Reko (2-3 os), Tillig

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 29 lip 2015, 21:54

Dziękuję.
Wiem, że Wasza skala była pierwsza która mogła takie modele wykonać (była baza do przeróbki). Teraz to się zmieniło i "Ci więksi" też mogą pokusić się o modele PKP. Zresztą, modele powoli powstają i mam nadzieję, że wkrótce będzie można je ocenić.

A tak przy okazji - zapraszam (ale jeszcze nie teraz, bo ciągle "się pisze") do drugiej części materiałów dot. wagonów 4AM i zespołów rentgenowskich.


Piottr
Posty: 32
Rejestracja: 14 lip 2009, 22:04
Lokalizacja: Wilanów
Kontaktowanie:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Piottr » 25 lip 2015, 23:39

Młodzikowski pisze:Ponieważ trudno byłoby pisać to wszystko ponownie - zapraszam na forum zaprzyjaźnione, czyli tu http://forum.modelarstwo.info/threads/z ... 3am.26866/
Świetny materiał. Ja swego czasu wykonałem model wagonu 3AM w skali TT, na podstawie jedynego dostępnego wtedy zdjęcia.
Ostatnio zmieniony 26 lip 2015, 08:16 przez Piottr, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 13 lip 2015, 22:33

Witam po dłuższej przerwie.
Swego czasu, jeden z szanownych Kolegów dopytywał się o materiały archiwalne dot. wagonów 2 i 3AM. Po dość długim okresie, z czystym sumieniem mogę je zaprezentować. Ponieważ trudno byłoby pisać to wszystko ponownie - zapraszam na forum zaprzyjaźnione, czyli tu http://forum.modelarstwo.info/threads/z ... 3am.26866/
Pozdrawiam i myślę, że materiał przyda się do wykonania modeli w wielkości TT.
Ostatnio zmieniony 14 lip 2015, 15:28 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 2979
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Maciej » 27 mar 2013, 20:56

Reko

:arrow: Dokładna nazwa modelu
Rekowagen "Messewagen Nürnberg 2012

:arrow: Liczba osi
2

:arrow: Dokładna nazwa producenta modelu
Tillig Modellbahnen GmBH & Co. , Sebnitz – Niemcy

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model okolicznościowy

:arrow: Numer katalogowy modelu
501149

:arrow: Zarząd kolejowy


:arrow: Epoka


:arrow: Oznaczenie modelu


:arrow: Stacjonowanie/Data
Norymbergia 01.02 - 06.02. 2012
:arrow: Elementy specyficzne

:arrow: Wersje modelu
03220 - Bage DR ep IV
13220 - Bage DR ep IV
13222 - Bg-57 DR ep III
13223 - B3gtr-57 DR ep III
13224 - Bagtre DR ep IV
13225 - B3g-57 DR ep III
13226 - Baage DR ep IV
13430 - Pw3ge DR ep III
13432 - Dage DR ep IV
13460 - 3e-cl/12,8 DR ep III
13462 - 3a-cl/12,8 DR ep IV

:arrow: Sprzęg
Model posiada KKS oraz gniazdo NEM 358.

:arrow: Oświetlenie
Brak

:arrow: Uwagi
Model okolicznościowy.

Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 28 mar 2013, 15:18 przez Maciej, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 23 lip 2009, 11:02

Pozostaje tylko czekać na rozwój wypadków

Temat "ruszył" ;)
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 21 lip 2009, 19:04

I masz babo placek :mrgreen: Szanowny przedmówca trochę problem "naświetlił".

Tak "z grubsza" wyjaśnię w czym problem.
Materiały są: fotki na wszystkie wersje oraz rysunki na 3AM i zespół rentgenowski. Wagon 2AM oprócz braku trzeciej osi nie różni się zasadniczo od 3AM. Natomiast "rasowy" 4AM od "rentgena" tym, że ma dodatkowe drzwi na końcu wagonu. Różnią się też podziałem wnętrza i "duperelami" na zewnątrz.

Większość tych materiałów cudem ocalała z utylizacji. Wybierałem foty i rysunki z kontenerów na śmieci wzbudzając politowanie pracowników firmy.
Z wyjatkiem pojedyńczych fotografii które trafiły do publikacji w książkach i katalogach - większość nie jest znana nikomu.
Ponieważ są opracowywane publikacje książkowe dot. wagonów przez znane osoby (między innymi przez K.Koja) - właśnie tam mają pojawić się po raz pierwszy. Co to by był za katalog nie zawierający nic nowego ?
Stąd moja niechęć do publikacji fotek. Część i tak już "poszła w świat" ;)

Z drugiej strony, jestem gotowy do udostępnienia posiadanych materiałów osobie chcącej poważnie podejść do tematu opracowania i wykonania modeli. Nie chcę żadnej rekompensaty - sam fakt ukazania się modeli sprawi satysfakcję. No i przeżyję, że będzie to TT-ka - może kiedyś pojawią się w HO :mrgreen: Tu nie widzę żadnego problemu.

Pozostaje tylko czekać na rozwój wypadków. Myślę, że tak "prężne środowisko TT", zechce posiadać unikalne modele. W końcu w tej skali nie ma chyba tylu modeli taboru PKP co w HO ?
Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1912
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: DBv » 21 lip 2009, 17:39

Część materiałów (istotnie wielce ciekawych) faktycznie już jakiś czas temu, chociażby na zaprzyjaźnionych forach, była publikowana. Nie uważam jednak za stosowne aby naciskać specjalnie na publikację materiałów. Ja rozumiem chęć pozyskania wiedzy a czasem najzwyklejszą ciekawość ale przymuszanie kogoś do publikacji nie jest najlepszym rozwiązaniem :-)
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 23:04 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Furia » 21 lip 2009, 17:25

Nie zrozumieliśmy się :D ja ufam, że Pan posiada te materiały w 100%. Tyle że sam bym chciał je zobaczyć;) można skorzystać np z fotosika.pl albo imageschack.us by umiescic tam te materiały;)
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 21 lip 2009, 17:10

Rany, skąd tyle nieufności u tak młodego człowieka ?? ;)

Skoro szukałeś po necie materiałów dot. omawianych wagonów, z pewnością natknąłeś się na fotki, które swego czasu zamieściłem na forum modelarstwo.info. Jest tam wątek dotyczący wagonu 4AM.

PS. szkoda, że nie można dołączyć fotek.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Furia » 21 lip 2009, 15:23

Ja jednak nalegam na pokazanie tych materiałów, bo naprawdę sporo tego szukałem, a nic nie mogłem znaleźć ;) Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:44 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 21 lip 2009, 14:52

Mnie ten temat interesuje. Jednak szczególnie budowa wagonów do RTG wydaje się być dość ciężka bez choćby minimum dokumentacji
Tu sprawa jest całkowicie rozwiązana. Mam dokumentację na wspomniane wagony, łącznie z fotkami wnętrza.

Wypraska z tworzywa z dwoma przedziałami rozdzielonymi wysokimi ścianami na środku wagonu i ławkami w typowym układzie ławek dla klasy 2. Tak wygląda to w TT i w sumie odpowiada NRDowskim "Reko".
To też by się zgadzało. 4AM z przedsionkami na końcach wagonu i jedną ścianą rozdzielającą w połowie długości wagonu. Ilość miejsc siedzących w 1 i 2 klasie ta sama. W późniejszych egzemplarzach zwiększono ilość miejsc kosztem jednego WC.

odpowiada NRDowskim "Reko".
I tu jest ciekawostka ;)
W/g "teorii spiskowej", była współpraca pomiędzy ostrowskimi ZNTK-ami, a stroną niemiecką (tą demokratyczną). Nasze prototypy 2 i 3AM powstały na wzór odpowiedników niemieckich. Stąd łudząco podobny wygląd wagonów.
Natomiast 4AM powstały na "bazie" doświadczeń strony polskiej - dobrych kilka lat po naszych pierwszych egzemplarzach.
Można uznać, że niemieckie "reko" mają "polskie korzenie". I tu widzę powód do dumy :mrgreen:
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:44 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2044
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Has thanked: 7 times
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: oelka » 21 lip 2009, 12:52

O wreszcie jakis ciekawy temat i nie polityczny :) A teraz do rzeczy.

Młodzikowski pisze:Wagony 2AM i 3AM zostały zbudowane. Ten pierwszy w dwóch egzemplarzach, drugi w jednym. Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów. Tu model "bazowy" pasuje jak "ulał" ;)
W swoim czasie Piottr zrobil na bazie modelu BTTB te wagony. Jednak ich produkcji, a raczej waloryzacji już nie rozszerzał poza dwa prototypy w TT.

Wagon 4AM - są różnice, to prawda. Długość wagonu - różnica 1 metra. Czy w skali 1:120 jest to dużo czy mało?
Moim zdaniem sporo: 8mm. To oznacza inne proporcje w układzie ściany bocznej.

Jak słusznie zauważył przedmówca, nasze ostoje były przebudowywane z istniejących "boczniaków". Wspawywano dodatkowe elementy, przez co ją wydłużono jak i poszerzono. Stąd może ta różnica długości.
Pozostałe niezgodności są do "przeskoczenia". Ostrowskie 4AM były wagonami bezprzedziałowymi - nie wiem jak odwzorowane jest wnętrze modelu.
Wypraska z tworzywa z dwoma przedziałami rozdzielonymi wysokimi ścianami na środku wagonu i ławkami w typowym układzie ławek dla klasy 2. Tak wygląda to w TT i w sumie odpowiada NRDowskim "Reko".

Co do wózków - były rózne, takie jakie udało się "odzyskać".
W części modeli czteroosiowych "Reko" produkowanych przez BTTB i potem Tilliga stosowano wózki umownie nazywane czasem typu amerykańskiego z obniżona częściowo ostoją wózka i poprzecznymi resorami piórowymi. A druga wersja to wózki z rodziny Goerlitz znane tez z wagonów z rodzinie "Y". Te pierwsze zapewne mogły być stosowane w wagonach 4AM. Drugie z oczywistych powodów nie.
Podejrzewam, że różnice mogą być tez w kształcie dachu (przekrój poprzeczny) i wywietrznikach dachowych.

No i jeszcze wagony rentgenowskie :mrgreen: Były budowane na bazie 4AM. Wszystkie podstawowe wymiary są takie same. Dwuwagonowe zespoły (8 szt. dla każdej Dyrekcji) różniły się dodatkowymi skrzyniami, elementami na dachu i ilością drzwi wejściowych do wagonu.
To kolejna możliwość wykonania "ciekawego" składu.

Kibicuję i trzymam kciuki za potencjalnego chętnego do wykonania modeli.
Mnie ten temat interesuje. Jednak szczególnie budowa wagonów do RTG wydaje się być dość ciężka bez choćby minimum dokumentacji. Z samymi wagonami 4AM jest o tyle łatwiej, że są one nawet dość nieźle obfotografowane przez np. zagranicznych miłośników kolei.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:42 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 20 lip 2009, 20:05

Prosimy o linka
Przykro mi - nie mam swojej strony :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 22:41 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Furia » 20 lip 2009, 20:00

Młodzikowski pisze:Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów.
Prosimy o linka ;)
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 20:01 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Postautor: Młodzikowski » 20 lip 2009, 19:52

Cieszę się, że znalazły się osoby zainteresowane tymi wagonami. Od dłuższego czasu próbuję zaineresować potencjalnego producenta modeli do wykonania wspomnianych wagonów - oczywiście głównie w HO. Jednak z braku zainteresowania i "odwlekania" w nieskończoność, może chociaż w TT-ce temat zostanie doprowadzony do końca :mrgreen:

Parę wyjaśnień d/t przedmówcy:
Wagony 2AM i 3AM zostały zbudowane. Ten pierwszy w dwóch egzemplarzach, drugi w jednym. Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów. Tu model "bazowy" pasuje jak "ulał" ;)

Wagon 4AM - są różnice, to prawda. Długość wagonu - różnica 1 metra. Czy w skali 1:120 jest to dużo czy mało ? Jak słusznie zauważył przedmówca, nasze ostoje były przebudowywane z istniejących "boczniaków". Wspawywano dodatkowe elementy, przez co ją wydłużono jak i poszerzono. Stąd może ta różnica długości.
Pozostałe niezgodności są do "przeskoczenia". Ostrowskie 4AM były wagonami bezprzedziałowymi - nie wiem jak odwzorowane jest wnętrze modelu.

Co do wózków - były rózne, takie jakie udało się "odzyskać".

No i jeszcze wagony rentgenowskie :mrgreen: Były budowane na bazie 4AM. Wszystkie podstawowe wymiary są takie same. Dwuwagonowe zespoły (8 szt. dla każdej Dyrekcji) różniły się dodatkowymi skrzyniami, elementami na dachu i ilością drzwi wejściowych do wagonu.
To kolejna możliwość wykonania "ciekawego" składu.

Kibicuję i trzymam kciuki za potencjalnego chętnego do wykonania modeli.
Pozdrawiam.

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość