Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 24 lut 2009, 13:55

Wszystko o Flirtach
PRZEZ PONAD TYDZIEŃ ZBIERALIŚMY PAŃSTWA PYTANIA, UWAGI I PROPOZYCJE ZMIAN W FUNKCJONOWANIU SZYBKIEJ KOLEI REGIONALNEJ FLIRT. PYTAŃ BYŁO BARDZO DUŻO, DLATEGO POSTANOWILIŚMY OPRACOWAĆ DLA PAŃSTWA SKRÓCONĄ INSTRUKCJĘ OBSŁUGI FLIRTU.
Wszystko o biletach
Do jazdy pociągiem SKR Flirt uprawniają nas bilety pomarańczowe (3 zł normalny, 1,50 zł ulgowy, 2,40 zł opłata za bagaż i przewóz zwierząt) oraz bilety miesięczne imienne „T-K” (normalny 95 zł, ulgowy 47,50 zł), które zwalniają nas z opłat za bagaż i przewóz zwierząt i uprawniają do przejazdów z dowolną ilością przesiadek na terenie miasta Tychy wszystkimi liniami komunikacji MZK i wszystkimi pociągami PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) kursującymi z Tychów do Katowic i z Katowic do Tychów (również w pociągach jadących do i z Bielska-Białej czy Wisły).
W pociągach Flirt obowiązuje też taryfa PKP PR – 4,5 zł bilet normalny kupiony w kasie oraz bilety strefowe. Bilet normalny w jedną stronę, na jedną strefę kosztuje 3 zł, na dwie – 4 zł, na trzy –7 zł i uprawnia nas do jazdy pociągami w strefie przez 2 godziny.
Bilety kupione w kasie PKP lub u konduktora nie są ważne w pojazdach MZK Tychy.
Bilety okresowe T-1 i T-2 zakupione w kolekturach MZK nie uprawniają nas do jeżdżenia Flirtem.
Pomarańczowa taryfa nie upoważnia nas do jazdy autobusami MZK na terenie innych miast niż Tychy. Być może takie rozwiązanie zostanie dopuszczone w przyszłości.

Czy trzeba znaleźć konduktora by skasować bilet?
Jeśli mamy bilet czekamy na konduktora, który go skasuje. Jeśli nie, to natychmiast musimy zgłosić się u konduktora i kupić u niego bilet na przejazd. Jeśli wsiadamy do Flirta na przystanku, gdzie nie ma kasy biletowej (Tychy Miasto, Tychy Zachodnie, Katowice Podlesie, Piotrowice i Brynów), konduktor sprzeda nam bilet bez naliczania opłaty dodatkowej, która wynosi 4 zł – tłumaczy Barbara Szczerek, Główny Inżynier „PKP Przewozy Regionalne” sp. z o.o. Śląski Zakład Przewozów Regionalnych.

Ile za przewóz roweru?
Regulamin pomarańczowej taryfy nie reguluje kwestii przewozu rowerów, dlatego pasażera obowiązują stawki PKP PR. Rower musi stać w specjalnym miejscu (we Flirtach jest jedno takie miejsce) nie może przeszkadzać pasażerom, powodować uszkodzeń pojazdu i musi być pod nadzorem właściciela. Zamiar przewozu roweru trzeba zgłosić wcześniej konduktorowi, przed wejściem do pociągu. Za rower zapłacimy w kasie 4,50 zł, u konduktora – na takich samych warunkach jak za inne bilety kolejowe.

Zniżki taryfy pomarańczowej?
W taryfie pomarańczowej uprawnienia do przejazdów bezpłatnych czy ulgowych są mniejsze niż w komunikacji miejskiej i PKP. Dokładne informacje na ten temat wiszą m.in. w pociągach Flirt i komunikacji miejskiej. Pomocą służą też pracownicy Centrum Obsługi
Pasażerów, al. Piłsudskiego 12, tel. (032) 219 38 20, wew. 36 lub 37, pn.-pt. w godz. 6.00-19.30 i sob. w godz. 8.00-15.30 oraz kolektury biletowej MZK Tychy, ul. Bocheńskiego 4, tel. (032) 327 13 06, pn.–pt. w godz. 6.00-19.30 oraz pracownicy kas biletowych PKP i konduktorzy.

Kto za darmo?
Za darmo jeżdżą dzieci do 4. roku życia, dzieci dotknięte inwalidztwem lub niepełnosprawnością, uczniowie szkół specjalnych i integracyjnych do momentu ich ukończenia, a także dzieci i młodzież dotknięta inwalidztwem lub niepełnosprawna, nieuczęszczająca do szkoły do 18. roku życia, inwalidzi wojenni i wojskowi, ociemniali i niewidomi oraz osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności, całkowicie niezdolne do pracy i samodzielnej egzystencji oraz opiekunowie wymienionych biorący udział w podróży. Za darmo pojadą też posłowie na Sejm i senatorowie oraz żandarmeria wojskowa i policja w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.
Za połowę ceny pojadą natomiast m.in. dzieci od 4. roku życia, uczniowie i studenci, słuchacze kolegiów językowych i nauczycielskich, kombatanci wojenni, emeryci i renciści niepracujący. Osoby po 70. roku życia jeżdżą za darmo w autobusach MZK, jednak w taryfie pomarańczowej zapłacą 1,50 zł, i muszą pokazać konduktorowi ważną legitymację emeryta lub rencisty.
UWAGA! Nie wszystkie zniżki i ulgi obowiązują w MZK i PKP PR, m.in. osoby niepełnosprawne, niewidome i ociemniałe za przejazd pociągami PKP PR zapłacą wg obowiązujących stawek.

Gdzie kupić bilety w Tychach?
Bilety pomarańczowe można nabyć w kolekturze biletowej MZK Tychy przy ul. Bocheńskiego 4 oraz w specjalnie oznaczonych punktach sprzedaży MZK Tychy oraz w kioskach w pobliżu stacji Tychy Miasto, Tychy Zachodnie i Tychy, m.in przy Jana Pawła II i na os. O, w kioskach na os. H (ul. Harcerska) i na Hotelowcu przy ul. Budowlanych.

A gdzie w Katowicach?
W kolekturze MZK i kilku kioskach na Placu Szewczyka, w całodobowym kiosku oraz w saloniku „Kolporter” przy głównym wejściu do hali dworca oraz w kilku kioskach w pasażu handlowym. Sprzedaż biletów jest prowadzona również w kioskach obok budynku dworca PKP w Katowicach Ligocie. Zdjęcia kiosków sprzedających bilety w Katowicach znajdują się na stronie www.mzk.pl w zakładce „komunikaty”.

Rozkłady jazdy
Gdzie umieszczone?
Rozkłady jazdy pociągów Flirt umieszczone są na wszystkich peronach kolejowych i przystankach autobusowych, przy których staje Flirt. W planach jest umieszczenie tablic informacyjnych wraz z rozkładami jazdy w pobliżu przystanków Tychy Główne, Tychy Miasto i Tychy Zachodnie.

Czy godziny odjazdów Flirtów można ujednolicić?
Do rozkładów jazdy PKP wprowadzono od 14 grudnia 2008 r. 78 kursów Flirtów. Ponadto na tej linii jeżdżą pociągi w ramach połączeń Inter City, pośpiesznych czy regionalnych w kierunku Bielska-Białej, Wisły i Rybnika. Rozkład jazdy pociągów musi zapewnić dowóz pasażerów do celu i jednocześnie musi być skomunikowany z innymi pociągami. Stąd nieregularne godziny odjazdów Flirtów. Korekty oczywiście są dopuszczalne – tłumaczy Barbara Szczerek z PR PKP. – Gdyby Flirty kursowały po osobnych torach, to nie byłoby problemu z rozkładem jazdy, z przesiadkami w trakcie podróży lub zmianą peronów czy opóźnieniami spowodowanymi np. robotami na liniach kolejowych. Takie rozwiązanie wymaga budowy nowej linii kolejowej i jest bardzo kosztowne.

Plany na przyszłość
Co z kasownikami?
W sprawie kasowników wystosowaliśmy pismo do Urzędu Miasta Tychy i Urzędu Marszałkowskiego – mówi Barbara Szczerek z PKP PR.
– Rozmowy trwają cały czas, a trudności wynikają głównie z tego, że właścicielem Flirtów jest Urząd Marszałkowski, a nie my czy miasto – dodaje Andrzej Ochman z MZK Tychy.
Jacek Stumpf, Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego napisał: „Rozważamy wprowadzenie kasowników. Prace nad tym są prowadzone. Otwarta pozostaje kwestia sfinansowania tej operacji.”
– Miasto jest otwarte na propozycje. Rozmowy cały czas są prowadzone i mamy nadzieję, że wkrótce sprawa zostanie ostatecznie rozwiązana – podsumowuje Iwona Ciepał, naczelnik Wydziału Informacji, Promocji i Współpracy z Zagranicą tyskiego urzędu miasta.
Dobrym rozwiązaniem, które zaproponowali nasi Czytelnicy, jest zamontowanie kilku kasowników na peronach w Tychach. Podróżny sam kasowałby bilet przed wejściem do pociągu.

więcej przystanków
Miasto przygotowuje inwestycje, które pozwolą na otwarcie kolejnych przystanków w Tychach: Tychy Lodowisko, Tychy Bielska i Tychy Grota-Roweckiego. Termin zakończenia projektu i wykonania tych inwestycji to rok 2012. Uruchomienie połączeń SKR Flirt w kierunku terenów przemysłowych, a następnie do Bierunia, jest w planach.
Planowane są też remonty chodników w okolicy peronów, oświetlenia i kładek, z myślą o niepełnosprawnych i matkach z dziećmi powstaną podjazdy i windy. Wszystkie dalsze inwestycje realizowane będą po zakończeniu pierwszego etapu projektu, jakim było uruchomienie SKR Flirt.
Państwa sugestie dotyczące sprzątania Flirtów, głosu informującego o przystankach w pociągach SKR zostały przekazane do PKP PR. Głos już od wtorku będzie cichszy i umili nam podróż. Śmieci z otoczenia torów, w tunelu i z chodników przy stacjach Flirtów zostaną usunięte. Wszystkie inne propozycje i sugestie przekazujemy odpowiednim osobom.

źródło: Marta Witek, Twoje Tychy, 24 lutego 2009
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy_66.pdf
(Artykuł znajduje się na str. 11, natomiast na str. 12-14 zamieszczony jest rozkład FLIRT-ów i trolejbusów)


Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 07 sty 2009, 14:37

Instrukcja obsługi Flirta
CHOĆ POCIĄGI NA TRASIE TYCHY MIASTO – KATOWICE JEŻDŻĄ JUŻ PRAWIE MIESIĄC, WIELU TYSZAN WCIĄŻ MA WIELE PYTAŃ DOTYCZĄCYCH ZASAD PODRÓŻOWANIA.
Główny problem dotyczy kasowania biletów. – W pociągach nie ma kasowników. Pasażerowie wchodzą, siadają i czekają na konduktora. Ich obowiązkiem jest natomiast przejście na początek pociągu i podanie biletu do skasowania. Póki co jednak nie specjalnie o tym wiedzą i wielu pasażerów nie stosuje się do tego – przyznał Adam Polak, kierownik jednego z pociągów.
Na montaż kasowników nie zanosi się z prostej przyczyny. Pociągi są na gwarancji i bez odpowiednich dokumentów nikt nie zdecyduje się na ich założenie.
Gdzie kupić?
Konduktorzy starają się przyzwyczajać pasażerów do nowych zasad zaznaczając jednak, że jazda bez skasowanego biletu grozi karą finansową. Pierwszy przypadek nałożenia kary w wysokości 150 złotych już się zdarzył. Co natomiast zrobić, jeśli biletu nie mamy wcale? – Są do nabycia w coraz większej ilości kiosków. Jeszcze nie wszędzie, ale pracujemy nad tym – zapewnia Ryszard Rupala, kierownik Sekcji Kontroli Biletów MZK.
Miejsca, w których bilety można kupić, oznaczone są specjalnymi naklejkami z napisem „Taryfa Pomarańczowa”. Znajdują się głównie w okolicach stacji kolejowych. Nie ma ich natomiast w kasach dworcowych, u kierowców autobusów i trolejbusów oraz u konduktora w pociągu.
Wziąć na zapas
Ponadto kupując bilet w pociągu na stacji Katowice i Tychy trzeba liczyć się z dodatkowym kosztem czterech złotych za wydanie biletu. – Nie pobieramy tej opłaty od pasażerów wsiadających na stacjach, gdzie nie ma dworca i możliwości zakupu biletu – tłumaczy pan Adam.
PKP prowadzi także sprzedaż biletów strefowych, których koszt również wynosi 3 złote. Cena ulgowego zależna jest natomiast od przysługującej pasażerowi ulgi. Można na nim podróżować dłużej, bo aż dwie godziny i kupić go w kasie na dworcach lub u konduktora (zasady dodatkowej opłaty za wydanie biletu takie same jak w przypadku biletów pomarańczowych). Nie obowiązują one natomiast w tyskich autobusach i trolejbusach.
Zwróć uwagę na...
Warto także zwrócić uwagę na kilka innych spraw. Osoby powyżej 70. roku życia, które autobusami i trolejbusami podróżują za darmo, w pociągu mogą liczyć jedynie na 50-procentową zniżkę. Natomiast bilet miesięczny, prócz pociągu, obowiązuje także w autobusach i trolejbusach, ale wyłącznie na terenie Tychów.
Z regulaminem usług MZK i PKP można zaznajomić się na stronach internetowych www.mzk.pl oraz www.pr.pkp.pl. Zanim skorzystamy z Szybkiej Kolei Regionalnej warto wiedzieć na czym się stoi. A właściwie... jedzie.

Jak korzystać z biletów pomarańczowych:
W PRZYPADKU PODRÓŻY Z TYCHÓW DO KATOWIC:
Bilet jednorazowy jest ważny w autobusie bądź trolejbusie przez 30 minut od momentu jego skasowania. Rozpoczęcie podróży pociągiem na podstawie tego samego biletu musi nastąpić do 60 minut od pierwszego skasowania. Bilet kasowany jest ponownie przez konduktora w pociągu i zachowuje swoją ważność do momentu dotarcia pociągu do stacji Katowice.
W PRZYPADKU PODRÓŻY Z KATOWIC DO TYCHÓW:
Bilet jest kasowany przez konduktora na stacji Katowice i zachowuje swoją ważność do stacji Tychy Miasto. Rozpoczęcie podróży tyskim autobusem lub trolejbusem na podstawie tego samego biletu musi nastąpić do 60 minut od momentu pierwszego skasowania. Bilet kasowany jest ponownie w autobusie lub trolejbusie i zachowuje ważność przez 30 minut od momentu skasowania.

źródło: Piotr Podsiadły, Twoje Tychy, 6 stycznia 2009
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy-59.pdf
W tym artykule został jeszcze zamieszczony nowy rozkład jazdy (na stronie 5)
Ostatnio zmieniony 07 sty 2009, 16:04 przez Kolejka, łącznie zmieniany 1 raz.
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Start Kolei Dolnośląskich

Postautor: eg_ptmkż » 24 gru 2008, 16:00

Wraz z nowym rozkładem jazdy miało miejsce kolejne przełomowe wydarzenie. Dzień 14.12.2008 oznaczał bowiem start Kolei Dolnośląskich na trasie Legnica - Jaworzyna Śl. - Kamieniec Ząbkowicki - Kłodzko –Międzylesie. Poniżej prezentujemy autoportret przewoźnika.
Województwo dolnośląskie zajmuje obszar 19 947 km2 i liczy 2 878 410 mieszkańców. To teren o znacznym współczynniku urbanizacji, bowiem w 91 miastach mieszka 70,6 % ludności.

Sytuacja ta stawia przed władzami województwa priorytetowe zadanie jakim jest zapewnienie szybkiego i bezpiecznego transportu regionalnego. Istotnym jest fakt, iż na Dolnym Śląsku wyłaniają się trzy duże aglomeracje miejskie: wrocławska (866 798 mieszk.), legnicko-głogowska (412 168 mieszk.) oraz wałbrzyska (182 104 mieszk.). Zatem przepływ ludności jest fundamentem polityki regionalnej. Najbardziej stosownym środkiem w tej dziedzinie jest sprawna i szybka kolej regionalna. Mając ten fakt na uwadze, władze województwa postanowiły utworzyć spółkę Koleje Dolnośląskie S.A., która powstała na mocy uchwały Sejmiku Województwa Dolnośląskiego z dnia 28 grudnia 2007 roku. Na siedzibę nowego podmiotu wybrano miasto Legnicę, które leży w centralnej części regionu, a także stanowi znaczący węzeł kolejowy i jest także drugim po Wrocławiu ośrodkiem społeczno-gospodarczym województwa.
Priorytetem działalności Kolei Dolnośląskich S.A. jest zapewnienie sprawnego systemu kolejowej komunikacji regionalnej. W tym celu do dyspozycji spółki zostały przekazane autobusy szynowe, stanowiące własność Marszałka Województwa Dolnośląskiego, który jednocześnie wyznaczył sieć połączeń. W programie tym we wstępnej fazie wytypowano następujące połączenia (miasta):
•Legnica - Jawor - Strzegom - Jaworzyna Śląska - Świdnica - Dzierżoniów - Ząbkowice Śląskie - Kamieniec Ząbkowicki - Bardo - Kłodzko - Bystrzyca Kłodzka - Międzylesie,
•Kłodzko - Nowa Ruda - Wałbrzych.

Na obszarze obejmowanym przez zasięg Kolei Dolnośląskich S.A. mieszka łącznie 1 175 764 ludzi, co stanowi 40,9 % mieszkańców województwa, a współczynnik urbanizacji tego terenu wynosi 71,0 %. Największymi miastami obsługiwanymi przez spółkę są: Wałbrzych (123 635 mieszk.), Legnica (104 754), Świdnica (59 998), Dzierżoniów (34 471), Kłodzko (28 081), Jawor (24 120) oraz Nowa Ruda (24 006). Na trasie „KD”położone są również ważne węzły kolejowe zlokalizowane poza dużymi miastami jak np.: Jaworzyna Śląska czy Kamieniec Ząbkowicki.
W niedalekiej przyszłości firma planuje także uruchomić połączenia we wschodniej części województwa to jest w powiatach: średzkim, Wrocław - miasto, wrocławskim oraz trzebnickim. Wartym uwagi jest fakt, iż linia kolejowa na odcinku Wrocław Pawłowice –Trzebnica jest własnością Marszałka Województwa Dolnośląskiego. Jednym z priorytetów „KD”jest także połączenie drugiego co do wielkości miasta podregionu wałbrzyskiego –Świdnicy –ze stolicą województwa, przez turystyczną Sobótkę oraz węzeł bielański, a w samej zaś Świdnicy zostanie wykorzystany nieużywany od lad 90-tych ubiegłego stulecia przystanek osobowy „Świdnica Przedmieście”.

Na wyposażeniu dolnośląskiej floty są autobusy szynowe: SA106, SA109, SA132 oraz SA135, są to nowoczesne zespoły trakcyjne, umożliwiające komfortową podróż w klimatyzowanym wnętrzu. Wszystkie jednostki przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz przewożenia rowerów i innych bagaży. Fakt ten sprawia, iż doskonale nadają się do wypraw turystycznych.
W sobotę mikołajkową, Zarząd Kolei Dolnośląskich wraz z pracownikami przybył autobusem szynowym SA 106 na stację Świdnica Miasto. Celem wizyty były uroczystości związane z przekazaniem dworca władzom gminy miejskiej. Aktu tego w imieniu skarbu państwa dokonał Zygmunt Worsa –Starosta Świdnicki, na ręce Wojciecha Murzeka –Prezydenta Miasta Świdnicy. Władze województwa dolnośląskiego reprezentował Zbigniew Szczygieł –członek Zarządu Województwa. Uroczystość zaszczycili swoją obecnością także: Stanisław Jurcewicz –Senator Rzeczypospolitej oraz Tadeusz Szulc –Dyrektor oddziału PKP Nieruchomości we Wrocławiu. Dworzec Świdnica Miasto położony jest w samym sercu 60-tysięcznej stolicy powiatu. Powstał on w 1844 roku jako Schweidnitz. Do 1910 roku nosił nazwę Schweidnitz Oberstadt. Po 1945 roku zmieniono nazwę najpierw na Świdnica Główna, następnie na Świdnica Górne Miasto a finalnie na Świdnica Miasto. Stacja położona jest na trasie Kamieniec Ząbkowicki - Legnica, gdzie obecnie kursuje autobus szynowy. Budynek dworca jest w dobrym stanie a znajduje sie w ścisłym centrum miasta przy placu Grunwaldzkim.

14 grudnia 2008 roku to wyjątkowo szczęśliwy dzień dla Kolei Dolnośląskich S.A. Po wielu miesiącach żmudnych przygotowań na regionalnych szlakach pojawiły się pierwsze autobusy szynowe spółki. Pracownicy KD dali z siebie wszystko aby zapewnić pełny komfort podróżnym. O 4:18 ze stacji Kłodzko Główne wyruszył pierwszy dolnośląski pociąg do Legnicy przez Kamieniec Ząbkowicki, Dzierżoniów i Świdnicę, a o 5.54 z dworca Legnica jego przeciwległy „brat”. Podróżni, szczególnie Kotliny Kłodzkiej, mogli pierwszy raz skorzystać z nowej dolnośląskiej floty. Wszystkie pociągi Kolei Dolnośląskich, pokonywały trasę planowo za wyjątkiem jednego, który był opóźniony z przyczyn nie zależnych od spółki. Niewątpliwym sukcesem jest powołanie i uruchomienie spółki przewozowej w niespełna rok, do tej pory udało się to jedynie w województwie dolnośląskim, zwłaszcza, iż powstała ona od podstaw i nie została przekształcona z dotychczas istniejącego podmiotu. Codziennie nad komfortem podróży pracuje młoda i wyspecjalizowana kadra. Z dniem 5 stycznia 2009 KD uruchamiają kolejne połączenie Wałbrzych Główny - Kłodzko Miasto
Spółka podpisała porozumienie ze spółką PKP Przewozy Regionalne o wzajemnym honorowaniu biletów. Koleje Dolnośląskie S.A. przyjmują do stosowania: Taryfę na przewóz osób, rzeczy i zwierząt „PKP Przewozy Regionalne”(TP-PR), Regulaminu przewozu osób, rzeczy i zwierząt „PKP Przewozy Regionalne”(RPO-PR). Przejazdy pociągami pociągami osobowymi wyłącznie z klasą drugą można odbywać na podstawie biletów: jednorazowych na przejazd Tam, Tam i z powrotem, okrsowych miesięcznych, gruowych, na przewóz rzeczy i zwierząt + dopłata na zmianę odległości i taryfy. Przejazdy można odbywać według taryfy normalnej i z zastosowaniem ulg ustawowych 37%, 49%, 78%, 95%, 100%. Koleje Dolnośląskie nie pobierają opłaty za sprzedaż biletów w pociągach. Bilety sprzedawane przez konduktora są ważne tylko w pociągach Kolei Dolnośląskich S.A.

Źródło: www.kolejedolnoslaskie.eu
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 16 gru 2008, 16:11

Pomarańczowa alternatywa
CZYSTO, WYGODNIE I PRZEDE WSZYSTKIM SZYBKO. PO OŚMIU LATACH PRZERWY TYSZANIE PONOWNIE MOGĄ PODRÓŻOWAĆ DO KATOWIC POCIĄGIEM ZE STACJI TYCHY MIASTO I TYCHY ZACHODNIE. A TO NIE KONIEC INWESTYCJI. W PLANACH SĄ REMONTY DWORCÓW ORAZ WYBUDOWANIE W TYCHACH TRZECH NOWYCH STACJI KOLEJOWYCH.
W niedzielę o godzinie 13:30 na stacji Tychy Miasto odbyła się oficjalna inauguracja nowego-starego połączenia kolejowego między Tychami i Katowicami. Pociągi kursowały jednak już od 3:49. Tyszanie z zaciekawieniem przyglądali się nowoczesnym pociągom. – Są bardzo ładne, ale przecież każdy tak powinien wyglądać. Szkoda, że ta normalność dociera do nas dopiero teraz – przyznała mieszkanka Tychów, Justyna Hutek. – Będzie to duże udogodnienie. Autobusy są przepełnione i na pewno sporo osób przerzuci się na pociąg – twierdzi z kolei Iwona Skrzypek.
Na pomarańczowo
Wraz z ponownym uruchomieniem połączenia ruszyła nowa taryfa dla mieszkańców. – Pomarańczowy bilet umożliwia nam podróż pociągiem, autobusem i trolejbusem. Utworzyliśmy dodatkowy przystanek oraz zmieniliśmy szereg połączeń tak, aby czas przesiadania się na pociąg był najkrótszy. Ceny są bardzo atrakcyjne, zarówno biletów pojedynczych, jak i okresowych – powiedział podczas otwarcia Andrzej Ochman, dyrektor Miejskiego Zarządu Komunikacji. Bilet normalny kosztuje 3 złote, okresowy 95 złotych.
W jednym wagonie Flirta znajduje się 212 miejsc siedzących, ubikacje i monitory z informacjami dotyczącymi przejazdu. Pociąg na trasie poza Tychami osiąga prędkość nawet do 100 km/h. – To rewelacyjna sprawa. Jest wygodnie, szybko, czysto i kulturalnie. W wagonach zamontowane są kamery, dlatego chuligani muszą się mieć na baczności. W takich warunkach do pracy chciałby chyba podróżować każdy – chwalił Janusz Skorupka, kierownik pociągu. Flirt pokonuje trasę w 26 minut.
Co wybiorą?
Czy jednak tyszanie wybiorą pociąg zamiast samochodu lub autobusu? – Będziemy ich do tego zachęcać. To atrakcyjna oferta, zwłaszcza dla studentów – zapewniła Aleksandra Cieślik, rzecznik tyskiego urzędu miasta.
A co na to mieszkańcy? – Do Katowic dojeżdżam do pracy autem i zajmuje mi to około pół godziny. Zawsze coś jednak może się na drodze wydarzyć, dlatego podróżowanie Flirtem będę brał pod uwagę – zapewnił pan Michał Witański. – Ja na co dzień korzystam z autobusów i tak zostanie. Do dworców mam trochę daleko – przyznała z kolei pani Justyna.
Będą nowe stacje
W planach jest budowa nowych stacji. – To tylko etap wstępny. Przebudowa dworców będzie prowadzona w latach 2010-2011. W Tychach powstaną trzy nowe stacje, przy lodowisku, Alei Bielskiej oraz przy ulicy Grota-Roweckiego – zapewniła Bożena Nowak, Naczelnik Wydziału Rozwoju Miasta i Funduszy Europejskich. – Dobro pasażera i mieszkańców jest najważniejsze, dlatego zainwestowane pieniądze nie zostały wyrzucone w błoto – dodał Piotr Spyra, członek Zarządu Województwa Śląskiego. Całość inwestycji wyniosła 42 miliony złotych. Tyszanom nie pozostaje więc nic innego, jak tylko przetestować Flirta, wybrać najlepszy dla siebie środek transportu i czekać na kolejne inwestycje. Wokół stacji wciąż brakuje parkingów, łagodnych zejść na perony dla osób starszych i niepełnosprawnych czy w pociągach uchwytów dla podróżujących na stojąco. Jak jednak zapewniają władze miasta, wszystko w swoim czasie.

źródło: Twoje Tychy, 16 grudnia 2008
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy_56.pdf
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 11 gru 2008, 16:29

Flirt zmienia komunikację miejską
Więcej kursów trolejbusów A i E, zmiany w rozkładach jazdy wszystkich tyskich linii trolejbusowych i nowy przystanek: Tychy-Zachodnie to najważniejsze zmiany, które obowiązywać będą w komunikacji miejskiej od 14 grudnia.
W najbliższą niedzielę startuje Szybka Kolej Regionalna na trasie Tychy-Miasto - Katowice.
Miejski Zarząd Komunikacji dostosował odjazdy trolejbusów linii A, B i E do kolejowego rozkładu jazdy tak, aby można się było dogodnie przesiąść do i z pociągów w następujących punktach przesiadkowych:
- przy głównym dworcu kolejowym, gdzie można korzystać z przystanku trolejbusowego "Tychy Dworzec PKP T-bus", a także z przystanku autobusowego "Tychy Dworzec PKP";
- w rejonie stacji kolejowej "Tychy Zachodnie", do której można dojść z nowego przystanku MZK o nazwie "Tychy Zachodnie", znajdującego się przy wiadukcie nad torami kolejowymi, a z której w drodze powrotnej można dojść do dotychczasowego, pobliskiego przystanku "Tychy Harcerska". Na nowo powstałym przystanku "Tychy Zachodnie" będą się zatrzymywały także linie autobusowe kursujące w kierunku Hotelowca.
- w rejonie stacji kolejowej "Tychy Miasto", do której można dojechać trolejbusem linii E wysiadając na przystankach trolejbusowych "Tychy Śródmieście" lub "Tychy Miasto" (dawna nazwa przystanku "Tychy D.T. BARON") lub autobusami różnych linii wysiadając na przystanku autobusowo - trolejbusowym " Tychy Grota Roweckiego".
Wiodące znaczenie ma przystanek trolejbusowy "Tychy Miasto" (odpowiadający swoją nazwą stacji kolejowej), nazywający się dotąd "Tychy D.T. BARON". Przystanek ten na kierunku do Paprocan został przeniesiony kilkadziesiąt metrów w stronę Hotelu Tychy w pobliże kawiarni Chopin i restauracji Dominium. Przejście z wyżej wymienionego przystanku na stację kolejową Tychy Miasto jest możliwe z wykorzystaniem pasażu podziemnego biegnącego pod ulicą Jana Pawła II.

źródło: http://www.tychy.pl/News/exeConcrete/?mid=2&id=4280
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Uratowali pociągi Bytom - Gliwice

Postautor: eg_ptmkż » 10 gru 2008, 20:03

Linia Bytom - Gliwice nie zostanie zlikwidowana, ale na tory zamiast 32 będzie wyjeżdżać codziennie tylko 16 pociągów. Czy w przyszłym roku na tej trasie pojawi się prywatny przewoźnik?

Niedawno napisaliśmy, że urząd marszałkowski zastanawia się nad zamknięciem reaktywowanego po siedmiu latach przerwy połączenia kolejowego między Bytomiem a Gliwicami. Gdy wydawało się, że los linii jest przesądzony, w jej obronie stanęli pasażerowie. Rozdzwoniły się telefony, a na adres urzędu zaczęły docierać maile z prośbami, by nie zamykać połączenia.

Akcja okazała się skuteczna, bo w nowym rozkładzie jazdy, który wejdzie w życie w nocy z 14 na 15 grudnia, połączenie Bytom - Gliwice zostaje! Niestety, zamiast 32 pociągów na trasę będzie wyjeżdżać zaledwie 16 - rano i po południu, gdy pasażerowie wracają z pracy i uczelni. - Dalej uważamy, że utrzymywanie tej linii jest dyskusyjne, ale postanowiliśmy wziąć pod uwagę głosy pasażerów. W jej obronie stanęli też samorządowcy - mówi Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego.

Tymczasem część podróżnych, którzy nie zamieniliby już pociągu na autobus, uważa, że kolej po prostu źle skonstruowała rozkład jazdy. - Wielu ludzi zaczyna pracę w Gliwicach o 7 rano, tymczasem pociąg jest na dworcu o 7.05 i za skarby nie można zdążyć. Nie mogę korzystać z tego połączenia, bo nie zdążyłabym do pracy - mówi pani Elwira. Podobnie jest z pociągiem, który do Gliwic dociera godzinę później. Wyjeżdża z Bytomia o 7.45, w Gliwicach jest o 8.05. - A wystarczyłoby, żeby pociągi docierały na dworzec kwadrans przed pełnymi godzinami, i nie byłoby problemu - przekonuje pasażerka.

Być może wiosną przyszłego roku PKP będzie miało jeszcze jeden twardy orzech do zgryzienia. Kto wie, czy na torach z Bytomia do Gliwic nie pojawi się bowiem prywatny przewoźnik. Władze województwa coraz poważniej zastanawiają się nad takim rozwiązaniem. - To tylko jeden z rozpatrywanych przez nas wariantów - przyznaje Spyra. Dodaje, że PKP nie ma np. szynobusów, które idealnie sprawdziłyby się na tej linii, a prywatni przewoźnicy dysponują już takim taborem.

Utrzymani linie z Bytomia do Gliwic to niejedyna nowość w nowym rozkładzie jazdy. 14 grudnia - jak już wcześniej informowała "Gazeta" - ruszy Szybka Kolei Regionalna łącząca Tychy Miasto z Katowicami. Na ponaddwudziestokilometrowej trasie będzie dziesięć przystanków, a nowoczesne pociągi "Flirt" będą kursować średnio co 25 minut. Podróż z centrum Tychów do centrum Katowic ma trwać nie dłużej niż pół godziny. Pasażerowie będą korzystać ze specjalnego pomarańczowego biletu, ważnego zarówno w pociągach, jak i autobusach tyskiego PKM-u.

W nowym rozkładzie nie obędzie się też bez cięć. Od połowy grudnia będzie mniej pociągów na trasach Katowice - Sławków - Sędziszów, Cieszyn - Zebrzydowice oraz Oświęcim - Zebrzydowice.

źródło: Tomasz Głogowski, 7 grudnia 2008
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 09 gru 2008, 14:26

Podróż z Flirtem
KOMUNIKACYJNA REWOLUCJA W TYCHACH. 14 GRUDNIA RUSZA SZYBKA KOLEJ REGIONALNA. PODRÓŻ POCIĄGIEM Z TYCHÓW DO KATOWIC MA TRWAĆ 25 MINUT.
Kasując tylko jeden, wspólny bilet, będzie można autobusem lub trolejbusem, a następnie pociągiem, dojechać do Katowic. Jednorazowy przejazd kosztować ma 3 złote, a bilet miesięczny 95 złotych. Dla uprawnionych do korzystania z ulg w przejazdach, ceny będą o połowę niższe. Pomarańczowe bilety będzie można kupić w każdym tyskim kiosku oraz kolekturach biletowych Miejskiego Zarządu Komunikacji. Wspólny bilet pojawi się też w kioskach obok katowickiego dworca PKP i być może również w kolejowych kasach biletowych.

Prosto, łatwo i przyjemnie
Komunikacyjna rewolucja to jednak nie tylko jeden bilet autobusowo/ trolejbusowo-kolejowy. To przede wszystkim możliwość dojazdu z Tychów do Katowic nawet dwa razy szybciej niż obecnie. Przez korki na drogach, często podróż autobusem miejskim do stolicy Górnego Śląska trwa nawet godzinę. Dzięki Szybkiej Kolei Regionalnej przejazd potrwa zaledwie 25 minut. Pierwszy pociąg z Katowic do Tychów będzie odjeżdżać o godzinie 3.49, ostatni – pół godziny przed północą. W odwrotnym kierunku pierwszy skład wyjedzie z Tychów o godz. 4.28, ostatni dziewięć minut po północy. W godzinach szczytu pociągi kursować mają do Katowic co 20 minut. Podróżni będą mieli do dyspozycji nawet 39 połączeń w każdą stronę.

Trzy przystanki w Tychach
Startujące 14 grudnia – razem z nowym rozkładem jazdy PKP – połączenie kolejowe obsługiwać będzie na całej trasie osiem przystanków. W Tychach na razie będą to trzy stacje: Tychy Miasto, Tychy Zachodnie oraz Tychy. Pozostałe przystanki zlokalizowano w południowych dzielnicach Katowic (Podlesiu, Piotrowicach, Ligocie i Brynowie) oraz w centrum miasta, tam pociągi SKR dojeżdżać mają na peron czwarty. Z okazji uruchomienia SKR trwa odświeżanie dwóch tyskich przystanków. Miejski Zarząd Ulic i Mostów remontuje kładkę na stacji Tychy Miasto, która ma mieć nową nawierzchnię. Na stacji Tychy Zachodnie trwa remont schodów od strony ul. Harcerskiej w kierunku stacji. Pojawić się mają też nowe ławki i kosze na śmieci. Na obu tyskich stacjach zamontowano kamery monitoringu wizyjnego.

Z Flirtem do Katowic
Do tej pory na trasie Tychy Miasto – Tychy można było zobaczyć jedynie pociągi towarowe, głównie transportujące samochody z tyskiej fabryki Fiata. Teraz pojawią się tam również, po kilkuletniej przerwie, pociągi osobowe. Nowe połączenie kolejowe obsługiwać będą, oprócz tradycyjnych składów, nowoczesne pociągi FLIRT. Cztery pojazdy motorowe firmy Stadler, jakie w 2006 r. zamówił samorząd województwa śląskiego, kosztowały 90 mln zł. Do 2013 roku w naszym województwie ma pojawić się kolejnych 16 maszyn.

Nowe rozwiązanie
Szybka Kolej Regionalna ma być zintegrowana z komunikacją miejską. Przy wiadukcie na ul. Harcerskiej powstał przystanek autobusowy, który pozwoli szybciej i wygodniej
skorzystać pasażerom ze stacji Tychy Zachodnie. W przyszłości autobusy pojawią się także na ulicy Dąbrowskiego. Ma to pomóc podróżnym w łatwiejszym dotarciu do stacji Tychy Miasto.
Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego odpowiedzialny za transport ma nadzieję, że integracja komunikacji miejskiej i kolejowej w Tychach to dopiero początek zmian w systemie transportu regionalnego. – Liczę, że w niedalekiej przyszłości uda się przedłużyć trasę SKR do Sosnowca – podkreśla Piotr Spyra. Sam jako mieszkaniec Tychów zamierza korzystać z pociągów Szybkiej Kolei Regionalnej.
Z badań ankietowych, przeprowadzonych na zlecenie Urzędu Miasta Tychy wynika, że w jego ślady pójdzie co najmniej 10 procent dotychczasowych pasażerów autobusów kursujących do Katowic.

Źródło: Agata Smolińska, Twoje Tychy, 9 grudnia 2008
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy_55.pdf
Jeszcze trochę jest do poczytania w tej gazecie (na stronie 7)
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Wkrótce start Szybkiej Kolei Regionalnej

Postautor: eg_ptmkż » 06 gru 2008, 15:45

14 grudnia ruszy szybka kolej łącząca Katowice z Tychami na Śląsku, ale na razie w ograniczonym zakresie. Docelowy kształt projekt ten, wart blisko 41,5 mln zł i finansowany z unijnych środków, przybierze za trzy lata.

Termin uruchomienia Szybkiej Kolei Regionalnej, która ma znacząco usprawnić komunikację między miastami, kilkakrotnie przekładano. Teraz - jak podał w piątek Urząd Miasta w Tychach - przedsięwzięcie na pewno ruszy, choć zasadnicze związane z nim inwestycje są dopiero w planach.

Ponad 130-tysięczne Tychy, położone przy głównej trasie kolejowej z Katowic w kierunku granicy z Czechami i ze Słowacją, mają dobre połączenie kolejowe ze stolicą regionu. Chodziło jednak o to, by reaktywować biegnącą w środku miasta linię kolejową, dzięki której do pociągu można będzie wsiąść na kilku przystankach w mieście, a nie tylko na dworcu głównym.

Na razie działać będą trzy przystanki, a docelowo powstaną dwa kolejne. W sumie na blisko 20,5-kilometrowej trasie do Katowic będzie 10 przystanków. Pociągi będą kursować średnio co 25 minut, a podróż z centrum do centrum nie potrwa dłużej niż pół godziny.

W przyszłości przy stacjach kolejowych w Tychach mają powstać parkingi, gdzie w cenie biletu na pociąg kierowcy będą mogli zostawić samochody, aby dalej pojechać koleją.

Od 14 grudnia wprowadzony zostanie specjalny pomarańczowy bilet, ważny na trasie Tychy-Katowice zarówno w pociągu, jak i w komunikacji miejskiej. Dzięki niemu na jeden bilet pasażerowie będą mogli pojechać do Katowic z najwygodniejszego dla siebie przystanku autobusem czy trolejbusem, a potem koleją. Taka sama zasada obowiązuje w drodze powrotnej. Rozkład komunikacji miejskiej będzie dostosowany do rozkładu jazdy pociągów.

Połączenie Katowice-Tychy będą obsługiwać kupione przez samorząd woj. śląskiego za blisko 90 mln zł szwajcarskie pociągi typu "Flirt" - szybkie, niskopodłogowe i klimatyzowane. W przyszłym roku tyski samorząd przekaże dofinansowującemu przewozy kolejowe w regionie samorządowi wojewódzkiemu blisko 1,3 mln zł, tym samym dofinansowując połączenie.

Według badań, na które powołują się śląscy kolejarze, podniesienie komfortu podróżowania może pobudzić nawet 30-proc. wzrost liczby pasażerów na danej trasie. Kolej i tyscy samorządowcy liczą, że wiele osób zamieni samochody na dojazd do pracy nowym pociągiem.

Nazwa "Flirt" pochodzi od pierwszych liter niemieckich słów: szybki, lekki, innowacyjny Regionalny Zespół Trakcyjny. Pociąg mieści prawie 500 pasażerów, dla 212 z nich są miejsca siedzące. Rozwija prędkość 120 km na godzinę, a po modernizacji torów wzrośnie ona do 160 km/h.

Ze statystyk wynika, że liczba pasażerów podróżujących codziennie między Katowicami a Tychami należy do największej między miastami w regionie. W Katowicach pracuje i studiuje wielu tyszan, z kolej w wielkich fabrykach położonych w tyskiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej pracuje bardzo wielu mieszkańców innych miast woj. śląskiego.

Szybka kolej Tychy-Katowice to pierwszy etap wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego, według którego docelowo ma powstać nowoczesna infrastruktura kolejowa nie tylko między Tychami a Katowicami, ale także dalej - z Katowic przez Sosnowiec do Dąbrowy Górniczej.

źródło: PAP, 5 grudnia 2008
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 04 gru 2008, 19:25

Flirt z pomarańczowym biletem
Za dwa tygodnie pociągi typu Flirt na trasie Tychy-Katowice. Rozkład jazdy czeka od 1 września. Teraz jest też wzór biletu. Pierwszego w Polsce wspólnego biletu na autobus i pociąg!

Bo ten bilet ważny będzie zarówno na autobus lub trolejbus, którym trzeba będzie dojechać na którąś ze stacji Szybkiej Kolei Regionalnej w Tychach, jak i na pociąg do Katowic. Będzie miał charakterystyczny pomarańczowy kolor.

Miasto postawiło sobie za cel do roku 2011 zmienić przyzwyczajenia swoich mieszkańców dojeżdżających do Katowic do pracy lub do szkoły. Chce, by przesiedli się na pociąg. Na razie magnesem ma być cena: tylko 3 zł (ulgowy 1,50 zł) za jednorazowy przejazd do Katowic! Bilet miesięczny będzie kosztować jedyne 95 zł (ulgowy 47,50 zł). Przyciągać ma też czas przejazdu: 25 minut, podczas gdy jazda autobusem na zatłoczonej DK 1 i w nieustannych korkach na trasie Tychy-Katowice oraz przy wjazdach do Tychów dochodzi czasem nawet do godziny.

W kasie miasta przygotowane są pieniądze na finansową pomoc dla województwa śląskiego na utrzymanie nowej linii kolejowej. - Zdajemy sobie bowiem sprawę z tego, że wpływy z biletów początkowo będą znikome - mówi Henryk Borczyk, zastępca prezydenta Tychów. - Ale jesteśmy zdecydowani na rozwijanie takiego połączenia naszego miasta z Katowicami. Nie ukrywał, że na zmianę przyzwyczajeń tyszan będzie wpływać również... ograniczenie autobusów z Tychów do Katowic.

Coś za coś. W zamian za redukcję kursów do Katowic tyszanie dostaną świetne połączenie z istniejącymi i przyszłymi stacjami. Autobusy zatrzymywać się będą nawet na ulicy Dąbrowskiego, na której dotąd nie było żadnego przystanku i którą nie przejeżdżał żaden tyski autobus. Teraz będą. Żeby na stację Tychy Miasto było jak najbliżej.

Źródło: Jolanta Pierończyk, Polska Dziennik Zachodni, 2 grudnia 2008
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 20 lis 2008, 13:19

Podróż Flirtem z pomarańczowym biletem
Czy pomarańczowy bilet, który ma obowiązywać w nowych pociągach Flirt, autobusach i trolejbusach tyskiego MZK, zrewolucjonizuje komunikację w naszym regionie? Oby tak się stało, bo to pierwszy krok do wprowadzenia Śląskiej Karty Usług Publicznych, czyli wspólnego biletu w całej aglomeracji.
Wygląda na to, że władzom Tychów uda się coś, czego do tej pory nie dokonał KZK GOP ani żadne inne miasto w naszym regionie. Od 14 grudnia na trasę między Tychami Miasto a Katowicami wyjadą nowe pociągi Flirt. W ten sposób powstanie Szybka Kolej Regionalna, która może dokonać prawdziwej rewolucji w komunikacji. Okazuje się, że pasażerowie SKR nie będą już musieli kupować dwóch różnych biletów na autobus i pociąg. Będą korzystać ze wspólnego biletu. Na dofinansowanie tego przedsięwzięcia zgodziły się już Tychy i urząd marszałkowski. Obie strony nie chcą zdradzać szczegółów finansowych.
Wiadomo, że bilet, którego druk właśnie się rozpoczął, będzie miał pomarańczowy kolor (tzw. pomarańczowa taryfa). Nazwę, która z założenia miała być atrakcyjna marketingowo, wymyślono już ponad rok temu. - To energetyczny kolor, który budzi przyjemne skojarzenia. Mamy nadzieję, że tak samo będzie z nowym połączeniem - mówi Henryk Borczyk, wiceprezydent Tychów.
Pomarańczowy bilet będzie można kupić wszędzie tam, gdzie kupuje się dziś bilety tyskiego MZK: w kioskach, specjalnych punktach sprzedaży czy u kierowców. Wspólny bilet ma być rozprowadzany zarówno w Tychach, jak i w kioskach znajdujących się w pobliżu katowickiego dworca PKP. Niewykluczone, że będzie go można również kupić w kasach dworca kolejowego, ale ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła. - Wystąpiliśmy o zgodę do zarządu PKP Przewozów Regionalnych w Warszawie i czekamy na odpowiedź. Moim zdaniem nie będzie z tym problemów - mówi Jarosław Kołodziejczyk, zastępca dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach.
Zwykły bilet na Szybką Kolej Regionalną ma kosztować 3 zł, a ulgowy 1,5 zł (bilet miesięczny będzie można kupić za 95 zł). Za tę cenę tyszanie będą mogli dojechać autobusem albo trolejbusem do stacji Tychy Miasto albo Tychy Zachodnie i stamtąd - korzystając z tego samego biletu - pojechać pociągiem do Katowic i Sosnowca. Obie stacje od lat są nieczynne i zdążyły już zarosnąć trawą. Kolej, przygotowując się do uruchomienia SKR, właśnie przeprowadza tam remont, który - jak nas zapewniono - zakończy się przed 14 grudnia.
Szybka Kolej Regionalna ma ułatwić życie przede wszystkim mieszkańcom tyskich osiedli, którzy będą chcieli w 25 min dostać się do stolicy województwa.
W ramach Szybkiej Kolei Regionalnej dziennie kursować ma 78 pociągów, wśród których będą nowoczesne Flirty. Pociągi mają być szybsze i tańsze od autobusów. Dziś za przejazd do Katowic autobusem trzeba zapłacić 3 zł, a autobusem pospiesznym 4,8 zł. - Będzie to pierwsze od lat przedsięwzięcie, w którym naprawdę uda się zintegrować komunikację publiczną. Zarówno pod względem wspólnego biletu, jak i dostosowania kursów autobusów do godzin odjazdów pociągów. Mam nadzieję, że tym tropem ruszą pozostałe miasta w regionie - mówi Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego.
Pomarańczowy bilet to nic innego jak powrót do idei ATP - biletu, który z powodzeniem funkcjonował w aglomeracji przez trzy lata, do stycznia 2004 r. Potem zniknął z kolejowych kas z powodu sporów o pieniądze. Ówczesne władze województwa tłumaczyły pokrętnie, że ATP był jedynie... reklamą PKP Przewozów Regionalnych.
Niewykluczone, że - jeżeli uda się eksperyment z pomarańczowym biletem w Tychach - w przyszłym roku ogłoszony zostanie w końcu przetarg na Śląską Kartę Usług Publicznych dla całej aglomeracji. Jej najważniejszym elementem, oprócz karty wstępu do kina, biblioteki czy teatru, ma być wspólny bilet na autobusy, tramwaje i pociągi.

źródło: http://miasta.gazeta.pl/katowice/1,7273 ... letem.html
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 04 lis 2008, 12:58

Trwają prace porządkowe
Flirt w połowie grudnia
14grudnia wystartuje Szybka Kolej Regionalna - zapewnił 30 października podczas sesji rady miasta prezydent Andrzej Dziuba
Flirt, tak nazywa się pociąg mający jeździć na trasie łączącej Tychy z Katowicami i Sosnowcem, został już przetestowany.
Obecnie trwają prace porządkowe na stacjach Tychy Miasto i Tychy Zachodnie. Miejski Zarząd Ulic i Mostów remontuje kładkę na stacji Tychy Miasto, jej nowa nawierzchnia ma być gotowa do końca listopada. Z kolei na stacji Tychy Zachodnie trwa remont schodów (od ul. Harcerskiej w kierunku stacji).
Będzie także bezpieczniej. Stacje Tychy Miasto i Tychy Zachodnie będą monitorowane.
Nowe kamery
Właśnie trwają prace montażowe, nad którymi czuwa Wydział Informatyki Urzędu Miasta Tychy. Nowe kamery będą obrotowe, a obraz przez nie przekazywany będzie nie tylko na bieżąco kontrolowany przez tyską straż miejską, ale także rejestrowany. Pozwoli to łatwiej znaleźć sprawców ewentualnych przestępstw. Na Dworcu Głównym monitoring działa cały czas. Na stacjach pojawią się nowe ławki i kosze na śmieci.
Zgodnie z planem
Również PKP zapewnia, że prace są realizowane zgodnie z harmonogramem. – Póki co nic nie wskazuje na to, że będą jakieś opóźnienia. Pracujemy nad estetyką stacji Tychy Miasto, remontujemy nawierzchnię – wymienia Jacek Karniewski, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych w Katowicach.

FLIRT
Pociąg o nazwie Flirt może osiągać prędkość do 160 km/h, ma 74 m długości, waży 117 ton, ma klimatyzację oraz razem pół tysiąca miejsc – stojących i siedzących. Drogę do Katowic ma pokonać w czasie 25 minut. Na początku bilet na pociąg i autobus lub trolejbus ma kosztować 3 zł, a miesięczny 95 zł. Później cena biletu jednorazowego wzrośnie do 3,20 zł, a miesięcznego do 105 zł.

źródło: Marietta Stefaniak, Twoje Tychy, 4 listopada 2008
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy_50.pdf
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 487
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Been thanked: 1 time
Kontaktowanie:

Re: Media o kolei - Szybka Kolej Regionalna

Postautor: Kolejka » 09 wrz 2008, 15:49

Walczymy o dworzec!
Nowy wizerunek tyskiego dworca
Spokojnie, tylko odświeżamy...
Od kilku dni w głównej hali praca wre. Robotnicy rozstawili rusztowania i zabrali się do pracy...
Remont? Spokojnie, to tylko powakacyjne odświeżanie – uspokajają nas pracownicy tyskiego dworca.
Z głównej ściany nad kasami zerwano starą, kilkudziesięcioletnią boazerię. Nierówności zostały otynkowane, teraz kolej na malowanie – informuje nas pani kasjerka.
Oprócz ścian pomalowano także sufit. – Pracownicy pojawiają się tutaj o 3 nad ranem i pracują do godziny 10, żeby nie przeszkadzać podróżnym – dodaje pracowniczka dworcowego „lumpeksu”.
Powakacyjne porządki
Skąd nagle taki „remont”, skoro wcześniej wielkim problemem na dworcu było zwykłe sprzątanie? – To nie żaden remont, to tylko lekkie odświeżanie. Mamy w planach malowanie ścian i sufitu oraz ogólnie odświeżenie hali. Koniec tego małego remontu planujemy na koniec września – mówi Aleksandra Koniak, zastępca dyrektora ds. zarządzania rejonem Katowice w PKP Dworce Kolejowe. Jeśli chodzi o tyski dworzec to w tym miesiącu mamy w planach jeszcze spotkania z miastem na temat 30-letniej dzierżawy tego dworca – dodaje Koniak.

źródło: Twoje Tychy, 9 września 2008
http://archiwum.tychy.net.pl/twoje_tychy_42.pdf
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

SKR wystartuje w grudniu

Postautor: eg_ptmkż » 15 sie 2008, 14:39

Szybka Kolej Regionalna, która połączyć ma Tychy z Katowicami i Sosnowcem, nie wystartuje, jak planowano, we wrześniu, ale dopiero w grudniu tego roku. Powodem opóźnienia jest remont torów na trasie SKR w Katowicach-Ligocie.

Nowoczesne pociągi Stadlera Flirt, zamówione przez województwo śląskie, miały pojawić się na trasie Szybkiej Kolei Regionalnej już 1 września.

Projekt, w który zaangażowały się Tychy, Śląski Urząd Marszałkowski oraz PKP, zakłada, że pociągi SKR trasę z Tychów do Katowic będą pokonywać w zaledwie 25 min. o 10 min. krócej, niż obecnie zajmuje jazda autobusem. Codziennie ma kursować aż 98 pociągów SKR.

Władze Tychów już ogłosiły promocyjną cenę wspólnego biletu na Szybką Kolej Regionalną. Za 3 zł tyszanie będą mogli skorzystać zarówno z autobusów, trolejbusów, jak i pociągów SKR. Bilet miesięczny będzie kosztować 95 zł. Dziś za jazdę z Tychów do Katowic zwykłym autobusem trzeba zapłacić 2,9 zł, a autobusem pospiesznym 4,2 zł.

Ale na razie tyszanie muszą się zadowolić jazdą do Katowic autobusem, bo w Katowicach-Ligocie ma miejsce wymiana torów i sieci trakcyjnej. Prace potrwają przynajmniej do końca roku. A to praktycznie wyklucza, że pociągi SKR ruszą jeszcze przed Bożym Narodzeniem.

- Gdy jest remont torów, to występuje ograniczenie prędkości i dlatego pociągi SKR nie pokonują trasy Tychy - Katowice w ciągu 25 minut - wyjaśnia Jacek Karniewski, rzecznik prasowy katowickiego Oddziału Regionalnego PKP PLK.

W tej sytuacji nie ma sensu, by Flirt-y wyjechały na trasę Tychy - Katowice, bo musiałyby obecnie wlec się z prędkością 40 km/godz., a mogą jeździć 160 km/godz.

- W tej sytuacji nie mamy innego wyjścia, jak tylko przesunąć termin uruchomienia Szybkiej Kolei Regionalnej na grudzień, kiedy zakończy się remont torów - informuje Jarosław Kołodziejczyk, wicedyrektor Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, do niedawna wicemarszałek województwa śląskiego i jeden z pomysłodawców utworzenia SKR.

Tyscy samorządowcy, mimo opóźnienia, nie zaniechali prac inwestycyjnych związanych z uruchomieniem Szybkiej Kolei Regionalnej. Przygotowali projekt budowy trzech nowych przystanków na trasie SKR. Mają one być gotowe do 2010 r.

Piotr Spyra, wicemarszałek województwa śląskiego, zapowiada, że nowe pociągi wyjadą na trasę Tychy Miasto - Katowice jeszcze w tym roku.

- To projekt tyski i dlatego władze tego miasta wspólnie z PKP powinny koordynować prace związane z uruchomieniem Szybkiej Kolei Regionalnej, tak by mogła ona funkcjonować jeszcze w tym roku - mówi marszałek Spyra.

źródło: Janusz Mincewicz, Polska Gazeta Transportowa, 13 sierpnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Marszałek odda konkurencji PKP nowe pociągi?

Postautor: eg_ptmkż » 15 sie 2008, 14:33

Władze regionu chcą wydzierżawić prywatnym przewoźnikom niektóre trasy kolejowe, a być może także nowe pociągi. W ten sposób marszałek chce zmusić PKP do obniżenia cen i powalczyć o większe udziały województwa w spółce PKP Przewozy Regionalne
Rząd od wielu miesięcy próbuje przekonać 16 województw, by przejęły udziały w PKP Przewozy Regionalne. Przekazanie udziałów w PKP PR regionom to część planu rządu, który zakłada oddłużenie firmy i wyłączenie jej z Grupy PKP. Problem polega jednak na tym, że największym udziałowcem firmy ma być województwo mazowieckie z ponad 13 proc. udziałów. Śląskie, które wyprzedza jeszcze Wielkopolska, ma dostać ich 9,3 proc. Władze województwa nie chcą się na to zgodzić. - Mazowsze ma już własną spółkę, czyli Koleje Mazowieckie. Nie ma potrzeby, by miało decydujący głos w firmie, która ma działać w całej Polsce - mówi Piotr Spyra, członek zarządu województwa. Region czeka zatem na nową propozycję rządu. Sprzeciw województwa śląskiego może mocno skomplikować całą operację.
Póki co marszałek stara się wzmocnić swoją pozycję. Wczoraj urząd marszałkowski przyznał się, że rozmawia o współpracy z przedstawicielami firmy Arriva PCC. Spółka od grudnia zeszłego roku przewozi pasażerów w województwie kujawsko-pomorskim. Obsługuje trasy, które nie są zelektryfikowane.
- Dla PKP PR to sygnał, że już nie będą monopolistą - mówi Aleksandra Marzyńska, rzeczniczka marszałka.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że marszałek zamierza wkrótce ogłosić przetarg na dzierżawę części linii kolejowych. W grę wchodzą m.in. odcinki Tychy - Rybnik czy Tychy - Katowice.
- Nie wykluczamy również dzierżawy Flirtów - słyszymy w urzędzie. Flirty to nowe pociągi elektryczne, które kupił region za 90 mln zł. Pierwsze cztery maszyny, każda o długości 74 m, wyposażone m.in. w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych i system kamer, pojawią się na torach jeszcze w tym roku.
Jarosław Kołodziejczyk, były członek zarządu województwa, a dziś dyrektor PKP PR w Katowicach, przyznaje, że wpuszczenie na śląskie tory prywatnych przewoźników będzie dla rządu niezłym straszakiem.
- Jak tu wejdzie prywatna konkurencja, to będzie to dla nas mocny cios - mówi Kołodziejczyk.
Kolejne rozmowy samorządowców z rządem w sprawie PKP PR mają się odbyć jeszcze w sierpniu.

Źródło: Przemysław Jedlecki, Gazeta Wyborcza Katowice, 11.08.2008
eg_ptmkż
Posty: 1678
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl

Mniej Flirtów na torach z Sosnowca do Tychów

Postautor: eg_ptmkż » 23 lip 2008, 18:00

Szybka Kolej Regionalna, która ma połączyć Tychy Miasto z Katowicami i Sosnowcem, ruszy 14 grudnia. To i tak nieźle, bo kolej chciała ją uruchomić dopiero za rok. Niestety na trasę wyjedzie mniej pociągów niż obiecywano.

Nowoczesne pociągi "Flirt" miały wyjechać na trasę Tychy Miasto - Katowice -Sosnowiec od 1 września, ale okazało się, że Polskie Linie Kolejowe nie wyrobiły się z remontem torów w Katowicach-Ligocie. Kolej zaproponowała, że trasa zostanie uruchomiona we wrześniu, ale dopiero 2009 roku!

Rozpętała się burza. Dopiero wizja totalnej kompromitacji otrzeźwiła kolejarzy, samorządowców i władze województwa. Po gorącej dyskusji, zdecydowano, że Szybka Kolej Regionalna ruszy 14 grudnia, w dniu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Kolej zobowiązała się, że do tego czasu skończy większą część remontów w Ligocie, tak by pociągi nie musiały zwalniać tam do 20 km/h. - Nie wyobrażam sobie by i tym razem kolej zawiodła. Termin zostanie dotrzymany - deklaruje Piotr Spyra, członek zarządu województwa śląskiego.

Pociągi z Tychów do Katowic mają jeździć około 25 minut, czyli znacznie szybciej niż trasę pokonują dziś autobusy. Będzie obowiązywał w nich wspólny bilet, na dofinansowanie którego zgodziły się już Tychy i Urząd Marszałkowski. Płacąc 3 zł, tyszanie będą mogli korzystać zarówno z autobusów, trolejbusów, jak i pociągów (bilet miesięczny ma kosztować 95 zł). Dziś za jazdę do Katowic zwykłym autobusem płacą 2,9 zł, a autobusem pospiesznym 4,2 zł.

Niestety są też złe informacje. Zapowiadano, że codziennie trasę będzie obsługiwało 98 pociągów, ale okazało się, że ze względów oszczędnościowych ich liczba spadła do około 60. - Rozkład zostanie tak skonstruowany, by najwięcej pociągów wyjeżdżało na trasy rano i po południu, gdy ludzie jadą do pracy i z niej wracają - obiecuje Spyra.

Zamieszanie z Szybką Koleją Regionalną pokrzyżowało plany prezentacji nowoczesnych Flirtów mieszkańcom Śląska. Pierwsze cztery maszyny, każda o długości 74 m, wyposażone m.in. w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych i system kamer, mają pojawić się u nas do końca roku. Planowano, że będą jeździć z Tychów do Katowic, ale teraz trzeba im znaleźć nową trasę. Prawdopodobnie będą jeździć między Gliwicami, Katowicami i Częstochową, a dopiero w grudniu zostaną skierowane do obsługiwania Szybkiej Kolei Regionalnej.

(źródło: Gazeta Wyborcza Katowice)

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości