Hilfszug, Tillig TT-Club

Zestawy wagonów, kompletne sety, startowe itd

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: Marcin »

ArturSchŁ pisze:
carman pisze:Brak jednego zderzaka w wagonie ....
Jak się później okazało leżał sobie pomiędzy podkładami. Jakaś skucha ze sprzęgami bo skład na łukach potrafi się wysadzić z toru. Może z V200 nie powinien jeździć, a tylko z V100 ??
Zwłaszcza w dwuosiówkach jest ten problem bo jest ciasno pod belką zderzakową, od razu to widać, ja próbowałem na sztywnych sprzęgach (ale nie na EW1) i jeździ to ok.
Ostatnio zmieniony 29 gru 2011, 12:21 przez Marcin, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: Maciej »

Tak po prawdzie dekodery powinny być fabrycznie montowane, skoro to tabor niby tylko dla członków klubu. Kuehn jest dobrym przykładem że można.
Co do lokomotyw tak jak pisze Marcin - latały z serią BR 110, 118, Ludmiły. Rzadziej z innymi.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: Marcin »

Najczestszym obrazkiem na kolejach DR/DBundesbahn/DBAG był Hilsfzug z Ludmiłą:
ObrazekObrazek

i BR 110
Obrazek

(źródło: Drehscheibe, Bahnbilder)
Ostatnio zmieniony 29 gru 2011, 08:06 przez Marcin, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: ArturSchŁ »

carman pisze:Brak jednego zderzaka w wagonie ....
Jak się później okazało leżał sobie pomiędzy podkładami. Jakaś skucha ze sprzęgami bo skład na łukach potrafi się wysadzić z toru. Może z V200 nie powinien jeździć, a tylko z V100 ??
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 11:18 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 4 razy.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: mradwan »

Oba wagony z oświetelniem są wagonami sterowniczymi (socjalny i elektrownia). Stąd oświetlenie. A świeci się przy podpięciu loki tak samo jak czerwone światła w lokomotywach po podpięciu wagonów. Można rzeczywiście powalczyć z dekoderem - i wyłączyć oświetlenie w tym wagonie.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 397
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: wmac27 »

PiotrZ pisze:Według mnie skoro to jest hilfezug, to białe światło służy jako oświetlenie czoła składu wpychanego na szlak. Miejsce, gdzie odbędzie się akcja ratunkowa może leżeć kilka km od stacji, na nieprzejezdnym szlaku i lepiej nie wjeżdżać lokomotywą na skraj uszkodzonego toru. Mamy więc jakby wagon sterowniczy. Ale to tylko moja teoria. Nie wiem, jak to wygląda w rzeczywistości.
Tu chyba chodzi o możliwości manewrowe składu pociągu ratowniczego. Lokomotywa jako pierwsza wjeżdżająca na szlak gdzie jest wypadek jest unieruchomiona, po dotarciu na miejsce, a wagony pociągu ratowniczego są dalej od miejsca akcji. W składzie jest wagon z generatorem, więc pociąg ratunkowy jest niezależny od zasilania. Lokomotywa może więc wykonywać zadania logistyczne. Musi jednak jechać na końcu składu "Hilfzuga" na miejsce akcji. W wagonach "Hilfzuga" są przejścia pomiędzy każdym wagonem, więc umieszczenie lokomotywy w środku składu, uniemożliwiłoby sprawną komunikację "miedzywagonową".
Ostatnio zmieniony 26 lip 2010, 08:56 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
PiotrZ
Posty: 676
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: PiotrZ »

Może ktoś mi wytłumaczy jaki jest sens takiego obustronnego oświetlenia? Czy należy lokomotywę wpiąć do środka składu?
Według mnie skoro to jest hilfezug, to białe światło służy jako oświetlenie czoła składu wpychanego na szlak. Miejsce, gdzie odbędzie się akcja ratunkowa może leżeć kilka km od stacji, na nieprzejezdnym szlaku i lepiej nie wjeżdżać lokomotywą na skraj uszkodzonego toru. Mamy więc jakby wagon sterowniczy. Ale to tylko moja teoria. Nie wiem, jak to wygląda w rzeczywistości.

PiotrZ
Ostatnio zmieniony 26 lip 2010, 08:56 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: Fantomas »

ArturSch pisze:Hmmm. No dobrze to mamy teraz skład Hilfzug, który prawidłowo zmienia światła białe/czerwone z kierunkiem jazdy. Podpinamy lokomotywę i ...zonk !!

Może ktoś mi wytłumaczy jaki jest sens takiego obustronnego oświetlenia ?? Czy należy lokomotywę wpiąć do środka składu ??
Sens niespecjalny, ale skoro masz dwa dekodery, to chyba i ten problem idzie rozwiązać za pomocą odpowiedniego ustawienia CV, bo raczej pociąg sam nie zgadnie gdzie mu przypiąłeś kolomotywę :mrgreen:
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: ArturSchŁ »

carman pisze:W TT-Kurierze przy kabinie sterowniczej są oba.
Sam sobie odpowiedziałeś.... Nic nowego na ziemi.
KrzyszTTof pisze:Tylko że to jest raczej Reko 4-osiowy z nowej formy a nie Modernisierung ....
Może być Reko, dla mnie to bez znaczenia (obie konstrukcje kocham tak samo :) ). Dzięki za poprawkę
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: KrzyszTTof »

ArturSch pisze:(...)
- za coś takiego, co niewiele różni się od zwykłego osobowego Modernisierungswagen'a, cena ok 60 EUR, to chyba przesada.
(...)
Bardzo ciekawy, kolekcjonerski, skład dla miłośników klimatów DDR. Dwa całkowicie od nowa opracowane wagony i przerobiony/uzupełniony Modernisierungswagen.
Tylko że to jest raczej Reko 4-osiowy z nowej formy a nie Modernisierung ....
Ostatnio zmieniony 24 lip 2010, 08:12 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
carman
Posty: 352
Rejestracja: 10 kwie 2006, 22:04
Lokalizacja: Ostrowiec Św.
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: carman »

Brak jednego zderzaka w wagonie, to efekt zamierzony, czy wada fabryczna? W TT-Kurierze przy kabinie sterowniczej są oba.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: ArturSchŁ »

I do kompletu trzeci wagon.

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Hilfszug / Pociąg ratunkowy
500795 - Gerätewagen, DR, Ep. IV / Wagon magazyn DR, Ep. IV
500796 - Energieversorgungswagen, DR, Ep. IV / Wagon z agregatem prądotwórczym, DR, Ep. IV

500996 - Aufenthaltswagen, DR, Ep. IV / Wagon obsługi pociągu, DR, Ep. IV (Club-Exklusivmodell 2010)

:arrow: Numer katalogowy setu
Pociąg złożony z osobnych pozycji: 500795, 500796, 500996

:arrow: Zarząd kolejowy
DR

:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modeli
40 50 DR 946 0543-4,
40 50 DR 946 0542-6
,
60 50 99-28 619-3 Dienst

:arrow: Stacjonowanie/Data
Bw Leipzig West, Heimatbf. Leipzig West / 12.08.1975
Bw Leipzig West, Heimatbf. Leipzig West / 31.07.1975

Leipzig Hbf, Bw Leipzig West / 29.10.1975

:arrow: Elementy specyficzne
Obrotowe wywietrzniki dachowe (w modelu nieruchome), unikalny układ przedziałów, przedział sterowniczy

:arrow: Oświetlenie
Wagon obsługi pociągu 500996 posiada oświetlenie czołowe zgodne z kierunkiem jazdy, LEDy białe ciepłe/czerwone

:arrow: DCC
Wagon posiada gniazdo NEM, tym razem zaraz pod dachem; dekodery mini wchodzą bez problemu, trochę większe też się mieszczą

500996:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

:arrow: Uwagi
Może dlatego, że osobiście nie lubię tych krótkich pasażerskich wagonów czteroosiowych, a może i Wy potwierdzicie moje zdanie, uważam, że to najgorszy wagon ze setu. Od pierwszego postawienia na tory wagon zachowuje się dziwnie - może to tylko mój egzemplarz a może problemy konstrukcyjne:
- po pierwsze wagon ma bardzo duże opory toczenia, aż sprawdziłem czy ośka nie wypadła z gniazda, ale nie, jest OK, a wagon pchnięty palcem staje jak BTTB na plastikowych kołach,
- po drugie bardzo kiepsko dostarczany jest prąd z kół do oświetlenia czołowego, podczas jazdy lampy gasną lub mrugają, a za sprawą dekodera mamy czerwono białą dyskotekę. Ciekawe, bo wagon 500796 zachowuje się bezproblemowo,
- po trzecie ciągle się rozczepia, konieczne są sprzęgi sztywne,
- za coś takiego, co niewiele różni się od zwykłego osobowego Modernisierungswagen'a, cena ok 60 EUR, to chyba przesada.

Z zupełnie innej beczki:
po zainstalowaniu dekoderów w obu wagonach skrajnych okazuje się, że OBA na raz świecą na biało lub na czerwono (w analogu nie sprawdzałem) !!
Trzeba w jednym z dekoderów ustawić by świecił "do tyłu" - czyli CV 29 Bit 1(0) należy ustawić. Domyślna wartość dla CV29 wynosi 6, a my ustawiamy 7.

Hmmm. No dobrze to mamy teraz skład Hilfzug, który prawidłowo zmienia światła białe/czerwone z kierunkiem jazdy. Podpinamy lokomotywę i ...zonk !!
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Może ktoś mi wytłumaczy jaki jest sens takiego obustronnego oświetlenia ?? Czy należy lokomotywę wpiąć do środka składu ??
:lol:

:arrow: Podsumowanie:
Bardzo ciekawy, kolekcjonerski, skład dla miłośników klimatów DDR. Dwa całkowicie od nowa opracowane wagony i przerobiony/uzupełniony Modernisierungswagen.

Na zakończenie jeszcze kilka fotek uzupełnienia:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

W bieżącym numerze TT-Kuriera (7/2010, str 4-9) ukazały się dwa artykuły (PDF, 3,2 MB) na ten temat .
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 11:07 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: BarTTmań »

Tak :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: ArturSchŁ »

Wczoraj dotarł do nas drugi wagon zestawu: agregatornia.

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Hilfszug / Pociąg ratunkowy
500795 - Gerätewagen, DR, Ep. IV / Wagon magazyn DR, Ep. IV
500796 - Energieversorgungswagen, DR, Ep. IV / Wagon z agregatem prądotwórczym, DR, Ep. IV
500996 - Aufenthaltswagen, DR, Ep. IV / Wagon obsługi pociągu, DR, Ep. IV

:arrow: Numer katalogowy setu
Pociąg złożony z osobnych pozycji: 500795, 500796, 500996

:arrow: Zarząd kolejowy
DR

:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modeli
40 50 DR 946 0543-4,
40 50 DR 946 0542-6,
-

:arrow: Stacjonowanie/Data
Bw Leipzig West, Heimatbf. Leipzig West / 12.08.1975
Bw Leipzig West, Heimatbf. Leipzig West / 31.07.1975
- / -

:arrow: Elementy specyficzne
Z obu boków wysuwany żurawik przez otwierane drzwi, skrzynie pod wagonem kryjące mechanizm KKS, nowy sposób mocowania osi wagonu oraz rozpięte wzdłuż wagonu liny stalowe.

:arrow: Oświetlenie
Wagon sterowniczy 500796 posiada oświetlenie czołowe zgodne z kierunkiem jazdy, LEDy białe ciepłe/czerwone

:arrow: DCC
Wagon posiada gniazdo NEM

500796:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Skoro powiedziano, ze wagon jest przystosowany do założenia dekodera DCC, to jedziemy. W instrukcji wyczytałem, że do gniazda dekodera możemy się dostać przez dach.

Dach trzyma się pudła wagonu na 4 zaczepach, które widać gdy się zajrzy do wnętrza wagonu przez otwarte drzwi. Na fotce poniżej widać 4 zaczepy w dachu i odpowiadające im otwory w pudle wagonu. Jak zwykle trzeba trochę popróbować i wyczuć zaczepy, a dach nam zejdzie. Uwaga: nie suwamy dachu przód-tył.
Obrazek

Po zdjęciu dachu okazuje się, że gniazdo znajduje się przy podłodze wagonu, a zamiast zaślepki analogowej mamy w gnieździe dwa druciki - wyjmujemy je.
Obrazek
W moim przypadku górny drucik dostał się za szarą ściankę i nie miałem możliwości go wyjąć bez dalszego rozbierania wagonu.

Obrazek
Pudło schodzi prościej niż dach. Zamocowane jest na 4 zaczepach. Wystarczy palcem, przez otwór, nacisnąć ściankę pudła u dołu na zewnątrz, a zaczepy puszczają i pudło prosto schodzi.
Obrazek Obrazek
Mamy teraz wygodny dostęp do gniazda dekodera. Wyjmujemy obie zworki z drutu i zakładamy dekoder. Można zastosować każdy normalny dekoder mini, ale tańszym rozwiązaniem są dekodery tylko do oświetlenia.
Nie znajdziemy oznaczenia pinu 1, metodą prób i błędów określiłem prawidłową pozycję dekodera:
Obrazek Obrazek

I na koniec sprawdzamy czy oświetlenie prawidłowo działa:
Obrazek Obrazek Obrazek
Na ostatniej fotce światła są oczywiście wyłączone.
:)
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 17:18 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Hilfszug, Tillig TT-Club

Post autor: ArturSchŁ »

Standard-hilfszug

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Hilfszug / Pociąg ratunkowy
500795 - Gerätewagen, DR, Ep. IV / Wagon magazyn DR, Ep. IV
500796 - Energieversorgungswagen, DR, Ep. IV / Wagon z agregatem prądotwórczym, DR, Ep. IV
500996 - Aufenthaltswagen, DR, Ep. IV / Wagon obsługi pociągu, DR, Ep. IV


:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Krótka seria:
- 500795 - Club-Sondermodell 2009,
- 500796 i 500996 - Club-Exklusivmodell 2009

:arrow: Numer katalogowy setu
Pociąg złożony z osobnych pozycji: 500795, 500796, 500996

:arrow: Zarząd kolejowy
DR

:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modeli
40 50 DR 946 0543-4,
-
-

:arrow: Stacjonowanie/Data
Bw Leipzig West, Heimatbf. Leipzig West / 12.08.1975
- / -
- / -

:arrow: Elementy specyficzne
Wysuwana belka dźwigu przez obustronnie otwierane drzwi, skrzynie pod wagonem kryjące mechanizm KKS, nowy sposób mocowania osi wagonu oraz rozpięte wzdłuż wagonu liny stalowe

:arrow: Sprzęg
Modele posiadają KKS oraz gniazdo NEM 358

:arrow: Oświetlenie
-/500796 posiada oświetlenie czołowe zgodne z kierunkiem jazdy

:arrow: DCC
-

:arrow: Uwagi
Uwagę zwraca nowy sposób zamocowania gniazd osi, jakby na obrotowym wózku (patrz na fot. zbliżenia podwozia) oraz zakrycie mechanizmu KKS skrzyniami pod podłogą wagonu

:arrow: Podsumowanie:
Pierwszy (jak na razie) z cyklu 3 wagonów pociągu ratunkowego/remontowego jako uzupełnienie wcześniejszych wagonów składu remontowego

500795:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 19 lut 2011, 14:57 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Sety”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości