WRmh 131 "TEE"
Dokładna nazwa modelu
Speisewagen WRmh 131 "TEE" DB, Ep. IV / Wagon restauracyjny WRmh 131 DB w barwach TEE
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen Gmbh & Co; Sebnitz – Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model seryjny / katalogowy
Numer katalogowy modelu
16590
Zarząd kolejowy
DB - Deutsche Bundesbahn
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
61 80 88-80 004-9
WRümh131
Stacjonowanie/data
KőLN Hbf. / 10.05.1968
Elementy specyficzne
Garb na dachu
Wersje modelu (wymieniam tylko restauracje)
16590 - WRmh 131 "TEE", DB, Ep. IV
W secie 01651 w barwach Rheingold
Sprzęg
Model posiada kinematykę sprzęgu oraz gniazdo NEM.
Uwagi:
-
Speisewagen ex WR4u, POP Lackierung
Moderator: mod-Tabor
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10298
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Zamieszczam w istniejącym wątku by ich nie mnożyć
Ostatnio zmieniony 18 lip 2014, 22:36 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Speisewagen ex WR4u, POP Lackierung
WR4ü-38 Speisewagen, POP-Lackierung
Dokładna nazwa modelu
Speisewagen (ex WR4ü-38) der DB, Ep. IV in POP-Lackierung
Wagon restauracyjny kolei Deutsche Bundesbahn w barwach „POP“
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen Gmbh & Co; Sebnitz – Niemcy, edycja „einmalauflage/jednorazowa“ 2012.
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model jednoseryjny
Numer katalogowy modelu
16974
Zarząd kolejowy
DB- Deutsche Bundesbahn
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
51 80 80-40 157-6
WRügh 152
Stacjonowanie/data
KőLN Hbf. (Widnieje tylko data rewizji 23.10.73)
Elementy specyficzne
nowsze gumowe osłony przejść międzywagonowych, lampy dachowe końca pociągu.
Wersje modelu (wymieniam tylko restauracje)
16970 – Speisewagen „MITROPA” WR4u-38 zarząd DR –czerwony ep IV
16971 – Speisewagen „MITROPA” WR4u-38 zarząd DB- bordowy ep IV
16972 – Speisewagen ”Praska Draha” WR4u-38 zarząd CSD – niebieski ep III
16973 – Speisewagen „MITROPA” WRg zarząd DR – czerwony ep IV
Sprzęg
Model posiada kinematykę sprzęgu oraz gniazdo NEM.
Uwagi:
Model ładnie wykonany biorąc pod uwagę ogół formy. Oznaczenia ładne i czytelne. Oczekiwany ze względu na jego potrzebę w składach z „m-wagenami” a w szczególności w składzie w malowaniu „POP”. I tu bajka się kończy.
Wklejam cytat z wątku na „Dreischeibe.de” autorstwa Ralfa Kőstnera, niektórzy z Was pewnie wiedzą, że ma rozległą wiedzę w temacie kolei Niemieckich, traktuję więc jego wypowiedź jako pewnik:
„ ……..
- Fensterrahmen: Am besten mit einem Edding schwärzen
- Querstrebe in den Türfenstern war rot: nicht unbedingt, ich habe meinen Liliput-WRügh 152 damals nach einem Vorbildfoto in Pop lackiert und da waren die Streben kieselgrau. Ich weiß aber heute nicht mehr, woher ich das Vorbildfoto damals hatte. Ich vermute Fleischmann-Kurier.
- Dachfarbe (kein RAL 7022 Umbragrau verwendet): Pipifax, denn das Dach sieht eh immer anders aus.
Deutliche Zweifel habe ich ferner bei den Details:
- Dachlüfter: nein, da klimatisiert. Nur für den Küchenbereich waren Lüfter vorhanden.
- Görlitz III schwer-Drehgestelle: vmtl. ja - die WR 1173 (88-40 173) und WR 1187 (88-40 187) könnten als Pop-Wagen kurzzeitig noch mit Görlitz III schwer-Drehgestellen gefahren sein. Besser aber durch Minden-Deutz ersetzen.
Passen sollten:
- Dachecken für Schlußscheiben: gab es noch bei mindestens einem Pop-WRügh.
- Gummiwulst: korrekt, 1964 wurde der letzte Schürzenspeisewagen auf Gummiwulst umgebaut
- Klimaanlage (das gedruckte Gitter macht nicht glücklich, aber formtechnisch wohl Kompromiss notwendig, wenn der Wille fehlt). Nur der Liliput-WRügh hatte gravierte Lüfter.
Beschriftet ist der Wagen als WRügh 152; 51 80 80-40 157-6; Köln. Nummer lautet korrekt: 51 80 88-40 157-6.
Na ja, besser als nichts. Die meisten Ungereimtheiten scheinen sich mit relativ wenig Aufwand beheben zu lassen. Etwas schwieriger werden wohl die Nummer und die Lüfter (entfernen, Löcher verspachteln, schleifen und dach neu lackieren). Wenn Du auf RAL 7022 fürs Dach wert legst, hast Du dann auch das geregelt……. „
Streszczę najważniejsze aspekty:
- Ramy okienne – powinny być czarne,
- Dach – powinien być jasno-szary ale nie RAL 7022 (jest za ciemny), tym bardziej nie srebrny jak u Tilliga,
- Wywietrzniki – w tym wagonie – nie – ponieważ posiadał klimatyzację (nadrukowane na czarno wloty przy drzwiach obok logo „Mitropa”), wywietrzniki dachowe miał tylko przedział kuchenny.
- Wózki – ciężki Gorlitz III – tak ale krótko (początki eksploatacji) – potem te wagony wyposażano w wózki „Minden-Deutz” z racji podwyższenia prędkości jazdy, na foto zamieszczam pojedynczy wózek oraz widok (odstawionego na bocznicy) wagonu z takimi wózkami.
- Miejsca na lampy na dachu – prawidłowo, ale nie wszystkie miały, na fotkach widać to w jednym.
- Gumowe osłony przejść – prawidłowo, w 1964 przebudowano na taki system.
No i najważniejsze: błąd w numerze bocznym: zamiast cyfry 8 wstawiono 0: „ … Nummer lautet korrekt: 51 80 88-40 157-6 …. „
Konkluzja kolegi Kőstnera: ….lepszy niż nic…. niestety prawda…. Tillig znów na skróty.
Jeśli ktoś się uprze można wagon doprowadzić do oryginału poprzez wymianę wózków, zlikwidowanie większości wywietrzników na dachu oraz przelakierowanie dachu – ja osobiście tak zrobię.
Przydatny link do strony n.t. malowania wagonów z tego okresu:
http://de.wikipedia.org/wiki/Vorlage:Po ... Bundesbahn
Foto:
poniżej porównanie wózków:
po lewej Gorlitz III "ciężki", po prawej Minden-Deutz.
oraz założone na wagon.
Nieco historii:
Wagony typu "Schurzen" (z osłoną) były najsilniejszą grupą wagonów na DR przed drugą wojną. Powodem przebudowy na wagony z osłonami była potrzeba podwyższenia prędkości podróżnej nawet do 150 km/h, a więc zmniejszenie przestrzeni między podwoziem, a torem w celu obniżenia oporów powietrza. Przebudowie podlegały praktycznie wszystkie typy wagonów, standardowe pasażerskie, poczta, restauracje. Wagony typu Schurzen pozostały w służbie niemieckich kolei Deutsche Bundesbahn do roku 1982, w służbie kolei austriackich do roku 1989. W latach sześćdziesiątych podlegały one znów modernizacji. Pracowały do końca zarządu DR. Niektóre z nich pozostawiono z osłoną. Niektóre restauracje pozostały do końca służby (połowa lat siedemdziesiątych) oznaczone logiem MITROPA.
Foto realnych wagonów, źródło: "dreischeibe.de":
oraz nowszej wersji wózek typu "Minden-Deutz"
Dokładna nazwa modelu
Speisewagen (ex WR4ü-38) der DB, Ep. IV in POP-Lackierung
Wagon restauracyjny kolei Deutsche Bundesbahn w barwach „POP“
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen Gmbh & Co; Sebnitz – Niemcy, edycja „einmalauflage/jednorazowa“ 2012.
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model jednoseryjny
Numer katalogowy modelu
16974
Zarząd kolejowy
DB- Deutsche Bundesbahn
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
51 80 80-40 157-6
WRügh 152
Stacjonowanie/data
KőLN Hbf. (Widnieje tylko data rewizji 23.10.73)
Elementy specyficzne
nowsze gumowe osłony przejść międzywagonowych, lampy dachowe końca pociągu.
Wersje modelu (wymieniam tylko restauracje)
16970 – Speisewagen „MITROPA” WR4u-38 zarząd DR –czerwony ep IV
16971 – Speisewagen „MITROPA” WR4u-38 zarząd DB- bordowy ep IV
16972 – Speisewagen ”Praska Draha” WR4u-38 zarząd CSD – niebieski ep III
16973 – Speisewagen „MITROPA” WRg zarząd DR – czerwony ep IV
Sprzęg
Model posiada kinematykę sprzęgu oraz gniazdo NEM.
Uwagi:
Model ładnie wykonany biorąc pod uwagę ogół formy. Oznaczenia ładne i czytelne. Oczekiwany ze względu na jego potrzebę w składach z „m-wagenami” a w szczególności w składzie w malowaniu „POP”. I tu bajka się kończy.
Wklejam cytat z wątku na „Dreischeibe.de” autorstwa Ralfa Kőstnera, niektórzy z Was pewnie wiedzą, że ma rozległą wiedzę w temacie kolei Niemieckich, traktuję więc jego wypowiedź jako pewnik:
„ ……..
- Fensterrahmen: Am besten mit einem Edding schwärzen
- Querstrebe in den Türfenstern war rot: nicht unbedingt, ich habe meinen Liliput-WRügh 152 damals nach einem Vorbildfoto in Pop lackiert und da waren die Streben kieselgrau. Ich weiß aber heute nicht mehr, woher ich das Vorbildfoto damals hatte. Ich vermute Fleischmann-Kurier.
- Dachfarbe (kein RAL 7022 Umbragrau verwendet): Pipifax, denn das Dach sieht eh immer anders aus.
Deutliche Zweifel habe ich ferner bei den Details:
- Dachlüfter: nein, da klimatisiert. Nur für den Küchenbereich waren Lüfter vorhanden.
- Görlitz III schwer-Drehgestelle: vmtl. ja - die WR 1173 (88-40 173) und WR 1187 (88-40 187) könnten als Pop-Wagen kurzzeitig noch mit Görlitz III schwer-Drehgestellen gefahren sein. Besser aber durch Minden-Deutz ersetzen.
Passen sollten:
- Dachecken für Schlußscheiben: gab es noch bei mindestens einem Pop-WRügh.
- Gummiwulst: korrekt, 1964 wurde der letzte Schürzenspeisewagen auf Gummiwulst umgebaut
- Klimaanlage (das gedruckte Gitter macht nicht glücklich, aber formtechnisch wohl Kompromiss notwendig, wenn der Wille fehlt). Nur der Liliput-WRügh hatte gravierte Lüfter.
Beschriftet ist der Wagen als WRügh 152; 51 80 80-40 157-6; Köln. Nummer lautet korrekt: 51 80 88-40 157-6.
Na ja, besser als nichts. Die meisten Ungereimtheiten scheinen sich mit relativ wenig Aufwand beheben zu lassen. Etwas schwieriger werden wohl die Nummer und die Lüfter (entfernen, Löcher verspachteln, schleifen und dach neu lackieren). Wenn Du auf RAL 7022 fürs Dach wert legst, hast Du dann auch das geregelt……. „
Streszczę najważniejsze aspekty:
- Ramy okienne – powinny być czarne,
- Dach – powinien być jasno-szary ale nie RAL 7022 (jest za ciemny), tym bardziej nie srebrny jak u Tilliga,
- Wywietrzniki – w tym wagonie – nie – ponieważ posiadał klimatyzację (nadrukowane na czarno wloty przy drzwiach obok logo „Mitropa”), wywietrzniki dachowe miał tylko przedział kuchenny.
- Wózki – ciężki Gorlitz III – tak ale krótko (początki eksploatacji) – potem te wagony wyposażano w wózki „Minden-Deutz” z racji podwyższenia prędkości jazdy, na foto zamieszczam pojedynczy wózek oraz widok (odstawionego na bocznicy) wagonu z takimi wózkami.
- Miejsca na lampy na dachu – prawidłowo, ale nie wszystkie miały, na fotkach widać to w jednym.
- Gumowe osłony przejść – prawidłowo, w 1964 przebudowano na taki system.
No i najważniejsze: błąd w numerze bocznym: zamiast cyfry 8 wstawiono 0: „ … Nummer lautet korrekt: 51 80 88-40 157-6 …. „
Konkluzja kolegi Kőstnera: ….lepszy niż nic…. niestety prawda…. Tillig znów na skróty.
Jeśli ktoś się uprze można wagon doprowadzić do oryginału poprzez wymianę wózków, zlikwidowanie większości wywietrzników na dachu oraz przelakierowanie dachu – ja osobiście tak zrobię.
Przydatny link do strony n.t. malowania wagonów z tego okresu:
http://de.wikipedia.org/wiki/Vorlage:Po ... Bundesbahn
Foto:
poniżej porównanie wózków:
po lewej Gorlitz III "ciężki", po prawej Minden-Deutz.
oraz założone na wagon.
Nieco historii:
Wagony typu "Schurzen" (z osłoną) były najsilniejszą grupą wagonów na DR przed drugą wojną. Powodem przebudowy na wagony z osłonami była potrzeba podwyższenia prędkości podróżnej nawet do 150 km/h, a więc zmniejszenie przestrzeni między podwoziem, a torem w celu obniżenia oporów powietrza. Przebudowie podlegały praktycznie wszystkie typy wagonów, standardowe pasażerskie, poczta, restauracje. Wagony typu Schurzen pozostały w służbie niemieckich kolei Deutsche Bundesbahn do roku 1982, w służbie kolei austriackich do roku 1989. W latach sześćdziesiątych podlegały one znów modernizacji. Pracowały do końca zarządu DR. Niektóre z nich pozostawiono z osłoną. Niektóre restauracje pozostały do końca służby (połowa lat siedemdziesiątych) oznaczone logiem MITROPA.
Foto realnych wagonów, źródło: "dreischeibe.de":
oraz nowszej wersji wózek typu "Minden-Deutz"
Ostatnio zmieniony 25 lis 2012, 18:02 przez Marcin, łącznie zmieniany 5 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości