2008 LISTOPAD

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Katastrofa transportowa już blisko?

Post autor: eg_ptmkż »

Kulminacja inwestycji drogowych i kolejowych w najbliższych latach może poważnie zakorkować szlaki komunikacyjne, a to byłoby groźne dla całej gospodarki, a nawet dla bezpieczeństwa kraju.

Tak rozległego frontu inwestycji infrastrukturalnych jeszcze w Polsce nie było. Przygotowania do Euro 2012 spowodują niespotykane dotychczas spiętrzenie prac budowlanych, remontów, modernizacji, objazdów i – niestety – korków.

W ciągu najbliższych trzech lat różnym zabiegom inwestycyjnym poddanych będzie – tylko w ramach Programu Euro 2012 – około 900 km głównych szlaków kolejowych. Obserwacja przeprowadzanej obecnie niewielkiej modernizacji na CMK i jej wpływu na rozregulowanie rozkładów jazdy na trasie Katowice-Warszawa sprawia, że zapowiadane od przyszłego roku inwestycje mogą budzić poważne obawy. Takich newralgicznych punktów jak ten na CMK będzie kilkadziesiąt.

Jeśli dodać do tego budowę nowych dworców w Krakowie, Wrocławiu, Poznaniu, Gdyni, Katowicach oraz warszawskich - Wschodniego i Zachodniego oraz modernizacje kilkudziesięciu stacji kolejowych, to tempo i punktualność w przewozach towarów może być mocno zagrożona. A obok, w tym samym czasie będzie trwała budowa i modernizacja prawie 1000 km autostrad i 1500 km dróg ekspresowych i budowa sześciu nowoczesnych stadionów. Czekają nas inwestycje w regionalnych portach lotniczych w Gdańsku, Poznaniu, Krakowie, Wrocławiu i w Pyrzowicach. Według ekspertów każdego roku aż do 2012 r. w Polsce powstawać będzie ponad 100 hoteli różnej kategorii: od najbardziej luksusowych do takich o średnim standardzie. To wszystko musi i będzie się na wzajem przenikało, a wokół musi się toczyć normalne życie.

Przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe zapewniają, że nie ma zagrożenia, a harmonogramy realizacyjne poszczególnych inwestycji są tak skonstruowane, by nie dochodziło do poważnych zakłóceń. W porównaniu z autostradami odnowa szlaków kolejowych wymaga zupełnie innej organizacji. W tym przypadku nie ma możliwości wykonania prowizorycznego objazdu, a istniejąca sieć torów w zasadzie nie umożliwia przejazdu dogodnymi trasami zastępczymi. Z natury rzeczy są to inwestycje „sztywne” bazujące na jednym udrożnionym torze, po którym ruch odbywa się wahadłowo.

– Sytuacja na styku górnictwo-transport kolejowy-energetyka już teraz jest zła, a przy zapowiadanych inwestycjach może się tylko pogorszyć – ostrzega Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Wiadomo, że pociągów wstrzymać nie można. Wiadomo, że nie da się ich przenieść na jakieś objazdy. Pozostaje tylko jedno: perfekcyjna organizacja. Ta skala remontów będzie wyzwaniem i sprawdzianem dla nowoczesnej logistyki. Większe zagrożenie widzę w ruchu pasażerskim, bo transport towarowy można w sytuacji krytycznej przeprowadzać nocą – dodaje ekspert.

Podobnego zdania jest Janusz Piechociński, poseł PSL, przewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury: – Dzisiaj nikt nie ma pieniędzy, żeby trzymać towary w magazynach; mamy nową logistykę i aby była skuteczna musi współpracować ze sprawnym i terminowym transportem.

Wiadomo, że te wszystkie inwestycje są nam potrzebne, że pod presją Euro 2012 przyspieszą rozwój kraju. Będą wymagać wyrzeczeń i doskonalej koordynacji.

źródło: wnp.pl, 4 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

PKP rozpoczyna walkę o klienta?

Post autor: eg_ptmkż »

W połowie listopada PKP obniży ceny biletów z Częstochowy do Herbów Starych. Chce w ten sposób odzyskać pasażerów, którzy w ostatnich latach przesiedli się do autobusów.

Tory i szosa biegną równolegle, więc rywalizacja jest bezpośrednia. Kolej przegrała ją na własne życzenie: z powodu pogarszającego się z roku na rok stanu torów pociągi zwolniły aż do 20 km/godz. Coraz dłuższy czas jazdy skłonił wielu pasażerów do przesiadki na PKS. Efekt był taki, że pociągi zaczęły kursować pustawe. Wtedy ograniczono ich liczbę, co spowodowało odpływ reszty pasażerów: nie w smak im było podróżować czymś, co jeździ za wolno i za rzadko.

Tory wreszcie wyremontowano, dlatego czas jazdy pociągiem znów jest konkurencyjny: z Częstochowy do Herbów Starych skrócił się z niemal godziny do 25 min, a w przeciwnym kierunku do 35 min. Autobusy pokonują tę trasę w 30 min, ale to one wciąż są górą pod względem liczby przewożonych pasażerów. Bo odzyskanie utraconego rynku wcale nie jest łatwe.

PKP w końcu zareagowało i w połowie listopada trasę Częstochowa - Herby Stare włączy do promocyjnej taryfy "Połączenie w dobrej cenie". Za bilet zapłacimy nie 6,50 zł, lecz 4 zł. Przejazd autobusem kosztuje zaś - w zależności od przewoźnika (pod szyldem PKS kryje się wiele niezależnych firm) - od 4,40 do 6 zł.

- Niższe ceny biletów mają zachęcić pasażerów podróżujących samochodami lub autobusami, by przesiedli się do pociągu - informują bez ogródek PKP Przewozy Regionalne.

"Połączenie w dobrej cenie" zadebiutowało przed dwoma laty w województwie zachodniopomorskim. We wrześniu wprowadzono je na Dolnym Śląsku, a od 16 listopada wytypowano kilka połączeń w województwie śląskim: z Rybnika do Wodzisławia, z Bielska Białej do Czechowic-Dziedzic i Żywca, z Katowic do Wisły i Ustronia.

Regulamin mówi, że jeśli w granicy miejscowości jest kilka stacji, to tańsza taryfa obejmuje wszystkie. Bilet za 4 zł do Herbów kupimy więc nie tylko na dworcu głównym, ale i na Stradomiu.

źródło: Tomasz Haładyj, Gazeta Wyborcza, 3 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Włoszczowa, Stróże, Radomsko, czyli „kwiatki&#

Post autor: eg_ptmkż »

Od nowego rozkładu w 50-tysięcznym Radomsku zatrzymywać się będzie pociąg Intercity Odra, relacji Warszawa - Wrocław.

„Odra” zmienia relację. Z Warszawy do Wrocławia pojedzie z postojami w Piotrkowie Tryb., Radomsku i Częstochowie. W tej chwili kursuje przez Katowice (jedynie dwa razy w tygodniu, z powodu robót na CMK, kursuje przez Częstochowę - ale zjeżdża do Częstochowy z CMK i dalej jedzie przez Koniecpol) i Opole, a jeszcze wcześniej kursowała przez Poznań.

Dwa lata temu otwarto „kultowy” peron we Włoszczowie. Przed rokiem obiektem złośliwości stał się pociąg EC Bem Warszawa-Budapeszt, mający postój w 3-tysięcznych Stróżach („ochrzczono” go nawet nazwą EC Stanisław Kogut - były szef kolejarskiej „Solidarności” i obecny senator jest nierozerwalnie związany ze Stróżami), teraz w ofercie pojawia się Radomsko.

Z naszych informacji wynika, że uruchomienie pociągu PKP IC Warszawa - Wrocław przez Radomsko nie wpłynie ani na zmianę czasu przejazdu, ani (znacząco) na cenę. Trasa przez Radomsko jest o ok. 150 km krótsza niż przez Górny Śląsk bądź Wielkopolskę, ale mimo tego cena biletu będzie raptem o kilka złotych mniejsza (im dłuższa relacja, tym taryfa wolniej drożeje). Czas przejazdu będzie natomiast w zasadzie identyczny (5 godz. 10 min. przez Poznań, 5 godz. 15 min. przez Częstochowę, 5 godz. 30 min. przez Górny Śląsk), głównie dlatego, że odcinek Częstochowa - Lubliniec - Opole jest w bardzo złym stanie technicznym. 90 km pociąg będzie pokonywać w prawie dwie godziny.

Jeśli chodzi o Włoszczowę i Stróże, to w tych przypadkach oferta PKP IC od 14 grudnia będzie mniej atrakcyjna.

Zlikwidowany zostanie bowiem zarówno EC Józef Bem, jak i TLK Augustyn Kordecki, kursujący z Warszawy przez Włoszczowę, Kozłów, Olkusz, Mysłowice, Katowice i Bytom do Gliwic. W Stróżach spośród pociągów PKP IC stawać będzie tylko Ex. Pieniny, a we Włoszczowie - Ex. Ernest Malinowski.

* * *

Czekamy na odpowiedź z biura prasowego PKP IC, uzasadniającą uruchomienie pociągu Intercity przez Radomsko.
(źródło: Paweł Rydzyński, 5 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Dalsze zwiększenie ilości lokomotyw PKP w Czechach

Post autor: eg_ptmkż »

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail polskie lokomotywy EP09 oraz EU07 wjeżdżają na teren Czech prowadząc pociągi aż do Bohumina, a w przypadku EU07 jest to nawet pociąg Bohumin –Czadca na Słowacji. Wbrew negatywnym opiniom czeskich maszynistów o polskich lokomotywach współpraca ta się rozszerza i od nowego rozkładu jazdy powinny zajść dalsze diametralne zmiany. Portal www.zelpage.cz donosi, że polskie pojazdy trakcyjne będzie można zobaczyć przykładowo w Pradze, gdzie lokomotywa EU07 miałaby ciągnąć pociąg pospieszny Vltava (Praga –Moskwa) od stacji granicznej w Zebrzydowicach aż do Pragi. Lokomotywy EU07 miałyby docierać do Pragi również z pociągami bezpośrednimi z Wrocławia, które jechałyby przez Letohrad. Z drugiej strony lokomotywy serii 163 kolei czeskich ČD obsługiwałyby na całej długości pociąg przyspieszony Skalnica, a następnie byłyby przepinane na pociąg EC Wawel na odcinku od Krakowa do Legicy, gdzie następuje zmiana na lokomotywę spalinową, a lokomotywa wraca z EC Wawel w relacji powrotnej. W rejonie Ostrawy przewidywane jest zwiększenie ilości pociągów obsługiwanych składami EN57, które od nowego rozkładu jazdy będą docierać również do przystanku Jablunkov-Návsí. Z drugiej strony na przejście graniczne w Międzylesiu mają powrócić czeskie wagony motorowe serii 810.

www.inforail.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Master Plan dla Kolei w Polsce do 2030 roku cz. 1

Post autor: eg_ptmkż »

Podczas omawiania inwestycji kolejowych coraz częściej słyszymy magiczne słowa „Master Plan”, zwłaszcza w kontekście zgodności inwestycji z master planem. Jednak czym tak naprawdę jest master plan wiemy bardzo niewiele. Dlatego też w niniejszym artykule przybliżamy ten dokument w celu lepszego poznania przyszłości kolei w Polsce. Niestety z racji dużej objętości tego dokumentu artykuł musiał zostać podzielony na części. W pierwszym zostaną omówione ogólne zagadnienia oraz przyszłość przewozów pasażerskich w Polsce.
Czym jest Master Plan
Mowa tutaj o dokumencie zatytułowanym „Master plan dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku”, którego wykonanie zleciło Ministerstwo Infrastruktury aby jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie jaka może być przyszłość kolei i jakie działania należy przedsięwziąć w tej dziedzinie do 2030 roku. Opracowany w sierpniu 2008 roku dokument określa przyszłość kolei w Polsce i dlatego warto głębiej się z nim zapoznać. Całość dokumentu rozpoczyna ogólna charakterystyka przewozów kolejowych w Polsce tak w zakresie przewozów pasażerskich jak i towarowych. Następnie dokonano analizy SWOT, która pozwoliła określić kluczowe elementy dla przyszłości systemu. Po tym kroku przystąpiono do dokonania analizy popytu na przyszłe usługi transportowe przy uwzględnieniu trzech scenariuszy:
Scenariusz 1: Pozostawienie obecnej infrastruktury kolejowej bez większych modernizacji istniejącej sieci, jedynie z drobnymi usprawnieniami i utrzymywaniem jej na właściwym poziomie technicznym.
Scenariusz 2: Zakłada wzajemną, zrównoważoną koegzystencję wszystkich środków transportu z inwestycjami w modernizację istniejących linii kolejowych, podnoszących konkurencyjność kolei przy jednoczesnym zaniechaniu inwestycji w nowe linie kolejowe, głównie kolei dużej prędkości (KDP).
Scenariusz 3: Należy do wariantu optymistycznego i przewiduje oprócz znacznych modernizacji istniejącej infrastruktury do wysokich paramentów prędkości i nacisków na oś również inwestycje w KDP.
Na podstawie tych scenariuszy oraz przy założeniu obecnych przewozów, wpływu konkurencji międzygałęziowej czy też innych czynników jak przykładowo zmiany znaczenia centralnego portu Lotniczego w Warszawie w stosunku do portów lokalnych dokonano prognozowania pracy przewozowej na następne lata aż do 2030 roku.

Wyniki prognoz dla przewozów pasażerskich

Przy założeniu scenariusza pierwszego ilość podróży koleją pozostaje na prawie niezmienionym poziomie. Przy czym na przestrzeni lat nastąpiłaby zmiana w poszczególnych typach przewozów. Przewozy w pociągach osobowych bez aglomeracyjnych spadłyby na korzyść pociągów aglomeracyjnych, pospiesznych, ekspresowych oraz IC, podczas gdy przewozy międzynarodowe pozostałyby w niezmienionej formie.
Dla scenariusza drugiego widać już znaczny wzrost ilości przewożonych osób z 18,2 mld pasażerów na rok w 2005 roku do 35,5 miliarda w 2030 roku. Według tego scenariusza przewozy mają rosnąć w każdym segmencie, gdzie aglomeracyjne miałyby się podwoić, osobowe (bez aglomeracyjnych) wzrosnąć o 54%, pospieszne o 79%, ekspresowe i IC o 156%, a międzynarodowe o 62%.
Jednak jeszcze większe efekty daje scenariusz trzeci, który zwiększa ilość przewiezionych pasażerów z 18,2 mld w 2005 roku do 39,8 mld w 2030 roku. Generalnie ilość przewiezionych osób w poszczególnych typach pociągów jest zbliżona do scenariusza drugiego, jednak wzrost jest odnotowywany za pomocą uruchomienia nowego typu pociągów dużych prędkości. Pociągi te mają przewozić podobną liczbę pasażerów co Ex i IC w drobnym stopniu kosztem pociągów pospiesznych, których udział jest mniejszy niż w scenariuszu drugim. Dokładniejsze dane można zobaczyć na wykresach powyżej. Generalnie może być ciekawym, że uruchomienie KDP da stosunkowo niewielki wzrost ilości pasażerów w stosunku do scenariusza zakładającego jedynie modernizacje szlaków kolejowych, oraz porównując to z ogólną skalą przewozów. W związku z tym można mieć wątpliwości, czy inwestowanie w całkowicie nową sieć przeznaczoną wyłącznie szybkich pociągów jest uzasadnione wobec małej ilości funduszy i dużej ilości przewozów aglomeracyjnych, osobowych i pospiesznych na stosunkowo niewielkie odległości. Wobec tego nasuwałaby się bardziej konieczność rozwoju istniejącej sieci kolejowej na wzór Niemiec, gdzie usprawnienia dla pociągów dużej prędkości pociągają usprawnienia również dla pozostałych typów przewozów niż budowanie odrębnej sieci na wzór TGV, gdzie już obecnie widać niedoinwestowanie istniejącej sieci połączeń regionalnych.
Prognozy w przewozach towarowych

Podobne obliczenia dokonano również dla przewozów towarowych, jednak z założeniem jedynie pierwszych dwóch scenariuszy, ponieważ budowa KDP nie wpływa w istotny sposób na zmiany dla pociągów towarowych, które nie będą korzystały z tych torów. Przy czym dla przewozów towarowych każdy scenariusz okazuje się być optymistyczny. W scenariuszu pierwszym ilość miliardów tonokm/rok miałaby wzrosnąć z 50 w 2005 roku do 73 w 2030 roku, natomiast dla scenariuszy 2 i 3 ta wartość miałaby wzrosnąć do 98,4 w 2030. Jak więc widać usprawnienia na sieci mogą dać prawie dwukrotny wzrost przewozów towarów koleją do 2030 roku. Dokładniejsze dane zainteresowani odnajdą na wykresach powyżej. Powodem dlaczego przewozy towarowe będą rosły w każdym scenariuszu jest fakt, że pociągi towarowe zazwyczaj nie wymagają infrastruktury na wysokim poziomie technicznym. Prędkość maksymalna rzędu 80 km/h jest wystarczająca, a utrzymywana na jak najdłuższym odcinku daje zadowalające czasy przejazdu.
Zaaprobowany scenariusz
Na podstawie tych prognoz postanowiono, że należy zrealizować trzeci scenariusz rozwoju i pod jego osiągnięcie dostosować bieżące działania. Oczywiście należy pamiętać, że każdy z typów przewozów stawia inne wymagania i realizuje inne oczekiwania pasażerów, stąd dla każdego typu przewozów należy przedsięwziąć inne działania. „W przewozach miedzyaglomeracyjnych przeważają potrzeby o charakterze obligatoryjnym, związane przede wszystkim z realizacja podróży służbowych. Wśród czynników determinujących wybór transportu kolejowego dominują przede wszystkim bezpośrednie połączenie (bez przesiadek) oraz krótszy czas podróży pociągiem. Dalszymi czynnikami są bezpieczeństwo osobiste, bezpieczeństwo podróży pociągiem, brak innego środka transportu oraz wygoda i komfort. Pasażerowie pociągów miedzyaglomeracyjnych oczekują zdecydowanego zwiększenia komfortu i skrócenia czasu jazdy i skłonni są zaakceptować wyższe ceny biletów, by usługi te uległy poprawie. W tym segmencie jako najważniejsza alternatywa dla podróży pociągiem jest wskazywany samochód osobowy, w drugiej kolejności samolot. W segmencie kolejowych przewozów regionalnych w strukturze celów podróży dominują edukacja i praca. Pasażerowie w tym segmencie oczekują dużej stabilności oferty przewozowej. Na decyzje o podróży pociągiem największy wpływ maja zazwyczaj dostępność przestrzenna oraz cena biletu. W dalszej kolejności znaczenie mają: brak przesiadek, brak alternatywnego połączenia innymi rodzajami transportu, krótszy czas podróży pociągiem i bezpieczeństwo osobiste oraz wygoda i komfort. Coraz większe znaczenie dla podróżnych ma możliwość przewozu roweru. Należy podkreślić także ogólną społeczną niechęć do przesiadek, dlatego dobrą ofertą przewozową mogą być długie, bezpośrednie relacje przyspieszonych pociągów regionalnych pomiędzy większymi ośrodkami.”

Przewozy miedzyaglomeracyjne

Według przeprowadzonych prognoz przewozy miedzyaglomeracyjne będą się rozwijały bardzo szybko, gdzie Master plan jako docelowe wskazuje zarówno połączenia promieniste wszystkich ważniejszych aglomeracji z Warszawą, jak też połączenia pomiędzy aglomeracjami. Zalecane jest tworzenie oferty o cyklicznych odstępach poprzedzających pociągów. Docelowe częstotliwości kursowania pociągów w 2030 roku przedstawia powyższy rysunek. Aby to osiągnąć konieczne jest wybudowanie KDP zarówno na nowym śladzie Warszawa –Łódź –Wrocław / Poznań, jak również modernizacja do tych parametrów CMK. Te linie mają być uzupełniane przez zmodernizowane konwencjonalne pozwalające na osiąganie prędkości rzędu 160-200 km/h. Dodatkowo aby odnotować wzrost ilości pasażerów konieczne są inwestycje w dworce kolejowe, zakup nowego taboru o odpowiedniej szybkości oraz ustalenie wyższych standardów w pociągach jak chociażby uznanie za standard klimatyzacji czy zamkniętych układów WC. Znacznie usprawnić należy również system dystrybucji i sprzedaży biletów w tym głównie rozwój sprzedaży za pomocą automatów i przez internet. Nowoczesność musi również zagościć na pokładzie pociągów w postaci nowoczesnych systemów informacji pasażerskiej oraz umożliwieniu dostępu do internetu. Do 2030 roku miałaby powstać sieć linii dużych prędkości o długości 700 km oraz 3700 km linii zmodernizowanych do prędkości conajmniej 160 km/h. Master Plan zakłada, że system przewozów międzyaglomeracyjnych będzie wydajny a koszty eksploatacyjne będą pokrywane w całości z przychodów za bilety, bez potrzeby dofinansowania budżetowego.

Przewozy międzyregionalne

Dla przewozów międzyregionalnych (pospiesznych) Master Plan zakłada umiarkowany rozwój. Dzięki inwestycjom w infrastrukturę oraz tabor ma się stać możliwe zwiększenie prędkości maksymalnych tych pociągów do 160-200 km/h, co ma pociągnąć za sobą zwiększenie prędkości handlowej do 80-120 km/h. W założeniach sieć ta ma łączyć miasta wojewódzkie oraz inne ośrodki społeczno –gospodarcze lub turystyczne. Częstotliwość pociągów ma zależeć od potoków podróżnych z założeniem istnienia wahań sezonowych. Pociągi te z racji zróżnicowania dochodów w poszczególnych obsługiwanych rejonach wymagają stosowania niskich cen, co powoduje, że pociągi te według Master Planu mają nadal pozostać w strefie usług publicznych dofinansowywanych z budżetu centralnego. Podnoszenie jakości w tych pociągach ma następować stopniowo, gdzie do 2013 roku liczy się jedynie z modernizacjami taboru. Natomiast po 2020 roku planowane są zakupy nowych wagonów i lokomotyw dla tych przewozów. Planowaną ilość pociągów przedstawia załączona mapa.

Przewozy regionalne

Dla przewozów regionalnych Master Plan przewiduje drobny rozwój, który będzie zależny bezpośrednio od działań samorządów wojewódzkich. Stąd zakres działań i poszczególne plany będą zależne od poszczególnych województw. Ogólne założenia przewidują unowocześnienie floty pojazdów poprzez dalsze zakupy SZT i EZT. Przewiduje się także możliwie najszybsze wycofanie z tych przewozów tradycyjnych składów wagonowych ciągniętych lokomotywą o dużej mocy jako rozwiązanie mało efektywne. Szansą rozwoju dla tych połączeń ma być jego integracja z transportem drogowym. Master Plan przewiduje również wprowadzenie nowych systemów informacyjnych w tych przewozach, czy też sposobów dystrybucji biletów.

Przewozy aglomeracyjne
Przewozy aglomeracyjne mają przejść diametralny wzrost przewozów w przeciągu najbliższych lat. Systemy te (typu SKM) mają być silnie powiązane z transportem miejskim i w zasadzie stać się jego kręgosłupem transportowym. Konieczne jest do tego tworzenie węzłów przesiadkowych, systemy Park &Ride, włączenie kolei w miejski system taryfowy oraz koordynacje pociągów z autobusami i tramwajami. Master plan przewiduje rozbudowę SKM w Trójmieście i Warszawie oraz budowę nowych w: Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach (GOP), Szczecinie, Łodzi i Bydgoszczy z Toruniem. Pociągi mają kursować według stałych tras z cyklicznym rozkładem jazdy. Aby uniknąć mieszania ruchu dalekobieżnego z aglomeracyjnym na największych węzłach mają być budowane specjalne tory dla potrzeb SKM. Przewozy te jako natury publicznej mają być włączone w system dotacji z budżetów miast lub (oraz) samorządów wojewódzkich. Do celów tych przewozów mają zostać zakupione odpowiednie EZT, natomiast uzupełnieniem tego programu ma być modernizowanie istniejących składów. Po 2020 roku przewiduje się jedynie zakup nowego taboru.
Na tym zakończymy pierwszą część przeglądu Master Planu, do którego powrócimy już w następnym wydaniu, gdzie przedstawimy proponowane rozbudowy szlaków o drugi tor, elektryfikacje, mapę docelowej prędkości oraz specjalizację poszczególnych szlaków kolejowych.

na podstawie www.inforail.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Nowy rozkład jazdy 2008/2009 PKP Intercity

Post autor: eg_ptmkż »

W rozkładzie jazdy 2009/2010 pociągi Intercity pojadą*, w relacji:
Warszawa Centr. –Poznań Gł. –2 h 30 min
Warszawa Centr. - Gdańsk Gł. –3 h 50 min
Warszawa Centr. –Katowice –2 h 20 min
Warszawa Centr. –Kraków Gł. –2 h 35 min.
* czas przejazdu bez postojów, przy prędkość 160 km/h.

I. Nowości w komunikacji międzynarodowej:

1. Codzienny nocny pociąg międzynarodowy Stanisław Moniuszko z Warszawy do Berlina z wagonami bezpośrednio z Krakowa i Gdyni. Połączenie nocne z Warszawy, Krakowa i Gdyni oraz dzienne z Gorzowa Wlkp. do Berlina. Odjazd z Warszawy Centr. 21.30, przyjazd do Berlina Gess. 8.29, odjazd z Berlina Gess. 20.48, przyjazd do Warszawy Centr. 8.10.
2. Wagon sypialny z Gdyni do Odessy kursujący codziennie w okresie wakacji. Trasa przejazdu Gdynia - Malbork –Warszawa - Kielce - Kraków - Przemyśl - Lwów- Odessa. Odjazd z Gdyni o 23.25 przyjazd do Odessy o 13.22( +2), odjazd z Odessy 18.13, przyjazd do Gdyni Gł. 3.40 (+2).
3. Dla amatorów zimowego szaleństwa wygodne, bezpośrednie połączenie z Innsbruckiem ( trasa przejazdu: Warszawa –Poznań –Berlin –Hannover –Norymberga –Monachium –Innsbruck). Wagon z miejscami do leżenia kursujący raz w tygodniu od grudnia do kwietnia (w piątki z Warszawy i w soboty z Innsbrucku) w pociągu EN Jan Kiepura. Odjazd z Warszawy Centr. o 17.55 przyj. do Innsbrucku 11.34, wyjazd z Innsbrucku o 16.27 przyj. do Warszawy 10.35.
4. Nowe połączenie z Warszawy i Poznania do Hannoveru realizowane pociągiem EN Jan Kiepura. Cieszący się dużym zainteresowaniem pociąg EN Jan Kiepura z Warszawy przez Poznań do Amsterdamu zyskuje od nowego rozkładu dodatkowy przystanek w stolicy Dolnej Saksonii –Hannoverze. Pociąg kursuje codziennie, wyjazd z Warszawy Centr. o godz. 17.55, przyjazd do Hannoveru o godz.2.15 , wyjazd z Hannoveru o godz. 2.38, przyjazd do Warszawy Centr. o godz. 10.35.
5. Od 14 grudnia pociągi EC Berlin –Warszawa –Express w relacji Berlin Hbf. - Warszawa Wsch. będą jeździły 15 minut krócej. Zakończenie etapu prac modernizacyjnych prowadzonych przez PLK na magistrali E20 pozwoli skrócić czas przejazdu poniżej 6 godzin ( 5 h 51 min).

II. Nowości w komunikacji krajowej:
· Z Warszawy do Wrocławia od 14 grudnia pociągi kursować będą w cyklu dwugodzinnym, (co cztery godziny przez Poznań i Katowice/Częstochowę): IC Odra przez Częstochowę odjazd z Warszawy o godz. 6.05, IC Panorama przez Poznań odjazd o godz. 8.35, Ex Rejtan przez Katowice 10.25, Ex Słowacki przez Poznań odjazd 12.35, IC Korfanty przez Katowice 14.25, IC Fredro przez Poznań odjazd 15.35, IC Górnik przez Katowice odjazd 16.25, IC Ślęża przez Poznań odjazd 18.35.
· W relacjach Warszawa - Kraków, Warszawa –Katowice, Warszawa –Poznań i Warszawa –Gdynia poranne i popołudniowe pociągi kursować będą, co godzinę, a w ciągu dnia w cyklu, co dwie godziny.
· Co godzinę pociąg do Poznania. W związku zakończeniem prac na poznańskim węźle od 14 grudnia PKP Intercity powraca do cyklicznego, co 60 minut, kursowania pociągów relacji Warszawa –Poznań. Jednocześnie nastąpi separacja połączeń realizowanych pociągami TLK. TLK pojadą z Warszawy 5 minut przed pełną godziną, a pociągi EC,IC,Ex 35 po pełnej godzinie.
· Szybciej pociągiem BWE w relacji Poznań –Warszawa. O 10 minut krócej będzie trwała podróż z Poznania do Warszawy dzięki zakończeniu remontu poznańskiego węzła.

Najistotniejsze zmiany:

1. Nowy Ex z Warszawy do Wrocławia. Ex Rejtan relacji Warszawa Wsch. –Katowice –Wrocław Gł. –Warszawa Wsch. poszerzy ofertę połączeń kolejowych do Wrocławia. Rejtan kursować będzie z Warszawy od poniedziałku do piątku i w niedzielę, z Wrocławia o poniedziałku do piątku, odjazd z Warszawy Centr. o godz. 10.25, przyjazd do Wrocławia o godz. 15.50, odjazd z Wrocławia o godz. 12.25, przyjazd do Warszawy Centr. o godz. 17.5).
2. Pierwsze połączenie weekendowe kategorii Ekspres w Karkonosze. Ex Pogórze relacji Warszawa Wsch. –Katowice –Wrocław Gł. –Legnica –Jelenia Góra –Warszawa Wsch. kursował będzie w soboty z Warszawy i w niedziele z Jeleniej Góry.
3. IC Korfanty jako codzienne połączenie relacji Warszawa - Wrocław. Pociąg dotychczas kursował tylko na trasie Warszawa – Gliwice.
4. Z Gdyni i Warszawy do Bielska-Białej i Wisły. Nocnym pociągiem TLK Monciak-Krupówki relacji Gdynia Gł- Zakopane dojechać będzie można teraz także do Bielska Białej i Wisły.
5. Codzienne połączenie ze Śląska do Białegostoku. Wydłużenie relacji pociągu Augustyn Kordecki do/z Białegostoku ( obecnie tylko z/do Warszawy Wsch.). Pozostała trasa bez zmian.
6. Ex Klimczok relacji Gdańsk –Bielsko-Biała teraz, jako połączenie całoroczne. (dotychczas pociąg kursował tylko raz w tygodniu). Od 14 grudnia Klimczok kursuje odjazd z Gdańska Gł. o 10.30, przyjazd do Bielska-Białej o 19.18, z Bielska-Białej odjazd 7.55, do Gdańska Gł. przyjazd 16.38.
7. Nowe połączenie ekspresowe w Tatry. Ex Tetmajer –pierwszy, weekendowy pociąg ekspresowy na trasie Gdynia –Zakopane. Wyjazd z Gdyni w soboty, z Zakopanego w niedziele. Czas przejazdu z Gdyni do Zakopanego pociągiem ekspresowym wyniesie 12 godzin, 18 minut, podczas gdy TLK pokonuje te trasę w 15 godzin 36 minut. Odj. Gdynia Gł. 6.55, przyj. Zakopane 19.13, Zakopane odj. 12.01, Gdynia Gł. przyj. 00.06 .
8. Wydłużenie relacji pociągu TLK Pobrzeże do Krakowa Gł. przez Radom i Kielce ( obecnie pociąg kursuje w relacji Kołobrzeg - Warszawa Zach.)
9. IC Warta w relacji Warszawa –Poznań będzie teraz kursował sześć dni w tygodniu (obecnie kursuje jedynie w terminie wybranych imprez targowych).
10. Nowy pociąg ekspresowy do Poznania. Ex Goplana w relacji Warszawa Wsch.–Poznań Gł. –Warszawa Wsch. Odjazd o 19.35 z Warszawy Centr, przyj. do Poznania o godz. 22.31, odjazd z Poznania o godz. 11.30, przyjazd do Warszawy Centr. o godz. 14.25.
11. Dodatkowe poranne, ekspresowe połączenie z Poznania do Warszawy . Ex Kiliński odjeżdżał będzie z Poznania w każdy poniedziałek o godzinie 6.00, a przyjeżdżał do Warszawy Centr. o 9.10.
12. Częściej i szybciej do Kołobrzegu. Pociąg TLK Pobrzeże będzie pociągiem całorocznym, kursującym także w wakacje (obecnie jedynie od września do czerwca). W weekendy szybciej do Kołobrzegu pojedziemy porannym pociągiem Ex Posejdon, który kursować będzie przez Bydgoszcz i Piłę. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o ponad 60 minut.
13. Ze Szczecina do Białegostoku. Pociąg TLK Gałczyński poprowadzi wagony w relacji Szczecin –Poznań –Warszawa - Białystok. Dzięki trasie biegnącej przez Poznań czas przejazdu skróci się o 3,5 godziny w stosunku do pociągów kursujących przez Trójmiasto.

W związku z planowanymi przez PLK S.A pracami modernizacyjnymi infrastruktury nie będą uruchamiane następujące pociągi:
1. TLK Fregata Wrocław Gł. –Kołobrzeg –Wrocław Gł.
2. TLK Pojezierze Gliwice –Warszawa –Olsztyn/ Suwałki –Gliwice.
3. TLK Wybrzeże Warszawa Zach. –Gdynia Gł. / Kołobrzeg –Warszawa Zach.
4. Ex Kossak Warszawa Wsch. - Kraków Gł. - Warszawa Wsch.
5. Ex Jagiełło Warszawa Wsch. - Kraków Gł. - Warszawa Wsch.
6. Ex Skarbek Warszawa Wsch. - Gliwice - Warszawa Wsch.
7. TLK Pobrzeże na odcinku Gdynia Gł. - Hel –Gdynia Gł.
W nowym rozkładzie jazdy nie będą uruchamiane również pociągi kategorii EuroCity:
1. BWE Poznań Gł. –Berlin Hbf. –Poznań Gł.
2. Józef Bem Warszawa Wsch. –Budapeszt Keleti –Warszawa Wsch. (komunikację Warszawy z Budapesztem zapewniał będzie nocny pociąg międzynarodowy Chopin)
III. Oferty promocyjne
Super Przejazd
Oferta obowiązuje w klasie 2 w ośmiu wybranych pociągach kategorii IC i Ex. Warunkiem skorzystania z oferty jest jednoczesny zakup biletu na przejazd „tam”(w cenie 100 zł, która zwiera już koszt tzw. miejscówki), oraz tylko dopłaty na przejazd „z powrotem”, na jeden dowolny pociąg Ex lub IC.
Oferta na przejazd „tam”obowiązuje w pociągach:
1) IC Odra –w relacji Warszawa Wsch. - Wrocław Gł. - Warszawa Wsch.,
2) IC Neptun - w relacji Warszawa Zach. - Gdynia Gł. - Warszawa Zach.,
3) Ex Pogórze –w relacji Warszawa Wsch. - Jelenia Góra - Warszawa Wsch.,
4) Ex Pogórze - w relacji Wrocław Gł. - Warszawa Wsch.,
5) Ex St. Wysocki –w relacji Warszawa Wsch. - Katowice - Warszawa Wsch.,
6) Ex Przemysław - w relacji Warszawa Wsch. - Poznań Gł. - Warszawa Wsch.,
7) Ex Słupia –w relacji Kołobrzeg - Warszawa Zach.,
8) Ex Artus –w relacji Warszawa Zach. - Gdynia Gł. - Warszawa Zach
Liczba biletów w ofercie ograniczona.
Wcześniej i Taniej
Oferta przygotowana dla osób korzystających z internetowego systemu sprzedaży biletów e-IC i planujących podróż z wyprzedzeniem. Oferta obowiązuje na przejazdy w jedną stronę bezpośrednim pociągiem ekspresowym lub InterCity w klasie 1 i 2. Bilety w tej ofercie sprzedawane są wg następujących zasad: na przejazd w kl. 2 w pierwszej kolejności miejsca najtańsze w cenie 59 zł, po wyczerpaniu tej puli miejsc –za 69 zł, a jako ostatnie –w cenie 79 zł. W klasie 1 obowiązuje pula miejsc w cenie 99 zł! Liczba biletów w ofercie ograniczona. Obecny etap sprzedaży kończy się 13 grudnia. Kolejny rozpocznie się 5 stycznia 2009 r.

Weekend z miejscówką
Oferta dla osób podróżujących w soboty i w niedziele pociągami Spółki. To bilet ważny w klasie 1 i 2 pociągów TLK, Ex i IC oraz w kuszetkach TLK. Uprawnia on do nieograniczonej liczby przejazdów wspomnianymi pociągami, od godz. 19.00 dnia roboczego, poprzedzającego dzień wolny od pracy –do 24.00 ostatniego dnia wolnego. Należy wykupić miejscówkę za 50 % jej ceny! Cena oferty w klasie 2 wynosi 119 zł, w 1 klasie 199 zł.
Karnet dojazdowy
Bilet w ofercie uprawnia do czterech przejazdów w ciągu 14 dni od daty wydania lub wskazanej przez nabywcę, w klasie 2 pociągów ekspresowych (Ex), Tanie Linie Kolejowe (TLK), na wyznaczonych odcinkach tras (wykaz pociągów oraz odcinków tras objętych stosowaniem oferty dostępny na stronie internetowej: www.intercity.pl).
Cena „Karnetu dojazdowego” wynosi 55 zł, a pasażerowie korzystający z oferty zwolnieni są z konieczności zakupu tzw. miejscówki.

Super Miejscówka
Oferta skierowana do osób korzystających z przejazdów dwoma pociągami Spółki. Podróżny nabywając dwie „miejscówki”płaci tylko za jedną.
Przy czym drugi pociąg musi być najbliższym pociągiem jadącym w kierunku stacji przeznaczenia, a różnica pomiędzy godziną przyjazdu pierwszego pociągu i odjazdu drugiego pociągu nie może być dłuższa niż 120 minut.
III. Przedział dla malucha –nowa usługa Intercity
Po raz pierwszy PKP Intercity proponuje pasażerom z małymi dziećmi przejazd pociągiem w przedziale przystosowanym do potrzeb najmłodszych. Już w listopadzie w ekspresie Tatry rozpocznie kursowanie wagon z przedziałem dedykowanym dla rodziców z małymi dziećmi. Rodzice znajdą tam rozkładany przewijak, miejsce na wózek, cztery siedzenia z pasami bezpieczeństwa i stoliczek do karmienia malucha. Również wystrój wnętrza będzie bardziej kolorowy i przyjazny. Docelowo do potrzeb najmłodszych podróżników przystosowanych zostanie dziesięć wagonów, które kursować będą w pociągach:

Ex Słowacki Warszawa –Poznań –Wrocław (2 wagony)
Ex Tatry Warszawa –Kraków –Zakopane
Ex Beskidy Warszawa –Katowice –Bielsko Biała
Ex Słupia Warszawa –Gdynia –Kołobrzeg
Ex Lubuszanin Warszawa –Poznań –Zielona Góra
Ex Mewa Warszawa –Poznań –Szczecin –Świnoujście (2 wagony).

IV. Rezerwacja hoteli
Z początkiem listopada odwiedzający stronę internetową Intercity zyskają możliwość bezpośredniej rezerwacji miejsc w ponad 230 000 hoteli na całym świecie. Usługa będzie realizowana przy współpracy z HRS - Hotel Reservation Service. System oferowany przez HRS pozwala na bezpłatne dokonywanie rezerwacji miejsca hotelowego, z natychmiastowym potwierdzeniem dokonania usługi. Usługę rezerwacji hoteli w przyszłym roku prowadzić będą także Centra Obsługi Klienta. Każda z dokonywanych tam rezerwacji premiowana będzie rabatem.
V. Kampania wizerunkowa
Pierwszego listopada br. wystartuje nowa kampania wizerunkowa Intercity - MASKOTKI. Przekaz kampanii i tym razem skierowany jest do kierowców. Chcemy podkreślić zalety podróżowania pociągami Intercity w kontraście do typowych niedogodności związanych z podróżą samochodem.
Kampania będzie miała charakter ogólnopolski. Głównym jej nośnikiem będą tablice outdoorowe, zlokalizowane w głównych miastach (Trójmiasto, Szczecin, Warszawa, Poznań, Wrocław, Katowice i Kraków).
Kampanię outdoorową wesprze reklama w prasie codziennej oraz w wybranych stacjach radiowych. Zostanie również zmieniony megaboard na fasadzie Dworca Centralnego. Kampania potrwa do połowy grudnia

Źródło: www.pkp.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Bydgoszcz-Chełmża: Start 13 listopada

Post autor: eg_ptmkż »

W czwartek 13 listopada ma zostać wznowiony ruch pasażerski na linii Bydgoszcz-Chełmża. Przetarg na obsługę tej linii wygrały PKP PR. Spółka kusi przyszłych podróżnych promocjami - bilet obrębie Bydgoszczy (m.in do dzielnicy Fordon) ma kosztować złotówkę, a bilet z Bydgoszczy do Chełmży - 7 zł.

Na razie wiadomo, że pociągi PKP PR pojawią się na linii Bydgoszcz-Chełmża na miesiąc, do zmiany rozkładu (nowy ma obowiązywać od 14 grudnia). Co będzie dalej - na razie nie wiadomo; wszystko zależy od tego, jak potoczą się losy protestu, złożonego przez konkurenta Przewozów Regionalnych.

Sposób przeprowadzenia przetargu na obsługę linię Bydgoszcz-Chełmża wzbudził kontrowersje. Do wyłonienia triumfatora potrzebna była dogrywka. W pierwszej fazie prywatny przewoźnik - konsorcjum PCC Rail/Arriva - zaproponował dopłatę 11,77 zł do każdego kilometra, a PKP PR – 13,93 zł. Urząd Marszałkowski zarządził dogrywkę przetargu, tłumacząc, że obliguje go do tego ustawa o zamówieniach publicznych. W dogrywce Arriva zaproponowała ponownie 11,77 zł, a PKP PR – 10,59 zł w tym roku i 10,77 w przyszłym.

Władze województwa zdecydowały, że zwycięzcą przetargu są PKP PR, a Arriva oprotestowała tę decyzję. Jej odwołanie w Urzędzie Marszałkowskim zostało odrzucone, teraz sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, komórki Urzędu Zamówień Publicznych. Jeśli UZP też odrzuci skargę, przedstawiciele Arrivy mają oddać sprawę do sądu.

Odwołanie dotyczy jednak tylko przewozów w rozkładzie 2008/2009. Jeśli chodzi o przewozy w końcówce 2008 r., decyzja Urzędu Marszałkowskiego była ostateczna, dlatego 13 listopada na szlak będą mogły wyjechać pociągi PKP PR.

- PKP otrzyma, na potrzeby obsługi tej trasy, szynobusy SA106, jako użyczenie w ramach realizacji projektu zakupu z Sektorowego Programu Operacyjnego Transport 2004-2006 – powiedział „Rynkowi Kolejowemu” Tomasz Moraczewski, dyrektor Departamentu Infrastruktury w Kujawsko-Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim.

źródło: Paweł Rydzyński, 2 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Chińskie wagony w PKP Cargo?

Post autor: eg_ptmkż »

Prezes Wojciech Balczun i członek zarządu ds. międzynarodowych Daniel Ryczek reprezentowali spółkę PKP Cargo w czasie wizyty delegacji rządowej i przedstawicieli polskiego biznesu w Chinach.

Wzięli oni udział w spotkaniu ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka z ministrem kolei Chin, gdzie prezes W. Balczun przedstawił obszary możliwej współpracy spółki PKP Cargo ze stroną chińską. Przeprowadzili także rozmowy robocze z zarządem CSR (China South & Locomotive Rolling Stock Corporation Ltd.) – producentem zarówno taboru towarowego, jak i pasażerskiego, w tym zaawansowanych technologicznie pociągów zespolonych CHRz-300, obsługujących linie „high-speed”, jeżdżących z prędkością do 300 km/h.

Spotkanie było poświęcone wymianie informacji na temat możliwości pozyskania ze strony chińskiej wagonów towarowych, m.in. węglarek, platform do przewozów kontenerów i wagonów samowyładowczych. Przedstawiciele CSR interesowali się warunkami i procedurami związanymi z możliwościami uzyskania homologacji na produkowane przez siebie wagony na rynku polskim. Przedstawiciele PKP Cargo, po przekazaniu niezbędnych wyjaśnień, zaprosili kierownictwo CSR do Polski, w celu omówienia dalszych spraw związanych z podjęciem ewentualnej współpracy.

źródło: PKP Cargo, 1 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Bydgoszcz: Start PKP PR na trasie Bydgoszcz - Chełmża

Post autor: eg_ptmkż »

PKP PR uprzejmie informuje, że na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego od dnia 13 listopada 2008 roku Spółka PKP Przewozy Regionalne uruchamia ponownie przewozy pasażerskie na odcinku Bydgoszcz Główna –Chełmża –Bydgoszcz Główna. Pociągi będą się zatrzymywać na wszystkich stacjach i przystankach osobowych. Będzie również obowiązywać oferta specjalna. Szczegóły w kasach biletowych.

Źródło: www.pr.pkp.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Pociągiem z Warszawy do Góry Kalwarii?

Post autor: eg_ptmkż »

Jest szansa na regularne połączenie kolejowe pomiędzy Warszawą a Górą Kalwarią. Tuż przed godz. 10 na peron stacji w Górze Kalwarii wtoczył się pociąg o wdzięcznej nazwie Flirt.

- To najnowocześniejsza maszyna Kolei Mazowieckich, która - jak dobrze pójdzie - ma szansę za rok jeździć tą trasą regularnie - zapowiada Grzegorz Kostrzewa-Zorbas, radny sejmiku wojewódzkiego.

Najbardziej obawiał się skrętu między Górą Kalwarią a Piasecznem. - Pociąg nie jeździł tędy od 15 lat, tory są stare, ale i tak z Warszawy Centralnej Flirt jechał zaledwie 45 min. Przywrócenie pociągu na tę trasę to wspaniała alternatywa dla autobusów i samochodów, które w godzinach szczytu jadą z Warszawy do Góry Kalwarii nawet ponad dwie godziny - dodaje Kostrzewa.

Po przejażdżce pociągiem radni ruszyli na posiedzenie w ratuszu. Tam też przedstawiciele samorządu gminy Góra Kalwaria zapewnili, że wyremontują stację.

źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna, 30 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Pociąg do ciszy

Post autor: eg_ptmkż »

Transport kolejowy cieszy się dużym zainteresowaniem, mimo niewysokiej wciąż jakości usług, kiepskiego stanu pociągów, czy też komfortu podróży zakłócanego przez innych pasażerów. Rozwiązanie znalazł brytyjski operator C2C.

Nietrudno wyobrazić sobie sytuację, w której usadawiamy się wygodnie w fotelu z nadzieją na relaksującą podróż i nagle ktoś obok rozpoczyna głośną, ożywioną i niekończącą się konwersację telefoniczną.

Niektóre z europejskich firm kolejowych wprowadziły do swej oferty tak zwane "ciche wagony", dając swoim klientom możliwość odizolowania się od komórkowych nałogowców. Niestety, nieuchronnie zdarzają się pasażerowie, którzy ignorują zasady, irytując tym samym swoich współpodróżnych.

Brytyjska firma kolejowa - C2C - postanowiła zrobić kolejny krok na drodze do zwiększenia komfortu podróży swych klientów, poprzez pokrycie okien niektórych wagonów warstwą hi-tech, która blokuje sygnały telefoniczne.

Firma C2C wyznaczyła jeden wagon w każdym składzie pociągu jako strefę ciszy ("quiet zone"), w której używanie telefonów komórkowych oraz innych urządzeń elektronicznych (np. MP3 playerów) jest zakazane, a pasażerowie między sobą muszą porozumiewać się cicho, mając na uwadze spokój innych osób podróżujących w przedziale.

Warstwa, którą pokryte są okna, przepuszcza światło, lecz hamuje sygnały radiowo telefoniczne oraz wi-fi. Pomysł ten stworzyli amerykańscy naukowcy w odpowiedzi na potrzeby firm chcących zabezpieczyć poufne informacje przekazywane drogą radiową przed niechcianymi podsłuchiwaczami.

Z uwagi na fakt, iż używanie wszelkich urządzeń zagłuszających telefony komórkowe jest powszechnie nielegalne i może budzić sprzeciw, pasażerowie zanim wsiądą do pociągu muszą zgodzić się na podpisanie warunków obowiązujących w wagonie oznaczonym jako strefa ciszy.

Rzecznik firmy C2C twierdzi, że większości pasażerów podoba się idea "quiet zone". Ciche wagony okazały się niezwykle popularne, z wyjątkiem osób, dla których niemożliwe jest podróżowanie pociągiem bez utrzymywania ciągłego kontaktu telefonicznego z przyjaciółmi i przekazywania informacji nie cierpiących zwłoki.

źródło: supermozg.pl, 30 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Szczecin: Decyzja w sprawie lokalizacji nowego dworca

Post autor: eg_ptmkż »

O zatwierdzenie lokalizacji budowy nowego dworca w Szczecinie wystąpiła do wojewody spółka PKP. W środę Marcin Zydorowicz wydał w tej sprawie decyzję. PKP chce zbudować "Szczecińskie Centrum Komunikacyjne". Ma ono powstać przy ulicach Kolumba, 3 maja i Czarneckiego.

- Prace ruszą najwcześniej w 2012 roku - informuje Sylwia Turkiewicz, z Biura Prasowego Wojewody. - Inwestor planuje zbudowanie dworca kolejowego wraz z częścią usługowo - hotelową, handlową, gastronomiczną i administracyjno - biurową. Chce stworzyć także infrastrukturę techniczą i komunikację wraz z parkingami.

Dzięki tej decyzji inwestor będzie mógł zlecić przygotowanie projektu technicznego niezbędnego do uzyskania pozwolenia na budowę.

źródło: mmszczecin.pl, 30 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Wróci pociąg do Nysy?

Post autor: eg_ptmkż »

Sześć kursów dziennie, nowoczesny szynobus, przejazd w godzinę. Od 14 grudnia tak ma wyglądać wznowione połączenie kolejowe.

Pociągi pasażerskie na tej trasie po raz pierwszy przestały jeździć w 2000 roku. Przed trzema laty PKP Przewozy Regionalne reaktywowało połączenie, by w grudniu 2006 znów je zamknąć. Teraz Urząd Marszałkowski negocjuje z PKP Przewozy Regionalne nową umowę, a w niej trzy pary pociągów na trasie Brzeg-Nysa.

- Trzymam kciuki, żeby się powiodło - mówi Robert Wyszyński z Brzegu, założyciel Opolskiego Komitetu Obrony Kolei. - Naprawdę będę się cieszył dopiero, kiedy zobaczę pociąg na szynach. A potem, jeśli będą jeździć nim pasażerowie. Najlepiej byłoby, gdyby Urząd Marszałkowski ogłosił przetarg na linie obsługiwane przez pociągi spalinowe, w którym mogliby wziąć udział prywatni przewoźnicy.

- Też liczę na wznowienie połączenia - mówi Dominik Trynkler z Nysy, który dojeżdża na uczelnię do Wrocławia. - Szynobus jest znacznie wygodniejszy niż busy, które teraz kursują do Wrocławia, ale przede wszystkim mieści się w nim kilka razy więcej pasażerów.

W Europie Zachodniej kolej jest sposobem na zatłoczone drogi i powinniśmy to brać pod uwagę.

Trynkler przyznaje, że nawet po uruchomieniu pociągów wiele osób może nadal wybierać autobusy. - Głównie z powodu częstotliwości kursowania: jeśli w niedzielę z Nysy będzie wyjeżdżał jeden pociąg po południu, to ludzie będą wybierać jedno z wielu połączeń autobusowych.

Powodem zawieszenia kursów przed dwoma laty był deficyt, który przynosiła linia Brzeg-Nysa.

- Wtedy kolej wyliczała, że wynosił on około 1,4 mln złotych rocznie - przypomina Andrzej Kasiura, wicemarszałek województwa. - Od 14 grudnia chcemy wznowić kursy z nowym szynobusem i deficyt powinien być wyraźnie niższy. Przy założeniu, że pasażerowie będą korzystali z tego połączenia.

Na razie rozbieżność między propozycją PKP PR (oczekuje ponad 40 mln zł dotacji) a Urzędem Marszałkowskim (w tym roku dotacja wynosiła około 26 mln) jest ogromna. Czy porozumienie nie odbędzie się kosztem linii Brzeg-Nysa?

- Zaproponowaliśmy to połączenie i chcemy je utrzymać, nawet kosztem ograniczenia połączeń na innych trasach - deklaruje marszałek Kasiura. - Do końca listopada powinniśmy osiągnąć kompromis.

Pod lupą

Według proponowanego rozkładu jazdy od 14 grudnia z Nysy do Brzegu będą jeździły trzy szynobusy: o 5.20, o 14.20 (tylko w dni robocze) i o 17.32. Odjazdy z Brzegu o 6.29, 15.29 (tylko dni robocze) i 18.37. Czas przejazdu 61 minut. Dodatkowo szynobusy mają być skomunikowane z pociągami Nysa - Kędzierzyn oraz Brzeg - Wrocław. Więcej na stronie www.okoko.go.pl.

źródło: Jarosław Staśkiewicz, Nowa Trybuna Opolska, 30 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

2008 LISTOPAD

Post autor: eg_ptmkż »

Tańsze bilety PKP PR

Już od połowy listopada w kilku województwach na 74 odcinkach linii kolejowych, będzie można kupić tańsze bilety na pociągi PKP Przewozy Regionalne. Ceny staną się niższe o ok. 25-40 proc. od tych dotychczasowych.

PKP Przewozy Regionalne poszerza bowiem ofertę "Połączeń w dobrej cenie" poza dotychczasowe województwa zachodniopomorskie oraz dolnośląskie.

Niższe ceny mają na celu zachęcenie pasażerów, którzy podróżują między wybranymi miastami samochodami bądź autobusami, aby przesiedli się do pociągu.

Na przykład bilet normalny z Katowic do Wisły bądź Ustronia w miejsce dotychczasowych 15,50 zł będzie kosztował jedynie 11 zł, a z Rybnika do Wodzisławia oraz z Bielska-Białej do Czechowic-Dziedzic, zamiast obecnych 4 zł - 3.

Rozszerzona oferta ma objąć od 16 listopada niektóre odcinki znajdujące się na liniach kolejowych województw małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, warmińsko-mazurskiego, wielkopolskiego, lubuskiego oraz śląskiego.

Tańsze bilety będzie można kupić np. na połączenia: Kraków - Zakopane, Kraków - Tarnów - Nowy Sącz - Krynica, Kraków - Chrzanów, Przemyśl - Jarosław, Lublin - Puławy, Lublin - Kraśnik, Olsztyn - Olsztynek, Olsztyn - Dobre Miasto, Zielona Góra - Nowa Sól i Ostrów Wlkp. - Krotoszyn.

W województwie śląskim ceny promocyjne będą obowiązywały na odcinkach: Katowice - Wisła i Katowice Ustroń, Rybnik - Wodzisław Śląski, Bielsko-Biała - Czechowice Dziedzice, Cieszyn - Zebrzydowice, Częstochowa - Herby Stare, Bielsko-Biała - Żywiec.

Jednorazowe bilety promocyjne będą uznawane w wagonach 2 klasy pociągów osobowych w trakcie całego dnia. Dostępne będą ponadto w dworcowych kasach a także u konduktorów. Osoby, które są uprawnione do korzystania z ustawowych ulg, będą mogły kupić bilet "Połączenie w dobrej cenie" uwzględniając swoją zniżkę.

Na początku PKP PR wprowadziło przed dwoma laty "Połączenia w dobrej cenie" jedynie w woj. zachodniopomorskim. Do tego czasu oferta objęła już większość linii tegoż regionu. We wrześniu wprowadzono ją również na Dolnym Śląsku, na odcinkach Wrocław - Legnica, Wrocław - Lubin i Legnica - Lubin.

źródło: tur-info, 29 października 2008
Ostatnio zmieniony 04 gru 2008, 18:07 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 2 razy.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości