2008 PAŹDZIERNIK

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Kiedy szybka kolej z Radomia do Warszawy?

Post autor: eg_ptmkż »

Czy pociągi na trasie Radom-Warszawa będą wkrótce kursowały z prędkością 160 kilometrów na godzinę? Zarząd województwa mazowieckiego zadeklarował wstępnie, że dołoży 10 milionów złotych, byle tylko przyspieszyć prace.

Zarząd województwa mazowieckiego wstępnie deklaruje, że dołoży 10 milionów złotych na budowę wiaduktu kolejowego w Warce, oczekując w zamian od władz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, że przebudowa trasy kolejowej numer 8 z Warszawy do Radomia znajdzie się na liście najważniejszych inwestycji kolejowych w Polsce.

Modernizacja linii kolejowej z Warszawy do Radomia "wypadła" z programu przygotowań do Euro 2012. Przebudowa "ósemki" - wbrew wcześniejszym zapowiedziom - nie znalazła się w masterplanie przygotowanym do Euro 2012. Przebudowa "ósemki" - wbrew wcześniejszym zapowiedziom - nie znalazła się w masterplanie przygotowanym przez rządową spółkę "PL 2012".

Powinniśmy zacząć jak najszybciej

W obronie "ósemki" wystąpił w ubiegłym tygodniu wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, który stwierdził, że będzie lobował na rzecz tej inwestycji, a także obiecał, iż podległe mu służby zaczną w ekspresowym trybie wydawać wszelkiego rodzaju pozwolenia związane z przebudową trasy.

Wojciech Rybak, dyrektor Biura realizacji Inwestycji w PKP PLK stwierdził z kolei, że projekt przebudowy trasy może napotkać na "wąskie gardła". Takim jest - jego zdaniem - przebudowa trasy w samej Warce. Władze kolejowej spółki chcą zbudować w mieście z własnych funduszy jeden z wiaduktów, samorząd Warki chce dwóch.

- Województwo może sfinansować budowę drugiego wiaduktu. Chcemy przekazać pieniądze na ten cel, bo nie ma problemów ze znalezieniem w budżecie dodatkowych 10 milionów złotych - deklaruje członek zarządu województwa mazowieckiego Piotr Szprendałowicz. Dziś ma się odbyć spotkanie w tej sprawie władz PKP PLK z przedstawicielami władz Warki i zarządu województwa mazowieckiego.

160 kilometrów na godzinę

Wojciech Rybak zaprezentował wczoraj w Radomiu obowiązujące jeszcze plany przebudowy "ósemki". 27-kilometrowy odcinek trasy do Warszawy - Okęcie ma być ukończony w czerwcu 2013 roku, a 65,5-kilometrowy - z Okęcia do Radomia w czerwcu 2015 roku. Projekt obejmuje budowę drugiego toru na odcinku 47 kilometrów oraz siedmiu wiaduktów, w tym czterech drogowych i trzech kolejowych.

Będzie przebudowana też sieć trakcyjna, wymienione zostaną urządzenia automatyki kolejowej. Po zakończeniu prac pociągi z Radomia do Warszawy mają kursować z prędkością 160 kilometrów na godzinę.

źródło: Janusz Petz, Echo Dnia, 16 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Tunel podmiejski z szyną prądową?

Post autor: eg_ptmkż »

Po niedawnym skandalu związanym z niezachowaniem skrajni podczas remontu podmiejskiej części tunelu średnicowego rodzi się szansa na usunięcie tej wady. Rozwiązaniem miałby być montaż szyny prądowej, której konieczność zastosowania sugerowaliśmy już na łamach InfoRail. Według Dziennika z 16.10.2008 „Prowadzone są analizy zastosowania takiego rozwiązania - przyznała Marta Szklarek, rzeczniczka warszawskiego oddziału PKP PLK. - Żadnych terminów nie możemy na razie podać - dodaje.”Oczywiście przed montażem musi zostać wykonana stosowna ekspertyza, która misi zająć kilka miesięcy, natomiast prace budowlane muszą zostać poprzedzone przetargiem, więc ich najwcześniejsze rozpoczęcie można ocenić na koniec przyszłego roku. Przy czym bardzo ważne jest aby inwestycja ta została wykonana jeszcze przed remontem dalekobieżnej części tunelu średnicowego, aby składy piętrowe nie musiały jeździć przez Warszawę Gdańską.

Autor: R. Piech www.inforail.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Berlin: Odkryto pęknięcie zestawu kołowego w ICE-T

Post autor: eg_ptmkż »

Po niedawnym wypadku pociągu ICE 3 na dworcu w Kolonii oraz związanym z tym chaosem spowodowanym skierowaniem wszystkich pociągów na przegląd osi podobne wydarzenie miało miejsce niedawno w składzie pociągu ICE-T. Podczas rutynowego badania zestawów kołowych odkryto pęknięcie zestawu kołowego na głębokości 2 mm, które mogło w efekcie doprowadzić do wykolejenia. Po tym zdarzeniu DB skierowało całą flotę tych pojazdów do przeglądu zestawów kołowych. Po wypadku w sierpniu 2008 roku Eisenbahn-Bundesamt (EBA) skrócił okresy między przeglądowe, które teraz okazały się być w pełni uzasadnione. W związku z tym rozważa się dalsze skrócenie okresów między badaniami zestawów kołowych

źródło: Opracowane na podstawie Lok-Report
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Gdańsk stawia na komunikację szynową

Post autor: eg_ptmkż »

Od poniedziałku wzrastają stawki za parkowanie samochodów w Gdańsku. Za godzinę parkowania w centrum trzeba będzie zapłacić 3 zł (do tej pory było to 2 zł). Władze miasta nie ukrywają, że ma to spowodować, iż mieszkańcy będą częściej korzystać z komunikacji publicznej, zwłaszcza szynowej.

- Dobrym rozwiązaniem dla promowania komunikacji publicznej jest np. wydzielanie pasów ruchu. W Gdańsku jest to jednak trudne. Dlatego mówiąc o próbowaniu komunikacji publicznej, mamy na myśli przede wszystkim komunikację szynową – mówi Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska.

W ramach promocji komunikacji publicznej, na początku października obniżono w Gdańsku ceny biletów miesięcznych. Bilet sieciowy staniał ze 110 do 98 zł.

Lisicki przypomina, że w ciągu najbliższych czterech lat, w ramach III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej, zostaną zbudowane nowe linie tramwajowe. – W pierwszej kolejności będzie to linia do dzielnicy Południe, w dalszej kolejności do dzielnic Piecki i Migowo – mówi wiceprezydent.

Do dzielnicy Gdańsk Południe linia tramwajowa będzie poprowadzona od pętli „Chełm-Witosa”, otwartej w grudniu ub.r. Blisko 3-kilometrowa trasa z centrum na Chełm to pierwsza nowa linia tramwajowa w Gdańsku od 30 lat.

Wspomniany już GPKM III zakłada też m.in. zakupy nowego taboru i remont obecnego, a także remonty torowisk.

Gdańsk, a także całe Trójmiasto czekają też w najbliższych latach inne, znacznie większe „szynowe” inwestycje. Przed Euro 2012 powstanie nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia SKM 250 będzie o ok. 2 km przedłużona od Gdańska Gł.), być może, choć nie ma takiej pewności, uda się uruchomić Kolej Metropolitalną, czyli połączenie szynowe lotniska w Rębiechowie z Gdańskiem i Gdynią. Kompleksowo przebudowana zostanie też magistrala E-65 Warszawa-Gdynia (trwa modernizacja stacji Gdynia Gł., podpisana została umowa na przebudowę odcinka Pszczółki-Pruszcz Gd. wraz z węzłem w Tczewie), kapitalny remont mają przejść dworce Gdańsk Gł., Gdańsk Wrzeszcz, Sopot i Gdynia Gł.

źródło: Paweł Rydzyński, 17 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Po modernizacji szybciej

Post autor: eg_ptmkż »

Zakończyły się roboty przy modernizacji sieci kolejowej na dwóch liniach: E20 (Poznań - Warszawa) i linii 353 (Poznań Wschód - Skandawa). Naprawiono m.in. 87 km nawierzchni i wymieniono 9,4 km szyn.

Dzięki temu zlikwidowano ograniczenia prędkości pociągów, które obowiązywały na 30 odcinkach. To pozwoliło na skrócenie czasu przejazdów na obu liniach w sumie o 36 minut. Inwestycja na terenie Wielkopolski kosztowała 34 mln euro i w 75 proc. była finansowana ze środków UE.

źródło: Głos Wielkopolski, 15 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Remonty szarpią nerwy pasażerów

Post autor: eg_ptmkż »

Niedługo pojawi się nowy rozkład jazdy PKP Intercity. Na razie podróżnych zaskakują zmiany w istniejącym.

Od początku października pasażerów podróżujących PKP Intercity spotykają niespodzianki. Pociągi na liniach Warszawa - Poznań, Warszawa - Gdynia, Warszawa - Kraków oraz Warszawa - Katowice będą jeździć inaczej niż do tej pory. Część pociągów PKP intercity nie będzie kursować w ogóle. Na kilka dni zostaną też zawieszone postoje na słynnej stacji Włoszczowa Północ.

Te zmiany to rezultat remontów i modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Jaki będzie nowy rozkład - jeszcze nie wiadomo. Dowiedzieliśmy się tylko, że prace nad nim są na ukończeniu. Zostanie ogłoszony na przełomie października i listopada.

Zmiany, zmiany

Pasażerowie muszą się uzbroić w cierpliwość. Od 6 października do 7 listopada zmieni się rozkład jazdy wszystkich pociągów na trasie Warszawa - Gdynia - Warszawa. Do 13 grudnia pociąg IC Odra w relacji Warszawa - Wrocław w poniedziałki i soboty będzie kursował przez Częstochowę, a z Wrocławia do Warszawy w piątki i niedziele. Od 4 października IC Pilsko będzie miał w soboty dodatkowe kursy z Bielska-Białej do Warszawy Wschodniej, a w niedziele z Warszawy Wschodniej do Bielska-Białej. Przewoźnik udziela informacji pod numerem 22-94-36 oraz pod adresem infokraj@intercity.pl.

Te nie pojadą

Sporo pociągów zostanie czasowo zawieszonych. Od 4 października do końca rozkładu jazdy w roku 2008, czyli 13 grudnia, nie będzie kursować TLK Wybrzeże w relacji Warszawa Zachodnia - Gdynia Główna i TLK Pojezierze na odcinku Warszawa Wschodnia - Olsztyn Główny - Warszawa Wschodnia. W tym samym czasie nie będzie też jeździć kilka pociągów ekspresowych i intercity: Ex Wisła w relacji Warszawa Wschodnia - Wisła - Warszawa Wschodnia, Ex Klimczok na odcinku Katowice - Bielsko-Biała - Katowice, IC Stanisław Wysocki Warszawa Wschodnia - Gliwice - Warszawa Wschodnia, IC Baczyński (Warszawa Wschodnia - Bielsko-Biała - Warszawa Wschodnia). W soboty nie pojedzie IC Ondraszek w relacji Warszawa Wschodnia - Bielsko-Biała. Zawieszone zostały też Ex Przemysław (Warszawa Wschodnia - Poznań Główny - Warszawa Wschodnia) i EC BWE w relacji Poznań Główny - Berlin Hbf - Poznań Główny. Podobnie na trasie Warszawa Wschodnia - Kraków - Warszawa Wschodnia zawieszone zostały Ex Kossak i Ex Jagiełło.

źródło: Agata Hernik, Puls Biznesu, 16 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

PKP PR zaprasza na wycieczkę edukacyjną zawód kolejarz

Post autor: eg_ptmkż »

Kujawsko-Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych w Bydgoszczy, informuje, o możliwości zorganizowania (w każdy wtorek) wycieczki mającej na celu zaznajomienie się z zawodem kolejarza oraz tradycją kolei. W ramach wycieczki na stację Bydgoszcz Główna oferujemy :
- zwiedzanie Laboratorium Prowadzenia Ruchu Pociągów - jednej z największych makiet kolejowych w północnej Polsce
- zwiedzanie Izby Tradycji - Bydgoskiego Węzła Kolejowego
- zapoznanie się z pracą dyżurnego ruchu peronowego, megafonisty, rewidenta taboru i manewrowego
- możliwość zapoznania się z pracą Strażnika Ochrony Kolei oraz zwiedzenia pomieszczenia monitoringu dworca
- zwiedzenie terenu lokomotywowni
- przejazd prawdziwym pociągiem, zapoznanie się z pracą maszynisty i konduktora

Obrazek
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Plany rozwoju kolei w Województwie Zachodniopomorskim

Post autor: eg_ptmkż »

Województwo Zachodniopomorskie –Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie ogłosił niedawno przetarg na opracowanie studium wykonalności projektu inwestycyjnego „Zakup taboru kolejowego do wykonywania przewozów regionalnych”oraz przygotowanie wniosku o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej zawartych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013. Częścią SIWZ do tego postępowania jest bardzo obszerna informacja o prowadzonych przewozach i planach dotyczących zakupu, którą prezentujemy poniżej w oryginalnej formie.

Zgodnie z postanowieniami i zapisami art. 40 ust. 1 Ustawy z dnia 28 marca 2003 (t. jedn. Dz. U. z 2007 r. nr 16 poz. 94) o transporcie kolejowym, organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych oraz nabywanie kolejowych pojazdów szynowych należy do zadań własnych samorządu województwa.
Województwo Zachodniopomorskie obecnie dysponuje 10 pojazdami kolejowymi do obsługi połączeń regionalnych na liniach niezelektryfikowanych. Cztery z nich to pojazdy nowe (lata produkcji 2004 –2005), posiadające 53 –66 miejsc siedzących. Tabor ten z uwagi na swoją pojemność wykorzystywany jest do obsługi połączeń o najmniejszej frekwencji –tj. na trasach Szczecin –Kalisz Pomorski –Szczecin, Sławno –Darłowo –Sławno oraz wybranych pociągów na trasie Szczecin –Kołobrzeg –Szczecin, kursujących poza szczytami przewozowymi.

Pozostałe sześć pojazdów to spalinowe zespoły trakcyjne użyczone województwu przez koleje niemieckie Deutsche Bahn AG. Posiadają one około 160 –240 miejsc siedzących (w zależności od ich zestawienia). Tabor ten, ze względu na dużą pojemność oraz uniwersalność, wykonuje większość pracy przewozowej na najbardziej obciążonych liniach niezelektryfikowanych na obszarze Województwa Zachodniopomorskiego. Pojazdy wyprodukowane zostały w latach 1966 –1968, w związku z czym ich okres eksploatacji, z uwagi na rosnące koszty utrzymania powinien dobiec końca w 2011- 2012 roku.
Wszystkie pojazdy, którymi dysponuje województwo zostały nieodpłatnie użyczone przewoźnikowi wyłonionemu w drodze postępowania przetargowego na wykonywanie przewozów regionalnych w Województwie Zachodniopomorskim w latach 2007 –2009.
Przed upływem tego okresu województwo ogłosi kolejne przetargi na wieloletnią obsługę kolejowych przewozów regionalnych z podziałem na trasy, a wykonawcom tych przewozów wyłonionym w toku postępowania nieodpłatnie użyczy lub wydzierżawi posiadany tabor kolejowy.
W rozkładzie jazdy pociągów obowiązującym w 2008 roku pojazdy kolejowe, którymi dysponuje województwo obsługiwały następujące połączenia regionalne:
- Szczecin –Kołobrzeg –Szczecin;
- Szczecin –Szczecinek –Szczecin;
- Szczecin –Kalisz Pomorski –Szczecin;
- Kołobrzeg –Słupsk –Kołobrzeg;
- Sławno –Darłowo –Sławno;
- Szczecinek –Słupsk –Szczecinek;
- Koszalin –Mielno –Koszalin (w sezonie letnim).

W kolejnych latach rozważa się możliwość wznowienia kursowania pociągów pasażerskich na trasach Świdwin –Połczyn Zdrój, Kalisz Pomorski –Złocieniec oraz Stargard Szczeciński –Pyrzyce –Myślibórz –Kostrzyn, a także uruchomienie nowego połączenia sezonowego Koszalin –Kołobrzeg –Świnoujście z wykorzystaniem obecnie nieczynnego odcinka Płoty –Wysoka Kamieńska. Ponadto bierze się pod uwagę możliwość częściowego przejęcia obsługi ruchu regionalnego na trasach obecnie obsługiwanych przez DB Regio AG, tj. Szczecin –Pasewalk oraz Szczecin –Angermunde (- Berlin).
Z uwagi na niewystarczającą ilość taboru oferta przewozowa na większości tras jest bardzo uboga (od 3 do 6 par pociągów na dobę) i wymaga znaczącej poprawy. Sytuacja ta widoczna jest szczególnie na trasach łączących Szczecin z Kołobrzegiem, Szczecinkiem i Kaliszem Pomorskim, a także na linii Słupsk –Szczecinek, gdzie występują duże potoki podróżnych, a istniejąca ilość połączeń nie jest w stanie zapewnić ich obsługi na właściwym poziomie ilościowym i jakościowym.
Uzyskanie właściwego poziomu ilościowego i jakościowego połączeń regionalnych powinno następować systematycznie, aby w latach 2011-2012 osiągnąć pełne zaspokojenie potrzeb w tym względzie. Wówczas średnia liczba pociągów na poszczególnych trasach powinna oscylować w przedziale od 6 do 12 par pociągów na dobę, w zależności od lokalnych potrzeb przewozowych, a tabor obsługujący te połączenia powinien spełniać wszystkie wymogi stawiane pojazdom nowoczesnym, zapewniającym komfortową podróż.

Dla właściwej realizacji powyższego celu w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 zapisano kwotę około 19 mln euro na modernizację regionalnych linii kolejowych nr 402 na odcinku Goleniów –Kołobrzeg oraz nr 403 na odcinku Wałcz –Ulikowo, a także na budowę łącznicy kolejowej do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów.
W przypadku pierwszej linii modernizacja poprawi parametry eksploatacyjne infrastruktury kolejowej, co umożliwi podniesienie prędkości maksymalnych pociągów pasażerskich do 120 km/h oraz poprawi przepustowość tej linii kolejowej. Będzie to podstawą do poprawy oferty przewozowej, tak w odniesieniu do czasu przejazdu, jak i do ilości uruchamianych połączeń.
Modernizacja linii nr 403 umożliwi reaktywację zawieszonych w 2000 roku przewozów pasażerskich na trasie Piła –Wałcz –Kalisz Pomorski –Szczecin i ich obsługę na dobrym poziomie, tj. z maksymalnymi prędkościami technicznymi rzędu 80-100 km/h. Poprawi to spójność komunikacyjną tej części województwa oraz przyczyni się do zwiększenia atrakcyjności turystycznej i inwestycyjnej miejscowości leżących wzdłuż tej linii kolejowej.
Budowa łącznicy do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów, dzięki skróceniu czasu przejazdu z centrum Szczecina pod sam terminal lotniczy z obecnych 50-60 do 30-40 minut, przyczyni się do zwiększenia dostępności komunikacyjnej tego lotniska i da impuls do jego dalszego rozwoju. Ułatwi pozyskiwanie nowych lotniczych połączeń międzynarodowych, co w konsekwencji może poprawić dostępność komunikacyjną oraz atrakcyjność turystyczną i inwestycyjną całego Pomorza Zachodniego. Projekt łącznicy przewiduje wybudowanie jej w sposób umożliwiający wjazd pociągów na stację przy terminalu lotniczym od strony Goleniowa oraz od strony Nowogardu. Pozwoli to na kursowanie pociągów relacji Szczecin –Kołobrzeg z postojem na stacji Port Lotniczy Szczecin-Goleniów.

W związku z powyższym w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013 zapisano kwotę 40 mln euro na zakup nowego taboru kolejowego do obsługi połączeń regionalnych w obrębie województwa oraz na liniach stycznych z województwami sąsiednimi. Tabor ten ma umożliwić efektywną obsługę wszystkich niezelektryfikowanych linii obecnie eksploatowanych oraz przynajmniej w stopniu podstawowym połączeń planowanych do uruchomienia.
Ponieważ linie kolejowe na których nowy tabor będzie eksploatowany cechują się zróżnicowaną charakterystyką techniczną oraz przebiegiem przez tereny o różnorodnym zagęszczeniu ludności Wykonawca Studium zobowiązany będzie do przeprowadzenia analizy wykonalności produktu, przy założeniu następujących wariantów zakupu taboru:
Wariant I: Zakup pojazdów z napędem spalinowym o zróżnicowanej pojemności i konfiguracji (pojazdy jedno i/lub wieloczłonowe);
Wariant II: Zakup pojazdów z napędem spalinowym i/lub spalinowo-elektrycznym o zróżnicowanej pojemności i konfiguracji (pojazdy jedno i/lub wieloczłonowe);
Wariant III: Zakup wagonów piętrowych lub jednopokładowych - w tym sterowniczych, przystosowanych do eksploatacji w składach zmiennokierunkowych, prowadzonych lokomotywami spalinowymi i elektrycznymi w zależności od występujących potrzeb.

Przedmiotem niniejszego zamówienia jest:
1. Opracowanie studium wykonalności projektu inwestycyjnego „Zakup taboru kolejowego do wykonywania przewozów regionalnych”.
2. Przygotowanie wniosku o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej zawartych w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Zachodniopo-morskiego na lata 2007 –2013.

zródło: Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Wrocławiowi potrzebne jest lepsze połączenie ze stolicą

Post autor: eg_ptmkż »

Podróż z Wrocławia do stolicy mogłaby być znacznie krótsza. Potrzeba 500 mln zł. Rząd nie chce ich dać.

Podróż pociągiem InterCity z Wrocławia do Warszawy trwa pięć godzin i kosztuje około stu złotych. Mogłaby zajmować o godzinę mniej i być tańsza, gdyby pociągi nie jeździły okrężną drogą przez Poznań, ale tą najkrótszą - przez Łódź. Trzeba tylko wyremontować tory.

Grupa posłów z Dolnego Śląska, Wielkopolski i województwa łódzkiego właśnie wysłała w tej sprawie apel do ministra infrastruktury. Popierają ich i lokalne samorządy, i same Polskie Koleje Państwowe. Posłowie nie chcą czekać na planowaną budowę szybkiej i nowoczesnej kolei ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy. Prace przy niej mają bowiem zacząć się dopiero w 2014 roku.

Parlamentarzyści wymyślili więc, że już teraz można byłoby wyremontować stare torowiska.

- Teraz wszystko rozbija się o pieniądze i politykę - mówi poseł Ryszard Zbrzyzny, legnicki poseł, jeden z autorów interpelacji. - Mamy nadzieję, że rządząca koalicja pozytywnie zareaguje na nasz pomysł.

Koalicja pomysł ocenia pozytywnie. Ale - niestety - nie daje mu na razie wielu szans na zrealizowanie. Wszystko dlatego, że pieniądze na kolej zostały już zagospodarowane.

- Do 2013 roku mamy już zaplanowane wydatki na remonty i budowę połączeń kolejowych - mówi Stanisław Huskowski, dolnośląski poseł PO, członek sejmowej komisji infrastruktury. - Nie możemy teraz wprowadzać do tych planów zmian. Jeśli zaczęlibyśmy to robić, zamiast budować, przekładalibyśmy tylko papiery. Myślę, że podobną odpowiedź da posłom minister.

Huskowski twierdzi, że remont starego torowiska na trasie Wrocław - Łódź - Warszawa jest możliwy, ale dopiero po 2013 roku. Dopiero wtedy pojawią się bowiem nowe pieniądze na kolej. Nie gwarantuje jednak, że na tę właśnie trasę. To jest jeszcze kwestia do negocjacji. W ich trakcie posłowie opozycji mogą liczyć na poparcie marszałka województwa i PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Też jesteśmy zainteresowani wyremontowaniem takiego połączenia - mówi Paweł Polak z PKP PLK. - Samorządy województw, przez które miałby jechać ten pociąg, już nas pytały o możliwość remontu torów i dla nas to tylko kwestia pieniędzy, których ciągle nie mamy - dodaje.

Poseł Ryszard Zbrzyzny przekonuje, że fundusze są. Rząd musiałby tylko postarać się je zdobyć. Np. efektywniej niż teraz wykorzystując pomoc unijną. Dlaczego jednak sam nie wystąpił z pomysłem remontu tej linii kilka lat temu, gdy lewica rządziła krajem? - Wtedy nie było pieniędzy z Unii, a gospodarka naszego kraju była w fatalnym stanie. Teraz jest inaczej. Teraz pieniądze są i powinny być wydane na to połączenie - mówi.

Jeszcze przez dwanaście lat będziemy skazani na czasochłonną podróż z Wrocławia do stolicy. Aby pociągi InterCity mogły kursować na trasie Wrocław - Łódź - Warszawa, potrzebny jest remont torowiska. Z szacunków wynika, że kosztowałby on 550 mln złotych.

To niewiele w porównaniu z pieniędzmi, które pójdą na budowę szybkiej kolei łączącej stolicę kraju ze stolicą Dolnego Śląska. Na planowaną na 2014 rok budowę linii kolejowej łączącej Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem Ministerstwo Infrastruktury przeznaczyło aż 26 miliardów złotych.

Nowa kolej będzie jednak mknęła po szynach z prędkością 300 kilometrów na godzinę. Z taką prędkością z Warszawy do Wrocławia dojedziemy w 1 godzinę i 30 minut. Niestety, dopiero w 2020 roku.

* 1,5 godz. ma trwać podróż z Wrocławia do Warszawy szybkim pociągiem. Ale dopiero za dwanaście lat.
* 5 godz. trzeba poświęcić na pokonanie trasy Wrocław - Warszawa samochodem
* 8 godz. trwa podróż, jeśli na trasie Wrocław - Warszawa korzystamy z autobusu
* 1 godz. zajmuje lot samolotem rejsowym z Warszawy do stolicy Dolnego Śląska
* 5 godz. trwa teraz podróż do stolicy kraju pociągiem InterCity z Wrocławia przez Poznań

źródło: Maciej Czujko, Gazeta Wrocławska, 9 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Gdynia Główna - bliżej końca remontu

Post autor: eg_ptmkż »

Trwa remont stacji Gdynia Gł. Do końca roku ma się zakończyć przebudowa torów przy wjeździe na stację od strony Gdańska. Takie informacje przekazał nam Leszek Lewiński, wicedyrektor Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdyni.

Remont stacji w Gdyni rozpoczął się w ubiegłym roku. Ma potrwać do wiosny 2010 r. W tej chwili prace toczą się przede wszystkim właśnie przy wyjeździe w kierunku Gdańska, co powoduje znaczne utrudnienia w ruchu pociągów dalekobieżnych. Między Gdynią Gł. i Orłowem ruch pociągów dalekobieżnych odbywa się po jednym torze, podobnie rzecz ma się z pociągami lokalnymi w kierunku Kościerzyny. Część pociągów osobowych PKP Przewozów Regionalnych, a także m.in. kilka pociągów PKP Intercity (zwłaszcza w godzinach nocnych) między Gdynią i Sopotem kursuje po torach SKM, inne mają zmienione rozkłady jazdy.

Pod koniec roku mają być zakończone prace przy wylocie w kierunku Gdańska (tory, po których odbywa się ruch, zostały już wcześniej przebudowane) , ale podróżni muszą się przygotować na kolejne utrudnienia. W przyszłym roku wymieniane będą bowiem tory przy peronach dalekobieżnych, podobnie zresztą jak same perony.

Niezależnie od tych prac, PKP SA zamierza z własnych środków wyremontować przed Euro 2012 budynek gdyńskiego dworca. Przeprowadzony w ostatnich tygodniach „ lifting” (m.in. czyszczenie i malowanie ścian) był preludium przed znacznie większymi pracami, zaplanowanymi na najbliższe lata.

Miesiąc temu zakończył się remont peronu SKM Gdynia Gł. W jego ramach zbudowano m.in. wiatę, pochylnię i windę.

źródło: Paweł Rydzynski, 13 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Pomorskie: Będą też lokalne inwestycje

Post autor: eg_ptmkż »

Planowane inwestycje kolejowe w woj. pomorskim w najbliższych latach to nie tylko budowa I etapu Kolei Metropolitalnej, czyli połączenia szynowego lotniska w Rębiechowie z Gdańskim i Gdynią, oraz modernizacja magistrali E-65 Warszawa-Gdynia. To także remont lokalnych linii Gdynia-Kościerzyna i Reda-Hel.

Studium wykonalności przebudowy obu linii wykona konsorcjum, na czele którego stoi firma IVV - ta sama, która wygrała przetarg na zrobienie studium wykonalności I etapu Kolei Metropolitalnej. Dziś w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego zostanie podpisana umowa na wykonanie studium.

Linia Gdynia-Kościerzyna ma być elementem Kolei Metropolitalnej. W pierwszych latach tylko jej fragmentem (pociągi do Rębiechowa mają korzystać z linii kościerskiej pomiędzy Gdynią Gł. i stacją Gdańsk Osowa), później - całością, gdyż idea Kolei Metropolitalnej zakłada, że w przyszłości powstanie szynowe, bezpośrednie połączenie m.in. Gdańska z Kartuzami, Kościerzyną i Bytowem.

* * *

Na linii Reda-Hel już rozpoczynają się prace torowe, choć na razie nie związane bezpośrednio ze wspomnianymi planami remontu tej linii.

W dniach 13-21 października nie będą kursować pociągi między Redą i Helem. PKP wprowadza zastępczą komunikację autobusową Reda-Hel-Reda.Na odcinku Gdynia-Reda-Gdynia częściowo ruch odbywać się będzie pociągami PKP Przewozów Regionalnych kursujących wahadłowo, a częściowo - pociągami SKM.

W czasie trwania remontu bilety wydane na pociągi PKP Przewozów Regionalnych będą na odcinku Gdynia-Reda ważne we wszystkich składach SKM.
(źródło: Paweł Rydzyński, 10 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Usamorządowienie PKP PR - walka trwa

Post autor: eg_ptmkż »

Resort infrastruktury cały czas wierzy, że uda się w tym roku przekazać regionalne koleje samorządom. Samorządy stawiają warunki, resort idzie na ustępstwa.

Na konwencie marszałków województw w Mielnie pod koniec września marszałkowie powiedzieli "nie" przejęciu przez samorządy spółki PKP Przewozy Regionalne na warunkach proponowanych przez rząd. Teraz rząd nieco łagodzi swoje stanowisko i próbuje znaleźć kompromisowe rozwiązanie, bo według planu przekazanie spółki samorządom ma nastąpić już 1 grudnia.

Samorządy nie zgadzają się na przejęcie spółki z kilku powodów. PKP PR ma stratę bilansową w wysokości prawie 1,2 mld zł wynikającą ze strat poniesionych w poprzednich latach. Samorządom ciężko się też pozbyć przewozów międzywojewódzkich, które mają trafić nie do nowej samorządowej spółki, ale do PKP Intercity. Do tej pory nie było też porozumienia w sprawie finansowania inwestycji taborowych w przyszłości.

Ale resort infrastruktury liczy na to, że uda się wypracować kompromis. Proponuje, by inwestycje taborowe sięgały 7,5 mld zł do 2020 r. - kwoty te już są uzgodnione z resortem finansów.

źródło: Gazeta Wyborcza, 8 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

270 mld zł może odmienić polską kolej?

Post autor: eg_ptmkż »

PKP stawiają sobie ambitne cele. Zamierzają nie tylko zwiększyć przewagę konkurencyjną nad komunikacją samochodową. Za kilka lat chcą też odbierać klientów liniom lotniczym.

Pierwsze kroki zostały wykonane. Trwa właśnie przetarg na zakup 20 zespolonych składów, które mają osiągać prędkość od 190 do 250 km/h. Według Czesława Warsewicza, prezesa PKP Intercity, trafią one na polskie tory najpóźniej w kwietniu 2012 r., czyli jeszcze przez Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej. Żeby tak sie stało, spółka musi szybko zakończyć procedury przetargowe. Jak zapewnia prezes, umowa ze zwycięzcą konkursu będzie podpisana w czerwcu 2009 r.

Branża kolejowa czekała na ogłoszenie tego konkursu od dawna, bo wartość zamówienia może osiągnąć 400 mln euro. Nie jest to mało, ale jak przekonuje Intercity, nie powinno być problemu ze sfinansowaniem tej inwestycji. Spółka zamierza przeznaczyć na ten cel m.in. część środków pozyskanych z niedawnej emisji obligacji oraz pieniądze z planowanej na 2010 r. publicznej emisji akcji na giełdzie. Firma liczy też na dofinansowanie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Jeśli spółka nie otrzyma tych funduszy, gotowy jest plan awaryjny. Jednym z pomysłów jest kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Według prezesa Warsewicza warto ponieść wydatki na nowy tabor, gdyż nie tylko podniesie to komfort pasażerów, ale także znacząco skróci się czas podróży. Wytypowano już najbardziej oblegane trasy: z Warszawy do Katowic, Krakowa, Gdańska, Poznania i Wrocławia. Później siecią objęta może być linia Wrocław - Poznań - Szczecin.

Por wprowadzeniu na te trasy szybkich pociągów kolej ma nie tylko zwiększyć przewagę konkurencyjną nad komunikacją samochodową, ale też odbierać klientów liniom lotniczym. - Przykłady europejskie pokazują, że takie pociągi są praktycznie bezkonkurencyjnym środkiem komunikacji - mówi Warsewicz. Jego opinię potwierdza prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego. - Magiczną granicą konkurencyjności kolei wobec innych środków komunikacji są trzy godziny podróży. Tyle bowiem czasu, po wliczeniu dojazdu i odpraw, zajmuje nam w rzeczywistości podróż samolotem - mów prof. Rydzkowski. Według niego po wprowadzeniu nowych składów ten wymóg spełnią niemal wszystkie połączenia do Warszawy.

Zakup zespolonych składów pociągowych to na razie największa, ale nie jedyna zaplanowana inwestycja kolejowa. Ministerstwo Infrastruktury chce bowiem w nieco bardziej odległej przyszłości odkorkować największe polskie aglomeracje i rozładować ruch na głównych arteriach drogowych. W tym celu chce zmodernizować infrastrukturę kolejową, tak by pasażerowie i nadawcy towarów częściej korzystali z kolei. Z diagnozy resortu wynika, że kolej przegrywa z samochodami osobowymi, ciężarowymi i autobusami przede wszystkim w dużych aglomeracjach i na trasach je łączących. Dlatego niezbędne będą właśnie inwestycje w tych obszarach.

Do 2030 r. w największych ośrodkach, takich jak: Warszawa, Trójmiasto, Wrocław czy Kraków powinny więc powstać nowoczesne koleje aglomeracyjne, pomiędzy dużymi miastami natomiast muszą kursować szybkie pociągi. Mają one połączyć Warszawę z Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. Prace przy budowie Kolei Dużych Prędkości zakończą się w 2020 roku. Do 2014 roku ma się zakończyć faza projektowania. Budowa linii na trasie z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania ma trwać cztery lata. Na lata 2018-2020 zaplanowano jazdy testowe.

Inwestycja kosztować będzie 22 mld zł. Kolejne 3,5 mln zł zostanie przeznaczone na zakup taboru. - Koleje Dużych Prędkości to projekt skierowany ku przyszłości. Jeśli nie chcemy się spóźnić z rozwojem cywilizacyjnym, musimy opracować podobny projekt, jaki z sukcesem został wdrożony w państwach europejskich posiadających rozwiniętą sieć szybkich połączeń - mówi Cezar Grabarczyk, minister infrastruktury.

Szanse w rywalizacji o ładunki z samochodami ciężarowymi ma zwiększyć natomiast budowa nowoczesnych torów, służących wyłącznie do obsługi ruchu towarowego. To najważniejsze zadani zapisanie przez resort w "Masterplanie dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 r." Urzędnicy przyznają, że realizacja planu nie będzie łatwa. Przede wszystkim dlatego, że wymaga on gigantycznych nakładów inwestycyjnych. Samo utrzymanie obecnego stanu infrastruktury do 2030 r. to koszt rzędu 110 mld zł. W najbardziej ambitnym scenariuszu, zakładającym zrealizowanie wszystkich zakładanych celów, wydatki miałyby wynieść aż 270 mld zł. - Wymagałoby t zwiększenia nakładów publicznych na transport kolejowy, w tym przede wszystkim na infrastrukturę kolejową- czytamy w dokumencie resortu. udział krajowych wydatków na transport kolejowy w PKB będzie musiał wzrosnąć z obecnych 0,25 proc. do 0,3-0,4 proc. Mimo to w porównaniu z innymi krajami Unii Europejskiej nakłady na infrastrukturę kolejową będą nadal niskie. Eksperci resortu przyznają, że Polska będzie w stanie sfinansować program tylko przy trwałym i stabilnym wsparciu finansowym Unii Europejskiej, a także przy udziale i zaangażowaniu środków prywatnych. - O pozyskanie środków inwestycyjnych będzie tym trudniej, że po 2013 roku łączna wartość środków Unii Europejskiej przeznaczanych na projekty kolejowe będzie znacznie mniejsza niż obecnie - mówi Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Jeżeli jednak plan resortu powiedzie się, to za 22 lata polski system transportowy ulegnie diametralnej zmianie. Mimo że w 2030 r. dominującym środkiem transportu nadal będzie samochód osobowy - podróżować w ten sposób będzie 77,1 proc. pasażerów - to kolei uda się zdystansować przewoźników autobusowych.

źródło: Dziennik, 9 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Podlasie/Mazowsze: Samorządy chcą przejąć kolej

Post autor: eg_ptmkż »

Samorządowcy z gmin i powiatów położonych przy trasie kolejowej Łapy - Ostrołęka wraz z odgałęzieniem ze Śniadowa do Łomży spotkali się w Starostwie Powiatowym w Łomży, aby wspólnie stwierdzić, czy jest wśród nich szersze zainteresowanie reaktywacją i modernizacją kolei na tych liniach.

Jak się okazało, zainteresowanie jest na tyle powszechne, że bez potrzeby większego przekonywania obecni na spotkaniu postanowili rozpocząć wspólne działania zmierzające w kierunku przejęcia od PKP linii kolejowych na swoim terenie.

Ponad rok temu, w tym samym miejscu, odbyło się spotkanie w sprawie kolei samorządowców z wiceministrem infrastruktury Mirosławem Chaberkiem. Wówczas mowa była o reaktywacji linii kolejowych na naszym terenie przez PKP, a minister Chaberek deklarował daleko idącą pomoc resortu. Ostatnio jednak, o czym pisaliśmy w artykule Wyrok zapadł? W 2012 roku koniec kolei łomżyńskiej, sytuacja uległa diametralnej zmianie, a ministerstwo, w odpowiedzi udzielonej posłowi Lechowi Kołakowskiemu stwierdziło, że nie jest zainteresowane utrzymaniem linii kolejowej do Łomży i do roku 2012 zostanie ona zlikwidowana. Wobec takiego faktu, jedyną możliwością utrzymania transportu kolejowego na naszym terenie jest przejęcie linii kolejowej przez samorządy. Temu właśnie poświęcone było dzisiejsze spotkanie, w którym oprócz przedstawicieli większości zainteresowanych samorządów, udział wzięlirównież zaproszeni eksperci w osobach Tomasza Strapagiela - Prezesa Zarządu „Kolei Dolnośląskich”, dysponującego dużym doświadczeniem w takich "operacjach", Andrzeja Goltza - Polaka zamieszkałego od wielu lat w Anglii, który tam właśnie zajmował się podobnymi sprawami, a później dzielił się doświadczeniami również w Polsce, Mirosława Szymańskiego - prezesa Fundacji Era Parowozów, który wskazywał zebranym wiele możliwości wykorzystania linii kolejowych poza czysto transportowymi, z naciskiem na tzw. turystykę kolejową. Obecny był również Jacek Wesołowski z przedsiębiorstwa STANWES, którego zdaniem sens ekonomiczny utrzymania tej linii istnieje już bezpośrednio po przejęciu, na co przytaczał konkretne przykłady. Wreszcie swoimi doświadczeniami dzielił się pionier takiego działania w naszym województwie, wójt gminy Sokoły Józef Zajkowski, który już jakiś czas temu zdołał doprowadzić do przejęcia fragmentu linii Łapy - Ostrołęka biegnącego przez teren jego gminy i uruchomić na niej transport towarów. Obecnie, działa on na rzecz przedłużenia tego odcinka aż do Ostrołęki i stąd jego zaangażowanie w powstające porozumienie.

Podczas spotkania nie zabrakło konkretnych deklaracji poszczególnych samorządów, zainteresowanych uczestnictwem w całym projekcie. Przede wszystkim swoje zainteresowanie wyraziły władze Łomży i Ostrołęki, czyli wg starosty łomżyńskiego Krzysztofa Kozickiego dwóch kluczowych w tej sprawie ośrodków. Również Powiaty łomżyński, zambrowski, wysoko-mazowiecki, a także poszczególne gminy widzą swój interes we wspólnym działaniu na rzecz przejęcia istniejącej infrastruktury kolejowej. Wobec takich deklaracji, zebrani zdecydowali o utworzeniu specjalnego zespołu, którego zadaniem będzie zebranie potrzebnych materiałów do utworzenia "bytu prawnego" (spólki, stowarzyszenia samorządów itp.), które będzie występowało w ich imieniu przy zarządzaniu całą inicjatywą. Członkami zespołu zostali prezydent Łomży Jerzy Brzeziński, prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski, a także starosta łomżyński Krzysztof Kozicki i wójt gminy Sokoły Józef Zajkowski, którego doświadczenie może okazać się bardzo cenne w trakcie prac.

Nam pozostaje jedynie obserwować te działania, trzymać kciuki i oczywiście informować o postępach...

źródło: Prosto z Łomży, 6 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

34 mld zł na infrastrukturę transportową w 2009 r.

Post autor: eg_ptmkż »

Budżet oferuje 34 mld zł na rozbudowę linii kolejowych i dróg krajowych. Eksperci wątpią, czy uda się wydać te pieniądze. Pieniędzy na drogi będzie o 7 proc. więcej niż w tym roku. Czy jednak uda się je wydać?



Więcej nie znaczy lepiej

W projekcie ustawy budżetowej zagwarantowano 14,3 mld zł za infrastrukturę drogową i kolejową. Jeśli jednak wziąć pod uwagę przeznaczone na ten cel fundusze Unii Europejskiej oraz kwoty zapisane w rezerwach celowych, budżet oferuje blisko 34 mld zł. Najwięcej, bo prawie 97 proc. tej kwoty, otrzyma Ministerstwo Infrastruktury. Lwia część tych środków trafi do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na realizację rządowego programu budowy dróg krajowych 2008-2012.

Problem w tym, że wiele inwestycji w nim umieszczonych nie zostało jeszcze przygotowanych, więc raczej nie ma szans, żeby zostały zrealizowane w przyszłym roku.

- To wirtualny budżet. Co prawda łącznie na infrastrukturę drogową i kolejową przeznacza się prawie 34 mld zł, ale tylko połowa tej kwoty jest rozpisana na konkretne wydatki. Reszta tkwi w rezerwach - mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Dodaje, że mniej istotna jest kwota, a ważniejsze jest możliwe wykorzystanie zarezerwowanych środków, a tu perspektywy są marne. - Liczba rozpisanych w tym roku przetargów wskazuje na to, że z zaplanowanych na 2008 r. 20 mld zł GDDKiA wyda zaledwie 15 mld zł - szacuje Furgalski. Jego zdaniem, podobnie może być także w przyszłym roku.

Komisja jeszcze policzy

- Sejm zrobił bardzo wiele, aby zapobiec takiej sytuacji w przyszłości - mówi poseł Zbigniew Rynasiewicz (PO), przewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury. - Przyjęliśmy ustawę o koncesjach na roboty drogowe, ustawy środowiskowe przyspieszające przygotowanie inwestycji drogowych oraz przepisy dotyczące partnerstwa publiczno-prywatnego - wylicza. Szef Komisji Infrastruktury (KI) dodaje, że teraz spróbuje ona znaleźć pieniądze na wdrożenie nowych rozwiązań.

Rynasiewicz zapowiada także inne zmiany. - Przeanalizujemy propozycje rządowe i być może wprowadzimy poprawki do tej części budżetu, która dotyczy transportu i dróg - mówi przewodniczący komisji. Jego zdaniem, warto na przykład zwiększyć nakłady na modernizację i budowę linii kolejowych. - Polskie Linie Kolejowe przygotowały już do realizacji większość współfinansowanych przez Unię Europejską projektów, a brakuje na to pieniędzy - ujawnia poseł. Dodaje, że można również dać więcej budżetowych pieniędzy na spółki specjalnego przeznaczenia, które zajmą się budową dróg ekspresowych.

Przewodniczący Rynasiewicz zastrzega jednak, że wydatki mogą wzrosnąć tylko wtedy, jeśli Komisja Infrastruktury uzna, że większe będą dochody funduszy, w tym Krajowego Funduszu Drogowego.

źródło: Piotr Dziubak, Parkiet, 8 października 2008
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości