Węglarki PKP do składania

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 862
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: brovarek »

Pewnie jakby się zebrało ze 20 szt to byśmy Jacka przekabacili :)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: T_Domagalski »

brovarek pisze:Nie zmienia to faktu, że mógłby się Jacek zlitować i zrobić te wagony "kopertowane" z blaszek :D
Wziąłbym od razu ze 3 sztuki. :P
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: RE: Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: fred3rg »

brovarek pisze:Nie zmienia to faktu, że mógłby się Jacek zlitować i zrobić te wagony "kopertowane" z blaszek :D
Niestety na to na razie szanse są bardzo małe.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 862
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: brovarek »

W katalogu wagonów towarowych z 1973/74 jest taki właśnie "potworek". Oczywiście nie widać daty naprawy (no może troszkę), oraz, czy była, ale doczytałem , że w wyniku modernizacji wprowadzono do produkcji zmianę w postaci poszycia z gładkiej blachy, przy czym mogło się zdarzyć, że klapy czołowe wykorzystywano gotowe , czyli kopertowane.
Oczywiście to tylko teoria, ale zdjęcie w końcu jest :)
Nie zmienia to faktu, że mógłby się Jacek zlitować i zrobić te wagony "kopertowane" z blaszek :D
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: T_Domagalski »

fred3rg pisze:...do zrobienia kopert tylko na czołowych ścianach 401Wb . Nie pamiętam już jak to uzasadniał. Ale podobno było coś takiego.
Cytat z instrukcji dot. napraw rewizyjnych wagonów:
"Podłogę metalową /całą lub jej część/ metalowe poszycie ścian /całe lub jego część/ oraz metalowe pokrycie dachu /całe lub jego część/ zdemontować w tych przypadkach, gdy stan ich zużycia kwalifikuje je do wymiany oraz w przypadkach, gdy zakres naprawy konstrukcji wagonu tego wymaga."

Na zdrowy rozsądek - ściany boczne są bardziej narażone na uderzenia czerpakami i innymi urządzeniami przeładunkowymi, niż ściany czołowe. Prędzej więc kwalifikowały się do wymiany. Teoretycznie można by sobie wyobrazić "potworka" z niektórymi płycinami płaskimi, a niektórymi kopertowanymi, na jednej ścianie... :roll:
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: fred3rg »

Dobra, teraz kumam o co Ci Tadku chodzi.
Fakrycznie trochę za dużo było skrótów myślowych ;)

Co do kopertowania burt, to Browarek mógłby wtrącić swoje 3 grosze, ale ostatnio chyba nie ma czasu, bo się nie odzywa.
On zamawiał u mnie blaszki trawione do zrobienia kopert tylko na czołowych ścianach 401Wb . Nie pamiętam już jak to uzasadniał. Ale podobno było coś takiego.
cichonęk
Posty: 485
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: cichonęk »

Nareszcie wróciło stare dobre forum. Panowie oby więcej takich akademickich dyskusji.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: RE: Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: T_Domagalski »

fred3rg pisze:11 oznacza nie tylko do przynależnaość do OPW, ale i dopuszczenie do ruchu za granicą.
Sorrry za skrót myślowy. ;) Kod 11 oznaczał wagon dopuszczony do ruchu w ramach RIV i PPW oraz dodatkowo włączony do parku OPW. ;)
Jednak nie rozumiem czemu dopuszczenie do ruchu za granica ma wykluczac przestawnośc na szeroki tor.
Nic niczego nie wyklucza. Wagon mógł mieć dopuszczenie do ruchu za granicą, ale mógł nie posiadać konstrukcyjnej możliwości zmiany rozstawu kół na szeroki. Wtedy mógł jeździć tylko do krajów, gdzie obowiązywał rozstaw 1435mm.

Kod wymiany 11 lub 31 świadczy, że wagony 401Wx były formalnie zakwalifikowane jak nieposiadające możliwości zmiany rozstawu kół. Inaczej miałyby kod np. 32. Stąd konsekwentny brak na starszych zdjęciach symbolu [E]. Pojawienie się tego symbolu w okolicach 1973r. świadczy, że od tego czasu jakoś "omijano" ten problem. Zgaduję, że chodzi tu o wprowadzenie wymiany całych wózków na szerokotorowe.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2382
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: womo »

Kiedyś słyszałem, że z szerokiego toru to mało co wracało już na normalny. Zazwyczaj pakiet zakupu/zapłaty (podarunku) obejmował i opakowanie :mrgreen:
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: RE: Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: fred3rg »

T_Domagalski pisze:Kod 11 oznaczał tylko tyle, że wagon był włączony do parku OPW. Nie zmienia to kwestii przestawności 1435/1524mm i symbolu [E].
11 oznacza nie tylko do przynależnaość do OPW, ale i dopuszczenie do ruchu za granicą.

Jednak nie rozumiem czemu dopuszczenie do ruchu za granica ma wykluczac przestawnośc na szeroki tor.
Trochę tu teoretyzujemy, wiec teoretycznie, skoro przestawność pojawila się w 73 roku, a epoka IVa zakończyła się w 74, to mógł istniec wagon z kodem 31 i [E] jednocześnie. Czy dobrze teoreryzuję? ;)
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: T_Domagalski »

fred3rg pisze:jest taki wagon w połowie lat '70, na wózkach 1Xta z oznaczeniem [E] i ma on dopuszczenie do ruchu międzynarodowego 11.
Kod 11 oznaczał tylko tyle, że wagon był włączony do parku OPW. Nie zmienia to kwestii przestawności 1435/1524mm i symbolu [E].

A wracając do dyskusji akademickich:
Osobiście podchodziłbym z pewną dozą nieufności do zdjęć "z epoki" wykonanych przez germańskich MiKol-i. Przyjeżdżali oni do Polski na kilka dni, bez przygotowania merytorycznego. Fotografowali tylko to, co im się wydawało ciekawe i ładne. Na tej zasadzie mamy dziś mnóstwo zdjęć parowozów pomalowanych w odpustowe wzorki. Bo przyciągały oko... Bo na te zwykłe i czarne, których była przeważająca większość, szkoda było drogiej kliszy. :/

Z tego też powodu podchodzę ostrożnie do zdjęcia wspomnianego Eas'a (http://forum.modelarstwo.info/threads/f ... 96&slide=0). Skoro Gunnar poświęcił mu osobną klatkę filmu, to sądzę, że było w tym wagonie coś "innego", wyróżniającego go od całej reszty. :roll: Pamiętajmy, że przepisy OPW ze względów rozliczeniowych nakazywały naprawę wagonów OPW przed innymi wagonami. Co w tym egzemplarzu mogło zaowocować właśnie płaskimi burtami...
Bardziej wiarygodnie wyglądają moim zdaniem zdjęcia fabryczne i z ZNTK. Pozwolę sobie podlinkować jeszcze jedno zdjęcie: http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.123380/ Zgodnie z notką autora zdjęcie wykonano w 1974r. Widać na nim dwa świeżo pomalowane (choć jeszcze bez oznaczeń) wagony 401Wd. Oba kopertowane! Jeśli do tego dodamy zdjęcia fabryczne z 1973r. z Zielonej Góry oraz Ostrowa, to otrzymamy wniosek, że typowy przedstawiciel tej rodziny wagonów w epoce IVa był jednak kopertowany. ;)

Najwięcej uproszczeń pojawiło się chyba dopiero w wersji 401Wk w 1976r. Wtedy też przebudowano sporą ilość 401Wb usuwając m.in. środkowe drzwi. Ale rok 1976 to już epoka IVb.
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: fred3rg »

Chodzi mi o to, że wagon na zdjęciu ma oznakowanie z IVa. Żeby dało się sprawdzic datę jego rewizji, to by sie wyjaśniło. W sumie mógł miec rev w 1974. Z drugiej strony jeśli domalowali [E] w 73 roku, to by się zgadzało i miał byś rację
Awatar użytkownika
fred3rg
Posty: 362
Rejestracja: 10 kwie 2006, 09:50
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: fred3rg »

Tadku, na zdjeciu ktore koledzy wcześniej linkowali, jest taki wagon w połowie lat '70, na wózkach 1Xta z oznaczeniem [E] i ma on dopuszczenie do ruchu międzynarodowego 11. Coś tu jendak nie gra w twojej argumentacji, bo wg niej taki wagon mógł mieć [E] dopiero w latach '80, gdy miał nowe oznaczenie Eas-x

Added in 13 minutes 47 seconds:
Chodzi mi o to, że wagon na zdjęciu ma oznakowanie z IVa. Żeby dało się sprawdzic datę jego rewizji, to by sie wyjaśniło. W sumie mógł miec rev w 1974. Z drugiej strony jeśli domalowali [E] w 73 roku, to by się zgadzało i miał byś rację
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1892
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: T_Domagalski »

fred3rg pisze:Wagon jest oznakowany poprawnie wg zdjęcia z lat '70tych
Na wcześniej podanym przeze mnie zdjęciu masz kod 31 i wagon bez [E]: http://forum.modelarstwo.info/attachmen ... pg.605491/ ;)
fred3rg pisze:A tu przykład "31" razem z [E]
No, nie... To zdjęcie współczesne, więc zupełnie nie w tym temacie. ;)
Kody interoperacyjności zmieniły się ok. 1980r wraz z wprowadzeniem nowych zakresów numeracji wagonów UIC (oraz dodaniem -x do literowego oznaczenia serii). W latach 70-tych kod 31 oznaczał wagon dopuszczony do ruchu międzynarodowego wg opłaty specjalnej o stałym rozstawie osi. Symbol [E] oznacza(ł) natomiast wagon przystosowany do przejścia między szerokościami toru 1435/1524mm...
Wózki 1XTa zasadniczo mają niewymienne zestawy kołowe, stąd pierwotnie (do ok. 1973r.?) wagony te nie były przystosowane do komunikacji z ZSRR. Symbol [E] mógł się pojawić dopiero po rozpowszechnieniu się praktyki wymiany wózków wagonów towarowych na szerokotorowe.

Zbierając to wszystko do kupy wychodzi, że 401Wb całe brązowe, z płaskimi burtami i znaczkiem [E] to już właściwie epoka IVb... :mrgreen: I to by się zgadzało z latami wykonania zdjęć - Gunnar Christensen odwiedził Polskę w 1974 i 1976r.

Added in 32 minutes 32 seconds:
Dodam jeszcze, że w Katalogu wagonów PKP z 1973r. jest zdjęcie pięknego, kopertowanego 401Wb w klasycznym malowaniu IVa (jeszcze z czarną ramą!) i oczywiście... bez znaczka [E].
Awatar użytkownika
przemcol
Posty: 432
Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Węglarki PKP do składania

Post autor: przemcol »

Nic nie będę zamalowywał. :mrgreen:
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 2 gości