Bombardier Transportation zaprezentował na terenie swego zakładu w Görlitz pierwsze wagony piętrowe typu push-pull, zakupione przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego dla Kolei Mazowieckich. W premierze wagonów wzięli udział przedstawiciele władz Mazowsza, zarządu Kolei Mazowieckich, reprezentanci władz Dolnego Śląska i Saksonii oraz kierownictwo Bombardier Transportation.
Zamówienie o wartości 55 mln euro na dostawę 37 wagonów piętrowych Bombardier Transportation otrzymał od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego pod koniec lipca 2007 r. Wagony piętrowe nowej generacji przeznaczone są do obsługi tras o bardzo dużych potokach pasażerów mazowieckiej sieci kolejowej obsługiwanej przez Koleje Mazowieckie. Dostawa 26 wagonów środkowych zaplanowana jest na lipiec 2008 roku, a 11 wagonów sterowniczych - na listopad tego roku.
Zaproszeni na uroczystość prezentacji pierwszych ukończonych wagonów środkowych przedstawiciele samorządów mazowieckiego i dolnośląskiego oraz Kolei Mazowieckich podziękowali szefostwu i pracownikom Bombardier Görlitz za dobrze wykonaną pracę, obiecując kolejne zlecenia w przyszłości.
Wagony piętrowe nowej generacji, które mają być dostarczone do Polski, zyskują popularność wśród pasażerów w innych krajach, między innymi w Niemczech, Luksemburgu, Danii i Izraelu. W ostatnich 13 latach na torach pojawiło się około 2000 wagonów piętrowych. W samych Niemczech użytkowanych jest ponad 1600 wagonów piętrowych Bombardiera. W 2006 roku, podczas światowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie, firma Bombardier Transportation otrzymała przyznawaną przez DB nagrodę specjalną za wyjątkową jakość i niezawodność swoich wagonów piętrowych.
Wagony są klimatyzowane, doskonale wyciszone, a dzięki pneumatycznemu odsprężynowaniu zapewniają wysoki komfort podróżowania.
Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji wagonu przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych. Dzięki automatycznej, chowanej pochylni, miejscu dla kilkunastu wózków inwalidzkich i łatwemu dostępowi do powiększonych toalet, komfort jazdy niepełnosprawnych podróżnych został znacznie podniesiony. Wagon sterowniczy z przedziałami 1 i 2 klasy, posiada w sumie 85 miejsc siedzących, natomiast wagon środkowy wykonany w standardzie 2 klasy - 133 miejsca.
Wagon środkowy dla Kolei Mazowieckich ma 26,4m, zapewniając miejsce dla 133 pasażerów (tylko w drugiej klasie). Wagon sterowniczy ma 26,66m, i oferuje miejsce dla 85 pasażerów, w tym 16 w pierwszej klasie. Nowe wagony piętrowe Kolei Mazowieckich mogą osiągać prędkość 160 km/h.
Fot. Rynek Kolejowy.
źródło: Bombardier/Rynek Kolejowy, 4 lipca 2008
Bardzo ładne. Ciekawe tylko kiedy lokalne dresy je zdewastują
Tylko mogli świętować wtedy, kiedy już będą mieli loki.