Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Trójmiasto [grupa PKP]

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Gdynia dorzuci milion złotych do SKM

Post autor: eg_ptmkż »

Na zaplanowanej na przyszły tydzień sesji Rady Miasta Gdynia głosowana będzie uchwała o „ wyrażeniu woli objęcia przez Gminę udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście” .

– Dokapitalizujemy SKM kwotą jednego miliona złotych – mówi prof. Krzysztof Szałucki, skarbnik miasta Gdyni.

W tej chwili kapitał zakładowy SKM wynosi 43, 303 mln zł - 28, 303 mln zł to środki skarbu państwa, 8 mln zł to środki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego i 7 mln zł to środki Gminy Gdańsk. Samorządowcy weszli kapitałowo w SKM- kę na przełomie 2008 i 2009 r.; zarówno Rada Miasta Gdańska, jak i Sejmik Województwa Pomorskiego podjęły po dwie uchwały o dokapitalizowaniu SKM. Walne zgromadzenie wspólników SKM zatwierdziło już te uchwały.

Pomorskie samorządy mają w najbliższych kilku latach jeszcze wielokrotnie podejmować uchwały o dokapitalizowaniu SKM - np. Gdańsk zamierza do 2011 r. przekazać SKM łącznie kwotę 17 mln zł. Niedługo pierwszą uchwałę o dokapitalizowaniu SKM mają też przyjąć radni sopoccy.

Dokapitlizowanie SKM ma związek m.in. z programem `Rozwój SKM w Trójmieście`, czyli budową przystanku Gdańsk Śródmieście, przedłużeniem linii 250 o 1, 8 km, remontem 22 składów ezt, sześciu peronów, montaż na całej linii 250 zdalnego systemu sterowania ruchem. Cały program ma być zrealizowany przed Euro 2012. W lipcu będzie gotowe studium wykonalności.

źródło: Paweł Rydzyński, 21 maja 2009 rynekkolejowy.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

SKM: Kolejność remontów peronów

Post autor: eg_ptmkż »

W tym roku remontowane będą nie dwa (jak wcześniej pisaliśmy) , lecz trzy perony Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Znamy harmonogram przebudowy wszystkich peronów SKM przed Euro 2012.

W drugiej połowie 2009 r. rozpocznie się, w tym samym czasie, przebudowa peronów SKM Sopot i Sopot Wyścigi. Roboty zakończą się jeszcze w 2009 r. lub na początku 2010 r. Peron SKM na stacji Sopot ma być przebudowany w stylu retro; trwają w tej sprawie ostatnie ustalenia pomiędzy Urzędem Miasta w Sopocie i SKM.

Także w tym roku zostanie dokończony remont przystanku Gdańsk Politechnika. W ub.r. ten przystanek przeszedł „ lifting” (m.in. wyremontowano wiatę i wymieniono balustrady) , a ostatnim akordem remontu ma być instalacja windy.

Przyspieszenie montażu windy na przystanku Gdańsk Politechnika (pierwotnie dokończenie remontu planowano później niż w 2009 r.) jest związane m.in. z uruchomieniem przez ZTM Gdańsk nowej linii autobusowej, spod SKM Politechnika do dwóch dużych gdańskich szpitali.

W 2010 r. na pewno remontowany będzie przystanek Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana oraz najprawdopodobniej Gdańsk Żabianka. W przypadku Żabianki nie ma jeszcze stuprocentowej pewności (pod uwagę brany jest alternatywny remont w 2010 peronu SKM Gdańsk Wrzeszcz) , ale na remont w 2010 r. akurat Żabianki naciskają władze Gdańska, mając na względzie to, iż na początku 2010 r. ma zostać otwarta nowoczesna hala widowiskowo- sportowa, na 15 tys. miejsc, na granicy Gdańska i Sopotu. Najbliżej z niej będzie właśnie do SKM Żabianka.

Jeśli w 2010 r. remontowana będzie Żabianka, to przebudowa Wrzeszcza przesunie się na rok 2011.

SKM nie przygotowuje konkretnych planów remontu remontu przed Euro 2012 peronów w Gdańsku Gł., wiadomo jednak, że przebudowany będzie peron 3. W związku z budową nowego toru, którym SKM- ki będą kursować z Gdańska Gł. do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście (oddalonego od Gdańska Gł. o 1, 8 km w kierunku Pruszcza Gd.) , peron 3 stanie się peronem wyspowym. Budowa przystanku Gdańsk Śródmieście oraz zlokalizowanych przy nim torów odstawczych dla pięciu składów EZT jest zapisana w projekcie „ Rozwój SKM” .

Jeszcze w tym roku ma zostać też przeprowadzona kosmetyka peronu Sopot Kamienny Potok, wyremontowanego przed kilku laty. W Kamiennym Potoku zostaną m.in. powieszone nowe tablice.

źródło: Paweł Rydzyński, 4 lutego 2009 rynek- kolejowy.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Kolejka będzie nowoczesna

Post autor: eg_ptmkż »

Nowoczesne, zmodernizowane pociągi zatrzymujące się przy wyremontowanych peronach. Pociąg niemalże wjeżdżający na Główne Miasto. System sterowania ruchem, który pozwoli na kursowanie kolejek częściej niż obecnie.

Takie są założenia projektu "Rozwój SKM", który jak zapewnia prezes SKM Andrzej Osipów - ma być zrealizowany przed Euro 2012. Wyłoniony został zwycięzca przetargu na stworzenie studium wykonalności projektu.

Studium stworzy biuro WYG International Polska, z siedzibą w Warszawie, członek WYG Group, notowanej na londyńskiej giełdzie. Oferta WYG International opiewa na kwotę 957,7 tys. zł (w tym VAT) i była tańsza mniej więcej o połowę od stawek podyktowanych przez trzy inne firmy, które stanęły do przetargu na stworzenie studium. Dokumentacja projektu "Rozwój SKM" ma być gotowa za osiem miesięcy. Realizacja tego przedsięwzięcia ma kosztować 262 mln zł, połowa będzie pochodzić z Unii Europejskiej. Projekt zakłada m.in. kapitalny remont peronów w Sopocie i Sopocie Wyścigach (co nastąpi w 2009 roku - do końca tego roku ma się zakończyć remont peronu w Gdańsku Oliwie), a następnie na przystankach Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz i Żabianka oraz Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana. - Wszystkie zostaną przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych - zapowiada Maciej Lignowski z SKM.

Udogodnienia dla niepełnosprawnych znajdą się też w 22 pociągach (na 65, którymi kolejka dysponuje), które mają zostać wyremontowane w ramach projektu "Rozwój SKM". Po remoncie te składy będą wyglądały tak samo jak cztery już przebudowane kolejki - będą miały zlikwidowane ścianki działowe i tzw. przedziały służbowe, fotele i malowanie według nowej stylizacji, stojaki na rowery, zamknięte zbiorniki WC. Gdy te składy zostaną przebudowane, w rozkładzie SKM pojawią się oznaczenia, które pociągi są przystosowane dla niepełnosprawnych. Dziś takich pociągów SKM ma zbyt mało (tylko siedem), by można było ryzykować wprowadzenie oznaczeń - w przypadku awarii takiego pociągu nie ma szansy zastąpienia go innym składem dostępnym dla niepełnosprawnych. Przed Euro 2012 ma zostać otwarty nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście. Będzie on zlokalizowany pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w sąsiedztwie skrzyżowania z ul. Okopową i Podwalem Przedmiejskim. Tory kolejki zostaną przedłużone o ok. 1800 m. Projekt "Rozwój SKM" zakłada też uruchomienie zdalnego systemu sterowania ruchem SKM-ek na odcinku pomiędzy Gdańskiem Gł. a Rumią. Pozwoli to na zwiększenie częstotliwości kursowania do pięciu minut. W styczniu ten system ma rozpocząć funkcjonowanie między Gdynią Gł. a Orłowem.

Od niedzieli będzie nowy rozkład

W niedzielę wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów Szybkiej Kolei Miejskiej. W dni robocze w godz. 6-19 przez cały dzień pomiędzy Gdańskiem Gł. a Gdynią Gł. kolejki będą kursowały co 7-8 min. Do tej pory taka częstotliwość była utrzymywana tylko w porannym i popołudniowym szczycie - w środku dnia SKM-ki kursowały co 15 min. Częściej niż do tej pory będą kursowały pociągi pomiędzy Gdańskiem a Rumią - w godz. 6-19 w dni robocze nie rzadziej niż co 15 min, w porannym szczycie jeszcze częściej. Pojawią się też składy kursujące w relacji Gdańsk - Reda.

Po południu łatwiej będzie dojechać do Wejherowa. Według obecnego rozkładu, tylko do godz. 17 kolejki z Gdańska do Wejherowa kursują co 15 minut (później co pół godziny). W nowym rozkładzie pociągi do Wejherowa będą odjeżdżać z Gdańska co kwadrans do godz. 19.

Więcej kolejek pojawi się na trasie późnym wieczorem. SKM-ki z Gdańska Gł. do Gdyni Gł. odjeżdżać będą co kwadrans do godz. 22; w starym rozkładzie kursowały rzadziej już od godz. 21.

Niestety, SKM nie jest w stanie zwiększyć liczby pociągów na szlaku, więc aby wydłużyć relacje jednych składów, inne trzeba skrócić. Odczują to m.in. mieszkańcy Chyloni. Obecnie do godz. 21.30 codziennie kolejki z Gdyni Gł. w kierunku Chyloni odjeżdżają co 15 min, od 14 grudnia od godz. 19.30 będą kursować co pół godziny.

Leopold Naskręt z Wydziału Marketingu i Umów SKM zapowiada jednak, że frekwencja będzie monitorowana i jeśli się okaże, że niektóre pociągi jeżdżą przepełnione, mogą być wprowadzone poprawki do rozkładu.

Rozkład SKM na trasie do Tczewa i Lęborka praktycznie się nie zmieni. Zlikwidowany został weekendowy pociąg Gdańsk - Słupsk, który docierał do Słupska o 1 w nocy. Nie cieszył się popularnością wśród pasażerów.

źródło: POLSKA Dziennik Bałtycki, 11 grudnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

SKM z większymi pieniędzmi

Post autor: eg_ptmkż »

Na Walnym Zgromadzeniu Wspólników PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. zatwierdzona została decyzja o podwyższeniu udziałów w spółce przez dwa podmioty samorządowe.

Przed kilkoma tygodniami Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zdecydował o podwyższeniu o 4 mln zł swoich udziałów w kapitale zakładowym SKM. Podobną decyzję podjęli gdańscy radni - gmina Gdańsk podwyższyła kapitał o 2 mln zł.

Te pieniądze przeznaczone zostaną m.in. na bieżący remont taboru i studium wykonalności projektu „Rozwój SKM”. W ramach tego projektu powstać ma nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia 250 SKM Rumia - Gdańsk Gł. będzie przedłużona o 1, 8 km, powstaną też nowe tory postojowe), wyremontowane będą przystanki Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz oraz Żabianka, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, do remontu pójdą 22 składy EZT, zbudowany zostanie system zdalnego sterowania ruchem na całej linii 250.

Cały program ma zostać zrealizowany przed Euro 2012. Kosztować będzie 262 mln zł, połowa pochodzić będzie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. SKM wyłoży na ten cel prawie 66 mln zł, miasto Gdańsk i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego po 14 mln zł, a miasto Sopot 5 mln zł. Ponad 32 mln zł stanowić będą środki z Funduszu Kolejowego.

Do roku 2011 miasto Gdańsk planuje wnieść do SKM Trójmiasto udziały o łącznej wartości 17 mln zł. Takie informacje zostały nam przekazane przez Urząd Miejski w Gdańsku.

źródło: Pawel Rydzyński, rynek-kolejowy.pl 11 grudnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

„Rozwój SKM” - krok do studium wykonalno

Post autor: eg_ptmkż »

Cztery firmy stanęły do przetargu na stworzenie studium wykonalności projektu „Rozwój SKM w Trójmieście”. Oferty złożyły WYG International, SENER, ZDG „TOR” oraz konsorcjum, na czele którego stoi Scott Wilson.

– Różnica między najtańszą i najdroższą ofertą wynosi sto procent. Dlatego wysyłamy do oferentów dodatkowe zapytania. Gdy otrzymamy odpowiedzi, poinformujemy o stawkach – mówi Leopold Naskręt, naczelnik Wydziału Marketingu i Umów SKM.

Zwycięzca przetargu ma zostać ogłoszony w ciągu 60 dni. Na wykonanie prac będzie miał osiem miesięcy.

Projekt „Rozwój SKM w Trójmieście” ma wynieść 262 mln zł; połowa środków pochodzić z UE. W jego ramach powstać ma nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia 250 SKM Rumia - Gdańsk Gł. będzie przedłużona o 1, 8 km, powstaną też nowe tory postojowe) , wyremontowane będą przystanki Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz oraz Żabianka, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, do remontu pójdą 22 składy EZT, zbudowany zostanie system zdalnego sterowania ruchem na całej linii 250. – Projekt zostanie zrealizowany przed Euro 2012 – zapowiada Andrzej Osipów, prezes SKM.

W przetargu ogłoszonym przez SKM nie wystartowało niemieckie konsorcjum IVV GMBH, które w październiku podpisało umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego na stworzenie studium wykonalności Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej, czyli szynowego połączenia lotniska w Rębiechowie z centrum Gdańska i Gdyni. Na wykonanie tych prac IVV GMBH ma, zgodnie z kontraktem, 10 miesięcy.

źródło: Paweł Rydzyński, POLSKA-DZIENNIK BANDYCKI 21 listopada 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Gdańsk będzie podwyższać udziały w SKM

Post autor: eg_ptmkż »

Do roku 2011 miasto Gdańsk planuje wnieść do SKM Trójmiasto udziały o łącznej wartości 17 mln zł.

Tak wynika z materiału „ Analiza stanu majątku operacyjnego i scenariuszy rozwoju Spółki PKP SKM w Trójmieście Sp. z .o.o.” , opracowanego przez CNTK (Zakład Dróg Kolejowych i Przewozów) .

– W celu zwiększenia roli i znaczenia samorządu lokalnego w podejmowaniu decyzji o przyszłości transportu kolejowego w Trójmieście” Gdańsk objął kilku tygodni w kapitale zakładowym SKM udziały o wartości 2 mln zł. Jest to 5, 83 proc. wartości kapitału zakładowego.
Te pieniądze mają być spożytkowane m.in. na stworzenie studium wykonalności programu „ Rozwój SKM w Trójmieście” . W jego ramach powstać ma nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście (linia 250 SKM Rumia- Gdańsk Gł. będzie przedłużona o 1, 8 km, powstaną też nowe tory postojowe) , wyremontowane będą przystanki Gdańsk Politechnika, Wrzeszcz oraz Żabianka, Sopot i Sopot Wyścigi, a także Gdynia Wzgórze Św. Maksymiliana, do remontu pójdą 22 składy EZT, zbudowany zostanie system zdalnego sterowania ruchem na całej linii 250.

_Program „ Rozwój SKM w Trójmieście” kosztować będzie 262 mln zł. Połowa pochodzić będzie z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. SKM wyłoży na ten cel prawie 66 mln zł, miasto Gdańsk i Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego po 14 mln zł, a miasto Sopot 5 mln zł. Ponad 32 mln zł stanowić będą środki z Funduszu Kolejowego.

źródło: Paweł Rydzyński, 27 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

W oczekiwaniu na studium wykonalności rozwoju SKM w Trójmieś

Post autor: eg_ptmkż »

Ogłoszony został przetarg na stworzenie studium wykonalności projektu „ Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej” . Studium ma być gotowe w ciągu ośmiu miesięcy od podpisania umowy ze zwycięzcą przetargu. Szacunkowa wartość zamówienia to 1, 8 mln zł bez VAT. Kryterium zamówienia to najniższa cena.

Projekt „ Rozwój SKM” obejmuje m.in. przedłużenie obecnie istniejącej linii SKM 250 (Rumia- Gdańsk Gł.) o 1, 8 km, budowy nowego przystanku Gdańsk Śródmieście oraz zlokalizowanych przy nim torów odstawczych na pięć pociągów. W jego ramach zmodernizowane zostaną 22 składy EZT, na wzór czterech przebudowanych już EN57, wyremontowanych zostanie też sześć lub siedem peronów między Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł. (najbardziej ambitne plany władz zakładają remont wszystkich peronów przed Euro 2012) . W ramach tego projektu zaplanowano także montaż (na stacji Gdynia Gł.) Lokalnego Centrum Sterowania, które pozwoli w przyszłości na zdalne sterowanie ruchem na całej linii 250.

Cały projekt będzie kosztować 262 mln zł, połowa pochodzić będzie z Unii Europejskiej.

Niedawno swoje udziały w spółce SKM podniosły Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ( o 4 mln zł) oraz gmina Gdańsk (o 2 mln zł) . Te pieniądze zostaną przeznaczone właśnie m.in. na stworzenie studium wykonalności.

Leopold Naskręt, naczelnik Wydziału Marketingu i Umów SKM potwierdził w rozmowie z „ Rynkiem Kolejowym” , że w nowym rozkładzie jazdy, który wchodzi w życie 14 grudnia, pociągi SKM będą kursować na niezmienionej trasie Tczew- Słupsk. Szczegółowy rozkład powinien być znany w połowie listopada.

źródło: Paweł Rydzyński, 16 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

SKM częściej do Wejherowa

Post autor: eg_ptmkż »

Zgodnie z projektem rozkładu jazdy 2008/2009, który wchodzi w życie 14 grudnia br., pociągi trójmiejskiej SKM kursować będą na niezmienionej od dwóch lat trasie Tczew-Słupsk. Więcej ma być pociągów łączących Trójmiasto z Wejherowem.

- Bardzo szybko rośnie liczba mieszkańców Rumi, Redy i Wejherowa korzystających z SKM-ki - mówi Eugeniusz Manikowski z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Projekt nowego rozkładu zakłada, że część pociągów Gdańsk Gł.-Gdynia Chylonia zostałaby wydłużona do Wejherowa, a część skrócona do Gdyni Gł., tak żeby wydłużając relację do Wejherowa, nie trzeba było zwiększać liczby składów w ruchu.

Rozkład 2008/2009 będzie ostatnim, w którym SKM i Pomorski Zakład PKP Przewozy Regionalne tworzą konsorcjum. Oba podmioty podzieliły się szlakami na Pomorzu - SKM obsługuje relacje między Tczewem i Słupskiem, PKP PR - pozostałe, jedynie pomiędzy Tczewem i Gdańskiem Gł. pociągi osobowe obu spółek.

W poprzednich latach SKM-ki kursowały przez pewien czas do Elbląga, Iławy i Laskowic Pom., natomiast odcinek Lębork-Słupsk w całości był obsługiwany przez PKP PR.

Są plany rozszerzenia działalności SKM - m.in. wydłużenie jej kursowania do Malborka. Władze tego miasta bardzo chcą wejść kapitałowo do SKM Sp. z o.o. Decyzję o tym podjęła w maju br. malborska Rada Miasta. Gdy to nastąpi, rozpoczną się prace nad wydłużeniem trasy "tczewskich" SKM-ek do Malborka. Na 99 proc. nie będzie to jednak miało miejsca 14 grudnia.

źródło: Paweł Rydzynski, 8 października 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Samorządy podwyższyły swój kapitał w trójmiejskiej SKM

Post autor: eg_ptmkż »

Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego zdecydował o podwyższeniu o 4 mln zł swoich udziałów w kapitale zakładowym Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. Podobną decyzję podjęli gdańscy radni - gmina Gdańsk podwyższy kapitał o 2 mln zł.

Andrzej Osipów, prezes SKM, powiedział „Rynkowi Kolejowemu”, że pieniądze przeznaczone zostaną m.in. na remont taboru i studium wykonalności projektu „Rozwój SKM”.

Ww. projekt wyceniono na 280 mln, połowę ma sfinansować Unia Europejska. Obejmuje on przedłużenie linii SKM 250 (Gdańsk Gł.- Rumia) o 1800 m i budowę przystanku Gdańsk Śródmieście remont 22 składów, na wzór czterech już przebudowanych EN 57, remont 6 lub 7 peronów pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł. (których - ma być wiadomo do końca tego roku), jeśli wystarczy środków, także montaż w Gdyni Głównej Lokalnego Centrum Sterowania, które pozwoli na zdalne kierowanie ruchem na całej linii 250.

Osipów wspomniał też o planowanym usamorządowieniu SKM. – Liczymy na wejście kapitałowe do naszej spółki wszystkich samorządów pomiędzy Malborkiem i Wejherowem. To pozwoli na całościowe przejęcie SKM-ki. Przed usamorządowioną SKM jest przyszłość, tak jak przed usamorządowionymi Kolejami Mazowieckimi i Warszawską Koleją Dojazdową – twierdzi Osipów.

źródło: Paweł Rydzyński, 3 października 2008 www.infokolej.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Osipów: Likwidujemy historyczną zaszłość

Post autor: eg_ptmkż »

- Projekt „Rozwój SKM w Trójmieście” wyceniono na 280 mln zł, z czego połowę ma wyłożyć Unia Europejska. W tych 280 mln znajdzie się też m.in. modernizacja 22 składów EZT, na wzór czterech już przebudowanych EN 57. Do tego planujemy remont sześciu peronów pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł. - mówi w rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" Andrzej Osipów, prezes SKM w Trójmieście.

Paweł Rydzyński: SKM-kę czekają w najbliższych latach duże inwestycje w tabor i infrastrukturę. Linia 250 Rumia-Gdańsk Gł. ma zostać przedłużona do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście. Pociągiem z Gdańska i Gdyni będzie można dojechać do lotniska w Rębiechowie. Pan 30 lat temu pracował w Przedsiębiorstwie Robót Kolejowych nr 12 i już wówczas były plany przedłużenia linii SKM do Gdańska Śródmieścia.

Andrzej Osipów, prezes SKM w Trójmieście: Ta inwestycja ma dla mnie szczególne znaczenie. Likwidujemy historyczną zaszłość. Dwa nowe tory SKM pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdańskiem Śródmieście będą szły równolegle do obecnie istniejących torów dalekobieżnych. Gdańsk Śródmieście będzie węzłem tramwajowo-kolejowo-autobusowym, zlokalizowanym w odległości 1800 m od stacji Gdańsk Gł., w bliskim sąsiedztwie starówki. Za przystankiem Gdańsk Śródmieście zostaną natomiast zlokalizowane tory odstawcze. Ile - dokładnie wykaże to studium wykonalności projektu „Rozwój Szybkiej Kolei Miejskiej”, na które przetarg zostanie ogłoszony w niedługim czasie.

P.R.: Wspomniany projekt obejmuje nie tylko wydłużenie linii SKM 250 do Gdańska Śródmieścia.

A.O.: Projekt „Rozwój SKM w Trójmieście” wyceniono na 280 mln zł, z czego połowę ma wyłożyć Unia Europejska. W tych 280 mln znajdzie się też m.in. modernizacja 22 składów EZT, na wzór czterech już przebudowanych EN 57 - ze zlikwidowanymi ściankami działowymi i tzw. przedziałami służbowymi, fotelami i malowaniem według nowej stylizacji, stojakami na rowery, zamkniętymi zbiornikami wc, udogodnieniami dla niepełnosprawnych. Do tego planujemy remont sześciu peronów pomiędzy Gdańskiem Gł. i Gdynią Gł. Których - wykaże wspomniane studium. Ponadto, ze środków objętych tym projektem, ma zostać również sfinansowane zadanie dotyczące rozbudowy zdalnego sterowania ruchem pociągów na linii 250. Projekt „Rozwój SKM” wyceniono na 280 mln zł, natomiast 612 mln zł kosztować będzie budowa pierwszego etapu Kolei Metropolitalnej. Oba projekty zostały wpisane na tzw. listę indykatywną, czyli do zbioru priorytetowych projektów, na które środki z Unii Europejskiej będą szły poza konkursem. Oba będą przez Unię sfinansowanie w połowie. Przypominam, że połączenie szynowe do lotniska to dopiero pierwszy etap budowy Kolei Metropolitalnej. Dalsze, wieloletnie plany mówią m.in. o stworzeniu połączenia kolejowego Gdańska z Kartuzami, Kościerzyną, a nawet Bytowem oraz doprowadzenie pociągów pasażerskich do lotniska Gdynia-Kosakowo, jeśli uzyska ono status terminalu pasażerskiego. Ta ostatnia linia obsługiwałaby m.in. gdyńskie osiedla Pogórze, Obłuże i Oksywie.

P.R.: To dalekosiężne plany. Znacznie szybciej połączenie kolejowe zyskają mieszkańcy kilku dzielnic Gdańska.

A.O.: Tak, m.in. Jasienia, Moreny i Niedźwiednika. Tamtędy będzie poprowadzona linia z centrum Gdańska do lotniska w Rębiechowie, która zacznie swój bieg na wysokości przystanku Zaspa. Od lotniska w kierunku Gdyni będzie biegła najpierw obecnie istniejącą bocznicą kolejową do stacji Gdańsk Osowa, leżącej na linii Gdynia-Kościerzyna, a później do Gdyni - właśnie linią „kościerską”. Pomiędzy Osową i Gdynią Gł. istnieje w tej chwili tylko jeden przystanek - Gdynia Wielki Kack. W momencie, gdy powstanie Kolej Metropolitalna, planowane jest uruchomienie dwóch kolejnych, przy osiedlach Karwiny i Witomino. Trudno powiedzieć już teraz, czy Kolej Metropolitalna dotrze do samej stacji Gdynia Gł. po linii „kościerskiej” i obecnie istniejący układ torowy nie zostanie zmieniony, czy na wysokości przystanku Wzgórze Św. Maksymiliana zostanie wybudowane „przejście” na tory SKM. Wykaże to studium wykonalności. Nasza spółka oczywiście optuje za tym drugim rozwiązaniem.

P.R.: Studium wykonalności ma też wykazać, jakiego rodzaju tabor będzie dojeżdżać do Rębiechowa. Władze Gdańska nie wykluczają, że do lotniska powinien docierać nie pociąg, lecz szybki tramwaj. Ten pomysł ściera się z koncepcją autorów przebiegu Kolei Metropolitalnej. Z kolei w przypadku trasy z Gdyni do Rębiechowa pada pomysł, by jeździły nią szynobusy, na wzór połączenia jakie istnieje pomiędzy centrum Krakowa a lotniskiem Balice.

A.O.: Z naszej strony chcielibyśmy, by na całej trasie jeździła kolej elektryczna. Komisja Europejska oczekuje szukania rozwiązań zarówno ekologicznych, jak i ekonomicznych. O wszystkim zadecyduje jednak analiza studium wykonalności.

P.R.: Pociągi której ze spółek będą docierać do lotniska? Pytam dlatego, że w planach rządu jest przekazanie zarówno SKM, jak i PKP Przewozów Regionalnych władzom samorządowym. To może pociągnąć za sobą dalsze przekształcenia tych podmiotów. Czy wiadomo już teraz, kto będzie operatorem linii do Rębiechowa?

A.O.: Mamy zapewnienie ze strony Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, że będzie to Szybka Kolej Miejska.

P.R.: Wspomniany już projekt „Rozwój SKM” zawiera m.in. plan modernizacji 22 składów EZT. A czy, niezależnie od tego, spółka ma w najbliższych latach plany zakupu nowego taboru?

A.O.: Tak. Chcielibyśmy zakupić 25 nowych EZT. Planujemy wystąpić o pozyskanie środków na ten cel z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Rozmawiamy o tym z Urzędem Marszałkowskim. Zwracam uwagę, że przy takiej inwestycji potrzebny jest wkład własny, który przewyższa nasze możliwości, dlatego niezbędne są działania w celu pozyskania kapitału, na przykład poprzez objęcie udziałów w spółce przez samorządy. Takie plany mają zarówno samorządy „obsługiwane” obecnie przez pociągi SKM, jak i te, które w tej chwili nie są w waszym zasięgu. Do tych drugich należy m.in. powiat malborski. Przypominam, że Pomorski Zakład Przewozów Regionalnych i SKM na trzy lata utworzyły konsorcjum. W wyniku tego, SKM prowadzi przewozy na trasie Tczew – Trójmiasto – Słupsk. Wcześniej nasze pociągi nie kursowały na trasie z Lęborka do Słupska natomiast, wspólnie z Przewozami Regionalnymi, obsługiwaliśmy linie z Tczewa do Laskowic Pomorskich a także z Tczewa do Malborka i dalej do Iławy oraz Elbląga. Aktualnie, na odcinku Gdańsk Gł.-Tczew, nasze pociągi „przeplatają się” z pociągami osobowymi spółki PKP Przewozy Regionalne. W pociągach SKM na tym odcinku honorujemy bilety okresowe Przewozów Regionalnych do 13 grudnia. Biorąc pod uwagę propozycje malborskich samorządowców, nie wykluczamy, że rozszerzymy swoją ofertę, i taka sama sytuacja jak na odcinku z Tczewa do Gdańska będzie też miała miejsce na linii Tczew-Malbork.

P.R.: Ile może kosztować zakup nowych składów?

A.O.: Zarówno ile dokładnie będą kosztować, jak i to, która firma je wyprodukuje, rozstrzygnie przetarg. Wstępnie zakładamy, że 25 nowych składów może kosztować ok. 500 mln zł.

P.R.: SKM dysponuje w teju chwili 65 składami EZT. Czy zakup nowego taboru będzie oznaczał automatyczną likwidację taboru będącego w najgorszym stanie technicznym i jeszcze gorszym - estetycznym? Mam przede wszystkim na myśli „żółto-czerwone” składy EW 58, które nie spełniają w tej chwili żadnych estetycznych norm przyzwoitości.

A.O.: W momencie, gdy uruchomiona zostanie Kolej Metropolitalna, będziemy potrzebować więcej taboru niż teraz. Nie wykluczamy, że także składy EW 58 przejdą w przyszłości gruntowną modernizację i będą spełniać wymogi podróżnych. Za tym, by „nie kasować" EW 58 przemawiają ich parametry techniczne. Są to składy znacznie bardziej ładowne od pociągów serii EN 57, mają lepszy system rozruchu i hamowania, co przy dużym zagęszczeniu przystanków SKM ma niebagatelne znaczenie.

P.R.: Kiedy pasażerowie na własne oczy zobaczą te wszystkie zmiany?

A.O.: Zrobimy wszystko, by przedłużenie linii do Śródmieścia, zakup nowego taboru, jak i wyremontowanie obecnego miały miejsce przed Euro 2012.

P.R.: Rozpatrywana jest też kwestia reaktywacji linii do Gdańska Brzeźna, na której ruch pasażerski zamarł w 2005 r. Za wznowieniem przewozów na tej linii przemawia fakt, że przebiega ona kilkaset metrów od stadionu Baltic Arena, na którym będą rozgrywane mecze Euro 2012.

A.O.: Jako przewoźnik, jesteśmy za reaktywacją linii do Brzeźna. Jednak tą linią zarządzają PKP Polskie Linie Kolejowe, i to ta spółka, wraz z władzami Gdańska, musi ostatecznie ustalić czy rozpocząć modernizację tej linii, aby spełniała elementarne kryteria obowiązujące w ruchu pociągów. Ponadto, wznowienie ruchu na tej linii, winno być uzgodnione z organizatorem przewozów w województwie, czyli z Urzędem Marszałkowskim. Obsługa linii Gdańsk Główny – Brzeźno, z naszych doświadczeń deficytowa, musiałaby być dofinansowywana, tak jak ma to miejsce w innych, podobnych przypadkach.

źródło: Paweł Rydzyński, 19 sierpnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Niedokładna kontrola biletów metropolitalnych

Post autor: eg_ptmkż »

Ostatnio dużo mówiło się o aroganckim zachowaniu kontrolerów Renomy. Okazuje się jednak, że są sytuacje, kiedy ich możliwości są ograniczone i to pasażer ma nad nimi przewagę.
29 grudnia 2007 roku triumfalnie ogłoszono wprowadzenie biletu metropolitalnego, który miał usprawnić komunikację w aglomeracji trójmiejskiej. Ułatwieniem dla pasażerów miała być możliwość podróżowania dzięki jednemu biletowi, ważnym w zależności od opcji w jednym, dwóch lub trzech środkach komunikacji funkcjonującej w Trójmieście. Nieoczekiwanie problem pojawił się z rzetelną kontrolą nowego rodzaju biletów.

Kontrolerzy w pociągach Szybkiej Kolei Miejskiej pasażerów z biletem metropolitalnym traktują wyjątkowo ulgowo.

- Bilet metropolitalny posiadam od marca. Codziennie od tego czasu podróżuję na uczelnię kolejką, a w wakacje na praktyki i pamiętam jedną `prawdziwą` kontrolę biletu - opowiada Kinga, studentka czwartego roku Politechniki Gdańskiej.

Kontroler, nie z własnej winy, nie ma możliwości dokładnego sprawdzenia pasażera z biletem metropolitalnym. Wystarcza mu sam widok plastikowej karty. Dzieje się tak z powodu zbyt malej ilości odpowiedniego sprzętu. To właśnie dzięki specjalnym urządzeniom kontrolerskim każda z osób sprawdzających bilet metropolitalny jest w stanie określić jego rodzaj oraz datę ważności.

W tym wypadku każda ze stron traci. Pasażer, który sumienne `ładuje` bilet może być zawiedziony faktem braku prawidłowej kontroli.

- Wśród z podróżujących z pewnością znajdują się tacy, którzy liczą na łut szczęścia i nie ładują karty - mówi Kinga. - Jest większa szansa, że to właśnie im się upiecze niż na odwrót - dodaje.

Pieniądze traci również Szybka Kolej Miejska z powodu braku dochodów z ewentualnych kar.

Leopold Naskręt z SKM mówi, że firma jest przygotowana na zwiększenie ilości specjalnych czytników.

- Kryteria według których ustala się tę ilość stanowią: liczba kontrolerów pracujących w pociągach SKM oraz skala sprzedaży biletów metropolitalnych - zaznacza.

Dodatkowo zapewnia, że jeżeli zajdzie konieczność zwiększenia liczby urządzeń kontrolerskich, na pewno takowe zostaną zakupione. Koszt jednego urządzenia kontrolerskiego C 3500 to 7 653 zł.

Może i Wy zauważyliście przypadki niedokładnej kontroli? Czekamy na sygnały!

mmtrojmiasto.pl
Ostatnio zmieniony 10 sie 2008, 06:59 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 1 raz.
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Sokiści rozpoczęli walkę z palącymi i pijącymi w pociągach S

Post autor: eg_ptmkż »

Piątek był pierwszym dniem zmasowanej akcji Straży Ochrony Kolei SKM przeciwko podróżnym pijącym alkohol i palącym papierosy w pociągach.

- Wysłaliśmy do pociągów wzmocnione patrole, poprosiliśmy o pomoc Żandarmerię Wojskową - powiedział Piotr Lejman, zastępca komendanta SOK SKM.

Największą uwagę sokiści zwracali przede wszystkim na tzw. przedziały służbowe, w których najczęściej gromadzą się miłośnicy "dymka" i "piwka".

W pierwszym skontrolowanym pociągu pomiędzy Gdynią i Gdańskiem wystawiono aż... 14 mandatów. Wzmocnione siły kontrolowały też popołudniowe pociągi jadące w kierunku Lęborka.

- Zaznaczam, że to pierwszy dzień wzmożonej akcji. Będą kolejne, za każdym razem kontrolowane będą inne pociągi. Mam nadzieję, że przyczyni się to do całkowitej likwidacji procederu picia i palenia w naszych pociągach. Oświadczam: zero tolerancji dla takich zjawisk! - twierdzi Lucyna Bujnicka, rzecznik SKM.

Pomysł "nalotów" na palących i pijących powstał w naszej redakcji. "Polska Dziennik Bałtycki" jest też pomysłodawcą wprowadzenia systemu SMS-owej łączności pasażerów z sokistami. Szefowie SKM są w trakcie analizy oferty przedstawionej przez jednego z operatorów, być może w przyszłym tygodniu poznamy termin uruchomienia systemu.

Paweł Rydzyński - POLSKA Dziennik Bałtycki
Awatar użytkownika
Krasiu-Michałek
Posty: 118
Rejestracja: 18 lut 2007, 14:00
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Trójmiasto [grupa PKP]

Post autor: Krasiu-Michałek »

Pracując nie raz (niestety) zdarzało mi się usłyszeć od niby ważnych słowa w rodzaju "zobaczymy jak sobie Kaziu na tym odcinku poradzi". Cieszy więc to, że chociaż część spraw trafia w ręce autentycznych pasjonatów. Powodzenia!
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Post autor: ArturSchŁ »

ernie_gdynia pisze:... zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Nasi górą !!
:mrgreen:
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Rewolucja komunikacyjna na Pomorzu

Post autor: eg_ptmkż »

Szykuje się rewolucja komunikacyjna w Trójmieście i całym regionie. Województwo pomorskie otrzyma z UE 306 milionów złotych na projekt budowy Kolei Metropolitalnej. Dzięki niej SKM dotrze do Moreny, Osowy, Karwin i lotniska. Otworzy też `kolejowy` Gdańsk na Kaszuby. To jedna z najważniejszych inwestycji ostatnich dziesięcioleci.

Kiedy powstawały pierwsze projekty Kolei Metropolitalnej większość mieszkańców Trójmiasta traktowała je, jak nierealną wizję kilku pasjonatów.

A jednak druga linia SKM staje się faktem. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, wpisało ją na listę projektów finansowanych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- To świetna decyzja nie tylko dla metropolii, ale całego regionu. Dzięki Kolei Metropolitalnej Trójmiasto zdecydowanie zbliży się do Kaszub - cieszy się Mieczysław Struk, wicemarszałek województwa pomorskiego.

Koszt budowy całej trasy to 612 milionów złotych. Połowa tej kwoty pochodzić będzie z unijnej dotacji, resztę pokryje województwo, Gdańsk, Gdynia i PKP Polskie Linie Kolejowe.

Nowa linia swój początek będzie miała na wysokości przystanku SKM Gdańsk Zaspa. Po starym nasypie kolejowym, po którym niegdyś biegła linia Gdańsk - Kokoszki, dotrze w okolice lotniska. Na tym odcinku powstanie kilka przystanków, między innymi w dzielnicach VII Dwór, Niedźwiednik, Morena, w okolicach Jasienia i Kiełpinka.

Nie wiadomo jeszcze jak będzie wyglądała trasa przy samym lotnisku, jednak najprawdopodobniej kolej dotrze w okolice terminalu, a następnie `wróci` w kierunku obwodnicy i po bocznicy prowadzącej do lotniska dotrze do Osowej. Na tym odcinku mają powstać dwa przystanki: Barniewice i Klukowo. Od Osowej Kolej Metropolitalna będzie korzystała z torów istniejącej linii Gdynia - Kościerzyna. Planuje się, że powstaną na niej nowe przystanki: w Osowej przy wiadukcie z ulicą Kielnieńską, na Karwinach oraz na wysokości Witomina.

Szczegóły przebiegu drugiej linii SKM poznamy, gdy powstanie jej studium wykonalności. Do 7 sierpnia firmy mogą zgłaszać swoje oferty w przetargu na jej wykonanie, ogłoszonym przez Urząd Marszałkowski. Gdy studium będzie gotowe, dowiemy się, gdzie dokładnie będą przystanki, ile torów będzie miała linia, jak będzie wyglądać przystanek przy lotnisku.

Kolej Metropolitalna to milowy krok w rozwoju trójmiejskiej aglomeracji. Zapewni sprawny dojazd do lotniska, ułatwi dostęp do centrum miasta mieszkańcom górnego tarasu Gdańska (dzielnice przy trójmiejskiej obwodnicy) wpłynie na rozwój tych terenów. Otworzy również Gdańsk na Kaszuby. Dzięki jej powstaniu możliwe będzie uruchomienie połączeń z Gdańska do Kościerzyny czy Kartuz.

- Trwa przygotowywanie studium wykonalności modernizacji linii Gdynia - Kościerzyna. Decyzja o przyznaniu środków na budowę Kolei Metropolitalnej nie mogła pojawić się w lepszym momencie. Te dwa projekty zrewolucjonizują komunikacje na Kaszubach - mówi dr Marcin Wołek, z katedry rynku transportowego wydziału ekonomicznego UG.

Na modernizację trasy kościerskiej w Regionalnym Programie Operacyjnym przewidziane jest ponad 46 milionów euro. Ma ona się zakończyć do 2012 roku. Dzięki temu, że część prac na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna zostanie przeprowadzona w ramach projektu Kolei Metropolitalnej, więcej środków będzie można przeznaczyć na modernizację tras na Kaszubach. Powstać mają połączenia kolejowe Gdańska z Kościerzyną i Kartuzami.

- To sprawi, że Kartuzy staną się częścią metropolii, ponieważ czas przejazdu wyniesie zaledwie 50 minut - mówi dr Wołek.

Kolej Metropolitalna ma powstać do końca 2011 roku.

- Jest to termin jak najbardziej realny. Nasza inwestycja została wpisana na listę projektów związanych z Euro 2012, do których stosuje się specjalną ustawę przyśpieszającą wszystkie procedury - zapewnia Paweł Wróblewski, koordynator projektu Kolei Metropolitalnej w Urzędzie Marszałkowskim.
Gazeta Wyborcza

Michał Jamroż wyborcza.pl
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości