Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Trójmiasto [grupa PKP]

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Będzie przystanek Gdańsk Śródmieście

Post autor: eg_ptmkż »

Podpisano porozumienie, które sprawia, iż realne staje się przedłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście do nowego przystanku Gdańsk Śródmieście.

Porozumienie podpisali w środę w Gdańsku wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz, marszałek woj. Pomorskiego Jan Kozłowski, prezes SKM Andrzej Osipów, prezes PKP PLK Krzysztof Celiński oraz Paweł Olczyk, członek zarządu PKP SA. Dotyczy ono zabudowy okolic ulic Targ Sienny i Targ Rakowy w centrum Gdańska.

Spółki z Grupy PKP wyraziły zgodę na przykrycie fragmentu wykopu, w którym położone są tory wychodzące z Gdańska Gł. w kierunku Tczewa, betonową płytą. Dzięki temu dostępne będzie w sumie 190 tys. metów kwadratowych powierzchni użytkowej – powstaną tam zarówno budynki mieszkalne, jak i handlowe. Inwestycje mają być gotowe do 2016 r.

- To jedyne porozumienie na szczeblu regionalnym, w którym Ministerstwo Infrastruktury było stroną – podkreśla prof. Juliusz Engelhardt.

Przedłużenie linii SKM do przystanku Gdańsk Śródmieście będzie miało miejsce szybciej niż do 2016 r., bo prawdopodobnie w 2011 r. Prace rozpoczną się w przyszłym roku. Gdańsk Śródmieście będzie kolejowo-tramwajowo-autobusowym centrum przesiadkowym. Końcowy przystanek SKM zostanie zlokalizowany pod al. Armii Krajowej, w sąsiedztwie Urzędu Wojewódzkiego, ok. 2 km od Gdańska Gł. - Cieszę się, że po raz pierwszy od 30 lat powstaje w Gdańsku nowa linia i nowy przystanek – powiedział minister Engelhardt.

Na terenie stacji Gdańsk Gł. zostanie prawdopodobnie wybudowany nowy tor, po którym pociągi SKM będą wracać z przystanku Śródmieście; w przeciwną stronę mają jeździć po jednym z istniejących obecnie torów.

Wstępne szacunki mówią, iż przedłużenie linii 250 SKM (Gdańsk Gł. - Rumia) do Gdańska Śródmieścia powinno zamknąć się w kwocie 100 mln zł.

- Chcemy by SKM była w regionie autentyczną alternatywą dla samochodów – powiedział marszałek Kozłowski. - Komunikacja decyduje o mobilności miasta – dodał prezydent Adamowicz. - Województwo pomorskie jest najbardziej „prokolejowym” województwem w Polsce – stwierdził minister Engelhardt.

źródło: Paweł Rydzyński, 31 lipca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Gorąca noc w SKM-ce

Post autor: eg_ptmkż »

Straż Ochrony Kolei SKM miała ostatniej nocy sporo pracy: interweniowano w Gdyni i w Gdańsku. To drugie wydarzenie widział nasz czytelnik. Pan Marek, który w nocy z 21 na 22 lipca wracał kolejką SKM z Sopotu do Wrzeszcza, twierdzi, że zachowanie pracowników Straży Ochrony Kolei było nieadekwatne do sytuacji.

- Byłem świadkiem, jak kilku z nich wciąga jednego z pasażerów do osobnego przedziału. Był tam przesłuchiwany i nie pozwolono mu opuścić tego miejsca – relacjonuje. - Słyszałem zaciekłe kłótnie. Kierownik pociągu poszedł sprawdzić, co się dzieje, lecz wrócił nie podejmując żadnego działania.

Ze słów pana Marka wynika, że przesłuchiwanemu nie pozwolono wysiąść na stacji, na której zamierzał. Co więcej, jeden z sokistów miał go uderzyć. Zdaniem naszego czytelnika przetrzymywany nie zachowywała się agresywnie, a reakcja pracowników SOK była przesadna.

- Poinformowałem o tym zarówno policję, jak i centralę Straży Ochrony Kolei. Muszę stwierdzić, iż zostałem zbyty przez obie te instytucje – bulwersuje się pan Marek.

Druga strona widzi cała sprawę zupełnie inaczej. - Zatrzymany mężczyzna palił papierosy i zaśmiecał wagon puszkami po piwie – opisuje Lucyna Bujnicka, rzecznik prasowy SKM. - Potem zaczął szturchać próbującą wylegitymować go strażniczkę. Dostał mandat, którego nie przyjął.

Niestety, to nie jedyna sytuacja, w jakiej musieli w nocy interweniować SOK-iści. W kolejce jadącej z Gdyni do Gdańska trzech mężczyzn i kobieta zaczęli ubliżać funkcjonariuszom. Wśród strażników była kobieta i to głownie na niej skupiły się obelgi pasażerów.

- Grupa wysiadła na Wzgórzu Maksymiliana i zaczęła wykrzykiwać takie rzeczy, że nie chcę ich nawet cytować – mówi Lucyna Bujnicka. - Wtedy sokiści wysiedli za nimi i próbowali ich wylegitymować. Doszło do awantury, pracownicy SOK-u musieli użyć gazu. Na stację przyjechał także patrol policji.

Służba Ochrony Kolei jest uzbrojoną jednostką działającą na podstawie ustawy o transporcie kolejowym. Do jej zadań należy kontrola przestrzegania przepisów, ochrona życia i zdrowia pasażerów oraz mienia.

źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto, 22 lipca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Wandale w SKM są bezkarni

Post autor: eg_ptmkż »

Ile czasu potrzeba, żeby doszczętnie zniszczyć dwa przedziały w pociągu, czyli zbić 18 szyb, wszystkie świetlówki i zamalować siedzenia i ściany wagonu? Kilku wandalom zajęło to zaledwie parę minut. Uciekli, bo w pociągach SKM brakuje monitoringu, SOK-istów i słynnej Renomy, która też ma dbać o porządek Szybka Kolej Miejska apeluje do świadków zdarzenia o kontakt z siedzibą spółki bądź komendą Służby Ochrony Kolei SKM na stacji Gdynia Główna. Do nas zgłosili się czytelnicy, którzy jechali feralną kolejką chwilę po jej zniszczeniu.

- To był wtorek, godz. 19.40 wsiedliśmy do SKM-ki na stacji Sopot Kamienny Potok. Z przodu było trochę tłoczno, więc poszliśmy na koniec składu. W ogóle nie było tu ludzi. Po chwili - szok. Wszystkie szyby są powybijane, szkło wala się po ziemi, śmierdzi świeżą farbą - ściany, siedzenia, sufit są zasprejowane. Kontrolerzy Renomy, którzy wsiedli do wagonu za naszymi plecami tylko zaklęli - opisuje Adam, mieszkaniec Sopotu.

Jak się okazuje nie ma świadków zdarzenia, chociaż wszystko działo się właściwie w biały dzień. Udaje nam się jedynie ustalić, że prawdopodobnie o godz. 19.17 na stacji Gdynia Cisowa (tu zaczynał swój bieg pociąg) do kolejki wsiada grupa kilku osób. W ciągu kilku minut udaje im się rozbić 18 szyb, zbić niemal wszystkie świetlówki, zamalować ściany i siedzenia. - Coś takiego zdarzyło się po raz pierwszy - mówi Leopold Naskręt, z SKM. - Zdarzały się graffiti, obrzucenie pociągu kamieniami, ale tu grupa osób wsiadła do kolejki i po prostu zniszczyła wszystko, co napotkała na drodze.

Nie wiadomo jeszcze, ile będą wynosić straty - pracownicy Szybkiej Kolei Miejskiej wciąż starają się to oszacować. Ale będzie to co najmniej kilkanaście tysięcy złotych.

- To był skład po modernizacji, z nowymi oknami i obiciami siedzeń. Zniszczeń na taką skalę wewnątrz składu odkąd pracuję nie pamiętam - mówi Maciej Lingowski, członek zarządu SKM.

Zdarzenie ktoś widział. - Zadzwoniła do nas anonimowa osoba, która stała na przejeździe kolejowym, z informacją, że coś niedobrego dzieje się w pociągu - usłyszeliśmy w komendzie Straży Ochrony Kolei SKM.

Niestety, wysłany patrol SOK wsiadł dopiero na stacji Gdynia Redłowo. Wtedy sprawców już nie było. Zastali jedynie zniszczone wagony. Dlaczego pojawili się tak późno? - Brakuje nam ludzi - tłumaczy Naskręt. - Szkolimy ich za darmo, dostają certyfikaty, a potem, jak już przepracują "obowiązkowe" trzy lata... odchodzą do lepiej płatnej pracy.

SKM deklaruje, że chce w pociągach zainstalować monitoring. Pierwsze kamery pojawiły się już w czterech nowych składach. Do 2012 r. monitoring ma być zamontowany w 22 zmodernizowanych składach i 25 nowych, które mają zostać zakupione. - Jak widać, w tych czasach to konieczność - mówi Naskręt.

W zeszłym roku naprawa zdewastowanych pociągów kosztowała spółkę 145 tys. zł (wagony były niszczone 235 razy). W pierwszej połowie tego roku firma odnotowała już 116 przypadków wandalizmu. Tym razem dużo poważniejszych - usuwanie ich skutków pochłonęło tyle pieniędzy, co w całym 2007 r.

źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

SMS-owy system w SKM-kach

Post autor: eg_ptmkż »

Szybka Kolej Miejska w Trójmieście planuje jeszcze w trakcie tych wakacji wprowadzić dwa systemy sms-owe łączności z podróżnymi.

Jeden, wymyślony przez władze SKM, dotyczy powiadamiania pasażerów przez sms-y np. o w rozkładach bądź taryfach. Drugi, który powstał w redakcji „Polski Dziennika Bałtyckiego” i został podchwycony przez władze SKM, dotyczy sms-owego kontaktu podróżnych z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei.

– Jeszcze w tym tygodniu jeden z operatorów telefonii komórkowej ma nam przedstawić propozycję umowy na oba te projekty – mówi Leopold Naskręt, naczelnik Wydziału Marketingu i Umów SKM.

Lucyna Bujnicka, rzeczniczka SKM zachwala pomysł powiadamiania sokistów przez sms-y. – W przypadku niebezpiecznych incydentów w kolejce, taki sposób łączności ze służbami mundurowymi wydaje się być bezpieczniejszy niż zwykły telefon – mówi Bujnicka.

– Każdy nowy sposób na poprawienie bezpieczeństwa w naszych pociągach jest warty rozpatrzenia – dodaje Andrzej Osipów, prezes SKM, podkreślając, że władze spółki chcą, by system rozpoczął funkcjonowanie jeszcze w czasie tych wakacji.

źródło: Paweł Rydzyński, 10 lipca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Plany rozwoju SKM Trójmiasto

Post autor: eg_ptmkż »

Ambitne plany z lat 1970-tych

Obrazek

Jednak zanim przejdziemy do faktycznych obecnych zamierzeń warto cofnąć się nieco wstecz i popatrzeć na plany rozwoju jakie snuto w okresie PRL. Plany rozbudowy SKM rozważano już od lat 1960-tych. Najprędzej pojawił się pomysł odbudowy dla ruchu pasażerskiego trasy Gdańsk Wrzeszcz - Kokoszki –Kartuzy. Pomysł ten miał w pełni uzasadnienie, zwłaszcza w okresie silnej rozbudowy Trójmiasta. Dzięki temu miasto mogłoby pójść wgłąb lądu, opuszczając ciasny skrawek między zatoką, a wzgórzami. Pozwoliłoby również lepiej połączyć Kaszuby z Gdańskiem. Linia ta została zniszczona przez wycofujące się wojska niemieckie. Niestety pomimo niskich kosztów odbudowy do jej faktycznej realizacji nigdy nie przystąpiono. Jeszcze większe nadzieje budziła koncepcja budowy tzw. 'Przymorskiej SKM'. Linia ta miała się rozpoczynać na stacji Gdańsk główny, gdzie kierując się w stronę Pruszcza odłączałaby się od głównej trasy ze stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Dalej miała biec wzdłuż ulicy Czarny Dwór, przez Jelitkowo, dolny Sopot aż do stacji Sopot. Liczono, że linia ta odciąży odcinek o największej frekwencji z Gdańska do Sopotu oraz ulice Gdańska. I bez wątpienia by tak było, gdyby przystąpiono do jego realizacji. Niestety z racji wysokich kosztów wynikających z konieczności budowy trasy na estakadach pomysł Przymorskiej SKM wydawał się mało realny. Znacznie bardziej realna była koncepcja dobudowy drugiej pary torów aż do Pruszcza Gdańskiego. Pomysł ten miał bardzo duże uzasadnienie ekonomiczne oraz organizacyjne (rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od lokalnego oraz likwidacja wąskich gardeł) jednak również po dziś dzień nie został zrealizowany. W ramach tego projektu miał zostać zburzony obecny dworzec i zastąpiony nową (nowoczesną jak na owe czasy) stacją. W najbardziej rozbudowanych planach przewidywano również włączenie lotniska w system kolejowy dzięki wykorzystaniu bocznicy wychodzącej ze stacji Gdańsk Osowa, a następnie krótkim odcinku do Kokoszek, gdzie łączyłby się z planowaną do odbudowy linią z Gdańska Wrzeszcza. Rozważano również drugi wariant wprowadzenia tej linii od strony południowej do Gdańska Głównego. Natomiast za najmniej realistyczne plany rozbudowy SKM można uznać nowe trasy „Wschodnia SKM”oraz „Południowa SKM”

SKM obecnie

Obrazek

Niestety pomimo obszernych planów rozbudowy nie zrealizowano praktycznie żadnych rozszerzeń zakresu działania SKM. Najwięcej szkód przyniosły zmiany systemowe i brak jednoznacznej koncepcji finansowania i struktury organizacyjnej przewozów kolejowych. W efekcie marazmu zmiany w SKM ograniczały się jedynie do drobnych usprawnień na istniejącej linii oraz wymyślaniu planów na przetrwanie. Dopiero program restrukturyzacji PKP doprowadził do powstania w 2001 roku PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Jednak za nowym przewoźnikiem pozostawały stare problemy w tym i brak pokrycia deficytowych przewozów. Co prawda przeprowadzono drobną ekspansję, jednak została ona zaniechana kilka lat później. Próbowano również przeforsować pomysł dobudowy przynajmniej trzeciego toru w kierunku Pruszcza, jednak i te plany spełzły na niczym. Największym osiągnięciem było zbilansowanie budżetu. Dzięki temu bieżąca działalność nie przynosiła strat. Problem jednak w tym, że nie przynosiła zysków koniecznych na odnowę taboru czy szlaku kolejowego. W efekcie stan techniczny tak linii jak i taboru stale spadał. Co prawda w zeszłym roku dokonano czterech kompleksowych modernizacji jednak krok ten jest raczej kroplą w morzu potrzeb.

Owczy pęd na zmiany przez Euro 2012

Obrazek

Dopiero przyznanie Polsce organizacji Mistrzostw Piłkarskich Euro 2012 przyniosło szereg pomysłów na usprawnienia w zakresie transportu publicznego. Ponieważ jeden ze stadionów dla Euro ma powstać w Gdański, więc jasnym było, że obecny układ nie będzie w stanie przewieźć zakładanej liczby osób. W efekcie euforii padło wiele pomysłów, które można spokojnie przyrównać do „owczego pędu”. Jednak wśród steku dziwacznych pomysłów pojawiały się również takie, które byłyby przydatne tak dla potrzeb organizacji mistrzostw jak też dla codziennego życia aglomeracji. Najważniejszym pomysłem było stworzenie nowej linii SKM. Linia ta miałaby stanowić realizację postulowanej już kiedyś trasy z Gdyni przez Gdańsk Osowę, Lotnisko, Kokoszki do dworca Głównego w Gdańsku. Na odcinku od Gdyni do portu lotniczego wykorzystywałaby obecną infrastrukturę po gruntownej przebudowie. Dalej byłaby to trasa budowana od podstaw po śladzie dawnej linii z Kokoszek do Gdańska Wrzeszcza. Oczywiście za wyjątkiem odcinka Lotnisko –Kokoszki, który powstałby od podstaw. Częścią tego projektu miałaby być reaktywacja linii z Gdańska Głównego do Nowego Portu. W efekcie uzyskano by bezpośrednie połączenie portu lotniczego ze stadionem z którego mogliby skorzystać kibice. Jednak nieprzekraczalną datą jest tutaj rok 2012, a póki co przez dwa lata nic nie uczyniono w tej materii. Urząd Marszałkowski, odpowiedzialny za przewozy pasażerskie na terenie województwa, zamierza zgłosić projekt tej linii określany obecnie jako Kolej Metropolitalna do Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, gdzie znajduje się suma 600 mln euro przeznaczona dla miast organizujących Euro 2012. Projekt nowej linii jest szacowany na 170 mln euro, jednak jak na razie brak decyzji o sfinansowaniu tej inwestycji. Brak również jasnej odpowiedzi kto będzie operatorem przewozów na tej trasie –SKM w Trójmieście czy PKP Przewozy Regionalne.

Plany SKM do 2012

SKM dostrzegając problemy jakie nękają spółkę postanowiła opracować własny projekt modernizacji obecnej linii. Również tutaj wyjściowym jest ukończenie inwestycji w 2012 roku. Według tego planu pociągi SKM miałyby jeździć co 5 minut, a na głównych przystankach miałyby się pojawić wyświetlacze LCD informujące o najbliższych kursach. Projekt ten został wyceniony na 150 mln euro i zakłada zainwestowanie w tabor oraz infrastrukturę sumy wyższej, niż w przeciągu ostatniego dziesięciolecia. O pieniądze SKM będzie musiała się jednak bić m.in. z Koleją Metropolitalną, ponieważ środków zarezerwowanych na Euro 2012 jest zbyt mało. Cały projekt składa się z pięciu elementów. Przebudowane mają zostać wszystkie przystanki SKM, ma na nich zostać zainstalowany system dynamicznej informacji pasażerskiej z ekranami LCD, ma zostać zainstalowany monitoring stacji połączony z centrum dyspozytorskim. W ramach projektu SKM planuje również wydłużyć o 2,5 km linię w kierunku Pruszcza Gdańskiego oraz wybudowanie przystanku Gdańsk Śródmieście zlokalizowanego na wysokości Urzędu Wojewódzkiego. Docelowo miałby on stać się ważnym węzłem przesiadkowym. Oczywiście całość inwestycji ma zamykać zakup nowego taboru. Po bardzo optymistycznych zeszłorocznych zapowiedziach zakupu 60 EZT obecnie przewoźnik mówi o zakupie 25 nowych zespołów. Mają one mieć większą ilość drzwi i dzięki temu być lepiej przystosowanymi do obsługi ruchu aglomeracyjnego. Zakupy te ma uzupełnić modernizacja 35 obecnie użytkowanych EZT. W Gdyni, na dworcu podmiejskim ma powstać Dyspozytorskie Centrum Sterowania, skąd będzie zarządzany ruch pociągów na całym odcinku SKM. Centrum to będzie nowoczesną nastawnią elektroniczną, pozwalającą śledzić ruch pociągów na ekranie monitora, natomiast przegląd sytuacji ruchowej na całej trasie będzie dostępny na dużym ekranie zajmującym całą ścianę. Pierwszy etap realizacji tego centrum pochłonie 8 mln złotych. Również SKM szuka pieniędzy na realizację tych przedsięwzięć w Ministerstwo Infrastruktury w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z tego funduszu będzie pochodzić 50% kwoty, natomiast resztę przewoźnik wyasygnuje ze środków własnych, funduszu kolejowego oraz samorządów lokalnych.

Sytuacja SKM na dzień dzisiejszy nie jest najlepsza. Zaległości inwestycyjne są spore i coraz pilniej domagają się usunięcia. Szczęśliwie po latach marazmu przystąpiono do prac nad pozyskaniem środków na kompleksową modernizację istniejącej linii oraz budowę nowej. Jednak jasnym jest, że Trójmiasto nie otrzyma pieniędzy na wszystkie inwestycje. Na chwilę obecną nie jest wiadomym czy zielone światło otrzyma Kolej Metropolitarna (nowa linia), czy modernizacja SKM. Jednak przynajmniej jeden z tych projektów powinien zostać zrealizowany, natomiast czas pokaże który.

autor: Ryszard Piech
źródło: http://inforail.pl/text.php?from=mail&id=17173
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Media o kolei - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA Trójmiasto [grupa PKP]

Post autor: eg_ptmkż »

Tu znajdą się wszystkie wątki dotyczące tego przewoźnika kolejowego.

Obrazek SKM - Szybka Kolej Miejska w Trójmieście


[center]OFICJALNA STRONA SKM - SZYBKA KOLEJ MIEJSKA w Trójmieście Sp. z o.o. [/center]


Celem Spółki PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. jest zarządzanie i administrowanie linią kolejową nr 250 (Gdańsk Główny - Rumia) oraz prowadzenie na tej linii kolejowych przewozów osób. Przedmiotem działalności Spółki jest również wykonywanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich w województwie pomorskim, na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. została utworzona na mocy Aktu Założycielskiego z dnia 22 grudnia 2000r. i rozpoczeła działalność jako samodzielny podmiot prawa w dniu 01 lipca 2001 r., przejmując zadania, pracowników i mienie zlikwidowanego Zakładu Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście. W dniu 17 stycznia 2006 r. został przyjęty tekst jednolity Aktu Załozycielskiego-Umowy Spółki określający zmienioną strukturę własnościową, gdyż udziały w podwyższonym kapitale zakładowym objeło Województwo Pomorskie stając sie tym samym współwłaścicielem SKM.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. posiada licencje udzielone w dniu 27 lutego 2004r. na czas nieokreślony przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego: na wykonywanie przewozów kolejowych osób oraz na udostępnianie pojazdów trakcyjnych, jak również aktualne świadectwa bezpieczeństwa zarówno dla zarządcy infrastruktury kolejowej, jak i dla przewoźnika kolejowego. Licencja na wykonywanie przewozów kolejowych osób pozwala na prowadzenie działalności przewozowej na terenie całej Polski. PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. jako zarządca infrastruktury i przewoźnik kolejowy prowadzi, zgodnie z wymaganiami ustawy o transporcie kolejowym (Dz. U. Z dn. 17 maja 2003 z późn. zm.), odrębną rachunkowość w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz wykonywania przewozów kolejowych.

Wykonywanie przewozów odbywa się na podstawie i w ramach umowy zawartej z Samorządem Województwa Pomorskiego jako organem administracji publicznej zobowiązanym (na podstawie art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003r. o transporcie kolejowym) do organizowania i dotowania regionalnych kolejowych przewozów osób wykonywanych w ramach świadczenia usług publicznych

Misja Spółki

* Dajemy ludziom swobodę przemieszczania się.
* Nasi podróżni dojadą szybko, pewnie i bezpiecznie.
* Zadowolenie i satysfakcja naszych klientów jest źródłem naszego sukcesu.


Wizja Spółki

* SKM będzie firmą dynamiczną i prorynkową, działającą miedzy innymi w oparciu o kryterium maksymalizacji zysku, samodzielną w podejmowaniu decyzji ekonomicznych w kontekście strategii Grupy PKP, wykonującą na zlecenie władz samorządowych określony zakres służby publicznej, objęty wcześniej wynegocjowanym kontraktem handlowym;
* SKM przeobraża się w firmę skierowaną na klienta, nowoczesną technicznie, wymagającą zatrudnienia o wyższym przygotowaniu zawodowym;
* SKM kształtuje sprawny system zarządzania, którego koniecznym warunkiem jest posiadanie wysoko wykwalifikowanej, wydajnej i liczebnie dostosowanej do zadań załogi, identyfikującej się z firmą, potrafiącej efektywnie realizować zadania bieżące, mobilnej zawodowo, przygotowanej do zmian i podejmowania nowych wyzwań w przyszłości;
* SKM podlegać będzie procesom prywatyzacji pozwalającym dokapitalizować Spółkę w sferze taborowej i infrastrukturalnej.


Grupa PKP powstała w roku 2001 w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Celem tych przemian było - zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej - rozgraniczenie działalności przewozowej kolei od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie samodzielnych podmiotów prawa handlowego, mogących świadczyć usługi nie tylko na rynku kolejowym.

Grupę PKP tworzą: PKP S.A. spółka dominująca oraz spółki operatorskie obsługujące rynki: przewozów pasażerskich ( PKP Intercity Sp. z o. o., PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o. o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o. o. ), przewozów towarowych ( PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o. o. ) oraz spółki związane z infrastrukturą kolejową ( PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka Sp. z o. o., Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o. o., PKP Informatyka Sp. z o.o.). Większość z nich została wyodrębniona przez spółkę - matkę PKP S.A. na podstawie ustawy z 8 września 2000 r. "O komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji p.p. Polskie Koleje Państwowe". Trzy spółki powstały rozpoczęły działalność na podstawie koncesji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, są to PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.
Grupa PKP jest rodzajem grupy kapitałowej, w której spółka dominująca PKP S.A. posiada udziały w spółkach zależnych. Jedenaście największych spółek zostało wytypowanych do konsolidowania wyników finansowych. Właśnie te spółki chcemy Państwu bliżej zaprezentować. Grupa PKP jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób. Grupa PKP jest czwartą co do wielkości koleją europejską. Grupa PKP jest reprezentowana we wszystkich międzynarodowych organizacjach kolejowych.


:arrow: Zeskanowany materiał reklamowy dostępny podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2007

[center]Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek[/center]

i inne dostępne materiały:

[center]ObrazekObrazek ObrazekObrazek [/center]
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2010, 10:02 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 5 razy.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości