Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Warszawa [grupa PKP]

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Ekspansja SKM Warszawa

Postautor: eg_ptmkż » 21 maja 2009, 13:52

Po latach zastojów SKM w Warszawie w końcu znalazła swoje miejsce w systemie przewozowym, a pociągi zaczynają być przepełnione. W związku z tym oraz dzięki podpisaniu kontraktu wieloletniego przewoźnik mógł w końcu ogłosić długo oczekiwane przetargi na nowy tabor.

Zgodnie z podpisanym 15 letnim kontraktem, który rozpocznie się w 2010 roku SKM Warszawa zostało zobowiązane do zakupu nowego taboru o prędkości maksymalnej 130 km/h, dużej ilości drzwi stanowiącej 17% długości przedziału pasażerskiego oraz specyficznym układem wnętrza bokiem do kierunku jazdy. Kontrakt wieloletni przewiduje prowadzenie trzech linii: S1 Lotnisko Okęcie –(linia średnicowa) –Sulejówek Miłosna, S2 Pruszków –(linia średnicowa) –Sulejówek Miłosna oraz S3 Lotnisko Okęcie - (linia średnicowa) –Legionowo. W związku z tym przewoźnik zdecydował się na dosyć oryginalną rozbudowę swojego taboru.

Dzierżawa 4 nowych EZT
Pierwszym ogłoszonym przetargiem, o którym pisaliśmy szerzej tutaj było postępowanie dotyczące dzierżawy czterech fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Okres dzierżawy dokładnie pokrywa się z okresem obowiązywania umowy wieloletniej i wynosi 15 lat. Długość przedziału pasażerskiego została określona na 62 metry, a pozostałe parametry mają odpowiadać wymaganiom ZTM. Jednak postępowanie to utknęło w lawinie zapytań i protestów, czym data złożenia ofert została przesunięta z 4 marca na 22 maja. Postępowanie to jest pierwszym tego rodzaju prowadzonym w Polsce, stąd na pewno budzi wiele niejasności i zapytań. Jednak mimo tego pozostaje mieć nadzieję, że uda się go rozstrzygnąć.

Dzierżawa 3 używanych EZT
Drugim elementem składowym programu rozbudowy taboru SKM stało się postępowanie na dzierżawę trzech, tym razem używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, z czego jako zespół trakcyjny zdefiniowano dwa składy trójwagonowe lub jeden czterowagonowy. Więc oferta może dotyczyć dzierżawy sześciu składów trójwagonowych lub trzech czterowagonowych. Jednak tutaj okres dzierżawy został określony na zaledwie dwa lata, co sugeruje jego uzupełniający charakter. Obecnie SKM w Warszawie dzierżawi już 2 zmodernizowane EZT EN57-3001 i 3002 dostarczone przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, oraz jeden niezmodernizowany skład EN57 dzierżawiony od PKP PR. Termin składania ofert w tym postępowaniu upłynął w dniu 20 kwietnia 2009 roku, jednak od tego czasu nie pojawiły się informacje jak toczy się to postępowanie.

Przetarg na 13 nowych EZT
Transportation Oferta FPS OFV będzie bazować na koncepcyjnym EZT. Fot. EC Engineering
Jednak najważniejszym elementem rozbudowy taboru SKM jest zamówienie na dostawę 13 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zespoły te mają mieć przedział pasażerski długości 85-95 metrów, dzięki czemu pozwolą zaoferować więcej miejsca we wnętrzu. Dostawy mają się odbyć w przeciągu 27 miesięcy od podpisania kontraktu, a najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w 55% przez najniższą cenę, 20% specyfikację techniczną, 15% specyfikację eksploatacyjną, w 5% przez termin dostawy oraz w pozostałych 5% przez długość gwarancji. Przewidywana wartość kontraktu to 299 milionów złotych. Specyfikacja dopuszcza pojazdy wykonane ze stali nierdzewnej oraz z aluminium. Po otwarciu ofert w dniu 11 maja 2009 roku swoje zainteresowanie przetargiem wyraziły Pesa, Newag, Stadler, Bombardier oraz nieoczekiwanie konsorcjum FPS z włoskim wytwórcą OFV (Officine Ferroviarie Veronesi SpA). OFV znany jest z wcześniejszej współpracy z czeską Škoda Transportation nad produkcją wąskotorowych EZT. Oprócz tego producent dostarcza wagony towarowe i nie posiada własnej konstrukcji, która mogłaby zostać zaoferowana w przetargu. W związku z tym można się spodziewać, że zgłoszona oferta będzie bazowała na opracowywanym już od dłuższego czasu koncepcyjnym pojeździe, który w 2007 roku został dostosowany do zabudowy elektrycznego wyposażenia trakcyjnego. Może tym razem FPS uda się przebić ze swoim długo lansowanym produktem, który jak dotąd nie doczekał się wersji produkcyjnej. Oferta pozostałych producentów może być już bardziej przewidywalna. Bombardier najprawdopodobniej wystawi Talent 2, Stadler Flirta, Newag 19WE, natomiast Pesa pojazd na wózkach wspólnych, choć same wagony muszą zostać przeprojektowane, aby zmieścić wymaganą liczbę drzwi. Zwycięska oferta ma zostać wybrana w październiku.

Dalsze plany ZTM
Na tym nie koniec rozwoju SKM w Warszawie, ponieważ na łamach Stołecznej Gazety Wyborczej pojawił się nowy pomysł ZTM, według którego miałyby powstać dodatkowe dwie linie SKM. Pierwsza z nich - S9 –miałaby połączyć Legionowo z Dworcem Gdańskim, natomiast druga to S7, która połączyłaby Otwock ze stacją Służewiec. Pierwotnie pociągi miały zmieniać kierunek w Piasecznie jednak to uniemożliwia układ torowy. Trasa S9 miałaby się pojawić po zakończeniu w 2013 roku modernizacji torów, a czas jazdy miałby wynosić 21 minut. Jednak, aby uruchomić te linie SKM musi wydzierżawić dodatkowe 10 składów, które ponoć miałyby pochodzić ze spółki PKP Przewozy Regionalne. Uruchomienie tych połączeń miałoby zostać powiązane z reorganizacją linii autobusowych, jako dowozowe do stacji kolejowych, z odpowiednią synchronizacją rozkładów jazdy.

Po latach zastojów w końcu ruszyła rozbudowa połączeń SKM, które już dawno miały oplatać Warszawę, a wraz z nim pojawiają się zamówienia na nowy tabor do ich wykonywania. Przetargi SKM Warszawa mają dosyć dużą szansę wyłonić najbardziej korzystną ofertę, ponieważ dopuszczają dużą konkurencję i różne rozwiązania techniczne. Pozostaje jedynie czekać na efekty tych zamówień.

R. Piech inforail.pl


eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Nowym pociągiem SKM na Okęcie i do Legionowa

Postautor: eg_ptmkż » 10 kwie 2009, 18:58

Jak już pisaliśmy, SKM wzbogaci się o 13 nowych pociągów - pasażerowie będą ich mieli do dyspozycji dwa razy więcej niż teraz. Wagony mają być nowoczesne: oprócz standardowych już w SKM klimatyzacji i monitoringu wizyjnego zostaną przystosowane dla niepełnosprawnych.

Producent wyposaży je w większą liczbę drzwi i niską podłogę dostosowaną do wysokości peronów na trasie. Mają być dłuższe od obecnych - jeden skład będzie liczył pięć, sześć członów, a nie jak dotychczas cztery,

- Będą przez to bardziej pojemne, zabiorą jednorazowo więcej pasażerów - zapowiada Leszek Walczak, prezes SKM. Nowe pociągi mają przypominać te kursujące w metrze, bo siedzenia będą ustawione wzdłuż ścian i przodem do środka wagonu.

Kiedy w Warszawie pojawią się nowe składy SKM? Na pewno do Euro 2012. Firmy, które zechcą skonstruować takie składy dla SKM, mogą składać swoje oferty do 4 maja. Władze miasta zakładają, że przeanalizują tylko 10 ofert od chętnych. Jeżeli napłynie więcej zgłoszeń, o dopuszczeniu do kolejnych etapów przetargu będzie decydować zdolność kredytowa firmy i jej dotychczasowe doświadczenie. W tym ostatnim przypadku miasto weźmie pod uwagę, ile pociągów producent skonstruował do tej pory. Umowa na dostawę wagonów ma zostać podpisana już w październiku. Od tego czasu firmy dostaną 27 miesięcy na ich dostarczenie.

Nowy tabor ma kursować na linii z lotniska Okęcie do Warszawy Wschodniej, a dalej do Legionowa i Sulejówka. - Na te linie skierujemy 10 pojazdów, pozostałe trzy zostaną w zapasie - mówi Leszek Walczak.

O ile linia do Sulejówka i Legionowa już istnieje, to tę na Okęcie trzeba wybudować. Pasażerowie czekają na nią od kilku lat. PKP PLK przełożyło ostatnią z ustalonych dat otwarcia ofert wykonawców inwestycji na 15 kwietnia. - Termin może się jeszcze zmienić, bo mamy dużo pytań od firm - zdradza Krzysztof Łańcucki, rzecznik PKP PLK. Spółka deklaruje jednak, że z istniejącej już, choć zamkniętej stacji na Okęciu dojedziemy na Śródmieście w 2012 roku.

źródło: Grzegorz Bruszewski, Dziennik Polska, 7 kwietnia 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Warszawska SKM pozyska 13 ezetów

Postautor: eg_ptmkż » 08 kwie 2009, 16:45

Warszawska SKM rozpisała przetarg na dostawę 13 nowych ezetów przeznaczonych do pasażerskich przewozów aglomeracyjnych na linii łączącej lotnisko Okęcie z centrum stolicy oraz Legionowem i Sulejówkiem.

Przewoźnik chce pozyskać pojazdy wieloczłonowe, jednoprzestrzenne. Dostawa powinna zostać zrealizowana w okresie nie dłuższym niż 27 miesięcy od podpisania umowy. Przedmiot dostawy zostanie objęty gwarancją na okres co najmniej 3 lat. W zakres umowy wejdzie także obsługa techniczna na okres 3 lat, a także szkolenie w zakresie prowadzenia pojazdu, eksploatacji i napraw.

Szacunkowa wartość zamówienia (bez VAT) to 299 mln zł.

Zamawiający wymaga wniesienia wadium w wysokości 1 mln zł. Zakup finansowany będzie ze środków warszawskiej SKM i współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej.

Chętni do wzięcia udziału w przetargu muszą udowodnić, że w okresie ostatnich 3 lat (a jeśli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie) wykonali dostawę co najmniej dwóch ezetów o łącznej wartości minimum 10 mln zł.

Kryteria udzielenia zamówienia: cena - 55, ocena techniczna - 20, ocena eksploatacyjna - 15, termin dostawy - 5 oraz długość okresu gwarancji - 5.

Oferty zostaną otwarte 4 maja 2009 r.

źródło: Rynek Kolejowy, 6 kwietnia 2009
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Zmiany taborowe w SKM Warszawa

Postautor: eg_ptmkż » 31 sty 2009, 16:50

W bardzo krótkim czasie w strukturze taborowej SKM Warszawa zaszło kilka dosyć ważnych zmian, które śledzimy w niniejszym artykule.

Nowe malowanie ZTM Warszawa

Pierwsza ze zmian jest związana z implikacją nowego schematu malowania ZTM Warszawa. Ten dosyć mocno rozpropagowany projekt miał obejmować wszystkie pojazdy kursujące na zlecenie ZTM Warszawa od autobusów, poprzez tramwaje i metro aż po kolej, czyli SKM Warszawa. Nowy schemat miał ostatecznie ujednolicić wygląd wszystkich pojazdów kursujących na zlecenie ZTM, umożliwiając ich łatwą identyfikację. Szerzej na ten temat można przeczytać tutaj. Niestety jak nietrudno było się domyśleć projekt wzbudził tak duże kontrowersje, że ZTM po cichu wycofał się z niego stwierdzając, że zostaną określone nowe barwy stanowiące bardziej rozwojową wersję obecnych wariantów. Niestety ofiarą tego splotu okoliczności stało się SKM Warszawa, które w ramach zleconych Newagowi pięciu obsług 4 poziomu oraz dwóch obsług 3 poziomu zespołów typu 14WE zleciło również ich przemalowanie zgodnie z ujednoliconym schematem. Pierwszy przemalowany skład na przełomie listopada i grudnia 2008 roku opuścił Newag, a kolejne zostaną przemalowane podczas ich remontu. Niestety z racji zaawansowanych prac implikacja nowego malowania na pojazdy SKM Warszawa została dokonana pomimo wycofania się z projektu. O zmianie malowania mówiono już od dłuższego czasu, a konieczność zmian tłumaczono między innymi dużymi problemami z utrzymaniem czystości białych pudeł, jednak nowe barwy ZTZ jedynie zwiększyły udział koloru białego, czym cała operacja wydaje się bezsensowna.

Składy ze Słowenii w sercu Warszawy

SKM Warszawa już od dłuższego czasu ma problemy z przepełnieniem swoich pociągów, zwłaszcza w godzinach szczytu. Jednak jak dotąd radzono sobie za pomocą krótkotrwałych wypożyczeń składów, głównie z SKM w Trójmieście. Były to tak EN71 jak i EN57, a warszawski epizod można poznać głównie po specyficznym malowaniu tych składów, choć niektóre kursowały w barwach SKM w Trójmieście, jedynie z nalepkami SKM Warszawa. Jednak na początku grudnia na trasę S2 wyjechały nietypowe składy w nowych barwach ZTZ i nowym czołem. Tym razem przewoźnik zdecydował się wynająć zmodernizowane składy typu 5B/6B (EN57), które otrzymały oznaczenie EN57-3001 i 3002. Pojazdy te są niezmiernie wyjątkowe, ponieważ są to dawne słoweńskie składy, które po zakończeniu eksploatacji zostały odsprzedane do Polski, gdzie w ZNTK Mińsk Mazowiecki dokonano ich gruntownej modernizacji z zastosowaniem takich zmian jak w EN57-1468KM prezentowanym na Trako 2007, włącznie z wymianą rozruchu na impulsowy. Ich dzierżawa jest związana ze wzrostem ilości pasażerów oraz koniecznością zapewnienia dodatkowych składów na czas remontów istniejących 14WE. Producent oznaczył je jako EN57-3001 i EN57-3002, które SKM rozbudowało na wzór nowych identyfikatorów europejskich do stanu PL-SKMWA 94 51 EN57-3000.Dodatkowo zespołom nadano numery operacyjne 201 i 203, gdzie 2 oznacza typ 5B/6B (ezt trzy lub czterowagonowy), a nieparzyste liczby –zespół trzywagonowy. Zespoły czterowagonowe będą oznaczane liczbami parzystymi (np. 204, 202). Dotychczas SKM w Warszawie nie zmieniało oznaczeń dzierżawionego taboru, jednak w tym przypadku nie miał on poprzednich oznaczeń właściciela, więc postanowiono składom nadać nowe numery. Pojazdy te nie będą prawdopodobnie rejestrowane przez SKM w nowym systemie, gdyż do roku 2016 nie jest to obowiązkowe.

Oficjalny przetarg na dzierżawę nowych ezt.

W dniu 20.01.2009 SKM Warszawa ogłosiło przetarg na leasing 4 fabrycznie nowych ezt. Oferty można składać do 4 marca 2009, a pociągi mają zostać dostarczone do 18 miesięcy od podpisania umowy (pierwszy pojazd w 16 miesięcy). Pojazdy będą dzierżawione przez okres 180 miesięcy czyli przez 15 lat. Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w 78% poprzez najniższą cenę, 10% to warunki eksploatacyjne, 7% warunki techniczne, 3% okres gwarancji i 2% czas dostarczenia. Pojazdy powinny mieć długość przedziału pasażerskiego minimum 62 (+/- 5) metry oraz pojemność całkowitą 700 osób. Przewidywana żywotność to 30 lat, a roczne przebiegi to 200 tys. km. Napięcie zasilania 3kV DC, prędkość maksymalna 130 km/h, nacisk na oś 18,5 t, ilość osi napędnych do 40%, przyspieszenie rozruchu i opóźnienie hamowania 1 m/s2.

Przedział pasażerski ma być jednoprzestrzenny. Wnętrze ma zostać wykonane zgodnie z wcześniejszymi wytycznymi ZTM, czyli siedzenia ustawione bokiem do kierunku jazdy pomiędzy drzwiami, w przestrzeni wielofunkcyjnej jako uchylne, natomiast w pozostałej części w układzie grupowym, czyli dokładnie tak jak istnieje to w składzie 19WE. Wnętrze ma zapewniać możliwość zmiany tego układu w przyszłości. Za standardowe przyjęto 5 osób stojących na metr kwadratowy powierzchni, jednak pojazd ma dopuszczać przeciążenie do 10 osób na metr kwadratowy. Skład ma mieć przestrzeń dla przewozu osób niepełnosprawnych (zlokalizowane blisko czoła pociągu pomiędzy I i II drzwiami w kierunku jazdy) oraz być wyposażony w przestrzeń bagażową. Drzwi mają być odporne na zamarzanie oraz wyposażone w centralne zamykanie z pulpitu maszynisty, jak również mają się zamykać samoczynnie po okresie regulowanego opóźnienia oraz mają być blokowane przy prędkości powyżej 5 km/h włącznie z uniemożliwieniem jazdy z otwartymi drzwiami. Ich udział ma wynosić conajmniej 17% długości przedziału pasażerskiego. Pociąg ma mieć rozruch impulsowy zrealizowany w technologii IGBT z możliwością hamowania rekuperacyjnego.

Pudła zespołów mają zostać wykonane z aluminium lub stali nierdzewnej. Zalecane jest zastosowanie stopni niwelujących przestrzeń między pojazdem a peronem. Docelowo perony w WWK mają zostać dostosowane do wysokości 760 mm nad główką szyny, jednak pojazdy mają zapewniać możliwość obsługi peronów w zakresie 760-960 mm nad główką szyny. Zamówienie to jest częścią umowy wieloletniej podpisanej z ZTM na lata 2010-2024, w ramach której SKM ma obsługiwać dodatkowe dwie linie S1 oraz S3. Sama specyfikacja jest bardzo wyjątkowa i w zasadzie jedynie Newag zaprezentował składy 19WE, które są zbudowane według tego kryterium, lecz zapisy w zamówieniu dopuszczają również innych producentów, tak więc pozycja Newagu nie jest aż taka pewna.

Redakcja dziękuje Panu Leszkowi Peczyński za udostępnienie zdjęć.

autor R. Piech infokolej.pl
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Re: Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Warszawa [grupa PKP]

Postautor: eg_ptmkż » 31 sty 2009, 16:48

[center]Wszystkie poprzednie wątki co do tego przewoźnika są w relacjach miesięcznych od stycznia 2009 roku powstaje oddzielny wątek tematyczny poświęcony temu przewoźnikowi. Czyli macie wszystko tematycznie podane ... ku chwale sympatykom TT !!!
Ciekawej lektury życzę.
[/center]
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Warszawa [grupa PKP]

Postautor: eg_ptmkż » 31 sty 2009, 16:44

Tu znajdą się wszystkie wątki dotyczące tego przewoźnika kolejowego.

[center]OFICJALNA STRONA PRZEWOŹNIKA [/center]

Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o. została zawiązana aktem notarialnym w dn. 05.02.2004 (Rep. A nr 268/2004).

Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XX Wydział (obecnie XIII Wydział) Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego dla podmiotu: „Szybka Kolej Miejska Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością, Warszawa” dokonał wpisu do Rejestru Przedsiębiorstw w dniu 11.05.2004 r. pod numerem pozycji rejestru (numer KRS) 0000206762.
Kapitał zakładowy Spółki wynosi 72.500.000,00 PLN.
nr identyfikacyjny Regon: 015733490
nr NIP: 9512109615
Identyfikator eksploatującego pojazdy kolejowe: SKMWA

Naszą misją jest służenie mieszkańcom Warszawy i okolic poprzez zapewnienie możliwości podróży w granicach aglomeracji warszawskiej pociągami poruszającymi się po istniejących liniach kolejowych. Sprawimy, że nasze usługi przewozowe uzyskają poziom w pełni satysfakcjonujący naszych podróżnych i zdobędziemy bardzo ważną rolę w zintegrowanym systemie komunikacji publicznej. Służyć będziemy społeczności warszawskiej, będąc alternatywą dla podróży samochodem, mając w ten sposób swój udział w ochronie środowiska naturalnego.
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2010, 10:02 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 2 razy.

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości