Reko (2-3 os), Tillig

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Rany, skąd tyle nieufności u tak młodego człowieka ?? ;)

Skoro szukałeś po necie materiałów dot. omawianych wagonów, z pewnością natknąłeś się na fotki, które swego czasu zamieściłem na forum modelarstwo.info. Jest tam wątek dotyczący wagonu 4AM.

PS. szkoda, że nie można dołączyć fotek.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Furia »

Ja jednak nalegam na pokazanie tych materiałów, bo naprawdę sporo tego szukałem, a nic nie mogłem znaleźć ;) Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:44 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Mnie ten temat interesuje. Jednak szczególnie budowa wagonów do RTG wydaje się być dość ciężka bez choćby minimum dokumentacji
Tu sprawa jest całkowicie rozwiązana. Mam dokumentację na wspomniane wagony, łącznie z fotkami wnętrza.
Wypraska z tworzywa z dwoma przedziałami rozdzielonymi wysokimi ścianami na środku wagonu i ławkami w typowym układzie ławek dla klasy 2. Tak wygląda to w TT i w sumie odpowiada NRDowskim "Reko".
To też by się zgadzało. 4AM z przedsionkami na końcach wagonu i jedną ścianą rozdzielającą w połowie długości wagonu. Ilość miejsc siedzących w 1 i 2 klasie ta sama. W późniejszych egzemplarzach zwiększono ilość miejsc kosztem jednego WC.
odpowiada NRDowskim "Reko".
I tu jest ciekawostka ;)
W/g "teorii spiskowej", była współpraca pomiędzy ostrowskimi ZNTK-ami, a stroną niemiecką (tą demokratyczną). Nasze prototypy 2 i 3AM powstały na wzór odpowiedników niemieckich. Stąd łudząco podobny wygląd wagonów.
Natomiast 4AM powstały na "bazie" doświadczeń strony polskiej - dobrych kilka lat po naszych pierwszych egzemplarzach.
Można uznać, że niemieckie "reko" mają "polskie korzenie". I tu widzę powód do dumy :mrgreen:
Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:44 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: oelka »

O wreszcie jakis ciekawy temat i nie polityczny :) A teraz do rzeczy.
Młodzikowski pisze:Wagony 2AM i 3AM zostały zbudowane. Ten pierwszy w dwóch egzemplarzach, drugi w jednym. Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów. Tu model "bazowy" pasuje jak "ulał" ;)
W swoim czasie Piottr zrobil na bazie modelu BTTB te wagony. Jednak ich produkcji, a raczej waloryzacji już nie rozszerzał poza dwa prototypy w TT.
Wagon 4AM - są różnice, to prawda. Długość wagonu - różnica 1 metra. Czy w skali 1:120 jest to dużo czy mało?
Moim zdaniem sporo: 8mm. To oznacza inne proporcje w układzie ściany bocznej.
Jak słusznie zauważył przedmówca, nasze ostoje były przebudowywane z istniejących "boczniaków". Wspawywano dodatkowe elementy, przez co ją wydłużono jak i poszerzono. Stąd może ta różnica długości.
Pozostałe niezgodności są do "przeskoczenia". Ostrowskie 4AM były wagonami bezprzedziałowymi - nie wiem jak odwzorowane jest wnętrze modelu.
Wypraska z tworzywa z dwoma przedziałami rozdzielonymi wysokimi ścianami na środku wagonu i ławkami w typowym układzie ławek dla klasy 2. Tak wygląda to w TT i w sumie odpowiada NRDowskim "Reko".
Co do wózków - były rózne, takie jakie udało się "odzyskać".
W części modeli czteroosiowych "Reko" produkowanych przez BTTB i potem Tilliga stosowano wózki umownie nazywane czasem typu amerykańskiego z obniżona częściowo ostoją wózka i poprzecznymi resorami piórowymi. A druga wersja to wózki z rodziny Goerlitz znane tez z wagonów z rodzinie "Y". Te pierwsze zapewne mogły być stosowane w wagonach 4AM. Drugie z oczywistych powodów nie.
Podejrzewam, że różnice mogą być tez w kształcie dachu (przekrój poprzeczny) i wywietrznikach dachowych.
No i jeszcze wagony rentgenowskie :mrgreen: Były budowane na bazie 4AM. Wszystkie podstawowe wymiary są takie same. Dwuwagonowe zespoły (8 szt. dla każdej Dyrekcji) różniły się dodatkowymi skrzyniami, elementami na dachu i ilością drzwi wejściowych do wagonu.
To kolejna możliwość wykonania "ciekawego" składu.

Kibicuję i trzymam kciuki za potencjalnego chętnego do wykonania modeli.
Mnie ten temat interesuje. Jednak szczególnie budowa wagonów do RTG wydaje się być dość ciężka bez choćby minimum dokumentacji. Z samymi wagonami 4AM jest o tyle łatwiej, że są one nawet dość nieźle obfotografowane przez np. zagranicznych miłośników kolei.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 21 lip 2009, 18:42 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Prosimy o linka
Przykro mi - nie mam swojej strony :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 22:41 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Furia »

Młodzikowski pisze:Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów.
Prosimy o linka ;)
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 20:01 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Cieszę się, że znalazły się osoby zainteresowane tymi wagonami. Od dłuższego czasu próbuję zaineresować potencjalnego producenta modeli do wykonania wspomnianych wagonów - oczywiście głównie w HO. Jednak z braku zainteresowania i "odwlekania" w nieskończoność, może chociaż w TT-ce temat zostanie doprowadzony do końca :mrgreen:

Parę wyjaśnień d/t przedmówcy:
Wagony 2AM i 3AM zostały zbudowane. Ten pierwszy w dwóch egzemplarzach, drugi w jednym. Są oryginalne fotki na potwierdzenie - zarówno fabryczne jak i z czasu eksploatacji wagonów. Tu model "bazowy" pasuje jak "ulał" ;)

Wagon 4AM - są różnice, to prawda. Długość wagonu - różnica 1 metra. Czy w skali 1:120 jest to dużo czy mało ? Jak słusznie zauważył przedmówca, nasze ostoje były przebudowywane z istniejących "boczniaków". Wspawywano dodatkowe elementy, przez co ją wydłużono jak i poszerzono. Stąd może ta różnica długości.
Pozostałe niezgodności są do "przeskoczenia". Ostrowskie 4AM były wagonami bezprzedziałowymi - nie wiem jak odwzorowane jest wnętrze modelu.

Co do wózków - były rózne, takie jakie udało się "odzyskać".

No i jeszcze wagony rentgenowskie :mrgreen: Były budowane na bazie 4AM. Wszystkie podstawowe wymiary są takie same. Dwuwagonowe zespoły (8 szt. dla każdej Dyrekcji) różniły się dodatkowymi skrzyniami, elementami na dachu i ilością drzwi wejściowych do wagonu.
To kolejna możliwość wykonania "ciekawego" składu.

Kibicuję i trzymam kciuki za potencjalnego chętnego do wykonania modeli.
Pozdrawiam.
Furia
Posty: 391
Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Furia »

Troszkę szperałem i znalazłem kilka różnic w naszych i niemieckich czteroosiowych reko:

Drzwi wejściowe - niemiecki - klasyczne łamańce, u nas bardzo podobne, ale nie łamane, w całości otwierały się na peron.

Ściany czołowe - inne drzwi i inne reflektory. U nas zaszaleli i dodali nie tylko oświetlenie końca pociągu, ale i czoła. Poza tym te światła są w innych miejscach.

Podwozie - zupełnie inne. Niemcy budowali reko od podstaw, u nas były to przerabiane czteroosiowe boczniaki, tzn zostawało podwozie, a cała buda była robiona od podstaw.

Podwozie mimo iż różni się bardzo, nie jest wielkim problemem - na makiecie go nie widać. Przydałyby się tylko inne wózki. Natomiast zakres przeróbki budy nie jest wielki, a doda na pewno fajne smaczki, dzięki którym wagon będzie się różnić od niemieckich;)

A co do 2AM i 3AM ... Nie wiem czy one wyszły poza fazę prototypu. Z tego co wiem zrobili pojedyncze egzemplarze. Ciekawostką na pewno by był zestaw dwóch wagonów rentgenowskich, ale nie wiem czy były robione na bazie 2AM, 3AM lub 4AM

Pozdrawiam;)
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

czasopisma TT-Kurier
Niestety, takowego nie posiadam i nawet nie mam możliwości przeczytania ;)
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 19:59 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Fantomas »

W numerze 6/2009 czasopisma TT-Kurier jest artykuł o reko 4-osiowych, w numerze 12/2004 był artykuł dotyczący wagonów 2- i 3-osiowych.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Dzięki za linki :mrgreen:
Rozumiem, że model odwzorowuje ten wagon oryginalny, który jest pod podanym przez Ciebie adresem ? Jeśli tak, to ten niemiecki jest krótszy od naszego prawie o 1 metr. W Waszej skali to 8,3 mm ;)
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Dł. ze zderz. 10cm i 9mm, szerokość 25mm, a wys 34mm dla wersji 2 i 3 osiowej
Sprawdziłem z rysunkiem. Wychodzi, że model prawie idealnie pasuje ;) Powinno być:
dł. ze zderzakami - 109,9 mm
dł. pudła - 107,4 mm
szer. pudła 24,3 mm
wys. od gł. szyny - 33,8 mm
No i jeszcze jeden ważny wymiar - rozstaw skrajnych osi 62,5 mm (to w wagonie 3-osiowym).
Zgadza się liczba okien, przesuwnych drzwi wykonanych po przekątnej wagonu i bezprzedziałowe wnętrze. Nawet wywietrzniki na dachu są w odpowiednim miejscu. Niestety, dach wagonu jest gładki (nie widać składań arkuszy blach jak w modelu) i brakuje ryfla w pasie podokiennym, który należałoby dorobić.

To tak z "grubsza" jeśli chodzi o 3AM.
Brakuje mi wymiarów modelu 4-osiowego. Ten z kolei może pasowałby pod 4AM ?
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 19:59 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Młodzikowski
Posty: 23
Rejestracja: 19 lip 2009, 15:21
Lokalizacja: Ostrów Wielkopolski
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: Młodzikowski »

Witam, witam :mrgreen:
Wymiary sprawdzę, jak wrócę do domu i dam znać czy chociaż w przybliżeniu pasują.

Kod: Zaznacz cały

Ja się przymierzam do wykonania dużej ilości tych wagonów dla forum
Widzę, że temat wykonania modeli już "zaawansowany".
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 11:24 przez Młodzikowski, łącznie zmieniany 1 raz.
slawek
Posty: 502
Rejestracja: 14 lut 2009, 19:24
Lokalizacja: Krzyż Wlkp. - Poznań
Kontakt:

Re: Reko (2-3 os), Tillig

Post autor: slawek »

Ja się przymierzam do wykonania dużej ilości tych wagonów dla forum, porządna dokumentacja i profesjonalna firma, która je pomaluje :)
Ostatnio zmieniony 20 lip 2009, 10:45 przez slawek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości