Węglarka 3W/4W

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

Ranger pisze: 24 lut 2022, 20:23Chyba kiedyś proponowałem metalowe odlewane elementy.
Tak, mam ich parę w szufladzie. ;)
Kłopot z nimi jest taki, że nie mają żadnych wsporników, łapek lub nóżek, które umożliwiałyby przymocowanie ich do podwozia.
Pod tym względem nawet te lutowane z blaszek "kanapki" były łatwiejsze w montażu, bo miały dedykowane wpusty, w dodatku lutowane od "lewej" (czyli wygodniejszej) strony podwozia.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: Ranger »

T_Domagalski pisze: 23 lut 2022, 12:23
Domiss pisze: 23 lut 2022, 09:54Czy gniazda mocowania zderzaków pozostaną takie same? - wolałbym też użyć zderzaków metalowych...
O ile wiem, gniazda zderzaków zostają bez zmian (otwór na typowy trzpień 1,5 mm). Wciąż będzie można wlutować metalowe zderzaki, albo od Konrada, albo toczone Muller'a, co kto woli.

O wytrzymałość pozostałych elementów nie obawiałbym się. Są schowane pod podwoziem i raczej mało narażone na uszkodzenia.
A drukowany cylinder będzie na pewno wyglądał lepiej niż kanapka z blachy najeżona pozostałościami po mostkach łączących. :>
Chyba kiedyś proponowałem metalowe odlewane elementy.

IMG_20220224_202213.jpg


Swoją drogą ten telefon robi za dobre to fotki macro.
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: gemol »

Uprzedzając pytania - węglarki są w trawialni. Powinny być dostępne mniej więcej w połowie marca.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 23 lut 2022, 09:54Czy gniazda mocowania zderzaków pozostaną takie same? - wolałbym też użyć zderzaków metalowych...
O ile wiem, gniazda zderzaków zostają bez zmian (otwór na typowy trzpień 1,5 mm). Wciąż będzie można wlutować metalowe zderzaki, albo od Konrada, albo toczone Muller'a, co kto woli.

O wytrzymałość pozostałych elementów nie obawiałbym się. Są schowane pod podwoziem i raczej mało narażone na uszkodzenia.
A drukowany cylinder będzie na pewno wyglądał lepiej niż kanapka z blachy najeżona pozostałościami po mostkach łączących. :>
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: Ranger »

Ja juz Tadeuszowi pisałem, że zderzaki z druku to nie najlepszy pomysł.
Ale nie uprzedzajmy faktów, może to tylko matki na poczet odlewów metalowych.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 466
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: Domiss »

Nie trzeba, ale czy można? Dla mnie montaż tych elementów jako fototrawionych nie stanowił żadnego problemu, a ich wytrzymałość i przede wszystkim trwałość na pewno była większa. Czy gniazda mocowania buforów pozostaną takie same? - wolałbym też użyć buforów metalowych (które już mam i w razie potrzeby mogę łatwo kupić) - też ze względu na ich nieporównywalnie większą trwałość i niezawodność.
Nie żebym miał jakieś obiektywnie potwierdzone zastrzeżenia do druku 3D (tym bardziej, że nie wiem, jaka technologia konkretnie została użyta), ale skoro coś działa dobrze i jest niezawodne - to nie zmieniam. A że montaż tych części z blaszek zajmuje więcej czasu - na tym właśnie polega hobby, aby przyjemnie zajmować sobie czas ;).
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

Najświeższe informacje z "linii frontu".
Współpraca z MOD-ART zaowocowała zastąpieniem najbardziej upierdliwych w montażu elementów ich zamiennikami z druku 3D. Nie trzeba już ich mozolnie zwijać z blachy... ;)
Na zdjęciach poniżej (z telefonu, w kiepskim świetle...) komplet elementów dla węglarek 3W/11W - cylindry hamulcowe, zderzaki, zbiorniki powietrza i zawór rozrządczy. Na żywo elementy te prezentują się oczywiście dużo lepiej. ;)

image000002.jpg
image000001.jpg

Gdyby ktoś jeszcze zdecydował się na te zestawy, to można je zamówić bezpośrednio u Grześka (gemol).
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: gemol »

Wagony będą dostępne mniej więcej w połowie marca.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 466
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: Domiss »

To jest bardzo dobra informacja, dziękuję, właśnie sprawdzam, czy już się da zamówić ;).
romanpumas
Posty: 1224
Rejestracja: 09 sty 2009, 21:46
Lokalizacja: leszno
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: romanpumas »

To będę czekał na gotowe wagony z 3 epoki.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

romanpumas pisze: 13 sty 2022, 18:47 Czy będą też wagony w wersji złożonej i pomalowanej czyli na gotowo?Takie jakie były na giełdzie na sprzedaż.
Będą tylko zestawy do montażu. Ewentualnie można kogoś poprosić, żeby zlutował i pomalował.
W dziale "Giełda" sprzedawałem tylko swoje własne, prywatne modele.
romanpumas
Posty: 1224
Rejestracja: 09 sty 2009, 21:46
Lokalizacja: leszno
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: romanpumas »

Czy będą też wagony w wersji złożonej i pomalowanej czyli na gotowo?Takie jakie były na giełdzie na sprzedaż.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

Info dla zainteresowanych kolejnymi wersjami 3W i 11W

Dystrybucją zestawów 4W/3W/11W do samodzielnego montażu będzie zajmował się MOD-ART. W związku z tym zamówienia kierujcie bezpośrednio do Grzegorza Molendy (na forum znanego jako gemol).

Z opracowanych zestawów dostępne będą następujące wersje wagonu:
  1. 4W – ściany drewniane, łożyska ślizgowe, bez hamulca – ep. III i IV,
  2. 3W – ściany drewniane, łożyska ślizgowe, hamulec Westinghouse’a – ep. III i IV,
  3. 3W – ściany drewniane, łożyska toczne, hamulec Oerlikona – ep. IV,
  4. 11W – ściany drewniane, łożyska ślizgowe, hamulec Westinghouse’a – ep. III i IV,
  5. 11W – ściany drewniane, łożyska toczne, hamulec Oerlikona – ep. IV,
  6. 11W – ściany stalowe, łożyska toczne, hamulec Oerlikona – ep. IV.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: T_Domagalski »

JarUs pisze: 03 gru 2021, 00:11Tadeusz, czy wnętrze wagonu było szare ?? ...
To temat nieustającej dyskusji toczącej się na różnych forach. ;)
Teoretycznie było tak, że podłogi i ściany węglarek były pokryte deskami z surowego drewna sosnowego. Elementy stalowe, takie jak np. drzwi, były zabezpieczone od wewnątrz farbą antykorozyjną. Z informacji ustnych wiem także, że drewno było powierzchniowo impregnowane (np. olejem karbolowym). Ale z tego samego źródła wiem, że w praktyce dotyczyło to tylko podłogi, jako najbardziej narażonej na warunki atmosferyczne.
Tyle teoria.
W praktyce wagon po dłuższej eksploatacji miał ściany i podłogę pokaleczone i odarte z powłok zabezpieczających zarówno przez przewożony ładunek (węgiel, kruszywo) jak i stosowane metody rozładunku (kilofy, łopaty, czerpaki). Stalowe drzwi bywały wypolerowane do gołej stali. Drewno dodatkowo zmieniało kolor pod wpływem czynników atmosferycznych - od brunatno czarnego, zbutwiałego od wilgoci do bardzo jasnego, wypłowiałego na słońcu. To wszystko było malowniczo ubrudzone pyłem węglowym, wapnem i kurzem...
Warto tez pamiętać, że wagony inaczej wyglądały w okresie jesienno-zimowym, kiedy ich drewno było nasiąknięte wodą i stanowiło siedlisko dla wszelkiej maści pleśni, glonów i grzybów, a inaczej latem, kiedy wszystko były wyprażone i wyschnięte na wiór.

Szary kolor przyjmuje się w uproszczeniu jako wypadkową tych wszystkich kolorów, które występowały w naturze. W przypadku modeli waloryzowanych jest to oczywiście tylko baza do dalszej waloryzacji.
jacek61
Posty: 38
Rejestracja: 01 sie 2006, 10:15
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Węglarka 3W/4W

Post autor: jacek61 »

Też pamiętam brązowo-czarne wnętrza węglarek dwuosiowych...
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: eremiTTa i 7 gości