WLABme, BTTB
Moderator: mod-Tabor
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Wagony dla PKP powstawały w Bautzen. Takie dane są w literaturze na czele z zestawieniem opracowanym przez Andrzeja Etmanowicza w TTS 3/1997 i taki jest też typ wagonu.
Czesi unikają odpowiedzi - piszą tylko o produkcji w NRD co może oznaczać obu producentów. Natomiast niemiecki katalog reklamujący wagon wskazuje, że dla ČSD wagony powstawały w Görlitz, a przynajmniej VEB Waggonbau Görlitz tę produkcję firmował.
Ciekawe, że wagony dla ČSD powstawały w dwóch grupach - pierwsza w latach 1958-59 (10 sztuk) i 1960 (kolejne 10).
Możliwe, że produkowane dla PKP i ČSD wagony powstawały w tym samym czasie, ale w różnych fabrykach.
Wagon dla DR powstawał w Görlitz. Do listy źródeł można dopisać Deppmeyra i Reisezugwagen 3 wydane przez Traspress w 1994 roku.
Czesi unikają odpowiedzi - piszą tylko o produkcji w NRD co może oznaczać obu producentów. Natomiast niemiecki katalog reklamujący wagon wskazuje, że dla ČSD wagony powstawały w Görlitz, a przynajmniej VEB Waggonbau Görlitz tę produkcję firmował.
Ciekawe, że wagony dla ČSD powstawały w dwóch grupach - pierwsza w latach 1958-59 (10 sztuk) i 1960 (kolejne 10).
Możliwe, że produkowane dla PKP i ČSD wagony powstawały w tym samym czasie, ale w różnych fabrykach.
Wagon dla DR powstawał w Görlitz. Do listy źródeł można dopisać Deppmeyra i Reisezugwagen 3 wydane przez Traspress w 1994 roku.
- LemingAnadyrski
- Posty: 142
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Jeszcze taki drobiazg: gdzie właściwie były produkowane wagony WR4g? W "Reisezugwagen der DDR bis 1993" Thomas Estler podaje VEB Waggonbau
Görlitz. Tak samo napisał np. Rolf Köstner w Speisewagen bei der DR-Ost - WR4g-1961 (m15B) czy strona Eisenbahnmuseum Leipzig. Z drugiej strony powyżej
jest mowa o Bautzen60 (i w paru innych miejscach też spotkałem się ze wskazaniem na fabrykę Bautzen). Czy wersje tych wagonów z różnych lat miały różne
pochodzenie?
Görlitz. Tak samo napisał np. Rolf Köstner w Speisewagen bei der DR-Ost - WR4g-1961 (m15B) czy strona Eisenbahnmuseum Leipzig. Z drugiej strony powyżej
jest mowa o Bautzen60 (i w paru innych miejscach też spotkałem się ze wskazaniem na fabrykę Bautzen). Czy wersje tych wagonów z różnych lat miały różne
pochodzenie?
Ostatnio zmieniony 04 paź 2015, 20:12 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 3 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Z tym wagonem WR4g-61 jest jeszcze o tyle ciekawa sprawa, że dla DR powstała wersja z wałkami w przejściach międzywagonowych. Wcześniej ten wagon był produkowany z harmoniami, oraz wyposażony był w fartuchy osłaniające podwozie. W takiej wersji trafił do Czechosłowacji (1958) i na PKP jako Bautzen60 w III epoce oznaczony został serią Jhix.
- Ciora
- Posty: 427
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Dziękuję Oelce i Lemingowi za rzeczowe odp. Jakieś uzasadnienie BTTB jednak miało.
- LemingAnadyrski
- Posty: 142
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Tak, chyba go przeoczyłem, wygląda na to że to ten wagon (ciekawe kiedy Tillig wpadnie na zrobienie wersji ep. IVb/IVc z bez czarnego paska na dole?).et22 pisze:Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
PS Jeśli Moderatorowi wygodnie się czyta teksty niełamane, o długości linii rzędu 300 znaków standardowej wielkości, to gratuluję wytrzymałości. Ja zazwyczaj wymiękam czytając tak szerokie
szpalty, stąd z zasady łamię linie... co jest potem usuwane. Rozumiem że na ekranie o innej wielkości (czyt. krasnoludkowej) taki tekst czasem może się nieestetycznie zawijać, ale w typowym
przypadku od circa 1024 px szerokości potencjalny czytelnik pewnikiem dostanie mniejszego oczopląsu. Dziękuję za zrozumienie.
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:24 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 13 razy.
- krzysztof
- Posty: 1738
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
ale później można było w MBS nabyć je oddzielnie - choć restauracyjne rozeszły się bardzo szybkoet22 pisze:Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:23 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 533
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Nie wiem wprawdzie czy o ten wagon chodzi, ale wypuścił coś takiego (tyle że w setach):Tillig nie wypuścił wciąż modelu wagonu restauracyjnego WRg (24,9 m Goerlitz/1961)
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 4#00004524
http://www.ttkatalog.cz/katalog/model-0 ... 0#00003640
Ostatnio zmieniony 29 wrz 2015, 16:23 przez et22, łącznie zmieniany 1 raz.
- LemingAnadyrski
- Posty: 142
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
195 mm daje skalę 1:125,6 (dla długości, bo szerokość w modelu BTTB jest dla odmiany zbyt duża). Czy to dużo w porównaniu z przekłamaniem z 1:87 na 1:98 (albo 1:100) jak to miało miejsce (i nadal ma! - takie wagony jeszcze niedawno widziałem bodajże w katalogu Roco!) w modelach wagonów w H0 z podobnego okresu? Co więcej, czy to dużo w porównaniu do "modelu" wagonu pasażerskiego SŻD, który w oryginale ma także circa 24,5 m a BTTB zrobiło z tego 137 mm (wagon był na podwoziu od chłodni z Dessau, która miała zdaje się poprawną długość) i zostawiło wózki od tejże chłodni? :-)
Uważam że jak na swój okres produkcji, wagony typu B (bo to nie były zdaje się modele wagonów Y - patrz układ klap na dachu, poręcze przy drzwiach w zagłębieniach, etc.) BTTB były w miarę udane. Być może jednym z czynników wpływających na skrócenie była konieczność zachowania rozsądnego dystansu między składami mijającymi się na łukach 286/330 i rozjazdach na dwutorzu. Ten sam problem wciąż występuje i daje o sobie znać w postaci normy NEM 112. Tylko torów U-rurek nie dało się prosto dociąć na wymiar co do milimetra albo zastosować łuku przejściowego o większym promieniu. :-)
Co gorsza, chcąc odtworzyć składy niektórych pociągów nadal jesteśmy skazani na używanie tych starych wagonów - Tillig nie wypuścił wciąż modelu wagonu restauracyjnego WRg (24,9 m Goerlitz/1961) , a takowe można było spotkać na polskich torach jeżdżące np. razem ze stodołami SŻD z Terespola.
Uważam że jak na swój okres produkcji, wagony typu B (bo to nie były zdaje się modele wagonów Y - patrz układ klap na dachu, poręcze przy drzwiach w zagłębieniach, etc.) BTTB były w miarę udane. Być może jednym z czynników wpływających na skrócenie była konieczność zachowania rozsądnego dystansu między składami mijającymi się na łukach 286/330 i rozjazdach na dwutorzu. Ten sam problem wciąż występuje i daje o sobie znać w postaci normy NEM 112. Tylko torów U-rurek nie dało się prosto dociąć na wymiar co do milimetra albo zastosować łuku przejściowego o większym promieniu. :-)
Co gorsza, chcąc odtworzyć składy niektórych pociągów nadal jesteśmy skazani na używanie tych starych wagonów - Tillig nie wypuścił wciąż modelu wagonu restauracyjnego WRg (24,9 m Goerlitz/1961) , a takowe można było spotkać na polskich torach jeżdżące np. razem ze stodołami SŻD z Terespola.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 17:58 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 4 razy.
- oelka
- Moderator
- Posty: 2184
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Z tych samych powodów, dla których w H0 powstały modele wagonów o długości 1:100. Makieta z kołem torów musiała się zmieścić na jak najmniejszej powierzchni. W tym celu stosowano łuki i rozjazdy o małym promieniu. Skracanie długości wagonów ułatwiało wpisywanie się w takie łuki, ale również pozwalało na zestawienie składu z 4-5 wagonów, a nie z trzech.Ciora pisze:Takie pytanie ciekawskiego, a mało zorientowanego. Co odwzorowywały modele wagonów pasażerskich (osobowe, sypialne, restauracyjne) BTTB o długości 195 mm? Bo nie były to ani wagony typu X (w TT to 220 mm), ani Y (w TT to 204 mm). Skąd w ogóle wzięła się w BTTB taka długość, skoro nie odpowiadała wagonom w rzeczywistości. I dlaczego nie robiono modeli o właściwej długości?
Obecnie, gdy bardziej popularne stały się moduły i segmenty producenci odchodzą od tak skracanych modeli, przynajmniej w mniejszych wielkościach modelarskich.
Ostatnio zmieniony 28 wrz 2015, 15:01 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10298
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Historia BTTB to historia łuków 286 mm, rozjazdów 22 st. oraz skracania modeli (lokomotyw i Y-ków).
- Ciora
- Posty: 427
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Witam!
Takie pytanie ciekawskiego, a mało zorientowanego. Co odwzorowywały modele wagonów pasażerskich (osobowe, sypialne, restauracyjne) BTTB o długości 195 mm? Bo nie były to ani wagony typu X (w TT to 220 mm), ani Y (w TT to 204 mm). Skąd w ogóle wzięła się w BTTB taka długość, skoro nie odpowiadała wagonom w rzeczywistości. I dlaczego nie robiono modeli o właściwej długości?
Pozdr.
Takie pytanie ciekawskiego, a mało zorientowanego. Co odwzorowywały modele wagonów pasażerskich (osobowe, sypialne, restauracyjne) BTTB o długości 195 mm? Bo nie były to ani wagony typu X (w TT to 220 mm), ani Y (w TT to 204 mm). Skąd w ogóle wzięła się w BTTB taka długość, skoro nie odpowiadała wagonom w rzeczywistości. I dlaczego nie robiono modeli o właściwej długości?
Pozdr.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 21 lut 2014, 09:18
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: WLABme, BTTB
Witam,
Posiadam dokładnie taki sam model wagonu.
Poszukuję informacji na temat oświetlenia tego wagonu, czyli typ oświetlenia, ilość punktów oświetlenia, sekwencje oświetlenia w prawdziwym wagonie.
Gdzie i jak szukać tego typu informacji?
Posiadam dokładnie taki sam model wagonu.
Poszukuję informacji na temat oświetlenia tego wagonu, czyli typ oświetlenia, ilość punktów oświetlenia, sekwencje oświetlenia w prawdziwym wagonie.
Gdzie i jak szukać tego typu informacji?
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3206
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
WLABme, BTTB
Dokładna nazwa modelu
wagon sypialny przedsiębiorstwa MITROPA WLABme
wagon restauracyjny przedsiębiorstwa MITROPA WRm
Liczba osi
4
Nazwa producenta modelu
BTTB - Niemcy Wschodnie (NRD/DDR)
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
13720
13710
Zarząd kolejowy
DR
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
WLABme 51 50 70-40 161-4
WRm 51 50 88-40 111-9
Dostępność innych wersji modelu
Obecnie produkowane inne wersje modelu:
01452c - WLAB4ge
01455a - WLAB4ge
01455c - Sdr4ge
13647 - WLABD4ge
13721 - WLAB
01455b - WR4ge
03711 - WR
13711 - WR
13712 - WRumh
13760 - WR4g
Sprzęg
Model nie posiada KKS
Oświetlenie
Przygotowane pod zabudowę
Uwagi
Modele produkowane w latach 1970-1989 znacznie odbiegają jakością od produkowanych dziś i trudno się temu dziwić. prezentowane wagony mają dwie istotne wady. Pierwsza to wspólny układ wózka ze zderzakami. Szczególnie widoczna jest ta wada na łukach. Druga to proporcje, wagon jest za gruby i za krótki w stosunku do oryginału. Warto wymienic zestawy kołowe na metalowe co znacznie poprawi własności jezdne. Po za tym jakość napisu zalezy od partii - niektóre mają niewyraźne oznaczenia bądź krzywo naniesione a niektóre mają całkeim przywoity wygląd.
Obecnie produkcję kontynuuje Tillig.
13720 - WLABme
13710 - WRm
wagon sypialny przedsiębiorstwa MITROPA WLABme
wagon restauracyjny przedsiębiorstwa MITROPA WRm
Liczba osi
4
Nazwa producenta modelu
BTTB - Niemcy Wschodnie (NRD/DDR)
Forma
Model gotowy
Technologia/Materiał
Odlew ciśnieniowy/Tworzywo sztuczne
Charakter produkcji
Model wielkoseryjny
Numer katalogowy modelu
13720
13710
Zarząd kolejowy
DR
Epoka
IV
Oznaczenie modelu
WLABme 51 50 70-40 161-4
WRm 51 50 88-40 111-9
Dostępność innych wersji modelu
Obecnie produkowane inne wersje modelu:
01452c - WLAB4ge
01455a - WLAB4ge
01455c - Sdr4ge
13647 - WLABD4ge
13721 - WLAB
01455b - WR4ge
03711 - WR
13711 - WR
13712 - WRumh
13760 - WR4g
Sprzęg
Model nie posiada KKS
Oświetlenie
Przygotowane pod zabudowę
Uwagi
Modele produkowane w latach 1970-1989 znacznie odbiegają jakością od produkowanych dziś i trudno się temu dziwić. prezentowane wagony mają dwie istotne wady. Pierwsza to wspólny układ wózka ze zderzakami. Szczególnie widoczna jest ta wada na łukach. Druga to proporcje, wagon jest za gruby i za krótki w stosunku do oryginału. Warto wymienic zestawy kołowe na metalowe co znacznie poprawi własności jezdne. Po za tym jakość napisu zalezy od partii - niektóre mają niewyraźne oznaczenia bądź krzywo naniesione a niektóre mają całkeim przywoity wygląd.
Obecnie produkcję kontynuuje Tillig.
13720 - WLABme
13710 - WRm
Ostatnio zmieniony 23 mar 2008, 13:26 przez Maciej, łącznie zmieniany 3 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości