SVT 18.16 / BR175, Kres

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: ArturSchŁ »

SVT 18.16 Gorlitz, Vindobona:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
[Źródło: LOK Magazin 3/2018, s. 14-25]
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: ArturSchŁ »

Znalezione w sieci:
Obrazek
[25 MB PDF].
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: Maciej »

To jeszcze troche historii oryginału na podstawie "Transpresowskich " książek

VT 175 był w swoim czasie dumą NRD, a przede wszystkim kolei DR. Zakłady z Görlitz zbudowały wzorem projektu przedwojennego wysokiej klasy pociąg, była to też odpowiedź na pociąg TEE kolei DB. Wagony te wzięły udział w programie prestiżowych połączeń międzynarodowych NRD.
Były produkowane od 1963 roku przez VEB Waggonbau Goerlitz. Prototyp został wyposażony w dwa 900-konne silniki (wiemy że moc ich podnoszono) znane z lokomotyw BR 118. Pociąg mógł rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę. Starsze oznaczenia odwołują się do VT (dla pojazdów/wagonów motorowych z silnikiem spalinowym), 18 (do 1800 KM) i 16 (do 160 km / h). W produkcji seryjnej przeszedł wiele zmian dotyczących wyposażenia. Ciągle podnoszona w nim standardy podróży. Składy mogły być zespalane sprzęgiem samoczynnym. Stanowiło to pewne ograniczenia, gdyż pociągi te mogły pracować tylko samodzielnie, stało się to też przyczyną krytyki i ich kursowanie często zarzucano np. w 1977 roku. Jednak zwiększone potrzeby pasażerów w ruchu międzynarodowym powodowały, że składy te ciągle cieszyły się uznaniem. Oprócz ośmiu jednostek pracowało sześć dodatkowych składów pośrednich (VME), zbudowano dodatkowe głowice napędowe i kilka wagonów rezerwowych.

BR 175 jest często postrzegana jako rywal projektu kolei DB TEE, chodzi o podobny pociąg VT 11.5 byłej Niemieckiej Kolei Federalnej (DB). Presja była wielka, a tradycje w budowie tego typu pociągów istniały po podziale Niemiec i w RFN i w NDR. Już przed II W.Ś. istniały projekty i makiety pociągów spalinowych dużych prędkości. Nawiązywały one do wcześniejszych projektów, jak chociażby słynny "Latający Hamburczyk". Jednostki te jednak były za małe.
Oferta kolei DR z pomocą BR 175 przewidywała prestiżowe połączenia stolicy NDR z krajami ościennymi z wyjątkiem RFN. Podpisano umowy ze Skandynawami, Austrią i Czechosłowacją. Pojawiły się już dziś słynne pociągi jak Neptun Berlin Kopenhaga, Berlinaren Berlin - Malmo, klasyczna Vindobona z Berlina do Wiednia (okresowo przez Prahę), Karlex z Berlina do Kralowych Warów, dodatkowo uruchomiono połączenie z Lipska do Kralowych Warów pociągiem BR 175 o nazwie Karola, po wycofaniu BR 175 z ruchu międzynarodowego skierowano je do ruchu krajowego.

Kultowe trasy BR 175
Berlinaren: Berlin-Malmö (Royal Line)
Neptun: Berlin-Kopenhaga (Warnemünde-Gedser prom)
Vindobona: Berlin-Praga-Wiedeń
Karlex: Berlin-Carlsbad
Karola: Leipzig-Karlovy Vary

W zawiązku z kryzysem paliwowym władze DDR rozpoczęło żmudny, ale skuteczny proces elektryfikacji kolei DR. BR 175 zostało stopniowo odsuwane od połączeń międzynarodowych od 1981 do 1985 roku można je było spotkać coraz częściej w połączeniach krajowych, pociągi te pracowały do 1988 roku.

Na początku lat 90 tych ubiegłego wieku pozostało kilka pociągów BR 175; (175 019, 313, 413, 014 i 2 VME), który służył jako eksponat muzeum kolei DR. W Niemczech pozostało kilka egzemplarzy, w różnym stanie technicznym, min BR 175 013 (w Wittenberdze).
Na stacji Berlin-Lichtenberg, stoi jako drugi w dobrym stanie BR 175 015-016, który jest Utrzymywany przez grupę pasjonatów. Trzeci pociąg (BR 175 005-006, ex Jugendzug "Ernst Thalmann") stoi jako eksponat nieczynny, na stałe w Muzeum Kolejnictwa Chemnitz-Hilbersdorf, skład kwalifikuje się do restauracji, obok stoi złom BR 175 009-011.

Pociągi BR 175 miały ciekawe malowanie, chciało by się powiedzieć "oszczędne", analizując to zagadnienie. na targi w Lipsku tabor zawsze wyróżniał się malowaniem i tak było w przypadku VT 18:16:01 (stare oznaczenie). Potem już wszystkie malowano pociągi malowano w zasadniczym układzie dach szary, pudło- bok - kremowy pas i poniżej okien czerwony pas. Dodawano układy niebieskich bądź kremowych pasków/linii. Ciekawe to i nietuzinkowe, tak samo jak przepisy UIC odnoszące do taboru w Europie, a w przypadku BR 175 jakby ...nie :D
To tak po w skrócie ;)
Ostatnio zmieniony 16 lis 2011, 16:30 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: Maciej »

No cóż - wreszcie jest w mojej stajni DR 8) Fotki jak wyżej. Dodatkowo uzupełniłem go o wagon 2 klasy VMe 175 509-9, Art.-Nr.: 18142
W skład wchodzą:

1 - głowica napędowa VTa 175 012-4
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)

2 - wagon restauracyjny/2klasy VMc 175 311-0
BWR4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-24.06-)

3 - wagon 2 klasy VMe 175 509 -9
B4ü
data rewizji 26.01.1983
-16.50-
(-24.06-)

4 - wagon 1/2 klasy VMd 175 411-8
AB4ü
-16.50-
(-24.06-)

5- głowica napędowa VTb 175 011-6
B4ü
data rewizji 9.12.1982
-16.50-
(-25.81-)

Moje na gorąco uwagi:
- w sterowaniu analogowym chyba jedyny pojazd z tak precyzyjnym zachowaniem. Nawet oświetlenie ma podtrzymanie przy niskim napięciu.
- jazda w analogu zbliżona do znanych modeli zespolonych np ICE PIKO.
- wada ......mało czytelne tablice kierunkowe do wklejenia (drukowane chałupniczo atramentówką !! - wstyd).

Ocena w skali od 1-10
- 10
Ostatnio zmieniony 15 lis 2011, 19:26 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: BarTTmań »

Witam. A ja wczoraj odebrałem Kres'a w wersji "Jugendzug".
Seria limitowana 250 sztuk!
DCC z białymi diodami, oświetleniem wnętrza i...dźwiękiem, który działa NAWET w analogu !! Po prostu fantastic-bombastic !! :D
Na razie na niego patrzę i cieszę się samym widokiem, potem pójdzie na tory!
Sprowadził mi go Piotrek Heda (Makieciarz). Polecam!
makieciarz
Posty: 627
Rejestracja: 14 kwie 2006, 09:52
Lokalizacja: Görlitz
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: makieciarz »

Szukajcie a znajdziecie ;) , albo i nie przy takim kursie Euro :mrgreen:
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: Marcin »

Dobrze poszukaj kupisz taniej.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: BarTTmań »

No właśnie, Panowie - kupować, czy nie warto. Jakaś ocena, by się przydała. Widziałem ją na MTP i zastanawiam się.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: BR175, Kres

Post autor: Gdyniak »

Oj lubisz drażnić ludzi :) Napisz proszę jak jeżdzi, jak Twoje wrażenia dotyczące modelu.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

SVT 18.16 / BR175, Kres

Post autor: Kilkujadek »

BR 175

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Schnelltriebwagen „Görlitz“ BR 175, DR, Ep. IV / BR 175 - Szybki pociąg kolei DR, Ep. IV

:arrow: Liczba osi
4 x 4

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
KRES Köstel & Rasch Elektronik, Fraureuth, Niemcy

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model wielkoseryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
1814

:arrow: Zarząd kolejowy
DR

:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modelu
VTb 175 016-5,
VMd 175 415-9 1-klasa,
VMc 175 315-1 2-klasa (wagon z napędem),
VTa 175 015-7.

:arrow: Elementy specyficzne

:arrow: Wersje modelu
1813 - VT 18.16, DR, III
1814 - BR 175, DR, IV

:arrow: Napęd
W środkowym wagonie, na 4 osie.

:arrow: Sprzęg
Model posiada KKS oraz nietypowe własne sprzęgi przewodzące prąd (4 pinowe)

:arrow: Oświetlenie
Białe (żółte)/czerwone, LED, zmienne w zależności od kierunku jazdy oraz oświetlenie wnętrza.

:arrow: Uwagi

:arrow: DCC:
Model posiada gniazdo NEM 651

:arrow: Podsumowanie:


Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Fotki ze strony KRES
Ostatnio zmieniony 24 maja 2008, 08:30 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 9 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zestawy trakcyjne”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości