Media o kolei - KOLEJE MAZOWIECKIE [grupa PKP]

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Media o kolei - KOLEJE MAZOWIECKIE [grupa PKP]

Post autor: oelka »

et22 pisze:Tę informację podał też dzisiaj Kurier Warszawski, więc chyba jednak jest prawdziwa, zwłaszcza że nie mogli uzyskać żadnego oficjalnego stanowiska - wszyscy nabrali wody w usta.
Bzdura jest twierdzenie pani Szklarek, ze tunel dalekobieżny powstał w latach 70. Reszty nie kwestionuje. No moze jeszcze te bzdury o przekroczonej skrajni wagonow pietrowych zbudowanych zgodnie z przepisami UIC!

Jeszcze PLK nas nie raz takimi kwiatkami uraczy. To jest bardzo wesoła spółka...

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 11 sie 2008, 20:49 przez oelka, łącznie zmieniany 2 razy.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Media o kolei - KOLEJE MAZOWIECKIE [grupa PKP]

Post autor: et22 »

Tę informację podał też dzisiaj Kurier Warszawski, więc chyba jednak jest prawdziwa, zwłaszcza że nie mogli uzyskać żadnego oficjalnego stanowiska - wszyscy nabrali wody w usta.

Ten problem (nie mieszczenia się w tunelu) podobno wynika z tego, że nową płytę tunelu wylano o 50 cm wyższą, niż była przed remontem i stąd kłopoty.

Zasłyszane w TVP3 (Info) Telewizyjnym Kurierze Warszawskim o 18.00.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Push-pulle nie wjadą na tory linii podmiejskiej tunelu ś

Post autor: oelka »

ernie_gdynia pisze: Tunel był budowany w latach 30-tych XX wieku. Push-pulle będą mogły jeździć natomiast układem dalekobieżnym. Tunel dla linii dalekobieżnej był budowany w latach 70-tych i ma już inne parametry niż tunel w układzie podmiejskim" - kończy Marta Szklarek.
Bzdura! Część podmiejska powstała przed 1933, a część dalekobieżna w latach 1946-49.
Przed remontem Bipy sie w tunelu podmiejskim mieściły. A oba typy wagonów nie różnią się wysokością wagonu.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 sie 2008, 07:03 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Push-pulle nie wjadą na tory linii podmiejskiej tunelu średn

Post autor: eg_ptmkż »

Jak się dowiadujemy z nieoficjalnych źródeł, przebudowa tunelu średnicowego w Warszawie była najprawdopodobniej przeprowadzona z błędami. Najważniejszy z nich to odstępstwo od przepisów regulujących skrajnię budowli, a konkretnie zbyt wysoko zabudowana nawierzchnia. Ten problem uniemożliwi wagonom piętrowym (np. zakupionym ostatnio przez KM składów typu push-pull) przejazd torami linii podmiejskiej tunelu.

O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Martę Szklarek, rzecznik prasową Oddziału Regionalnego PKP PLK w Warszawie. "Uprzejmie informuję, że push-pulle mają przekroczoną skrajnię taboru (za wysokie i za szerokie)" - napisała nam rzecznik. "Nie będą mogły jeździć w układzie podmiejskim linii średnicowej. Tunel był budowany w latach 30-tych XX wieku. Push-pulle będą mogły jeździć natomiast układem dalekobieżnym. Tunel dla linii dalekobieżnej był budowany w latach 70-tych i ma już inne parametry niż tunel w układzie podmiejskim" - kończy Marta Szklarek.

źródło: Rynek Kolejowy, 8 sierpnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

od marca czekamy na odpowiedź PKP PLK w sprawie push-pulli

Post autor: eg_ptmkż »

Koleje Mazowieckie komentują materiał "RK" dotyczący problemów z wjazdem wagonów push-pull do tunelu średnicowego. "W marcu br. Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” wystąpiła do PKP PLK S.A. z pisemnym zapytaniem czy na sieci kolejowej występują miejsca w których eksploatacja wagonów piętrowych nie może się odbywać. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy w tej sprawie odpowiedzi" - pisze rzecznik KM, Donata Nowakowska.

"Niemniej jednak, na spotkaniu dotyczącym zamknięć torowych w dniu 31.07.2008 r. pomiędzy Zarządem PLK S.A., a przedstawicielami przewoźników, poinformowano nas nieoficjalnie, że kursowanie tego typu wagonów podmiejskim tunelem średnicowym najprawdopodobniej nie będzie możliwe, z uwagi na jego parametry. Jednocześnie
nie podano konkretnych przeciwwskazań.

Po otrzymaniu takiej informacji do PKP PLK S.A. zostało skierowane pismo z prośbą o oficjalne stanowisko. Dotychczas nie otrzymaliśmy odpowiedzi, pomimo, że w skierowanym piśmie była wyraźna prośba, by tę sprawę potraktować jako bardzo ważną i pilną.

Z naszej wiedzy tunel ten wchodzi w skład korytarza interoperacyjnego i jego remont był częściowo finansowany ze środków Unii Europejskiej. Dlatego, nie możemy zrozumieć w jaki sposób wykonano generalny remont, który nie odpowiada parametrom skrajni, a także kto dopuścił go do użytkowania jeśli nie spełnia wymagań. Jednocześnie pragniemy przypomnieć, że w okresie styczeń 2007 – marzec 2007 r. tj. po remoncie, tunelem tym kursowały nasze pociągi złożone z wagonów piętrowych tzw. Bhp lub Bdhpumn.

Modernizacje powinny podstawowo służyć poprawie parametrów technicznych i powodować większą uniwersalność, a nie pogarszać istniejący stan infrastruktury. W tym przypadku można sobie zadać pytanie, o sens i jakość remontów linii kolejowych" - kończy rzecznik Kolei Mazowieckich, Donata Nowakowska.

źródło: Koleje Mazowieckie/Rynek Kolejowy, 8 sierpnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

PKP Cargo chce 35 mln zł za wynajęcie lokomotyw KM

Post autor: eg_ptmkż »

Przetarg na wynajem lokomotyw do push-pulli rozstrzygnięto niemal w ostatniej chwili. Nie wiadomo było do końca, czy wypali, bo zgłosiła się tylko jedna firma. To spółka PKP Cargo, która za dwuletnią usługę chce ponad 35 mln zł - czyli o blisko 10 mln więcej, niż planowały na to przeznaczyć Koleje Mazowieckie. Ich właściciel - samorząd województwa - uznał jednak, że trzeba znaleźć brakujące pieniądze.

Spółka Cargo wynajmie te lokomotywy, których ma najwięcej - to tzw. siódemki, które najczęściej można oglądać w zielonych barwach. Niestety, nie są zbyt nowoczesne. Mogą się rozpędzić najwyżej do 120 km na godz. Na dodatek przy takich lokomotywach nie będzie można w pełni wykorzystać możliwości piętrowych pociągów. Są to składy typu push-pull. Oznacza to, że na końcu pociągu znajduje się kabina sterownicza, do której maszynista powinien wsiąść przy zmianie kierunku jazdy. W takim przypadku lokomotywa raz pociąg by ciągnęła, a z powrotem by pchała. Dzięki temu można zaoszczędzić dużo czasu przy zmianie kierunku jazdy. Do tego są jednak potrzebne nowoczesne lokomotywy, a te Mazowsze kupi najwcześniej za dwa lata.

Wynajęte od PKP Cargo zielone "siódemki" 1 września po raz pierwszy pociągną wyprodukowane przez firmę Bombardier piętrusy. Kilka dni temu do stolicy dotarło 26 takich wagonów. Na jesieni dojedzie jeszcze kolejnych 11. Składy zostaną zestawione z trzech lub czterech wagonów. - Będą kursować na trasach do Radomia i do Siedlec - zapowiada Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich. Piętrusy wyposażone są m.in. w klimatyzację i miękkie siedzenia.

Od kilku tygodni na mazowieckich torach można też spotkać inne nowoczesne składy - to tzw. Flirty montowane w Siedlcach przez firmę Stadler. Do końca roku będzie ich dziesięć. Żeby w środku nie było zbyt ciasno, najpewniej zostaną połączone w pary.

Te zakupy to jednak wciąż kropla w morzu potrzeb. Jeszcze przez wiele lat na torach będą dominować elektryczne składy typu EN 57, których konstrukcja powstała w latach 50. ubiegłego wieku. Mimo że część z nich udało się zmodernizować, nadal oferują niezbyt dobre warunki podróżowania - są głośne i mają kiepskie przyspieszenie.

Koleje Mazowieckie w najbliższych tygodniach chcą jednak ogłosić następny przetarg - na 16 elektrycznych składów, które mają kursować między lotniskami na Okęciu i w Modlinie.

źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza, 4 sierpnia 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Lokomotywy do push-pulli

Post autor: eg_ptmkż »

W dniu 31 lipca 2008r., zgodnie z terminem określonym w kontrakcie, zostały odebrane 26 szt. piętrowych ,wagonów środkowych. Wagony piętrowe typu „push-pull”zostały zakupione przez Samorząd Województwa Mazowieckiego. Zamówienie o wartości 55 milionów euro na dostawę 37 wagonów piętrowych Bombardier Transportation otrzymał od pod koniec lipca 2007r. Wagony środkowe są już w Polsce., natomiast wagony sterownicze, zgodnie z kontraktem zostaną dostarczone 30 listopada 2008r.
Wagony piętrowe zostaną przeznaczone do obsługi tras o bardzo wysokich potokach podróżnych np. do Radomia czy Siedlec. Do eksploatacji zostaną włączone od dnia 1 września br. Ten czas jest niezbędny na przeszkolenie personelu z zakresu obsługi, a także na dokonanie szeregu uzgodnień technicznych m.in. z UTK czy PKP PLK S.A.
Wagony piętrowe są klimatyzowane, doskonale wyciszone, a dzięki pneumatycznemu odsprężynowaniu zapewniają wysoki komfort podróżowania. Wagony nowej generacji są także przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Wagon sterowniczy z przedziałami 1 i 2 klasy posiada w sumie 85 miejsc siedzących, natomiast wagon środkowy wykonany w standardzie 2 klasy –133 miejsca.
Skład pociągu będzie złożony z 3 lub 4 wagonów i lokomotywy EU 07. Przetarg na udostępnienie lokomotyw wraz z obsługą wygrała PKP Cargo S.A.

Źródło: Koleje Mazowieckie 1.08.2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Piętrusy pojadą na bocznicę czy ze stolicy do Radomia?

Post autor: eg_ptmkż »

Ważą się losy kupionych w Niemczech piętrowych pociągów typu push & pull. Żeby nie stały w polu, Koleje Mazowieckie muszą szybko wynająć lokomotywy. Zgłoszona wczoraj oferta okazała się jednak dość droga Produkowane w niemieckim Görlitz przez firmę Bombardier piętrowe wagony podobnie jak montowane w Siedlcach składy typu Flirt będą ogromną zmianą jakościową na torach w naszym regionie. Dotychczas pasażerowie musieli jeździć niemal wyłącznie składami elektrycznymi, które skonstruowano w latach 50. ubiegłego wieku. Są głośne i mają kiepskie przyspieszenie. Stare wagony udało się jedynie odmalować i w części z nich wymienić siedzenia.

W niemieckich piętrusach pasażerowie mają podróżować na wygodnych siedzeniach w wyciszonym i klimatyzowanym wnętrzu. Koleje Mazowieckie wspólnie z władzami województwa zdecydowały, że będą kursować na trasie z Warszawy do Radomia i Skarżyska-Kamiennej. Powinny się na niej pojawić 1 września. Ten termin zostanie jednak dotrzymany tylko wtedy, jeśli kolejowej spółce uda się wynająć lokomotywy, które da się podłączyć do nowych wagonów. Urzędnicy przygotowali w pośpiechu przetarg na pociągi i nie zatroszczyli się o to, w jaki sposób będą ciągnięte. Najpierw nie wypalił przetarg na zakup lokomotyw. W końcu zapadła decyzja o ich wynajęciu. Wczoraj było drugie podejście do niego.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosiła się tylko jedna firma - to PKP Cargo, które ma najwięcej lokomotyw w Polsce. Część z nich stoi bezużytecznie na bocznicach w całym kraju. Szefowie spółki, przeczuwając, że ich oferta będzie jedyna, zaproponowali dość wysoką cenę za wynajem lokomotyw. Za dwuletnie usługi chcą ponad 35 mln zł. Tymczasem Koleje Mazowieckie planowały wydać na ten cel niecałe 25 mln zł. Jak powiedział nam niedawno prezes PKP Cargo Wojciech Balczun, spółka zaproponowała swoje usługi na warunkach komercyjnych. Twierdzi, że dotychczas, wynajmując lokomotywy innym kolejowym spółkom, np. PKP Intercity, ponosiła straty.

Decyzja w sprawie przetargu na wynajem lokomotyw ma być podjęta wspólnie z właścicielem Kolei Mazowieckich, czyli samorządem województwa. Marek Miesztalski, skarbnik Mazowsza, nie wyklucza innego wariantu. - Zwróciła się do nas jedna z firm zagranicznych, która również zaoferowała swoje usługi. Tyle że na nieco innych warunkach. W najbliższych dniach zdecydujemy, co będzie dalej z przetargiem.

Tymczasem już pod koniec lipca do Warszawy ma dotrzeć z Niemiec 26 wagonów piętrowych, które muszą jeszcze uzyskać wszelkie pozwolenia na wożenie pasażerów. Jesienią dojedzie jeszcze 11 tzw. wagonów sterowniczych. Znajdą się w nich kabiny dla maszynisty, które nie będą jednak wykorzystywane przynajmniej przez dwa lata. Pociągi typu push & pull zgodnie z nazwą są ciągnięte lub pchane. Jeśli pociąg zmienia kierunek jazdy, nie trzeba podłączać lokomotywy na drugim końcu składu. Maszynista musi tylko przejść do owego wagonu sterowniczego. Problem w tym, że w Polsce raczej nie ma takich lokomotyw, które współpracowałyby z takimi składami. Koleje Mazowieckie dopiero zamierzają je kupić. Na torach pojawią się najwcześniej w 2010 r.

źródło: Gazeta Wyborcza Stołeczna
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Premiera push-pulli dla KM

Post autor: eg_ptmkż »

Bombardier Transportation zaprezentował na terenie swego zakładu w Görlitz pierwsze wagony piętrowe typu push-pull, zakupione przez Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego dla Kolei Mazowieckich. W premierze wagonów wzięli udział przedstawiciele władz Mazowsza, zarządu Kolei Mazowieckich, reprezentanci władz Dolnego Śląska i Saksonii oraz kierownictwo Bombardier Transportation.

Zamówienie o wartości 55 mln euro na dostawę 37 wagonów piętrowych Bombardier Transportation otrzymał od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego pod koniec lipca 2007 r. Wagony piętrowe nowej generacji przeznaczone są do obsługi tras o bardzo dużych potokach pasażerów mazowieckiej sieci kolejowej obsługiwanej przez Koleje Mazowieckie. Dostawa 26 wagonów środkowych zaplanowana jest na lipiec 2008 roku, a 11 wagonów sterowniczych - na listopad tego roku.

Zaproszeni na uroczystość prezentacji pierwszych ukończonych wagonów środkowych przedstawiciele samorządów mazowieckiego i dolnośląskiego oraz Kolei Mazowieckich podziękowali szefostwu i pracownikom Bombardier Görlitz za dobrze wykonaną pracę, obiecując kolejne zlecenia w przyszłości.

Wagony piętrowe nowej generacji, które mają być dostarczone do Polski, zyskują popularność wśród pasażerów w innych krajach, między innymi w Niemczech, Luksemburgu, Danii i Izraelu. W ostatnich 13 latach na torach pojawiło się około 2000 wagonów piętrowych. W samych Niemczech użytkowanych jest ponad 1600 wagonów piętrowych Bombardiera. W 2006 roku, podczas światowych targów kolejowych InnoTrans w Berlinie, firma Bombardier Transportation otrzymała przyznawaną przez DB nagrodę specjalną za wyjątkową jakość i niezawodność swoich wagonów piętrowych.

Wagony są klimatyzowane, doskonale wyciszone, a dzięki pneumatycznemu odsprężynowaniu zapewniają wysoki komfort podróżowania.

Szczególną uwagę poświęcono konstrukcji wagonu przeznaczonego dla osób niepełnosprawnych. Dzięki automatycznej, chowanej pochylni, miejscu dla kilkunastu wózków inwalidzkich i łatwemu dostępowi do powiększonych toalet, komfort jazdy niepełnosprawnych podróżnych został znacznie podniesiony. Wagon sterowniczy z przedziałami 1 i 2 klasy, posiada w sumie 85 miejsc siedzących, natomiast wagon środkowy wykonany w standardzie 2 klasy - 133 miejsca.

Wagon środkowy dla Kolei Mazowieckich ma 26,4m, zapewniając miejsce dla 133 pasażerów (tylko w drugiej klasie). Wagon sterowniczy ma 26,66m, i oferuje miejsce dla 85 pasażerów, w tym 16 w pierwszej klasie. Nowe wagony piętrowe Kolei Mazowieckich mogą osiągać prędkość 160 km/h.

Fot. Rynek Kolejowy.
źródło: Bombardier/Rynek Kolejowy, 4 lipca 2008

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Bardzo ładne. Ciekawe tylko kiedy lokalne dresy je zdewastują ??
Tylko mogli świętować wtedy, kiedy już będą mieli loki.
Ostatnio zmieniony 05 lip 2008, 13:07 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 2 razy.
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Lokomotywy do push-pull: Znowu przetarg

Post autor: eg_ptmkż »

Mazowsze znów ogłosiło przetarg na wypożyczenie starych lokomotyw do ciągnięcia nowoczesnych wagonów Bombardier. Poprzedni trzeba było unieważnić z powodu braku zainteresowania. Jeżeli tym razem nie uda się zdobyć lokomotyw, to składy trzeba będzie odstawić na bocznicę.

Pociągi zamówił w lipcu ubiegłego roku samorząd Mazowsza. Zdecydował się na push-pulle - czyli składy, które muszą mieć lokomotywę. Ale wcale nie musi ona jechać na początku składu, może na końcu. Wtedy pcha pociąg. Maszynista siedzi w tej sytuacji w pierwszym wagonie, w kabinie sterowniczej połączonej z lokomotywą. Może se swego stanowiska hamować, rozpędzać skład itp. To bardzo dobre rozwiązanie, gdyż na stacji końcowej nie trzeba elektrowozu odczepiać i zyskuje się na czasie. Pod jednym warunkiem: piętrowe i klimatyzowane składy, które rozpędzają się do 160 km/h, muszą być obsługiwane przez specjalne lokomotywy. Niestety Mazowsze nie ma takich lokomotyw - należałoby je zamówić u producenta co najmniej dwa lata przed sprowadzeniem push-pulli. Aby nowe wagony nie stały na bocznicy, samorząd postanowił wypożyczyć stare lokomotywy. Niestety i z tym są problemy. Pierwszy przetarg - ogłoszony jesienią 2007 r. - trzeba było unieważnić z powodu braku chętnych. Teraz ogłoszono kolejny. Jednak tym razem unieważnienie konkursu będzie oznaczało, że nowoczesne wagony po ich sprowadzeniu trzeba będzie odstawić na bocznicę. Push-pulle bowiem mają pojawić się w Warszawie w sierpniu. - Jestem pewna, że nowe wagony nie będą miały żadnego przestoju i od razu ruszą na trasę - mówi Donata Nowakowska, rzecznika Kolei Mazowieckich.

Nawet jeżeli uda się wypożyczyć lokomotywy, to właściwości techniczne nowych wagonów nie zostaną w pełni wykorzystane. Będą mogły rozpędzić się tylko do 125 km/h. I tak będzie co najmniej o 2010 r. - Po co kupować tabor, którego możliwości nie będą wykorzystywane? - pyta Jarosław Kiepura, niezależny ekspert kolejnictwa. - Tego typu pociągi sprawdziły się też nieźle we Francji - dodaje. A to z tej przyczyny, że większość dworców jest tam czołowa, czyli tory kończą się ślepo. - Gdy na taki dworzec wjeżdża push-pull, nie trzeba zmieniać lokomotywy. Stosowanie push-pulli na Mazowszu jest nieporozumieniem. Tu nie ma dworców czołowych - dodaje. Jednak zarówno KM, jak i samorząd województwa twierdzą, że kupno push-pulli za ok. 250 mln zł jest dobrą inwestycją. Dlaczego? Zabierają więcej pasażerów, mają także przeglądy i zużywają mniej prądu. W skali roku daje to oszczędności 1,5 mln euro. Oczywiście muszą jeszcze wyjechać na trasę.

źródło: Sławomir Ślubowski, Dziennik, 2 lipca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

lokomotywy PKP Cargo pociągną/popchną push-pulle KM?

Post autor: eg_ptmkż »

Są szanse, że piętrowe wagony, które kupiły Koleje Mazowieckie, nie będą stać w szczerym polu. Inna kolejowa spółka chce wynająć lokomotywy, które je pociągną.

Chodzi o 11 składów typu push-pull (z ang. pchnij-ciągnij). Firma Bombardier wyprodukowała je za 152 mln zł dla samorządu Mazowsza. Niestety, odpowiednio wcześniej nie udało się dokupić nowoczesnych lokomotyw, które by ciągnęły lub pchały nowe składy bez ich przestawiania na początek składu w momencie zmiany kierunku jazdy.

Teraz spółka Koleje Mazowieckie w pośpiechu chce wynająć lokomotywy, które tymczasowo mogłyby je pociągnąć. Wczoraj otwarto oferty firm chętnych do ich wypożyczenia. Zgodnie z przewidywaniami zgłosiła się tylko jedna - spółka PKP Cargo, która ma najwięcej lokomotyw w Polsce. Według rzecznika Jacka Wnukowskiego aż 2 tys. Bez problemy znajdzie więc 11 dla Kolei Mazowieckich.

W ciągu kilku tygodni komisja przetargowa zdecyduje, czy podpisać umowę z PKP Cargo. Pierwsze nowoczesne piętrusy mają wyjechać na mazowieckie tory jesienią. Ponieważ nadają się przede wszystkim na linie, na których jest niewiele przystanków, będą kursować m.in. na trasie z Radomia do Warszawy. Niestety, z powodu kiepskiego stanu torów podróż na tym odcinku zajmie co najmniej dwie godziny.

źródło: Gazeta Wyborcza, Warszawa, 4 czerwca 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

FLIRT-y na torach już w poniedziałek

Post autor: eg_ptmkż »

Od poniedziałku pasażerowie Kolei Mazowieckich będą mogli pojechać najnowocześniejszymi pociągami w Polsce z fabryki szwajcarskiego Stadlera. Na razie jednak będą tylko dwa takie składy.

Prawdziwą fetę planuje samorząd Mazowsza na najbliższą sobotę. Na Dworcu Wschodnim w samo południe szwajcarski producent przekaże pierwsze dwa pociągi Kolejom Mazowieckim. Na peronie ma nawet wystąpić zespół pieśni i tańca Mazowsze. Pasażerowie będą się mogli przejechać najnowszymi pociągami już w poniedziałek. Koleje nie zdradzają jeszcze, na jakiej trasie.

Nowe składy, które noszą nazwę FLIRT, to nowa jakość na torach. W Kolejach Mazowieckich dominuje teraz typ pociągów, których konstrukcja opracowana została w latach 50. ubiegłego wieku. Są głośne, zużywają dużo prądu i mają kiepskie przyspieszenie. FLIRT-y wyprzedzają je o pół wieku. Zastaniemy w nich wyciszone, klimatyzowane wnętrze (bez przedziałów). Tak jak metro mogą gwałtownie przyspieszać i hamować.

- Dobrze, że wreszcie zobaczymy je na torach. Kolej strasznie odstaje taborem w porównaniu z komunikacją miejską, która już od kilkunastu lat sukcesywnie go odmładza - komentuje Karol Trammer z kolejowego dwumiesięcznika "Z biegiem szyn".

W najbliższych miesiącach FLIRT-y mają rotacyjnie pojawiać się na wszystkich trasach dojazdowych stolicy. Eksperci radzą jednak, by docelowo puścić wszystkie nowe pociągi na jedną linię. Np. z Sochaczewa przez Warszawę do Siedlec. Na tej trasie wyremontowane tory pozwalają rozwinąć prędkość do 160 km/h. Gdyby taką linię obsługiwał jednolity tabor, można by skrócić czas przejazdu. Wiadomo jednak, że pociąg pojedzie najwyżej 130 km/h, bo w Polsce istnieje anachroniczny przepis, że szybsze pociągi musi prowadzić dwóch maszynistów. We FLIRT-ach jest zaś miejsce tylko dla jednego kierującego. Ministerstwo Infrastruktury dopiero zastanawia się nad zmianą tego wymogu.

Do końca roku ma być w sumie dziesięć FLIRT-ów. To jednak w małym stopniu rozładuje tłok na liniach do Warszawy, bo Koleje Mazowieckie użytkują teraz blisko 200 elektrycznych pociągów.

Od jesieni stopniowo ma być dostarczanych 11 piętrowych wagonów, które w Goerlitz produkuje koncern Bombardier. Wyjadą jednak na trasę pod warunkiem, że Kolejom Mazowieckim uda się wynająć lokomotywy, które je pociągną. Spółka nie zdążyła ich kupić równocześnie z piętrusami, bo przetarg był przygotowany w pośpiechu.

źródło: Krzysztof Śmietana, Gazeta Wyborcza, 29 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

KM wynajmą lokomotywy do push-pulli

Post autor: eg_ptmkż »

Koleje Mazowieckie ogłosiły przetarg na wynajem lokomotyw do obsługi składów typu push-pull. Pociągi mają wyjechać na tory Mazowsza we wrześniu.

Jedenaście push-pulli (piętrowych składów, które mogą być ciągnięte lub pchane przez elektrowóz, a przy zmianie kierunku jazdy nie trzeba lokomotywy odczepiać) ma być gotowych do końca sierpnia. Koleje Mazowieckie nie mają jednak lokomotyw, które mogłyby je obsługiwać (wszystkie użytkowane przez KM dzierżawione są od PKP Cargo). Spółka przymierza się więc do zakupu nowych elektrowozów. Jak informuje rzeczniczka Donata Nowakowska, przetarg ogłoszony ma być jeszcze w tym roku. Zanim jednak zostanie rozstrzygnięty i zamówienie zrealizowane, Koleje Mazowieckie będą wynajmować tabor. - Do końca sierpnia push-pulle mają być gotowe, nie możemy pozwolić, żeby nowe pociągi stały bezużytecznie, dlatego ogłaszamy przetarg na wynajem lokomotyw - mówi Nowakowska.

Tabor miałby być dzierżawiony od września tego roku do końca sierpnia 2010 roku, czyli przez dwa lata. Koleje Mazowieckie chcą wynająć jedenaście lokomotyw, których moc silników będzie nie mniejsza niż 2 MW, a prędkość nie mniejsza niż 120 km na godzinę.

Nowe wagony ciągnięte bądź pchane przez wynajęte lokomotywy mają się pojawić na torach Mazowsza we wrześniu. - Specyfika tych piętrowych wagonów sprawia, że składy te powinny jeździć na trasach z największymi potokami podróżnych - mówi Nowakowska. - Dlatego będą także na linii Radom - Warszawa. Będziemy się starali, aby w miarę możliwości pojawiały się jednak na terenie całego Mazowsza - dodaje rzeczniczka.

Dzięki push-pullom ma się poprawić komfort podróżowania. - W środkowym wagonie jest 130 miejsc siedzących, dwa razy tyle w ezt. W sumie w 11 push-pullach będzie 4 tys miejsc siedzących, to tyle, ile w blisko 20 ezt - wylicza Nowakowska. - Stare pociągi zastąpione przez nowy tabor trafią na inne, mniej uczęszczane linie. Dzięki temu odzyskamy 20 proc. taboru - mówi rzeczniczka.

Na wyprodukowanie nowych lokomotyw zwycięzca przetargu będzie miał 18 miesięcy, tak jak i push-pulle mają być one przystosowane do prędkości 160 km na godzinę.

źródło: Agnieszka Kępka, Gazeta Wyborcza Radom, 15 maja 2008
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Warszawa: Już wkrótce nowe składy piętrowe dla KM

Post autor: eg_ptmkż »

3 kwietnia br. Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz gościł w Görlitz, gdzie w fabryce firmy Bombardier montowane są nowoczesne wagony dla Kolei Mazowieckich.
Na mocy kontraktu podpisanego pomiędzy Bombardierem a Samorządem Województwa Mazowieckiego niemiecka firma zobowiązana jest dostarczyć jeszcze w tym roku 11 wagonów sterowniczych i 26 środkowych.

Terminowość prac nad realizacją kontraktu sprawdziła na miejscu delegacja Urzędu Marszałkowskiego, w skład której weszli: Członek Zarządu Województwa Mazowieckiego Piotr Szprendałowicz, Zastępca Dyrektora Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Tadeusz Bartosiński i Kierownik Wydziału Nadzoru Właścicielskiego w Departamencie Skarbu i Finansów Jeremi Zarzycki. Koleje Mazowieckie reprezentowali wiceprezesi spółki Grzegorz Kuciński i Czesław Sulima.

Pociągi produkowane przez Bombardiera zostaną przekazane do eksploatacji w dwóch partiach –do 31 lipca oraz do 30 listopada br. Wraz ze składami zakupionymi w szwajcarskiej firmie Stadler pozwolą polepszyć komfort podróżujących pociągami Kolei Mazowieckich.

- Jak dotąd wszystko przebiega zgodnie z harmonogramem. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli jeździć po Mazowszu pociągami na europejskim poziomie –powiedział Piotr Szprendałowicz, podsumowując wizytę.

Źródło: www.mazovia.pl

[ Dodano: 1 Maj 2008, 13:29 ]
[center]================================================================
KM szukają lokomotyw do wagonów piętrowych
================================================================

[/center]
'Koleje Mazowieckie - KM' sp. z o.o., ogłaszają przetarg na wynajem lokomotyw elektrycznych. Przedmiotem zamówienia jest wynajem pojazdów trakcyjnych w postaci lokomotyw elektrycznych oraz obsługa ich przez drużyny trakcyjne. Zamawiający żąda, aby Wykonawca wykonał usługę lokomotywami elektrycznymi, które spełniają następujące wymagania techniczne: - układ osi Bo’Bo’- moc silników nie mniejsza niż 2 MW;- prędkość maksymalna nie mniejsza niż 120 km/h;- zasilanie 3 kV DC;- przystosowanie do jazdy po torze o szerokości 1435 mm;- posiadają złącze ogrzewania pociągu. - posiadają sprzęg powietrza na 8 atmosfer. Przetarg nie zakłada składania ofert wariantowych i podziału na części. Wielkość pracy pociągowej wynosi: w okresie od 1.9.2008 - 31.1.2009 - 435 027,96 poc.km w okresie od 1.2.2009 - 31.8.2010 - 2 711 900 poc.km łączna wielkość pracy pociągowej w okresie realizacji zamówienia wynosi 3 146 927,96 poc.km. Wielkość pracy pozapociągowej wynosi: w okresie 1.9.2008 - 31.1.2009 - 1 683 h w okresie 1.2.2009 - 31.8.2010 - 10 963 h Łączna wielkość pracy pozapociągowe w okresie realizacji zamówienia wynosi 12 646 h. Docelowa liczba lokomotyw w dobie do obsługi pociągów Zamawiającego wynosi 11 szt. Zamówienie to ma wejść do realizacji w dniu 1.9.2008, a zakończone w dniu 31.8.2010. Kryterium udzielenia zamówienia jest najniższa cena, jednak jasnym jest, że jedynie PKP Cargo może spełnić warunki tego przetargu z racji braku luźnych lokomotyw elektrycznych na rynku. Oferty można składać do dnia 03.06.2008.

Źródło: Opracowane na podstawie www.mazowieckie.com.pl
eg_ptmkż
Posty: 1677
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Media o kolei - KOLEJE MAZOWIECKIE [grupa PKP]

Post autor: eg_ptmkż »

Tu znajdą się wszystkie wątki dotyczące tego przewoźnika kolejowego.

Obrazek Koleje Mazowieckie
[center]
OFICJALNA STRONA KOLEI MAZOWIECKICH [/center]

Grupa PKP powstała w roku 2001 w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Celem tych przemian było - zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej - rozgraniczenie działalności przewozowej kolei od zarządzania liniami kolejowymi oraz utworzenie samodzielnych podmiotów prawa handlowego, mogących świadczyć usługi nie tylko na rynku kolejowym.

Grupę PKP tworzą: PKP S.A. spółka dominująca oraz spółki operatorskie obsługujące rynki: przewozów pasażerskich ( PKP Intercity Sp. z o. o., PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o. o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o. o. ), przewozów towarowych ( PKP Cargo S.A., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o. o. ) oraz spółki związane z infrastrukturą kolejową ( PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Energetyka Sp. z o. o., Telekomunikacja Kolejowa Sp. z o. o., PKP Informatyka Sp. z o.o.). Większość z nich została wyodrębniona przez spółkę - matkę PKP S.A. na podstawie ustawy z 8 września 2000 r. "O komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji p.p. Polskie Koleje Państwowe". Trzy spółki powstały rozpoczęły działalność na podstawie koncesji Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej, są to PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o., PKP Warszawska Kolej Dojazdowa Sp. z o.o., PKP Szybka Kolej Miejska Sp. z o.o.
Grupa PKP jest rodzajem grupy kapitałowej, w której spółka dominująca PKP S.A. posiada udziały w spółkach zależnych. Jedenaście największych spółek zostało wytypowanych do konsolidowania wyników finansowych. Właśnie te spółki chcemy Państwu bliżej zaprezentować. Grupa PKP jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób. Grupa PKP jest czwartą co do wielkości koleją europejską. Grupa PKP jest reprezentowana we wszystkich międzynarodowych organizacjach kolejowych.


:arrow: Zeskanowany materiał reklamowy dostępny podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2007

[center]Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek[/center]
Ostatnio zmieniony 04 kwie 2010, 10:01 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 5 razy.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość