Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3010
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

WLABmv zarzą CSD ep IV producent Tillig

Postautor: Maciej » 13 lis 2012, 12:40

WLABmv

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Weitstrecken-Schlafwagen WLABmv, Typ Y, CSD, Ep. IV/Wagon sypialny komunikacji przestawczej 1435/1520 typu Y,CSD , Ep. IV

:arrow: Liczba osi
4

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model wielkoseryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
16701

:arrow: Zarząd kolejowy
CSD

:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modelu
WLABmv 52 54 64-80 093-4

:arrow: Stacjonowanie/Data
Praha Hl N 16.12.83
:arrow: Elementy specyficzne
Brak

:arrow: Wersje modelu
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16700
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16702
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16720
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16722
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16721
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16723
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16725
:arrow: Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358

:arrow: Oświetlenie
nie posiada, istnieje możliwość instalacji listew oświetlenia wewnętrznego LED oraz lamp końca składu

:arrow: Trochę historii
Producentem i zarazem monopolistą wagonów sypialnych dla państw dawnego bloku wschodniego była fabryka VEB Waggonbau z Görlitz . Na zapotrzebowanie kolei Związku Radzieckiego fabryka ta rozpoczęła masową produkcję wagonów sypialnych o europejskiej skrajni. Miało to ułatwić skomunikowanie ZSRR z resztą Europy. Wagony były bardzo podobne do standardowych wagonów sypialnych typu Y, wyróżniały je min. takie szczegóły jak szersze drzwi wejściowe, jednoskrzydłowe drzwi w przejściach międzywagonowych, kraty na szybach drzwi, nieco zmieniony układ pomieszczeń zgodnie ze specyfikacja zamawiającego. W 1974 roku koleje CSD zamówiły pierwsza serię tego typu wagonów, druga partia była zamówiona w 1981 roku. Wagony te pracują w ruchu do dziś i podlegają sukcesywnej modernizacji. Nadal można je spotkać w relacjach wschodnich Czechy - Słowacja - Ukraina - Rosja

:arrow: Podsumowanie
Bardzo piękny model, z licznymi detalami (nie gablotkowymi!) a zatem nic tu nie odpadnie. Dokładnie odwzorowane napisy, wnętrze i charakterystyczne zasłonki na oknach. Polecam.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 13 lis 2012, 12:59 przez Maciej, łącznie zmieniany 3 razy.


AK
Posty: 270
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: AK » 03 paź 2012, 18:15

Problem z tym 000 polega na tym że wygląda (jak dla mnie) ni w 5 ni w 9 :roll: .
Tych wagonów było sporo i mozna by dać mu coś bardziej typowego. Tak czy inaczej pierwszy egzemplaż wykonania 532 to to nie jest bo z takim numerem byłby dostarczony ok 1979 a to już byłby jeden z ostatnich. Bardziej prawdopodobne że już wykonanie 542..
Co do radosnej twórczości numeracyjnej to nie trzeba aż 43A tutaj też wesoło to wygląda przykładowo:
52 51 06 80 008 wyk 503(?) tzw G67
52 51 70 40 086 wyk 527 tzw G75
52 51 20 80 703 wyk 532 tzw G77
52 51 70 80 105 wyk 545 tzw G79
52 51 70 80 231 wyk 548 tzw G81
itd itp :lol:
gemol
Posty: 958
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: gemol » 03 paź 2012, 09:22

Nic mi nie wiadomo żebym kwestionował 000. Mało prawdopodobne ale teoretycznie mozliwe (nie takie dziwadełka na PKP widywałem)
Nie byłem pewny, co autor miał na myśli, stąd się odezwałem. :mrgreen: Tym bardziej, że już jedna osoba dopytywała, czy numer aby nie jest błędny.
A co do dziwadełek numerowych na PKP - dobrym przykładem są nieprzemyślane zakresy numerów dla wagonów 108A /po zdeklasowaniu/ i 43A - oba zakresy się pokrywają. Każdy wagon 43A miał swój numerowy odpowiednik w wagonie 108A. Jedyna różnica była w kodzie wymiany /50 dla ryflaka, 51 dla pulmana/ i siłą rzeczy w cyfrze samokontroli. Ale po wycofaniu pulmana z ruchu międzynarodowego, a więc nadaniu kodu 50, mogło się zdarzyć, że dwa wagony nosiły dokładnie ten sam numer. Jest to wprawdzie mało prawdopodobne, ale...
Ostatnio zmieniony 03 paź 2012, 09:42 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
AK
Posty: 270
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: AK » 02 paź 2012, 18:43

Nic mi nie wiadomo żebym kwestionował 000. Mało prawdopodobne ale teoretycznie mozliwe (nie takie dziwadełka na PKP widywałem :mrgreen: )
Co do tego co model przedstawia to jeżeli to ma być wykonanie 532 popularnie zwane G77 to wyposażenie pod pudłem wymagałoby grntownej poprawy (np bateria akumulatorów to powinna byc jedna skrzynia z 4 sekcjami a nie 2 osobne). Z drugiej strony oznakowanie (głównie ta butla) pasowałaby pod wykonania późniejsze (np 545 dostawa od 1979) chyba że to dziwoląg po przeróbkach w ZNTK ?? .
Tu zresztą cudów nie ma co oczekiwać bo wiadomo że to składak z części na rynek krajowy producenta a takie drobiagi jak ww skrzynia baterii większości nie przeszkodzą (pudło jak dobrze widze jest ok może z wyłączeniem świateł końca pociągu ale patrz wyżej). Plus dla producenta że w ogóle pacnął tamponem PKP bo w końcu nie musiał.
Co do koloru WARS to niestety autor opisu ma rację. Na te lata nie ten kolor. Takie soczyste pomarańczko to druga połowa lat 70-ych co najwyżej. Od początku lat 80-ych można zobaczyć na 07 zgłoś się - Wagon pocztowy, czas 0:04:57 i 0:34:16.
gemol
Posty: 958
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Been thanked: 2 times
Kontaktowanie:

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: gemol » 02 paź 2012, 09:28

ale ten wypasiony numer 000

Nie bardzo rozumiem, co ci nie pasuje w numerze. Jeśli model odwzorowuje Goerlitz 77, to jest to prawidłowy numer dla pierwszego wagonu z tej serii.
AK
Posty: 270
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: AK » 01 paź 2012, 17:24

Model jak model ale ten wypasiony numer 000 :mrgreen:
Ołgierd
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: Ołgierd » 26 wrz 2012, 15:36

aviaTTor pisze:...-ten wagon to WARS sypialny nie restauracyjny 8)
No tak,to takie skrzywienie - zwykle sypialny to byl "sypialny", z miejscami do leżenia to "kuszetka" a restauracyjny czy barowy to "wars" :mrgreen:

A do Moskwy kursował prawie cały (jeśli nie cały) skład z takich granatowych, sypialnych Warsów. Przynajmniej nie przypominam sobie, by coś innego było w '88 doczepione, choć oczywiście czasy inne to i skład był jeszcze "po horyzont", więc może jakiś SZD trafił się na doczepkę...
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:22 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
aviaTTor
Posty: 536
Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
Lokalizacja: czestochowa
Has thanked: 5 times

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: aviaTTor » 26 wrz 2012, 14:21

Do Warsu się nie chodziło, bo drogo, a poza tym trzeba było bagaży pilnować -ten wagon to WARS sypialny nie restauracyjny 8)
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2012, 14:22 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 2 razy.
PiasTT
Posty: 294
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: PiasTT » 26 wrz 2012, 11:59

Ołgierd pisze: ... widok peronu w Brześciu o 5 rano, zastawionego ciasno, jedna przy drugiej, radzieckimi lodówkami wystawionymi z przedsionków i przedziałów - niezapomniany :mrgreen: ...
Ech, łza się w oku kręci. :cry: I komu to przeszkadzało?
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:21 przez PiasTT, łącznie zmieniany 1 raz.
Ołgierd
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: Ołgierd » 26 wrz 2012, 11:13

PiasTT pisze:... ale czy były tam WARS-y w składzie? Tego już nie pamiętam. :oops:
Do Warsu się nie chodziło, bo drogo, a poza tym trzeba było bagaży pilnować :P
Za to - w drodze powrotnej - widok peronu w Brześciu o 5 rano, zastawionego ciasno, jedna przy drugiej, radzieckimi lodówkami wystawionymi z przedsionków i przedziałów - niezapomniany :mrgreen:
Młodszym należy się wyjaśnienie: radzieccy pogranicznicy kazali wystawiać sprzęt, rozpakowywać z folii i obowiązkowo otwierać, żeby sprawdzić czy się jakiś szczęśliwy obywatel sojuza nie zatrzasnął przypadkiem w chłodziarce ;)

Nie wiedzieć czemu wówczas Polakom lodówki jako pamiątki z wycieczki jakoś bardziej się podobały niż matrioszki...
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:21 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 2 razy.
PiasTT
Posty: 294
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: PiasTT » 26 wrz 2012, 11:07

Ołgierd pisze:... to przekładali wózki w Brześciu :)
To też pamiętam. Nie dało się inaczej :lol:, ale czy były tam WARS-y w składzie? Tego już nie pamiętam. :oops:
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:20 przez PiasTT, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: Furia » 26 wrz 2012, 11:03

No to 52 pasuje
Ołgierd
Posty: 584
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: Ołgierd » 26 wrz 2012, 11:01

Furia pisze:Teraz trza sprawdzić czy zgorzeleckie wagony były dostosowane do wypraw na wschód ;) Ma ktoś jakieś dane na ten temat?
Jak jechałem w '88 (boszsz, kiedy to było!) "Polonezem" (?) na Biełarusski Wokzał to przekładali wózki w Brześciu :)
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:19 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: Furia » 26 wrz 2012, 10:55

51-wagon do ruchu międzynarodowego (RIC), stała szerokość torów
52-wagon dostosowany do różnych szerokości torów (RIC)

Teraz trza sprawdzić czy zgorzeleckie wagony były dostosowane do wypraw na wschód ;) Ma ktoś jakieś dane na ten temat?
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2012, 10:56 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
PiasTT
Posty: 294
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa

Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig

Postautor: PiasTT » 26 wrz 2012, 10:53

Czy w oznaczeniu wagonu:

WLABd 52 51 70-80 000-3

nie powinna byś cyfra 51 zamiast 52?

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość