Przede wszystkim wstepna uwaga: jezel model ma byc w epoce IIIa, przebudowa moze byc minimalna. W kazdym pozniejszym czasie datowania modelu czeka nas co raz wiecej pracy.BarTTek pisze:Oto wsptępna lista co z czego i jak:
Budujac model z ep. IIIc i IV warto zebrac jak najdokladniesza dokumentacje fotograficzna jednego egzemplarza. W ramach jednej serii potrafily wystapic powazne roznice w wygladzie i wyposazeniu lokomotyw.
To jest tak. Z grubsza mozna pozostawic kociol, ale trzeba przesunac budke maszynisty, w ktorej siedzi silnik modelu...BR81/92- TKp „Śląsk” (poważna przebudowa lub wymiana budy, światła, kalkomanie)
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
Jezeli model ma byc w ep. IIIa i ma byc to lokomotywa serii wojennej, zmiany beda minimalne. W pozniejszych wersjach po odbudowach w ZNTK, trzeba zaczac przerabiac uklad rur na kotle, usunac dzwon parowy, podgrzewacz wody z dymnicy. Byc moze tez pomalowac ja na kolor ciemnozielony zgodny ze schematem malownia lokomotyw pasazerskich (tu nie mam 100% pewnosci, a malownie moze zalezec, od czasu i egzemplarza). Dac tabliczki i kalkomanie. ewentulanie wymienic reflektory.BR 86- TKt 3 (wymiana świateł, kalki)
W przypadku proby budowy lokomotywy z serii przedwojennej nalezy jeszcze dorobic dodatkowe okna w scianie bocznej budki maszynisty i przeduzyc boczne sciany skrzyn wodnych. Ogolnie model BR86 z BTTB ma zle zmontowane wiazary, niezgodnie z oryginalem.
Sprawa jest jasna: budka i kociol do wykonania od zera.BR86- TKt 48 ( wymiana budy lub przebudowa, kalki, światła)
Egzemplarz stojacy w Muzeum Kolejnictwa ma pewne zmiany w armaturze kotla i umiejscowieniu zbiornika powietrza w stosunku do BR56 i jest niestety nie kompletny od trzydziestu czterech lat.BR56- Tr 6- (wymiana świateł, kalki)
Z rownym powodzeniem mozna w ten sposob zbudowac Tr5 a juz najszybciej bezposredniego przodka Tr6 - Tp4, ale po usunieciu przedniej osi tocznej i przebudowie kotla, oraz budki maszynisty. Na szczescie byla to fotogeniczna lokomotywa wiec zdjec ma sporo. Czego nie da sie powiedziec o Tr6. W koncu Tp4 byla u nas razem z Tr203 parowym odpowiednikiem SM42.BR56- podwozie do Tr 7
Nie ma gotowych materiałów do przebudowy
Jesli chcesz ja przerabiac z BR52 to czeka cie przebudowa kotla, montaz wiatrownic Wagnera, przebudowa budki maszynisty, budowa tendra od zera.BR50- Ty5 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
Przy okazji: A co to jest plaski kociol? Czy chodzi ci o plaskie drzwi od dymnicy? Jesli tak, to nie kazdy egzemplarz je posiadal, a nawet jesli to dopiero w koncowym okresie swojej pracy.
Co do "plaskiego kotla": patrz pytanie postawione powyzej i uwagi do niego. Jezeli model ma byc z IV epoki bez zdjec nie bral bym sie za przebudowe. Druga sprawa tender: rotacja tendrow byla dosc spora. w roznych okresach czasu ten sam egzemplarz mozna napotkac z tendrem beczkowym, lub sztywnoramowym.BR52- Ty2 (wymiana świateł, płaski kocioł, kalki)
Jezeli ktos chce zrobic Ty2 to moze zrobic tez Ty42. Roznica zadna poza czasem produkcji - Ty42 montowano juz po 1945 roku.
Przede wszystkim pytanie ktora? Pm36-1, czy Pm36-2. Pierwsza w otulinie, druga bez. W sumie to z grubsza biorac tylko podwozie samego parowozu, jako tako mozna wykorzystac do przebudowy... Juz lepiej pomyslec o Pm2 i Pm3. Choc bylo to BR03, to roznice miedzy nimi sa mniejsze niz w przypadku Pm36. Kociol wymaga tu wprowadzenia roznych zmian, a w Pm3, trzeba wykonac pozostawiona przez naszych kolejarzy czesc otuliny. A jak czesc to juz sprawa rozna dla poszczegolnych egzemplarzy.BR01- Pm36 (wymiana świateł, malowanie, kalki)
Piszac to zakladalem, ze tworcy przebudowywanego modelu zalezy na maksymalnej wiernosci oryginalowi. A uwagi sa bardzo ogolnikowe, bez szczegolowych niuansow.
Krzysztof