Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Moderator: mod-Tabor
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
WLABmv zarzą CSD ep IV producent Tillig
WLABmv
Dokładna nazwa modelu
Weitstrecken-Schlafwagen WLABmv, Typ Y, CSD, Ep. IV/Wagon sypialny komunikacji przestawczej 1435/1520 typu Y,CSD , Ep. IV
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
16701
Zarząd kolejowy
CSD
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
WLABmv 52 54 64-80 093-4
Stacjonowanie/Data
Praha Hl N 16.12.83
Elementy specyficzne
Brak
Wersje modelu
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16700
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16702
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16720
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16722
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16721
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16723
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16725
Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358
Oświetlenie
nie posiada, istnieje możliwość instalacji listew oświetlenia wewnętrznego LED oraz lamp końca składu
Trochę historii
Producentem i zarazem monopolistą wagonów sypialnych dla państw dawnego bloku wschodniego była fabryka VEB Waggonbau z Görlitz . Na zapotrzebowanie kolei Związku Radzieckiego fabryka ta rozpoczęła masową produkcję wagonów sypialnych o europejskiej skrajni. Miało to ułatwić skomunikowanie ZSRR z resztą Europy. Wagony były bardzo podobne do standardowych wagonów sypialnych typu Y, wyróżniały je min. takie szczegóły jak szersze drzwi wejściowe, jednoskrzydłowe drzwi w przejściach międzywagonowych, kraty na szybach drzwi, nieco zmieniony układ pomieszczeń zgodnie ze specyfikacja zamawiającego. W 1974 roku koleje CSD zamówiły pierwsza serię tego typu wagonów, druga partia była zamówiona w 1981 roku. Wagony te pracują w ruchu do dziś i podlegają sukcesywnej modernizacji. Nadal można je spotkać w relacjach wschodnich Czechy - Słowacja - Ukraina - Rosja
Podsumowanie
Bardzo piękny model, z licznymi detalami (nie gablotkowymi!) a zatem nic tu nie odpadnie. Dokładnie odwzorowane napisy, wnętrze i charakterystyczne zasłonki na oknach. Polecam.
Dokładna nazwa modelu
Weitstrecken-Schlafwagen WLABmv, Typ Y, CSD, Ep. IV/Wagon sypialny komunikacji przestawczej 1435/1520 typu Y,CSD , Ep. IV
Liczba osi
4
Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
16701
Zarząd kolejowy
CSD
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
WLABmv 52 54 64-80 093-4
Stacjonowanie/Data
Praha Hl N 16.12.83
Elementy specyficzne
Brak
Wersje modelu
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16700
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16702
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16720
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16722
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16721
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16723
http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/katalog.asp?id=16725
Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358
Oświetlenie
nie posiada, istnieje możliwość instalacji listew oświetlenia wewnętrznego LED oraz lamp końca składu
Trochę historii
Producentem i zarazem monopolistą wagonów sypialnych dla państw dawnego bloku wschodniego była fabryka VEB Waggonbau z Görlitz . Na zapotrzebowanie kolei Związku Radzieckiego fabryka ta rozpoczęła masową produkcję wagonów sypialnych o europejskiej skrajni. Miało to ułatwić skomunikowanie ZSRR z resztą Europy. Wagony były bardzo podobne do standardowych wagonów sypialnych typu Y, wyróżniały je min. takie szczegóły jak szersze drzwi wejściowe, jednoskrzydłowe drzwi w przejściach międzywagonowych, kraty na szybach drzwi, nieco zmieniony układ pomieszczeń zgodnie ze specyfikacja zamawiającego. W 1974 roku koleje CSD zamówiły pierwsza serię tego typu wagonów, druga partia była zamówiona w 1981 roku. Wagony te pracują w ruchu do dziś i podlegają sukcesywnej modernizacji. Nadal można je spotkać w relacjach wschodnich Czechy - Słowacja - Ukraina - Rosja
Podsumowanie
Bardzo piękny model, z licznymi detalami (nie gablotkowymi!) a zatem nic tu nie odpadnie. Dokładnie odwzorowane napisy, wnętrze i charakterystyczne zasłonki na oknach. Polecam.
Ostatnio zmieniony 13 lis 2012, 12:59 przez Maciej, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Problem z tym 000 polega na tym że wygląda (jak dla mnie) ni w 5 ni w 9 .
Tych wagonów było sporo i mozna by dać mu coś bardziej typowego. Tak czy inaczej pierwszy egzemplaż wykonania 532 to to nie jest bo z takim numerem byłby dostarczony ok 1979 a to już byłby jeden z ostatnich. Bardziej prawdopodobne że już wykonanie 542..
Co do radosnej twórczości numeracyjnej to nie trzeba aż 43A tutaj też wesoło to wygląda przykładowo:
52 51 06 80 008 wyk 503(?) tzw G67
52 51 70 40 086 wyk 527 tzw G75
52 51 20 80 703 wyk 532 tzw G77
52 51 70 80 105 wyk 545 tzw G79
52 51 70 80 231 wyk 548 tzw G81
itd itp
Tych wagonów było sporo i mozna by dać mu coś bardziej typowego. Tak czy inaczej pierwszy egzemplaż wykonania 532 to to nie jest bo z takim numerem byłby dostarczony ok 1979 a to już byłby jeden z ostatnich. Bardziej prawdopodobne że już wykonanie 542..
Co do radosnej twórczości numeracyjnej to nie trzeba aż 43A tutaj też wesoło to wygląda przykładowo:
52 51 06 80 008 wyk 503(?) tzw G67
52 51 70 40 086 wyk 527 tzw G75
52 51 20 80 703 wyk 532 tzw G77
52 51 70 80 105 wyk 545 tzw G79
52 51 70 80 231 wyk 548 tzw G81
itd itp
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Nie byłem pewny, co autor miał na myśli, stąd się odezwałem. Tym bardziej, że już jedna osoba dopytywała, czy numer aby nie jest błędny.Nic mi nie wiadomo żebym kwestionował 000. Mało prawdopodobne ale teoretycznie mozliwe (nie takie dziwadełka na PKP widywałem)
A co do dziwadełek numerowych na PKP - dobrym przykładem są nieprzemyślane zakresy numerów dla wagonów 108A /po zdeklasowaniu/ i 43A - oba zakresy się pokrywają. Każdy wagon 43A miał swój numerowy odpowiednik w wagonie 108A. Jedyna różnica była w kodzie wymiany /50 dla ryflaka, 51 dla pulmana/ i siłą rzeczy w cyfrze samokontroli. Ale po wycofaniu pulmana z ruchu międzynarodowego, a więc nadaniu kodu 50, mogło się zdarzyć, że dwa wagony nosiły dokładnie ten sam numer. Jest to wprawdzie mało prawdopodobne, ale...
Ostatnio zmieniony 03 paź 2012, 09:42 przez gemol, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Nic mi nie wiadomo żebym kwestionował 000. Mało prawdopodobne ale teoretycznie mozliwe (nie takie dziwadełka na PKP widywałem )
Co do tego co model przedstawia to jeżeli to ma być wykonanie 532 popularnie zwane G77 to wyposażenie pod pudłem wymagałoby grntownej poprawy (np bateria akumulatorów to powinna byc jedna skrzynia z 4 sekcjami a nie 2 osobne). Z drugiej strony oznakowanie (głównie ta butla) pasowałaby pod wykonania późniejsze (np 545 dostawa od 1979) chyba że to dziwoląg po przeróbkach w ZNTK .
Tu zresztą cudów nie ma co oczekiwać bo wiadomo że to składak z części na rynek krajowy producenta a takie drobiagi jak ww skrzynia baterii większości nie przeszkodzą (pudło jak dobrze widze jest ok może z wyłączeniem świateł końca pociągu ale patrz wyżej). Plus dla producenta że w ogóle pacnął tamponem PKP bo w końcu nie musiał.
Co do koloru WARS to niestety autor opisu ma rację. Na te lata nie ten kolor. Takie soczyste pomarańczko to druga połowa lat 70-ych co najwyżej. Od początku lat 80-ych można zobaczyć na 07 zgłoś się - Wagon pocztowy, czas 0:04:57 i 0:34:16.
Co do tego co model przedstawia to jeżeli to ma być wykonanie 532 popularnie zwane G77 to wyposażenie pod pudłem wymagałoby grntownej poprawy (np bateria akumulatorów to powinna byc jedna skrzynia z 4 sekcjami a nie 2 osobne). Z drugiej strony oznakowanie (głównie ta butla) pasowałaby pod wykonania późniejsze (np 545 dostawa od 1979) chyba że to dziwoląg po przeróbkach w ZNTK .
Tu zresztą cudów nie ma co oczekiwać bo wiadomo że to składak z części na rynek krajowy producenta a takie drobiagi jak ww skrzynia baterii większości nie przeszkodzą (pudło jak dobrze widze jest ok może z wyłączeniem świateł końca pociągu ale patrz wyżej). Plus dla producenta że w ogóle pacnął tamponem PKP bo w końcu nie musiał.
Co do koloru WARS to niestety autor opisu ma rację. Na te lata nie ten kolor. Takie soczyste pomarańczko to druga połowa lat 70-ych co najwyżej. Od początku lat 80-ych można zobaczyć na 07 zgłoś się - Wagon pocztowy, czas 0:04:57 i 0:34:16.
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Nie bardzo rozumiem, co ci nie pasuje w numerze. Jeśli model odwzorowuje Goerlitz 77, to jest to prawidłowy numer dla pierwszego wagonu z tej serii.ale ten wypasiony numer 000
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Model jak model ale ten wypasiony numer 000
-
- Posty: 575
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
No tak,to takie skrzywienie - zwykle sypialny to byl "sypialny", z miejscami do leżenia to "kuszetka" a restauracyjny czy barowy to "wars"aviaTTor pisze:...-ten wagon to WARS sypialny nie restauracyjny
A do Moskwy kursował prawie cały (jeśli nie cały) skład z takich granatowych, sypialnych Warsów. Przynajmniej nie przypominam sobie, by coś innego było w '88 doczepione, choć oczywiście czasy inne to i skład był jeszcze "po horyzont", więc może jakiś SZD trafił się na doczepkę...
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:22 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 1 raz.
- aviaTTor
- Posty: 655
- Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
- Lokalizacja: czestochowa
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Do Warsu się nie chodziło, bo drogo, a poza tym trzeba było bagaży pilnować -ten wagon to WARS sypialny nie restauracyjny
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2012, 14:22 przez aviaTTor, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 392
- Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Ech, łza się w oku kręci. I komu to przeszkadzało?Ołgierd pisze: ... widok peronu w Brześciu o 5 rano, zastawionego ciasno, jedna przy drugiej, radzieckimi lodówkami wystawionymi z przedsionków i przedziałów - niezapomniany ...
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:21 przez PiasTT, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 575
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Do Warsu się nie chodziło, bo drogo, a poza tym trzeba było bagaży pilnowaćPiasTT pisze:... ale czy były tam WARS-y w składzie? Tego już nie pamiętam.
Za to - w drodze powrotnej - widok peronu w Brześciu o 5 rano, zastawionego ciasno, jedna przy drugiej, radzieckimi lodówkami wystawionymi z przedsionków i przedziałów - niezapomniany
Młodszym należy się wyjaśnienie: radzieccy pogranicznicy kazali wystawiać sprzęt, rozpakowywać z folii i obowiązkowo otwierać, żeby sprawdzić czy się jakiś szczęśliwy obywatel sojuza nie zatrzasnął przypadkiem w chłodziarce
Nie wiedzieć czemu wówczas Polakom lodówki jako pamiątki z wycieczki jakoś bardziej się podobały niż matrioszki...
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:21 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 2 razy.
-
- Posty: 392
- Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
To też pamiętam. Nie dało się inaczej , ale czy były tam WARS-y w składzie? Tego już nie pamiętam.Ołgierd pisze:... to przekładali wózki w Brześciu
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:20 przez PiasTT, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 391
- Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
- Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
No to 52 pasuje
-
- Posty: 575
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:31
- Lokalizacja: Bydgoszcz Leśna
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Jak jechałem w '88 (boszsz, kiedy to było!) "Polonezem" (?) na Biełarusski Wokzał to przekładali wózki w BrześciuFuria pisze:Teraz trza sprawdzić czy zgorzeleckie wagony były dostosowane do wypraw na wschód Ma ktoś jakieś dane na ten temat?
Ostatnio zmieniony 27 wrz 2012, 08:19 przez Ołgierd, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 391
- Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
- Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
51-wagon do ruchu międzynarodowego (RIC), stała szerokość torów
52-wagon dostosowany do różnych szerokości torów (RIC)
Teraz trza sprawdzić czy zgorzeleckie wagony były dostosowane do wypraw na wschód Ma ktoś jakieś dane na ten temat?
52-wagon dostosowany do różnych szerokości torów (RIC)
Teraz trza sprawdzić czy zgorzeleckie wagony były dostosowane do wypraw na wschód Ma ktoś jakieś dane na ten temat?
Ostatnio zmieniony 26 wrz 2012, 10:56 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 392
- Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Wagon osobowy 2 kl. typu Y/B 70 PKP, Tillig
Czy w oznaczeniu wagonu:
WLABd 52 51 70-80 000-3
nie powinna byś cyfra 51 zamiast 52?
WLABd 52 51 70-80 000-3
nie powinna byś cyfra 51 zamiast 52?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości