2008 CZERWIEC

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Cudo na krzywych torach

Post autor: eg_ptmkż »

Od wczoraj po Mazowszu jeździ pierwszy nowoczesny pociąg z siedleckiej fabryki szwajcarskiego Stadlera. Do końca roku takich składów będzie dziesięć. Tuż po godz. 6 rano wyjechał w pierwszy kurs z Warszawy do Radomia. Tu pasażerów było jeszcze niewielu. Zapełnił się dopiero w powrotnej drodze do stolicy. - Jest cichy, ma klimatyzację. To chyba najważniejsze plusy. Szkoda tylko, że tak wolno jedzie - narzekał Adam Ciecierski z Radomia.

Choć nowy pociąg może rozwijać prędkość 160 km na godz., na tej trasie nie mógł pokazać swoich możliwości. Tory są w tak kiepskim stanie, że rozpędzał się tylko do 70-80 km na godz. Na wielu odcinkach wlókł się jednak 40-50 km na godz. Na odcinku między Służewcem i Dworcem Zachodnim jechał jeszcze wolniej. Wszystko przez opóźniającą się przebudowę torów na tym odcinku. Miała się skończyć przed 31 maja, a finiszu prac nie widać. Ponad 100-kilometrową trasę z Radomia do Dworca Śródmieście nowy pociąg pokonał w 2 godziny i 12 minut.

Przez dwa tygodnie FLIRT będzie rotacyjnie kursował na niemal wszystkich trasach dojazdowych do stolicy. Nie zobaczą go jedynie pasażerowie dojeżdżający od strony Tłuszcza i Nasielska. Szczegółowy plan kursów można znaleźć na stronie www.mazowieckie.com.pl.

Potem nowe składy mają na stałe kursować na trasie z Sochaczewa przez Warszawę do Siedlec, bo na tej linii tory są w dość dobrym stanie.

Na razie jednak FLIRT będzie jechać tak długo jak stare pociągi.

źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza Stołeczna, 3 czerwca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Pociąg do wielkiego miasta

Post autor: eg_ptmkż »

W przyszłym roku rusza wielkie remonty linii kolejowych wokół Krakowa. To pierwszy krok do stworzenia nowoczesnej kolei podmiejskiej. Kiedy mieszkańcy Bochni czy Skawiny będą w kwadrans dojeżdżać do centrum miasta i przesiadać się na szybkie tramwaje? Urzędnicy nie potrafią precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie.

Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa odpowiedzialny za organizacje transportu publicznego w województwie, tak wyobraża sobie działanie sytemu: - Jeśli jestem mieszkańcem Gdowa, to rano wsiadam w samochód i jadę do Wieliczki. Nie patrzę nawet na rozkład jazdy. Wiem, że co 10 minut kursują pociągi. Szybko dojeżdżam do Krakowa i wysiadam w Płaszowie, na Grzegórzkach lub na dworcu. Obok czeka szybki tramwaj. Wszystko na jednym bilecie - mówi. Dziś są to jednak tylko wyobrażenia. Kiedy przybiorą realne kształty? Z najbliższych planów wynika, że infrastruktura kolejowa powstawać będzie pod kątem organizacji Euro 2012 jedynie na trasach wschód -zachód. Później dopiero przyjdzie czas na organizowanie połączeń.

Dojeżdżający z gmin wokół Krakowa muszą więc jeszcze poczekać na szybkie i nowoczesne pociągi podmiejskie. Zamiast nich będą zapewne dalej korzystać z prywatnych busików i komunikacji miejskiej. Tak jak mieszkańcy Skawiny, którzy podróżują prawie wyłącznie autobusami miejskimi. - Po likwidacji połączeń kolejowych ludzie nie mieli czym jeździć do pracy. Ostatnio nieco zrobiono przy okazji pociągu papieskiego. Zmodernizowano trochę linie, ale to takie... malowanie starej baby - mówi Stanisław Żak, wiceburmistrz Skawiny.

***

Kolej zintegrowana z transportem miejskim w założeniu ma kursować do Krakowa z Miechowa, Trzebini, Spytkowic, Kalwarii Zebrzydowskiej, Wieliczki i Bochni. Pociągi jeździłyby z taką samą, nie przekraczającą pół godziny, częstotliwością. W Krakowie powstałoby kilkanaście nowych peronów, m.in. w Bronowicach, Olszy, Dąbiu i kilku miejscach w Nowej Hucie. Tutaj na wysiadających z pociągów czekałyby krakowskie tramwaje.

Dzięki funduszom europejskim po raz pierwszy pojawiła się szansa na realizacje idei. Przynajmniej częściowo. Pieniądze pochodzą z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z jego środków modernizowane będzie połączenie z zachodnią granicą kraju oraz linia kolejowa Psary - Kraków, których części obejmą przyszły system krakowskiej kolei aglomeracyjnej. Inwestycje powinny zostać zakończone do 2015 r.

Ponadto w zeszłym tygodniu Ministerstwo Infrastruktury przyznało Małopolsce dodatkowo 100 mln euro na modernizację połączenia z Wieliczką, remont Dworca Głównego i budowę peronów w okolicy Hali Targowej. Pieniądze trzeba wykorzystać przed 2012 r. Projekty nie obejmują jednak remontów na wszystkich kierunkach.

- Przede wszystkim rezygnujemy z kierunków północ i południe. Euro 2012 wymusza na nas, żeby przede wszystkim zadbać o linie z zachodu na wschód - mówi wicemarszałek Roman Ciepiela. Urząd Marszałkowski będzie współfinansował modernizację linii kolejowych. - Na tych szynach, które mamy teraz, nie ma co marzyc o porządnej kolei podmiejskiej. Nie da się tu osiągnąć ani odpowiedniej szybkości, ani częstotliwości - mówi Ciepiela.

***

Za remonty torów odpowiedzialna jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. - Będziemy modernizować linie w województwie, aby możliwa była jazda z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Po tych samych szynach będą jeździć pociągi podmiejskie - zapewnia Włodzimierz Żmuda, dyrektor regionalnego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za utrzymanie i rozbudowę torów. Najpierw nowe szyny połączą Bieżanów i Wieliczkę.

Równocześnie PKP PLK rozpoczną modernizację linii do Trzebini, a następnie do Podłęża i Bochni. Zostanie zelektryfikowana linia prowadząca do portu lotniczego w Balicach. Modernizowany też będzie krótki odcinek w kierunku Skawiny i cześć Centralnej Magistrali Kolejowej z Krakowa do Zastowa.

- Dziś nie powiem, że wszytko skończymy do 2012 roku. Remonty torowisk do Wieliczki i Balic są pewne. Do Trzebini nie mamy pewności, ale będziemy się starać - mówi Włodzimierz Żmuda.

Tymczasem marszałek Ciepiela zapewnia, że do 2012 r. powstanie nowoczesne połączenie z zachodnią Małopolska. Ponadto w Wieliczce i Trzebini, w okolicach dworców, powstaną parkingi na kilkaset samochodów. Równolegle modernizowane będą perony na krakowskim Dworcu Głównym w sąsiedztwie linii szybkiego tramwaju. Poza tym do 2012 r. powstanie minidworzec kolejowy w okolicach Hali Targowej. - Będzie zbudowany na obecnym nasypie, obok dużego węzła komunikacji tramwajowej. Tam też powstanie podziemny parking samochodowy - mówi wiceprezydent Wiesław Starowicz.

***

Modernizacja linii kolejowych to tylko pierwszy krok. Trzeba jeszcze zakupić tabor i stworzyć system połączeń. - Kolej aglomeracyjna to nie jest jeden projekt, ale przynajmniej kilka. Wynika to choćby z faktu, że PKP składa się z kilkunastu odrębnych spółek. Jedni zajmują się peronami, inni torami, a jeszcze inni pociągami. Gramy na kilku szachownicach jednocześnie - mówi Roman Ciepiela.

Miedzy miastem a Urzędem Marszałkowskim istnieje spór o to, kto powinien obsługiwać krakowską kolej podmiejską. - Opowiadam się za zorganizowaniem przetargu na prywatnego operatora, innego od PKP Przewozy Regionalne - mówi wiceprezydent Wiesław Starowicz. Samorząd wojewódzki ma jednak problem, bo rząd planuje przekazanie mu zarządzania spółką PKP Przewozy Regionalne. Spółka jest zadłużona, ponadto ma opinie archaicznie zorganizowanej i niereformowalnej. - Jeszcze nie wiemy, jak będzie funkcjonowała firma po przejęciu - mówi Irena Cebula, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim. - Jest za wcześnie, by mówić o uruchomieniu jakichkolwiek nowych połączeń. Przewidujemy duży wzrost kosztów funkcjonowania spółki. Możemy mieć problem nawet z utrzymaniem dotychczasowej ilości połączeń - mówi dyrektor Irena Cebula.

(…)

9 przystanków, 9 węzłów
Wedle planów kolei aglomeracyjnej w Krakowie ma powstać 9 nowych przystanków wraz z drogami dojścia w następujących lokalizacjach: Dietla, Powstańców Wlkp., Bronowice, Batowice, Skawina Osiedle, Wieliczka Rynek, Wieliczka Winnicka, Balicka, Balice Lotnisko. Będzie też 9 węzłów przesiadkowych: Kraków Główny, Kraków Płaszów, Kraków Zabłocie, Kraków Dietla, Kraków Krzemionki/Powstańców Wlkp., Kraków Bronowice, Słomniki Miasto, Kraków Swoszowice/Zakopianka, Wieliczka. Na razie pewna jest jedynie rozbudowa Dworca Głównego i budowa nowoczesnego peronu na Grzegórzkach.

(źródło: ŁUKASZ PTAK, Dziennik Polski, 3 czerwca 2008)
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

10. rocznica katastrofy w Eschede

Post autor: eg_ptmkż »

Dziś mija 10. rocznica katastrofy kolejowej w niemieckim Eschede. Jadacy z Monachium przez Hanower do Hamburga ICE 884 „Wilhelm Conrad Röntgen” uderzył z prędkością 200 km/h w betonowy most. W wypadku zginęło 101 osób, a 105 zostało poważnie rannych. Bezpośrednią przyczyną katastrofy było pęknięcie obręczy koła trzeciej osi pierwszego wagonu.

Dalej wypadki potoczyły się szybko. Wygięta obrecz przebiła podłoge w jednym z przedziałów, kilkanaście sekund później wystająca także u dołu obręcz dokonała przestawienia zwrotnicy i doprowadziła do wykolejenia pociągu. Wyprowadzony z torów skład uderzył w betonowy most, który zawalił się i przygniótł leżące wagony. Zginęłą jedna trzecia pasazerów składu, w tym wielu Bawarczyków, zdążających podczas ferii zielonoświątkowych nad morze.

Pociąg miał dwuminutowe opóźnienie, zaś jadący od strony Hamburga ICE 787 „Werdenfelser Land” minął Eschede minutę przed planowym przejazdem, gdzie wyminąć miał ”Röntgena”. Być może tylko krok dzielił niemiecką kolej od jeszcze większej katastrofy.
Dzisiaj niemieckie media oraz Deutsche Bahn wspominają ofiary tej katastrofy. W ubiegłym tygodniu niemiecka telewizja wyemitowała pierwszy fabularyzowany dokument o tym wypadku, który dziś wieczorem powtórzy o 21.45 północnoniemiecka NDR.

źródło: Artur Bogdanowicz (kor. RK z Monachium), 3 czerwca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Rozmowy w sprawie połączenia Cottbus – Zielona Gór

Post autor: eg_ptmkż »

30.05.2008 r. w Urzędzie Marszałkowskim w Zielonej Górze odbyło się posiedzenie zespołu przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Brandenburgii i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. Wicemarszałek Sebastian Ciemnoczołowski na dowód dobrej współpracy podarował Ministrowi Infrastruktury i Planowania Przestrzennego Reinholdowi Dellmannowi model zabytkowego parowozu. Tego typu lokomotywy kursowały na trasie Berlin - Wrocław przez Forst, Żary, Żagań. Obecnie trwają rozmowy na temat rewitalizacji tej linii. Natomiast minister Dellmann przekazał dokumentację proceduralną pierwszego niemiecko-polskiego planowania przestrzennego. Przedmiotem planowania przestrzennego jest nowe niemiecko-polskie połączenie drogowe w rejonie między Frankfurtem (n. Odrą)/Słubicami a Eisenhüttenstadt/Kłopotem.
Postępowanie przestrzenne służy dopasowaniu planowanego połączenia drogowego do wymogów zagospodarowania przestrzennego. Sprawdzone zostanie, jak budowa nowej drogi współgra z innymi planami i jak może zostać zrealizowana (procedura oceny oddziaływania na przestrzeń). Poza tym postępowanie planowania przestrzennego zawiera transgraniczną procedurę oceny oddziaływania na środowisko oraz procedurę zgodności z obszarami Natura 2000 po obu stronach Odry. Ponadto sprawdzone zostanie, jakie miejsce najlepiej nadaje się na przekroczenie Odry i budowy transgranicznej drogi. Tutaj zaproponowano 4 warianty możliwego przebiegu trasy.
W sierpniu 2001 podpisano niemiecko-polskie porozumienie o wspólnym postępowaniu planowania przestrzennego. W roku 2004 wspólne przedsięwzięcie zostało wpisane do planu zapotrzebowania federalnych dróg głównych i w styczniu 2007 r. Federalne Ministerstwo Transportowe wyraziło zgodę na rozpoczęcie postępowania planowania przestrzennego.
Po przygotowaniu całej dokumentacji postępowanie zostało dzisiaj oficjalnie otwarte. Po zakończeniu postępowania planowania przestrzennego rozpoczęte zostanie odpowiednie postępowanie o wydanie zezwolenia po niemieckiej i polskiej stronie.
Kolejne spotkanie z ministrem Dellmannem planowane jest jesienią. Do tego czasu zespoły robocze ds. rewitalizacji połączenia i ds. połączeń transgranicznych będą intensywnie pracować. Spotkania odbędą się już w czerwcu. Również w przyszłym miesiącu planowane jest podpisanie porozumienia w sprawie rewitalizacji połączenia kolejowego Berlin - Wrocław przez Forst, Żary, Żagań. Będzie ono podstawą do wspólnego ubiegania się o środki unijne na realizację zadania z programu Europejska Współpraca Terytorialna.

Źródło: www.lubuskie.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Prezydent podpisał ustawę o oddłużeniu PKP Przewozów Regiona

Post autor: eg_ptmkż »

Oddłużenie PKP Przewozów Regionalnych i zrekompensowanie spółce ponad 2 mld zł strat, jakie poniosła w latach 2001-2004 - zakłada podpisana przez prezydenta w piątek nowelizacja ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Nowe przepisy przewidują dotację dla PKP Przewozów Regionalnych ze Skarbu Państwa w wysokości 2,16 mld zł. Pieniądze te zostaną przekazane w kilku transzach. Sejm, uchwalając tę ustawę w kwietniu, przyjął poprawkę autorstwa PO, zgodnie z którą 500 mln zł ma być przekazane do 31 lipca 2008 roku, a nie - jak zakładał projekt - do 30 czerwca. Zgodnie z nowelizacją, 883 mln zł trafi do PKP PR do 30 listopada 2008 roku, a 777 mln zł do 30 czerwca 2009 roku. Ustawa zakłada również, że Skarb Państwa udzieli PKP SA 1,86 mld zł pożyczki. Pieniądze zostaną przekazane PKP Polskim Liniom Kolejowym na prace związane z modernizacją i rozbudową infrastruktury. Pożyczka będzie spłacona m.in. udziałami spółki PKP Przewozy Regionalne. Sejm zdecydował, by 1 mld 383 mln zł z tej pożyczki było przekazane do 30 września 2008 roku, a 477 mln zł - do końca września 2009 roku.

Źródło: PAP, 30.05.2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

2008 CZERWIEC

Post autor: eg_ptmkż »

Flirt już szykuje się do wjazdu w Śląskie

Pierwszy z czterech pociągów Flirt 15 czerwca trafi na Śląsk. Właśnie rozpoczęło się szkolenie maszynistów, którzy poprowadzą te nowoczesne składy. Trzy pozostałe maszyny zamówione przez władze województwa śląskiego w siedleckiej fabryce Stadlera będą do nas docierać w następnych miesiącach. Ostatni z pociągów, które kosztowały 90 mln zł, dojedzie we wrześniu.
PKP Przewozy Regionalne zaczęły już szkolenie maszynistów, którzy będą prowadzić Flirty. Nie jest to takie proste, bo pociągi różnią się od tych, do których przyzwyczaili się pracownicy kolei. - Są naszpikowane elektroniką - przyznaje Jarosław Kołodziejczyk, zastępca dyrektora Śląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Katowicach, i dodaje, że oprócz zwykłych maszynistów trzeba będzie też wyszkolić instruktorów, którzy będą uczyli jazdy Flirtami swoich kolegów.
Flirty, każdy o długości 74 m, zostały m.in. wyposażone w klimatyzację, podjazdy dla niepełnosprawnych oraz nowoczesne wyciszenie. Każdy przystosowany jest do przewozu ok. 500 pasażerów (180 miejsc siedzących). Wewnątrz pociągu, który może osiągnąć prędkość do 160 km/godz., zamontowane zostaną też kamery. - To będzie całkiem inny komfort jazdy niż ten, który teraz kojarzy się nam z państwową koleją - zapewnia Kołodziejczyk i przypomina, że takie same maszyny jeżdżą po torach m.in. Włoch, Austrii i Niemiec.
Pierwszy Flirt, który w czerwcu pojawi się na torach, nie będzie kursował tylko po jednej. Kolej chce, aby pociąg pojawiał się w co najmniej kilku miastach, tak by pasażerowie mogli się do niego przekonać. Później Flirty mają jeździć m.in. między Gliwicami i Częstochową oraz Bielskiem-Białą i Katowicami.
W piątek sejmik zgodził się na ogłoszenie przetargu na osiem kolejnych nowoczesnych pociągów. Mają kosztować 160 mln zł i trafią do nas za dwa lata.

Źródło: Tomasz Głogowski, Gazeta Wyborcza Katowice, 01.06.2008
Ostatnio zmieniony 09 sie 2008, 17:19 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 1 raz.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości