E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Chropowatość zdecydowanie nie była zamierzona. Ponieważ nie posiadam sprzętu malarskiego ani też nigdy nie malowałem takich rzeczy - poprosiłem o pomoc Kolegę WT, który robi to tak jak należy. Tym razem malowanie nie wyszło całkiem jak trzeba, ale jako, że po malowaniu ujawniły się też niedokładności w obróbce powierzchni - lokomotywa zostanie oczyszczona z farby i pomalowana na nowo.
- golab
- Posty: 1365
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Ta "chropowatość" jest zamierzona, czy farba była za gęsta ?
poza tym bardzo ładnie wyszło !
poza tym bardzo ładnie wyszło !
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Po długiej przerwie kolejna relacja. Pudło jak widać jest prawie gotowe. Niestety po pomalowaniu wyszło na jaw trochę niedokładności w obróbce, które trzeba będzie poprawić; poza tym malowanie też jak widać wymaga poprawienia.
Szyby przednie są już na miejscu, zrobiłem je z cienkiej pleksi, natomiast szyby boczne będą takie jak trzeba tzn ze szkła; pomysł podpatrzony u Martela. Poręcze i uchwyty zrobiłem z cienkiego drutu stalowego, bo jest bardzo odporny na trudy eksploatacji. Bardzo dobrze do tego nadaje się drut ze szczotki drucianej, w razie potrzeby można go też lutować (wymaga to trochę eksperymentów, ale da się to zrobić).
Ponieważ buda całkiem sztywno siedzi na podwoziu nie przewiduję dodatkowego mocowania, natomiast musiałem ustalić ją we właściwym położeniu - temu celowi służą 4 kawałki plastiku widoczne na fotce, które wchodzą w wycięcia w balaście.
Szyby przednie są już na miejscu, zrobiłem je z cienkiej pleksi, natomiast szyby boczne będą takie jak trzeba tzn ze szkła; pomysł podpatrzony u Martela. Poręcze i uchwyty zrobiłem z cienkiego drutu stalowego, bo jest bardzo odporny na trudy eksploatacji. Bardzo dobrze do tego nadaje się drut ze szczotki drucianej, w razie potrzeby można go też lutować (wymaga to trochę eksperymentów, ale da się to zrobić).
Ponieważ buda całkiem sztywno siedzi na podwoziu nie przewiduję dodatkowego mocowania, natomiast musiałem ustalić ją we właściwym położeniu - temu celowi służą 4 kawałki plastiku widoczne na fotce, które wchodzą w wycięcia w balaście.
Ostatnio zmieniony 04 cze 2012, 09:49 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
- golab
- Posty: 1365
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Bacznie obserwuję. Moja Bobina też czeka na przeróbke.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Prace pomału posuwają się do przodu. Poniżej fotki budy ze wstępnie wklejonymi reflektorami. Istnieją 2 powody, dla których przewidziałem duże lampy:
- ciężko byłoby zrobić jakieś sensowne oświetlenie w malutkich lampkach
- "wiadra" zdecydowanie bardziej mi się podobają
Rurki są o średnicy 4mm, ścianki 0,5mm. Dla lepszego wyglądu rozwierciłem je dodatkowo wiertłem 3,2mm; większa średnica niestety deformowała rurkę...
Klapy dachowe są już ukończone, był to chyba najtrudniejszy i wymagający największej precyzji etap robót. Podstawowym narzędziem była mała szlifierka prosta z tarczami tnącymi z cienkiej stali. Elementy musiały być bardzo dokładnie spasowane, bo możliwość szpachlowania i szlifowania między klapami jest bardzo problematyczna.
- ciężko byłoby zrobić jakieś sensowne oświetlenie w malutkich lampkach
- "wiadra" zdecydowanie bardziej mi się podobają
Rurki są o średnicy 4mm, ścianki 0,5mm. Dla lepszego wyglądu rozwierciłem je dodatkowo wiertłem 3,2mm; większa średnica niestety deformowała rurkę...
Klapy dachowe są już ukończone, był to chyba najtrudniejszy i wymagający największej precyzji etap robót. Podstawowym narzędziem była mała szlifierka prosta z tarczami tnącymi z cienkiej stali. Elementy musiały być bardzo dokładnie spasowane, bo możliwość szpachlowania i szlifowania między klapami jest bardzo problematyczna.
Ostatnio zmieniony 14 wrz 2011, 13:50 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Z tym gniazdem sterowania wielokrotnego bywało różnie, niektóre "piątki" nie posiadały ich do końca swoich dni. Tu przykład
-
- Posty: 391
- Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
- Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Tak przeglądam sobie ten temat i jedna rzecz mi błysneła. Otóż srednica wiader - oryginalne bobiny po przyjeździe z fabryki miały małe wiaderka. W jakimś numerze Kolei Małych i Dużych były ładne foty tych maszyn. Nie wiem kiedy zaczeli wstawiać kalsyczne wiadra, ale jak kolega chce mieć EU05 w ep IIIc to wg mnie bardziej pasują małe wiaderka. No i oczywiscie brak gniazd sprzęgu sterowania wielokrotnego
-
- Posty: 1677
- Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
- Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
OMG,
przypudrowana turbobobina !!
przypudrowana turbobobina !!
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Dopiero wczoraj po długiej przerwie rozłożyłem torowisko i przy okazji zmierzyłem minimalną szybkość lokomotywy. Dystans 1 metra pokonuje ona w 61 sekund; co daje 7,1km/h w realu. Moim zdaniem jest to wystarczająca szybkość, lub raczej "wolność".
Na Ebayu USA można kupić okazyjnie podobne pięciopolowe silniki, można też dobrać krótsze, żeby nie bawić się w rozsuwanie wózków.
Prace przy budzie posuwają się pomału - wkleiłem czołownice na swoje miejsce, natomiast przygotowując klapy dachowe część z nich uszkodziłem, więc zamiast 2 bud potrzebuję już 3, żeby złożyć z nich jedną poprawną (klap ma być 10, poza tym nie chcę pozostałości po otworze na śrubkę)...
Na Ebayu USA można kupić okazyjnie podobne pięciopolowe silniki, można też dobrać krótsze, żeby nie bawić się w rozsuwanie wózków.
Prace przy budzie posuwają się pomału - wkleiłem czołownice na swoje miejsce, natomiast przygotowując klapy dachowe część z nich uszkodziłem, więc zamiast 2 bud potrzebuję już 3, żeby złożyć z nich jedną poprawną (klap ma być 10, poza tym nie chcę pozostałości po otworze na śrubkę)...
Ostatnio zmieniony 04 lip 2011, 14:47 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
- Ranger
- Posty: 3827
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Przekładnie można odpuścić daląc dobrą Mashimę np. 1224D i sterowanie impulsowe z dekodera.
-
- Posty: 349
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Typowe wiadro po zewnętrznej to ma 460
Co do prędkości to chodziło mi o to w jakim czasie jest w stanie najwolniej przejechać powiedzmy 0,5 m.
Przymierzam się do wymiany napedów w swoich i zastanawiam się czy konieczna byłaby zintegrowana przekładnia czy wystarczy bez.
Co do prędkości to chodziło mi o to w jakim czasie jest w stanie najwolniej przejechać powiedzmy 0,5 m.
Przymierzam się do wymiany napedów w swoich i zastanawiam się czy konieczna byłaby zintegrowana przekładnia czy wystarczy bez.
Ostatnio zmieniony 10 cze 2011, 18:46 przez AK, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 85
- Rejestracja: 08 cze 2008, 16:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Według planów mniejsza srednica wiadra wynosi 450mm.Tej większej niestety nie znam.
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
4mm daje w naturze 48cm - chyba nie jest to za dużo; chociaż nie dysponuję planami, oceniłem na podstawie zdjęć.
Diody dwukolorowe wymagają dwubiegunowego zasilania - potrzebny byłby jakiś dodatkowy układ Poza tym małe diody czerwone będą świecić tam gdzie trzeba - w dolnej części lampy.
Diody dwukolorowe wymagają dwubiegunowego zasilania - potrzebny byłby jakiś dodatkowy układ Poza tym małe diody czerwone będą świecić tam gdzie trzeba - w dolnej części lampy.
- golab
- Posty: 1365
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
4mm to nie za dużo na wiadra ? Zrob zdjecia rurek jak beda zamontowane, gdybyś dał znać, pomyślałoby się - mam dwukolorowe diody 0602
-
- Posty: 53
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: E499 odbudowa i przebudowa na EU05
Przyznaję, że nie wiem ile pól ma ten silnik.
Kupowałem go całkiem w ciemno, na stronie producenta nie ma takich informacji...
Jestem bardzo z niego zadowolony; nawet minimalne obroty są bardzo stabilne i nie jest istotne, czy loka jedzie luzem, czy też ze składem. Minimalne obroty (oczywiście oceniając "na oko") są takie, jak w Ludmile ROCO, tylko z powodu ostrej przekładni szybkość EU jest dużo większa
Natomiast światła będą z mosiężnej rurki 4mm. Musiałem tylko trochę ją rozwiercić, żeby wszedł odpowiedni zestaw świecący - diody białe ciepłe SMD o rozmiarze 1206 oraz diody czerwone o rozmiarze 0402...
Kupowałem go całkiem w ciemno, na stronie producenta nie ma takich informacji...
Jestem bardzo z niego zadowolony; nawet minimalne obroty są bardzo stabilne i nie jest istotne, czy loka jedzie luzem, czy też ze składem. Minimalne obroty (oczywiście oceniając "na oko") są takie, jak w Ludmile ROCO, tylko z powodu ostrej przekładni szybkość EU jest dużo większa
Natomiast światła będą z mosiężnej rurki 4mm. Musiałem tylko trochę ją rozwiercić, żeby wszedł odpowiedni zestaw świecący - diody białe ciepłe SMD o rozmiarze 1206 oraz diody czerwone o rozmiarze 0402...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości