WLABme, BTTB

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: oelka »

Wagony dla PKP powstawały w Bautzen. Takie dane są w literaturze na czele z zestawieniem opracowanym przez Andrzeja Etmanowicza w TTS 3/1997 i taki jest też typ wagonu.
Czesi unikają odpowiedzi - piszą tylko o produkcji w NRD co może oznaczać obu producentów. Natomiast niemiecki katalog reklamujący wagon wskazuje, że dla ČSD wagony powstawały w Görlitz, a przynajmniej VEB Waggonbau Görlitz tę produkcję firmował.
Ciekawe, że wagony dla ČSD powstawały w dwóch grupach - pierwsza w latach 1958-59 (10 sztuk) i 1960 (kolejne 10).
Możliwe, że produkowane dla PKP i ČSD wagony powstawały w tym samym czasie, ale w różnych fabrykach.
Wagon dla DR powstawał w Görlitz. Do listy źródeł można dopisać Deppmeyra i Reisezugwagen 3 wydane przez Traspress w 1994 roku.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 142
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: LemingAnadyrski »

Jeszcze taki drobiazg: gdzie właściwie były produkowane wagony WR4g? W "Reisezugwagen der DDR bis 1993" Thomas Estler podaje VEB Waggonbau
Görlitz. Tak samo napisał np. Rolf Köstner w Speisewagen bei der DR-Ost - WR4g-1961 (m15B) czy strona Eisenbahnmuseum Leipzig. Z drugiej strony powyżej
jest mowa o Bautzen60 (i w paru innych miejscach też spotkałem się ze wskazaniem na fabrykę Bautzen). Czy wersje tych wagonów z różnych lat miały różne
pochodzenie?
Ostatnio zmieniony 04 paź 2015, 20:12 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: oelka »

Z tym wagonem WR4g-61 jest jeszcze o tyle ciekawa sprawa, że dla DR powstała wersja z wałkami w przejściach międzywagonowych. Wcześniej ten wagon był produkowany z harmoniami, oraz wyposażony był w fartuchy osłaniające podwozie. W takiej wersji trafił do Czechosłowacji (1958) i na PKP jako Bautzen60 w III epoce oznaczony został serią Jhix.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 423
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: Ciora »

Dziękuję Oelce i Lemingowi za rzeczowe odp. Jakieś uzasadnienie BTTB jednak miało.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 142
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: LemingAnadyrski »

et22 pisze:Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
Tak, chyba go przeoczyłem, wygląda na to że to ten wagon (ciekawe kiedy Tillig wpadnie na zrobienie wersji ep. IVb/IVc z bez czarnego paska na dole?).
Obrazek

PS Jeśli Moderatorowi wygodnie się czyta teksty niełamane, o długości linii rzędu 300 znaków standardowej wielkości, to gratuluję wytrzymałości. Ja zazwyczaj wymiękam czytając tak szerokie
szpalty, stąd z zasady łamię linie... co jest potem usuwane. Rozumiem że na ekranie o innej wielkości (czyt. krasnoludkowej) taki tekst czasem może się nieestetycznie zawijać, ale w typowym
przypadku od circa 1024 px szerokości potencjalny czytelnik pewnikiem dostanie mniejszego oczopląsu. Dziękuję za zrozumienie.
Załączniki
fot. z arch., fot. (c) Klaus Föhl
fot. z arch., fot. (c) Klaus Föhl
fot. (c) T. Estler
fot. (c) T. Estler
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:24 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 13 razy.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: krzysztof »

et22 pisze:Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
ale później można było w MBS nabyć je oddzielnie - choć restauracyjne rozeszły się bardzo szybko
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:23 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
et22
Posty: 533
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: et22 »

Tillig nie wypuścił wciąż modelu wagonu restauracyjnego WRg (24,9 m Goerlitz/1961)
Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:23 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 142
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: LemingAnadyrski »

195 mm daje skalę 1:125,6 (dla długości, bo szerokość w modelu BTTB jest dla odmiany zbyt duża). Czy to dużo w porównaniu z przekłamaniem z 1:87 na 1:98 (albo 1:100) jak to miało miejsce (i nadal ma! - takie wagony jeszcze niedawno widziałem bodajże w katalogu Roco!) w modelach wagonów w H0 z podobnego okresu? Co więcej, czy to dużo w porównaniu do "modelu" wagonu pasażerskiego SŻD, który w oryginale ma także circa 24,5 m a BTTB zrobiło z tego 137 mm (wagon był na podwoziu od chłodni z Dessau, która miała zdaje się poprawną długość) i zostawiło wózki od tejże chłodni? :-)

Uważam że jak na swój okres produkcji, wagony typu B (bo to nie były zdaje się modele wagonów Y - patrz układ klap na dachu, poręcze przy drzwiach w zagłębieniach, etc.) BTTB były w miarę udane. Być może jednym z czynników wpływających na skrócenie była konieczność zachowania rozsądnego dystansu między składami mijającymi się na łukach 286/330 i rozjazdach na dwutorzu. Ten sam problem wciąż występuje i daje o sobie znać w postaci normy NEM 112. Tylko torów U-rurek nie dało się prosto dociąć na wymiar co do milimetra albo zastosować łuku przejściowego o większym promieniu. :-)

Co gorsza, chcąc odtworzyć składy niektórych pociągów nadal jesteśmy skazani na używanie tych starych wagonów - Tillig nie wypuścił wciąż modelu wagonu restauracyjnego WRg (24,9 m Goerlitz/1961) , a takowe można było spotkać na polskich torach jeżdżące np. razem ze stodołami SŻD z Terespola.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 17:58 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: oelka »

Ciora pisze:Takie pytanie ciekawskiego, a mało zorientowanego. Co odwzorowywały modele wagonów pasażerskich (osobowe, sypialne, restauracyjne) BTTB o długości 195 mm? Bo nie były to ani wagony typu X (w TT to 220 mm), ani Y (w TT to 204 mm). Skąd w ogóle wzięła się w BTTB taka długość, skoro nie odpowiadała wagonom w rzeczywistości. I dlaczego nie robiono modeli o właściwej długości?
Z tych samych powodów, dla których w H0 powstały modele wagonów o długości 1:100. Makieta z kołem torów musiała się zmieścić na jak najmniejszej powierzchni. W tym celu stosowano łuki i rozjazdy o małym promieniu. Skracanie długości wagonów ułatwiało wpisywanie się w takie łuki, ale również pozwalało na zestawienie składu z 4-5 wagonów, a nie z trzech.
Obecnie, gdy bardziej popularne stały się moduły i segmenty producenci odchodzą od tak skracanych modeli, przynajmniej w mniejszych wielkościach modelarskich.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 15:01 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10277
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: ArturSchŁ »

Historia BTTB to historia łuków 286 mm, rozjazdów 22 st. oraz skracania modeli (lokomotyw i Y-ków).
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 423
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: Ciora »

Witam!

Takie pytanie ciekawskiego, a mało zorientowanego. Co odwzorowywały modele wagonów pasażerskich (osobowe, sypialne, restauracyjne) BTTB o długości 195 mm? Bo nie były to ani wagony typu X (w TT to 220 mm), ani Y (w TT to 204 mm). Skąd w ogóle wzięła się w BTTB taka długość, skoro nie odpowiadała wagonom w rzeczywistości. I dlaczego nie robiono modeli o właściwej długości?
Pozdr.
Arrow
Posty: 1
Rejestracja: 21 lut 2014, 09:18
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: WLABme, BTTB

Post autor: Arrow »

Witam,

Posiadam dokładnie taki sam model wagonu.
Poszukuję informacji na temat oświetlenia tego wagonu, czyli typ oświetlenia, ilość punktów oświetlenia, sekwencje oświetlenia w prawdziwym wagonie.
Gdzie i jak szukać tego typu informacji?
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

WLABme, BTTB

Post autor: Maciej »

:arrow: Dokładna nazwa modelu
wagon sypialny przedsiębiorstwa MITROPA WLABme
wagon restauracyjny przedsiębiorstwa MITROPA WRm
:arrow: Liczba osi
4

:arrow: Nazwa producenta modelu
BTTB - Niemcy Wschodnie (NRD/DDR)

:arrow: Forma
Model gotowy

:arrow: Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne

:arrow: Charakter produkcji
Model wielkoseryjny

:arrow: Numer katalogowy modelu
13720
13710

:arrow: Zarząd kolejowy
DR
:arrow: Epoka
IV

:arrow: Oznaczenie modelu
WLABme 51 50 70-40 161-4
WRm 51 50 88-40 111-9

:arrow: Dostępność innych wersji modelu
Obecnie produkowane inne wersje modelu:
01452c - WLAB4ge
01455a - WLAB4ge
01455c - Sdr4ge
13647 - WLABD4ge
13721 - WLAB

01455b - WR4ge
03711 - WR
13711 - WR
13712 - WRumh
13760 - WR4g

:arrow: Sprzęg
Model nie posiada KKS

:arrow: Oświetlenie
Przygotowane pod zabudowę

:arrow: Uwagi
Modele produkowane w latach 1970-1989 znacznie odbiegają jakością od produkowanych dziś i trudno się temu dziwić. prezentowane wagony mają dwie istotne wady. Pierwsza to wspólny układ wózka ze zderzakami. Szczególnie widoczna jest ta wada na łukach. Druga to proporcje, wagon jest za gruby i za krótki w stosunku do oryginału. Warto wymienic zestawy kołowe na metalowe co znacznie poprawi własności jezdne. Po za tym jakość napisu zalezy od partii - niektóre mają niewyraźne oznaczenia bądź krzywo naniesione a niektóre mają całkeim przywoity wygląd.
Obecnie produkcję kontynuuje Tillig.

13720 - WLABme
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

13710 - WRm
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 23 mar 2008, 13:26 przez Maciej, łącznie zmieniany 3 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Pasażerskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości