Aukcja była bardzo emocjonująca, a walka toczyła się do ostatniej minuty. Ostatecznie zwyciężył Janusz Skopowski, który zlicytował nazwę pociągu i w ten sposób uczcił 18 urodziny swojej córki.
Pani Anastazja otrzymała specjalną tablicę, na której oprócz trasy pociągu jest także jego nowa nazwa. W uroczystości uczestniczył pan Andrzej Kaźmirowski, który reprezentował WOŚP oraz przyjaciele właścicielki „pociągu”. Na tablicy swoje podpisy złożyli Tomasz Moraczewski - prezes zarządu spółki oraz Danuta Bodzek - członek zarządu - dyrektor do spraw pracowniczych.
Pociąg ten codziennie odjeżdża z Wrocławia Głównego o 14.25 i już po 6 godzinach dociera do stolicy Czech. Jego nazwa za każdym razem rozbrzmiewa w megafonach wrocławskiego dworca.

Źródło: www.pr.pkp.pl
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Szynobusem do Bełżca?

Postautor: eg_ptmkż » 19 cze 2009, 14:26

Jak poinformował Krzysztof Chyżyński, rzecznik prasowy Starostwa Powiatowego w Tomaszowie Lubelskim, w 9 czerwca odbyło się „spotkanie w sprawie przywrócenia kolejowego ruchu pasażerskiego, krajowego i międzynarodowego na trasie linii kolejowej Zamość - Bełżec - Hrebenne - Rawa Ruska - Horyniec".

W oświadczeniu rzecznika czytamy, że w spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele samorządu województwa lubelskiego i podkarpackiego oraz zainteresowanych powiatów i gmin, Mariusz Grad, poseł na Sejm RP, pracownik spółki Polskie Linie Kolejowe i prezes organizacji turystycznej „Roztocze". Wójt Gminy Bełżec przedstawił koncepcje powrotu regionalnych połączeń kolejowych na Roztoczu. W trakcie debaty Jacek Sobczak, wicemarszałek województwa lubelskiego, stwierdził, że najbardziej realny jest powrót pociągów regionalnych na trasę Bełżec - Horyniec Zdrój. Do Bełżca miałyby kursować szynobusy obecnie kończące bieg w Horyńcu Zdrój. Wicemarszałek województwa lubelskiego w imieniu jego władz wyraził gotowość dotowania regionalnych połączeń kolejowych od dnia wejścia w życie nowej edycji rozkładu jazdy w grudniu br. Do przywrócenia pociągów osobowych na tej trasie będzie również niezbędna zgoda Zarządu Województwa Podkarpackiego.

Licząca niespełna 40 km trasa kolejowa Bełżec - Horyniec Zdrój w większej części biegnie południowo-wschodnim skrajem województwa lubelskiego. Między wymienionymi stacjami znajduje się 5 przystanków osobowych, z których trzy położone są na terenie powiatu tomaszowskiego (Lubycza Królewska, Hrebenne i Siedliska Tomaszowskie). Obecnie między Bełżcem a Horyńcem kursuje jedynie pociąg pospieszny „Roztocze" relacji Zamość - Wrocław. Dodatkowo do stacji Horyniec Zdrój dojeżdżają pociągi regionalne z Jarosławia i Rzeszowa, zaś w wakacje i w weekendy maja, czerwca i września kursuje do Bełżca pociąg pospieszny „Solina" z Warszawy.

źródło: ekolublin.pl, 18 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Niemcy zablokują szybką kolej w Polsce?

Postautor: eg_ptmkż » 16 cze 2009, 20:49

O kontrakt na 20 szybkich pociągów dla PKP Intercity biją się najwięksi producenci taboru szynowego. W tle zamówienia wartego 1,5 mld zł toczy się walka przewoźników o wpływy.

Rywalizacja o zamówienie w trybie tzw. dialogu konkurencyjnego trwa od sierpnia 2008 r. Według harmonogramu 14 pierwszych pociągów zostanie dostarczonych jeszcze przed Euro 2012. 20 proc. kosztów ich zakupu ma dofinansować UE. Z przetargu zostały już wykluczone dwie hiszpańskie firmy, CAF i Talgo. W grze pozostało czterech producentów.

– Zaoferujemy pociągi z rodziny Zefiro – mówi GP Janusz Kućmin, szef kanadyjsko-francuskiego Bombardiera w Polsce.

To dobra wiadomość, bo w ocenie ekspertów Zefiro są ekonomiczne w utrzymaniu i cieszą się w świecie dobrą opinią. Partnerem koncernu w walce o kontrakt jest bydgoska Pesa.

Ochotę na zwycięstwo ma francuski Alstom oferujący pociągi Pendolino. Korzystają one z tzw. wychylnego pudła pozwalającego pokonywać zakręty z większymi prędkościami. PKP IC nie zdecydowały jeszcze, czy zamówią składyo takiej konstrukcji. Powód – na prostych trasach w Polsce nowinka może okazać się jedynie drogim gadżetem. Pozwala ona skrócić czas podróży z Gdańska do Wrocławia zaledwie o 7–15 min. Francuzi są jednak bardzo zdeterminowani, a więc i skłonni do modyfikacji swojej oferty.

– Jesteśmy w stanie zaproponować nasz produkt w tańszej wersji bez tzw. wychylnego pudła – mówi GP Hubert De Blay, dyrektor strategiczny w Alstomie.

Walkę o zamówienie zapowiada także niemiecki Siemens oferujący Intercity pociągi Velaro, które ponad 600-km trasę z Madrytu do Barcelony pokonują w 2 godz. 25 min.

Odpuszczać nie zamierza także włoski koncern AnsaldoBreda, który o kontrakt walczy wraz z nowosądeckim Newagiem. Włosko-polskie konsorcjum najpewniej zaoferuje Albatrosy jeżdżące m.in. w Holandii i Belgii.

Na razie PKP IC nie zaprosiły jeszcze producentów do przedstawienia swoich propozycji. Zdaniem grupy ekspertów powołanych przez Komisję Europejską, EBI i EBOiR, która ocenia duże inwestycje dotowane przez UE – zakup przez Polskę superpociągów jest nieuzasadniony ekonomicznie.

Według naszych rozmówców z firm doradczych, należących do tzw. wielkiej czwórki, to element walki przewoźników o rynek. Od 2010 roku będą mieli oni prawo do kabotażu, czyli przewozu pasażerów na wewnętrznych trasach. PKP IC nie ukrywają swoich aspiracji i postawiły nawet wymóg w przetargu, aby w terminie 12 miesięcy od dnia dostawy ostatniego pociągu posiadał on dopuszczenie do eksploatacji na terenie Niemiec, Czech i Austrii. Do tego może jednak nie dojść.

– Podczas dzielenia unijnych środków Niemcy mają wiele do powiedzenia, bo od lat są największym płatnikiem netto w UE. Tymczasem oczkiem w głowie kolejnych rządów są narodowe koleje Deutsche Bahn. Kupowanie superpociągów przez polskiego przewoźnika nie leży w ich interesie, bo boją się, że Polacy odbiorą im część klientów – przyznają nieoficjalnie eksperci od projektów infrastrukturalnych.

PKP IC na razie nie komentują sprawy i zapowiadają rozstrzygnięcie przetargu jeszcze w tym roku.

źródło: Gazeta Prawna
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Cięcia na Warmii i Mazurach

Postautor: eg_ptmkż » 16 cze 2009, 20:48

Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego zdecydował o zwiększeniu dotacji dla tamtejszego zakładu PKP Przewozów Regionalnych. Samorządowcy poinformowali jednak też o likwidacji kilku połączeń.

Kwota dofinansowania zwiększy się o ponad 7,6 mln zł, do poziomu ponad 34 mln zł.

- Z wielkim niepokojem patrzymy na skalę potrzeb PKP PR. W ubiegłym roku spółka dostała 24 mln, czyli o 10 mln mniej, niż wymaga w tym roku, a wykonała dla nas tę samą pracę, pociągi przejechały tyle samo milionów kilometrów. To wzrost kosztów o ponad 40 proc. Mimo naszego dofinansowania zmiany są nieuchronne. Likwidujemy 8 pociągów, wprowadzamy 6 nowych połączeń – mówi Grzegorz Nowaczyk, członek zarządu województwa.

1 września mają być zlikwidowane pociągi osobowe pomiędzy Mrągowem i Ełkiem. Powód? Dramatycznie niska frekwencja (średnio 20-30 osób), wynikająca m.in. z fatalnego stanu torów. W kwietniu Oddział Regionalny PKP PLK w Gdańsku podpisał jednak umowę na remont odcinka Orzysz - Ełk. Prace mają potrwać do 2012 r., po zakończeniu robót pociągi osobowe będą mogły kursować na tym odcinku z prędkością 80 km/h.

1 lipca zlikwidowane zostaną 4 inne pociągi: jedna para Działdowo-Iława-Działdowo oraz po jedynym pociągu Iława-Olsztyn i Korsze-Ełk.

źródło: Paweł Rydzyński, 12 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Dworce Warszawa Ochota i Powiśle bardziej przyjazne pasażero

Postautor: eg_ptmkż » 16 cze 2009, 20:47

Dworce Warszawa Ochota i Powiśle bardziej przyjazne pasażerom

Na wyremontowanych dworcach kolejowych PKP S.A. Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle można już korzystać z ramp dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania.

Elewacje budynków zostały pokryte również powłoką antygraffiti, która ułatwia usuwanie szpecących malunków. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem monitoringu i ochrony. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln zł.

Remont dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle zakończył się na początku br. W ramach prac m.in.: wymieniono materiały wykończeniowe, fragmenty posadzki asfaltowej na płyty granitowe, odnowiono schody prowadzące na perony, wymieniono okna, wykonano izolacje cieplne i wymieniono pokrycia dachów, odnowiono tynki na zewnątrz i wewnątrz budynków, ocieplono budynki, wymieniono oświetlenie, zamontowano dodatkowe oświetlenie, wymieniono instalacje wodno - kanalizacyjne i deszczowe, wymieniono instalacje centralnego ogrzewania, wykonano nową instalację wentylacji mechanicznej nawiewno-wyciągowej i klimatyzacji, wymieniono elementy małej architektury – zainstalowano wandaloodporne ławki w holach dworców, zastosowano elektroniczny system informacji wizualnej. Elewacje budynków zostały pokryte powłoką antygraffiti. Nowo wyremontowane dworce są pod stałym nadzorem kamer. Koszt remontu obydwu obiektów wyniósł ok. 3 mln. zł.

Rampy znajdują się przy schodach prowadzących na perony dworców Warszawa Ochota i Warszawa Powiśle – jedna na Ochocie i dwie na Powiślu. Przy każdej z nich jest instrukcja obsługi. Aby skorzystać z rampy należy użyć kluczyków. Dwa kluczyki są na stałe przymocowane do słupków na dole i na górze schodów i służą do sterowania platformą z zewnątrz. Trzeci kluczyk jest przymocowany do rampy i służy do poruszania się nią z poziomu platformy. Kluczyki do obsługi platform można pobrać również w kasach Kolei Mazowieckich na tych dworcach. Koszt zainstalowania ramp wyniósł w sumie ok. 240 tys. zł, po ok. 80 tys. za sztukę.

PKP S.A. przed EURO 2012 będzie prowadzić również prace na innych dworcach kolejowych w Warszawie. W miejscu obecnego dworca Warszawa Zachodnia powstanie nowy obiekt komercyjno-dworcowy we współpracy z partnerem prywatnym - francuską firmą Nexity. Dworzec Warszawa Wschodnia będzie gruntownie zmodernizowany ze środków własnych PKP S.A. i budżetu państwa. Największy warszawski dworzec - Warszawa Centralna także przejdzie prace remontowe do 2012 roku ze środków własnych PKP S.A.. Planowana jest również przed EURO 2012 gruntowna modernizacja dworca Warszawa Stadion. Realizacja inwestycji zakłada wykorzystanie środków własnych i budżetowych.

źródło: PKP SA, 12 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

716 tys. zł na wąskotorówkę

Postautor: eg_ptmkż » 16 cze 2009, 20:45

NFI Magna Polonia obejmie 62,07 proc. udziałów w wąskotorowej Żnińskiej Kolei Powiatowej za 716 tys. zł - podaje "Parkiet". - Za nieduże pieniądze zyskujemy dostęp do ciekawej infrastruktury - mówi gazecie Mirosław Janisiewicz, przewodniczący rady nadzorczej Magny Polonii.

NFI inwestuje w infrastrukturę telekomunikacyjną i teletransmisyjną. Wejście w Żnińską Kolej Powiatową (która kursuje w sezonie letnim i dowozi turystów m.in. do Biskupina), oznacza pozyskanie gruntów ciągnących się wzdłuż torów, a także korzyści wynikające z tzw. prawa drogi. Operatorzy telekomunikacyjni, aby wybudować sieć, muszą starać się m.in. o pozwolenia budowlane. Posiadanie prawa drogi ułatwią im inwestycje - informuje "Parkiet".

Informacja NFI Magna Polonia: Przystąpienie do spółki oraz objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki Żnińska Kolej Powiatowa Sp. z o.o.

Zarząd Narodowego Funduszu Inwestycyjnego Magna Polonia SA (Fundusz) działając na podstawie art. 56 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o ofercie publicznej i warunkach wprowadzenia instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych w związku z art. 154 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o obrocie instrumentami finansowymi, informuje że w dniu 9 czerwca 2009 roku Fundusz złożył oświadczenie o przystąpieniu do spółki oraz objęciu 1.432 (jednego tysiąca czterystu trzydziestu dwóch) udziałów utworzonych w podwyższonym kapitale zakładowym spółki pod firmą Żnińska Kolej Powiatowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Żninie (ŻKP) o wartości nominalnej 500 PLN (pięćset złotych) jeden udział, o łącznej wartości nominalnej 716.000 PLN (siedemset szesnaście tysięcy złotych). Udziały zostały objęte przez Fundusz po cenie równej wartości nominalnej udziałów i pokryte wkładem pieniężnym w dniu 12 czerwca 2009 roku.

Objęcie udziałów w ŻKP zostało sfinansowane ze środków własnych Funduszu.

Z chwilą zarejestrowania przez właściwy sąd rejestrowy podwyższenia kapitału zakładowego ŻKP Fundusz będzie posiadał 1.432 (jeden tysiąc czterysta trzydzieści dwa) udziały w kapitale zakładowym ŻKP, uprawniające do 1.432 (jednego tysiąca czterystu trzydziestu dwóch) głosów na zgromadzeniu wspólników ŻKP. Udziały objęte przez Fundusz będą reprezentowały 62,07% kapitału zakładowego ŻKP oraz, odpowiednio, 62,07% ogólnej liczby głosów na zgromadzeniu wspólników ŻKP.
Jednocześnie Zarząd Funduszu informuje, że zgromadzenie wspólników ŻKP podjęło uchwałę w przedmiocie dalszego podwyższenia kapitału zakładowego, w ramach którego tworzone udziały mogą zostać objęte, przez kolejnego, nowego wspólnika nie powiązanego z Funduszem. W przypadku objęcia tych udziałów i zarejestrowania kolejnego podwyższenia kapitału ŻKP, udział Funduszu w kapitale zakładowym ŻKP oraz w ogólnej liczbie głosów na zgromadzeniu wspólników ŻKP wynosić będzie 51,01%

Przedmiot działalności ŻKP obejmuje w szczególności (według PKD 2007): transport kolejowy pasażerski międzymiastowy.

Brak jest powiązań pomiędzy Funduszem, osobami zarządzającymi Funduszem i nadzorującymi Fundusz a ŻKP oraz osobami zarządzającymi i nadzorującymi ŻKP.

Objęte udziały stanowią długoterminową inwestycję Funduszu.

NFI Magna Polonia jest m.in. właścicielem większościowych pakietów akcji spółek Info-TV-FM (działa na rynku nadawców sygnału radiowo-telewizyjnego; otrzymała od UKE koncesję na uruchomienie telewizji mobilnej) oraz Mediatel SA (firma telekomunikacyjna).

źródło: Parkiet/NFI Magna Polonia, 13 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Szynobusy dla Kolei Dolnośląskich

Postautor: eg_ptmkż » 11 cze 2009, 09:54

Zarząd województwa dolnośląskiego pozytywnie zaopiniował projekt zakupu spalinowego taboru kolejowego dla województwa dolnośląskiego z Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych.

Projekt zakupu taboru uzyska dofinansowanie w ramach Działania 3.2 – Transport i Infrastruktura Kolejowa, w Priorytecie III – Rozwój infrastruktury kolejowej na Dolnym Śląsku Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 (RPO WD).

Decyzja zarządu oznacza, że finansowanie inwestycji jest zagwarantowane i można rozpocząć postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. Wartość projektu wynosi 46 000 000 zł, z czego dofinansowanie ze środków unijnych to 39 100 000 zł, a pozostałych 6 900 000 pochodzi z budżetu województwa dolnośląskiego.

W ramach tej inwestycji zakupionych zostanie 6 sztuk spalinowych zespołów trakcyjnych, potocznie zwanych szynobusami. Trzy pojazdy będą przegubowe, o pojemności ok. 120 miejsc siedzących, pozostałe – jednoczłonowe, będą dysponowały miejscami siedzącymi dla 60 osób. Wszystkie będą posiadać klimatyzowane i wyciszone wnętrze, obniżoną podłogę dla podróżnych na wózkach inwalidzkich i z dziećmi, nowoczesne wyświetlacze, drzwi otwierane przez pasażera, komfortowe toalety oraz miejsce na rowery.

Nowo zakupiony tabor trafi do samorządowej spółki Koleje Dolnośląskie SA. Nowe pociągi obsłużą trasy dziś nieczynne, z Wrocławia do Trzebnicy, przez Kobierzyce i Sobótkę do Świdnicy Miasta, a także użytkowany obecnie w niewielkim zakresie odcinek Jelenia Góra – Gryfów Śląski – Lubań Śląski – Zgorzelec.

Na każdej z tych tras pociągi kursować będą co najmniej dziewięć razy na dobę, czyli nie rzadziej niż co 2 godziny. Realizowany zakup to kolejny krok do poprawy jakości regionalnego transportu kolejowego na Dolnym Śląsku, rewitalizacji zaniedbanych przed laty odcinków, poprawy dostępności komunikacyjnej zarówno dla mieszkańców Wrocławia, jak i mniejszych miejscowości.

źródło: Urząd Marszałkowski Woj. Dolnosląskiego, 10 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Pociąg Gorzów-Berlin to nadal misja niemożliwa

Postautor: eg_ptmkż » 11 cze 2009, 09:53

Gorzów od grudnia straci bezpośrednie połączenie z Berlinem. Niemcy zasugerowali, aby pociąg "Moniuszko" granicę przekraczał w Rzepinie, a nie w Kostrzynie.
Nie mamy dobrych informacji dla gorzowian, którzy do stolicy Niemiec chcą dojechać bez przesiadki. Będą zmiany w połączeniu Berlina z Warszawą. Pociąg "Moniuszko" od grudnia (wtedy wprowadzony zostanie nowy rozkład) nie pojedzie już przez Gorzów. - Strona niemiecka uznała, że obsługiwanie trasy z Kietz do Berlina jej się nie opłaca. Nie jest ona zelektryfikowana, a tamtejsze koleje mają ograniczone zasoby lokomotyw spalinowych. To nie są zwykłe "spalinówki", muszą posiadać homologację na niemieckie tory. Podjęliśmy próbę, sprawdziliśmy nasz tabor. Jedynie PKP Cargo posiada takie lokomotywy, ale wykorzystywane są do innych połączeń. Będziemy musieli przystać na niemiecką propozycję, aby pociąg z Berlina pojechał do Rzepina i tam przekroczył granicę, bo na tej trasie może przejechać lokomotywa elektryczna - tłumaczy Beata Czemerajda z zespołu prasowego spółki PKP Intercity. Ostateczna decyzja w sprawie polskiej trasy pociągu "Moniuszko" we wrześniu.

Połączenie nie cieszy się dużym zainteresowaniem. Bilet na "Moniuszkę" z Gorzowa do Berlina w jedną stronę kosztował aż 120 zł. - Większość podróżnych kupuje bilet za 64 zł. Do Kostrzyna jadą naszym autobusem szynowym, a później przesiadają się do niemieckiego szynobusu - usłyszeliśmy wczoraj w kasie biletowej na gorzowskim dworcu.

- Chcieliśmy za wszelką cenę połączenia z Berlinem, ale bardziej kierowaliśmy się prestiżem. Chcieliśmy mieć połączenie Gorzów-Berlin bez przesiadek - mówi Witold Pahl, poseł PO z Gorzowa. Uważa, że większym zainteresowaniem cieszyłoby się połączenie szynobusem do Berlina. Jeszcze w maju była szansa na uruchomienie bezpośredniego transgranicznego połączenia. Umożliwić to miała nowelizacja Ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Nasz marszałek był inicjatorem tych zmian. Najważniejsze było przekazanie samorządom województwa kontroli nad połączeniami regionalnymi oraz lokalną komunikacją transgraniczną. - Wnioskowaliśmy, aby to marszałek mógł w drodze przetargu wyłonić przewoźnika na połączenia transgraniczne. Chcieliśmy także, aby samorząd województwa miał możliwość dofinansowania połączeń. Gdy nadal będą dotowane tylko z budżetu państwa, to ciągle pociągi będą kursowały na długich trasach, a o połączeniach Gorzów - Berlin czy Zielona Góra - Cottbus możemy zapomnieć - przypomina Bogdan Mucha, wicedyrektor Departamentu Gospodarki w Urzędzie Marszałkowskim.

Ministerstwo Infrastruktury torpeduje jednak te plany. Jesienią ub.r. nowelizacja była w sejmowej komisji infrastruktury. Wróciła do ministerstwa. - Interesujące nas zapisy są bagatelizowane. Ostatnio usłyszałem w ministerstwie, że nie jest zasadnym, aby to marszałek wyłaniał przewoźnika i dotował połączenia transgraniczne - mówi dyrektor Mucha.

Poseł Pahl zapowiada walkę o przywileje dla marszałków województw. - Ten projekt powinien być już w Sejmie. Będziemy naciskać ministerstwo, aby trafił tam na czytanie jeszcze przed wakacjami - mówi. Jeśli tak się nie stanie, w tym roku o wyjeździe szynobusem z Gorzowa do Berlina bez przesiadki będziemy mogli tylko pomarzyć. - Szkoda, bo Urząd Marszałkowski jest już w blokach. My jesteśmy gotowi. Niecierpliwie czekamy na ruch ministerstwa - dodaje Bogdan Mucha.

Razem z likwidacją połączenia do Berlina, gorzowianie nie stracą jednak bezpośredniego, nocnego połączenia z Warszawą i Krakowem ("Moniuszko" w Krzyżu był rozdzielany, jechał także do Gdyni i Kaliningradu). - Chcemy w zamian uruchomić połączenie do stolicy bez przesiadek. Na tej trasie się sprawdziło - informuje Beata Czemerajda z PKP IC.

Źródło: Gazeta Wyborcza Gorzów
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Wrak wagonu sieje grozę KIEROWCY Z BIAŁOGARDU: KUPA ŻELASTWA

Postautor: eg_ptmkż » 11 cze 2009, 09:49

Wrak wagonu sieje grozę
KIEROWCY Z BIAŁOGARDU: KUPA ŻELASTWA UTRUDNIA WIDOCZNOŚĆ

Dwa miesiące po katastrofie kolejowej w Białogardzie nadal nie usunięto z miejsca tragedii wraku wagonu. Kupa żelastwa nie tylko przypomina o wypadku, ale – jak alarmują kierowcy – stwarza poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa i może doprowadzić do kolejnej tragedii.
6 kwietnia na przejeździe w Białogardzie doszło do zderzenia TIR-a z pociągiem osobowym. W wyniku wypadku zginął kierowca ciężarówki. Wykoleił się też jeden wagon - rannych zostało 30 osób.

Okazuje się, że w dwa miesiące po zdarzeniu przy torach w sąsiedztwie przejazdu nadal leży zdewastowany wagon i zasłania widoczność. Kierowcy przejeżdżają przez tory z duszą na ramieniu, bo - choć i tak zatrzymują się przy znaku "STOP" - jednak nawet wtedy wrak wagonu nadal ogranicza widoczność.

Tuż po tragicznym wypadku władze Białogardu zapowiadały, że będą na nim założone rogatki, ale - jak mówią oburzeni kierowcy - nie uprzątnięto nawet miejsca wypadku.

W sprawę zaangażowała się również policja, która apeluje do Polskich Kolei Państwowych, by szybko zlikwidowały niebezpieczeństwo. PKP twierdzi, że lada dzień się tym zajmie.

tvn24.pl
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

PKP Cargo przejmie Veolia Cargo?!

Postautor: eg_ptmkż » 11 cze 2009, 09:48

PKP Cargo chce kupić prywatnego przewoźnika towarowego działającego w Niemczech. Od jakiegoś czasu ta informacja pojawia się w mediach. Jak nieoficjalnie dowiedział się „Rynek Kolejowy”, może chodzić o Veolia Cargo. Bardziej prawdopodobna wydaje się jednak akwizycja mniejszego przewoźnika.

O zainteresowaniu PKP Cargo tym przewoźnikiem słyszy się w Niemczech od pewnego czasu. Polska spółka musiałaby pokonać w wyścigu także francuskie SNCF Fret, włoskie Trenitalia oraz DB, które również uważa się za zainteresowane zakupem. Nasze źródło powątpiewa, czy znajdujące się w ciężkiej sytuacji finansowej PKP Cargo będzie w stanie sprostać wymaganiom finansowym francuskiego holdingu medialnego Vivendi, będącego właścicielem grupy Veolia Environment, której częścią jest Veolia Cargo. Tym bardziej, że całkiem niedawno Veolia Cargo powiększyła się, przejmując rail4chem.

Veolia pozywa się aktywów wartych 3 mld euro, w tym Veoli Cargo. W ciągu ostatniego roku wartość akcji Veolia Environment spadła o ponad 40%. W 2008 roku obroty Veolia Cargo to 188 mln euro.

Veolia Cargo powstała w 2003 roku, tuż przed otwarciem francuskiego rynku kolejowego. Firma ma zależne spółki przewozowe we Francji, Niemczech, Holandii i we Włoszech oraz dwie spółki specjalistyczne Socorail i CFTA Cargo. Na początku 2008 roku firma powiększyła wolumen przewozów o 60% przejmując Rail4Chem. Z powodu kryzysu przez ostatnie 12 miesięcy przewozy spadły o 40-50%, a Veolia Cargo zmuszona była zaprzestać współpracy z morskim operatorem CMA-CGM, zamykająć wspólne przedsięwzięcie Veolia Cargo Link.

Bardziej prawdopodobny i o wiele łatwiejszy do zrealizowanie dla PKP Cargo scenariusz to kupno małego, lokalnego przewoźnika, tylko dla celu pozyskania licencji na rynku niemieckim. Trzeba mieć jednak świadomość, że na niemieckim rynku funkcjonuje ogromna ilość bardzo małych, prywatnych przewoźników.

Jakub Klimkiewicz, redaktor naczelny kwartalnika Railway Market - Central and Eastern European Review: Vivendi pozbywa się aktywów, szuka funduszy i próbuje odzyskać zaufanie akcjonariuszy. Przewozy towarowe w Europie mają się źle. Rail Cargo Austria wraz z MAV Cargo, którego proces przejmowania zakończył się nie tak dawno, dziś wspólnie opracowują strategię antykryzysową by w ciągu dwóch lat zaoszczędzić 50 mln euro. Po stronie sprzedającego wszystko jest więc czytelne. Także dla PKP Cargo to dobry wybór. Pytanie tylko po co? W pierwszym kwartale tego roku przewoźnik stracił 35-38% masy i pracy przewozowej. Mówi się, że PKP Cargo potrzebuje 1,5 mld złotych pomocy publicznej. PKP Cargo musi mieć więc świadomość, że zakup ten będzie wiązał się z dalszymi kosztami. Restrukturyzacją, pozbywaniem się zbędnych zasobów. Pytanie więc, czy nie jest to przypadkiem czysta strategia PR-owa, odpowiedź na niedawną akwizycję DB na rynku polskim? Głośna deklaracja, że PKP Cargo wraca do formy. Bardziej prawdopodobne wydaje się przejęcie przez PKP Cargo mniejszej spółki, takiej jak np. D&D Eisenbahngesellschaft. Firma ta jest licencjonowanym przewoźnikiem działającym na północy Niemiec. Dysponuje jedynie 9 lokomotywami, ale jest w stanie wykonywać przewozy kontenerów, a także, jak podaje na swojej stronie, pracę manewrową w porcie w Hamburgu. O planach wykorzystania podmiotu zakupionego w Niemczech do wykonywania przewozów do bałtyckiego portu mówił niedawno prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun.

źródło: Rynek Kolejowy, 10 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Konkurs na toaletę dworcową rozstrzygnięty

Postautor: eg_ptmkż » 10 cze 2009, 15:40

8 czerwca, podczas oficjalnej konferencji prasowej ogłoszono wyniki XI edycji konkursu „Projekt Łazienki 2009” organizowanego przez Sanitec KOŁO we współpracy z PKP SA. Jury wybrało projekt Katarzyny Kazimierczyk i Jana Sekuły z Łodzi. Zwycięzcy otrzymali Grand Prix „Łazienka KOŁO 2009” oraz 20 tys. złotych.

Warunkiem uczestnictwa w konkursie „Projekt Łazienki 2009” było przysłanie propozycji projektu architektonicznego trzech łazienek znajdujących się na Dworcu Centralnym w Warszawie. Napłynęło aż 265 propozycji aranżacji, które zostały szczegółowo rozpatrzone przez jury. Po długich dyskusjach główna nagroda została przyznana duetowi w składzie: Katarzyna Kazimierczyk oraz Jan Sekuła za projekt oparty na nowoczesnym i funkcjonalnym minimalizmie.

Obrazek

Kolorystyka wybranej przez jury koncepcji obejmuje kontrast czerni i bieli przełamany jaskrawą, żywą zielenią. Jednym z ciekawszych pomysłów wykorzystanych w aranżacji jest umieszczenie w łazienkach tablicy odjazdów i przyjazdów pociągów. Jury doceniło w nagrodzonej pracy umiejętne połączenie praktycznego zagospodarowania przestrzeni z interesującym motywem dekoracyjnym inspirowanym nanotechnologią. Ważny był także aspekt funkcjonalności – zastosowana stylistyka struktury ścianek działowych i przegród w projektowanych toaletach jest spójna z przeznaczeniem - raz stanowi element witryny wystawowej, w innym przypadku blokuje niepożądane widoki. Odpowiednio dobrane zostały również materiały wykończenia wnętrz, które spełniają warunki stawiane przestrzeniom komunikacyjnym, charakteryzującym się dużą intensywnością użytkowania.

W konkursie, oprócz Grand Prix, nagrodzonego kwotą 20 000 zł, przyznano także szereg wyróżnień.
Wyróżnienie I stopnia – nagroda 8000 zł:

* Praca nr 212, autorzy: Tomasz Wuczyński, Michał Kielian, Paweł Bekier, Mateusz Januszewski – Piaseczno k. Warszawy
* Wyróżnienia II stopnia – po 4000 zł:
* Praca nr 77, autorzy: Marta Łaszkiewicz, Sebastian Grochowski - Gliwice
* Praca nr 186, autorzy: Mateusz Janiec, Maciek Olejniczak, Dominik Kabza – Ręczno (woj. łódzkie)

Wyróżnienia III stopnia – po 2000 zł:

* Praca nr 123, autor: Paweł Dadok - Gliwice
* Praca nr 156, autorzy: Bartosz Malinowski, Iwona Egner - Łódź
* Praca nr 200, autorzy: Maria Pollak, Anna Mielecka – Kraków
* Nagroda internautów – 1000 zł:

- Nadesłane projekty były bardzo zróżnicowane pod względem koncepcyjnym, jednak niezmiennie wszystkie charakteryzowały się świetnymi rozwiązaniami architektonicznymi i podejściem nakierowanym na funkcjonalność i wygodę podróżnych. Bardzo nas to cieszy, bo łazienki w miejscach użytku publicznego powinny właśnie tym się wyróżniać – mówi Jacek Ciszewski, Kierownik ds. Public Relations i Komunikacji Wewnętrznej w Sanitec KOŁO.

Obrazek

Wielkie rozstrzygnięcie

Konferencja poświęcona rozstrzygnięciu konkursu „Projekt Łazienki 2009” odbyła się 8 czerwca w Centrum Prasowym Foksal Dom Dziennikarza w Warszawie. Byli na niej obecni organizatorzy - pracownicy Sanitec KOŁO i przedstawiciel PKP S.A., media oraz najważniejsze tego dnia osoby – laureaci konkursu. Głównym punktem spotkania było ogłoszenie wyników i prezentacja siedmiu nagrodzonych prac, poprzedzone uzasadnieniem członków jury. Wyłoniono także zwycięzcę plebiscytu, w którym najlepszą pracę wybierali internauci. Mogli oni przez ostatnie dwa tygodnie maja zagłosować na swojego faworyta na stronie www.konkurskolo.com.pl. W plebiscycie zwyciężył Bolesław Brodowy, którego projekt uzyskał 2460 głosów. Wszystkim laureatom wręczono dyplomy oraz nagrody konkursowe. Obecni na konferencji przedstawiciele mediów mieli także szansę na wybranie swojego zwycięzcy i przyznanie mu tym samym Nagrody Specjalnej Dziennikarzy.

Obrazek

Zwycięski projekt łazienki zostanie wykorzystany przez PKP S.A. podczas prac remontowych na Dworcu Centralnym PKP S.A. w latach 2010 – 2012. Na dworcu zmodernizowane zostaną elementy odpowiedzialne za obsługę pasażerów, np. system informacji, schody ruchome, rozwiązania dla osób niepełnosprawnych oraz systemy bezpieczeństwa. W ramach prac na całym dworcu modernizację przejdą również toalety.

„Projekt łazienki 2009” to już jedenasta edycja organizowanego przez Sanitec KOŁO konkursu dla projektantów i architektów, który ma na celu propagowanie dobrych rozwiązań aranżacyjnych w obrębie łazienek w miejscach użyteczności publicznej. W tym roku przedmiotem zmagań był projekt łazienek znajdujących się na Dworcu Centralnym w Warszawie, w latach wcześniejszych były to łazienki znajdujące się w budynkach m.in. na terenie Tatrzańskiego Parku Narodowego, czy na Helu.

Obrazek

Wizualizacje: PKP SA.
źródło: PKP SA, 9 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

500 mln zł na 22 pociągi

Postautor: eg_ptmkż » 10 cze 2009, 15:37

Województwo wielkopolskie jest pierwszym regionem w kraju, który wysłał wniosek o notyfikację do KE dużego projektu realizowanego w ramach WRPO. To "Zakup taboru kolejowego dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych", o wartości prawie 500 mln zł - podaje poznańska "Gazeta Wyborcza".

Projekt realizowany będzie w ramach działania 2.4 WRPO "Tabor kolejowy dla regionalnych przewozów pasażerskich". Wielkopolska zakupi 22 ezety o łącznej pojemności 9900 - 10340 osób. Mają one jeździć na liniach Poznań - Kutno, Poznań - Zbąszynek i Poznań - Inowrocław. Ogólna wartość zamówienia to ponad 483 mln zł. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego ma pochodzić 168,3 mln zł - informuje "GW". Województwo wielkopolskie przekaże na ten cel 285 mln zł, a budżet państwa - 29,7 mln zł.

Duży projekt inwestycyjny to taki, którego koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą przekraczają równowartość 50 mln euro, a koszty te obejmują wydatki ponoszone w okresie 3 lat. W przypadku, gdy łączna wartość maksymalnej pomocy, kwalifikującej się do objęcia wsparciem (100 mln euro), projekt wymaga notyfikacji KE - czytamy w wielkopolskiej "Gazecie Wyborczej".

źródło: Gazeta Wyborcza, Poznań, 8 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

UE zmusi kolej do zadbania o pasażera

Postautor: eg_ptmkż » 10 cze 2009, 15:36

W grudniu wejdą w życie przepisy, które zobowiązują PKP do większej dbałości o pasażerów. Będą to zarówno wytyczne UE, jak też nowa ustawa o transporcie kolejowym - czytamy w "Gazecie Lubuskiej".

Dotychczas w razie spóźnienia się pociągu, PKP jest praktycznie bezkarne. Rzadkie są przypadki, by pasażer sądził się i dodatkowo dostał odszkodowanie. Zawsze są jakieś przyczyny obiektywne, które kolejarzy usprawiedliwiają.

Od grudnia ma być inaczej. W przypadku, gdy pociągi dojedzie do stacji opóźniony o ponad godzinę, pasażerowi będzie przysługiwało niejako automatycznie odszkodowanie w wysokości 25 proc. ceny biletu, a przy spóźnieniu o ponad dwie godziny - 50 proc. ceny biletu.

Ponadto o ile opóźnienie będzie wynosiło ponad godzinę, przewoźnik będzie musiał zaopiekować się pasażerami. A więc np., zaoferować bezpłatne kanapki czy napoje, a nawet zabezpieczyć hotel, o ile opóźnienie uniemożliwiło dalszą podróż. I pasażer musi np, czekać do rana na następny pociąg.

Nowe przepisy zobowiążą też PKP do stworzenia dodatkowych kas biletowych. Dziś na wielu stacjach kas brakuje, toteż pasażer ma utrudniony dostęp do biletów. By to zmienić PKP będzie musiało uruchomić ponownie kasy na dworcach lub też zamontować w pociągach automaty do sprzedaży biletów, jak to się dzieje np. w autobusach MPK. Więcej też ma być w pociągach wagonów dla rowerów, a kolejarze będą musieli też bardziej zając się pasażerami niepełnosprawnymi.

Dyrektor Zakładu Przewozów Regionalnych w Zielonej Górze Grzegorz Dwojak nie jest zdziwiony zapowiadanymi zmianami. - Będziemy musieli się do nich dostosować. Innej możliwości nie ma. Nie widzę zresztą specjalnych zagrożeń, Z naszych analiz wynika, że punktualność pociągów jest bardzo wysoka, a większe opóźnienia zdarzają się niezwykle rzadko - czytamy w "Gazecie Lubuskiej".

źródło: Gazeta Lubuska, 8 czerwca 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Lato z Intercity

Postautor: eg_ptmkż » 10 cze 2009, 15:35

Ponad 70 dodatkowych pociągów, promocje całkiem nowe oraz te dobrze znane i lubiane teraz w nowym trakcyjnym wydaniu – zanim wybierzesz się w podróż sprawdź wakacyjną ofertą PKP Intercity.

W czerwcu wyruszą pierwsze dodatkowe pociągi dla turystów wybierających nad morze (Ustka, Łeba, Hel, Trójmiasto, Świnoujście), w góry (Zakopane, Krynica, Zagórz, Szklarska Poręba) lub na mazury (Mikołajki, Ełk, Olsztyn). Ulubionym wakacyjnym pociągiem IC Neptun pojedziemy nad morze za 29 zł (wraz z ceną miejscówki), w wygodnych, klimatyzowanych wagonach z możliwością przewozu rowerów.

Latem bilety Intercity znajdziemy już nie tylko na dworcach kolejowych, ale i w punktach Empik. Tylko tam kupimy książeczki uprawniające do 4 przejazdów pociągami EC, IC, EX i TLK za jedyne 169 zł.

„Wakacje z INTERCITY”

„Wakacje z INTERCITY” – to imienna książeczka biletowa zawierająca cztery bilety na przejazd w wagonie klasy 2, w komunikacji krajowej, do zrealizowania w okresie od 1 lipca do 30 września 2009 r., wg poniższych zasad:

1. każdy z biletów można wykorzystać na przejazd bezpośrednim pociągiem:

- ekspresowym (Ex), albo InterCity (IC), albo EuroCity (EC), TLK,
- pospiesznym tylko w wagonach: sypialnych (WL)/z miejscami do leżenia (Bc)

2. Do biletu należy dokupić miejscówkę na przejazd wybranym pociągiem Ex/IC/EC/TLK albo bilet dodatkowy na miejsce sypialne/do leżenia

3. Opłata za książeczkę biletową, wg oferty specjalnej „Wakacje z INTERCITY” wynosi 169,00 zł. Książeczka będzie dostępna w salonach Empik na terenie całego kraju.

Na wakacje Intercity zaproponuje nie tylko książeczkę z promocyjnymi biletami ale również:

Wydłużenie terminu obowiązywania biletu weekendowego

Od 14 czerwca bilet weekendowy, uprawniający do nieograniczonej liczby przejazdów pociągami IC, EX, TLK oraz pospiesznymi, od godz. 19 dnia roboczego, poprzedzającego dzień wolny od pracy – aż do pierwszego dnia roboczego, następującego po tych dniach do godziny 600 (tzn. przejazd na podstawie takiego biletu musi zakończyć się najpóźniej o godziny 600 pierwszego dnia roboczego następującego po tych dniach).

„Tani Bilet” – szybkość i komfort w dobrej cenie

Od 14 czerwca 2009 r. oferta specjalna „Tani Bilet” (pula tanich biletów) będzie obowiązywała w klasie 2 większości pociągów IC, Ex, TLK (wykaz w załączniku)

Ceny biletów wg oferty specjalnej „Tani Bilet” wynoszą:

a) w pociągach InterCity: 29 zł, 49 zł, 59 zł

b) w pociągach ekspresowych: 49 zł, 59 zł

c) w pociągach TLK: 29 zł lub 39 zł

„Wcześniej i taniej” nie tylko na wakacje

Klienci korzystający z internetowego systemu sprzedaży e-ic do końca roku będą mogli korzystać z taniej puli biletów na wszystkie pociągi InterCity i Ex, w 1 i 2 klasie. Ceny biletów z puli promocyjnej można kupić już za 59 zł (wraz z miejscówką).

Taniej do Moskwy i Lwowa

Latem za miejsce sypialne w pociągach do Moskwy (w pociągach międzynarodowych „Polonez” oraz „Ost - West”) zapłacimy nawet o 30 euro mniej – za miejsce w przedziale 3 osobowym zapłacimy 17 euro, w przedziale 2 osobowym 26 euro, a w jedynce 58 euro.

A do Lwowa pojedziemy nie tylko taniej, szybciej ale i wygodniej – bezpośrednim, klimatyzowanym pociągiem z Wrocławia, Katowic, Krakowa i Rzeszowa. Do grudnia z promocyjnych opłat skorzystają grupy (ulga 30 %), dzieci pomiędzy 4 a 12 rokiem życia (młodsze podróżują za darmo) oraz seniorzy, którzy ukończyli 60 rok życia (ulga 20%).

źródło: PKP Intercity, 9 czerwca 2009

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość