Lista modeli do "spolszczenia"

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: oelka »

BarTTek pisze:Oto wsptępna lista co z czego i jak:
Przede wszystkim wstepna uwaga: jezel model ma byc w epoce IIIa, przebudowa moze byc minimalna. W kazdym pozniejszym czasie datowania modelu czeka nas co raz wiecej pracy.
Budujac model z ep. IIIc i IV warto zebrac jak najdokladniesza dokumentacje fotograficzna jednego egzemplarza. W ramach jednej serii potrafily wystapic powazne roznice w wygladzie i wyposazeniu lokomotyw.
BR81/92- TKp „Śląsk” (poważna przebudowa lub wymiana budy, światła, kalkomanie)
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
To jest tak. Z grubsza mozna pozostawic kociol, ale trzeba przesunac budke maszynisty, w ktorej siedzi silnik modelu...
BR 86- TKt 3 (wymiana świateł, kalki)
Jezeli model ma byc w ep. IIIa i ma byc to lokomotywa serii wojennej, zmiany beda minimalne. W pozniejszych wersjach po odbudowach w ZNTK, trzeba zaczac przerabiac uklad rur na kotle, usunac dzwon parowy, podgrzewacz wody z dymnicy. Byc moze tez pomalowac ja na kolor ciemnozielony zgodny ze schematem malownia lokomotyw pasazerskich (tu nie mam 100% pewnosci, a malownie moze zalezec, od czasu i egzemplarza). Dac tabliczki i kalkomanie. ewentulanie wymienic reflektory.
W przypadku proby budowy lokomotywy z serii przedwojennej nalezy jeszcze dorobic dodatkowe okna w scianie bocznej budki maszynisty i przeduzyc boczne sciany skrzyn wodnych. Ogolnie model BR86 z BTTB ma zle zmontowane wiazary, niezgodnie z oryginalem.
BR86- TKt 48 ( wymiana budy lub przebudowa, kalki, światła)
Sprawa jest jasna: budka i kociol do wykonania od zera.
BR56- Tr 6- (wymiana świateł, kalki)
Egzemplarz stojacy w Muzeum Kolejnictwa ma pewne zmiany w armaturze kotla i umiejscowieniu zbiornika powietrza w stosunku do BR56 i jest niestety nie kompletny od trzydziestu czterech lat.
BR56- podwozie do Tr 7
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
Z rownym powodzeniem mozna w ten sposob zbudowac Tr5 a juz najszybciej bezposredniego przodka Tr6 - Tp4, ale po usunieciu przedniej osi tocznej i przebudowie kotla, oraz budki maszynisty. Na szczescie byla to fotogeniczna lokomotywa wiec zdjec ma sporo. Czego nie da sie powiedziec o Tr6. W koncu Tp4 byla u nas razem z Tr203 parowym odpowiednikiem SM42.
BR50- Ty5 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
Jesli chcesz ja przerabiac z BR52 to czeka cie przebudowa kotla, montaz wiatrownic Wagnera, przebudowa budki maszynisty, budowa tendra od zera.
Przy okazji: A co to jest plaski kociol? Czy chodzi ci o plaskie drzwi od dymnicy? Jesli tak, to nie kazdy egzemplarz je posiadal, a nawet jesli to dopiero w koncowym okresie swojej pracy.
BR52- Ty2 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
Co do "plaskiego kotla": patrz pytanie postawione powyzej i uwagi do niego. Jezeli model ma byc z IV epoki bez zdjec nie bral bym sie za przebudowe. Druga sprawa tender: rotacja tendrow byla dosc spora. w roznych okresach czasu ten sam egzemplarz mozna napotkac z tendrem beczkowym, lub sztywnoramowym.
Jezeli ktos chce zrobic Ty2 to moze zrobic tez Ty42. Roznica zadna poza czasem produkcji - Ty42 montowano juz po 1945 roku.
BR01- Pm36 (wymiana świateł, malowanie, kalki)
Przede wszystkim pytanie ktora? Pm36-1, czy Pm36-2. Pierwsza w otulinie, druga bez. W sumie to z grubsza biorac tylko podwozie samego parowozu, jako tako mozna wykorzystac do przebudowy... Juz lepiej pomyslec o Pm2 i Pm3. Choc bylo to BR03, to roznice miedzy nimi sa mniejsze niz w przypadku Pm36. Kociol wymaga tu wprowadzenia roznych zmian, a w Pm3, trzeba wykonac pozostawiona przez naszych kolejarzy czesc otuliny. A jak czesc to juz sprawa rozna dla poszczegolnych egzemplarzy.
Piszac to zakladalem, ze tworcy przebudowywanego modelu zalezy na maksymalnej wiernosci oryginalowi. A uwagi sa bardzo ogolnikowe, bez szczegolowych niuansow.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
BarTTek
Posty: 808
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: BarTTek »

Mam takie pytanie do osób znających się, umiejących fototrawić- czy w trakcie jakiś swoich projektów mogli by wytrawić dla mnie kilka elementów? Byłby to (tak myślę) całkiem pokaźny zestawik, a konkretnie dwie budy i dwie ściany boczne. Oczywiście jestem elastyczny i otwarty na każde propozycje (szczególnie te za nie wygórowane pieniądze) Wasze propozycje i co konkretnie chciałbym wytrawić na PW
BarTTek
Posty: 808
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: BarTTek »

Oto wsptępna lista co z czego i jak:
BR81/92- TKp „Śląsk” (poważna przebudowa lub wymiana budy, światła, kalkomanie)
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
BR 86- TKt 3 (wymiana świateł, kalki)
BR86- TKt 48 ( wymiana budy lub przebudowa, kalki, światła)
BR56- Tr 6- (wymiana świateł, kalki)
BR56- podwozie do Tr 7
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
BR50- Ty5 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
BR52- Ty2 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
BR01- Pm36 (wymiana świateł, malowanie, kalki)
ponieważ kompletnie nie znam się na parowozach mogą wystąpić błędy, które trzeba by poprawić.
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: fred3rg »

:arrow: uważam, że z czeskiago silosa Raj, da sie zrobić Uacs PKP.

Podstawowa, różnica, to pomost, który i tak jest toporny. Chcę zrobic ażurowy pomost trawiony.

Poza tym boczne ściany pod zbiornikami tez troche inaczekj wyglądają. To też da się załatwic 1 paskiem blachy z dodaną skrzynką od zaworów na środku.

kalkomanie też mam zamiar zrobic do tego wagonu.

Reszta już jest:) Bo niepasujące wózki mozna wymienić na czeskie 25TN. W 80 tych latach PKP dostało 89 wagonów na takich wózkach. A jeśli ktoś chce koniecznie 1XT, to może Modart sprzeda trochę samych wózków od podczołgówki? Ja też ma swoje 1XT:)

Po tych przeróbkach moim zdaniem model, choć nie będzie idealny, to przynajmniej będzie w miarę udawał 408s:)

I wydaje mi się, że będzie to ciekawa rzecz. Cena czeskiego zestawu, to niecałe 20zł:), do tego kalki i blaszki za pewnie ok 15-20zł, no i koła 12zł. Całkiem przyzwoita cena za KIT do montażu:)
Fred
Ostatnio zmieniony 03 maja 2006, 12:54 przez fred3rg, łącznie zmieniany 2 razy.
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: oelka »

DBv pisze:
fred3rg pisze: Do listy modeli dodam:
:arrow: Reko 4 osiowy!
No tak, ale czy ktoś ma jakieś informacje na temat tego wagonu? Oczywiście chodzi o wiadomości na tyle szczegółowe aby dało sie zrobić opis (jakie miał np oznaczenia).
Panowie Koj albo Etmanowicz. :) Na marginesie: z uteskieniem czekam na ich ksiazke o wagonach PKP.
Ale cos o tych wagonach wiadomo: Byly to wagony typu 4AM. Wyprodukowane w dwoch partiach w 1961 (168szt.) - 2kl. i w 1964 (35szt.) - 1kl. przez ZNTK Ostrow Wlkp. Dlugosc calkowita 19,62m, ogrzewanie parowe, ilosc miejsc odpowiednio 68 lub 50, predkosc maksymalna 100km/h. Przez wiele lat taki wagon stal w Karpaczu - zdjecie autorstwa Piottra zostalo opublikowane w 1999 roku w czasopismie Dragon Hobby 7(3)/1999 w artykule "Opowiesci wedrowne" a jest tez zdjecie, niestety slabej jakosci, z Lublina z 1993, roku na stronie wspomnianego przed chwila Piottra. Jeszcze jedno zdjecie opublikowal kiedys Swiat Kolei - w numerze 1/1997 na stronie 14.

Tak na marginesie wozkow. jakos nie tafilem na dobre zdjecie wozka z tego wagonu. Ale jesli wagon mialby miec nowe wozki z pocz. lat 60. to powinny byc to jakis pochodny Goerlitza, czyli 8A, 43A, albo 101A.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: DBv »

fred3rg pisze: Do listy modeli dodam:
:arrow: Reko 4 osiowy!
Ten wagon jest prawie identyczny jak BttB:) inne drzwi boczne i ściana końcowa, ale to można wytrawić:) pewnie też wózki, ale chyba są czeskie odpowiedniki.
No tak, ale czy ktoś ma jakieś informacje na temat tego wagonu? Oczywiście chodzi o wiadomości na tyle szczegółowe aby dało sie zrobić opis (jakie miał np oznaczenia).
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2006, 15:33 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
BarTTek
Posty: 808
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: BarTTek »

fred3rg pisze: Kalkomanie na talbota WAP kosztują u mnie 7zł za wagon a nie 20zł.
Wybrałem taką cenę zupełnie przypadkowo żeby pokazać i tak ogromną rożnicę w cenie (kalka vs nowy wagon)
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: fred3rg »

Myślę że sporo odpowiedzi na propozycje modeli kóre można przerobić na PKP znajdzie się niebawem w miom wątko o kalkomaniach i blaszkach PKP w dziale Giełda. Ale pełny spis z cenami cały czas nie gotowy, bo mam dużo roboty:(

Kalkomanie na talbota WAP kosztują u mnie 7zł za wagon a nie 20zł. Nie sugeruj sie cenami Jan-kol'a czy innych. Pierwszy egzemlaż talbota BttB z nimi pojawi sie w weekend na allegro.

A poza tym, mam już kalki na więkrzość tego co już wymieniono i to po 5zł/wag.
A do tego już są blaszki detali do Dresden'a i Kassel'a, przygotowuje zestaw trowionek i odlewów do zrobienia budy TKp Sląsk na 81/92, a także zestaw blach i kalek dzięki którym łatwo przerobi się E499->EP05:)
fred

Do listy modeli dodam:

:arrow: Reko 4 osiowy! na forum martela gdzieć jest takie zdjęcie:
Obrazek

Ten wagon jest prawie identyczny jak BttB:) inne drzwi boczne i ściana końcowa, ale to można wytrawić:) pewnie też wózki, ale chyba są czeskie odpowiedzniki.

:arrow: Hbbillns ROCO:)) Współczesny świetny wagon i to od konkurencji monopolisty:p
Powoli Przygotowuję Kalkomanie do przeróbki na PKP..


:arrow: 132 Roco na polskich prywatnych przewoźników

:arrow: 120 Tilig lub Peresvet-> mnóstwo kombinacji i malowań polskich przewoźników, poza PKP.
Ostatnio zmieniony 28 kwie 2006, 15:21 przez fred3rg, łącznie zmieniany 1 raz.
Nie odpowiadam na wiadomości prywatne.
Awatar użytkownika
Jerzyr
Posty: 340
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:02
Lokalizacja: Łapy
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: Jerzyr »

BarTTek pisze: a jak się komuś nie podoba to niech nie czyta
Tu nie chodzi o obnoszenie się honorem, tylko tytuł powinien mówić o czym jest wątek.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: oelka »

BarTTek pisze:Inni produceni też mogą oczywiście być
Warto zwrocic uwage, ze inni producenci produkuja wagony, ktore w Polsce byly, lub sa uzytkowane, a nie ma ich w ofercie Tilliga. Przykladem moze byc wspomniany juz talbot, ktory w wersji do samodzielnego monatazu z Detaila jest rzeczywistym modelem wagonu spotykanego na PKP, podczas gdy BTTB/Tillig produkuje model wagonu niemieckiego.
Z oferty Jago mozna wziac weglarki Linz i Klagenfurt, z Peresveta platformy SSym, Hbbins Roco rowniez jest spotykany w Polsce. Pudla wagonow TT-model moga posluzyc za podklad do sporej czesci wagonow standartu "Z" z PKP IC.
co do przerobionych już modeli z różnych firm- nie każdy moze mieć ochote na kupowanie nowego modelu bo zaużmy że ktoś ma 5 takich talbotów i chce mieć konieczne PKP to kupując nowe zapłaci ok. 340, a za same kalki 100zł (1 talbot 68zł, kalki po 20zł [tutaj ceny dla pokazania rożnicy]).
Nikt nikomu nie kaze niczego kupowac. Warto pamietac, ze nie zawsze i nie wszyscy musza wywarzac otwarte drzwi, szczegolnie ci, ktorzy chca sie skupic na budowie makiety, czy modulu. Stad te uwagi. Natomiast osoby samodzielnie budujace tabor, jesli wykazuja staranie o stworzenie wiernej miniatury moga liczyc na moje uznanie. Zreszta czasami przerobki sa wrecz wskazane. Dosc zabawnie wyglada sklad wagonow np. talbotow o identycznym numerze wagonu...
Proponuję aby nowy temat nazywał się Lista modeli do "spolszczenia"
I juz sie tak nazywa.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
BarTTek
Posty: 808
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: BarTTek »

Inni produceni też mogą oczywiście być, co do przerobionych już modeli z różnych firm- nie każdy moze mieć ochote na kupowanie nowego modelu bo zaużmy że ktoś ma 5 takich talbotów i chce mieć konieczne PKP to kupując nowe zapłaci ok. 340, a za same kalki 100zł (1 talbot 68zł, kalki po 20zł [tutaj ceny dla pokazania rożnicy]). Proponuję aby nowy temat nazywał się Lista modeli do "spolszczenia", a jak się komuś nie podoba to niech nie czyta
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2183
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Proponuję

Post autor: oelka »

BarTTek pisze:Proponuję aby zrobić listę modeli produkcji Zeuke/BTTB i św. Tilliga,
A innych producentow juz nie?
które nadają się do "spolszczenia" bez jakiś skomplikowanych zmian (aczkolwiek te skomplikowane też powinny być). Pomysł przyszedł nagle bo wczoraj zauważyłem że w jakimś sklepie modelarskim (w necie rzecz jasna) były polskie wagony retro (H0), tylko nie wiem czy to ta sama konstrukcja znana wszystkim z BTTB. Jeszcze na Martelu znalazłem to http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=6729 czyli równiez bardzo popularny wagon. Lista miała by na celu stworzenie kalkomanii, elementów fototrawionych może jakiś standartów dotyczących tego typu przeróbek. Co o tym uważacie?
Uwazam, ze niektore z tych wagonow sa juz spolszczone np przez ModArt. Ale jesli ktos ma ambicje zrobic to samemu , nie widze problemu.
Na początek namiastka ode mnie:
E499- EP05
2x E499- ET40
Bipa
węglarka 9W
:arrow: Ta ostania w wersji ModArtu
(ze zdjęcia) towarowy G10
Nie tylko. Wszystkie wojenne konstrukcje wagonow towarowych z roznych grup uzytkowych takich jak Dresden, czy Linz byly w Polsce. Oppeln zostal w miare poprawnie wyprodukowany przez Tilliga w IVep. PKP.
Interfrigo
Chlodnie sam Tillig zdazyl wykonac w III epoce PKP.
Samowyładowczy
Talbot? Tillig wykonal go w dwoch malowaniach PKP wagonu typu WAP, ktorego dokladniejszy model produkuje czeski Detail.
Temat może zmienić moderator
Podaj konkretna propozycje. Moderator nie ma ochoty wymyslac tematu za ciebie.
MAXO17 pisze:lok E499 - -> na EP 05 --> potrzeba 'zielona farba' - kalkomanie na bok, trzeci reflektor ....
Nie. Zielona farba byla by potrzebna do malowania EU05. Natomiast EP05 sa pomaranczowe. Wystarczy spojrzec na lewa strone ekranu :) E499 tez ma wszystkie trzy reflektory, tyle, ze mniejszej srednicy. Zreszta temat byl juz walkowany na tym forum, wystarczy poszukac...
nie zakładajcie , że każdy ma na podorędziu zdjęcia modeli 1:1
Akurat zdjecia lokomotyw jest bardzo latwo znalezc, kazda galeria zdjec kolejowych kipi od zdjec lokomotyw. Pierwsza z brzegu TWB
Fantomas pisze:założyć nowy wątek o sensownej nazwie, a ten zamknąć (moderator?)
Mozna i ten poprawic, o ile zaintresowani wskaza jakies propozycje uporzadkowania. I zaczna sie do nich sami stosowac.

Krzysztof
Krzysztof Olszak
skalatt.info
BarTTek
Posty: 808
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: BarTTek »

Temat może zmienić moderator (chyba że sie mylę), posty też można zmieniać tylko nie wiem dlaczego przez 15 min? Poza tym teraz zbierzemy informacje. A na koniec utworzy się listę modeli (jak ktoś bardzo chce może przysłać mi na PW listę czy kilka pozycji z opisem ,może jakieś zdjęcia, a ja wezmę i zrobię porządek) i jak chcecie dam jeszcze nr katalogowy. Także nie wiem w czym problem.
Ostatnio zmieniony 26 kwie 2006, 12:58 przez BarTTek, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
Fantomas
Posty: 705
Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: Fantomas »

Zbierając do kupy:
1) założyć nowy wątek o sensownej nazwie, a ten zamknąć (moderator?)
2) pisać wg schematu podanego powyżej
3) dodać zdjęcia: przed/po (jak ktoś ma taką historię), albo jest/ma być (czyli fotka rysunek pokazujący jak to ma wyglądać)
MAXO17
Posty: 25
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:02
Lokalizacja: Poznań; Stade
Kontakt:

Re: Lista modeli do "spolszczenia"

Post autor: MAXO17 »

pomysł dla mnie dobry - oczywiście w przyszłości

ALE proponuję zmienić sposób wpisywania kandydatów na :

Źródło - -> można zrobić np: - potrzeba do tego:

np:

lok E499 - -> na EP 05 --> potrzeba 'zielona farba' - kalkomanie na bok, trzeci reflektor ....

nie zakładajcie , że każdy ma na podorędziu zdjęcia modeli 1:1
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości